Täysistunnon pöytäkirja 106/2006 vp

PTK 106/2006 vp

106. TIISTAINA 24. LOKAKUUTA 2006 kello 14 (14.06)

Tarkistettu versio 2.0

15) Hallituksen esitys laiksi sähköntuotannon eräiden tehoreservien käytettävyyden varmistamisesta

 

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Esittelyssä on hallituksen lakiesitys sähköntuotannon eräiden tehoreservien käytettävyyden varmistamisesta. Nimi kyllä sanoo aika paljon, mutta ehkä vaatii vielä vähän suomennosta.

Ydintausta tälle lakiesitykselle on siinä kokemuksessa, minkä oikeastaan elimme läpi viime talvena. Kävi niin, että samaan aikaan vuodenvaihteen tietämillä tapahtui monta sähkön riittävyyden kannalta, sanoisinko, kiperää kysymystä. Samaan aikaan suomalaisen teollisuuden pyörät pyörivät, niin kuin tänäänkin pyörivät, aika vinhaa vauhtia. Tuli oikein kovat pakkaset, poikkeuksellisen suuret pakkaset. Tarvittiin lämmitysenergiaa tavattoman paljon, ja samoihin aikoihin kävi sitten niin, että sekä Venäjältä että myös Ruotsista Suomeen tuotavan sähkön saannissa tuli tilapäisiä ongelmia. Näiden seurauksena oltiin lähellä tilannetta, jossa sähkön riittävyys alkoi olla siinä ja tässä, riittääkö vaiko eikö riittää. Oltiin aika lähellä tilannetta, jossa oikeastaan sen tietyn varojärjestelmän ensimmäinen aste oli jo käytössä, ja seuraavat asteet, seuraavat vaiheet, mikäli niihin olisi jouduttu — niistä ei kovin kaukana oltu — olisivat merkinneet sitä, että asteittain kuormaa olisi sitten tiputettu sähkönjakelun piiristä pois.

Nyt välittömästi viime talven kokemukset osoittivat — siis todellakin tapahtui ensimmäisen kerran se, että samaan aikaan rinnan kylmän ilman ja teollisuuden pyörien vinhan pyörimisen kanssa kävi niin, että sekä Venäjältä että Ruotsista sähkön saannissa oli ongelmia — että koskaan ennen ei ollut tällaista tapahtunut, mutta tällainen voi tapahtua jatkossakin, ja siihen pitää varautua, ja siihen nyt tämä lakiesitys tähtää. Tämän lakiesityksen tarkoituksena on rakentaa järjestely, jolla huolehditaan siitä, että se uinuva kapasiteetti, lauhdekapasiteetti, tämä varavoima, mikä meillä on olemassa eräiden yritysten omistuksessa, joka ei ole normaalioloissa sellaisessa valmiudessa, että se on välittömästi sähkön tuotannon käytössä, jos tällainen tarve yhtäkkiä syntyy, saataisiin 12 tunnin marginaalilla käyttöön otetuksi silloin, jos sellainen hetki tulee, jolloin tätä varavoimaa tarvitaan. Näin omin sanoin kerrottuna ja selostettuna suurin piirtein tästä tässä on kysymys.

Viime talvena, tammikuussa, heti kutsuin kaikki keskeiset sähköntuottajat ja keskeiset kuluttajat, lähinnä teollisuuden, koolle. Esitin heille toiveen: jos sähköntuotantosektori, energiateollisuus siis, jos se keskenään löytää sopimusteitse järjestelyn, jolla se voi sopia keskenään siitä, millä tavalla nämä uinuvat reservit otetaan käyttöön, valmiuteen, silloin kun niitä eniten tarvitaan, niin hyvä on. Lakisääteisesti ei markkinoiden toimivuuteen puututa. He tekivät kaksi kuukautta töitä, tulivat luokseni, kertoivat, että he eivät ole päässeet keskenään sopimukseen pelisäännöistä, joilla pelisäännöillä nämä reservivarat tai resurssit tai kapasiteetti otettaisiin käyttöön. Olin antanut heille ukaasin, että jollei vapaaehtoistietä tämä asia ratkea, asiasta säädetään lailla. He tulivat luokseni ja kertoivat, että eivät ole päässeet sopimukseen, että parempi sitten säätää lailla. Erittäin hyvässä yhteistyössä näin ollen alusta lähtien eri osapuolten kanssa valmistelu tapahtui. Fingrid on ollut keskeisessä roolissa valmistelussa. Se tulee myöskin tämän toimeenpanossa olemaan keskeinen toimija, ja nämä esitykset on nyt sitten valmisteltu ja ollaan tässä.

