Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Päällä oleva talouskriisi
on koituva koko yhteiskunnan taakaksi, ja se taakka, vaikka se ei
vielä tunnu, on oleva raskas, kaikkein raskain yhteiskunnan
vähätuloisimmille ihmisille. Tällaisen
uhan edessä järjettömien riskien ottamista
tulisi kaikin tavoin välttää. Elvytyspolitiikassaan
hallitus kuitenkin tekee näin, se ottaa erittäin
ison riskin: 80 prosenttia elvytyksestä tulee niin sanotun
veroelvytyksen kautta. Nyt Euroopan unionin komissiokin, hyvä ystävämme,
arvoisa valtiovarainministeri, on päätynyt samaan
kuin oppositio täällä jo vuosi sitten,
että tämä on virhe ja suuri virhe. Nyt vastikään
sitten ilmeisesti olette jo vähän saman suuntaista
ajatellut, koska (Puhemies: Minuutti!) suosittelette Baltian mallia.
Onko Liettuan tie meidänkin tiemme?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Aivan ensin täytyy korjata, että komissiolla
on valitettavasti sattunut tulkintavirhe siinä omassa arviossaan.
Me korjaamme heille luvut, ja varmaan seuraavissa arvioissa komissio
jälleen palaa sille linjalle, joka sillä oli tämän vuoden
alussa, kun se arvioi muun muassa tuloveron kevennykset erittäin
positiiviseksi tavaksi elvyttää. Jokainen pystyy
huomaamaan, että komissiolla on tässä hieman
tulkintavirhettä, koska komissio sanoi, että Suomi
elvyttää 6 miljardin edestä tänä vuonna,
ja sitten komissio toteaa, että tuloveron kevennykset ovat
noin 80 prosenttia tästä 6 miljardista eurosta.
Edes oppositio ei löydä sellaista logiikkaa, että noin
5 miljardin euron tuloveron kevennykset olisi tänä vuonna
tehty. Olemme nyt selvittäneet, mitä komissio
on tähän laskenut, niin se on ottanut omaan arvioonsa
virheellisesti mukaan muun muassa pienituloisimpien etuusparannukset,
kuntien ja seurakuntien yhteisövero-osuuden muutokset,
erilaiset etuuksien inflaatiotarkistukset, eli tästä tämä on
nyt tullut. Mutta ei kannata komissiota syyttää,
tekevälle sattuu.
Mitä tulee sitten ... (Puhemies: Minuutti!) — No
niin.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Minäkin katsoin vain lehdistöstä valtiovarainministerin laskentakaavaa,
ja sillä tavalla toimien te kyllä voitte laskea
elvytykseksi vaikka koko valtiontalouden vajeen, ensi vuonna 13
miljardia euroa. Mutta totta kai me voimme täällä puhua
ohi toistemme ja leikkiä numeroilla. Se ei kuitenkaan muuta
tosiasioita, ja kun kysytään, mitä veroelvytys
on elvyttänyt, niin se on elvyttänyt ennen kaikkea,
pääasiassa, osakemarkkinoita ja sijoituksia siellä,
kiinteistöbisnestä, monimuotoisia arvopapereitten
johdannaisia — tällaisia asioita, jotka olivat
pääsyyllisiä silloin, kun tämä talouskriisi
tuli päälle.
Iso kysymys kuuluu: Miten elvytätte työllisyyttä?
Kun aloititte tämän hallituskauden, työttömyysaste
oli putoamassa alle 7 prosentin, työllisyysaste oli yli
70 prosenttia. Mikä on ennusteenne sille ajalle, kun 2011
lopetatte tämän kautenne? Voin avittaa sillä tavalla,
että (Puhemies: Minuutti!) todennäköisesti
työttömyys on lähes tuplaantunut.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Työttömyysaste varmasti
nousee, valitettavasti, ja se johtuu, niin kuin jokainen tietää,
joka asioita vähänkään seuraa,
ei tarvitse edes paljoa seurata, siitä, että vienti
ei vedä, ja kun 50 prosenttia taloudestamme tulee viennistä,
niin valtio ei pysty ryhtymään vientiyrityksille
asiakkaaksi. Tästähän se johtuu.
