2) Hallituksen esitys laiksi naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
annetun lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyyn tuleva hallituksen
esitys tasa-arvolain uudistamiseksi sopii hyvin äskeisen
keskustelun jatkoksi. Olemme käsittelemässä yhtä välinettä,
jolla Suomesta tehdään tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa.
Tämän hallituksen ohjelmaan tasa-arvoasiat on
otettu laajasti mukaan, ja asetetut tavoitteet ovat hyvin kunnianhimoisia.
Koskaan aikaisemmin eivät hallitusohjelmassa tasa-arvoasiat
ole olleet näin laajasti esillä. Näiden
kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttaminen ja toteuttaminen vaatii
työtä koko hallituskauden ajan ja varmasti sen
jälkeenkin.
Tänä syksynä tasa-arvoasioissa tapahtuu
paljon. Tasa-arvolaki tulee nyt eduskunnan käsittelyyn,
ja hallituksen tasa-arvo-ohjelma, jota kirjallisissa kysymyksissäkin
on tiedusteltu, on juuri valmistumassa. Elokuun lopulla valmistui
selvityshenkilö Tuulikki Petäjäniemen
selvitys samapalkkaohjelman rakentamisesta. Ohjelman kokoamista
jatketaan tämän syksyn aikana työmarkkinajärjestöjen
ja valtiovallan kesken. Työn ja perheen yhteensovittamisen
helpottaminen on tärkeää tasa-arvon kannalta.
Työnantajille aiheutuvia perhevapaakustannuksia tasataan
ensi vuonna selvästi aikaisempaa enemmän. Sosiaali-
ja terveysministeriössä selvitetään
parhaillaan, mitä kaikkia kustannuksia perhevapaista aiheutuu.
Tasa-arvoa edistävät myös ensi vuonna toteutuvat
parannukset äitiys- ja vanhempainrahojen määräytymisessä peräkkäisissä synnytyksissä
ja
pätkätöissä.
Tasa-arvolain keskeisiä uudistuksia ovat tasa-arvosuunnitelmaan
sisällytettävä palkkakartoitus, jolla
naisten ja miesten palkkojen ja töiden samanarvoisuutta
voidaan vertailla yli työehtosopimusrajojen, sekä toimenpiteet
palkkatietojen saannin helpottamiseksi palkkasyrjintäepäilyissä.
Tasa-arvosuunnitelma on tehtävä vähintään
30 työntekijän työpaikassa. Suunnitelman tekemättä jättämisestä seuraa
lain uudistuksen jälkeen sanktio.
Valtavirtaistaminen on konkreettinen tapa edistää tasa-arvoa.
Tasa-arvoa voidaan valtavirtaistaa myös kaikessa hallinnossa.
Jokaisen virkamiehen asia on edistää tasa-arvoa
ja ottaa huomioon omassa työssään se,
miten toimenpiteet vaikuttavat naisiin ja miehiin. Tämän
hallituskauden aikana valtavirtaistaminen ulotetaan koko valtionhallintoon.
Sukupuolivaikutusten arviointi on jo otettu mukaan lainvalmisteluohjeisiin.
Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
annettua lakia esitetään nyt siis muutettavaksi.
Ehdotuksella pannaan samalla täytäntöön
Euroopan unionin muuttunut niin sanottu työelämän tasa-arvodirektiivi.
Ehdotuksessa on huomioitu perustuslaissa tapahtuneet tasa-arvoa
yhteiskunnallisessa toiminnassa koskevat muutokset samoin kuin hallitusohjelman
tasa-arvoa koskevat tavoitteet. Ehdotus muuttaa tasa-arvolakia merkittävästi.
Tavoitteena on todellakin ollut lain kokonaisuudistus.
Työpaikan tasa-arvosuunnittelua koskevia säännöksiä halutaan
täsmentää. Tasa-arvosuunnitelman tulisi
ehdotuksen mukaan sisältää selvitys naisten
ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin sekä kartoitus
naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja
palkkaeroista. Tasa-arvosuunnitteluvelvollisuuden täsmentämisellä, kuten
palkkakartoituksilla, on huomattava merkitys naisten ja miesten
samapalkkaisuuden edistämisessä ja sukupuoleen
perustuvien palkkaerojen poistamisessa. Palkkakartoituksen avulla luottamusmiesten
mahdollisuudet valvoa ja edistää samapalkkaisuuden
toteutumista paranevat olennaisesti. Yksittäisessä palkkasyrjintäepäilyssä tasa-arvovaltuutettu
voi työntekijän edustajan pyynnöstä pyytää työnantajalta
palkkatietoja.
Tasa-arvosuunnittelun tehosteeksi ehdotetaan mahdollisuutta
asettaa uhkasakko työnantajalle, joka laiminlyö suunnitteluvelvollisuuden
tasa-arvovaltuutetun antaman kehotuksen jälkeenkin. Tasa-arvovaltuutettu
voisi asettaa määräajan, jonka kuluessa
tasa-arvosuunnitelma on laadittava. Tasa-arvolautakunta voisi tarvittaessa
tasa-arvovaltuutetun esityksestä velvoittaa sakon uhalla
laatimaan suunnitelman.
Lakiin ehdotetaan sisällytettäväksi
määritelmät välittömästä ja
välillisestä syrjinnästä sukupuolen
perusteella. Myös seksuaalinen häirintä ja häirintä sukupuolen
perusteella ehdotetaan määriteltäväksi
laissa kielletyksi syrjinnäksi. Kiellettyä syrjintää käsittelevät
säännökset laajenisivat koskemaan oppilaitoksia
peruskoulua lukuun ottamatta ja etujärjestöjä.
Uutta olisi myös säännös, jonka
mukaan käsky tai ohje harjoittaa henkilöihin kohdistuvaa
sukupuoleen perustuvaa syrjintää määriteltäisiin
syrjinnäksi.
Nykyisenkin lainsäädännön
mukaan syrjinnän kieltoa työelämässä rikkonut
voidaan tuomita maksamaan hyvitystä. Muutosehdotuksen mukaan
kielletyksi syrjinnäksi ehdotetut vastatoimet, häirintä sekä syrjintä oppilaitoksissa
ja etujärjestöissä tulisivat hyvitysvelvollisuuden
piiriin. Hyvityksellä ei olisi enimmäismäärää työhönottotilanteita
lukuun ottamatta. Kanneaika hyvityksen vaatimiseksi pitenisi kahteen
vuoteen, poikkeuksena työhönottotilanteet, joissa kanneaika
olisi yksi vuosi.
Lain soveltamisalaa halutaan laajentaa soveltuvin osin työ-
ja palvelussuhdetta lähellä oleviin työn
tekemisen muotoihin sekä vuokratyövoimaan. Työ-
ja palvelusuhdetta lähellä oleva työn
tekemisen muoto voi olla esimerkiksi tilanne, jossa itsenäinen
työn suorittaja tarjoaa palveluja free lance -pohjalta
tai koulutusharjoittelijan työskentely.
Ehdotuksessa tarkennetaan säännöksiä viranomaisille
asetetusta tasa-arvon yleisestä edistämisvelvollisuudesta
ja julkista valtaa käyttävistä toimielimistä.
Muutoksilla halutaan edistää tasa-arvon valtavirtaistamista
ja sukupuolivaikutusten huomioimista kaikilla elämänalueilla.
Valtavirtaistamissäännös velvoittaisi
viranomaisia ottamaan tasa-arvonäkökulman huomioon
kaikessa toiminnassaan ja muuttamaan olosuhteet, jotka estävät
tasa-arvon toteutumista.
Nykyisessä lainsäädännössä on
kiintiösäännös, jonka mukaan
valtion ja kuntien toimielimissä tulee olla vähintään
40 prosenttia sekä miehiä että naisia.
Kiintiösäännös laajennettaisiin
tässä esityksessä koskemaan kuntien välisen yhteistoiminnan
toimielimiä ja tasapuolisen edustuksen vaatimus julkista
valtaa käyttäviä toimielimiä.
Laissa säädetään syrjintäasiain
käsittelyssä tuomioistuimissa ja muissa toimivaltaisissa
viranomaisissa sovellettavasta todistustaakan jaosta.
Lain valmistelu ei ole ollut yksinkertaista. Sitä on
tehty kolmikantaisessa työryhmässä. Lain hallituksen
esityksessä saama muoto on vaatinut paljon neuvotteluja,
sovittelua, sanamuotojen viilaamista, ja siinä mielessä sanoisin,
että työtä on tehty paljon, jotta on
saatu sellainen esitys, jota voisi luonnehtia lähes yksimieliseksi
tällä hetkellä, mutta arvaan, että eduskunnassa
nousee esille monenlaisia mielipiteitä.
Minna Lintonen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 1901 naisille avautui mahdollisuus
päästä virkoihin hakemalla ensin vapautusta
sukupuolestaan. Yhteiskunnan konservatiiviset voimat pyrkivät
kuitenkin pitämään kynsin hampain kiinni
asenteistaan, sillä vielä 1890-luvulla valtiopäivillä varoitettiin,
ettei saanut tehdä miehen avusta, naisesta, miehen kilpailijaa. Vuonna
1919 naiselle tuli oikeus ansiotyöhön ilman aviomiehen
suostumusta. Niin, sata vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen
nähden tasa-arvo on lisääntynyt merkittävästi.
Hallituksen kokonaisuudistusesitystä tasa-arvosta on
valmisteltu vuosikausia, ja se sisältyy Vanhasen hallitusohjelman
tasa-arvokohtaan. Sosialidemokraatit, kiitos ministeri Mönkäreelle,
ovat keskeisesti vaikuttaneet hallitusohjelman kirjauksiin ja itse
tasa-arvolain sisältöön. Tasa-arvolain
uudistus merkitsee isoa askelta työpaikkojen tasa-arvon
edistämisessä. Tasa-arvolain valmisteluprosessi
on ollut poikkeuksellisen vaikea. Taustalla on marraskuussa 2002
jätetty erimielinen mietintö, jonka jälkeen
asiaa on valmisteltu työmarkkinajärjestöjen
jatkoneuvotteluissa ja virkamiesvalmisteluissa. Meillä on
nyt käsittelyssä kompromissi, jonka työnantajat
ja työnantajia lähellä olevat tahot ovat
joutuneet nikotellen nielemään.
Hallituksen esitys on merkittävä työelämän
ja palkkauksellisen tasa-arvon edistämisen kannalta. Pelkkä laki
ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan työpaikkojen
asenteiden ja toimintatapojen muutoksia. Työnarviointitutkimukset
osoittavat, että keskimäärin naiset ja
miehet tekevät yhteiskunnassa yhtä vaativia töitä.
