Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vihdoin viimein nykymuotoisesta kuntien hankintoihin liittyvästä arvonlisäveropalautusten takaisinperintäjärjestelmästä ollaan luopumassa. Sitä ollaan muuttamassa. Nykyinen systeemihän suosii kasvukuntia, niitä kuntia, joissa taloudellinen toimeliaisuus on voimakasta. Muun muassa Itä-Suomessa on erittäin paljon kuntia, joilla tämän systeemin kautta menetykset vuosittain ovat olleet jopa puolen tuloveroprosentin suuruisia, eli todella voidaan siellä päin olla tyytyväisiä, että laki tulee nyt voimaan.
Tässähän valtion ja kuntien välistä kustannustenjakoa ei ole tarkoitus muuttaa. Keinona on mainittu perusteluissa muun muassa kuntien yhteisöveron jako-osuuden alentaminen. Lainaan sanatarkasti perusteluista: "Takaisinperintäjärjestelmästä luopuminen vähentäisi valtion vuotuisia tuloja noin - - 5 500 miljoonalla markalla vuoden 2002 tasolla laskettuna." Kysynkin, käyttääkö valtio tässä järjestelmän muutosvaiheessa liian korkeaa menetystasoa. Nimittäin suhdanteethan näyttävät huononevan ja investoinnit kunnilla vähenevät. Kunnat säästävät yleensä luonnollisesti eri aineissa ja tarvikkeissa. Minä pelkään, että tämä johtaa kuntien kannalta liian suureen jako-osuuden menetykseen. Toivottavasti olen väärässä tässä. Aika näyttää joka tapauksessa. Tervehdin tyydytyksellä tätä lakia.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Ei tällä hetkellä mikään viittaa kyllä siihen, että arvonlisäveron palautusjärjestelmän mukainen taso olisi väärä. Investoinnithan ovat liikkeellä tällä hetkellä. Tuskin siellä mitään hirveän dramaattisia muutoksia tulee tapahtumaan, en jaksa uskoa siihen. Yhteisöverokertymän osalta tilanne voi olla tietenkin toisenlainenkin. Mutta tämän ja ensi vuoden osalta itse asiassa päätöksethän ovat kuntatasolla hyvin pitkällä, mitä investoidaan ja miten investoidaan, ja investointiohjelmat ovat jo käynnissä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä muistuttaa pöytäkirjoihin tulevaisuuden varalle siitä, että kun yhteisöverosta kuittaamisesta on Kuntaliiton ja hallituksen välillä käyty neuvotteluja, siellä oli lausuma, koska tähän joudutaan palaamaan vuoden kuluttua siitä syystä, että valtion ja kuntien kirjanpidossa nämä maksut ja perinnät ajoittuvat hiukan eri vuosille. Siitä johtuvat summien eroavaisuudet, ja nyt se seuraavana vuonna joudutaan uudelleen käsittelemään. Siellä oli lausuma, josta kukaan ei ymmärtänyt, mitä se tarkoitti, alun perin kaavailtu yhteinen lausuma, mutta lausuman ajatus oli kuitenkin, että valtion ja kuntien suhde turvattaisiin jatkossa. Viime neuvotteluissa valtionvarainministeriö poisti lausuman ilmeisesti sen takia, että ei lausumaa tarvitse rikkoa.
Toivottavasti kuitenkin siitä huolimatta ensi syksyn budjettineuvotteluissa voidaan valtion ja kuntien välinen suhde säilyttää, ettei tarvitse uudelleen käydä sotaa ja ettei valtion ja kuntien suhdetta käytetä budjetin jakojäännöseränä. Kokonaisuutena uudistusta on pidettävä hyvänä, koska se vähentää kuntien välistä eriarvoisuutta.
Arvoisa rouva puhemies! Sen verran voin sanoa, että ehkä lausuma poistui osaksi myös siitä syystä, mihin ed. Manninen viittasi omassa puheenvuorossaan, että kukaan ei tiennyt, mitä lausuma tarkoittaa. Sellaisten lausumien mukaanotto on vähän, sanoisinko, ongelmallista. Itse iso ratkaisuhan tässä on merkityksellinen, ja kun takaisinperintäjärjestelmästä luovutaan, se on selvää siirtoa nimenomaan heikommille alueille. Se kannattaa kyllä panna merkille. Se vahvistaa nimenomaan aluekeskusmallin ja seutukuntayhteistyön vaikuttavuutta omalta osaltaan. Sen arvo on 1,4 miljardia 90 prosentin tasausrajan alapuolella oleviin kuntiin. Se on todella merkittävä rahansiirto.
Keskustelu päättyy.