4) Hallituksen esitys laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi lasten päivähoidosta
annettua lakia. Erityistä tukea tarvitsevien lasten asemaa
päivähoidossa parannettaisiin säätämällä,
että kunnan käytettävissä tulee
olla lasten päivähoidossa esiintyvää tarvetta
vastaavasti erityislastentarhanopettajan palveluita.
Valiokunta on asiaa käsitellyt ja omassa kannanotossaan
toteaa, että hallituksen esityksellä parannetaan
erityistä tukea tarvitsevien päivähoitoikäisten
lasten asemaa säätämällä,
että kunnan käytettävissä tulee
olla lasten päivähoidossa esiintyvää tarvetta
vastaavasti erityislastentarhanopettajien palveluja. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta pitää esitystä tärkeänä,
koska sillä pyritään vastaamaan päivähoidossa
havaitun erityisen tuen tarpeen lisääntymiseen
ja toisaalta käytössä olevien henkilöstöresurssien
vahvistamiseen.
Pätevien erityislastentarhanopettajien saatavuudessa
on kuitenkin monilla kunnilla ongelmia. Erityislastentarhanopettajia
ei ole palkattavissa samanveroisesti eri puolilla maata johtuen muun
muassa koulutuksen epätasaisesta sijoittumisesta. Lisäksi
noin 20 prosenttia erityislastentarhanopettajien tehtäviä hoitavista
on epäpäteviä. Tämän
lisäksi asiantuntijakuulemisen yhteydessä todettiin,
että joukko erityislastentarhanopettajia on siirtynyt tätä koulutusta
vastaavasta tehtävästä muihin tehtäviin.
Hallituksen esityksessä on erityislastentarhanopettajien
lisätarvetta arvioitaessa tuotu esille kaksi erilaista
arviota. Esityksen kustannusvaikutusten arvioinnin lähtökohdaksi
on otettu se, että lisätarve on vajaa 100 opettajaa,
ja uudistuksen rahoitus on mitoitettu tämän laskelman
mukaan. Samalla tuodaan kuitenkin esille, että 378 kunnalle
osoitetun kyselyn perusteella vain joka neljännessä kunnassa
on riittävästi saatavissa erityislastentarhanopettajien
palveluja. Kuntakyselyn tulosten perusteella erityislastentarhanopettajien
lisätarpeeksi arvioidaan 160 opettajaa. Arviosta ei toisaalta
käy ilmi, onko lisätarve välitön vai
ajoittuuko se tietylle aikavälille. Hallituksen esityksen
tavoitteen toteutumisen kannalta keskeisintä on, miten
nopeasti opettajien lisätarpeeseen pystytään
vastaamaan.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtakunnallisen ja alueellisen
erityislastentarhanopettajien koulutustarpeiden ennakoinnin pohjaksi
ei ole saatavissa riittävästi tietoja esimerkiksi
ammattikunnan kelpoisuuksista ja ikärakenteesta maan eri
alueilla. Koulutusmääriä on vuodesta
2001 alkaen erillisrahoituksella lisätty niin, että suomen-
ja ruotsinkielisiä erityislastentarhanopettajia valmistuu
vuosittain 120—140. Valiokunta katsoo, että erityislastentarhanopettajien
määrällisestä tarpeesta on syytä tehdä sosiaali-
ja terveysministeriön sekä opetusministeriön
yhteistyönä pikaisesti tarpeelliset selvitykset sen
arvioimiseksi, tuleeko erityislastentarhanopettajien koulutusta
nykyisestään lisätä, ja ottaa selvitykset
huomioon arvioitaessa koulutuksen määrärahatarpeita.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös kuntien
rooliin alan rekrytointiongelman ratkaisemisessa. Työn
houkuttelevuutta ja henkilöstön pysyvyyttä voitaisiin
kunnissa merkittävästi lisätä vakinaistamalla
työsuhteita, tarkistamalla palkkausta ja lisäämällä työn
ohjausta sekä täydennyskoulutusta.
On huomattava, että lasten päivähoidon
ja esiopetuksen valtakunnallista tilannetta kartoittaneen selvityksen
mukaan erityisen tuen tarpeessa oleviksi lapsiksi oli määritelty
varhaiskasvatus- tai kuntoutussuunnitelmassa noin 7 prosenttia päivähoidossa
olevista lapsista. Lasten tukitoimien järjestämisessä on
suuria eroja kuntien kesken, niin kuin totesin.
Valiokunta pitää hyvänä,
että erityislastentarhanopettajien tehtävänt
on hallituksen esityksen perusteluissa kuvattu laajasti painottaen
ehkäisevää toimintaa sekä ongelmien
varhaista tunnistamista. Esityksen tehtävänkuvaus
laajentaa ja syventää myös nyt erityislastentarhanopettajien tehtävissä toimivien
toimenkuvaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että toimenkuvassa yhteistyö vanhempien sekä muiden
lasten ja perheen kanssa työskentelevien eri asiantuntijoiden
kanssa nähdään keskeiseksi tehtäväksi.
Lasten hyvinvoinnin ja oppimisvalmiuksien edistämiseksi
ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi onkin välttämätöntä, että ongelmat
tunnistetaan ajoissa ja että tuen tarpeeseen vastataan
oikea-aikaisesti.
Vaikka nyt ehdotettu päivähoitolain muutos vastaa
vain osaan päivähoitolain uudistustarpeesta, on
uudistus valiokunnan näkemyksen mukaan erittäin
tarpeellinen päivähoidon laadun ja alueellisen
tasa-arvon parantamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että päivähoitolain uudistamista myös
muilta osin, kuten muun muassa hallitusohjelmassa mainittujen päivähoidon
ryhmäkokojen määrittelyn osalta, pikaisesti
jatketaan.
Haluan valiokunnan puheenjohtajana tässä yhteydessä esittää kainon
toivomuksen, että lastensuojelulain kokonaisuudistus saataisiin
eduskunnan käsittelyyn vielä tämän
eduskuntakauden aikana, siksi hälyttävä kehitys
suomalaisten lasten piirissä tällä hetkellä näyttää olevan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Erityislastentarhanopettajien tarve päivähoidossa on
aivan ilmeinen, ja olen aivan samaa mieltä, minkä huolen
täällä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtaja Valto Koski toi tästä lastensuojelulain
saamisesta eduskuntakäsittelyyn. Erilaisten tutkimusten
ja tilastojen myötä tiedämme, että erityistä tukea
tarvitsevien lasten määrä kasvaa ja tarvitaan
todella monipuolista osaamista ja valmiutta kohdata nämä lapset.
Erityisesti kysymys on myös, jos ajatellaan erityislastentarhanopettajienkin
työtä ja päivähoitoa kaiken kaikkiaan,
että pystyttäisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa
toimimaan ja saamaan ennalta ehkäistyä pahimmat
vaikeudet niin lapsen kohdalla kuin perheen kohdalla, ja sen vuoksi kaiken
kaikkiaan panostukset niin päivähoidon ryhmäkokoihin
kuin kokonaan päivähoidon uudistukseen ja kehittämiseen
ovat tarpeellisia ja samoin lastensuojelutyöhön,
jossa on hyvinkin jo kysymys korjaavasta työstä,
mutta jotta sitä painopistettä saataisiin siihen,
että lasten huostaanottojen määrät
vähenisivät ja voitaisiin hoitaa lapsia avohuollossa
ja monien muitten toimenpiteitten myötä paremmin.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
nyt siis muutettavaksi päivähoidosta annettua
lakia, jotta erityistä tukea tarvitsevien lasten asema
saataisiin paremmaksi, ja tässä säädetään
siis, että saataisiin esiintyvää tarvetta
vastaavasti erityislastentarhanopettajien palveluita päivähoitoon. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta on mietinnössään hyvin
kiinnittänyt huomiota siihen, että vaikka tämä ehdotettu
päivähoitolain muutos nyt tehdään,
niin se vastaa vain osaan — se valiokunnassa tuli esille,
se on täällä mietinnössä kirjoitettuna
mielestäni selkeästi ja hyvin — päivähoitolain
uudistustarpeesta. Uudistus valiokunnan näkemyksen mukaan
on erittäin tarpeellinen kuitenkin tässäkin
muodossa, ja näin varmasti on, että tämän
osittaisuudistuksenkin kautta viedään asiaa eteenpäin.