Työn vaatima osaaminen, vuorovaikutus, ihmissuhdetaidot,
vastuu, työn rasitus ja työolosuhteet tulee ottaa
palkkauksessa huomioon.
Työnarviointi perustuu työn kuvaukseen ja töiden
pisteyttämiseen vaativuustekijöillä,
jotka ottavat huomioon sekä miesten että naisten
tekemien töiden vaativuuden. Olisi verrattava tyypillisten
naisten ammattien vaativuutta miesten ammatteihin, esimerkiksi siivoustyönjohtajaa
teknisen työn johtajaan, kodinhoitajaa sähköasentajaan
tai sairaanhoitajaa insinööriin. Rohkaisevia tuloksia
on saavutettu esimerkiksi teollisuuden toimihenkilöiden
palkkausjärjestelmien uudistamisessa.
Sukupuolten väliset palkkaerot ovat junnanneet paikallaan
vuosikausia. Sukupuolten palkkaeroja tutkittaessa voidaan havaita,
että palkkaerot kasvavat noustaessa tuloasteikolla ja tehtävien
vaativuustasolla ylöspäin. Sukupuoli näyttää siis
yhä olevan esteenä työuralla etenemiselle. Pääasia
kuitenkin olisi, että työmarkkinat vihdoin vapautuisivat
sukupuoliroolien säätelemästä maailmankuvasta
ja näkisivät naiset ja miehet tasavertaisina yksilöinä.
Olisi myös pohdittava, saataisiinko naisten yrittäjyyden
entistä voimakkaammalla tukemisella tasa-arvoa palkkakehitykseen.
Liike-elämän merkittävät tehtävät
eivät juurikaan ole avautuneet naisille, mutta naisten
omissa yrityksissä sukupuoliennakkoluuloihin liittyvät
signaalit eivät määrää tulotasoa
ja urakehitystä. Ainakin se voisi toimia vaihtoehtona julkiseen
sektoriin muodostuneille koulutettujen naisten pätkätyöloukuille.
Hallituksen esityksen keskeisin edistysaskel on tasa-arvosuunnitelman
vähimmäissisällön määrittäminen
ja velvoite laatia palkkakartoitukset työpaikoilla sekä tasa-arvosuunnitelman
laiminlyönnin sanktioiminen. Palkkakartoituksen tulee kattaa
työnantajan kaikki työntekijät yli henkilöstörajojen.
EU:n oikeuskäytännön mukaan eri työehtosopimus
ei ole peruste sille, että saman työnantajan palveluksessa
oleville maksettaisiin samasta tai saman arvoisesta työstä erisuuruista
palkkaa. Palkkakartoitukset parantavat työpaikkojen mahdollisuuksia
edistää samapalkkaisuuden toteutumista tutkittuun
tietoon pohjautuen rakentavalla tavalla paikallisesti sopien. Näin
toimimalla voidaan ehkäistä yksittäisiä syrjintää koskevia
oikeusjuttuja.
Yhdeksi vaikeudeksi asioiden hoidossa jää edelleen
palkkatietojen saanti verrokkihenkilöistä syrjintäepäilytilanteessa.
Luottamusmies voi hallituksen esityksen mukaan saada ne tasa-arvovaltuutetulta,
jos verrokki ei suostu niitä antamaan. Käytännössä tämä on
ylimääräinen byrokraattinen kuvio, joka
voi tukkeuttaa tasa-arvovaltuutetun toimiston työtä entisestään.
Arvoisa herra puhemies! Uudessa tasa-arvolaissa laajennetaan
myös viranomaisten velvollisuutta edistää tasa-arvoa
kaikessa toiminnassa. Tämä tarkoittaa myös
julkisia hankintoja ja julkisten palvelujen saatavuutta ja tarjontaa.
On otettava huomioon myös naisten ja miesten tarpeet järjestettäessä erilaisia
kuntapalveluja. Onkin välttämätöntä,
että sukupuolivaikutus näkyisi kaikessa kuntien
toiminnassa strategioista budjettiin.
Vielä: Olisin toivonut, että ed. Kimmo Sasi olisi
ollut keskustelemassa täällä naisten
ja miesten välisestä tasa-arvosta. Nimittäin
ed. Kimmo Sasi esitti hätähuudon Suomen ihmisoikeuspoliittisesta
selonteosta keskusteltaessa. Hän sanoi, että suomalaiset
miehet ovat sorrettuja. Tässä voisi tietysti epäillä,
että ed. Kimmo Sasi on nyt siirtynyt masentuneena eduskunnan
paritanssikursseille, missä hän voi kai vielä viedä.
Joka tapauksessa naisten ja miesten tasa-arvolaki, joka on nyt
täällä eduskunnassa, on erittäin tärkeä asia,
ja olisin toivonut, että tästä asiasta olisi
keskusteltu päiväsaikaan. Eläköön
tasa-arvo!
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhasen hallituksen
hallitusohjelman kohta 3.6 Sukupuolten välinen tasa-arvo
on varmasti tavoitteeltaan kunnianhimoisin, mitä meillä Suomessa
on koskaan ollut. Yhdeltä osaltaan tätä selittänee
varmasti se, että tämä oli myöskin
ensimmäisen naispääministerin hallituksen
tasa-arvo-ohjelma, ja silloin on luonnollista, että tavoitteet
asetettiin korkealle yhteistyössä hallituspuolueiden
kesken. Minusta siitä on turha yhden hallitusosapuolen
ottaa yksinään pisteitä.
Hallitus on hyvin määrätietoisesti
lähtenyt toteuttamaan ohjelmaansa. Hallitus edistää samapalkkaisuutta
ja edistää työelämän
tasa-arvoa pitkäjänteisellä ohjelmalla
yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Tämä on minusta ainoa kestävä tie.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettikin, aivan kuten ministeri
Mönkäre täällä hetki
sitten totesi, Tuulikki Petäjäniemen selvityshenkilöksi
tehtävänään selvittää hallituksen
ja työmarkkinaosapuolten välillä sovittavan
samapalkkaisuusohjelman rakentamisen edellytyksiä. Selvitys valmistui
tämän vuoden elokuussa, ja se osoitti, että samapalkkaisuusohjelma
on tarpeen perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi.
Samapalkkaisuus tarkoittaa siis samaa palkkaa samasta ja samanarvoisesta
työstä saman työnantajan palveluksessa.
Yleisesti käytetty 20 prosentin palkkaero kuvaa säännöllisen
työajan keskimääräisten kuukausiansioiden
eroa työmarkkinoilla naisten ja miesten välillä,
eli tämä on se paljon puhuttu 80 senttiä — 1
euro, joka on tämä lovellinen euro, jota pinssinä naiset
jakavat. Sitä voidaan pitää yleisenä tasa-arvoindikaattorina,
mutta se ei ole samapalkkaisuusmääritelmän
mukainen palkkaeroindikaattori. Samanlaisissa tehtävissä ja
samalla toimialalla palkkaerot ovat noin 10—11 prosenttia
selvityshenkilö Petäjäniemen raportin
mukaan.
Hallituksen uusi tasa-arvolaki toteuttaa Suomessa Euroopan unionin
työelämän tasa-arvodirektiivin tavoitteet
samoin kuin se toteuttaa perustuslain säädökset
tasa-arvosta yhteiskunnallisessa toiminnassa ja työelämässä.
Edelleen hallitusohjelman tasa-arvoa koskevat tavoitteet on otettu
lakiehdotuksessa erittäin hyvin huomioon.
Työnantajan velvoitetta tasa-arvon edistämiseksi
nyt tarkennetaan. Lakiehdotuksen toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi,
6 a §, mahdollistavat oikein toteutettuina perusteettomien
palkkaerojen poistamisen Suomesta. Tasa-arvosuunnitelmalla selvitetään
työpaikan tasa-arvotilannetta, ja sen osana on erittely
naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin sekä kartoitus
miesten ja naisten tehtävien luokituksesta, palkoista ja palkkaeroista.
Samapalkkaisuustavoitteen toteuttamisessa työmarkkinajärjestöt
ovat avainasemassa. Siksi onkin ollut erityisen tärkeätä se,
että työmarkkinajärjestöt ovat
päässeet yhteisymmärrykseen lakitekstin
tavoitteista. Siinä mielessä, kuten ministeri
Mönkäre totesi, paljon se on vaatinut työtä,
mutta uskallan vakuuttaa, että se varmasti kannattaa, koska
se on ainoa tie, että saamme siihen molemmat osapuolet
sitoutumaan. Lakitekstin perusteluista sen sijaan on joitakin erilaisia käsityksiä,
ja toivonkin, että työelämä-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta, joka tämän käsittelee,
tähän puoleen kiinnittää erityistä huomiota,
että löydetään soveltamista
ajatellen myöskin yhteiset pelisäännöt.
Vain molempien tahojen, siis työnantajien ja työntekijöiden,
aito sitoutuminen tasa-arvotavoitteisiin ja samapalkkaisuustavoitteen
toteuttamiseen antaa hyvän lähtökohdan
lain tavoitteiden toteuttamiselle.
Lopuksi toteankin, että hallitus on aloittanut ohjelmansa
mukaisesti tasa-arvon edistämisen hyvin aktiivisesti ja
määrätietoisesti. On ollut todella upeata
olla tasa-arvoasiain neuvottelukunnan puheenjohtajana tukemassa
ja edistämässä hyvän hallituksen
todella upeita tasa-arvotavoitteita.
Arvoisa puhemies! Sitten lopuksi pari sanaa sukupuolivaikutusten
arvioinnista erityisesti esimerkiksi budjetoinnissa.
Tämän työnhän aloitti jo
valtion budjetin osalta viime vaalikaudella valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
Maria Kaisa Aula. Hänen johdollaan rakennettiin ehdotuksia
siitä, miten valtionhallinnossa tulisi jatkossa toimia,
että sukupuolivaikutusten arviointi toteutettaisiin myöskin
valtion budjettia valmisteltaessa. Tämä sama periaate
meidän pitää ulottaa kuntasektorille,
koska sitä kautta sitten voidaan tasa-arvon valtavirtaistaminen
toteuttaa niin valtion kuin kuntienkin hallinnossa.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Kansainvälisesti katsottuna sukupuolten
välinen tasa-arvo on pitkälle kehittynyttä Suomessa
ja yleensä Pohjoismaissa. Kun Euroopan tasolla käydään
keskustelua, jonka päämääränä on
hakea hyviä esimerkkejä tasa-arvokehityksestä, Pohjoismaat
ovat usein katseiden kohteena. Verrattaessa muihin Euroopan unionin
jäsenvaltioihin Pohjoismaissa on naisilla korkeimmat työllisyysasteet
sekä pienimmät tuloerot puolisoiden välillä ja
myös naisten köyhyysaste on alhaisin. Pohjoismaisen
hyvinvointivaltiomallin johdosta tänne on kehittynyt kattavimmat
päivähoitopalvelut.
