4) Hallituksen esitys laiksi puolustusvoimien virka-avusta poliisille
annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimien virka-avusta poliisille
tällä hetkellä annetun lain nojalla Puolustusvoimien
on annettava poliisille virka-apua henkilöiden etsimiseksi
ja kiinni ottamiseksi. Hyvin yleistä tämä on erityisesti
vaarallisten aseistautuneiden henkilöiden piiritystilanteessa,
jossa muun muassa tätä apua on saatu muun muassa
kuljetuspanssariajoneuvojen muodossa muun muassa sivullisten ja poliisimiesten
suojaamiseksi. Puolustusvoimien poliisille antamalla virka-avulla
on varsin pitkä vakiintunut käytäntö ja
perinne. Muun muassa kansainvälisissä kokouksissa
poliisi on sopinut edeltä käsin Puolustusvoimien
kanssa muun muassa tietyn erityisvälineistön ja
henkilöstön käytöstä turvallisuuden
varmistamiseksi.
Voimassa oleva virka-apulaki ei kuitenkaan sovellu tilanteisiin,
joissa saatettaisiin tarvita sotilaallisten voimakeinojen käyttöä turvallisuuden
varmistamiseksi ja esimerkiksi terroristisen iskun estämiseksi.
Syyskuun 11. päivän 2001 terrori-iskut Yhdysvalloissa
osoittivat selvästi, että terroriteko voidaan
toteuttaa todella laajan tuhon seurauksin, ja tässä suhteessa
on selvää, että myöskin turvallisuuden
varmistamiseksi ja tällaisten iskujen ennaltaehkäisemiseksi
on oltava käytettävissä myöskin
henkilökohtaista, esimerkiksi sotilaan aseenkäyttöä voimakkaampaa,
sotavarustein tapahtuvaa asevoiman käyttöä tällaisen
iskun tarvittaessa estämiseksi. Poliisia ei ole perusteltua
varustaa tämän tyyppisin erityisvoimankäyttövälinein,
koska tavanomaisessa poliisin toiminnassa ja tehtävien
hoitamisessa niille ei ole käyttöä. Lisäksi
on luonnollista, että erityiset voimankäyttövälineet
edellyttävät sellaista erityiskoulutusta ja ammattitaidonkin
ylläpitoa, joka poliisitoimessa olisi tarpeetonta ja päällekkäistä järjestää.
Rikoslaissa tarkoitettujen terroritekojen estämiseksi
tai keskeyttämiseksi tässä esityksessä esitetään
Puolustusvoimien virka-avusta poliisille annettuun lakiin otettavaksi
säännös sotilaallisten voimakeinojen
käyttämistä tarkoittavan virka-avun saamiseksi
terroriteoksi luokiteltavassa tilanteessa. Vaikka on sinänsä ja
onneksi epätodennäköistä, että Suomeen
tai Suomessa oleviin kohteisiin kohdistettaisiin niin laajaa tämän
tyyppistä voimakeinoa vaativaa iskua tai sen estämisen
vaativaa iskua, on kuitenkin selvää, että on
varauduttava toimiin, joilla välittömästi
käynnistettävillä vastatoimilla tilanne
voidaan saada hallintaan ja rikollinen toiminta keskeytettyä.
Terrorismi on yhteiskunnan perustoimintoja, koko yhteiskuntajärjestystämme
ja oikeusjärjestystämme ja ihmisten turvallisuutta
vakavasti uhkaavaa ja äärimmäisen vakavasti
vaarantavaa toimintaa, jonka estämiseen ja keskeyttämiseen ääritapauksissa
on oltava myös sotilaallisten voimakeinojen käyttömahdollisuus.
Tässä mielessä esitetään,
että tällaisen virka-avun antamista koskeva päätöksenteko
pidätetään tietysti mahdollisimman korkealla
poliittisella tasolla. Sisäasiainministeriö voisi
pyytää puolustusministeriöltä tätä virka-apua,
ja sen antamisesta päättäisi valtioneuvoston
yleisistunto.