Valiokunta korostaa, että päivähoitolain
uudistamista myös muilta osin, kuten muun muassa hallitusohjelmassa
mainittujen päivähoidon ryhmäkokojen
määrittelyn osalta, pikaisesti jatketaan, ja oli
erittäin miellyttävä olla valiokunnassa,
kun näitä hyviä painotuksia nostettiin
esille.
Tietenkin tässä tämänkin
hallituksen esityksen yhteydessä asiantuntijakuulemisessa
nousi esille, että meillä erityislastentarhanopettajista on
pulaa koulutuksessa. Meillä noin 20 prosenttia erityislastentarhanopettajien
tehtäviä hoitavista on epäpäteviä,
ja sen vuoksi erityisesti tulisi kiinnittää huomiota
siihen, miten me saamme päteviä, osaavia ja koulutettuja
erityislastentarhanopettajia riittävästi, ja silloin
tosiaan koulutuksen määriä tulee tarkistaa
ja arvioida, ja arvioida myös se, millä alueilla,
että se kattavuus olisi myös koko Suomea ajatellen,
koska ongelmat näyttäytyvät useinkin
juuri kuntakohtaisesti, että näitä tukitoimia,
joita erityislastentarhanopettajien myötä ja sen
toiminnan osaamisen myötä tarvittaisiin, ei kaikissa
kunnissa todella ole mahdollisuutta saada. Eli toisin sanoen tämä koulutus
on tärkeä asia, ja tietenkin tämä tarve
kasvaa koko ajan, ja se samalla monipuolistuu, se tarve, minkälaista
osaamista siellä tarvitaan. Eli siihen tulee kiinnittää kaiken
kaikkiaan huomiota.
Valiokunnan mietintöön liittyy vastalause, jossa
olen mukana. Tämä vastalause ei kohdistu yksityiskohtaisiin
pykälämuutoksiin, vaan kysymys on lausumaehdotuksesta,
jolla kannetaan huolta siitä, että saataisiin
kokonaisuudistus, tämmöinen laajempi ja selkeämpi
kehitys siihen, mitä kaiken kaikkiaan meidän lasten
varhaiskasvatuksen sisällössä ja päivähoidossa
ja päivähoidon sisällössä tapahtuu,
ja että nähtäisiin ne muutostarpeet,
mitä meillä kokonaisuudessaan on päivähoidossa
ja varhaiskasvatuksessa. Laki ja asetus lasten päivähoidosta
ovat tulleet voimaan vuonna 73, ja näin ollen päivähoitolain
voimaantulosta on yli 30 vuotta. Voimaantulon jälkeen päivähoidon
tehtävät ovat kaiken kaikkiaan laajentuneet. Ne
ovat muuttuneet ajatellen koko perhe-, sosiaali- ja varhaiskasvatus-
ja koulutuspoliittista kenttää.
Lasten päivähoitopalvelut ovat läheisessä yhteydessä myös
ennalta ehkäisevän lastensuojelun kanssa. Päivähoidossa
hoidetaan suuri määrä erityistä hoitoa
ja kasvatusta tarvitsevia lapsia. Lasten päivähoidossa
pyritään todella ennalta ehkäisemään
ja korjaamaan oppimisvaikeuksia, ja näin ollen tätä panostusta
tulisi saada syvemmin ja laajemmin. Voimassa olevassa päivähoitolaissa
ei ole nykyaikaista näkemystä perheen ja päivähoidon
yhteistyöstä eikä myöskään
päivähoidon laadun arvioinnista. Lasten päivähoidosta annettu
lainsäädäntö ei nykyisessä muodossaan vastaa
tämän ajan kasvatuksellisia perhepoliittisia tarpeita
ja tavoitteita, ja sen vuoksi tähän valiokunnan
kyllä hyvään mietintöön
liittyy tämä laajempi vastalauseen lausumaehdotus.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tekee nyt mieli lainata ed. Oinosta ja todeta,
että tämä on erinomainen lakiesitys.
Siinä on oikeastaan vain yksi vika. Sitä ei voi
panna täytäntöön ensi tammikuussa,
kun sen pitäisi tulla täytäntöön,
ja syykin on täällä jo tullut ilmi: jokaiseen kuntaan
ei ole tarjolla laissa edellytettyjä erityislastentarhanopettajia.
Mietin, mitä pitäisi ajatella laista, josta etukäteen
tiedetään, että sitä ei voi panna
täytäntöön, mutta ajattelin,
että yleisen edun kannalta on parempi, etten ajattele mitään.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalainen päivähoito
on kansainvälisesti katsottuna hyvälaatuista ja
varsin kattavaa. Nyt kuitenkin tiedämme, että hyväkin
päivähoito vaatii jatkuvaa uudistamista, ja hallituksen
esitys erityislastentarhanopettajien lisäämisestä on
askel eteenpäin. Koko päivähoidon henkilöstömitoituksen
ja ryhmäkokojen määrittely on kuitenkin tarpeen,
ja siitä syystä päivähoidon
kokonaisuudistusta on syytä kiirehtiä, mutta samalla
on kyllä myös sitten pidettävä huolta
siitä, että laadukasta päivähoitoa
on saatavilla koko maassa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki lasten päivähoidosta
on varmasti kaikkien mielestä tärkeä,
ja luulenpa, että historiankirjat joskus aikanaan, 100—200
vuoden kuluttua, saattavat arvioida sen vielä paljon tärkeämmäksi
ja vaikutukseltaan erittäin tärkeäksi ja
ehkä yllättäväksikin joltain
osin. Päivähoitolakihan tuli voimaan vuonna 1973,
niin että kokemuksia tästä on aika paljon.
Tämä hallituksen esitys sinänsä on
ihan hyvä. Siinä on hyvä tarkoitus, että saadaan
erityislastentarhanopettajia lisää ja saadaan
ehkä tarvetta vastaavaksikin toivottavasti eri puolilla
Suomea.
Mutta tähän kätkeytyy semmoinen kummallinen
asia, jota ajattelin tässä hivenen, ihan muutaman
minuutin vaan, käsitellä, ja se on se, minkä takia
tämä erityistarpeita vaativien lasten määrä nousee,
miksi se nousee, mitkä syyt siihen vaikuttavat, ja ihan
yhtä suuri kysymys on, arvoisa puhemies, miksi sitä ei
tutkita. Minkä takia Stakes ei selvitä tätä asiaa
kunnolla? Minkä takia eduskunnassa siitä ei olla
huolissaan? Ei siitä olla meillä valiokunnassakaan
huolissaan, ei tässä salissakaan. Meillä on
arveluja todennäköisesti jonkun verran, mutta
hyvin herkästi vastustetaan tämän asian
selvittämistä. Se on peräti outoa, koska
tämän tarkoituksenahan on järjestää kaikkien
niiden lasten asiat mahdollisimman hyvin, jotka siellä päivähoidossa
ovat.
