2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Tekes — teknologian
ja innovaatioiden kehittämiskeskuksesta annetun lain muuttamisesta
ja riskirahoitusta alkuvaiheen pääomasijoitusrahastoihin
sijoittavasta valtion kokonaan omistamasta osakeyhtiöstä sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoituksena on keskittää julkinen
alkavien yritysten pääomarahastosijoitustoiminta — siis
korostan, julkinen — Tekesiin, teknologian ja innovaatioiden
kehittämiskeskukseen. Tekesille kuuluviin tehtäviin
lisättäisiin sen lisäksi yritysten alkuvaiheen
pääomasijoitusmarkkinoiden kehittäminen.
Valiokunnan kuulemisessa kävi selväksi se, että yksityisten
pääomarahastojen osuus näissä alkavan
vaiheen pääomasijoituksissa on vähentynyt
ja alkavan vaiheen yrityksiin sijoituksia edelleen tekevien rahastojen
varojenkeruu on aiempaa vaikeampaa. Näissä olosuhteissa,
jotta julkisen ja julkisten toimintojen rooli korostuu siinä paikkaa,
markkinapuutteen paikkaamisessa, tämän julkisen
rahoituksen vipuvaikutus on erityisen tärkeä näille
aloittaville siemenvaiheen yrityksille, mutta yksityisen sijoittajan
näkökulmasta ne ovat korkean riskin, verotuksen
sekä heikon likvidisyyden vuoksi kaikkein vähiten houkuttelevia
kohteita. Näitten yksittäisten sijoitusten kohdalla
yhtiö voi hyväksyä huonompia ehtoja suhteessa
yksityisiin sijoittajiin, mutta sen ei toki sitä tarvitse
tehdä, vaan yhtiö ennen ehtojen asettamista aina
tarkistaa joka kerta sen erikseen.
Mielestäni tämä on hyvä lakiesitys
lisäämään yrityksiä,
joita tässä taloudellisessa tilanteessa Suomenmaa
kipeästi kaipaa. Sitä mukaa kun saamme yrityksiä tänne,
myöskin työllisyysaste pikkuhiljaa lähtee
paranemaan.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Teknologian kehittämiskeskus Tekesin alaisuuteen
perustetaan uusi valtion kokonaan omistama, pääomasijoitusrahastoihin
sijoittava osakeyhtiö. Tämä on tärkeä uusi
riskirahoituslähde yrityksille ja siten tervetullut lisä riskirahoituksen
lisäämiseksi. Uutta yritystä pääomitetaan
20 miljoonalla eurolla. Hallituksen esityksen tavoitteena on saada
myös yksityiset sijoittajat osallistumaan alkuvaiheen riskisijoittamiseen.
Julkisen rahoituksen vipuvaikutus on erityisen tärkeä siemenvaiheen
yrityksille. Tämä hallituksen esitys on kannatettava.
Mutta, arvoisa puhemies, haluan tässä yhteydessä esittää huolen
tutkimusmäärärahojen riittävyydestä.
On ongelmallista, että valtion budjettiehdotuksessa rahaa
siirretään pois Tekesin perinteisestä projektirahoituksesta.
Kaiken kaikkiaan Tekesin tutkimus- ja innovaatioprojekteihin esitetään
mittavaa leikkausta. On arvioitu, että jos Tekesin projektirahoitus
yrityksille pienenee 40 miljoonaa euroa, se merkitsisi, että noin
150 yritysten tutkimus- ja innovaatioprojektia jää käynnistymättä ja
yli 2 000 pysyvää työpaikkaa
yksityiselle sektorille jää syntymättä.
Pk-yrityksille markkinoille menon kannalta erityisen tärkeiden pilottien
ja demonstraatiohankkeiden rahoitusmahdollisuudet vähenevät,
ja yritysten ja julkisten tutkimusorganisaatioiden yhteistyö vähenee. Se
vähentää oleellisesti esimerkiksi teknillisten yliopistojen
tutkimusmäärärahoja.
Tutkimusrahoituksen leikkaus vaikuttaa myös tutkimuslaitosten
mahdollisuuksiin toimia suomalaisten pk-yritysten veturina kansainvälisissä rahoitusohjelmissa.
Näin saamme Suomeen entistä vähemmän
kansainvälistä tutkimus- ja innovaatiorahoitusta
ja pääsy kansainvälisiin verkostoihin
vaikeutuu. Tutkimukseen, varsinkin perustutkimukseen, suunnatut
määrärahat ovat jo tällä hetkellä niukat.
Tämä on johtanut kovaan kilpailuun tutkimusprojektirahoista,
ja liian iso osa tutkijoiden työajasta kuluu hankemäärärahojen
hakuun ja siihen liittyvään byrokratiaan. Moderni
yhteiskunta tarvitsee tieteellistä tutkimusta, uusia keksintöjä ja
uuden tiedon soveltamista. Me kaikki hyödymme tieteellisestä tutkimuksesta
joka päivä. Tekesin rahoittamien projektien vaikuttavuus
ja tuloksellisuus on ollut monen suomalaisen teollisen menestystarinan
takana. Taloudellisesti haastavana aikana on viisasta panostaa tutkimukseen,
joka antaa uudelle kasvulle eväitä ja siemeniä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on Tekesin
alle tehtävä teknologia- ja innovaatiorahastolainsäädäntö,
ja tässä samassa yhteydessä myös
ajetaan Avera hiljakseen alas.
Tällä hetkellä aika monelta yrittäjältä tulee viestiä siitä,
että on puutetta rahasta. Täällä on yksi
tällainenkin viesti, lainaan tästä hieman: "Arkipäivän
todellisuus tiedoksenne sinne Kehätien eteläpuolelle.
