10) Hallituksen esitys vakuutetuilta ja työnantajilta
perittäviä sosiaaliturvamaksuja ja Kansaneläkelaitoksen
rahoitusta koskevaksi lainsäädännöksi
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
sisältyy kaksi keskeistä osaa eli ensinnäkin
eläkeläisten ylimääräiset
sairausvakuutusmaksut ja toiseksi muut työnantajamaksut.
Eläkeläisten sairausvakuutusmaksun osalta
on hyvä, että maksua nyt alennetaan eduskunnankin joulun
alla viitoittamalla tavalla. Tämä vastaa myöskin
keskustan kantaa. Tavoitteenahan tulee olla, että ylimääräisestä sairausvakuutusmaksusta
luovutaan tämän vaalikauden aikana.
Työnantajamaksujen osalta tässä on
pientä alennusta työnantajien kansaneläkevakuutusmaksuun,
mutta se ei kuitenkaan ole riittävä ajatellen
nykyistä laajaa työttömyysongelmaa ja
erityisesti pitkäaikaistyöttömyyttä,
joka kohdentuu erityisesti vähemmän koulutettuihin
henkilöihin, niihin, joiden työn tuottavuus on
heikohko. Jos työttömyysongelmaa haluttaisiin
olennaisella tavalla hoitaa, pitäisi lisätä työvoiman
kysyntää nimenomaan työvaltaisilla aloilla.
Siihen yksi keino olisi alentaa paljon suuremmalla määrällä työnantajan
sosiaalivakuutusmaksuja erityisesti niin, että se kohdentuu
pienipalkkaiseen, matalapalkkaiseen työhön. Tätä keinoa
on käytetty myös monissa muissa Euroopan maissa.
On outoa, että Suomessa ei ole löydetty tähän
teknisesti soveltuvaa mallia. Pitkäaikaistyöttömyyshän
ei meillä ole työvoiman tarjontaongelma eli se,
että työttömät eivät
lähtisi töihin, vaan ongelma on se, että ei
synny työpaikkoja nykyisellä työnantajamaksujen
tasolla. Tuloverotuksen alentaminen ei tähän ongelmaan
olennaisesti auta, vaan tulisi käyttää nimenomaan
työnantajamaksujen alentamisen väylää.
Keskusta tulee siitä tekemään oman ehdotuksensa.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tietysti
huomattavasti suuremman mittaluokan esitys kuin edellinen esitys oli,
mutta olen valmis tässä vain paikaltani puhumaan.
Tässä puhutaan miljardiluokan muutoksista, helpotuksista.
Eläkkeensaajien sairausvakuutusmaksun alentaminen on selkeän
hallitusohjelman pohjalta lähtevän työn
tulos, mitä hallitusryhmät ovat vieneet selkeästi
eteenpäin, vaikka tässäkin on mutkia
tahtonut olla matkassa.
Ed. Aula haluaa asettaa nyt tavoitteeksi, että loppukin
viedään pois. Ed. Aula varmasti unohtaa, että me
olemme sen sopineet jo viime syksynä, että sitten
seuraavana vuonna elikkä viimeisenä vuonna se
loppu 0,4 prosenttia poistetaan. Tästä kyllä pidetään
huolta.
Siihen, mikä koskettaa työnantajamaksuja, voin
todeta, että tältäkin osin esitys on
hyvä. Erityisen tärkeää on se,
että myös kuntatyönantajan maksuun saatiin
suurempi alennus, koska kuntatyönantajan maksua ei aiemmin
ole alennettu, kun yksityisen työnantajan maksua on alennettu. Ero,
että kuntatyönantaja joutuu maksamaan suurempaa
maksua, on ollut juuri sellainen, joka on taas johtanut siihen,
että kunnan on ollut kalliimpaa palkata henkilöstöä.
Mielestäni tämä esitys nyt tässä vaiheessa
riittää. Itse kyllä näen, että vakuutettujen
ja nimenomaan työntekijöiden tuloveron alentaminen pienituloisilla
olisi se tie, mitä pitäisi tässä rinnalla
käyttää. Siinä hallitus ei mielestäni
ole riittävästi toiminut. Vaikka tänä vuonna
ensimmäisen kerran on selkeästi painotettu pientä palkkaa saavien
verotuksessa veronalennuksia, ensi vuosi ei näytä yhtään
niin merkittävää muutosta kuin tänä vuonna
oli. Tätä tietä mielestäni pitäisi
jatkaa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eläkeläisten ylimääräisen
tai korotetun sairausvakuutusmaksun poistaminen asteittain on oikea
ja tärkeä tavoite. Kannatamme sitä. Kuitenkin
täytyy huomauttaa se, että tämän
vuoden veroratkaisuissa eniten hyötyvät kaikkein
suurituloisimmat eläkeläiset. Jos ajattelee vaikka eläkkeellä olevaa
pankin pääjohtajaa, hän saa tästä tuhansien
markkojen edun vuodessa, kun taas pienen kansaneläkkeen
varassa oleva eläkeläinen ei saa juuri mitään.