Vaikka tasa-arvo on kehittynyt Suomessa pitkälle, työmarkkinoilla
vallitsee edelleen suuria ongelmia sukupuolten välisen
tasa-arvon suhteen. Suomessa naisten työllisyysaste on
korkea. Noin puolet palkansaajista ja kolmannes yrittäjistä on
naisia. Suomalaisille työmarkkinoille on tyypillistä,
että naistyövoima keskittyy erityisesti julkiselle
sektorille. Suomessa toisena tyypillisenä piirteenä vallitsee
työmarkkinoiden voimakas segregaatio sukupuolen mukaan.
Työmarkkinat jakautuvat voimakkaasti nais- ja miesvaltaisiin
aloihin.
Hallituksen esitys naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
annetun lain muuttamisesta tekee huomattavia ja tärkeitä muutoksia
lakiin. Erityisen tarpeellisena kohtana esityksessä ehdotetaan täsmennyksiä työpaikan
tasa-arvon suunnittelua koskeviin säännöksiin.
Tasa-arvosuunnitelmia on aikaisemmin tehnyt vain 27 prosenttia työpaikoista,
joita laki koskee. Esitys määrittelee tasa-arvosuunnitelman
vähimmäissisällön. Tasa-arvosuunnitelman
tulee sisältää selvitys naisten ja miesten
sijoittumisesta eri tehtäviin sekä kartoitus naisten
ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja palkkaeroista.
Palkkakartoituksella on huomattava merkitys naisten ja miesten
välisen samapalkkaisuuden edistämisessä ja
sukupuoleen perustuvien palkkaerojen poistamisessa. Sukupuolten
väliset palkkaerot ovat pysyneet samoina jo vuosikausia,
minkä johdosta nyt on korkea aika käyttää tehokkaampia
keinoja palkkaerojen pienentämiseen. Palkkakartoitukset
ovat tärkeitä myös sen johdosta, että ne
parantavat luottamusmiesten mahdollisuuksia edistää samapalkkaisuuden
toteutumista olennaisesti. Ongelmana on kuitenkin edelleen se, että palkkatietojen
saanti verrokkihenkilöistä on vaikeaa syrjintätilanteissa.
Esityksen perusteluiden mukaan töiden vaatimuksia ja palkkoja
tulisi voida vertailla myös eri työehtosopimusten
soveltamispiireissä olevien työntekijöiden
kesken. Näiden kirjausten merkitys on suuri, koska nyt
syntyy paineita kehittää sellaisia työn
vaativuuden arviointijärjestelmiä, jotka mahdollistavat
hyvinkin erilaisten töiden keskinäisen vertailun.
Tasa-arvon edistämisen täytyy olla poikkihallinnollinen
tavoite. Sukupuolten välinen tasa-arvo ei toteudu, jos
tasa-arvopolitiikka käsitetään yhden
sektorin politiikaksi ja tasa-arvon edistäminen suljetaan
pois muilta sektoreilta. Tasa-arvon valtavirtaistamisen tavoite
lähtee siitä, että kaikilla politiikan
sektoreilla kaikkien toimijoiden tulee huomioida tasa-arvon vaatimus aina,
kun se on tarpeen. Valtavirtaistamisperiaatteen noudattamista koskeva
säännös velvoittaa viranomaisia ottamaan
tasa-arvonäkökulma huomioon kaikessa toiminnassa
ja myös muuttamaan olosuhteita, jotka estävät
hallitusohjelman tasa-arvokirjauksien toteutumista.
Tämä konkreetti esitys on erittäin
tärkeä. Nyt on vain toivottava, että paperilla
olevat muutokset ja vaatimukset siirtyvät myös
käytännön työhön. Tasa-arvon
edistämiseen tähtäävät
toimenpiteet jäävät liian usein kauniiksi
sanoiksi paperille. Esityksen tarkoituksena on estää sukupuoleen
perustuvaa syrjintää ja edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa
sekä parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä.
Tasa-arvo työmarkkinoilla on erittäin tärkeää,
kun tarkastellaan tasa-arvon toteutumista yhteiskunnassa yleensä. Muutosehdotus
painottuu siten oikeaan suuntaan. Suomalaisille työmarkkinoille
on ominaista jakautuminen voimakkaasti nais- ja miesvaltaisiin aloihin.
Miesten työssäkäynti on vain hieman
yleisempää kuin naisten. Miehet ovat kuitenkin
naisia useammin vakituisessa työssä. Hallituksen
keskeinen tavoite onkin määräaikaisten
palvelussuhteiden vakinaistaminen. Määräaikaisuus
on tasa-arvon kannalta ongelma, koska määräaikaisuudet
kasautuvat perheellistymisvaiheessa oleville naisille. Palvelussuhde
tulisikin solmia määräaikaiseksi ainoastaan,
kun työn luonne, esimerkiksi sijaisuus tai harjoittelu,
edellyttää määräaikaista
palvelussuhdetta.
Arvoisa puhemies! Työpaikkoja on tarkoitus kannustaa
tasa-arvosuunnitteluun työsuojelutarkastuksilla. Tasa-arvosuunnitelma
voidaan kytkeä esimerkiksi henkilöstö-
ja koulutussuunnitelmaan tai työsuojelun toimintaohjelmaan.
Ongelmana kuitenkin on, että työsuojeluhallinto
ei pysty vastaamaan tähän haasteeseen. Työsuojelutarkastukset
edellyttäisivät tasa-arvoasioihin perehtynyttä ja
koulutettua henkilökuntaa. Työsuojeluhallinto
on jättänyt tämän koulutuksen
tarpeen huomiotta.
Tasa-arvon valtavirtaistamisen edellytys on, että valtion
virastot ja hallinto sekä kunnat ovat edelläkävijöitä tasa-arvoasioissa.
Tämä tarkoittaa, että valtion ja kuntien
viroissa palkkauspolitiikka ja työelämä yleensä on
tasa-arvoista. Tämä tarkoittaa myös työsuojeluhallintoa.
Arvoisa puhemies! Lakiuudistuksen tavoitteet ovat kunnianhimoisia
ja erittäin kannatettavia. Lakiuudistuksen toimeenpano
vaatiikin siten viranomaisilta ja työmarkkinajärjestöiltä riittävää tiedotusta,
ja myös koulutusta on lisättävä huomattavasti,
että tasa-arvosuunnittelu lähtee työpaikoilla
liikkeelle. Hyvät tavoitteet eivät saa jäädä vain
kauniiksi kieleksi paperille. Nyt tarvitaan todellisia muutoksia.
Aivan loppuun voisi kiittää ministeri Mönkärettä työstä,
minkä ministeri ja ministeriö ovat tehneet hallituksen
esityksen valmistelemiseksi ja antamiseksi eduskunnalle.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä on
todella valmisteltu pitkään ja huolellisesti,
ja lopputulos on varsin hyvä. Tässä on joukko
kotimaisia innovaatioita, jotka vahvistavat tasa-arvoa suomalaisessa
päätöksenteossa, ja sitten on niitä,
jotka aiheutuvat yhteisölainsäädännön
kehityksestä. Olen osallistunut niiden laatimiseen sikäli,
että toimin sen työelämän tasa-arvodirektiivin,
joka tähän lakiin on nyt otettu mukaan, vastaavana
esittelijänä Euroopan parlamentissa, ja havaitsin
ilokseni, kuinka paljon kiinnostusta suomalaiseen tasa-arvolainsäädäntöön
oli. Itse asiassa aivan suora lainaus Suomen tasa-arvolaista siihen
direktiiviin tämän kiinnostuksen johdosta oli
se, että nyt myös muissa maissa on otettu mukaan
määräys siitä, että työnantajan
täytyy edistää tasa-arvoa järjestelmällisesti
ja suunnitelmallisesti. Yllätys, yllätys, nämä sanat
ovat jokseenkin samat kuin Suomen tasa-arvolaissa. On erittäin
hyvä asia, että tasa-arvosuunnittelua Suomessa
nyt vahvistetaan sillä tavalla, että sen laadintaa
ryhdytään valvomaan ja että tasa-arvosta
vastaavilla viranomaisilla on mahdollisuus myöskin puuttua
siihen, jos näin ei tapahdu, koska mitään
parempaakaan välinettä työpaikoille tasa-arvon
edistämiseen ei varmasti ole keksitty. Toivottavasti tämä innovaatio
ja suomalainen käytäntö leviää myös muihin
EU-maihin.
On myöskin erittäin hyvä asia, että suomalaisessa
yhteiskunnassa vahvistetaan naisten ja miesten yhtäläistä edustautumista
päätöksenteossa nyt, kun vuoden 95 lainmuutoksessa
aika suuren taistelun jälkeen hyväksyttyä kiintiösäännöstä ollaan
laajentamassa niin, että sitä nyt sovellettaisiin
myös kuntien välisen yhteistoiminnan toimielimissä ja
julkista valtaa käyttävissä toimielimissä.
Uskon, että tämäkin on malli monille
muille maille. Itse asiassa yhteisön lainsäädäntö antaisi
mahdollisuudet Euroopan unionissa jo tänä päivänä vastaavan
tyyppisten säädösten antamiseen, jos
vain poliittista tahtoa olisi, mutta tämähän
oli ensimmäinen asia, joka putosi pois, kun Euroopan unionissa
laadittiin direktiiviä tasa-arvon toteuttamisesta palvelujen
alalla ja muussa kuin työelämässä.
Tämä päätöksenteko koettiin
niin kuumaksi perunaksi, että siihen ei haluttu mennä.
Nyt näytämme mallia, että sillä on
saatu erinomaisia tuloksia ja että sitä on myöskin
mahdollista laajentaa. En usko, että tähän
liittyy lainkaan sen tyyppistä vastustusta kuin aikanaan
vuoden 95 lainmuutoksessa.