Yritystoimintaan täällä maakunnassa on
tullut uusia haasteita. Rahahanat on kierretty kiinni. Meillä on
kauppasopimus Chileen, 3,6 miljoonaa, sillä ei paljon vientiä auteta. Mutta
kompastuskiveksi on tullut näin pienessä kaupassa,
että ostaja vaatii toimitusajoissa pysymistä.
Finnveran kanta on, että pk-yrityksille pitää löytyä reaalivakuuksia,
ja pitää henkilökohtaisesti sitoutua,
että rahaa saa Finnveralta, yhtä lailla pankista."
Eli tämä on tietenkin vientirahoituksesta, mutta
tässä samassa yhteydessä tulee esille
myös sitten tuotekehitystuen rahoitus. Eli: "Tekesiltä meillä on
toki tuotekehityslainaa edullisesti, mutta he haluavat muuttaa sen
avustukseksi. Mutta kun se muutetaan avustusluontoiseksi, niin tämä osapuilleen
valmis projekti täytyy tällä hetkellä lopettaa."
Eli monensuuntaisia rahoitusongelmia on tällä hetkellä pienyrityskentässä,
niin tässä vienninrahoitustoiminnassa kuin sitten
myös tämän Tekesinkin tuotekehitysrahoituksen
osalta. Millä tavalla me saamme enemmän riskirahoitusta
juurikin näihin pk-sektorin pieniin yrityksiin, se on ydinongelma
tässä.
Toivon, että tämä uudistus, mitä tässä nyt ollaan
tekemässä, tulisi tuomaan sinne sitä tietotaitoa
sen riskirahan rinnalle. Eli kun annetaan startupia, niin yhtä lailla
siinä tulisi se... Olen edustaja Karimäen kanssa
aivan samalla kannalla juuri siinä, ja nyt vielä leikataan
sitten tätä tuotekehitystukea, vähennetään
tuotekehitystukea, Tekesiltä toiselta momentilta. Eli näiden
pitäisi mennä rinta rinnan: kun annetaan riskirahaa,
niin yhtä lailla olisi tuotekehitystoiminta siinä vieressä,
että saataisiin uusia, vetäviä vientituotteita.
Ja myös siihen vienninrahoitukseen meillä täytyy tulla
kehitystä.
Omia kokemuksiani riskirahoitusyhtiöistä on, että hallinto
hyvin äkkiä nappaa siitä pääomasta aika
ison osan, varsinkin kun nämä riskirahoitukset
ovat pitkäaikaisia. Ja toivon ainakin tässäkin rakenteessa,
että tästä hallinnon osuus olisi kohtuullinen
eikä veisi ainakaan kolmatta osaa tästä rahastosta.
Eli summa summarum: Olen erittäin huolissani juurikin
Tekesin rahaston leikkauksista. Toisaalta olen huolissani siitä,
kuinka sitten tämä nivelvaihe juuri tuotekehityksestä startup-rahoitukseen
menee ja yhtä lailla sieltä sitten isompiin tuotteisiin
tulee onnistumaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama sana ensiksi tämän
mietinnön esittelystä. Kysymys todellakin on siitä,
että Innovaatiorahoituskeskus Tekes on nyt sitten tämän
yhteisön uusi nimi. Vanha Tekes muuttuu Innovaatiorahoituskeskukseksi.
Kuitenkin varsinainen tällainen sisällöllinen
muutos tässä tapahtuu nimenomaan siinä,
että nyt julkinen alkuvaiheen pääomasijoitusrahoitus
tulee myöskin Tekesin toimintoihin. Tässä äsken,
kun kuuntelin sekä edustaja Kärnän että edustaja
Karimäen puheenvuoroja, niin kuin hyvinkin olettekin talousvaliokunnan
jäseniä, niin minun on pakko pieni tarkennus tehdä nyt
kuitenkin siihen, mitä tässä tapahtuu.
Tällä hetkellä varhaisimman vaiheen
julkinen pääomasijoitustoiminta on Suomessa organisoitu
niin, että siitä vastaa Finnveran yhteydessä oleva
erillinen Finnveran tytäryhtiö elikkä Avera.
Sen pääomasijoituskanta tällä hetkellä on,
en tarkkaan ihan muista mikä, mutta sanon, että se on
lähempänä 150:tä miljoonaa euroa
kuin 100:aa miljoonaa euroa.
1.1.2005 tämä yhtiö lähti
liikkeelle. Silloin Vanhasen ykköshallituksen aikana tämä laki
säädettiin ja tämä järjestelmä pantiin
liikkeelle. Se on toiminut Finnveran yhteydessä aika hyvin. Nyt
tässä hallitus tekee sellaisen ratkaisun, joka on
mielestäni vähän niin ja näin,
onko tämä hyvä ja järkevä ratkaisu.
Voi tässä todeta, että kolme näitten
innovaatiopolitiikassa olevien julkisten toimijoiden yhteisöjen
pääjohtajaa oli vähän ennen
kuin silloinen ministeri Häkämies sanoi, että nämä toiminnot
siirretäänkin Tekesin yhteyteen, vielä muutama
viikko ennen, ihan toista mieltä. Yhtä kaikki,
nyt siis tämä julkinen pääomasijoitusrahoitustoiminta
siirtyy Averasta jatkossa nimenomaan Tekesin kylkeen erilliseksi
osakeyhtiöksi, joka tekee rahastosijoituksia nimenomaan ihan
varhaisimman alkuvaiheen yrityksiin, edelleen siis nämä rahastot
tekevät niitä sijoituksia. Tämä on
sen arkkitehtuurin sisältö, mitä tässä nyt tehdään.
