10) Laki julkisista hankinnoista annetun lain 15 §:n
muuttamisesta
Markku Pakkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on lakialoitteeni, laki julkisista
hankinnoista annetun lain 15 §:n muuttamisesta.
Suomen kansalliset raja-arvot julkisissa hankinnoissa kilpailutettavien
tavara- ja palveluhankintojen osalta ovat käytännön
toiminnan kannalta hyvin matalat. Tavaroiden ja palveluiden osalta
kansallisesti päätetty raja-arvo on 15 000 euroa
ilman arvonlisäveroa, sosiaali- ja terveyspalveluissa 50 000
euroa ja rakennusurakoissa 100 000 euroa. Nämä raja-arvot
näkyvät erityisesti kuntien hankinnoissa, joissa
jo merkitykseltään pienenkin tavaraerän
tai palvelun tilaaminen edellyttää kilpailutusmenettelyä.
Samalla kilpailutusosaaminen kunnissa on heikohkoa eikä kriteeristöjä osata
määritellä hankinnan kannalta olennaisiin
asioihin keskittyviksi ja tulkintamahdollisuuksiltaan selviksi.
Markkinaoikeutta kuormittavien valitusten määrä on
selvä merkki huonosta hankintaosaamisesta, mutta samalla
valituksen kohteina olevien hankintojen arvot valitusprosessin
kestoon ja kustannuksiin nähden kertovat, että hankintalakia
sovelletaan nykyisellään aivan liian pieniin hankintoihin.
Kansalliset raja-arvot on mahdollisesti alkujaankin asetettu turhan
tiukoiksi etenkin tavaroiden osalta, mutta ne ovat myös
jääneet jälkeen hintojen ja toimintojen
kehityksestä.
Julkisista hankinnoista annetun lain tavoitteena on ollut estää korruptiota
ja muunlaista kilpailua vääristävää suosintaa.
Tässä suhteessa se toimineekin hyvin, kun kyseessä ovat
suuret, useiden satojentuhansien eurojen hankinnat, mutta yksittäisten
kopiokoneiden tai muiden vastaavien hankintojen kannalta
raja hankaloittaa tarpeettomasti kuntien toimintaa. Hankintojen
valmistelun ja mahdollisen valituskäsittelyn kustannukset
rasittavat huomattavasti kuntien taloutta ja tulevat aina jossakin
muodossa veronmaksajien maksettaviksi. Lisäksi valitukseen
johtanut hankinta viivästyy usein kuukausista jopa yli vuoteen
hankaloittaen normaaleja toimintoja myös sitä kautta.
Onkin perusteltua korottaa tavara- ja palveluhankintojen kilpailutusrajaa
niin, että kilpailutusta sovelletaan vasta merkitykseltään
huomattaviin hankintoihin.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on varmaan monille
meille kunnallispolitiikassa toimiville tuttu, joten olemme tässä asiassa
jonkin sortin asiantuntijoita. Pari asiaa tähän
liittyen.
Ensinnäkin kannatan tätä. Käytäntö on
osoittanut, että näiden rajojen nostaminen on
tarpeellista. Kilpailutuksen järjestäminen on
työlästä paitsi kunnille myös
yrittäjille. Monessa tapauksessa nämä vaateet
ovat melko tiukat, joita tässä on.
Mitä hankintaosaamiseen tulee, niin se puute kunnissa
todellakin on. Esimerkiksi kotikuntani Tampereen ympäristössä on
järjestetty seudullinen hankintarengas, joka toteuttaa
tätä. On myös valtakunnallinen kuntahankinta.
Tässä suhteessa myös tietysti kannustan
siihen, että päästään
suurempiin kuntayksiköihin. Tämä ei ole
ainoa asia, missä erikoisosaamista tarvitaan. Isommat kunnat
ovat resursseiltaan paremmat sitä hoitamaan kuin pienet
kunnat.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Ollilaa kannatuksesta
aloitteelleni.