Ymmärrän, että se, mitä äsken
sanoin komission luvuista, ei teille kelpaa vastaukseksi, mutta korjasin
sen virheen, kun totesitte, että 80 prosenttia, niin kuin
komissiokin on todennut, on ollut elvytyksestä veroelvytystä.
Korjasin sen tosiasian, ja me tulemme nämä asiat
korjaamaan myös komission päähän.
Mutta mitä tulee tuloveron kevennykseen, niin hallituksen
lähtökohta on ollut se, että me haluamme,
että palkansaajat ja eläkkeensaajat, myös pienituloisimmat
palkansaajat, saavat lisää ostovoimaa ja voivat
näin ollen vauhdittaa kotimarkkinoita tilanteessa, jossa
se vientimarkkina ei toimi. Toisaalta tuloveron kevennys ja ostovoiman kasvu
ja alhaiset korot tähän vielä päälle
(Puhemies: Minuutti!) ja palkankorotukset ovat pitäneet
kotimarkkinoitten luottamusta hyvänä. Se on erittäin
tärkeä asia silloin, kun vienti ei vedä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Teidän logiikallanne komission olisi
pitänyt tehdä virhe myös siinä vaiheessa,
kun se arvioi, että Suomi elvyttää runsaasti.
Mutta miksi sitten, jos Suomi teidän mielestänne
elvyttää hyvin ja runsaasti, työttömyys
Suomessa kasvaa enemmän kuin Euroopan unionin maissa keskimäärin?
(Ed. Zyskowicz: Me olemme enemmän viennistä riippuvaisia!)
Minkä takia esimerkiksi teollisuus on lähtenyt
jo Saksassa nousuun, se on lähtenyt Ruotsissa nousuun,
se on lähtenyt EU-maissa keskimäärin
nousuun, mutta Suomi kulkee vielä alaspäin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin montakin
syytä. Ensimmäinen syy on se, että meidän
viennin rakenne on investointitavaroita tuottava, ja kun maailmalla
kukaan ei investoi, niin silloin niitä tavaroita ei myöskään
viedä. Autoja, joita esimerkiksi Saksa valmistaa, ruvetaan
heti ostamaan nopeammin, kun ihmiset vain luottavat tulevaisuuteen.
Tämä on yksi syy. Suomen talous tuli viipeellä lamaan
ja nousee siitä myös viipeellä. Tämä johtuu
hyvin pitkälle tämän kaltaisista asioista.
Tosin on varmaan olemassa paljon muitakin syitä, yhteiskunnan
rakenteet, mitkä hyvänsä voivat olla,
esimerkiksi Suomen yksikkötyökustannukset ovat
huomattavasti korkeammalla tasolla kuin Saksassa, ja Saksa varmasti
pääsee myös tästä syystä johtuen
nopeammin kasvuun kiinni.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Eilen omalle väelle puhuessanne
te olette hehkuttanut sitä, että Liettuan ja Viron
tie on meidän tiemme, eli rajuja leikkauksia sosiaalietuuksiin,
jopa palkkojen alennuksia, (Ed. Zyskowicz: Väärä tulkinta!)
työttömyyden rajua kasvua, tasaveroa. Arvaan,
että nämä ovat teidän haaveitanne,
mutta sehän tarkoittaisi sitä, että työttömyys
räjähtäisi käsiin tässä maassa,
jos lähdetään tälle elvytyksestä irtoamisen
tielle ja jos tämä tasa-arvoajattelu hylätään.
Kenen kanssa te aiotte tämmöisiä ohjelmia viedä läpi,
vai meinaatteko te ottaa ihan enemmistön seuraavaan eduskuntaan,
joka näitten ongelmien kanssa on tekemisissä?