Tämän tietty pulma liittyy siihen, että nyt
Tekes, jonka rooli on ollut nimenomaan tutkimus- ja kehittämishankkeitten,
innovaatiohankkeitten rahoittaminen, lähinnä avustusmuotoinen
ja pienemmältä osalta lainamuotoinen rahoittaminen,
nyt se sama yhteisö periaatteessa alkaa vastata myöskin
innovaatioketjun seuraavasta vaiheesta. Eli kun ne innovaatiot ovat
tulleet ja ne pitää tuotteistaa ja kaupallistaa,
tarvitaan oman pääoman ehtoista rahaa näihin
yrityksiin. Nyt se sama yhteisö, joka äsken avusti
sitä innovaatiohanketta, se sama Tekes, on nyt sitten avustamassa
seuraavassa vaiheessa jo ihan sitä kaupallista toimintaa.
Tämä ei ole kovin hyvä asia, ja tarvitaan
tiukka palomuuri näiden kahden eri toiminnon välille,
sen varsinaisen avustus- ja lainamuotoisen toiminnan ja
nyt sitten tämän pääomasijoitustoiminnan
välille.
Tämä on äärimmäisen
tärkeä asia, ja kyllä hallituksen edustajat,
edustaja Kopra, sanovat, että tämä on
tärkeä asia. Minä tässä siis
yhdyn myöskin hallituksen virkamiesten kantaan. En ole
paljon hallituksen edustajien käsityksiä asiasta
kuullut, mutta hallituksen virkamiesten kanta tästä asiasta
on sama. Tämä on tämä järjestely.
Me keskustalaisetkin pitkään mietimme, esitänkö hylkyyn
tätä esitystä, mutta päädyttiin
nyt sitten siihen, että tiedostaen nämä vaarat,
mitkä tähän liittyvät, menköön
sitten tuonne Tekesin yhteyteen.
Mitä muuta tulee itse Tekesin rahoitukseen, siihen
varsinaiseen tehtävään, mitä se
hoitaa, niin kyllä on erittäin surkea asia se,
että ensi vuoden budjettiesityksessä 50 miljoonalla
eurolla nämä rahat ja lainat vähenevät.
50 miljoonalla eurolla. Ei ole mediaa nyt kuulemassa. Media oli
kuulemassa silloin, kun pääministeri tässä salissa
sanoi muutama viikko sitten, kuinka hallituksen budjetissa innovaatiorahoitus
lisääntyy. Tekesin rahoitus ei lisäänny.
Näillä äsken sanotuilla laina- ja
avustusmuotoisilla rahoitusinstrumenteilla vähenee 50 miljoonaa
euroa. Se on myöskin talousvaliokunnan mietintöön,
arvoisa puhemies, kirjattu. Lisäksi innovaatiorahoituksessa tärkeää on
VTT:n rahoitus. Myös VTT:ltä — edustaja
Karimäellä oli erittäin hyvä puheenvuoro — häviää rahoitusta
pois. Lisäksi GTK:lta, joka suorittaa sekin tutkimusta,
sieltä häviää.
Arvoisa puhemies! Olen huolissani kaiken kaikkinensa siitä,
että tässä vaiheessa, missä Suomi
on, kun ollaan tilanteessa, jossa se iso osaamispotentiaali, mikä meille
on luotu koulutuksella ja tieteellisellä tutkimuksella,
pitäisi saada generoitumaan uusiksi innovaatioiksi, tuotteiksi,
sellaisiksi, jotka voidaan kaupallistaa, viedä maailmanmarkkinoille,
ja kun siinä nimenomaan näitten innovaatiorahoitusinstrumenttien rooli
on ollut tärkeä, niin niistä Tekesin
rahoitusta vähennetään yhteensä 50
miljoonaa euroa. Se, että Tesiin tulee 30 miljoonaa pääomitusta
lisää ja tälle Tekesin yhteyteen perustettavalle
osakeyhtiölle tulee 20 miljoonaa euroa nyt rahaa, ei paikkaa
niitä menetyksiä, mitä tuolla toisaalla
tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Varsinaiseen pääomasijoitustoimintaan,
kun olen ylittänyt ajan, pyydän sitten toisen
puheenvuoron, ja jatkan vielä tästä vähän
pitempään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä on hyvä, ettei mediaa
ole tätä enempää seuraamassa,
kun Pekkarinen taas kerran tuo esiin tämän vähän muunnellun
totuuden siitä, onko niitä tutkimus- ja kehitysmäärärahoja
enemmän vai vähemmän. Kun pääministeri
ei ole täällä, hän on huippukokouksessa,
niin voin jälleen kerran muistuttaa tästä,
että yhteensä nämä määrärahat
kasvavat. Kun itse esittelitte, että Tekesin yhtiöön
tulee 20 miljoonaa, Tesiin 30 miljoonaa ja kun tämän
lisäksi myös Suomen Akatemian lisääntyvät
määrärahat huomioidaan, niin me olemme
kasvavalla uralla. On totta, talousvaliokunnan huoli on yhteinen,
että tämä 50 miljoonan leikkaus Tekesin
ohjelmista on kirpaiseva, mutta kokonaisuudessaan Suomi panostaa
tutkimukseen ja sitä myöten toivottavasti myös
työllistävään kasvuun.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kumpula-Natrin täytyy tietää käsitteellisesti
kaksi asiaa erilleen: varsinainen innovaatiorahoitus ja pääomasijoitustoiminta.
Tesi harjoittaa pääomasijoitustoimintaa, ja Tekesin
kylkeen nyt perustettava erillinen yhtiö harjoittaa pääomasijoitustoimintaa.
Niihin yhteensä tulee 50 miljoonaa euroa. Mutta varsinaisesta
innovaatiorahoituksesta, siis tutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen
ja kehittämistyön eli innovaatiopolitiikan rahoituksesta — vielä kertaalleen,
vielä kertaalleen — häviää...