Arvoisa puhemies! Ministeri Mönkäre selosti myös
hallituksen tasa-arvo-ohjelmaa ja puhui muun muassa eri lakiesitysten
ja ohjelmien sukupuolivaikutusten arvioinnista. En kuitenkaan huomaa,
että tässä laissa olisi siitä mitään
suoranaisia määräyksiä, ellei
ajatella, että suoraan olisi tulkittavissa niin, että viranomaisten
yleinen tasa-arvon edistämisvelvoite tarkoittaisi tätä.
En millään ymmärrä, miksi sitä ei
ole nähtävästi kuitenkaan haluttu kirjoittaa
tähän lakiin. Olen ymmärtänyt
niin, että eduskunta varsin harvoin saa hallitukselta lakiesityksiä,
joissa todella olisi katsottu valmisteluvaiheessa sitä,
miten ne tulevat vaikuttamaan miesten ja naisten elämään
Suomessa. Varsin monella alalla lakien vaikutukset ovat aivan erilaiset.
Tämä olisi yksi asia, mitä mahdollisesti
eduskunnan tulisi tarkentaa laissa.
Toinen asia, joka ilmeisesti valtioneuvostossa ratkesi hieman
kunnianhimottomalla tavalla, on se, että olisi ollut kohtuullista
odottaa, jos työpaikalla luottamushenkilö päätyy
siihen, että on tapahtunut palkkasyrjintää,
että hän saisi työnantajalta suoraan
nämä palkkatiedot, jonka avulla pystyttäisiin
osoittamaan se, että syrjintää todella
on tapahtunut. Ei ole mitenkään käytännöllistä,
että nyt tasa-arvovaltuutetun on puututtava tähän
tilanteeseen. Tämä onkin ollut lain valmistelussa
yksi kiistakohta, joka eduskunnassa mielestäni tulisi muuttaa.
Tasa-arvovaltuutetun toimisto kärsii resurssipulasta. Senkin
takia on kohtuutonta, että eduskunta säätäisi
sellaisen tasa-arvolain, joka entisestään pahentaa
tasa-arvovaltuutetun työruuhkaa ja hidastaa asioiden käsittelyä.
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on erittäin
paljon viestejä myöskin työnantajille.
Mainitsin jo tasa-arvosuunnitelmien laatimisvelvoitteen tiukentamisen.
Sellainen on myöskin se, että sukupuolinen häirintä työpaikalla
määritellään lain mukaan kielletyksi
syrjinnäksi ja työnantajien on myös puututtava
siihen ja ennalta ehkäistävä sukupuolista
ahdistelua. Suomalaisilla työpaikoilla, niin kuin monien
muidenkin maiden työpaikoilla, häirintä on
varsin tavallista, ja on ehdottomasti välttämätöntä,
että työnantajat asetetaan vastuuseen siitä,
että tällaista ei pääse tapahtumaan.
Lain myötä varmasti saadaan myöskin hyviä käytäntöjä siitä,
miten tämä parhaiten tapahtuu. Varmasti aivan
tämmöinen perusesimerkki voi olla se, että jos
joudutaan käyttämään virka-asuja
työpaikalla, niin naisilla ja miehillä luonnollisesti
täytyy olla eri pukeutumistilat. En nyt halua mennä tässä mielikuvituksessa
pidemmälle, mitä voi tapahtua, mutta tällaiset
asiat työnantajan on hoidettava kuntoon, että tämmöisiä häirintätilanteita
ei pääse syntymään. Tässä työsuojeluorganisaatiolla
on myöskin oma tehtävänsä, että työpaikoilla
kannustetaan tämmöisten häirintää ehkäisevien
ratkaisujen löytämistä. Yksi hyvä käytäntö varmasti
on se, että työpaikalla täytyisi määritellä henkilö,
johon voi ottaa yhteyttä luottamuksellisesti, mikäli
esimerkiksi epäilee tai kokee häirintää tapahtuneen.
Toivottavasti eduskunta vielä parantaa tätä lakia
niiltä osin kuin valtioneuvoston käsittelyssä siihen
ei ole pystytty. Varmasti tuloksena sen jälkeen on yksi
maailman parhaista tasa-arvolaeista, ei kuitenkaan niin, että meillä olisi
mitään syytä kuvitella, että tasa-arvo
on toteutunut. Räikeimpiä epäkohtia tällä hetkellä on
se, että noin kolmekymppiset naiset ovat hyvin usein ja
muita työntekijäryhmiä useammin pätkätöissä.
Tämä ei voi olla johtumatta siitä, että suomalaisillakin työpaikoilla
hyvin usein vielä nuoremmille naisille tehdään
kysymyksiä heidän mahdollisista perhesuunnitelmistaan,
vaikka se on ollut jo pitkän aikaa kiellettyä eikä tällaista
olisi saanut tapahtua.
Tasa-arvosta ja sen ongelmista keskusteleminen on välttämätöntä,
ettei päästä kuvittelemaan, että Suomi
olisi joku paratiisi tässä asiassa. Me emme varmaankaan
ole maailman paras maa. Oman näkemykseni mukaan Islanti
ja Norja ovat ne maat, joissa on menty pidemmälle ja joissa monet
niistä innovaatioista, jotka Suomessa ovat käytössä,
ovat vielä ehkä kehittyneet pidemmälle.
Esimerkkinä se, että Norjassa ja Islannissa molemmissa
on ryhdytty vakavasti pohtimaan, samoin kuin Ruotsissa, sitä,
että myöskin yksityisellä sektorilla
täytyy lähteä siitä, että nykyaikoina
on edistettävä naisten ja miesten yhtäläistä edustusta
työelämän johtoportailla. Tämä on ehkä asia,
jota myös tämän lain käsittelyn
yhteydessä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
kannattaisi pohtia. Mielestäni perusteet sille, että myös
Suomessa tähän mentäisiin, ovat olemassa.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ilta näyttää olevan
kertausten ilta, sillä ministeri Mönkäre
ja edelliset puhujat ovat ottaneet esille myös niitä samoja
asioita, joita itsekin olen ajatellut. Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
annettua lakia eli niin sanottua tasa-arvolakia esitetään
nyt muutettavaksi. Näin tulisi samalla toimeenpannuksi
Euroopan unionin muuttunut työelämä-
ja tasa-arvodirektiivi. Työpaikan tasa-arvosuunnitelman
tulisi ehdotuksen mukaan sisältää selvitys
naisten ja miesten sijoituksesta eri tehtäviin sekä kartoitus
naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja
palkkaeroista.
Palkkakartoituksen avulla luottamushenkilöiden mahdollisuudet
valvoa ja edistää samapalkkaisuuden toteutumista
paranevat olennaisesti. Yksittäisissä palkkasyrjintäepäilyissä tasa-arvovaltuutettu
voi puuttua asiaan työntekijän edustajan pyynnöstä ja
pyytää työnantajalta palkkatietoja. On
mielenkiintoista pohtia syitä, miksi työnantajat
pyrkivät vastustamaan palkkakartoitusta. Jos työnantajien
väite työntekijöiden jo olemassa olevasta
oikeudenmukaisesta palkkauksesta pitäisi paikkansa, miksi
palkkaustietoja ei suorastaan tyrkytetä nähtäväksi?
Sehän olisi vain meriittiä työnantajalle
hyvin hoidetusta palkkapolitiikasta. Toisaalta vuosikausia on odotettu
tasa-arvosuunnitelmien valmistumista, mutta vain 27 prosenttia työpaikoista
sen on tehnyt. 73 prosenttia ei vielä tiedä, mitä tasa-arvo
työpaikalla voisi olla tai ei pidä asiaa ollenkaan
tärkeänä, joten on perusteltua syytä lain
voimin painostaa suunnitelmien tekemiseen.
Tasa-arvolakiin ehdotetaan sisällytettäväksi määritelmä välittömästä ja
välillisestä syrjinnästä sukupuolen
perusteella. Myös seksuaalinen häirintä ja
häirintä sukupuolen perusteella ehdotetaan määriteltäväksi
laissa kielletyksi syrjinnäksi. Pidän näitä esitettyjä kohtia
erittäin tärkeinä, ja ne toteutuessaan
vahvistavat työhyvinvointia, vähentävät
työsuojelullisten ja työterveyshuollon toimenpiteiden
tarvetta. Kiellettyä syrjintää käsittelevät
säännökset laajenisivat myös koskemaan
oppilaitoksia peruskoulua lukuun ottamatta ja etujärjestöjä.
Voimassa oleva 40 prosentin kiintiösäännös
halutaan laajentaa koskemaan myös kuntien välisen
yhteistoiminnan toimielimiä ja tasapuolisen edustuksen
vaatimus julkista valtaa käyttäviin toimielimiin.
Tässä yhteydessä on syytä muistaa
ja muistuttaa, että 40 prosentin kiintiösäännös
on myös miehiä varten. Yksittäisenä mutta
merkittävänä yksityiskohtana haluan ääneen
ihmetellä, miksi nuorilta naisilta työpaikkahaastattelussa
usein kysytään, aikooko hakija hankkia lapsia.
Nuorilta miehiltä tätä ei juuri kysytä.
Arvoisa puhemies! Tasa-arvolain tiukennus palkkakartoituksineen
ja tasa-arvosuunnitelmineen haastaa niin luottamushenkilöt
kuin yritysten henkilöstöhallinnon. Pelkkä laki
ei riitä tasa-arvon toteutumiseen kouluissa ja työpaikoilla, tarvitaan
yleisen ilmapiirin muutos uudistetun lain hengen mukaiseksi, jotta
tasa-arvon toteutumista ei joka kerta tarvitsisi hakea tai varmistaa lakikirja
kourassa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Edellä puhuneitten
edustajien tavoin kiitän tätä laajennettua
näkökulmaa, mikä tässä tasa-arvolakiin
itse asiassa tuodaan. Erityinen kiitos koskee jo täällä moneenkin
kertaan ylistettyä kiintiövelvoitteen laajentamista
koskemaan muutakin kuin perinteisesti vaaleilla valitun valtuuston
valitsemia tiettyjä elimiä. Samoin kiitän
siitä, että työpaikoilla tapahtuva sukupuolinen
häirintä on näin näyttävästi
otettu tähän lakiin. Kolmas iso kiitokseni
koskee itse asiassa yhtä isoa ryhmää eli
vuokratyöntekijöitä, joista pääosa
on tällä hetkellä pienipalkkaisia naisia, joista
koko joukko on itse asiassa vielä yksinhuoltajia. Nämä ovat
erityisen tarpeeseen tulevaa normitusta, joka toivottavasti
myös puree tuolla käytännön
elämässä.
