Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen kilpailukyky edellyttää monipuolista osaamista.
Siksi onkin tärkeää, että koulutuksen toista
astetta eli lukiota ja ammatillista oppilaitosta kehitetään
niiden omien vahvuuksien pohjalta. Lukiossa pitää saada
vahvat yleissivistävyydet ja akateemiset valmiudet ja ammatillisella
puolella puolestaan vahva ammattitaito. Näitä koulutusmuotojen
perustehtäviä emme saa hämärryttää,
mutta tällä hetkellä ammatillisten oppilaitosten
opiskelijat ja myös työelämä valittavat
sitä, kuinka ammatillisissa opinnoissa on liian vähän
työssäoppimista ja harjoittelua. Sen sijaan ministeriö aikoo
vahvistaa yleissivistäviä oppiaineita, vaikka
niitä on jo ihan riittävästi. Työssä opittu
vahva ammattitaito uhkaakin jäädä taka-alalle.
Mitä tapahtuu tällöin erilaisille oppijoille?
Koulupudokkaita mahtaa tulla lisää.
Miten ministeri Kiuru aikoo vahvistaa toisen asteen kahden eri
koulutusmuodon nykyistä mallia, jossa nuorten omat taipumukset
ja myöskin työelämän vaatimukset
huomioidaan?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että me
huomaamme, että suomalainen hyvinvointi on itse asiassa
luotu suomalaisella osaamisella. Se on luotu sillä, että jokaisella
suomalaisella on tärkeä paikka yhteiskunnassa,
jossa sitä omaa osaamista sitten kasvatetaan aikojen kuluessa
ja ollaan aina parempia ammattilaisia siinä, mitä tehdään.
Ja kyllä meidän iso haasteemme tulevaisuudessa
on se, että me pystymme olemaan yhtä hyviä jatkossakin.
Noin kolme viikkoa sitten me saimme tulokset aikuistutkimuksesta,
joka oli kansainvälinen vertailu OECD-maiden välillä ja
jossa sijoituimme erinomaiseen luokkaan. Mutta tuo tutkimus kertoo
myös siitä, että jos koulutus ei ole
laadukasta, niin silloin myöskin ne erot osaamisessa kansakunnan
sisällä alkavat olla aika isot, joten kyllä meillä on
isoja haasteita.
Sen vuoksi on tärkeätä, että me
pystymme kehittämään meidän
nykyistä koulutusjärjestelmää aina
paremmin ja paremmin. Lukio on kehityksessä tällä hetkellä niin,
että me pyrimme vuoden loppuun mennessä saamaan
asiantuntijoiden arvion siitä, mitä tehdään
meidän lukiolle, mitä siellä pitäisi
jatkossa, tulevaisuudessa opettaa, (Puhemies koputtaa) jotta menestyisimme,
ja sama koskee ammattiopistoja.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Koska opiskelijat ovat hyvin erilaisia, niin
heille tulee tarjota myöskin erilaisia vaihtoehtoja. Jotta syrjäytymisuhan
alla oleville nuorille saadaan apua, heille on löydyttävä räätälöityjä ratkaisuja
ja
henkilökohtaista ohjausta, esimerkiksi työpajoja,
lisäopetusta, ammattistarttia ja niin edespäin.
Pelkät järjestelmät eivät
kuitenkaan nuorta pelasta, vaan jokaisen nuoren kohdalla on otettava huomioon
nämä yksilölliset mahdollisuudet ja yksilölliset
valmiudet. Mitä ministeri aikoo tehdä, että tämä henkilökohtainen
ohjaus todella tapahtuu?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On hyvä, että otitte esiin
tämän koulutuksellisen tasa-arvon, koska se on
suomalaisen koulutuspolitiikan kaikkein kantavin voima. Sitä käydään
ulkomailta ihmettelemässä, miten me tämän
homman teemme. Se perustuu siihen, että joka ainoan lapsen
ja nuoren valmiuksia viedään hänen taitojensa
ja tietojensa mukaisesti mahdollisimman hienosti eteenpäin,
ja sitä kautta meidän täytyy pystyä hyödyntämään
koko se osaamispotentiaali, jota suomalaisessa kansakunnassa on.
Sitä kautta minusta on tärkeätä,
että me pyrimme tarjoamaan jokaiselle sellaisen mahdollisuuden
tässä nivelvaiheessa, toisen asteen koulutien
alkaessa, että mietitään, miten me voisimme tarjota
16-vuotiaille näiden nykyisin olemassa olevien ratkaisujen
lisäksi myöskin sitten innovatiivisia muita vaihtoehtoja.
Meidän on tunnustettava, että tämän
päivän ammatillinen koulutus jää monesti
meidän poliitikkojen puheissa vähemmälle
ja me emme huomaa, kuinka tärkeätä olisi
kehittää niitä sisältöjä, niin
kuin edustaja äskeisessä puheenvuorossa muotoilikin,
mutta samassa pitää olla todella paljon (Puhemies
koputtaa) muuta keinorepertuaaria. Siihen me olemme valmiit eli
olemme luomassa myös nivelvaiheeseen uusia vaihtoehtoja.