Ei, minä sanoin vähän väärin,
minä kyllä myönnän sen, minä sanoin
vähän väärin, koska se ei ole
vain se 50 miljoonaa, olin liian vaatimaton tässä äsken,
vaan sen lisäksi tulee vielä sektoripuolelta näitä leikkauksia,
joista osan äsken tässä mainitsin. Todellinen
leikkaus on vielä enemmän kuin 50 miljoonaa euroa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Ei kuulu minun eikä kuulu Pekkarisen vastuualalle tämä Suomen
Akatemia, mutta kun meille on nämä annettu kokonaisuudessaan, niin
se, että minkä takia kokonaisuudessaan voidaan
nähdä, että tutkimus- ja kehitysmäärärahat, joilla
panostetaan Suomen kasvuun, tulevat kasvamaan, niin haluan myös
sen eduskunnan pöytäkirjassa näkyvän,
että hallitus on tässä koettanut hakea
tulevaisuudelle kasvueväitä.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan tähän itse asiaan
eli lakiesitykseen. Kun sitä yksityistä rahaa
ei tule siemenvaiheyrityksille ja ne katsovat, että se
on liian suuri riski, niin nyt julkinen raha tässä tulee avuksi,
jolloin voi ottaa hieman suurempia riskejä ja enemmän
riskejä niin hyväksi havaitessaan, ja sitä kautta
se edistää suomalaista työllisyyttä kaiken
kaikkiaan. Tämä luiskahti vähän
syrjäpoluille tämä keskustelu. Haluan
palauttaa tämän tähän kyseiseen
lakiesitykseen.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun miettii tätä Suomen
tulevaisuutta, niin me todella tarvitsemme uutta tutkimusta ja innovaatioita. Tekesin
tilaisuudessa kerrottiin juuri, kuinka meillä on mahdollisuus
rakentaa ihmisen varaosia tai metsäteollisuus saada uuteen
kukoistukseen Suomessa. Mutta huoli on siitä, mistä saadaan
myös yksityistä rahaa. Nimittäin teollisuudessa
on vähennetty 900 miljoonalla eurolla kahdessa vuodessa
näitä tutkimus- ja kehityspanoksia pitkälti
juuri Nokian takia. Mutta meidän huoli on myös
siinä, että Suomessa itse asiassa aika hyvin sitten,
kun jotain on rakennettu, on rakennettu tämä kone,
joka tavallaan tuottaa tutkimusta, tuottaa innovaatioita, vaikka
sitä nyt tietenkin vähän sitten karsitaan
yksityisellä puolella, mutta meillä ei ole sitä,
miten se niveltyy siihen tuotteistamiseen, kaupallistamiseen ja
markkinoille pääsyyn. Tämä on
aika suuri ongelma, jota toivon mukaan nyt näillä ratkaisuilla
yritetään korjata.
Eli me tarvitsemme tuotteita, me tarvitsemme semmoista tuotantoa,
joka on myös kysyttyä maailmalla, ja se pitää viedä sinne
markkinoille. Nyt on muutettava tutkimusprosessia niin, että nämä kaupallistamis-
ja markkinointiprosessit otetaan varhaisemmassa vaiheessa myös
siihen itse tutkimusprosessiin mukaan. Toivottavasti nämä uudistukset
myös muuttavat käytäntöjä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskustelu siirtyi yleiseen huoleen tutkimusmäärärahojen
vähenemisestä. Kyllä iso huoli on myös
se, että STM:n alaisilta tutkimuslaitoksiltakin määrärahat
vähenevät: VTT, GTK. Puheenjohtaja Pekkarinen
mainitsi jo VTT:n. VTT:n valtionrahoituksen osuus on tänä vuonna 91
miljoonaa euroa, mutta ensi vuoden talousarvioesityksessä esitetään
vain 86:ta miljoonaa euroa. Se on iso leikkaus toimintamäärärahoissa,
ja se johtaa tutkimusprojektien määrän
vähenemiseen ja voi johtaa henkilökunnan irtisanomisiin. Tämä on
nykyisessä haastavassa taloustilanteessa erittäin
ongelmallista, sillä vaikeina aikoina pitäisi
päinvastoin panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
VTT tuottaa kansainvälistä kilpailukykyä lisääviä tutkimuspalveluja
yrityksille, yhteiskunnalle ja muille asiakkaille innovaatioprosessin
tärkeimmissä vaiheissa ja siten edellytyksiä kasvulle,
työllisyydelle ja hyvinvoinnille. Järkevästi
tutkimukseen sijoitetut eurot palautuvat korkoineen kansantalouteen.
Lisäksi rahoi-tustilanteen heikentyminen lisää työntekijöiden tuntemaa
epävarmuutta, heikentää työilmapiiriä ja
sitäkin kautta heikentää tuloksellisen
tutkimustyön toimintamahdollisuuksia.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä erityisesti edustaja
Karimäen kanssa ihan samaa mieltä kaikesta siitä analyysistä,
minkä hän tuossa äsken teki.
Mitä varsinaiseen pääomasijoitustoimintaan tulee,
niin hetken päästä vielä joku
sana, joku sana sitä ennen vielä koko tästä innovaatioketjusta,
siitä alkupäästä, siitä,
jolla luodaan Suomeen se osaamispotentiaali. Sillä osaamispotentiaalilla
tarkoitan sekä sitä koulutuksellista osaamispääomaa
että perustutkimuksellista osaamispääomaa.
Voin sanoa, että jos minä olen jostakin erityisen
huolissani, niin se on kyllä se, että tämä innovaatioketju
ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä osaamispääomahan
luodaan lähes 100-prosenttisesti julkisilla verovaroilla.
Vähän yli 2 miljardia euroa käytetään
tähän rahaa, julkista rahaa kaiken kaikkinensa.