Katson myös, että tämä laki
on itse asiassa osa kokonaispakettia, johon kuuluu pari jo aikaisempaa
lakikokonaisuutta ja johon toivottavasti kuuluu myös pari
tulevaa lakikokonaisuutta. Yksi tähän kokonaispakettiin
kuuluvista laeista on kansalaisuuslaki. Mielestäni tasa-arvolakiakin,
silloinkin kun se koskee työelämää ja
päätöksentekoa, pitää myös
tarkastella sen mukaisesti, koskeeko tämä niitä ihmisiä,
jotka tavalla tai toisella ovat kansalaisuuslain piirissä tasavertaisina,
ja koskeeko se siellä erityisesti miesten ja naisten tasa-arvoa.
Toinen tähän kokonaispakettiin kuuluva jo hyväksytty
laki on yhdenvertaisuuslaki. Mielestäni pitää myös
tarkastella ja toivottavasti valiokuntakäsittelyn aikana
tarkastellaankin, miten tämä tasa-arvolaki ja
yhdenvertaisuuslaki tukevat toisiansa.
Hallitusohjelmassa, niin kuin täällä on
jo itse asiassa ed. Anttilan suulla ylistetty, otettiin ensimmäistä kertaa
oikeastaan hyvin laajasti käsite tasa-arvosta
käsittelyyn. Itse olen aikaisemminkin jo pitänyt
sitä yhtenä hallitusohjelman vahvimmista puolista,
jopa näin oppositionäkökulmasta. Itse
olen edelleenkin vielä vaan kahliintunut yhteen sanaan
siinä hallitusohjelmassa, ja sen itse asiassa ed. Anttilakin
täällä tänään
totesi: tämä perusteettoman syrjinnän
ja palkkaerojen kielto työelämässä.
Minusta se on sellaista sanankäännettä,
jota itse asiassa ei pitäisi tällaisissa
asioissa käyttää, koska en ole vielä keksinyt yhtään
perusteltua syytä syrjiä tai kasvattaa palkkaeroja
sukupuolten välillä.
Ed. Hautalan tavoin epäilen muutamia kohtia tai epäilen
ainakin yhtä kohtaa, samalla lailla kuin ed. Hautala: onko
tämä tasa-arvoesitys tällä hetkellä sitten
tarpeeksi hyvä väline palkkakysymyksissä.
Antaako tämä todella työvälineen
siihen, että esimerkiksi pääluottamusmies
pystyy tutkimaan palkkasyrjintää työpaikalla,
vai onko todellakin edelleen niin, että todistusvastuu
on palkkasyrjinnän kohteella ja menetelmä on aika raskas
tasa-arvovaltuutetun kautta?
Toinen mietintämyssyyn mielestäni laitettava kysymys
on se, antaako tämä esitys työvälineet edistää urakehitystä.
Erityisesti olen huolissani viime aikoina ollut näitten
suurten pörssiyhtiöitten osalta, joissa tuntuu,
että se lasikatto on vielä korkeammalla kuin julkisella
puolella tai matalammalla, sanotaanko näinpäin
itse asiassa, eli sieltä puuttuvat ne johtajat, ja jollakin
tavalla tämä työelämämme
ei tue yksityisellä sektorilla naisten etenemistä siinä määrin
kuin se olisi toivottavaa ja mitä itse asiassa naisten
koulutustaso edellyttäisi.
Kolmanneksi toivon — jo itse asiassa vihjasinkin tähän — että tätä valiokunnassa
käsiteltäessä mietitään
sitä, onko tämä nyt oikea työväline
silloin, kun maahanmuuttaja tulee työyhteisöön.
Sinänsähän maahanmuuttajan tulo työyhteisöön
yleensä paljastaa hyvin paljon asioita työyhteisön
yleisestä tilasta, ja epäilemättä se paljastaa
myös työelämän tasa-arvokysymyksistä hyvin
paljon. Monikulttuuristuvassa Suomessa valitettavasti edelleenkään
työpaikat eivät tunnu olevan kovinkaan valmiita
vastaanottamaan maahanmuuttajia, ja kulttuuriset ristiriidat työpaikalla
saattavat olla kovinkin suuria. Ainakaan kovin naisvaltaisilla työpaikoilla
tuolla sosiaali- ja terveyspuolella tällä hetkellä ei
ole näkyvissä, että tarpeellista tukea
tähän sopeutumiseen, toisenlaisen kulttuurin mukanaan
tuomaan työkulttuuriin, olisi ohjattu.
Esityksessä on edelleenkin hyviä puolia. On muun
muassa tämä viranomaisten velvollisuus edistää tasa-arvoa,
tietysti tämä sukupuolivaikutusten arviointi työpaikalla
laajemminkin ja tasa-arvo-ohjelmien laadinta ja sitten tietysti
hivenen jälkikäteen tuleva toteamus siitä,
että itse asiassa hallituksen omiinkin esityksiin ja vireillä oleviin asioihin
sovelletaan tätä kuuluisaa suvausta ja samoin
budjettikysymyksiin. Tietysti pikkasen minussa herää oppositiopoliitikko
tässä vaiheessa, ja kysyn, miten sitten, kun tätä säännöstöä on
sovellettu vuoden alusta lähtien, se on näkynyt
käytännössä ja miten se toivottavasti
ei näy tai näkyy tulevassa päätöksenteossa.
Otan muutaman esimerkin.
Täällä on käytetty monia
tunteja keskustelemalla matalapalkkamallista, ja esimerkiksi se
on yksi kysymys, missä mielestäni hallituksen
pitää olla hyvin tarkka omassa suvauksessaan,
sillä matalapalkkamallihan koskee pääosin
naisia ja kohdistuu naisvaltaisille aloille, toisin sanoen on luomassa
naisille taas uusia pienipalkkaisia työpaikkoja, joissa
palkkakehitys todennäköisesti ei ole kovinkaan
hurrattava. Ihan vaan tilastotietona, että tällä hetkellä,
jos verrataan kokoaikaisten palkansaajien kuukausiansioita, niin
1 500 euroa tai alle saa 10 prosenttia naisista, jotka
ovat työelämässä, eli se on
määrällisesti noin 70 000; miehistä,
jotka työskentelevät kokoaikaisesti, tämä vastaava
luku on 5 prosenttia, ja se on noin 40 000 miestä;
ja kun mennään siihen matalapalkkamallissa esitettyyn
alle 1 200 euron kuukausituloon, se koskee tällä hetkellä lähes
yksinomaan naisia.
Toinen tämmöinen hallitukselta suvausta vaativa
ja työelämään liittyvä kysymys
on tämä yksityistäminen. Itse asiassa
näen, että mitä pitemmälle yksityistämisessä tai
ulkoistamisessa julkisella sektorilla mennään,
sitä suuremman laskun todennäköisesti
maksavat naiset.
Kolmas ihan ajankohtainen asia, jossa hallituksen on ehkä syytä suorittaa
myös suvausta, on tämä keskustelu tupotuksesta
tai ei-tupotuksesta. Tietysti solidaarinen palkkaratkaisu, mitä viime vuosina
on harrastettu, on sukupuolivaikutuksiltaan aivan erilainen, kuin
jos sitten mennään liittokohtaisiin ratkaisuihin,
joissa itse asiassa todennäköisesti laskun maksavat
palvelusektori ja julkisen sektorin nuoret naiset.
Koska näitä hallituksen omiin suvauksiin liittyviä kysymyksiä on
hyvin paljon ja itse asiassa tämä on paketti,
jonka siis kansalaisuuslaki ja yhdenvertaisuuslaki ja tämä nyt
käsittelyssä oleva esitys muodostavat, niin tarvittaisiin
vähän kokonaisvaltaisempaa käsitystä,
ja minä peräisin erään hallituksen
lupaaman esityksen perään. Nimittäin
hallitus on luvannut tuoda laajemman tasa-arvo-ohjelman myös
käsittelyyn tänne eduskuntaan, ja toivon, että kun
näitä esityksiä nyt on tipotellen tässä tullut,
kohtuullisen nopealla aikataululla myös saamme sen kokonaiskuvan,
mitä hallitus omalla tasa-arvo-ohjelmallaan on ajamassa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti tähän
asti käytettyihin puheenvuoroihin.
Ed. Sirnö ei varmaankaan ollut kuulemassa minun esittelypuheenvuoroani,
jossa viittasin tähän hallituksen tasa-arvo-ohjelmaan.
Se on nimenomaan hallituksen tasa-arvo-ohjelma, joka käsittelee
toimenpiteitä, joita eri ministeriöiden hallinnonaloillaan
tulee tehdä tasa-arvon edistämiseksi, ja ohjelma
on nyt lähes valmis. Minä ehdottaisin, että eduskunta
kuulisi tämän tasa-arvolain uudistuksen yhteydessä tämän
ohjelman valmistelijoita. Se on käynyt laajan lausuntokierroksen.
Samalla sitten voisi kuulla myöskin Tuulikki Petäjäniemeä samapalkkaohjelman
edellytyksistä, koska siellä tuli erittäin
selkeästi eriteltyä näitä syitä,
mitkä vaikuttavat siihen, että meillä on naisilla
noin 20 prosenttia alempi palkka. Mitä enemmän
analysoitiin, sen pienemmäksi se ero tuli, mutta siellä oli
näitä selittämättömiä eroja. Minä ottaisin
hyvin objektiivisena terminä tämän "perusteettoman
eron", koska sillä halutaan kertoa, että on asioita,
jotka vaikuttavat — segregaatio, se että naiset
työskentelevät naisten töissä,
ja sitten ne sattuvat olemaan semmoisia aloja, joissa palkkataso
on yleisesti matalampi, ja sitten se, että jotkut tekevät
palkallisia ylitöitä ja tämän
tyyppisiä — ja kun niitä putsataan pois,
niin silloin se palkkaero pienenee, mutta sitten on kuitenkin niitä palkkaeroja,
jotka eivät selity millään tällaisilla
tavallisilla termeillä ja analyyseillä. Mutta
minusta tähän "perusteettomaan eroon" ei saa laittaa
arvovarausta, vaan se on tämmöinen termi. Mutta
Tuulikki Petäjäniemi on tätä asiaa
selvitellyt hyvin paljon, (Puhemies koputtaa) ja muihin asioihin
voimme palata myöhemmin.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Todellinen tutkimusmatka ei ole uusien
maisemien etsimistä, vaan uusin silmin katsomista." Marcel
Proust on näin todennut. Tasa-arvoasioiden kyseessä ollen
tämä on erittäin totta. Tarvitaan silmien
avaamista. Rohkaisenkin myös miehiä osallistumaan
esimerkiksi budjetin sukupuolivaikutuksista käytäviin
keskusteluihin ja seminaareihin. Ed. Kallis oli tuossa aikaisemmin
paikalla, ja hän esimerkiksi Ipun yleiskokouksen yhteydessä joku
aika sitten osallistui tähän, eikä se
hänen omasta mielestäänkään
ollut ollenkaan hassumpi kokemus; silmiä avautui.