Kun ed. Väätäinen edellä sanoi,
että meillä on maailman parasta päivähoitoa,
niin kyllä minä tiedän ranskalaisia päivähoidon
tarkastajia, jotka ovat käyneet täällä ja
ihmetelleet useampiakin asioita. Minulla ei ole niitä muistioita
mukana, minä en ulkoa nyt muista tähän,
mutta ei tämä systeemi niin hyvä ole,
arvoisat edustajat, kuin mitä me luulemme. Tähän
kätkeytyy paljon semmoista psykologiaa, vanhempien ja lasten
välisiä suhteita, isä—äiti—lapsi-suhdetta,
sekä isä—lapsi-suhdetta että äiti—lapsi-suhdetta,
pysyvää aikuissuhdetta, vaihtumisia ja kaikkea
tätä, joka on hyvin herkästi myös
lastenpsykiatrista tasoa. Niin kuin tämän lain
tekstistä voidaan lukeakin, tarvettahan on nyt jo 7 prosentilla
ikäluokasta. Minä vaan toivoisin, että joku
taho, joka tässä tätä tutkimusta osaa tehdä,
siihen tosiaan innostuisi.
Viime kaudella, kun tätä asiaa käsiteltiin
täällä meillä, kysyin silloin
kahden kesken lastenpsykiatreilta, miksi he eivät paneudu
tähän, koska heillä on aineistoa nyt
jo 30 vuoden ajalta, niin he sanoivat ihan suoraan, että he
eivät uskalla. Siihen minä en saanut vastausta,
miten se nyt niin voi olla. Tämä siis tarkoittaa
jotenkin niin, että lastensuojelulaki on varmasti kiireellisen
tarpeen tuomana täällä, toivottavasti
tänä syksynä vielä eduskunnassa
käsiteltävänä, ja mahdollisesti
tämä päivähoitolaki siinä yhteydessä saa jonkunlaisen
lisäbuffin ja ehkäpä se seuraavissa hallitusneuvotteluissa
sitten on semmoisessa asetelmassa, että se varmasti valmistellaan
uudestaan ja silloin avataan myöskin tämä koko
keskustelu näihin syihin ja taustoihin. Pelkkä tarpeen
luettelo ei minusta enää tässä vaiheessa
voi riittää. Kyllä meidän pienessä Suomessa
pitää pystyä rohkeasti tekemään
diagnoosi, mikä on syy tähän kaikkeen.
Minä en ainakaan usko, että pelkästään
alkoholi on tämän takana tai köyhyys
on tämän takana, niin kuin hyvin herkästi
halutaan sanoa, tai työttömyys tai muut sosiaaliset
ongelmat. Näitä asioita Suomessa on ollut vuosikymmenet.
Ihan sama tilanne oli sodanjälkeisessäkin Suomessa. Silloin
ei tämän laatuisia asioita meillä kuitenkaan
raportoitu, niin että kyllä tässä,
hyvät edustajat, on vähän muutakin asiaa
mukana. Muun muassa näistä syistä kokoomuksen
valiokuntaryhmä on esittänyt vastalauseen, joka
sitten kakkoskäsittelyssä esitellään
vielä uudestaan, mutta sen tarkoituksenahan on saada aikaan,
että hallitus pikaisesti ryhtyisi toimenpiteisiin lasten
päivähoidosta annetun lain kokonaisuudistukseksi.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että päivähoidosta
puhutaan ja että hallitus on tuonut tämän
lakiehdotuksen eduskuntaan, mutta minulle, kun en ole sosiaali- ja
terveysvaliokunnan jäsen ja tuossa kuuntelin valiokunnan
puheenjohtajan esittelyä tästä mietinnöstä,
jäi epäselväksi, mistähän
tässä oikein loppujen lopuksi on kysymys, kun
hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että tällä esityksellä erityistä tukea
tarvitsevien lasten asemaa päivähoidossa parannettaisiin
säätämällä, että kunnan
käytettävissä tulee olla lasten päivähoidossa
esiintyvää tarvetta vastaavasti erityislastentarhanopettajan
palveluja. Kun katson tätä asiantuntijaluetteloa,
joka aina valiokunnan mietintöjen mukana on, niin en näe
ainuttakaan asiantuntijaa, joka olisi päivähoidon
kentältä, sieltä päivähoidosta,
päivähoitoa suorittava henkilö, joka
olisi tullut kertomaan, miten tällä lailla, miten
tällä lakiuudistuksella, mukamas kunnan käytettävissä olevat
erityislastentarhanopettajan palvelut paranevat. Toivon, että valiokunnan
puheenjohtaja olisi kuullut tämän kysymykseni taikka
sitten joku muu sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen voisi
vastata tähän.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilälle vastauksena, että valiokunta
kuuli muun muassa Lastentarhanopettajaliittoa ja Suomen Kuntaliittoa,
jotka jo edunvalvontanäkökulmasta tuntevat tämän
toiminta-alueen. Näiltä osin näen, että valiokunnalla
oli kyllä käytettävissä kaikki
ne tiedot, joita tähän lainsäädäntöön
tarvittiin.
Mutta, arvoisa puhemies, olen valiokunnan puheenjohtajan kanssa
täysin samaa mieltä siitä, että lastensuojelulaki
olisi syytä saada eduskunnan käsiteltäväksi
mahdollisimman pian siitä syystä, että Suomella
ei kyllä ole varaa kovin pitkään näin
raskaisiin korjaaviin toimenpiteisiin, joita nyt näyttää yleinen
kehitys noudattavan, erityisesti, kun puhutaan lastensuojelutapauksista.
Tämä laki, jota nyt käsittelemme,
on mielestäni hyvin ennakoiva. Tietysti lain käsittelyn
yh- teydessä tuli selväksi se, että tämmöisen
erityisen tuen tarve on jatkuvasti lisääntynyt.
Minusta päivähoito nimenomaan on juuri se yksikkö,
jossa tällaista varhaista puuttumista voidaan erinomaisesti
toteuttaa. Tämän lainsäädännön
nurja puoli on se, että vaikka meillä on hyvä tahto
nyt lisätä erityispäivähoidon
ja lastentarhanopettajien tarjontaa, niin koulutuksen osalta meidän
on vielä otettava aimo harppauksia, jotta tämä hyvä tahto
toteutuu, koska valiokunnan asiantuntijakuulemisessa kuultiin, että koulutus
on hyvin epätasaisesti jakautunut ja toisaalta noin 20
prosenttia erityislastentarhanopettajista on tällä hetkellä epäpäteviä,
joten tekemistä vielä riittää.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen yhtä mieltä kaikkien
muiden puhujien kanssa siitä, että tämä hallituksen
esitys on erittäin keskeinen ja tärkeä uudistus.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lasten päivähoidosta annettua
lakia, ja erityistä tukea tarvitsevien lasten asemaa päivähoidossa
parannettaisiin säätämällä,
että kunnan käytettävissä tulee
olla lasten päivähoidossa esiintyvää tarvetta
vastaavasti erityislastentarhanopettajan palveluja.
Ensi lukemalla tulee sellainen tunne, että eikö tämän
pitäisi olla päivänselvä asia
ilman lakiakin. Valitettavaa kuitenkin on, että näin
se ei ole ja syitä tähän tietenkin on
monia. Varmaan yksi vähäisemmistä ei
ole kuntien taloudellinen tilanne. Joka tapauksessa riittävien
palvelujen saaminen erityistarpeiselle lapselle on ensiarvoisen
tärkeää ja siksi tähän
pitää kiinnittää huomiota.
Valiokunnan mietinnöstä löytyy muun
muassa tällainen kohta: "- - erityisen tuen tarpeessa oleviksi
lapsiksi oli määritelty varhaiskasvatus- tai kuntoutussuunnitelmassa
noin 7 prosenttia päivähoidossa olevista lapsista."