Mutta se seuraava vaihe, joka nimenomaan muuttaa sen osaamisen niiksi
innovaatioiksi, jotka voidaan tuotteistaa, kaupallistaa, joille
saadaan yritysalusta ja jotka voidaan tuotteina viedä ulkomaille,
tämä prosessi ei toimi.
Meillä on tietynlainen innovaatiovuoto, kaiken aikaa
innovaatiovuoto. Se innovaatiovuoto ilmiönä on
se, että sitä osaamispotentiaalia imevät
meiltä täältä pois kiihtyvällä vauhdilla
paitsi Kiina ja Intia myöskin itäisen Euroopan
maat, itäisen Euroopan maat sen takia, että ne
saavat valtavan määrän yhteisistä Euroopan
unionin verovaroista miljardeja, joita miljardeja ne sijoittavat
sinne, ja niillä rahoilla ne houkuttelevat enimmillään
jopa 70-prosenttisilla tuilla täältä sitä osaamista
teolliseksi toiminnaksi itäiseen Eurooppaan ja sitten eräissä tapauksissa
myöskin Kiinaan ja Intiaan, mutta siinä ei ole
tukea, kun puhutaan Kiinasta ja Intiasta. Tämä on
se ilmiö.
Tästä syystä erittäin tärkeää olisi,
kun tämä innovaatioketju on sitä perustutkimusta
seuraava vaihe, jota lähinnä Tekes rahoittaa,
jonkun verran VTT:kin rahoittaa, GTK rahoittaa ja eräät muut
sektoritutkimuksen laitokset, jotka ovat soveltavalla puolella,
että tästä ei leikattaisi, mutta nyt
niistä leikataan erittäin merkittävästi,
ja jaan sen huolen, mikä edustaja Karimäen puheenvuorossa
oli.
Mitä tulee innovaatioketjun tavallaan seuraavaan vaiheeseen,
siihen pääomittamiseen, pääomasijoitustoimintaan,
jolla rahoitetaan ja pääomitetaan niitä yhtiöitä,
jotka monta kertaa ovat heikkoja omilta pääomiltaan,
jotka lähtevät niitä innovaatioita sitten
viemään eteenpäin, niin siinähän
hallitus nyt esittää, ja sen sanon samalla tavalla
kuin äsken sanoin, että kymmeniä miljoonia
leikataan tästä alkupäästä,
ja sitten sanon, että tähän seuraavaan
vaiheeseen, niin kuin sanoin äskenkin, hallitus esittää 20+30
miljoonaa euroa, 20 miljoonaa tälle Tekesiin perustettavalle osakeyhtiölle
ja 30 miljoonaa euroa nimenomaan Tesin pääomittamiseen.
No, seuraava kysymys kuuluu: onko tämä vielä riittävästi?
Tämä on hyvä mutta ei välttämättä riittävää eikä mikään
dramaattinen siihen nähden, mikä on tilanne ollut
aikaisemmin. Jo aikaisemminkin olen täällä kertonut,
että viiden vuoden aikaan, taakse jääneiden
hallitusten aikaan, pantiin yhteensä noin 190 miljoonaa
euroa vastaavantyyppisiin pääomasijoituksiin,
sekä ihan varhaisimman vaiheen että sitten vähän
myöhemmän venture-vaiheen rahoitustarpeisiin,
julkista rahaa. Tämä on ihan hyvä muttei
merkittävä tason korotus, joka pitäisi
kerta kaikkiaan saada aikaan.
Nyt tulen siihen, mistä edustaja Kärnäkin
minusta ihan oikein täällä puhui. Ennen
tätä kuplaa tilanne oli Suomessa se ja varsinkin
silloin 90-luvun loppupuolella, että silloin kun oli tämmöinen
hub, kun näytti, että kaikesta uudesta, mitä vähänkin
kehitetään, tulee valtava menestys, niin kuin
luultiin, Nokian tapaan, niin maailmalta virtasi tällaista
vahvan riskin kantoon pystyvää yksityistä pääomasijoitusrahaa
Suomeen. Mutta viimeistään silloin, kun 2008 tapahtui
tämä lamaan joutuminen, kaikki tällainen
kärsivälliseen sijoitustoimintaan pystyvä varhaisen
vaiheen raha suorastaan pakeni Suomesta. Tuli tämmöinen
markkinapuute, ja sitä markkinapuutetta lähti
edellinen hallitus jo paikkaamaan nyt pieneltä osalta,
niin kuin oikeansuuntaisesti tämä hallitus paikkaa,
mutta riittävästi vieläkään
se ei näillä eväillä tule paikatuksi.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyy keskustan ajatus
tästä kasvurahastosta. Nyt tarvittaisiin vielä enemmän
julkisen vallan mukaan tulemista ja osallistumista sellaisiin yhteisiin
rahastoihin, joihinka houkutellaan tarvittaessa epäsymmetrisin järjestelyin,
niin kuin tässä Tekes-mallissakin muuten on sisällä mahdollisuus
epäsymmetriaan, yksityistä pääomaa.
Tällä tavalla saataisiin Suomeen sitä kärsivällistä sijoituspääomaa,
jolla saadaan se puuttuva rahoitus niille yrityksille, jotka voisivat
tehdä todeksi niitten innovaatioitten kaupallistumisen
ja työllistämisen täällä Suomessa.
Tähän tarvitaan tätä rahaa.
Tähän tarvitaan tällaista kasvurahastoa,
jonka käytännön toteuttaminen voisi ihan
hyvin tapahtua Suomen Teollisuussijoituksen yhteydessä ja
osin silloin, kun puhutaan seed-vaiheesta, voisi tapahtua täällä sitten
nyt perustettavan yhtiön, Tekesin kylkeen perustettavan
yhtiön, yhteydessä.