Arvoisa puhemies! On todettu, että sukupuolten tasavertainen
osallistuminen lainvalmisteluun ja päätöksentekoon
parantaa myös lainsäädännön
tasoa. Sukupuolivaikutusten arviointi tehnee saman, vaikka se onkin
meillä vielä lapsenkengissä. Onneksi
parempaan suuntaan ollaan menossa, toivottavasti reippaalla vauhdilla.
Hallitusohjelmaan on onneksi kirjattu monta tavoitetta naisten
ja miesten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Koko
hallitus, kuten ministeri Mönkäre totesi, kantaakin
laaja-alaisesti vastuuta tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
Painopisteitä ovat muun muassa sukupuolivaikutusten arvioinnin
sisällyttäminen säädösvalmisteluun,
naisten osallistuminen päätöksentekoon,
perhe- ja työelämän yhteensovittaminen
sekä samapalkkaisuuden ja työelämän
tasa-arvon edistäminen.
Yhtenä tavoitteena on myös parantaa erityisesti
naisyrittäjien toimintaedellytyksiä. Vakaan taloudellisen
kasvun saavuttamisessa naisyrittäjyys ja naisten osallistuminen
liiketoimintaan ovat yksi tärkeä kansallinen voimavara
missä maassa tahansa. Naisyrittäjät on
saatava myös monipuolisemmin mukaan liike-elämän
aloille, joissa he eivät perinteisesti ole toimineet. Erityistä naisyrittäjyyspolitiikkaa
tarvitaan, ja naisten mahdollisuuksia perustaa yrityksiä tulee
lisätä.
Suurin osa naisyrittäjistä toimii palvelualoilla pienyrityksissä.
Valitettavaa on, että yhä perhevapaiden kustannukset
kaatuvat naisvaltaisten yritysten niskaan. Suuri osa näistä yrityksistä on vielä naisvetoisia.
Hallitus onkin ohjelmassaan sitoutunut tasaamaan näitä kustannuksia
nykyistä enemmän.
Arvoisa puhemies! Yhä edelleen voidaan sanoa, että naisen
euro on reilut 80 senttiä; vaikka tosiaan erilaisia selittäviä tekijöitä tässä onkin,
silti
jonkunlainen ero jää. Tämän
tasa-arvolain uudistuksen pitäisi nyt tuoda lisää työkaluja
sukupuolten välisten palkkaerojen kuromiseen. Työpaikoille
on haluttu muun muassa velvoite selvittää naisten
ja miesten palkkoja myös eri tehtävien välillä,
ei vain tehtäväryhmien sisällä. Palkkasyrjintäepäilyissä työntekijän
edustajalla tulee olemaan oikeus saada tietoja toisen henkilön
palkasta, hyvä näinkin.
Kartoitus naisten ja miesten tehtävien vaativuudesta,
palkoista ja palkkaeroista on siis osa tätä tasa-arvosuunnitelmaa,
joka on tehtävä yli 30 työntekijän
työpaikoilla. Kartoitukset olisivat siis työpaikkakohtaisia.
Se, mikä sitten on samanarvoista työtä,
selvitettäisiin työn vaativuuden arvioinnilla.
Tasa-arvosuunnitelma on tarkoitus tehdä vuosittain, vaikka
sitten työpaikalla voitaisiin paikallisesti sopia palkkavertailun
tekemisestä tätä harvemmin, kuitenkin
vähintään kolmen vuoden välein.
Arvoisa puhemies! Yhä edelleen asenteet vaikuttavat
nuorten opiskelualojen valintaan ja sitä kautta myöskin
sitten palkkakehitykseen naisten ja miesten välillä.
Kärjistetysti voidaan todeta, että naiset hakeutuvat
hoitoalalle ja miehet teknologia-alalle. EU:n sosiaalirahaston tukema projekti
"WomenIT — Women in Industry and Technology" pyrkii vaikuttamaan
työmarkkinoiden tiukkaan kahtiajakoon. WomenIT julkaisi peruskoulujen
yläluokille ja keskiasteen koulutukseen tarkoitetun yrittäjyyskasvatuspelin,
jonka avulla pyritään luomaan positiivisia mielikuvia
teknologiasta, yrittäjyydestä ja johtajuudesta tytöille.
Yrittäjyys Suomessa on EU:n alhaisimpia ja naisyrittäjiä tuostakin
osasta vain alle kolmannes. Tarvitaankin runsaasti toimenpiteitä, joiden
avulla tytöt ja naiset saadaan pysymään mieleisillä aloilla
ja päinvastoin, kunhan kiinnostus on ensin herätetty.
Arvoisa puhemies! Sukupuolten välinen tasa-arvo on
aina ollut suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kulmakiviä.
Sekä naisen että miehen vahvuuksia yhteiskunnan
hyvinvoinnin rakentajina tulee kunnioittaa. Tämä lakiesitys
on hyvä askel oikeaan suuntaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annettua
lakia eli niin sanottua tasa-arvolakia esitetään
muutettavaksi. Ehdotuksella esitetään pantavaksi
täytäntöön Euroopan unionin
muuttunut niin sanottu työelämän tasa-arvodirektiivi. Ehdotuksessa
huomioidaan perustuslaissa tapahtuneet, tasa-arvoa yhteiskunnallisessa
toiminnassa koskevat muutokset samoin kuin hallitusohjelman tasa-arvoa
koskevat tavoitteet. Ehdotus muuttaa tasa-arvolakia merkittävästi,
onhan tavoitteena lain kokonaisuudistus.
Työpaikan tasa-arvosuunnittelua koskevia säännöksiä täsmennetään.
Tasa-arvosuunnitelman tulee ehdotuksen mukaan sisältää selvitys naisten
ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin sekä kartoitus
naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja
palkkaeroista. Tasa-arvolakiin ehdotetaan sisällytettäväksi
määritelmät välittömästä ja
välillisestä syrjinnästä sukupuolen perusteella.
Myös seksuaalinen häirintä ja häirintä sukupuolen
perusteella ehdotetaan määriteltäväksi
laissa kielletyksi syrjinnäksi. Esityksen mukaan kiellettyä syrjintää käsittelevät
säännökset laajenevat koskemaan oppilaitoksia
peruskoulua lukuun ottamatta ja etujärjestöjä.
Uutta on myös säännös, jonka
mukaan käsky tai ohje harjoittaa henkilöihin kohdistuvaa
sukupuoleen perustuvaa syrjintää määriteltäisiin
syrjinnäksi.
Kun tarkastelin tätä lakiesitystä,
pidän sitä erittäin tärkeänä ja
hyvänä esityksenä. Erityisesti kiinnitti
huomiota, näin kun itsekin on ollut esimiestehtävissä,
tämä tasa-arvosuunnitelman tarkennus siitä,
mitä asioita tasa-arvosuunnitelmassa tulisi olla. Se on
mielestäni täällä nyt hyvin määritelty.
Sitten kiinnitti huomiota tämä uusi 8 b § "Syrjintä oppilaitoksissa".
Täällä pykälässä sanotaan näin:
"Oppilaitoksen sekä muiden koulutusta ja opetusta järjestävien
yhteisöjen menettelyä on pidettävä tässä laissa
kiellettynä syrjintänä, jos henkilö asetetaan
opiskelijavalinnoissa, opetusta järjestettäessä,
opintosuoritusten arvioinnissa tai oppilaitoksen tai yhteisön
muussa varsinaisessa toiminnassa sukupuolen perusteella muita epäedullisempaan
asemaan taikka muutoin kohdellaan 7 §:ssä tarkoitetulla
tavalla. Pykälää ei sovelleta perusopetuslaissa
(682/1998) tarkoitettuihin opetuksen järjestäjiin
ja kouluihin."
Myöskin 10 a § "Oppilaitoksen velvollisuus antaa
selvitys menettelystään" ottaa kantaa oppilaitosten
toimintaan. Tässä pykälässä sanotaan näin:
"Oppilaitoksen sekä muun koulutusta ja opetusta järjestävän
yhteisön on pyynnöstä viivytyksettä annettava
kirjallinen selvitys menettelystään opiskelijalle,
joka katsoo joutuneensa syrjityksi 8 b §:ssä mainituin
tavoin.
Selvitykseen ei saa merkitä tietoa kenenkään terveydentilasta
tai muista henkilökohtaisista oloista ilman tämän
suostumusta."
Tässä yhteydessä vaan, kun ministeri
Mönkärekin on paikalla, totean, että nyt
kun on puhuttu tästä tasa-arvosuunnitelmasta ja
täällä lakiesityksessäkin se
on, että se on työpaikalla, niin kyllä varmasti
olisi hyvä, jos tänne esitykseen tulisi myös
se, että myös oppilaitoksilta vaadittaisiin tällainen
tasa-arvosuunnitelma ihan näitten pykälien tulon
myötä.
Minä olen itse vararehtori ja toimin ammattikorkeakoulussa.
Nämä ovat tärkeitä asioita,
ja on hyvä, että ne on ihan täällä laissa
nyt sanottuna, mutta jotta nämä todentuisivat
ja tulisivat koulutusorganisaation toiminnassa huomioiduiksi, niin
mielestäni niistä pitäisi tehdä ihan
myöskin tasa-arvosuunnitelma oppilaitoksissa. Minä ymmärtäisin,
että ainakin lausunnon antaa muun muassa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta, ja toivon, että siellä voin
sitten tästä asiasta keskustella lisää,
mutta mielestäni tämä olisi tarpeellinen muutos
tähän. Muuten tämä on erinomaisen
hyvä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomihan on siinä mielessä eturivin
maita tasa-arvon osalta, jotta siinä ei tarvitse päätä pensaaseen
laittaa sen suhteen, mitä tätä ennen
on tehty ja mitä ollaan tekemässä eteenpäinkin
nyt tässäkin esityksessä.