Tämä on mielestäni merkittävän
suuri määrä. Ehkä tämäkin on
yksi peruste sille, miksi tähän asiaan puuttuminen
on ensiarvoisen tärkeää.
Kuten oikeastaan ed. Moilanen-Savolainenkin tuossa omassa puheenvuorossaan
toi ilmi, niin varhainen puuttuminen ja varhaisen puuttumisen periaate
kaikessa lasten kasvatuksessa ja päivähoidossa
erityisesti on ensiarvoisen tärkeää.
Onkin moneen otteeseen todettu, miten aikaisessa vaiheessa jo syrjäytymiskehitys
lapsella alkaa. Se on todettavissa jo hyvin varhaisessa vaiheessa
aivan päivähoidosta lähtien. Siksi meidän on
hyvin tärkeä estää tällaisen
syrjäytymiskehityksen alkaminen ja se, että pienestä pitäen
ikään kuin joudutaan väärälle
polulle tai ei päästä elämässä omilla
siivillä eteenpäin.
Mietinnössä todetaan myös, että pätevien
erityislastentarhanopettajien saatavuudessa on monilla kunnilla
ongelmia, ja erityislastentarhanopettajia ei ole palkattavissa samanarvoisesti
eri puolilla maata johtuen muun muassa koulutuksen epätasaisesta
sijoittumisesta. Ed. Virtanen toi omassa puheenvuorossaan esille
sen epäilyksen, että lakia ei voitaisi toteuttaa.
Minulla on itselläni hieman samanlainen tunne tästä,
koska en oikein usko, että lailla kovin ykskaks yllättäen
saadaan näitä päteviä opettajia
eri puolille Suomea. Oikeastaan yksi sellainen malli, joka on itsellenikin
jonkin verran tuttu, on kuntien yhteinen erityislastentarhanopettaja,
joka on kiertävä erityislastentarhanopettaja ja
myös tämän tyyppiset ratkaisut ovat tietysti
ihan käyttökelpoisia riippuen tietenkin kunnasta,
kunnan koosta ja tilanteesta ylipäätään.
On aika merkittävä huomio myös se,
että noin 20 prosenttia erityislastentarhanopettajan tehtäviä hoitavista
on epäpäteviä. Tässä kohtaa
tietysti herää kysymys siitä, että he
ovat ilmeisesti muodollisesti epäpäteviä mutta
saattavat hyvinkin olla erittäin päteviä tehtäväänsä hoitamaan. Toinen
kysymys tietysti on se, miten huolehdimme siitä, että näillä henkilöillä on
mahdollisuus pätevöityä. Olen itse törmännyt
sellaisiin tilanteisiin esimerkiksi, että opo-koulutuksessa
voi olla edessä umpikuja: käytännössä henkilölle,
joka on hoitanut pitkäaikaisesti tehtäviä,
ei löydykään selkeää pätevöitymistietä laisinkaan.
Toivon, että tässä kohtaa tällaisiin
ongelmiin ei törmättäisi.
Täältä löytyy myös
seuraava maininta: "Hallituksen esityksen tavoitteen toteutumisen
kannalta keskeisintä on, miten nopeasti opettajien lisätarpeeseen
pystytään vastaamaan." Tämä on
mielestäni hyvin keskeistä ja siksi on erittäin
tärkeää selvittää ne
tiet ja väylät, jotka voivat auttaa tämän
tavoitteen saavuttamisessa.
On myös huomionarvoista se, että ei ole saatavissa
riittäviä tietoja esimerkiksi ammattikunnan kelpoisuuksista
ja ikärakenteesta maan eri alueilla. On siis myös
jonkin verran haasteellista, että tämä hallituksen
esitys tällaisenaan pystytään toteuttamaan
eri puolilla Suomea.
Valiokunta on myös todennut mietinnössään seuraavaa:
"Vaikka nyt ehdotettu päivähoitolain muutos vastaa
vain osaan päivähoitolain uudistustarpeesta, on
uudistus valiokunnan näkemyksen mukaan erittäin
tarpeellinen päivähoidon laadun ja alueellisen
tasa-arvon parantamiseksi." Siksi kiinnitänkin huomiota
vastalauseeseen, joka on mietinnön viimeisellä sivulla.
Vastalauseen allekirjoittajat ovat todenneet seuraavaa: "Lasten
päivähoitopalvelut ovat läheisessä yhteydessä myös
ennalta ehkäisevän lastensuojelun kanssa. Päivähoidossa
hoidetaan suuri määrä erityistä hoitoa
ja kasvatusta tarvitsevia lapsia. Lasten päivähoidossa
pyritään myös ennalta ehkäisemään
ja korjaamaan oppimisvaikeuksia." Mielestäni tämä on
hyvin keskeinen ja tärkeä huomio. Vastalauseen
allekirjoittajat ovatkin esittäneet lausumaa eduskunnan
hyväksyttäväksi: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin lasten
päivähoidosta annetun lain - - kokonaisuudistuksen
aikaansaamiseksi." Minusta tämän lausuman hyväksyminen
olisi erittäin tärkeä kysymys, koska
tässä vastalauseessa ilmenevät perustelut
ovat todellakin hyvin keskeisiä ja tärkeitä ja
toivon, että niille löytyy tästä salista
kannatusta.
Ed. Mauri Pekkarinen merkitään
läsnä olevaksi.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä näyttää tulkitsevan
edustajakollegoiden puheenvuoroja aivan omalla tavallaan. Korjaisin,
etten suinkaan puhunut, että suomalainen päivähoito
on kansainvälisesti katsottuna paras, vaan minä sanoin,
että se on hyvälaatuista ja se on kattavaa, sillä suomalaisilla
lapsilla on subjektiivinen oikeus päivähoitoon.
Toisaalta sitten taas niin suomalaisten lasten kuin muidenkin
lasten terveydentilaa ja tämänhetkistä ahdinkoa
on tutkittu monella eri tavalla. Se, ovatko ne sitten tavallaan
yhteisessä paketissa, on toinen asia, mutta itse ajattelen,
että valiokunnassa on moneen otteeseen keskusteltu lasten
huonovointisuudesta ja ollaan oltu siitä vakavasti huolissaan,
eli syytös siitä, että tämä sali
tai valiokunta suhtautuisi välinpitämättömästi
lasten huonovointisuuteen ei pidä paikkaansa.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti vaan ed. Väätäiselle.
Puhutaan näin ja puhutaan toisin päin, mutta minä peräisin
tässä konkretiaa ja sitä ei valiokunta
ole tässä näiden tutkimusten suhteen
perännyt, ja sen takia halusin tämmöisen puheenvuoron
käyttää.
Valto Koski /sd:
Puhemies! Minä olen vähän ymmärtänyt
tämän vastalauseen luonteen liittyvän
siihen keskusteluun, jota on käyty lasten päivähoidosta
suhteessa koulutoimen ja sosiaalitoimen tehtävänkuviin.
Ajattelen näin, kun tiedän, että vastalauseen
tekijöistä aika iso osa on koulutoimen hallinnon
kannalla, että tältä osin on haluttu
tätä asiaa nostaa esille ja korostaa.