Onko kokoomus jo näin voimansa tunnossa, että se
lähtee vain romuttamaan tätä hommaa,
koska en minä osaa pitää tämmöisiä leikkaushankkeita
oikeina, kun meillä on jo muutoinkin liian isot erot ihmisten
välillä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mitään tuosta, mitä te
sanoitte, en sanonut eilen, en yhtä ainutta sanaa. Ainoa, mikä siinä oli
oikein, oli se, että halusin nostaa hattua Virolle, joka
tässä tilanteessa pyrkii Emun jäseneksi
ja todennäköisesti vielä pääsee
2011. Se on kunnioitettavaa virolaisilta. Minä en tiedä, kuinka
ed. Tennilä toivoisi ... No, ehkä, ed. Tennilä,
vasemmistoliitto todellakin toivoo sitä, että Viron
talous ei tervehtyisi tai että Viro ei pääsisi Emun
jäseneksi, se on teidän virallinen linjanne ollut
pitkään. Mutta minä halusin kunnioittaa
niitä vastuunkantajia, jotka muun muassa Virossa tekevät
kovaa työtä, hartiavoimin työtä,
jotta se kansantalous pystyisi toipumaan, pääsemään Emun
jäseneksi, stabiloimaan omaa talouttaan ja olemaan kasvattamassa
hyvinvointiyhteiskuntaa. Se, mitä sanoitte äsken,
ei yksinkertaisesti pitänyt paikkaansa. Yhtään
mitään tuommoista en sanonut. Halusin vain osoittaa
kunnioitukseni niitä vastuunkantajia kohtaan, jotka erittäin
vaikeassa tilanteessa sekä Liettuassa että Virossa ovat
pistäneet oman terveytensäkin likoon oman kansansa
tulevaisuuden vuoksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tosiasia on, että hallituksen elvytyspolitiikassa veroelvytyksellä
on
ollut varsin keskeinen osa, ja olisikin hyvin tärkeää,
että hallitus pystyisi selvittämään,
miten tämä veroelvytys on kohdentunut väestöryhmittäin,
alueittain ja tässä mielessä oikeudenmukaisella
tavalla.
Onko teillä se käsitys, että sellaiset
vaikeat työttömyyden alueet kuin esimerkiksi Keski-Suomi,
joka on jatkuvasti ollut kolmen työttömyyden kannalta
vaikeimman te-keskuksen aluetta, ovat hyötyneet myös
veroelvytyksestä suhteessa edes lähimain saman
verran kuin eteläinen Suomi, missä veroelvytys
on ilmeisesti kaikkein eniten hyödyttänyt ja kaikkein
eniten hyödyttänyt kaikkein parhaimmassa asemassa olevia?
Onko teillä antaa selvitys siitä, miten todellakin
veroelvytys on teholtaan vaikuttanut väestöryhmiin
ja alueellisesti?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En osaa siihen vastata, miten tuloveron kevennys
on vaikuttanut eri kunnissa tai kaupunginosissa tai maakunnissa.
Tuloveron kevennysten profiili on ollut semmoinen, että hieman
enemmän on alennettu pienempituloisten verotusta, ja ensi
vuonnahan, niin kuin kaikki tiedätte, ainoastaan kaikkein
pienituloisimpien verotusta kevennetään. Kenenkään
muun verotusta ei kevennetä. Kun summataan tämä,
en osaa sanoa, kuinka tuloveron kevennys sitten kohdistuu. Mutta
joka tapauksessa ensi vuonna vain kaikkein pienituloisimmille ihmisille
perusvähennyksen kasvattamisen kautta tehdään
tuloveron kevennystä. Tätähän
ei ole sitten vuoden, olisiko, 1991 jälkeen yksikään
hallitus tehnyt. Nyt se siis tehdään. Eli siis
kaikkein pienituloisimmille, muille ei tule, muilla pidetään
tasaisesti.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kyllä myöskin EU:n komissio
on aikaisemmin antanut huomautuksia ja kehotuksia, joihin te, ministeri Katainen,
ette ole vakavasti suhtautunut. Joulukuun 5. päivä viime
vuonna komissio kehotti välittömästi
tekemään kysyntää tukevia toimia
ja suuntaamaan niitä määräaikaisesti
pahiten kärsiville aloille, muun muassa rakennusalalle,
ja lisäämällä myös
julkisia menoja vaikuttamaan tähän työttömyyden
pahenevaan uhkaan ja tukemaan myös erityisesti heikoimmassa
asemassa olevia kotitalouksia. Näitä kriisin sosiaalisten vaikutusten
pehmentämiseen liittyviä toimia te ette ole myöskään
tehnyt. Te elätte huhtikuun 2007 Säätytalon
veronkevennysmallin mukaan suhtautumatta tähän
täysin muuttuneeseen tilanteeseen ja ihailette tosiaan
Liettuan ja Viron ratkaisuja, tasaverojärjestelmiä,
yritysten verotusten keventämistä, julkisen sektorin
palkkojen alentamista, opettajien osalta ilmoitusmenettelyllä,
sosiaalikustannusten leikkausta, työttömyyden
jatkuvaa kasvua. (Puhemies: Minuutti on mennyt!) Tällekö te
nostatte hattua?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tulkoon nyt kerta kaikkiaan selväksi
se, että se, mitä ed. Rajamäki toistamiseen sanoi,
ei pidä paikkaansa. Se, mitä te kuvailitte minun
ihannoivan, ei pidä paikkaansa. Minä ihannoin
niitä ihmisiä, jotka kantavat vastuuta ja laittavat
taloutensa kuntoon. Keinot jokainen valitsee, mutta jos vaihtoehtona
on se, että annetaan talouden, niin kuin nämä muutamat
maat ovat olleet siinä tilanteessa, että olisi
ollut konkurssi vaihtoehtona ... Kaikki, jotka vähääkään tietävät,
mitä siellä tapahtuu, tietävät,
kuinka vakavassa tilanteessa ollaan, huomattavasti vakavammassa
tilanteessa kuin Suomi 1990-luvun alussa. Minä ihailen
sitä rohkeutta, mitä näillä ihmisillä on
ollut.
