Johannes Koskinen /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tämän mietinnön ensimmäisessä käsittelyssä käytiin
            laveampaa keskustelua perustuslain muutostarpeista, ja sen johdosta
            ehkä muutama sana on paikallaan. Kyseessä on ensimmäisen
            kerran tehtävä muutos viiden ja puolen vuoden
            ikäiseen Suomen yhtenäiseen, koottuun uuteen perustuslakiin. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aivan oikein tuossa alkuosassa yleisperustelujaan
            todennut, että perustuslain muuttamiseen tulee suhtautua
            pidättyvästi. Perustuslain muutoshankkeisiin ei
            pidä ryhtyä päivänpoliittisten
            tilannenäkymien perusteella eikä muutenkaan niin,
            että hankkeet olisivat omiaan heikentämään
            valtiosäännön perusratkaisujen vakautta
            tai perustuslain asemaa valtio- ja oikeusjärjestyksen perustana.
            Toisaalta on pidettävä huolta siitä,
            että perustuslaki antaa oikean kuvan valtiollisen vallankäytön
            järjestelmästä ja yksilön oikeusaseman
            perusteista. Tästä varmaan voidaan olla laajalti
            yhtä mieltä, ja oikeastaan sekin, että kahden
            pienehkön muutoksen, suhteellisen teknisten muutosten,
            tekeminen perustuslakiin vei näin kauan, osoittaa sitä,
            minkälaisella varovaisuudella perustuslain kirjainta tulee
            lähteä muuttamaan.
         
         
         Keskustelussa oli esillä joitakin tällaisia
            ajankohtaisia asioita, joissa nostetaan esille Suomen perustuslain
            muuttamistarve. Presidenttikeskusteluun valitettavan tiuhaan yhdistetään
            erinäisiä ajatuksia, että tuoretta perustuslakia
            pitäisi lähteä muuttamaan uusiksi. Sellaista
            todellista tarvetta ei ole. Nämä kysymykset Eurooppa-neuvoston
            kokouksessa edustautumisesta tai vastaavista presidentin viran hoitoon
            liittyvistä menettelyistä ovat ratkaistavissa
            muutoin kuin perustuslakia, sen kirjainta, muuttamalla. On kysymys valtiokäytännöstä,
            siitä, miten keskeiset valtioelimet, presidentti, hallitus,
            eduskunta, toimivat, ja näissä käytännöissä on
            mahdollista ihan poliittisen prosessin kautta hakea tarvittaessa
            muutosta eikä lähteä näitä hienovivahteisia
            perustuslain määräyksiä muuttamaan.
         
         
         Ylipäänsäkin sen takia, että Suomessa
            totuttiin siihen, että edellisen perustuslain aikaan jouduttiin
            portaittain muuttamaan Suomea kohti parlamentaarista demokratiaa,
            enemmistöparlamentarismia, jäi mieleen se kuva,
            että perustuslaki on jatkuvasti elävässä tilassa,
            että pitää pitää yllä perustuslakikeskustelua.
            Sellaista todellista tarvetta ei enää ole, ja
            voisi vähän rauhallisemmin näitä kysymyksiä ja
            hiukan viileämmin pidemmältä matkalta
            tarkastella.
         
         
         Se asia, jossa perustuslain muuttaminen noin substanssiltaan
            vakavammin voi tulla seuraavan vuosikymmenen aikana esille, on varmaankin Euroopan
            unionin kehitys. Jos Euroopan unionin instituutiot muuttuvat ratkaisevalla
            tavalla ja toimivaltasuhteet jäsenvaltio Suomen ja Euroopan unionin
            toimielinten välillä, niin on varmaan sitten siinä tilanteessa
            syytä arvioida, tulisiko Suomen perustuslaista tarkemmin
            käydä ilmi se, mistä asioista Euroopan
            unionissa tehtävä päätöksenteko
            rajaa suomalaista suvereniteettia, suomalaisten valtioelinten päätöksentekoa.
            Mutta tämä on varmaankin syytä nostaa
            framille, esille, vasta siinä vaiheessa, kun nähdään,
            tuleeko Euroopan unionin perussopimuksiin merkittävämpiä muutoksia.
         
