Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä siviilipalveluksen
lyhentämiseksi ei ole suuria taloudellisia vaikutuksia toisin
kuin varusmiesten palveluajan lyhentämisellä,
josta päätettiin viime kesäkuussa.
Siviilipalvelus rinnastetaan pisimpään asepalvelusaikaan,
ja nyt siis siviilipalvelusaikaa ollaan tämän
esityksen perusteella lyhentämässä 15
vuorokaudella. Mielestäni voidaan hyvin kysyä — kuten
edustaja Saarakkala teki aiemmassa, 26. lokakuuta keskeytyneessä keskustelussa, jota
tänään jatkamme siis — tämän
hallituksen esityksen perusteiden, sen logiikan perään,
mitä tästä seuraa, vaikka tätä esitystä ei
suoralta kädeltä vastustaisikaan, nimittäin
varusmiespalveluksen ja siviilipalveluksen rajoittavuus ja kyllä myös
rasittavuus kun ovat yleisesti ottaen toista luokkaa.
Haluankin tässä yhteydessä vielä nostaa
keskustelussa esille mielestäni syyttä suotta
unohdetun varusmiespalveluksen suorittamisen muodon, aseettoman
palveluksen, kun kerran edustajat Heinonen ja Savola aiemmassa keskustelussa peräänkuuluttivat
isänmaata paremmin palvelevaa asevelvollisuuden muotoa
kuin siviilipalvelusta joissain muodoissaan. Edustaja Heinonen puhui
myös vakaumuksesta ja sen kunnioittamisesta, niin kuin
pitääkin.
Aseeton palvelus on jäänyt julkisessa keskustelussa
siviilipalveluksen varjoon. Yhtenä syynä on tähän
ehkä se, että Puolustusvoimat ei tätä nykyä juurikaan
markkinoi aseetonta palvelusta vaihtoehtona. Aseettoman varusmiespalveluksen
on viime vuosina suorittanut kuutisenkymmentä miestä vuodessa.
Syyt matalan tiedotus-profiilin pitämiseen ovat mahdollisesti
taloudelliset, vaikka aseetontakin palvelusta on tarkasteltava maanpuolustuksen
ja yhteiskunnan kokonaisedun kannalta.
Varusmiespalvelus muun muassa ehkäisee syrjäytymistä,
sillä se antaa nuorelle sekä fyysisiä että henkisiä valmiuksia
paitsi pahimman varalle myös arkielämään.
Palvelus auttaa varusmiehiä itsenäistymään
ja totuttaa heidät arjessa ja työelämässä tärkeisiin
taitoihin, kuten aikaisiin herätyksiin, ohjattuihin aikatauluihin,
esimiehen kanssa toimimiseen ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.
En väitä, etteikö siviilipalvelus opettaisi
vastaavia taitoja, mutta ei se tee sitä ainakaan yhtä tehokkaasti
kuin varusmiespalvelus tekee, ja varusmiespalvelus tekee sen liki
koko ikäluokalle.
Arvoisa puhemies! Tahdon sanoa, että on tärkeää,
että kaikilla suomalaisilla on vakaumuksestaan riippumatta
olemassa mahdollisuus ja tietoa mahdollisuudesta osallistua isänmaan
puolustamiseen joko aseen kanssa tai ilman. Aseeton palvelus vaatii
käsitykseni mukaan yhtä lailla rohkeutta kuin
aseellinen palvelus, ehkä enemmänkin. Ainakin
se kysyy vakaumusta. Lääkintä-, huolto-
ja kuljetustehtävät, joihin aseettoman palveluksen
suorittajat muun muassa sijoittuvat, ovat nekin tärkeitä kriisiaikana,
jolloin pieni kansakunta joutuu ponnistamaan käyttöön kaikki
voimavaransa. Suomen armeija tarvitsee mittavan reservin hyvin koulutettuja
reserviläisiä. Ja kuten edustaja Autto aiemmassa
keskustelussa mielestäni oikein totesi, reservimme koko voisi
olla suurempikin uudenlaiset uhat huomioiden. Jokaiselle löytyy
tehtävä.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys siviilipalveluajan lyhentämisestä on
sinänsä perusteltu. Viime kesänä hyväksyimme
varusmiespalveluajan lyhentämisen, joten linjassa tässä mennään.
Taloudelliset vaikutukset eivät ole kovin merkittäviä,
mutta joku roponen tässä säästyykin.
Arvoisa puhemies! Esityksessä todetaan, että siviilipalvelumies
voi palvelun aikana asua useimmiten kotonaan ja sosiaaliset verkostot
pysyvät kunnossa. Hyvä niin. Tässä yhteydessä on syytä kiinnittää huomiota
siihen, että myös varusmiespalvelu pysyy kilpailukykyisenä vaihtoehtona
nuorten mielessä. Myös siviilipalveluksen yleishyödyllisyyttä Suomen
kokonaisturvallisuuden kannalta tulee kehittää osana
Suomen kriisivalmiutta. Tähän asiaan kiinnitti äsken myös
huomiota edustaja Niinistö, ja olen ihan samoilla linjoilla.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä edustaja Niinistön
moniin näkemyksiin, ja luonnollista on tietysti se, että myös siviilipalveluksella
on oma sijansa tässä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Mutta erityisen arvokkaana pidin tuossa edustaja Niinistön
puheenvuorossa sitä, että hän nosti tämän
aseettoman palveluksen mahdollisuuden, johonka jokaisella, jolla
on tällainen vakaumus, on myöskin Suomessa mahdollisuus.
Yleiskeskustelu päättyi.