Terrori-iskun uhkan on mahdollista tulla myöskin täysin
yllättäen tietoon tai niin lyhyellä varoitusajalla,
ettei valtioneuvoston istuntoja ennätetä saada
päätösvaltaisiksi, että tältä osin
voitaisiin täyttää käsittelyn
edellytykset. Tällöin päätöksen
virka-avun antamisesta tekisi Pääesikunta poliisin
ylijohdon pyynnöstä. Tässäkin
tapauksessa asiasta on ilmoitettava välittömästi valtioneuvostolle,
jolle saattaisi vielä jäädä mahdollisuus
puuttua käynnissä olevaan tilanteeseen. Virka-avun
pyytäjä vastaisi virka-aputilanteessa toimenpiteen
laillisuudesta ja pyynnön mukaisten voimakeinojen käytöstä.
Poliisin toimeksiannosta tapahtuva voimankäyttö perustuisi
poliisilain 7 §:ään, ja vastuu toimenpiteen
laillisuudesta terrorismitilanteessa olisi siten sisäasiainministeriöllä tai
poliisin ylijohdolla. On luonnollista, että epäselvyyksien
välttämiseksi ja toimintakyvyn varmistamiseksi
poliisin ylijohdon ja Pääesikunnan on syytä yhteistyössä laatia
tietysti yksityiskohtaiset ohjeet virka-avun pyytämisestä,
virka-avun käytöstä ja toiminnasta poikkeuksellisissa
tilanteissa.
Itse asiassa koko tätä järjestelmää on
toisaalta sisäasiainministeriön puolella terrori-iskujen
ja terrorististen tekojen ennaltaehkäisymielessä käyty
läpi. Sinänsä tämmöinen
poikkihallinnollinen Paavo Selinin johtama terrorisminvastainen ryhmä on
käynnistänytkin toimintansa, jossa on myös
Puolustusvoimien edustus. Tällä tavalla voidaan
myös tiedustelupuolella entistä paremmin toimia.
Myös ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon yhteydessä on
näitä asioita käsitelty.
Keskustelua syntyy varmasti nimenomaan ehdotuksen siitä kohdasta,
jossa kiiretapauksissa virka-apua voi pyytää poliisin
ylijohto. On kuitenkin syytä todeta, että nykyisessä toimintaympäristössä ja
tulevaisuuden uhat huomioon ottaen muita tarkoituksenmukaisia vaihtoehtoja
tuskin kiireellisessä, päällekaatuvassa
laajamittaisen uhan tilanteessa on. Kiiretilanteessa tulee muutoinkin
viiveitä. Kun kyse on kahden eri hallinnonalaan kuuluvan
viranomaisen välisestä yhteistyöstä,
ovat nimenomaan nämä viiveet hyvin todennäköisiä.
Lain tavoite ja peruste on yksinkertaisesti kansalaisten suojelun
ja ihmishenkien pelastamisen toteuttaminen näissä tilanteissa.
Arvoisa puhemies! Tämä on nimenomaan sinällään
epätodennäköisen mutta kansalaisten ja kansallisen
turvallisuuden varmistamiseen liittyvän äärimmäisen
toimenpiteen ja valmiuden vahvistamisen lakiesitys. Haluan kuitenkin
korostaa, että valmiudet normaalitilanteessa poikkeuksellistenkin
uhkien torjuntaan, ennalta estämiseen, ovat varsin hyvässä kunnossa.
Niistä pidetään huolta poliisin, suojelupoliisin,
poliisin erikoisryhmän Karhun ja toisaalta poliisin, Tullin
ja Rajan tiedustelutoiminnalla ja ennakoivalla tiedustelutoiminnalla,
jossa myöskin ulkomaiden kanssa riittävää yhteyttä pidetään.
Unohtaa ei myöskään sovi Rajavartioston
valmiusjoukkojen erityiskäyttömahdollisuutta,
joka usein myöskin normaalissa sisäasiainministeriön
alaisessa valmiudessa unohdetaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteistoimintaa maassamme eri viranomaisten kanssa
voidaan varmasti entisestään laajentaa ja tiivistää,
ja näin tulee tapahtumaan. Tässä lakiesityksessähän
on varsin ainutlaatuisesta ja toivottavasti ei eteen tulevasta tilanteesta
kyse. Sinänsä Puolustusvoimien resurssien valjastaminen
tehokkaammin yhteiskunnan käyttöön on kannatettavaa.