Tämä esitys merkitsee käytännössä sitä, että tämä lakiesitys takaa järjestelyn, jolla talvikauden aikana, nyt tulevasta talvikaudesta lähtien, joulukuusta lähtien, helmikuun viimeiseen päivään asti, nyt seuraavan talvikauden aikaan ja siitä eteenpäin aina vuoteen 2011 asti siihen saakka, kun seuraava ydinvoimalaitos on valmis, nämä talvet tämä järjestely on käytössä, siis kolmen kuukauden ajan, suurin piirtein kolmen kuukauden ajan joka vuodenvaihde. Ajatus on siis se, että Fingrid huolehtii järjestelystä ja huolehtii siitä, että käytännöllisesti katsoen viisi yksikköä, jotka ovat tiettyjen energiateollisuusyritysten omistuksessa, tulee ajettua sellaiseen valmiuteen, että 12 tunnin marginaalilla ne ovat sitten myöskin käytettävissä.

Tämä tietysti maksaa jotain. Sen hinnan, millä tämä 500—800 megawatin vertainen teho saadaan käyttöön, arvioidaan olevan vuodessa enimmillään 10—15 miljoonaa euroa. Käytännössä tämä tarkoittaa sähkön kuluttajien kannalta noin kahta tuhannesosaa pienkuluttajan maksamasta sähkön kokonaishinnasta, siis kahden promillen verran tämä heijastuu sähkölaskuun, ei sitä enemmän, mutta vastapunnuksena on sitten se turva ja varmuus, minkä tämän määräinen varakapasiteetin aktivoiminen käytännössä tuottaa.

Arvoisa puhemies! Tämän jälkeen, kun puhuu aika varmasti siitä, että nyt on varakapasiteettijärjestely, joka voidaan ottaa käyttöön ja joka riittää, pitää heti sanoa, että se näyttäisi joka tapauksessa näissä oloissa, kutakuinkin ennustettavissa olevissa tilanteissa, riittävän, mutta koskaan ei pidä sanoa tässäkään asiassa, että ei koskaan. Aina voi jotain sattua, mutta niiden kokemusten valossa, mitä nyt on olemassa, uskotaan, että tämä nyt sitten riittäisi turvaamaan sen tyyppiset tilanteet, mitä viime talvena elettiin ja koettiin.

Arvoisa puhemies! Noin aika lailla omin sanoin kerrottuna ja kuvattuna tästä tässä on kysymys: uinuvan, minun kielelläni sanottuna, tehoreservin, varakapasiteetin, aktivoimisesta käyttöön suurimman potentiaalisen kysyntäjakson aikana tavalla, jossa Fingrid, kantaverkko-operaattori, on vastuunkantaja, asianhoitaja, ja tietysti tämän järjestelyn järjestymisestä aiheutuu tiettyjä kustannuksia 10—15 miljoonaa, hinta kuluttajalle kaksi tuhannesosaa sähkölaskun hinnasta ja positiivisella puolella sitten se turva, jolla nyt ainakin 500—800 megawatin verran saadaan lisää tehoa käyttöön, jos sille teholle tarvetta löytyy.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, arvoisa ministeri: hyvä, hyvä ja hyvä! Näinhän piti juuri tehdä. Sitä viimetalvista minä kutsuisin vedätykseksi. Ministeri ei voi käyttää sellaista ilmaisua, koska hän joutuu näitten herrojen ja rouvien kanssa tekemisiin. Meikäläinen täältä opposition syvistä syövereistä pystyy käyttämään arkiproosaa, jonka sanoman juuri välitin. Elikkä toisin sanoen mitään tämän laatuista vedätystä ei meidän pidä hyväksyä. Ja ministeri on ryhtynyt aivan oikeisiin toimenpiteisiin, juuri tällainen laki tähän tilanteeseen tarvitaankin. Minä vain epäilen, arvoisa ministeri, että sitä tarvitaan myöskin vuoden 2011 jälkeen, ja se on aika helppo homma hoitaa siitä eteenpäin.