Mitä tulee sitten komission suosituksiin, sen verran
voisi olla ehkä rehellinen, että toteaisi, että komissio
ei ole missään vaiheessa kokenut, että Suomi
olisi jättänyt näitä asioita
tekemättä, ei kertaakaan. Suomi on esimerkiksi
kaikkein pienituloisimpien päivärahoja nostanut
enemmän kuin ehkä yhdessäkään
EU-maassa, meillä on tehty kysyntää tukevia
toimenpiteitä muun muassa tuloverotusta keventämällä (Puhemies: Minuutti!)
ja meillä on satsattu rakennusteollisuuteen niin, että jopa
hallitusta normaalisti kriittisesti arvioivat ekonomistit sanovat,
että tämän parempaa elvytystä ei
olisi voinut rakennuspuolelle tehdä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tennilä kysyi, ketähän
tulee kaveriksi leikkaamaan perusturvaa, niin sitä me emme
tiedä, mutta edellisellä kerralla kaverina olivat
vasemmistoliitto ja sosialidemokraatit, minkä ed. Tennilä muistanee
pitkäaikaisena kansanedustajana. Mutta kysyn valtiovarainministeriltä:
Kuinka paljon hallitus on käyttänyt voimavaroja
ja elvytystä investointeihin, asuntoihin, niiden korjauksiin,
liikenneinfraan, yritystoiminnan riskeihin jne.? Näin saadaan
tasapuolinen, oikea kuva siitä, mihin niitä elvytysrahoja
on mennyt.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos esimerkiksi käytetään
tätä komission ennustetta, jota oppositio haluaa
käyttää — tai ei se ole ennustus,
vaan arvio — niin sen mukaan 25 prosenttia elvytyksestä on
ollut tuloveron kevennystä, loput on ollut muuta.
Mutta kun ed. Rajamäkikin tuossa äsken totesi,
että hallitus on sitoutunut hyvien aikojen hallitusohjelman
toteuttamiseen eikä mikään ole muuttunut,
niin se nyt ei aivan pidä paikkaansa. (Ed. Kimmo Kiljunen:
Ei taaskaan pidä paikkaansa?) — Pitää korjata
näitä asiavirheitä, joita oppositio suoltaa
valitettavan paljon.
Jos katsotte vaikkapa sitä, että yksi keskeisimpiä talouspolitiikan
linjauksia hallitusohjelmassa oli se, että edes huonoina
aikoina alijäämä ei saa olla yli 2,5:tä prosenttia,
niin nyt alijäämä on aivan jotakin muuta.
Se on sen verran muuta, että se tarkoittaa rahassa noin
6,5:tä miljardia euroa. Eli hallitus on reagoinut noin
6,5 miljardin edestä menopuolella kriisiin ja tehnyt noin
2 miljardin edestä erilaisia uusia kohdennuksia veropuolelle.
(Puhemies: Minuutti!) Jos joku on sitä mieltä,
että vielä sen 14 miljardin velan päälle
pitäisi ottaa lisää, niin siitä me
todella olemme eri mieltä.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! On toki hallitus kyllä elvyttänyt,
mutta kysymys on nyt siitä myöskin, onko valittu
oikeat keinot. Kun ministerikin haluaa sanoa, että on pyritty
pitämään huolta pienituloisista ja perusvähennystä on
nostettu, niin miten se auttaa niitä, joilla ei ole vähennettävää?