Siis periaatteessa meillä ovat nämä rakenteet olemassa.
Voi olla, että joku keskustalainenkin saattaa ajatella
toisella tavalla, että tarvitaan erillisiä uusia
rahastoja. Minä en kannata sellaisia, vaan minä kannatan
sellaista kasvun rahoitusjärjestelyä, jolla olemassa
olevien instituutioiden, pääomasijoitusinstituutioiden,
julkisten pääomasijoitusinstituutioiden, kautta
toimitaan ja niiden kautta hankitaan tätä yksityistä rahoitusta
myöskin tämän julkisen rahoituksen pariteetiksi.
Meillä tällä hetkellä venture-vaiheen
rahoitus viime vuonna koko Suomessa oli ihan tarkkaan 82 miljoonaa
Pääomasijoitusyhdistyksen mukaan. 82 miljoonaa
euroa, sen verran tehtiin sijoituksia varhaisimpaan vaiheeseen,
mutta se on aivan liian vähän. Se on aivan liian
vähän. Julkinen osuus siitä oli noin
40 miljoonaa yhden vuoden aikaan, yksityinen toiset 40 miljoonaa.
Tähän tarvittaisiin erittäin merkittävä lisäpanostus.
Minä toivon, että hallituksenkin piirissä suhtaudutaan
entistä avoimemmin keskustan ajatukseen tästä kasvurahastosta,
lähdette mukaan katsomaan, mitä me sillä tarkoitamme,
ja lähdetään rakentamaan yhteisesti sellaiset
rahoitusinstrumentit, joilla tämä pelkäämäni
innovaatiovuoto voidaan tukkia ja saada tätä tuotantoa
tapahtumaan täällä Suomessa. Koska se
suomalaiseen osaamiseen pohjautuva tuotanto tapahtuu Suomen rajojen
ulkopuolella, niin erittäin monta kertaa ne veroeurot jäävät
myöskin Suomen rajojen ulkopuolelle, ja jos ne sinne jäävät,
niin ei sen julkisen osaamispotentiaalin rahoittamiseen kohta ole
taas eväitä olemassa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin kiinnostavaa ylipäätään
tämmöinen vähän tiede- ja tutkimuspoliittinen
keskustelu ja tämä rahoitus, mikä siihen
nivoutuu, ja se, mitkä ovat ne Suomen toiveet ja tarpeet
tässä tiedepolitiikassa ja tulevan talouden rakentamisessa.
Mutta joka tapauksessa nousevat taloudet Intia ja Kiina panostavat
todella paljon tällä hetkellä tutkimukseen.
Siinä on aika vaikea Suomen edes kilpailla, ja Kiinan tavoite
on siirtyä korkeammanasteiseen tuotantoon ja luovaan talouteen.
Se ilmenee muun muassa heidän patenttitilastoissaan. Siellä todella
panostetaan.
Jos mietitään sitten tulevaisuudenkuvia, niin kyllähän
se osaaminen karttuu verkostoissa ja kumppanuuden kautta, ja näkisin,
että meidän ei pitäisi, niin kuin edustaja
Pekkarinen huomauttaa, tehdä niin, että me vain
täällä Suomessa teemme sitä tutkimusta,
vaan myöskin miettiä sitä, kuinka me
pystymme vielä paremmin verkostoitumaan ja hakemaan sitä kumppanuutta
ja luomaan ja löytämään sen
oman osamme, millä me saamme sitten tavallaan tässä osaamisketjussa sitten
sen oman osuutemme itsellemme.
Eli tämäkin on yksi tekijä tässä isossa
innovaatioketjussa, mitä edustaja Pekkarinen peräänkuuluttaa.
Kyllä meidän täytyy nyt katsoa kokonaisuutta
ja kehittää sitä, että meillä tulee
tutkimusta, meillä tulee verkostoitumista, me teemme innovaatioita,
ratkaisemme näitä vaativia ongelmia, ja myöskin
sitä, että niistä tulee tuotteita ja
ne viedään kaupallisesti sitten markkinoille ja saadaan
siitä tuloa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on oikeassa siinä — voi
sanoa "-kin" — asiassa, että tätä kärsivällistä rahaa
ei ole. Kertatilin tekeminen on muodissa, varovaisuutta noudatetaan
niin pankkien kuin yksittäisten sijoittajienkin taholta,
ja riskejä ei haluta ottaa. Se on osittain ymmärrettävää,
koska taloudellinen tilanne on se, mikä on, mutta jos ja
kun valtio voi olla tässä tilanteessa, kuten tässä lakiesityksessä, mukana
luomassa sitä turvallisuutta siihen tulevaisuuden tekemiseen,
sen tulevaisuuden tekemiseen, jossa on työtä ja
toimeliaisuutta ja hyvinvointia ja ihmisten arkipäivä on
turvattu, niin olemme siinä matkassa mukana, kuten myöskin oppositio
tämän lakiesityksen osalta on. Siinä ei ole
kahta sanaa.
Aina tietenkin voi arvioida, ja itse olen ihan samaa mieltä,
että jos olisi rahaa enemmän, niin kyllä,
totta kai, tähän innovaatiopolitiikkaan kaiken
kaikkiaan pitäisi rahaa löytyä, mutta
tällä hetkellä näyttää siltä,
että sitä ei löydy ja näillä mennään.
Toivotaan vain, että tällä saadaan ihan oikeasti
aikaiseksi niitä hyviä asioita, joita tässä on
peräänkuulutettu vähän yhden
jos toisenkin suulla.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On totta, että ulkomainen yksityinen
raha on Suomesta kaikonnut, onneksi ei kokonaan mutta suurelta osin.