Arvoisa puhemies! Tähän liittyy muutama näkökohta historiasta, jota ei ministeri voinut tässä oikeastaan esitelläkään, koska ei ole ollut siinä savotassa äärellä. Nimittäin meillähän on siellä Oulussa Toppila ykkönen ja kakkonen, ja kun ruvettiin kakkosta suunnittelemaan ja mietittiin, mitä ykköselle tehdään, niin silloin olin jyrkästi paikallispoliitikkona sitä mieltä, että missään nimessä ei pidä ykköstä hävittää, purkaa, vaan säilyttää päinvastoin kunnostuksen avulla toimintavalmiudessa, koska jos ei mitään muuta, niin näitten tarvehuippujen ajamiseen sitä laitosta tarvitaan. Ja näin tehtiin, ja sitten myöskin ykkönen kunnostettiin jatkokäyttöä varten.

Kun oli kunnia olla 15 vuotta Vapon hallintoneuvoston jäsenenä — täällä on hallintoneuvoston puheenjohtajalla puheenvuoro varattuna, niin että hän voi sitten todistaa niiltä ajoilta, kun olimme yhtä aikaa siellä — niin silloin olin sitä mieltä, että Vapolla Valtion polttoaineyhtiönä, siitähän se Vapo tulee, on myöskin vastuu näistä asioista, ja kannatin jokaista chp-hanketta ja myöskin näitten huippujen ajamisen kannalta Haapaveden kaltaisen yksikön säilyttämistä, vaikkei sillä sitä käyttöä aina olekaan, että ne huiput pystytään ajamaan, sillä ketä sitten syytettäisiin julkisuudessa, jos kävisi sillä tavalla, että uupelo sähköstä tulee? No vihreitä tietenkin, ketä muuta. Niitä, jotka vastustavat ydinvoimaa ja erittäin hyvillä perusteilla sitä vastustavat. Ei epäilystä. Ja silloin täytyy tietysti ennakoida tuleva tilanne, niin kuin Liikenneturva sen asian ilmaisee, ja toimia sitten politiikassa myöskin niin, että tilaisuudet tämän herjan heittoon minimoidaan, ja näin on myöskin käytännössä tehty.

Arvoisa puhemies! Tähän samaan sisältyy myöskin se, että juuri tästä syystä olemme tähän bioenergiaan perustuvaan chp- ja voimalaitosjärjestelmään halunneet panostaa niin paljon kuin olla voi. Se sama asia tulee vielä tänä päivänä listalla kohta uudelleen esille, jolloinka palaan tähän asiaan yksityiskohtia myöten, ja se kokonaisuus tarvitaan. Ja pitää muistaa, että meillä on tällä hetkellä siellä chp-puolella 3 000—4 000 megawattia sähköntuotantokapasiteettia uinumassa, elikkä jos se halutaan rakentaa, siinä yhteydessä pitää pitää huoli myöskin siitä, että niille laitoksille, jotka nyt jo olemassa ovat ja ovat siellä ehtoopuolella käyttötuntiensa puolesta, tehdään täsmälleen samalla tavalla kuin Oulussa tehtiin Toppila ykköselle.

Matti Väistö /kesk:

Puhemies! Ed. Pulliaisen näkemyksiin voi kaikilta osin yhtyä. Tämä on tärkeä hallituksen esitys. Näitä vastaavia tai tähän kokonaisuuteen liittyviä hallituksen esityksiähän täällä on ollut ja myös listalla on lisää. Tavoitteena on turvata huippukulutuskauden sähköntarve. Tässä ed. Pulliaisen sanoin tärkeällä sijalla ovat juuri ne laitokset, lauhdevoimakapasiteetti, joka ei välttämättä ole tarpeen aina ja jota ei aina ole kannattavaa käyttääkään. (Ed. Pulliainen: Eikä järkevää!) — Eikä järkevääkään. — Siinä mielessä on erittäin tärkeää, että tämän tyyppisellä hallituksen esityksellä, minkä ministeri hyvin täällä osasi esitellä, turvataan tämä sähköntarve. Nämä toimenpiteet varmistavat kansalaisten sähkönsaannin kaikissa tilanteissa — näin uskomme — ja tietenkin myös yritystoiminnan sähköntarpeen. Tällä tasoitetaan myös hintapiikkejä, jotka meillä ovat olleet ongelma, ja tietysti ne ovat olleet myös kansalaisten kannalta ongelma. Voi sanoa oikeastaan näin, että tälle hallituksen keskustalaiselle energiapolitiikan linjalle on ollut ja on jatkossakin kysyntää. Se on hieno asia, että täällä varsin suurella yhteisymmärryksellä näitä asioita on kyetty hoitamaan.