         
         Tämä käsittelyssä oleva
            perustuslakisopimus ei niin ratkaisevia muutoksia tarkoita, että sen
            takia pitäisi avata Suomen perustuslakia, mutta vähintäänkin
            jos siitä merkittävästi pidemmälle mennään,
            tällainen selkeyttävän perustuslain uudelleenkirjoittamisen
            paikka voi tulla eteen. Silloinkin on kysymys siitä, että juuri
            kansalaisten olisi mahdollisimman helppo saada kokonaiskuva
            oikeusjärjestyksestä, valtiojärjestyksestä, mikä oli
            Suomen uuden perustuslain keskeisenä tavoitteena ja jota
            samaa tavoitetta taas Euroopan unionin perustuslakisopimuksen kirjoittamisessa
            on pidetty esillä. Siellä siinä tavoitteessa
            ei ole kylläkään onnistuttu siinä määrin
            pitkälle kuin meidän kotoisessa perustuslaissamme.
            Mutta jos sekin paranee jatkossa, niin tämä kysymys voisi
            olla sellainen, jossa tällainen vakavampi pohdinta substantiaalisista,
            aineellisista, muutoksista Suomen perustuslakiin voi tulla esille. Mutta
            korostaisin sitä, että tällaiseen jatkuvaan perustuslakikeskusteluun
            meillä ei ole mitään syytä.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen varsin hyvin kuvasi, kuinka
            tarkoitus oli, kun perustuslaki säädettiin, että se
            on pysyvä, ja tästä perustuslakivaliokuntakin
            on lähtenyt. Siitä syystä asian käsittely
            valiokunnassa kesti varsin pitkään, ja tässäkin
            tilanteessa valiokunta esittää, että tämä perustuslain
            muutos hyväksyttäisiin niin sanotussa tavanomaisessa
            perustuslain säätämisjärjestyksessä eli
            sitä ei julisteta kiireelliseksi vaan se jätetään
            lepäämään seuraavalle eduskunnalle,
            joka sitten tekee kahden kolmasosan enemmistöllä asiasta
            lopullisen päätöksen. Tämä antaa
            tiettyä ennustettavuutta, vakavuutta ja kunnioitusta perustuslaille,
            ja tästä syystä mielestäni tämäntyyppinen
            menettelytapa pääsääntönä on
            ehdottomasti oikea.
         
         
         Puhemies! Haluan vielä myöskin todeta sen, että mitä ed.
            Koskisen lausumaan tulee perustuslain muuttamistarpeesta ja tasavallan
            presidentin valtaoikeuksista, tietysti valtiosääntö kehittyy
            aina, mutta tässäkin pitää olla
            suhteellisen varovainen. Mutta on tärkeätä se,
            että perustuslakia kaikissa tilanteissa noudatetaan. Viimeksi
            käytiin keskustelua siitä, tulisiko presidentin
            osallistua Yhdistyneen kuningaskunnan puheenjohtajuuskauden aikana
            järjestettävään huippukokoukseen,
            jossa selvästi keskusteltiin EU-valmistelun piiriin kuuluvista
            asioista eli perustuslain 93 §:n 2 momentin asioista. Täytyy
            sanoa, että jokaisen pitäisi pysyä näissä asioissa
            omassa reviirissään. On tärkeätä,
            että johdonmukaisesti pidetään huolta
            siitä, että EU-asiat kaiken kaikkiaan, myöskin
            EU:n yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka, kuuluvat hallitukselle,
            hallituksessa valmisteltaviin asioihin, ja näissä asioissa
            Suomea edustaa pääministeri. 
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.