On myös totta, että suomalaisten pankkien mahdollisuudet
luotottaa suomalaisia yrityksiä ovat kansainvälisen
pankkisääntelyn ja osin kotimaistenkin toimien,
kuten pankkiveron, johdosta heikentyneet. Sen vuoksi me tarvitsemme
juuri tämänkaltaisia yksityisiä toimenpiteitä valtion
tuella, joihin edustaja Pekkarinenkin tässä viittasi.
Olen täysin samaa mieltä edustaja Pekkarisen kanssa
siitä, että me emme tarvitse sellaisia edustaja
Sipilän esiin nostamia suuria uusia rahastoja vaan jo nykyisten
instituutioiden puitteissa voidaan tätä rahoitusta
yksityiselle sektorille sijoitusten kautta kasvuyrityksiin lisätä.
Nämä nykyisetkin toimijat mahdollistavat myös
tällaiset epäsymmetriset rahastot, ja varmasti
sellaisia tullaan tarvitsemaan.
Edellisen hallituksen aikanahan paitsi rakennettiin miljardiluokan
rahasto yhdessä julkisen sektorin, yksityisten ja eläkeyhtiöiden
kanssa myös rakennettiin nimenomainen kasvurahasto eläkeyhtiöiden
toimesta. Ikävä tosiasia vain on se, että tästä olemassa
olevasta eläkeyhtiöiden rahastosta ei ole pystytty
sijoittamaan tuottavuutta ja turvaavuutta edellyttävien
kriteerien puitteissa varoja suomalaisiin yrityksiin. Eli toimiin
on kyllä ryhdytty, mutta sitä rahaa ei saada uppoamaan yksityisille
markkinoille, niin paljon kuin me täällä sitä toivoisimmekin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaksi ihan lyhyttä, asiallista kommenttia tähän
hyvään puheenvuoroon.
Emme me ole varmaan Sipilän kanssa mitenkään
erimielisiä siitä. En minä nyt ole havainnut, että Sipilä vaatii,
että nimenomaan hän vaatisi, omaa erillistä uutta
rahastoa. Me puhumme tällaisen kasvurahaston käsitteellä siitä kokonaisuudesta,
joka pitää sisällään
sekä varhaisen vaiheen, tämmöisen ihan
niin kuin seed- eli kaikista varhaisimman vaiheen ja venture-vaiheen,
että sitten ehkä vähän myöhemmänkin
vaiheen rahoitustarpeet, ja niihin vastaamisen välineenä meille
kyllä kelpaa sinänsä Tesi ja ehkä nyt
sitten tämä Tekesin yhteyteenkin perustettava
yhtiö.
Mutta volyymit näissä ovat aivan liian pieniä. Kun
viime vaalikaudella pantiin pystyyn tämmöinen
rahastojen rahasto Tekesiin, niin valtio pani siihen muistaakseni
50—60 miljoonaa. Siitä saatiin Tesissä 132
miljoonaa, ja kun tämä 132 miljoonaa sijoitettiin
yhteensä 11 rahastoon, niitten yhteinen summa on tällä hetkellä noin
700 miljoonaa euroa — vipuvaikutus oli tämännäköinen.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän problematiikkaan,
minkä tässä edustaja Kataja ja Pekkarinenkin
ottivat esille, otan yhtä lailla yhden lähtökulman
kanssa eli tämän riskinottokyvyn näillä meidän
rahastoillamme ja myös sen tuottotavoitteen. Myöhemmän
jakson rahoituksilla, kun esimerkiksi Teollisuussijoituskin on tehnyt
näitä rahastoja, aika useassa, missä tulee
myös yksityinen raha rinnalle, on tuottotavoitteeksi 25:täkin
prosenttia, IRRiä, esitetty. Siihen osaltaan on pyrittykin.
Tietenkin vuoden 2008 taantuman jälkeen nämä ovat
aika kovia korkotavoitteita ja varsinkin nyt, kun puhutaan vielä näistä startup-rahoituksista.
Todellakin tässä Averan kautta voi olla pienemmät
tuottotavoitteet, mutta me tarvitsemme sitä riskipitoisempaa
rahaa juuri tällä hetkellä, mikä nostaisi niitä.
Kuten tuossa omassakin esimerkissä esille otin, maakunnassa
pienissä yrityksissä, pk-sektorilla kaupunkiseudullakin,
on hyvin vähän sitä omaa pääomaa,
ja sitten vielä tuonne maakunta-alueelle kun lähdetään
menemään, niin siellä kiinteistöjen
arvot laskevat ja koneitten arvot laskevat, kun on tehtaista viety
ulos. Millä sitä lähdetään
liikkeelle?
Eilen kävin katsomassa tätä Metsäperkele-näytelmää,
mikä esitti Mäntän teollista historiaa, kun
G. A. Serlachius nousi sinne ylävesille. Hän veti
vekselivetoisesti vahvasti koko teollisuussektorin silloin ylös,
oli vekseli toisensa perään. Onko se niin nykyiselläkin
yritystoiminnalla, pitääkö sen yrittäjänkin
sitä riskiä ottaa aina niin kuin housunnauhaansa
myöten?
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Pekkarinen selvensi keskustan
linjaa tai oikeastaan sitä, mitä Sipilä on
täällä aiemmin pyrkinyt kertomaan, että uusia
sijoitusrahastoja ei välttämättä tarvittaisi
vaan ne nykyisetkin toimijat kelpaavat ja kyse on vain siitä rahan määrästä,
niin olen ymmärtänyt myös niin, että tässä keskustan
linjassa edustaja Sipilän toimesta on esitetty, että julkisen
sektorin eli valtion ja eläkeyhtiöiden pitäisi
kerätä tuo miljardi euroa kasaan. Toivoisin, että edustaja
Pekkarinen voisi selventää myös tätä keskustan
linjausta, että ei kai se ole niin kuin olen ymmärtänyt
Sipilän puheista, että tämä miljardi
pitäisi kerätä nimenomaan julkiselta
sektorilta, että kai te olette siinäkin asiassa
samaa mieltä kuin hallitus on ja itse olen, että kyllä kai
yksityinenkin raha kelpaa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä vain julkista rahaa tarvitaan.