Seppo Lahtela /kesk:

Arvoisa puhemies! Aika helppo yhtyä näihin aikaisempiin puhujiin, jotka ovat todistaneet, että on hyvästä esityksestä kysymys. Tähän on helppo todeta, ettei se hallitus aina väärässä ole, jos ei ole aina oikeassakaan, mutta tässä se on harvinaisen oikeassa. Näin maailmaa katsottuna esitys on hyvä ja tähän tarkoitukseen, mihin se on tehty, ainutlaatuisen oikea. Kun tätä maailmaa tulkitaan, niin kuin ministeri kertoi viime talven kokemuksista naapureista Venäjästä ja Ruotsista, ne ovat erittäin hyviä kauppakumppaneita silloin, kun eivät itse tarvitse tavaraa ja sitä on niin kuin ylimääräisenä jakaa. Suomessa tämä vihreä maailma silloin, kun joskus ydinvoimapäätöstä tehtiin, kertoi, että sähköä saa pörssistä. Sitä tulee pilvin pimein. Ei tarvitse panna kuin töpseli pistokkeen paikalle, niin sähköä tulee ja valo syttyy.

Mutta se, mitä halusin tässä nyt sanoa, kun tämä on lähetekeskustelu, tässä annetaan viisaita neuvoja valiokuntatyötä varten. Tämä tietenkin tätä tarkoitusta varten, mihin hallitus on esityksen antanut, että päättyy 2011 talveen ja kolme kuukautta 1.12.—28.2. tämä valmius pitää olla olemassa. Katsoisin tätä maailmaa vähän suuremmalla silmällä, ja tämähän on erinomaisen hyvä, jos tulee tämmöinen häiriintynyt kriisiaika, semmoinen niin suuri, että joku terroristi taikka muu viholainen iskee näihin voimalaitoksiin, niin tätä valmiutta on silloin siellä olemassa niin, että energiahuolto maassa turvataan ja toimii. Tämä on vähän niin kuin sielunvihollisen tulkintaa, kun se sitä Raamattua tulkitsi, mutta kerron tämän nyt kuitenkin kaiken varalta, että tämmöinen vaara on olemassa. Tämä antaa hyvät mahdollisuudet, jos vaikka joku lausuma sieltä valiokunnasta syntyisi, että pidetään sitä tuotantokykyä yllä myöskin muulloinkin kuin vain pelkästään talviaikana.

Ahti Vielma /kok:

Arvoisa puhemies! Minä haluan esittää ministeri Pekkariselle kiitokset tästä ehdotuksesta laiksi sähköntuotannon eräiden tehoreservien käytettävyyden varmistamisesta. Tämä on mielestäni oikein todella hyvä esimerkki tärkeän asian eli energian varmistamisen osalta siitä, miten kansalaisista ja yrityksistä pidetään huolta. Tämä on, arvoisa ministeri, hyvä näyte johtamisesta, että jos ei tahdo mennä palikat oikein paikalleen, niin ministeri pistää arvovaltansa likoon ja asia hoidetaan tällä tavalla. Ihan vilpitön kiitos!

Minä haluaisin tässä yhteydessä ottaa esille sen, että meillä on paljon myöskin jo tehtyjä investointeja ja käytössä olevia kohteita, joista lisäinvestoinneilla saataisiin vielä irti lisäenergiaa ja hyvin kohtuullisesti ja taloudellisesti, kuluttajien kannalta jopa edullisesti ja tällaisiinkin tilanteisiin, lainausmerkeissä, varmuusvarastojen hoitoa varten.

Minä otan yhden esimerkin, jonka ministeri erittäin hyvin tuntee ja joka on meidän kotikaupungistamme, elikkä kuuluisan Rauhalahden voimalan savukaasupesurin. Olkoon tämä esimerkki tästä maasta. Sukset eivät saisi mennä niin pahasti ristiin minkään yhtiön tai energiaa tuottavan organisaation, laitoksen, osalta niin, että jos on todella järkevää, niin kuin siellä olisi, tehdä savukaasupesuri ja tehdä 15 000 omakotitalon verran lisää energiaa, niin tätä ei tehdä tänä päivänä, kun kysymys olisi saman tien myöskin ilman puhdistamisesta ja taloudellisesta toiminnasta ja lisäenergian tuottamisesta.