Haluan kuitenkin todeta, että lasten kokonaistilanne
täytyisi arvioida uudelleen, ja sen takia, kun nyt tehdään
tällainen erityislastentarhanopettajia koskeva pieni osauudistus,
täytyisi käydä koko tämä hoitoketju
läpi niin, että neuvolatoiminta, päiväkodit,
perhepäivähoitajat, koulu ja koti kokonaisuudessaan
tulisivat läpikäytyä. Sen takia peräänkuulutan
sitä, että tämä uudistus ei
saa pysähtyä tietenkään tähän,
vaan tarvittaisiin päivähoidon kokonaisuudistus.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Erityisen tuen tarpeessa olevien päivähoitoikäisten
lasten määrä on lisääntynyt,
erityisen tuen tarpeessa olevien kouluikäisten määrä on
lisääntynyt joka vuosi. Sen vuoksi korostuu se,
mitä ed. Akaan-Penttilä tuossa aiemmin otti esille,
että meidän pitäisi enemmän
Suomessa keskustella ja kiinnittää huomiota siihen,
mitä me voimme tehdä näitten ongelmien
ennalta estämiseksi. Nyt tässäkin esityksessä vaan
ehdotetaan, että säädetään
lailla, että kunnalla pitää olla käytettävissään
erityislastentarhanopettaja. No, sitten tässä mietinnön
perustelutekstissä jo kuvataan hyvin se tilanne, mikä on.
Tilanne on se, että erityislastentarhanopettajia ei ole
kuin joka neljännellä kunnalla käytettävissään.
Nyt kun valiokunnan puheenjohtaja Valto Koski tuli saliin, niin
kysynkin, miten valiokunta otti tämän huomioon
tätä lakia säätäessään,
hallituksen esityksen mukaisesti säätäessään
tätä lakia, että meillä ei kerta
kaikkiaan ole henkilöstöä. Meillä ei
ole erityislastentarhanopettajia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tietysti meillä on nyt tässä yksi
kohta päivähoidosta, jota muutetaan, ja sen perustana
on justiinsa tämä erityistuen tarve. On lapsia,
joilla on erityistuen tarve, eli sen vuoksi minä haluan
nähdä positiivisena tämän. Tällä lailla
on kyllä oma merkityksensä siinä, että vastataan
edes niiltä osin kuin nyt niitä erityislastentarhanopettajia
on saatavissa ja annetaan signaali, että heitä lisää koulutetaan
ja se tarve otetaan vakavasti, että näitä tuen
tarpeessa olevia lapsia hoidetaan. Se on minusta tässä se
tärkeä asia, että tähän
ollaan puuttumassa. Sitten nostetaan nämä ongelmat
myös, mitä tässä kyllä on
nostettukin esille.
Se olisi tietysti ollut vielä täydellisempi
tai kokonaisvaltaisempi, jos valiokunta olisi voinut vielä laajemmin
kokonaisuudessaan yhtyä siihen, että yksittäisratkaisu
ei riitä. No, tässä on toimittu nyt näin,
ja sanon, että totta kai meillä on eriäviä mielipiteitä ja
vastalauseen teimme ja sillä on ehkä oma merkityksensä.
Mutta haluan myös sanoa sen myönteisen, mikä tässä on,
vaikka olen yhtynyt vastalauseeseen ja edelleen olen sitä mieltä,
että päivähoidon kokonaisuudistusta tarvitaan,
että pystytään ongelmia ennalta ehkäisemään
ja saamaan sitä painotusta sinne laadulliseen puoleen päivähoidossa.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä myöskin haluaisin
nostaa esille myönteisiä puolia. Kyllähän
Suomessa lapsilla keskimäärin menee hyvin, mutta
se, mikä on huolestuttavaa, on se, että erityisen
tuen tarve koko ajan lisääntyy ja esimerkiksi
lastensuojelutapaukset ovat entistä ikävämpiä ja
niiden taustalla on erittäin murheellisia tarinoita.
Täällä on ihan ansiokkaasti puhuttu
siitä, kuinka meidän päivähoitojärjestelmämme
toimii. Olen aivan samaa mieltä, meillä on iltapäiväkerhotoimintaa,
on perhepäivähoitoa jne. Mutta mistä tämä pahoinvointi
johtuu, niin minun mielestäni, kun tarkastellaan tätä palvelujärjestelmää ja
näitä organisaatioita, olisi ensisijaisen tärkeää,
että puututtaisiin siihen, miten suomalaiset äidit
ja isät voivat. Pahoinvoinnin merkit kyllä lähtevät
lapsille meistä äideistä ja isistä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän pitäisi lukea
valiokunnan mietintökin joskus eikä vaan vastalausetta,
niin ei tarvitsisi kysellä asioita, jotka selviävät
täältä valiokunnan kannanotoista. Täällä haluan
nyt vaan lainata tätä, mitä valiokunta
tältä osin on sanonut: "Valiokunta kiinnittää huomiota
myös kuntien rooliin alan rekrytointiongelmien ratkaisemisessa.
Työn houkuttelevuutta ja henkilöstön
pysyvyyttä voitaisiin kunnissa merkittävästi
lisätä vakinaistamalla työsuhteita, tarkistamalla
palkkausta ja lisäämällä työn
ohjausta sekä täydennyskoulutusta." Kysyn vastavuoroisesti
ed. Hemmilältä, mitä muuta te haluaisitte
tehdä.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Se on ihan totta, että lastentarhanopettajien
saatavuus on huono ja heikko. Yksi oleellinen tekijä tässä on
palkkausasia, jonka valiokunnan puheenjohtaja Koski äsken
otti esille. Iso osa lastentarhanopettajan koulutuksen saaneista
ihmisistä hakeutuu lisäkoulutukseen ja menee sitten perusopetuksen
puolelle. No, toisaalta sielläkin tarvitaan opettajia eli
ei voi moittia heitä, mutta toivottavasti nyt sitten jatkossa
kokoomuskin aktiivisesti tekee työtä sen eteen,
että sosiaali- ja terveydenhuollon palkkaukset tulevat
selvästi nousemaan, että me saamme tänne
sitten lisää henkilökuntaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tälle ed. Väätäisen
puheenvuorolle varmasti kokoomuksen puolelta ei vastalauseita panna.
Mutta, ed. Valto Koski, jos kansa nyt tietäisi, niin kyllä se
ihmettelisi, mitä se politiikka on. Nimittäin
kun eduskuntavaalit lähestyvät, reilun neljän
kuukauden kuluttua käydään vaalit, nyt
valiokunta kokonaisuudessaan, siis hallituspuolueet, ei ole voinut
yhtyä tähän vastalauseen lausumaehdotukseen,
jossa eduskunta edellyttäisi, että "hallitus" — elikkä se
seuraava hallitus näin ollen, eihän tämä hallitus
enää ehtisi tehdä tätä — "ryhtyy
pikaisesti toimenpiteisiin lasten päivähoidosta
annetun lain - - kokonaisuudistuksen aikaansaamiseksi".
Nimittäin sikäli kansa ihmettelisi tätä politiikkaa,
koska tässä keskustelussa, niin kuin tämän salin
ulkopuolella käydyssä keskustelussa, kaikessa,
on kyllä julistettu, että tällainen kokonaisuudistus
tarvitaan. Tämän julistuksen ikään
kuin sinetiksi vielä pari viikkoa sitten Mannerheimin Lastensuojeluliitto
kannanotossaan seuraavaa hallitusohjelmaa silmälläpitäen
vetosi nimenomaan päivähoidon kokonaisuudistuksen
aikaansaamiseksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikeuksissa olevia lapsia pitää auttaa
ihan riippumatta siitä, onko vaalit tulossa tai
ollaanko tekemässä päivähoitolain
kokonaisuudistusta tai ei.
Pikkuisen ihmettelen tätä syntyneen keskustelun
sävyä, kun itsekin siinä valiokunnassa
olleena opposition edustajana minusta se keskustelu oli kuitenkin
noin yleisesti ottaen hyvää ja antoisaa ja kantoi
huolta siitä, että voisimme omalta osaltamme kantaa
tätä vastuuta tekemällä nyt
tämän yhden asian, jota me emme nyt valitettavasti
kuitenkaan pysty tekemään tarpeeksi hyvin, kun,
kuten jo sanoin, lain tullessa voimaan ei ole riittävästi
tarjolla näitä opettajia.