Kiinnittäisin vain yhteen asiaan huomiota, sillä ministeri
varsin seikkaperäisesti käsitteli lakiesitystä hyvin
laajasti, eli koulutukseen. Ministeri viittasikin siihen, että ohjeistusta
ollaan laatimassa, mutta varmasti koulutusta on melko paljon annettava
yhteistyössä poliisin ja Puolustusvoimien kanssa
ja siihen on kiinnitettävä huomiota. Ennen kaikkea
silloin, jos tähän tilanteeseen joudutaan, josta
lakiesityksessä on kyse, pitäisi pitää huoli
siitä, että vastuuviranomaisen pitää säilyttää suvereeni
oikeus johtaa omaa sektoriaan. Näin käsitän,
mutta joka tapauksessa siitä pitää huoli
pitää, ettei päällekkäisyyttä synny
eikä sekasotkua siitä, kuka sitä tilannetta
johtaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ilman 11.9.2001 tapahtumia tätä olisi äärimmäisen
vaikea ymmärtää. Vaikka ministeri sillä tavalla
perustelisi tätä hallituksen esitystä,
kuin äsken juuri perusteli, niin ilman sitä virkeosaa,
jossa mainittiin tuo päivämäärä ja
siihen liittyvät tapahtumat, kyllä tämä olisi
kova juttu. Täytyy sanoa, että ainakaan näillä syömisillä en
silloin olisi tätä missään nimessä hyväksymässä,
siinä on niin monta syvää, periaatteellista
asiaa, muun muassa kun ajatellaan sisäministeriön
ja puolustusministeriön välisiä eroja
ja sitä, mitenkä esimerkiksi Rajavartiolaitoksen
tehtävät katsotaan ei-sotilastehtäviksi,
ja paljon suurta, periaatteellista asiaa.
Arvoisa puhemies! Yksi kysymys arvoisalle ministerille, ja se
liittyy tähän asiaan: Tämän
hallituksen esityksen mukaan, niin kuin te äsken esititte,
tämä päätöksenteko
tapahtuisi poliisin ylijohdon ja pääesikunnan
välillä ja sitten se saatettaisiin valtioneuvostolle
tiedoksi. Eikö, arvoisa ministeri, olisi niin, että jos
tämmöiseen tilanteeseen Suomessa ajaudutaan, niinhän
voidaan sanoa, eikö siitä pitäisi tulla
pääministerin ilmoitus eduskunnalle? Onko sitä mietitty?
Minusta valiokunnassa pitäisi tätä asiaa
miettiä hyvin vakavasti, että mietinnössä harvinaisen
selvästi todettaisiin, että siihen eduskunta kytketään
myöskin pääministerin ilmoituksella mukaan.
En edellytä mitään alistamista, vaan
nimenomaan pääministerin ilmoituksen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minä itse näen tämän
sillä tavalla kuitenkin, että tässä tarvitaan
nopeita päätöksiä. Jos joku
tilanne syntyy, niin silloinhan siinä ei hirveän
pitkiin käsittelyihin välttämättä ole
vuorokausia aikaa, vaan voi olla tunneista kysymys. Silloin päätöksenteon
pitää olla nopeata tässä hommassa.
Yksi kysymys, mikä tuli ensimmäisenä mieleen,
on se, jotta nyt kun tätä virka-apua pyydetään
Puolustusvoimilta, laitetaanko sinne tulemaan varusmiehet vai onko
siellä erikoisosaavaa porukkaa. Tämä on
kaikkein omituisin tilanne. Jos sieltä laitetaan varusmiehiä,
joilla välttämättä ei ole hirveän
paljon kokemusta ja koulutusta tämän tyyppiseen
osaamiseen, niin siinä voi tapahtua enemmän vahinkoa
kuin hyötyä. Miten tämä on ajateltu
sillä tavalla, että siellä olisi aina olemassa
jengi, joka on valmistautunut siihen ja on nopea lähtemään,
vai tapahtuuko se varusmieskoulutuksessa, niin että vanhemmasta
ikäluokasta koulutetaan joku osio tämän
tyyppiseen toimintaan?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minuakin vähän ihmetyttää se,
että tässä mennään
nykyisin voimassa olevasta laista, jossa päätöksen
tekee valtioneuvosto, jopa siihen, että poliisin ylijohto
pyytää Pääesikunnalta ja silloin virkamiehet
tekevät tämän päätöksen.
Vaikka se pääsääntö pysyy,
että ministeriö pyytää toiselta ministeriöltä,
kuitenkin tässä laissa, 4 §:n 2 momentissa,
annetaan mahdollisuus, että se pyyntö siirtyykin
välittömästi kiireellisessä tapauksessa poliisin
ylijohdolta Pääesikunnalle ja siellä se vain
käsitellään ja ilmoitetaan valtioneuvostolle. Hyppy
on todella pitkä tässä lainmuutosesityksessä.