Eikö nyt olisi ollut oikea hetki ja tilaisuus palauttaa
erimuotoinen perustulo sille tasolle, jolla se vielä ennen
edellistä lamaa oli? Kun se on koko ajan jäänyt
jälkeen, mikä on merkinnyt sitä, että köyhyysrajan
alle jäävien ihmisten määrä jopa
työssä käyvien ihmisten osalta on kasvanut,
eikö tämä olisi ollut kaikista tehokkainta
elvytystä, joka olisi samalla korjannut niitä sosiaalisia
vääryyksiä, mitä meidän
yhteiskunnassamme on? Miksi tätä ei ole haluttu
käyttää, vaikkapa vain esimerkiksi käyttää 120
miljoonaa siihen, että työttömyysperuspäivärahaa
olisi korotettu, mikä poistaisi suuren osan niistä ihmisistä,
jotka nyt ovat tarpeettomasti toimeentuloluukulla (Puhemies: Minuutti!)
tämän perusturvan riittämättömyyden
vuoksi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tätäkin on tehty. Mehän
itse asiassa ed. Heinäluoman kanssa, olisiko kuukausi kaksi
sitten, keskustelimme siitä, minkä verran tämä hallitus
on tehnyt pienimpien etuuksien korottamisessa verrattuna aikaisempiin
hallituksiin. Me sovimme silloin, että katsotaan ne luvut. Olen
toimittanut ne luvut, mutta jostakin ihmeen syystä sosialidemokraattien
puolelta siihen laskelmaan ei ole koskaan enää palattu.
Minä voisin sen nyt vielä kertaalleen luvata laittaa
johonkin niin näkyviin, vaikkapa internetiin, että kaikki
voivat nähdä, kuinka paljon tämä hallitus
on tehnyt nimenomaan pienimpien etuuksien korottamisessa. Sen jälkeen
voidaan palata tuohon teidän keskustelunaiheeseenne.
Otan nyt yhden esimerkin vain: Kansaneläkkeitten tasokorotuksen
ohella kaikkein pienimmät äitiys-, isyys- ja sairauspäivärahat
nousevat merkittävästi, tällä viime
mainitulla ryhmällä 170 euroa kuukaudessa. Käsi
pystyyn sillä, joka muistaa, että olisi jollekin
ihmisryhmälle oltu tekemässä suurempaa
tasokorotusta pienimpiin päivärahoihin. Ei varmasti
ole koskaan tehty. (Puhemies: Minuutti täyttyy!) Halusin
vain tämän tuoda esille. Ei varmaan kaikkia toiveita pystytä koskaan
toteuttamaan, mutta erittäin paljon on jo tehty.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliomäki arvosteli hallitusta
siitä, että osakemarkkinat ovat elpyneet eli nousseet.
Osakemarkkinat perustuvat odotuksiin reaalitalouden kehityksestä,
luottamukseen. Osakemarkkinoilla siis uskotaan, että Suomen
talous osin hallituksenkin toimenpiteiden ansiosta nousee. Elvytys on
siis varmasti onnistunut. Mutta erityisesti haluan kysyä ministeri
Vapaavuorelta:
Onko elvytyksellä rakennusalalla ollut merkitystä ja
missä määrin?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Valtion tukema asuntotuotanto oli useamman
vuoden peräkkäin noin 4 000 asunnon vuosittaisella
tasolla. Tänä vuonna olemme tähän
mennessä ylittäneet jo 12 000 asunnon määrän.
Eli valtion tukema asuntotuotanto on tänä vuonna
yli kolminkertaistunut, millä on satojen miljoonien vaikutus
ja kymmenientuhansien työpaikkojen vaikutus.
Koska rakentaminen on varsin pitkäaikaista toimintaa, tämä vaikutus jatkuu
saman suuruisena vielä ensi vuonnakin.