Siis sijoitussitoumuksethan tehdään yleensä 7—10 vuodeksi.
Eikö niin? Ja niitten rahastojen kartuttaminen on monen
vuoden juttu. Kyllä me lähdemme siitä,
että semmoinen joku 100 miljoonaa, muutama sata miljoonaa,
euroa vuodessa niin, että seitsemän vuoden sisällä 1—1,5
miljardia olisi se julkinen panostus pelkästään
tähän kasvurahastoon, pelkästään
tähän. Sitten erikseen vielä me puhumme
infrasta, ja vastaavasti sitten yksityistä pääomaa
siihen saataisiin sitoutettua merkittävä määrä,
useampikertainen, vähintään nyt kaksinkertainen
määrä tähän julkiseen
panostukseen verrattuna ja käyttäen tarvetta.
Siinä edustaja Kataja on ihan oikeassa, että ilmiselvästi
yksityistä rahaa ei saa kovin paljon liikkeelle, ellei
ole jotain epäsymmetrisiä instrumentteja insentiiveinä,
verosellaisina, tai voitonjaossa tai riskinkannossa jonkunlaista
epäsymmetriaa. Niitä todennäköisesti
tarvitaan, jotta saadaan sitten yksityistä rahaa mukaan.
Jos, arvoisa puhemies, viime sanoikseni sanon: Se mitoitus näin
laskien, että siitä vuodessa muutama sata miljoonaa
voitaisiin sijoittaa, vastaa aika lailla sitä samaa määrää,
mikä Ruotsissa tällä hetkellä tähän
varhaisimpaan vaiheeseen käytetään osin
julkisen, vain pieneltä osin julkisen, panostuksen ja yksityisen
ja julkisen yhteisten rahastojen kautta. Oikeastaan meidän
tavoitteemme ei siinä kovin paljon mene edes sen edelle,
mikä Ruotsissa tilanne tällä hetkellä on.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Minusta näissä asioissa ei
ole olemassa rahoituskanavien puutetta. On vain puutetta rahasta.
Tästä lähtien kyllä minäkin
olen vähän miettinyt tätä keskustan
esitystä Infra Oy:n perustamisesta, että halutaanko
taas perustaa yksi lisäkanava. En käsitä.
Minä olen käsittänyt tämän,
että tämä on semmoinen vaalipoliittinen
mainostemppu lähinnä. Kanavia meiltä ei
puutu. Kun vain on riittävästi rahaa ja järkeviä käyttökohteita
sille rahalle, niin homma on kunnossa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt kun alettiin vastauksia saamaan, niin
haluaisin edelleen kysyä täsmennystä edustaja
Pekkariselta: Onko siis tarkoitus tässä keskustan
mallissa, että samaa 200 miljoonaa pyöritettäisiin
useampana vuotena, jolloin kumulatiivisesti yhteenlaskettuna saataisiin
sitten ikään kuin miljardivaikutus aikaan, tai
miksei useiden miljardien vaikutus aikaan, kun vuosia vain lasketaan
yhteen? Eikö silloin pitäisi puhua vaikka tästä äsken
sanotusta 200 miljoonasta, sellaisen rahaston kokoamisesta? Ja jos
asia ei ole näin, jos ymmärsin väärin,
että todella on tarkoitus miljardi euroa julkista rahaa
sijoittaa yksityiselle sektorille, niin kertokaa nyt, miten se saataisiin
kuitenkin jonkinlaiset sijoituskriteerit täyttävästi
sijoitettua, kun tälläkään hetkellä sitä rahaa
ei ole saatu upotettua edes sitä olemassa olevaa miljardia.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Me lähdemme tässä kasvurahastomallissa siitä,
että sen kohteena on sekä seed-vaihe että venture-vaihe
että sitten myöhempi vaihe, koska ajatellaan,
mikä se markkina tällä hetkellä Suomessa
on, kuinka paljon viime vuonna laitettiin eri vaiheisiin. Minulla
ei ole tarkkaa lukua, paljonko oli tämä seed-vaihe,
se oli muutaman miljoonan tai joku 10 miljoonaa, ihan pieni määrä, mutta
venture-vaiheen koko sijoituspääoma oli viime
vuonna aika tarkkaan 80 miljoonaa euroa, ja sen myöhemmän
vaiheen, varttuneen vaiheen, kanta on 5,4 miljardia, mutta se, paljonko
tehtiin sijoituksia viime vuonna, oli 384 miljoonaa euroa. Eli kaikki
nämä yhteensä on noin puoli miljardia,
mitä meillä vuodessa tehdään
tällä hetkellä.
Ja kyllä se, mitä me tavoittelemme, on se,
että 7 vuodessa yhteensä miljardi, vähän
ylitsekin oikeastaan, siitä tulee sitten vuotta kohti jonkun verran
yli 100 miljoonaa. Elikkä yhteensä valtion ja
yksityisen rahan lisä, minkä me pääomasijoitusmarkkinoille
näillä toimilla haluamme, nostaisi sen tällä hetkellä yhteensä noin
puolen miljardin vuosittaisen pääomasijoituksen
muutamalla sadalla miljoonalla eurolla vuodessa. Ja siihen kyllä löytyy
kysyntää.
Tätä ei ole keskusta käsitellyt missään
puolue-elimessä, mitä minä nyt kerron.
Tämän kertoo edustaja Pekkarinen omalla tavalla,
niin kuin näen, että miten tämän
pitäisi käytännössä toimia.
Yleiskeskustelu päättyi.