Haluan vielä lisätä siihen näkemyksen
pienyrittäjän kannalta. Aika useasti jotkut kunnalliset
hankinnat ovat määrältään
kuitenkin niin pieniä kunnalle, mutta sille pienelle yrittäjälle
hankinta on aika iso ja ratkaiseva, ja siinä tällainen kilpailuttaminen
aiheuttaa joskus myös yrittäjän kannalta
kiusallisen tilanteen. Näin ollen, jos tämä raja
olisi korkeampi, se toimisi. Muun muassa lähiruoka on sellainen
tuote, mitä voitaisiin paljon useammin saada markkinoitua
ilman tällaista hankalaa kilpailuttamismenetelmää.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Julkisten hankintojen kilpailuttamiseen todella
liittyy monenlaisia ongelmia, ja on aivan totta, niin kuin tässä edelliset
puhujat puhuivat, että osaamisen vahvistamisessa on kyllä suurta
tarvetta myös kunnissa.
Täytyy sanoa tämän ed. Pakkasen lakialoitteen
osalta se, että esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunta
ihan yksimielisesti hankintalain selontekoa käsitellessään
esitti sitä, että tulisi harkita todella tämän
raja-arvon nostamista sosiaali- ja terveyspalveluissa muun muassa.
Ne ovat aika ongelmallisia, koska nämä raja-arvot
ylittyvät kyllä hyvin alhaisissa hankinnoissa
sosiaali- ja terveyspalveluissa, ja se ei aina ole kyllä tarkoituksenmukaista.
Sitten totean ihan vaan esimerkinomaisesti sen, että kun
näissä kilpailuttamisissa on monenlaista ongelmaa — aina
ei ole osaaminen ihan kohdallaan, eikä kaikkien sektoreiden
osaamista ole siinä yksikössä, joka näitä kilpailuttamisia suorittaa — niin
yksi ääriesimerkki on tällä hetkellä käytävä keskustelu
Orimattilan kunnassa, kun sosiaali- ja terveyspiiri Päijät-Hämeessä kilpailutti
vanhusten hoivayksiköt. Todella kilpailutuspäätöksellä tuli
tämän kaltainen ratkaisu, että Orimattilan
vanhuksia ollaan hoitamassa jatkossa muiden kuntien puolella: Artjärvellä, Mäntsälässä,
jopa Heinolassa. Oli kyllä tulkittu hyvin väärin
tätä, voidaanko laittaa etusijalle omassa kunnassa
tuotetut palvelut. Kyllähän ehdottomasti voidaan
kilpailutuskriteereihin laittaa se, missä palvelu tuotetaan.
Vaikka se tuottajan suosiminen ei ole oikein, jos oman kunnan tuottajia
suosittaisiin, se paikka kyllä voidaan määrittää.
Totta kai vanhuspalveluiden pitää olla lähipalveluita,
lähellä ihmisiä.
Esko Ahonen /kesk:
Herra puhemies! Tämä ed. Pakkasen lakialoite
on sinänsä perusteltu, ja melkein tulevat mieleen
tunnetut sanat, kuuluisat sanat, että "tarttis tehdä jotain".
Itse kun olen ollut lakivaliokunnassa nyt toista vaalikautta istumassa
ja tietysti tunnen tätä markkinaoikeutta ja kilpailulainsäädäntöä siltä osin
sitä kautta, niin tämä on meillä todella
kyllä ongelma, että meillä on markkinaoikeus
aika lailla ruuhkautunut ja siellä hyvinkin pitkään
asioitten käsittely venyy ja vanuu. Tietysti se on resurssikysymys
ja määrärahakysymys, mutta sillekin tarvitsee
tehdä jotain. Tämä on tavallansa niin
kuin ketjussa, että tässä on syy—seuraus-suhde,
jota pitää miettiä, ja osaltaan tietysti,
jos sitä kuormitusta pystytään täällä alapäässä helpottamaan
esimerkiksi tämän lakialoitteen myötä,
niin tämä on erittäin hyvä asia.
Keskustelu päättyi.