Tämän lisäksi olemme pistäneet
125 miljoonaa euroa niin sanottuihin 10 prosentin korjausavustuksiin,
mikä siis tuottaa kymmenen kertaa suuremman liikevaihdon,
jolla nyt laskennallisesti turvataan noin 20 000 työpaikkaa.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Toissa päivänä saimme
taas muistutuksen siitä, että telakkateollisuudella
on melko suuria ongelmia. STX uhkaa lomauttaa koko Turun telakan
henkilöstönsä ja irtisanoa 400 työntekijää.
Tiedämme, että hallitus on jo aikaistanut valtion
alustilauksia, mutta toimenpiteet vaikuttavat riittämättömiltä.
Siksi kysynkin, mitä vielä voisi tehdä.
Tiedämmehän, että tälläkin
alalla on pitkälti kyse kilpailukyvystä ja tuotteista.
Miten hallitus suhtautuu innovaatioihin, niiden tukemiseen,
takauksiin ym. toimenpiteisiin, eli miten tuetaan rohkeata kehittämistyötä tämän tärkeän
alan pelastamiseksi ja työllisyyden pelastamiseksi?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Totta, STX ilmoitti näistä lomautuksista
ja yt-menettelyn käynnistämisestä. On
kyllä vaara, että telakkatoimialalla tullaan näkemään
seuraavan puolen vuoden, vuoden aikaan vielä hyvinkin vaikeita
aikoja. Ne lukemat, mitkä nyt ovat julkisuudessa, voivat
vielä ylittyä reilusti, valitettavasti, lähimpien
kuukausien aikaan. Ylipäänsä maailmassa
tilaukset ovat kerta kaikkiaan romahtaneet 80—90 prosenttia.
Pohjalle on jäänyt monien laivatyyppien osalta
vain 10—20-prosenttinen kysyntä normaaliin kysyntään
verrattuna. Tätä kaikkea ei kerta kaikkiaan voi
kokonaan kompensoida.
Hallitus on eri toimin pyrkinyt auttamaan niitä yrityksiä,
joilla on sellaisia asiakkaita, jotka voivat tilata. Hallitus tuo
lähipäivinä budjetin täydennyksen
eduskuntaan, ja tarkoitus on, että innovaatiotuella tuetaan
niitä yrityksiä, koska se on sallittua tukea.
Lisäksi on tehty päätöksiä: työryhmä esitti
160 miljoonan euron edestä hankintoja ei niinkään
Turun telakalle, koska se on erilainen telakka, vaan näille
muille telakoille, (Puhemies: Minuutti on täysi!) ja lisäksi
noin 80 miljoonan euron edestä päätöksiä näitten
hankintojen aikaistamisesta on tehty.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Välillä tuntuu oikeasti,
ministeri Katainen, siltä, että te elätte
jossakin lasikaapissa, jossa epäolennainen nostetaan olennaiseksi.
Te alatte hokea lukuja, käydä kiistelyä,
itse asiassa akateemista kiistelyä, mikä elvytys
on mitäkin. Te jätätte näkemättä,
että toimeentulovaikeudet kasvavat, leipäjonot
kasvavat, työttömyys kasvaa — se on sitä reaalielämää tämän
talon ulkopuolella, johon ihmiset joutuvat sopeutumaan. Ei silloin
hirveästi kiinnosta se akateeminen keskustelu siitä, mikä se
summa on, millä on elvytetty. Nyt kaivataan kipeästi
niitä toimia, millä sitä työtä tähän maahan
saadaan, ja niitä odotetaan hallitukselta, ei hirveästi
liturgiaa enää tässä vaiheessa.
Ministeri Katainen, kun te luettelette veronkevennyksiä,
te jätätte kokonaan sanomatta, mitä kuntapuolella
on tapahtunut. Toistasataa kuntaa on nostanut veroprosenttiaan,
saman verran kuntia on nostanut palvelumaksuja, kiinteistöveroja. Veikkaan,
että ensi vuoden aikana lähes puolitoistasataa
kuntaa tulee nostamaan. Mitä te sille ongelmalle aiotte
tehdä, vai aiotteko te tehdä mitään?