Arvoisa ministeri, minä toivoisin — minä ymmärrän, että tämä on sijainnin osalta vaikea paikka, eikä meidän siihen tarvitse ottaa kantaa, vaan periaatteellisesti — kun maassa on tällaisia kohteita aivan varmasti muuallakin, olisi minusta erittäin tärkeää, että ministeri pistäisi työryhmän miettimään koko maata kattaen, kuinka paljon energiaa löytyisi pienehköillä investoinneilla, jotka olisivat tässä mielessä myöskin erittäin hyviä, ja mitä ministeriö voisi tehdä niin, että saataisiin vauhtia, kun tähän asiaan on tullut näin nopeasti liikettä.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Tähän nimenomaiseen kysymykseen aivan lyhyesti näistä laitoksista, joihin kannattaa tämä savukaasupesuri asentaa: Olen aivan varma, että ne kyllä tietävät sen, missä se toimii, missä sillä on kannatusta. Niitä on useampia yksiköitä, ja näiden pesureiden investointeja on myöskin tuettu, mikä on myöskin Keski-Suomessa ja Jyväskylässä tullut tehtyä tiedoksi. Olin tässä taannoin eräässä tilaisuudessa, jossa kerroin, että edellisellä viikolla olin tehnyt kolme myönteistä investointitukipäätöstä, kaikki liittyen eri puolilla Suomea olleisiin tällaisiin pesurien investointihankkeisiin. Sen suorasanaisempaa vihjettä ei sikäläisille päättäjille mielestäni voi mennä ministeri antamaan. Se on paikallisten toimijoiden käsissä ja päätöksenteon piirissä, haluavatko tällaista investoida vai ei. Kiistatta tämä kannattavien investointikohteitten joukkoon kuuluu, tämä ed. Vielman nimeltä mainitsema voimalaitos, jota nyt minä en viitsi tässä nimeltä ääneen mainita.

Jari Leppä /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys sähköntuotannon tehoreservien käytettävyyden varmistamisesta on hyvä osoitus siitä, miten tämä hallitus tekee politiikkaa ja päätöksiä ajassa. Juuri nyt oli paikka tehdä tällainen ratkaisu, jolla varmistetaan sähköntuotannon riittävyys kaikissa olosuhteissa. Tietysti tuo jatkuva vesisade, joka tuolla ulkopuolella on, myöskin omalta osaltaan sitä varmistaa. Mutta erinomaisen suuri kiitos ministeri Pekkariselle siitä aktiivisuudesta, joka monien muiden lakiesityksien muodossa on eduskuntaan tullut.

Puhemies! Ministeri on myöskin patistellut sähkö- ja energialaitoksia investoimaan ja myöskin tutkimukseen ja kehitykseen. Tämä on myöskin äärimmäisen tärkeä viesti. Tämä viesti on otettu jo vastaan erinomaisella tavalla tuolla maakuntien yhtiöissä. Siellä on myöskin investointeja tehty, mutta ne kaikkein suurimmat yhtiöt eivät ole vielä kyllä oikein kuulleet tätä viestiä. Toivon edelleenkin ministeriltä vauhtia siihen, että nämä saataisiin myöskin innostumaan ei ainoastaan toistensa ostamisesta ja sitä kautta oman kapasiteettinsa lisäämisestä, koska absoluuttisesti se ei heillä silloin lisäänny mihinkään. Tämä on erittäin tärkeää myöskin tämän tehoreservin varmistamisen suhteen, että niitä uusia investointeja myöskin tulee.

Ahti Vielma /kok:

Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Olen kuullut jo aikaisemmin nämä ministeri Pekkarisen hyvät, positiiviset kannanotot, niin että minä osaan ne tulkita oikein. Minä haluan tässä vain julkisesti sanoa, että minä tulen tulkitsemaan tämänkin puheenvuoron niin, että ministeri Pekkarinen haluaa, että tähän voimalaan rakennetaan savukaasupesuri.

Keskustelu päättyy.