Onko se perusteltu, sitä on syytä vakavasti miettiä.
Toinen kysymyksiä herättävä asia
on se, mikä on terrorismi, terroristinen rikos. Siitä YK:ssa
on riidelty 1970-luvun alusta lähtien. Vielä tähän päivään
mennessä, 30 vuodessa, ei ole päästy
yhteisymmärrykseen siitä, mikä on terrorismia. Suomen
rikoslakiin otettiin 34 a lukuun nämä määritelmät
viime vaalikaudella. Siellä on muun muassa se, että aiheutetaan
vakavaa pelkoa väestön keskuudessa, ja toisaalta
muun muassa se, että aiheutetaan erityisen suurta vahinkoa
kansainvälisen järjestön taloudelle tai
sellaisen järjestön muille perusrakenteille. Nämäkin
ovat siis terrorismia Suomessa, ja näihin voidaan tämän esityksen
mukaan pyytää Puolustusvoimia mukaan. Tämä menettely,
jos kiire on, on aika erikoinen menettely, mutta kenties tämä terrorismin
pelko on nyt niin valtava, että näin pitkälle pitää mennä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 187/2004
on mielestäni aiheellinen ajan hengen mukaan terrorismin
uhka ja sen mahdollisuus huomioon ottaen. Nimittäin tämä esitys
osaltaan mahdollistaa eri viranomaistahojen yhteistyön
tiivistymistä. Mutta yhtä asiaa jää edelleen
kaipaamaan, nimittäin Puolustusvoimien käyttöä omaisuuden
suojaamis- ja turvaamistehtävissä.
Arvoisa puhemies! Otan ihan tuollaisen konkreettisen esimerkin
Pohjanmaalta, Evijärven suunnasta, missä itse
asun. Siellä on paljon turkistarhoja, ja siellä näitä tarhaiskuja
suoritetaan. Voidaanko ajatella, että Puolustusvoimia esimerkiksi
käytetään näiden tarhaeläinten
keräämiseen eikä laiteta sitä tarhaajaa
tämän valtavan kriisin ja paineen alla niitä itse
keräämään?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämä tapaus, joka odotetusti
tietysti nousee tässä eniten keskusteluun ja johon
ed. Pulliainen myös puuttui, on tämä uhan
kiireellisen torjunnan tilanne. Minä pidän itse
luonnollisena sitä, että tällaisessa
tapauksessa tullaan varmasti käymään
hyvin perusteellisesti läpi kaikki ratkaisut ja kaikki
ne toimenpiteet, joihin ryhdytään esimerkiksi
tällaisen uhan torjumiseksi ja estämiseksi, varmasti,
uskon kyllä, ihan eduskuntaa myöten tällaisessa
tilanteessa, jos on vakava tilanne syntynyt. Itse asiassa haluan
kertoa, että kyllä yhteydenpitoa tapahtuu sisäministerin, pääministerin
ja muiden asianomaisten ministereiden ja suojelupoliisin ja muiden
viranomaisten kanssa säännöllisesti.
Silloin kun on tiettyjä tarpeita informoida, se tapahtuu
vähemmissäkin asioissa ja vähemmän
kiireellisissä asioissa. On luonnollista, että tämmöisessä kiireellisessä tapauksessa
varmasti myöskin hallituksen keskeiset jäsenet
saavat hyvin nopeasti tietoa asiasta.
Tämä varusmieskysymys: On luonnollista, että ei
näissä tehtävissä varusmiehiä käytetä.
Tietysti tästä pitäisi puolustusministerin
kertoa ja armeijan edustajien, mutta niissä keskusteluissa, joissa
olen ollut, olen korostanut nimenomaan sitä, että tämä ei
ole varusmieskäyttöä tässä virka-aputehtävässä,
näissä vaikeimmissa asioissa, tarkoittamassa,
vaan nimenomaan erityiskoulutetun pysyvän henkilöstön
ja tekijöiden ja osaajien käyttöä.
Itse asiassa täällä ed. Kankaanniemelle
toteaisin, että ei tällaisessa tilanteessa paljon
luokitella, mitkä ovat motiivit ja mistä on kysymys.
Silloin kun tällainen tarve syntyy, on Suomen kansalaisten
hengen turvaaminen päällimmäinen tehtävä ja
uhkien torjuminen päällimmäinen tavoite.
Keskustelu päättyy.