Pahaa pelkään, että se 25 prosenttia
veroprosenttina kuntapuolella ylittyy ihan lähitulevaisuudessa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se on valitettavasti monelta osin noin, niin
kuin te sanoitte, ihmisten elämässä. Tämmöisessä talouskriisissä työttömyys
lisääntyy. Vaikka mitä tekisi, sitä ei
kokonaan pysty muuksi muuttamaan. Tulee huono-osaisuutta, tulee
monenlaisia vaikeuksia, ja läheskään
kaikkiin inhimillisen elämän ongelmiin ei pystytä, vaikka
kuinka paljon olisi tahtoa, poliitikkojen toimesta puuttumaan. Mutta
hyvin paljon myös pystytään tekemään.
Te syytitte siitä, että tämä on
akateemista keskustelua. Minuakin se välillä vähän
tympäisee, mutta kun pitää joskus oikoa niitä vääriä väitteitä tai
käsityksiä, ja sen takia tämä keskustelu
ehkä välillä tuntuu junnaavan paikallaan.
Samoista asioista kuukausitolkulla väännetään.
Mitä tulee kuntiin, kunnat ovat varmasti vaikeuksissa.
Hallitus on esittänyt sinne noin 700 miljoonan euron edestä lisää tuloja,
ja sekään ei tietenkään riitä,
mutta on se nyt aika paljon kuitenkin, 700 miljoonaa euroa. Mutta
ehkä siitä suhteesta jotakin voi sanoa, että jos
kuntien lisävelka ensi vuonna on noin 3 prosenttia ja valtionvelka
(Puhemies: Minuutti!) kasvaa 25 prosentilla, niin kyllä tässä pikkuisen
sitä vastuuta kannetaan myös kuntien puolesta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaiset, valtioneuvosto! Kysehän
on selvästä lapsuksesta ja lipsahduksesta. Jokainenhan
tässä maassa tietäisi, että tämä oli
moka, mitä valtiovarainministeri heitti, jos meillä olisi
mediassa vähänkin intoa puuttua asioihin, kuinka
esimerkiksi Latvia, Liettua ja Viro hoidetaan. Ruotsalaiset pankit
ovat jo ennestään nostaneet, nyt ne vielä halvemmalla
elvyttävät. Meillähän elvytys
on sitä, että hallitus muuttaa nimikkeitä toteuttaessaan
neljäksi vuodeksi tehtyä hallitusohjelmaa. Tähän
kai sopii se, että ruotsalaiset ostavat meidän
metsäteollisuuden ja muun vastaavan. Kun vielä valtionvarainministeri
puhuu Rkp:stäkin sydänäänellä väristen,
ettei saa heikentää ruotsalaisten asemaa tässäkään
maassa, niin kai tämä liittyy siihen, että nyt
kun venäläiset eivät voi meitä ostaa,
kun heillä menee sentään niin huonosti,
niin tässä on ihan selkeästi tämmöinen skandinaavinen
elvytys, että ruotsalaiset ostavat Viroa, Latviaa, Liettuaa
ja Suomea halvalla. Eli tässä se meidän
puujuttumme, kun aikoinaan suunnattiin väärin
myös tämä puuosaaminen, toteutuu hyvin
helpolla. (Puhemies: Minuutti on nyt täysi!)
Onko tämä linjana, että tässä niin
kuin ruotsalaisille kaikki vaan, jos Latviaa ja Viroa seurataan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minulle ei ihan selvinnyt tuo ed. Pertti
Virtasen edustama logiikka. Mutta minä yritän
nyt vastata siihen suoraan kysymykseen, onko linjana se, että myydään
ruotsalaisille kaikki. No ei ole. Ei sieltä nyt hirveästi
ole ainakaan minuun oltu yhteydessä ostotarjouksissa, eikä minuun
kannata ollakaan, koska ei minulla ole mitään
myytävää.
Mutta ehkä nyt ... — No, ehkä tämä riittää.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri sanoi, että on
kaikista eniten pienituloisille verohelpotuksia annettu. Prosentuaalisesti
kyllä. Prosentit näyttävät hyvältä, mutta
prosenteilla ei voi ostaa mitään, herra valtiovarainministeri.
Herra valtiovarainministeri tulee saamaan noin 100 euroa kuukaudessa
verohelpotusta, kun sen sijaan pienituloisen, jos verrataan esimerkiksi
työmarkkinatuella olevaan, verohelpotus on 50 senttiä päivä.
Elikkä tässä on tämä suhde.