Meillä oikeasti työelämässä on
yhä edelleen olemassa syrjintää. Se tulee
siinä esiin selkeästi, niin kuin täällä edellisetkin
puhujat ovat jossakin maininneet siitä, jotta tuommoista
nuorempaa naisihmistä, joka on vielä siinä iässä,
että pystyy lapsia tekemään, kyllä työnantajat
karttavat ottaessaan työhön monessa paikassa.
Se taas johtuu siitä, jotta meillä äitiydestä johtuvat
kustannukset osin, aika kovasti, lankeavat työnantajan maksettaviksi
joissakin tapauksissa. Tämä äitiys- ja
perhevapaaongelmatiikka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti
hoidettua siten, jotta työnantajien ei tarvitse sitä miettiä.
Siinäkin tapauksessa todennäköisesti
vielä tapahtuu jonkun verran syrjintää,
vaikka se hoidetaan taloudellisesti kuntoon, koska ihmiset joutuvat
olemaan pois sieltä ihan luonnollisista syistä,
mutta se vähentäisi ainakin tätä puolta.
Se olisi minusta semmoisen nopean toiminnan paikka, koska muuten sitä pääongelmaa
näiden nuorempien naisihmisten osalta ei saada hoidettua.
Tässähän viedään eteenpäin
kuitenkin tätä asiaa.
Sen verran voisi todeta, kun ed. Väätäinen
oli huolissaan siitä, miksei nuorilta miehiltä kysytä sitä,
haluavatko he lapsia, että se on turha kysyä. Nimittäin
nuoret miehet haluavat, ja siinä mielessä miksi
tämmöistä itsestäänselvää asiaa
lähtee kysymään, joka tiedetään?
Sen verran voisi todeta, että maailmassahan on tehty
monen näköisiä asioita. Niin kuin totesin,
Suomessa me olemme aika pitkällä, mutta aikanaan,
kun Neuvostoliitto oli pystyssä tuossa naapurissa, niin
siellä kun erinäköisinä ystävyysvaltuuskuntina
käytiin, niin siellähän pyrittiin tekemään
semmoinen juttu, jotta siellä oli puolet miehiä ja
puolet naisia työpaikasta riippumatta. Olipa raskaita tai
mitä töitä hyvänsä,
niin siellä näin yritettiin viedä se
hyvin kategorisesti, ei väkivalloin mutta kuitenkin asettamalla
rajat, jotta puolet miehiä ja puolet naisia, vaikka olisi
ollut mikä homma.
Itse kun pitkään olin pääluottamusmiehenä, ollut
useammassakin paikassa, mutta viimeksi semmoisessa tehtaassa, jossa
oli aika raskaita töitä, niin mietin sitä,
jotta kuitenkin miesten ja naisten fysiologiset erot ovat sen tyyppiset,
jotta en missään herran nimessä laittaisi
ainakaan hennompia naisihmisiä niihin töihin,
joita siellä jouduttiin tekemään. Kuvitelkaa
johonkin liimasäiliöön häkäpärstä päässä,
jossa tassut jäävät liimaan kiinni, kaivamaan
sitä. Se on tosi raskasta hommaa. Siitä keskusteltiin
muuten tehtaalla aika paljon, minkä takia ne kaverit saavat
siitä lisää; siinä maksettiin
määrätty prosentti lisää sitten
tunnille. Jotkut naiset katsoivat sitten aikanaan sieltä palkkatilastoja
myöhemmin, jotta miesten palkat ovat olleet keskimäärin
korkeammat kuin naisten. Tämä oikeastaan kuvasti
asiaa, että kun he kysyivät, kuka haluaa lähteä sitten sinne
liimasäiliöön tai kuumapuristimelle pultin vaihtoon,
jossa on 130 astetta lämmintä ja yli 200 astetta
levyjen ja pulttien lämpötilat, niin kukaan naisista
ei halunnut lähteä. Siinä maksettiin
reilusti kaksinkertainen palkka niiden pulttien vaihdosta.
Tässä Tuulikki Petäjäniemen
selvityksessä, jota itsekin olen saanut selata, oikeastaan
kuvastuu aika hyvin se problematiikka, jotta meillä on olemassa
kuitenkin tehtäviä, joita oikeastaan ei voi muuttaa
siinä mielessä, että niihin eivät
vain pysty kaikki henkilöt. On olemassa sillä tavalla kuitenkin
semmoinen jako vielä joissakin tilanteissa, joku kaivostyö tai
tämmöiset hyvin raskaat hommat, jotta siellä on
miesten ammatteja ja naisten ammatteja. Kysymys on vaan, miten me onnistumme
rakentamaan systeemin, miten pisteytetään sitten
nämä eri työn vaativuudet, ja sitä tiettävästi
nyt hallitus tämän Petäjäniemen
selvityksen pohjalta on tekemässä. Toivon mukaan
se tulee tänne eduskuntaan mahdollisimman nopeasti, että saadaan
se keskustelu tavallaan auki, joka pitää käydä tässä yhteiskunnassa,
ja päästään siihen tilanteeseen,
jotta me voimme todeta, että okei, nyt nämä asiat
ovat ainakin lähellä totuutta, jos eivät
ihan kohdallaan koskaan, koska tämä keskustelu
tulee todennäköisesti jatkumaan niin pitkään
kuin ihmisiä maan päällä on,
koska on eroja näissä asioissa. Tulevaisuudessa
voi olla sillä tavalla, jotta miehet voivat olla hätää kärsimässä,
koska jos katsotaan keskipalkkoja, niin nuoret naiset tulevat valtaamaan
johtajien paikkoja. Jos katsotaan sitten keskipalkkoja noin vain raa’asti,
kun pojankollikat eivät viitsi niin paljon kouluja käydä,
heitä nuorempana kiinnostaa pallopelit ja tämmöiset,
sen takia nyt jo nähdään se, jotta siellä hyvin
vaativilla paikoilla on enemmän naisihmisiä — nuoria
naisia, jotka ovat pitkälle kouluja käyneitä — kuin
miehiä ja he ovat päteviä niissä ammateissa.
Sen takia tässä tasa-arvokysymyksessä pitäisi kyllä pyrkiä siihen,
jotta ei hurahdettaisi myöskään yli.
Nimittäin yksi asia, josta yllätyin, oli tämä naisyrittäjälaina.
Sinällään se on hyvä juttu,
mutta jos nainen saa tätä lainaa 0,5 prosenttia halvemmalla
kuin mies saa jotain pienyrittäjälainaa, niin
minusta silloin on menty tavallaan yli siinä. Ovatko sitten
tämmöiset feministiset aatteet viemässä liian
pitkälle näitä asioita, jotta mennäänkin
yli, jotta todella käy niin kuin — kuka täällä sanoikaan
aikaisemmin, taisi olla muuten ed. Lintonen — joku on maininnut,
jotta miehet tulevat sorrettuun asemaan? Jossakin tilanteessa, jos
se menee saman tyyppisiin asetelmiin monessa asiassa niin kuin naisyrittäjälainassa,
jotta prosentti on pienempi naisille, niin sitten voi olla, jotta
miehet joutuvat sorrettuun asemaan, ei tällä hetkellä vielä muuta
kuin tämän 0,5 prosentin osalta.
Sitten tähän itse esitykseen liittyen: Minusta on
hyvä, että tämä tasa-arvosuunnitelma
tehdään tällä tavalla pakolliseksi
jopa uhkasakolla ja täsmennetään sitten,
mitä tasa-arvosuunnitelmassa pitää olla
sisällä. Hyvin tiedän, kun olen työpaikoilla
liikkunut ja nähnyt tilanteen, että hyvin harvassa
työpaikassa näitä suunnitelmia on tehty tai
sitten ne ovat hyvin ylimalkaisia, muutamalla lauseella kuitattu
se asia. Minusta nyt tässä ollaan kuitenkin eteenpäin
menossa. Sen tiedän kuitenkin, jotta puhtaasti millään
lainsäädännöllä ei
tasa-arvoa tulla toteuttamaan. Se kyllä lähtee
ihmisistä itsestään, se lähtee
oppimisesta ja toisen kunnioittamisesta. Laki on vaan välikappale,
ja siinä mielessä tietysti, kun on jukuripäitä,
tämä antaa vähän oppia ja ojennusta,
että pitää jotkut vähimmäisehdot
olla.
Kuitenkin minä odotan, että se kasvaa ilman odottamatta,
uskon, että tasa-arvoajattelu tulee kasvamaan. Se on kasvanut
jo vanhempien sukupolvien keskuudessa. Nyt ei enää katsota
sitä niin pahalla, jos mies sattuu tiskaamaan, mutta vielä vanhat
kaverit katsoivat aika pitkään, kun tuonne Kokka-ahoon
muutin. Siellä tulivat sanomaan, jotta et kai sinä vaan
ole käynyt tiskaamaan täällä,
ja vaippojakin lapsilta vaihdettiin. Nyt tällä hetkellä isät
vaihtavat vaippoja ja ovat synnytyksessä mukana, tiskaavat
ja laittavat pyykkiä narulle eikä sitä enää katsota
pitkillä silmäripsillä, että onko
tämä niin kuin jotenkin huonompi mies, kun tämä osallistuu
työn jakamiseen perheessä.
Kaiken kaikkiaan minä ilmeisesti itse pääsen tähän
osallistumaan valiokunnassa, niin kuin ed. Risikkokin edellä totesi.
Uskon, että jos me toteamme tässä, että tässä on
parannettavaa, niin tätä tullaan parantamaan vielä valiokunnassa.
Mutta yksi asia, joka vielä aikoi unohtua, on palkkatietojen
saaminen. Tässähän esitetään
sitä niin päin, että tasa-arvovaltuutetulla
olisi mahdollisuus saada tietyssä syrjintäepäilytapauksessa
palkkatiedot. Se on aika jäykkä järjestelmä sinällään.
Minä odottaisin kyllä, että jos on mahdollista,
niin se oikeus olisi työpaikan luottamusmiehellä,
koska se olisi kaikkein lähin ja nopein tapa voida todeta
se. Tällä hetkellähän ei nimittäin
yksittäisen henkilön palkkatietoja saa ilman sen
henkilön valtakirjaa. Kyse on monessa tapauksessa siitä,
uskaltaako se henkilö ikään kuin antaa
valtakirjaa luottamusmiehelle, koska voi olla seuraavassa matalasuhdanteessa
uloslähtö talosta, jos näkee, että valtakirja
on annettu. Mutta jos luottamusmiehellä olisi luonnostaan
epäilytilanteessa mahdollisuus tutustua siihen epäiltyyn
palkkasyrjintään, silloin se henkilö ei
joutuisi siitä uhanalaiseksi siinä tilanteessa.