Kyllä meidän eläkepolitiikassamme jatkossa
pitäisi katsoa myös sitä, kun on rajattu
määrä varoja käytettävissä,
että voisimme kaikkein pienimpiä eläkkeitä korottaa.
Tasokorotus pitäisi nyt nostaa selkeämmin esille
näiden muiden eläkepoliittisten tavoitteiden sijasta.
Tällä hetkellä tämä linja
itse asiassa eläkeläisten kesken ei ole oikeudenmukainen.
Mitä tulee siihen, mistä ed. Aulakin mainitsi, että työnantajamaksun
osalta pitäisi pyrkiä siihen, että voitaisiin
työvoiman kysyntää edistää ja sillä tavalla
porrastaa tehokkaammin työnantajamaksuja, se olisi tärkeä tavoite.
Olisi toivonut, että tässä olisi voitu
enemmän edetä, mitä nyt hallitus esittää.
Toki keskusta tästä tekee oman esityksensä,
ja toivotaan, että se saa tukea laajemminkin eduskunnassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Laman oloissa toteutettu eläkeläisten
korotettu sairausvakuutusmaksu on esimerkki siitä, miten
sitkeästi tuollainen ylimääräinen
maksu säilyy. Se tulee lähes kymmenvuotiaaksi,
kun viimeinen häntä on saatu poistettua sieltä.
Voi sanoa, että tästä asiasta on käyty
aika kovaa vääntöä tässäkin
talossa myös hallituspuolueiden kesken, miten tässä edetään.
Mielestäni on tärkeätä, että se
nyt poistuu. Mutta ed. Ala-Nissilä on täysin oikeassa,
ja ed. Stenius-Kaukonen jo välihuudolla vahvisti, että olemme
vasemmistoliitossa täsmälleen samaa mieltä.
Tasokorotuksia pitäisi saada ja nimenomaan kaikkein pienimpiä eläkkeitä olisi
nostettava. Niitähän on nyt tosin riittämättömästi
nostettu, mutta sekin oli kova vääntö,
joka johti kuitenkin jonkin asteiseen hyvään tulokseen
edellisen budjetin yhteydessä. Tätä periaatetta
ei toki pidä unohtaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ollaan pääsemässä yhdessä asiassa
jo lähes päätökseen. Ylimääräisestä savamaksusta
on puhuttu tässä eduskunnassa varmaan yhteenlaskien viikkotolkulla,
jos kaikki laskee, mitä kahden kauden aikana on puhuttu.
Nyt se menee ratkaisuksi.
Toinen juttu työnantajan sivukulujen alentamisesta:
Itse kuitenkin näen sillä tavalla tämän kysymyksen,
että tämä on oikein hyvä sinällään, en
näitä vastusta. Mutta laajemmin ajateltuna minä väitän,
jotta sokea alentaminen ei välttämättä tee
yhtään uutta työpaikkaa. Se pitäisi
sillä tavalla tehdä, jotta siitäkin on
porkkana. Jos firma lisätyöllistää,
sille annettaisiin alennus sille vuodelle. Jos vähentää porukkaa,
ne eivät välttämättä sitä saisi,
koska yritykset toimivat aika itsekkäästi. Ne
eivät kanna yhtään huolta siitä.
Pienissä yrityksissä se muutama prosenttiyksikkö ei vaikuta
mihinkään. Eivät ne työllistä yhtään enempää ihmisiä,
eikä se vaikuta hintoihin. Semmoinen porkkanamalli pitäisi
keksiä tähänkin, jolloin saataisiin yritykset
lähtemään mukaan. Se on liiketaloutta.
Kun näkevät, että saadaan hyötyä siitä,
silloin lähdetään tekemään,
mutta muuten ei.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä tehtiin
pk-barometri, jossa 4 000 jäsenyritystä vastasi
työllistämistä eniten hankaloittavia
asioita koskeviin kysymyksiin. Selkeästi siellä nousivat
välilliset työvoimakustannukset ykköseksi.
Pienyrittäjät kokevat, että ne estävät lisäväen
työllistämisen. On syytä vakavasti paneutua
siihen, miten niitä voitaisiin porrastaa työllistäviä yrityksiä suosivasti.
Olemme muutenkin keskustassa erilaisilla ratkaisuilla halunneet
tukea pientä ja keskisuurta yritystoimintaa. Ne ovat kuitenkin
Suomessa työllistävin yritysmuoto.
Toivottavasti tämäkin menee myönteisesti eteenpäin,
mutta tulemme todella keskustassa tekemään oman
esityksemme.
Keskustelu päättyy.