Eläkeläinen tai työmarkkinatuella oleva
joutuu ostamaan sillä 50 sentin lisärahalla sen
paremman toimeentulon, niin kuin te sanotte. Mutta teille tulee
tämän pienen, vaatimattoman palkan päälle
noin 100 euroa kuussa lisää rahaa, ja tässä on
se suuri ongelma. Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa
ei ole nostettu sentilläkään, niitä tasokorotuksia
tehty, eikä myöskään toimeentulotukea,
herra valtiovarainministeri. Nämä ryhmät
ovat kaikista köyhimpiä. Miksette näihin
puutu?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että ihan jokaisen etuudensaajan
etuuksia emme ole pystyneet nostamaan, hyvin monien kylläkin.
Siinä oikeastaan hallituksella on ollut hyvin selkeä painopiste,
että on etsitty kaikkein köyhimmät. Ei
ihan kaikkia ole pystytty valitettavasti hoitamaan mutta osa kaikkein
köyhimmistä ihmisistä, kuten kansaneläkkeellä olevat.
Erityisesti vaikkapa semmoisille ihmisille, jotka ovat vammautuneet
nuorina ja joilla ei ole työeläkettä,
tai sitten niille, jotka ovat tehneet päivätyönsä perheenäitinä ja
joille ei ole tullut muuta eläkettä ja jotka saavat
pelkästään kansaneläkettä,
olemme halunneet tehdä reilumpia korotuksia.
Samoiten, mitä olen jo aikaisemmin ja useaan otteeseen
maininnut, pienimpiin äitiys-, isyys- ja sairauspäivärahoihin
esimerkiksi yksinhuoltajien kohdalla me olemme tehneet
oikein reilun korotuksen, mikä on hyvä. Se on
ollut mahdollista vain sen takia, että olemme kohdentaneet,
mutta se on totta, että ihan kaikkia etuuksia emme ole voineet
korottaa. Kaikkeen ei kerralla rahaa riitä, mutta toivotaan,
että moni pienituloinen ihminen, joka on vielä työikäinen,
saisi (Puhemies: Minuutti on mennyt!) esimerkiksi toisten kasvavan
ostovoiman kautta lisää työtä.
Se on ehkä parasta sosiaaliturvaa niille ihmisille, jotka
työtä pystyvät tekemään.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Täällä opastettiin minua
siihen, että osakekurssien, osakemarkkinoiden, nousu yleensä ennakoi
myöskin talouden elpymistä. Näin usein
on ollut, mutta milloin on ollut aikaisemmin tämmöinen
tilanne, jossa se ei millään tavalla saa pohjaa
yritysten reaalitaloudesta, vain siltä osin, että saneeraajat,
jotka antavat potkuja väelle, menestyvät kurssipuolella
hyvin? Sitten ei ole ollut sellaista historiallista tilannetta kuin
nyt, että maailmanlaajuisesti on sellaisia tukimääriä osin
elvytyksen nimissä jaettu eri puolille, että niiden
vaikutukset, ei pelkästään tämä tunnettu
W-ilmiö, saattavat olla edessämme. Tuleekin romahdus kursseissa
vielä kerran, ennen kuin sitten todella lähdetään
kunnolla nousemaan myöskin reaalitalouden puolella. Tähän
kannattaa valmistautua.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olen ihan tismalleen samaa mieltä ed.
Kalliomäen kanssa. Taloushistoria ilmeisesti osoittaa sen,
että koskaan osakekurssit eivät ole erehtyneet,
mutta nyt en ole tällä kertaa varma, koska niin
kuin te totesitte, koskaan ei ole ollut tämmöistä globaalia
kriisiä, koskaan ei ole globaalisti näin paljon
pumpattu elvytystä. Hyvin volatiilissä osakemarkkinassa
voidaan myös jossakin määrin luulla,
että siellä on spekulaatio taustalla, ja näin
ollen me emme voi olla varmoja sen ennustusarvosta. Toivotaan, että se
on nyt oikeassa, mutta ei sen varaan kannata mitään
laskea. W-talouskehitys on ehkä se kaikkein suurin riski,
koska mailla ei ole enää varaa velkaantua uudestaan
samaan kriisiin, siis toista kertaa ei ole varaa velkaantua samaan
kriisiin. Näkisin tämän W-kehityksen
puolentoista kahden vuoden sisällä. Tämä ei
ole täysin poissuljettu vaihtoehto, ettei tätäkin
vielä nähtäisi.