Mutta kyllä minäkin nyt tätä ehkä yritän
ymmärtää, kun nyt ryhdyin ajattelemaan,
toisin kuin äsken lupasin, sillä tavalla, että tämä nyt
on sitten sekä kehotus opetusministeriölle, joka
vastaa siitä koulutuksen määrästä ja
laadusta, että toisaalta tietenkin myöskin kunnille
velvoite, että palkkaavat, sikäli kuin palkattavaa
löytyy. Lapsista pitää kuitenkin pitää huolta,
ja jos lapsista tehdään vaaliase, niin sitten
minä suutun.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Puheenjohtaja Valto Koski nosti esille myös palkkaukseen
liittyvät ja vakinaistamiseen liittyvät kysymykset.
On aivan totta, että lastentarhanopettajan palkkaus on
todella alhainen verrattuna siihen työn raskauteen ja työn
haastavuuteen ja erityisesti siihen, miten tärkeää se
tänä päivänä on, enkä usko,
että tässä on varmaankaan kokoomuksella
mitään epäselvyyttä. Luulen,
että allekirjoitamme kaikki tämän asian,
että palkkauksessa todellakin on parantamisen varaa.
Tietysti toinen kysymys on se, että tässä tietenkin
toisena osapuolena, palkanmaksajana, ovat kunnat. Eli silloin tietysti
pitää katsoa myös se, että olemme
täällä valmiit ja hallitus on myös valmis
antamaan riittävät resurssit kunnille, jotta kunnat
pystyvät maksamaan palkkaa ja vakinaistamaan virkoja. Tämä on
ennen kaikkea myös työmarkkinakysymys.
Ehkä sen verran vielä ed. Väätäiselle,
että yksikään puolue ei voi hoitaa tietenkään
täällä työmarkkinakysymyksiä,
vaan se on työmarkkinajärjestöjen ihan
oma asia. (Välihuuto) — Annamme tuen kyllä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä valiokunnan
puheenjohtaja Valto Koski toi esille, että vastalauseessa
ehkä on kysymys, kun tavoitellaan kokonaisuudistusta, tämmöisestä hallinnollisesta
kysymyksestä. Se on varmasti yksi osa, onko koulutoimen
tai sosiaalitoimen piirissä. Kyllä se rakenneuudistus
kokonaisuudistukseen varmasti kuuluu, mutta näkisin kyllä — se
ei ole tässä kirjattuna, mutta itse kun tätä sisältöä mietin
ja sitä, miksi olen tässä mukana, niin
kyllä minä näen — että kokonaisuudistuksessa
pitää olla myös sen, miten se pystytään
toteuttamaan toimintona sitten. Jos ajatellaan, että tehdään
uudistus ja tarvitaan näin ja näin paljon henkilökuntaa
ja toimintatapoja ehkä muutetaan, toimintamuotoja muutetaan,
perhetyöhön ym. luodaan uusia toimintoja, se on
silloin resurssi- ja talouskysymys. Minä todella toivoisin,
että silloin, kun me kokonaisuudistusta teemme, se ei olisi
esimerkiksi vaan tämmöistä, että on
sanottu ne toimenpiteet ilman rahoitusta.
Lastensuojelulain kohdallahan me olemme nyt sen asian edessä,
että raameissa, mitkä meillä on tuleville
vuosille, ei ole lastensuojelun kokonaisuudistukseen sitä rahoitusta.
Sen vuoksi tässä olisi voinut vielä olla
se laajemmin ja se sitten tietenkin, että kunnille tulee
se mahdollisuus, niin kuin täällä ed.
Holmlund toi esille, että jos ei ole koulutettuja, niin
tulee koulutukseen resursseja ja myös kunnille mahdollisuus
palkata lisää.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän alkuperäinen
kysymys kuului, jos oikein muistan, mistä erityislastentarhanopettajia saadaan lisää.
En vastannut
mihinkään muuhun kuin siihen kysymykseen. Voidaan
tarkistaa pöytäkirjasta, esittikö ed.
Hemmilä minulle tämän suuntaisen kysymyksen
vai ei. Olen vaan vastannut siihen, mitä ymmärsin
kysytyn.
Sitten toinen asia. Nyt yritetään sekoittaa
sitä, että kokonaisuudistusta ei tarvittaisi.
Se on valiokunnan kannanotto, ja olen sen täällä salissa useaan
kertaan sanonut. Ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä kokoomuksen
ponsi varmaan on perusteltu, koska lasten päivähoitolakihan
on erittäin vanha ja sitä on sieltä täältä paikkailtu.
Myöskin tästä kokonaisuudistuksestahan
on nyt jo tullut tämmöinen työryhmämietintö,
ja odotamme sitä todella ensi keväänä.
Ei olisi saatu näin mielenkiintoista keskusteluakaan aikaan, jos
emme olisi tehneet tätä pontta. Tämä olisi vaan
nuijittu pöytään, ja tästä ei
olisi tullut tämmöistä keskustelua.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kun olen kuunnellut tätä keskustelua, oman
puheenvuoroni jälkeisiä kommentteja, niin on aika
mielenkiintoista, että tässä asiassa
puhutaan hallinnollisista termeistä, ammattitutkinnoista
ja kuntien taloudellisista vaikeuksista, aika vähän
itse asiassa kohderyhmästä eli näistä lapsista,
ja kukaan ei ainakaan vasemmistosta ole kannattanut minun ehdotustani
ja peräämistäni siitä, että paljon
paremmin Suomessa selvitettäisiin, minkä takia
näitä erityistarpeita on yhä kasvavassa
määrin Suomessa. Minkä takia se on näin
puhumaton asia, että te ette uskalla minkäänlaista
replikointia, joko vastustaisitte tai myöntäisitte,
että tätä työtä pitäisi
tehdä?
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaan aivan selvää,
että kaikille tässä salissa ensiarvoisen
tärkeä ja ykkössijalla on tietenkin lapsen
etu näissä kysymyksissä. Uskon, että meillä on
ehkä hieman erilaisia näkökulmia tämän
lain osalta ja näiden toimenpiteiden riittämättömyydestä,
mutta siitä ei varmaan liene epäselvyyttä,
että lapsen edun tulee olla ensisijainen.
Ed. Rauhala nosti hyvin esille nämä resurssikysymykset.
Oikeastaan haluaisin itse esittää kysymyksen — varmaan
puheenjohtaja Valto Koskikin voisi tähän vastata — onko
tämän lain yhteydessä nyt tarkoitus osoittaa
kunnille riittävät resurssit, jotta tämä laki
voidaan käytännössä myös
toteuttaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tulin tähän täysistuntoon
vähän myöhässä ja olen
kuunnellut tätä keskustelua. Kun tätä keskustelua
on myös käyty valiokunnassa, niin minun täytyy
sanoa, että olen aika hämmentynyt. Me kaikki tiedämme
sen, että tällähän ei paranneta
kaikkia niitä asioita ja ongelmia, joita lapsilla on niin
päivähoidossa, kodissa kuin elämässä yleensä,
mutta tämä lainsäädäntö ja
tämä uudistus tulee parantamaan joltakin osin,
tukemaan nimenomaan lasten palveluitten parantamista päivähoidon
parissa ja sitä kautta tukee sekä lasta ja lasten
erityisongelmia että perhettä ja perheen erityisongelmia.