Sen takia minusta tämä olisi hyvä valiokunnassa
käydä läpi, onko tässä tämän
henkilösuojan puolelta mahdollista tehdä niin,
että luottamusmiehelle annettaisiin tässä lisävaltuutta.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kaksi asiaa ed. Esa Lahtelan puheenvuorosta. Tuo
palkkatietojen saaminen, johon on viitattu useissa puheenvuoroissa
täällä, oli ongelmallinen kohta tämän
lain valmistelussa. Tulette sitten kuulemaan asiantuntijoita kuullessanne,
miksi näin oli, mutta jo tämäkin laki
parantaa luottamusmiehen mahdollisuuksia saada palkkatietoja. Vain
siinä tilanteessa sitten, kun niitä ei verrokkihenkilöstä saada,
tarvitaan tasa-arvovaltuutettua.
Sitten naisyrittäjyysasiaan: Naisten osuus pk-yrittäjistä Suomessa
on Euroopassa suurin. Naisyrittäjälaina on toiminut
erittäin hyvin. Naisten perustamat yritykset tekevät
konkurssin harvemmin kuin miesten, ja naisyrittäjien aiheuttamat
luottotappiot ovat pienemmät kuin miesyrittäjien.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela otti esille tärkeän
asian. Itsekin olen toiminut pitkään luottamusmiehenä,
ja nämä oikeudet pitäisi olla pääluottamusmiehellä saada
tiedot sekä miesten että naisten kuin muutoinkin
työpaikan palkoista. Siellä on pienituloisia naisia
ja pienituloisia miehiä ja päinvastoin. Se olisi
ratkaisevaa, muuten se homma ei pelaa, se on ihan selvä asia.
Ed. Esa Lahtela mainitsi, että jos sieltä mennään
kovin monesti kyselemään, niin kyseinen henkilö joutuu
niin sanotulle mustalle listalle. Tänä päivänä työelämä on
sellaisessa murroksessa jatkuvasti, että on aina pelko,
että vaikka on kuinka mallioppilas, voi joutua lähtemään.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Naisyrittäjälainaan
liittyen: Minusta se on ollut hyvä systeemi, mutta kuvasin
juuri sitä, että siinä rahan hinnan ei
pitäisi olla erilainen. Se vaan pitää turvata,
että naiset saa sitä lainaa. Nimittäin
jos tämä olisi toisinpäin, jotta miehet
saisivat puolta prosenttia halvemmalla lainaa kuin naiset, se olisi
hirveä syrjintäkysymys, mutta nyt kun se on näin
päin, se ei ole syrjintäkysymys. Minusta on kyse
siitä, että naisille järjestetään
lainansaanti, että sitä rahaa on riittävästi,
niin kuin nyt onkin, koska ehdottomasti sillä on tullut
hyviä kokemuksia, ja kun katsoo tilastoja, miten paljon
naisyrittäjiä laina on jelpannut yrityksiä liikkeelle,
niin se on hyvä asia kaiken kaikkiaan. Mutta ei tässäkään
tapauksessa, eikä missään, voi harpata
sen tasa-arvokysymyksen yli kuitenkaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kun kuuntelin
pari varsinaista viimeistä puheenvuoroa, ed. Risikon ja
ed. Esa Lahtelan puheenvuoron, niin eipä niihin paljon
lisättävää ole olemassa.
Mutta kun ed. Esa Lahtela kertoi miesten ja naisten töistä,
tiskaamisesta jne., niin en malta olla kertomatta sitä,
kuinka ihmisiä luokitellaan töitten sopivuuden
perusteella, kuka kykenee ja kuka ei. Taannoin jo vuosia sitten
emäntä oli viikon matkoilla, ja kun tietysti talossa
astioita kertyi siihen runsain mitoin, niin kuin aina tapana on ollut
olemassa, niin suoritin loppuviikosta erityisen puhdistautumisen,
pesin ja puhdistin ja panin kaikki järjestykseen. Totesin,
että se oli ainutlaatuinen virhe, mitä itse olen
tässä hommassa tehnyt, koska emäntä kuulusteli
viikkotolkulla sen jälkeen, kuka nainen sinulla kävi
tiskaamassa täällä kotona sillä välin.
Tämä on jo tämmöinen asennekysymys.
Sen jälkeen olen varonut, että mitään
poikkeavaa en tee enkä toteuta.
Jos tätä maailmaa näin katsotaan,
niin ehkä tässä elämässä on
liian paljon semmoista asenteellisuutta, että pohditaan,
että on miesten töitä, naisten töitä,
ja haetaan tätä asemaa tavalla taikka toisella.
Tässä on aika hyvin pohdittu sitä, minkä takia
nainen sattuu johonkin paremmin ja mies johonkin toiseen paikkaan
paremmin jne. Olen sitä mieltä, että kun
katsotaan yhteiskunnan ja työnantajan näkökulmasta
tätä maailmaa, pitäisi sijoittaa sellaiset
työntekijät semmoiseen paikkaan, mitkä tekevät
parhaan työn. Olen aina sanonut, että noin normaalitalouden
ja -talon, jos on topakka emäntä, hän
voi pitää pystyssä, jos on vähemmän
topakka emäntä ja vetämätön
mies, se talous ei pysy pystyssä, se sortuu. Näin
katsottuna kyllä väitän, että tämä naisten
alemmuudentunne taikka pelko siitä, että heitä syrjitään,
on aivan aiheeton olemassa. Näin katsottuna kyllä yhteiskunta
vaatii tasapuolista ja tasa-arvoista elämää,
missä on miehiä sekä naisia työyhteisössä.
Hyvänä esimerkkinä tästä tulee
mieleen se, että kouluissa opettajat ovat kovin paljon
naisistuneet ja siitä ei hyvää ole seurannut,
koska ei ole semmoista jämerän miehen mallia.
On paljon yksinhuoltajaperheitä, missä äiti
on yksinhuoltajana ja lapset eivät oikein näe
tätä miehen mallia edes siellä koulussa
opettajan asemassa.
Näin katsottuna, kun on ylistetty kaikissa puheenvuoroissa
sitä, kuinka tämä hallitus on edistysmielisesti
tätä asiaa lähtenyt viemään
eteenpäin ja saanut tämmöisen esityksen
aikaiseksi, katsoisin myöskin semmoisen näkökohdan
tähän asiaan, että ei ole kovin tärkeitä asioita
hallituksella hoidettavana, kun tämä niin kovin
tärkeäksi on nähty. Semmoisia välttämättömän
toimeentulon ongelmia tässä yhteiskunnassa ei
ole, jos tämä on niin tärkeä kuin
näissä puheenvuoroissa on kuvattu ja annettu ymmärtää.
En väheksy tätä asiaa enkä esitystä,
pidän hyvänä, mutta vähemmälläkin äänellä nämä yleensä voisivat syntyä ja
toteutua. Kun nyt tänäänkin on alkanut kunnallisvaalien
ennakkoäänestys tavallaan, siihen liittyvät
tämmöiset poliittiset kiintiövelvoitteet.
En tarkoita nyt sitä, kohdistuvatko ne naisiin taikka miehiin,
vaan tarkoitan yleensä ottaen, sillä sitäkin
asiaa on viety enemmän taaksepäin kuin eteenpäin,
mikä näin pakottaen on tullut ja tehty.
Katson, että esitys on hyvä mutta tätä pitää valiokunnassa,
niin kuin olen ymmärtänyt täällä käytetyistä puheenvuoroista,
järjellä ja tunteella seurata ja toteuttaa ja
katsoa, mikä siitä tulee, ja ehkä tästä vielä voi
valiokuntakäsittelyn jälkeen tulla parempi kuin
tämä hallituksen esitys tällä kertaa
edes on olemassakaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jäi omassa puheenvuorossani
vielä yksi asia sanomatta, eli kun puhuttiin täälläkin
suvauksesta eli sukupuolivaikutusten arvioinnista, sehän
on aivan totta. Sitä pitäisi tehdä sekä valtion budjettiin
että kuntien budjettiin. Otan yhden esimerkin vielä yhdestä asiasta,
mihin suvaus pitäisi tehdä.
Tiistaina on julkistettu Stakesin taloustieteen keskuksen tutkimus,
joka kohdistui terveysmenoihin. Tutkimuksessa ilmeni muun muassa,
että terveydenhuollon ja vanhustenhuollon menot jakautuvat
miesten ja naisten kesken epätasaisesti. Naisten kokonaismenot
ovat miehiä suuremmat kaikissa 13:a vuotta vanhemmissa
ikäryhmissä. Naisille järjestetään
ennalta ehkäiseviä palveluja kuten erilaisia seulontoja,
kun taas miehiltä vastaavat palvelut puuttuvat. Naiset
ovat oppineet käyttämään tarvitsemiaan
terveyspalveluja, mutta miehet hakeutuvat lääkäriin
usein turhan myöhäisessä vaiheessa. Kun
tämä suvaus nyt tehdään terveyspalveluihin,
voi olla, että tämäkin muuttuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun olen kuunnellut näitä puheenvuoroja,
ensinnäkin tasa-arvosta tai sen tilanteen saavuttamisesta
erikoisesti edustajien Komi ja Risikko puheenvuorojen kuuntelemisen
jälkeen totean, että ehkä kuitenkin olisi
parasta, että jo ihan lapsesta saakka kasvettaisiin tasa-arvoon.
Erikoisesti ed. Seppo Lahtelan provokatorisesta puheenvuorosta poimin
tämän miehen mallin. Se tarkoittaa silloin sitä,
että on olemassa sekä naisen malli että miehen
malli, siis normaalit sukupuolimallit, joihin kasvetaan. Sillä tavalla
sitä ei ongelmatisoida, niin kuin helposti tässä nyt
sitten tehdään. Juuri osa näistä puheista
itse asiassa johtaa siihen.
Toinen asia arkipäivän realismista. On aika mielenkiintoista
todeta, että eilispäivänä viimeksi
puhuttiin peruspalveluista ja juuri oli julkistettu Oecd:n raportti,
joka oli kaikissa lehdissä oikein hyvin selostettu, jopa
puoli sivuakin oli parhaissa lehdissä kuvausta. Siellä sanotaan
harvinaisen selvästi, että pois tupopolitiikka,
pois työehtosopimuspolitiikka, pois jopa minimipalkat, siis
kaikki se kumottiin, mitä tässä on nyt
arvokkaana pidetty.
Ed. Pekka Vilkuna merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.