Me olemme keskustelleet myös moniammatillisista tiimeistä ja
siitä, mikä rooli erityislastentarhanopettajilla
on tässä kokonaisuudessa. Omalta osaltani näen,
että tämä lainsäädäntöuudistus
tulee pieneltä osin parantamaan lasten ja lapsiperheitten
asemaa, mutta niihin muihin kysymyksiin, joita täällä on
nostettu, varmaan tullaan tulevaisuudessa palaamaan montakin kertaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki sellaiset lakiuudistukset, jotka parantavat lasten
ja lapsiperheitten asemaa, ovat tervetulleita ja varmasti tällä puolella
salia myöskin niitä ollaan valmiit tukemaan. Mutta
tässä tilanteessa nyt se, mitä ed. Akaan-Penttilä on
jo kahteen otteeseen tässä keskustelussa peräänkuuluttanut, on
nämä ennalta estävät toimet.
Meidän pitäisi nyt perin juurin tässä yhteiskunnassa
pöyhiä tämä kenttä ja
tutkia perin juurin, mistä johtuu, että erityisen
tuen tarpeessa olevien lasten määrä,
niin päivähoitoikäisten kuin kouluikäistenkin,
jatkuvasti vaan lisääntyy ja lisääntyy.
Siis näitä ennalta estäviä,
niitä ennalta korjaavia toimia pitää ryhtyä nyt
toden teolla tekemään, ettei vain jälkikäteen
yritetä korjata ja paikata.
Mitä tulee sitten erityislastentarhanopettajien saatavuuteen,
niin eihän kunnissa, ed. Valto Koski, ilkeyttään
ole jätetty käyttämättä niitä mahdollisuuksia,
vaan kerta kaikkiaan ei ole saatavilla näitä erityislastentarhanopettajia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä otin yhden puheenvuoron siitä,
mistä me olemme huolissamme. Kyllä valiokunnassa
me olemme kirjanneet tähän valiokunnan mietintöön,
että nyt kun näitä erityislastentarhanopettajia
yritetään saada kuntiin, jokaiseen kuntaan, niin
heidän tehtävänkuvansa ei ole pelkästään
hoitava, vaan se nimenomaan olisi se ennalta ehkäisevä. Voi
sanoa, että olin tyytyväinen ollessani sellaisessa
valiokunnassa, jossa panostettiin tähän, että erityislastentarhanopettajien
tehtävänä on toimia yhteistyössä vanhempien
ja muiden lapsen ja perheen kanssa työskentelevien tahojen
kanssa ja tulee nähdä keskeiseksi tehtäväksi
tämä varhainen puuttuminen, joka ei siis ole hoitavaa
työtä pelkästään. Minä haluan
oppositiosta nähdä myös tämän
positiivisen asian, joka kyllä nähtiin tässä valiokunnassa,
mutta tietysti kaiken kaikkiaan tämä lopputulema
olisi voinut olla muutakin. Halusin tämän puheenvuoron
ottaa todetakseni, että en näe tätä pelkästään
hallinnollisena ja sellaisena hankkeena, että me jotakin
rakennetta luomme tässä, vaan olemme huolissamme — ainakin
itse olen — nimenomaan tästä aivan varhaistoteamisesta,
että pystytään ennalta ehkäisemään
vaikeuksia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan samalla lailla kuin ed. Anneli
Kiljunen täällä joudun toteamaan, että hivenen
tulin myöhässä. Kuuntelin tätä keskustelua
vähän aikaa tuolla työhuoneessani. Mutta
halusin tulla kyllä myös toteamaan tähän
saliin sen, että tämä uudistus on sinänsä tärkeä,
ehkä pieni, mutta hyvin tärkeä askel
eteenpäin. Kuten täällä niin
moneen kertaan on todettu, tämä varhainen puuttuminen
on hyvin tärkeä asia. On syytä aidosti
kantaa huolta erityislastentarhanopettajien saatavuudesta, ja jatkossakin
tämän lain jälkeen toki tarvitaan monella saralla
ponnisteluja, jotta tätä osaavaa työvoimaa päiväkoteihin
tällä alalla riittää jatkossakin.
Mielestäni on aivan selvää, että päivähoidon kehittäminen
ei tule jäämään tähän
eikä sen pidä tulla jäämään.
Meillä on paljon tehtävää, tarvitsemme
uudistuksia. Ja myös esimerkiksi päivähoidon
maksupolitiikassa on hyvä katsoa uudestaan, että se
tarjoaisi kenties helpotusta vaikkapa niille pienempituloisille
yksinhuoltajille, ja myös päivähoidon
muotoja tulee kehittää niin, että esimerkiksi
juuri yksinhuoltajien työllistymismahdollisuudet päivähoidon
myötä lisääntyvät.
Eli haluaisin tällä kommentilla vaan todeta, että tämä keskustelu
liittyy myös olennaisesti niihin keskusteluihin, mitä kävimme
männä viikolla tässä salissa
muun muassa lapsiperheiden tilanteen, pienituloisten sellaisten,
parantamisesta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä en nyt oikein ymmärrä,
mitä ed. Hemmilän syytöksillä nyt
haetaan. Täällä valiokunnan puheenjohtaja
minun mielestäni hyvin ansiokkaasti on käynyt
läpi sitä, mihin asiakohtiin valiokunnassa haluttiin
kiinnittää huomiota. Minä toivoisin samalla
tavoin kuin puheenjohtaja Valto Koski täällä todisti
ed. Hemmilälle, että luette tämän
valiokunnan mietinnön. Täällä todetaan
hyvin selkeästi se, että me olemme huolissamme
erityislastentarhanopettajien määrällisistä tarpeista.
Me edellytämmekin täällä mietinnössä,
että sosiaali- ja terveysministeriö yhdessä opetusministeriön
kanssa tekisi yhteistyönä tällaisen tarpeellisen
selvityksen, joten tämmöinen sanailu on minun
mielestäni nyt tarpeetonta. Tutustukaa myös niihin
asiantuntijalausuntoihin, jotka on kirjallisesti meille annettu.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä on
todettu, että tämä laki ja asetus lasten
päivähoidosta on tullut voimaan jo peräti vuonna
1973, niin sallittaneen sanoa käytännön toiminnassa
mukana olleen ihmisen kokemukset. Minä olen ollut 30 vuotta
sitten rakennuttamassa tällaisia muun muassa päiväkoteja
tämän lain ja asetuksen mukaisesti, 30 vuotta
sitten. 30 vuoden aikana olen myöskin ollut toiminnassa mukana,
kun on organisoitu, miten lapsia yleensä hoidetaan ja erityishoitoa
tarvitseviin lapsiin suhtaudutaan.
Jos, kuten ed. Viitanen myönsi, tilanne ei voi jäädä tähän,
niin miksi te vastustatte tällaista yksinkertaista edellytystä,
että eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin lasten päivähoidosta
annetun lain kokonaisuudistuksen aikaansaamiseksi? Kysyn: Miksi?
Pelkästään sen takia, että hyvä esitys
tuli oppositiolta, te ette voi sitä hyväksyä.
Tämä on minusta aivan vastuutonta politikointia,
suoraan sanoen politikointia, kun kysymys on siitä, että ministeri
voisi antaa jollekin tehtäväsn selvittää tämä asia, antaa
jollekin kuuluisalle, tunnetulle tämän alan ekspertille
tehtäväksi selvittää asia ja
tehdä esitys hallitukselle. Vastatkaa minulle: Miksi ette voi
tehdä sitä?
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Koetan olla provosoitumatta, vaikka provosoidaan.
Ed. Vielmalle totean, että kun olette ollut 30 vuotta rakentamassa,
niin ettekö jo sinä aikana ole havainnut, että joitain
uudistuksia olisi lasten päivähoitotoiminnassa
tapahtunut? Tästä tulee nyt sellainen käsitys,
tästä keskustelusta, että suurin osa
suomalaisista lapsista voi huonosti. Haluan korostaa, että suomalaiset
lapset voivat pääosin hyvin. Nyt on kysymys pienestä prosenttiosuudesta,
joka on valiokunnan mietinnössä avattu, ja se
ei miksikään muutu, jos ei tämän
asian eteen jotain tehdä. Tämä on osauudistus,
jota tehdään parhaillaan.
Ed. Holmlund kysyi, miten tämä kuntien rahoitus
on järjestetty. Tässä neuvottelussa,
joka on tätä asiaa edistänyt, on ollut
Kuntaliitto mukana, ja ainoa särö tähän
tulee Kuntaliiton ja valtionhallinnon välillä siitä,
että tämän piti tulla elokuussa voimaan,
mutta tämä tulee voimaan vuoden alussa, jolloin
tarvitaan vähän enemmän rahaa, mutta
Kuntaliitto on ollut tässä mukana.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä nyt kehottaisin
kaikkia täällä kuuntelemaan hyvin tarkasti
ed. Valto Kosken järkeviä ja hyviä puheenvuoroja,
joissa on hyvin moneen kertaan selvitetty, miten tämä esitys
on nyt tänne tullut ja miten sitten jatkossa päivähoitoa
tästä eteenpäinkin uudistetaan.
Se on aivan totta, niin kuin ed. Koski sanoi, ettei tässä nyt
kenenkään pidä provosoida. Minä tietenkin
ymmärrän, jos oppositio haluaa aina silloin, kun
hallitus tekee hyvän esityksen, tärkeän esityksen,
jolla päästään eteenpäin,
jollakin kummallisella ponsiesityksellä haastaa riitaa.
Se tietenkin oppositiolle sallitaan emmekä me siitä sano
mitään. Mutta me kaikki tiedämme, jotka nyt
tätä asiaa olemme seuranneet, että tämä on tärkeä askel
ja tästä seuraa lisäaskelia ja sillä sipuli.
Ei se millään kinastelulla tässä salissa muuksi
muutu. Kyllä minun mielestäni on ihan tärkeää oppositionkin
myöntää, että tässä tuli hyvä lakiesitys
ja tärkeä lakiesitys, niin kuin täällä on
puheenvuoroja käytettykin siihen suuntaan — hyvä näin.
Jatketaan eteenpäin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ei ole kysymys, ed. Viitanen, riidan haastamisesta,
jos eduskunnan täysistunnossa pannaan hallitus vastaamaan
selviin kysymyksiin ja sitä vastausta ei ole vieläkään
teiltä tullut. Ed. Koski, minä sanoisin, että on
aivan totta, että suurin osa Suomen lapsista voi hyvin,
onneksi voi hyvin korkean elintason maassa. Mutta minä kysyn
jatkoksi: Pitääkö pienen osan lapsista
voida huonosti? Vastatkaa tähän, miksi ette voi
antaa tehdä selvitystä niin, että tulisi
sellainen tilanne, jossa kaikki voivat hyvin. Siitä on
tässä ponsiesityksessä, vastalauseen
lausumaesityksessä, kysymys, ei mistään
muusta. Vastatkaa selvällä suomen kielellä: Miksi
te ette voi tätä hyväksyä? Toistan
toisen kerran.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin, kun me puhumme
lasten kokonaishyvinvoinnista, niin tätä asiaahan
ei voida parantaa pelkästään päivähoitolainsäädäntöä uudistamalla,
vaan tällä hetkellähän valmisteilla
on ja on toivottavasti tulossa myös uusi lastensuojelulaki,
joka puuttuu ennen kaikkea ehkäisevän näkökulman
kautta laajasti lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin ja sitä kautta
tukee myös tätä lainsäädäntöuudistusta,
jota tässä tällä hetkellä ollaan
tekemässä.
Mutta samanaikaisesti sanoisin ed. Vielmalle, että ehkä luette
tämän meidän mietintömme viimeisen
viestin, joka on: "Valiokunta pitää tärkeänä,
että päivähoitolain uudistamista myös muilta
osin, kuten muun muassa hallitusohjelmassa mainittujen päivähoidon
ryhmäkokojen määrittelyn osalta, pikaisesti
jatketaan." Elikkä tämä tarkoittaa sitä,
että myös valiokunta katsoo, että tätä päivähoidon
lainsäädäntöä pitää kehittää ja
tätä työtä pitää jatkaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Alan tuntea itseni täällä kohta
tällaiseksi erilaiseksi nuoreksi. Varmaan ed. Soininvaarakin
tuntisi, jos olisi paikalla, kun täällä nyt
ikään kuin hallituspuolueet ilmoittavat, että oppositio tässä nyt
harrastaa ihan kummallisuuksia, ja sitten taas osa tätä oppositiota
väittää, että hallitus harrastaa
joitain kummallisuuksia, mutta minä en ole kirjoittanut
myöskään nimeäni tähän
aloitteeseen eikä se johdu siitä, että minä vastustaisin
sitä, että selvitettäisiin ja parannettaisiin
vaikeuksissa olevien lasten asemaa, vaan siitä, että tämä vastalauseen
johdantoteksti, ei se varsinainen lausumateksti, vaan se johdantoteksti
on sellainen, että en voi sitä hyväksyä.
Siitä se nyt vaan johtuu.
Sinänsä huomenna täällä käsitellään
minun ja erään hallituspuolueen kansanedustajan
vastalause, jossa voisi ihmetellä ihan samalla tavalla, miksi
yhtä asiaa, josta valiokunta on sinänsä yhtä mieltä,
ei ole voitu nostaa lausumaksi. Tätä keskustelua
varmaan voitaisiin käydä tässä sanotaan
nyt vaikka 22.30:een saakka, enkä silti usko, että kovin
monen vaikeuksissa olevan lapsen asema tässä paranisi,
erityisesti jos me ryhdymme selvittämään
sitä, mikä heillä on vaivana.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljunen luki, mitä valiokunta
sanoi lopussa. Sen lukemisen jälkeen ja sen kuultuani,
minkä olin jo aikaisemmin lukenut, ihmettelen entistä enemmän,
miksi te ette voi hyväksyä tätä lausumaehdotusta.
Siis luetaan valiokunnan mietinnön loppu: "Valiokunta pitää tärkeänä,
että päivähoitolain uudistamista myös
muilta osin, kuten muun muassa hallitusohjelmassa mainittujen päivähoidon
ryhmäkokojen määrittelyn osalta, pikaisesti jatketaan."
Lausumaehdotus on aivan vastaavan sisältöinen,
suurin piirtein. "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin lasten päivähoidosta
annetun lain - - kokonaisuudistuksen aikaansaamiseksi."
Täsmälleen samasta asiasta on kysymys, mutta kun
ei kestä kantti sanoa, että nyt on muuten oppositiopuolueella
oikea lausumaehdotus, joka vastaa täysin teidän viimeistä lausettanne,
niin te ette voi tulla sen taakse. Sanoisin, että aika
lailla omituista politikointia.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan vain omalta osaltani pyytää anteeksi
ed. Virtaselta, kun yleistin ja puhuin oppositiosta. Se on aivan
totta. Te olette tässä nyt eri linjalla kuin muu
oppositio ja te olette puhunut niin järkeviä. Minä ihan
sillä tavalla niin kuin ajattelin, että ollaan
tässä samassa koalitiossa, ja sen takia yleistin,
joten olen pahoillani. Omalta osaltani minä uskon, että lasten
asia menee tasan ihan yhtä hyvin eteenpäin, onpa
nyt sitten lausumien kanssa tehty mitä tahansa.
Yleiskeskustelu päättyy.