18) Hallituksen esitys laiksi biopolttoaineiden käytön
edistämisestä liikenteessä
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Voi olla, että olin niin innokas
tämän asian suhteen, että en malttanut
odottaa, kun oikea hetki koittaa, mutta toisaalta annan arvoa edustajatovereille
siinä, että nämä olivat niin
kohteliaita, että eivät puuttuneet. (Ed. Pulliainen:
Me oltiin niin innostuneita!) — Ehkä kuulijatkin
olivat sen verran innostuneita, että sallitte sen, että 4 minuuttia
kerkesin puhua jo esityksestä, jonka vuoro tulee nyt. Jatkan
siitä, mihin äsken tulin.
Suomi siirtyy tähän järjestelmään
tämän esityksen mukaan lakisääteisen
velvoitejärjestelyn kautta. Monet muut Euroopan unionin
maat uskovat siihen, että markkinaperusteisesti syntyy kysyntää sille
biopolttoaineelle. Suomi tässä aikoo mennä varmuudella
tuohon tavoitteeseen, 5,75:een, vähintään
siihen, ja se tapahtuu äsken jo kertomani järjestelmän
ja idean mukaisesti.
Aivan lyhyesti vielä tästä askelesta.
Tämä on periaatteellisesti erittäin tärkeä ja,
voi sanoa, melkein dramaattinenkin uudistus monessa mielessä,
myös itse polttoaineiden polttoainesisällön
kannalta, koska biokomponentti tulee nyt vahvasti ensimmäisen
kerran mukaan. Tämä on myöskin siinä mielessä tärkeä asia,
että jos, niin kun uskon, ainakin osaan tästä kysynnästä,
joka lailla synnytetään, pystytään
vastaamaan nyt suomalaisilla raaka-aineilla ja niiden Suomessa tapahtuvalla
jalostamisella, niin tällä on aikamoinen merkitys
myös suomalaisen teollisuuden ja suomalaisen maaseudun
kannalta, jo tällä askeleella, 5,75. Jos tämä kaikki
raaka-aine pystytään suomalaisessa pellossa tuottamaan,
se tarkoittaa noin 320 000—350 000:ta
hehtaaria raaka-ainetuotannossa. Jos se Suomessa sitten myöskin
vielä jalostettaisiin, niin hyvä niin. Ei tästä enempää.
Mitä tulee jatkoon liikenteen biopolttoaineiden osalta,
haluan selvästi sanoa, että on tietysti niin,
että tämä on tärkeä ensimmäinen
askel, mutta heti samaan hengenvetoon on pakko sanoa, että tällä tiellä ei
tulla ottamaan kovin pitkiä askeleita. Liikenteen polttoaineiden
biopohja ei voi kovin pitkälle rakentua peltoenergian varaan.
Pitkä loikka kohti bioenergiapohjaa liikenteessä voi
tapahtua vasta, kun toisen sukupolven teknologiat ovat käytettävissä.
Ja kun toisen sukupolven teknologiat ovat käytettävissä,
silloin siirrytään energiaraaka-aineissa peltoenergiasta — peltoenergiaakin
varmaan käytetään silloin — mutta
entistä enemmän silloin siirrytään
nimenomaan puuhun ja aivan erityinen potentiaali on siinä tilanteessa
turve.
Suomi on maailman ehdottomasti johtavimpia maita, ellei johtava,
näiden uusien teknologioiden, toisen sukupolven teknologioiden,
kehittäjänä. Kaksi viikkoa sitten avattiin
Vtt:n tiloissa puolen megan koelaitos, joka on, väittävät
tutkijat, maailman edistyksellisin omalla alallaan. Suomalaiset
tutkijat ovat hyvin toiveikkaita, että he kykenevät
kehittämään tämän toisen
sukupolven tekniikoita niin, että hyvin kustannustehokkaalla
tavalla erilaisista puuraaka-aineista, erilaisesta muusta biopohjasta,
mukaan lukien sitten turve, kyetään valmistamaan
sekä biokaasua, biodieseliä että myöskin
etanolia. Nämä näkymät tulevasta
ovat varsin positiiviset. Tutkijoiden, tiedemiesten, koelaitosten,
tämän tapaisten tekijöiden varassa on
nyt sitten paljon, kuinka nopeasti nämä uudet
teknologiat ovat käytettävissä. Myös
tämän päivän USA—Eurooppa,
Eurooppa—USA-kokouksessa nämä toisen
sukupolven teknologiat olivat erittäin vahvasti esillä ja
jopa yhdysvaltalaisille, jotka keskittyvät eräisiin
muihin asioihin muun ohessa, erittäin tärkeä asia
on se, kuinka täällä Euroopassa ja varsinkin Suomessa
näissä asioissa nyt sitten toimitaan.
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanottu, tästä asiasta
on niin monta kertaa täällä esittelyt
pidetty, että en enempää kerro, vaan
ihan lyhyesti, että mikäli tämä järjestely
sitten aikanaan, niin kuin hallituksen esityksen lähtökohta
on, toimii tai järjestetään tavalla,
jossa verojärjestelyihin ei tehdä minkäänlaisia
muutoksia, tämä esitys kyllä nostaisi
sitten 2—4 sentillä litraa kohti biopolttoaineen
litrahintaa, ja tämä on hallituksen esitys nyt.
Minä luotan ja uskon siihen, että seuraava hallitus,
mikä se sitten onkin, arvioi vielä tämän verokysymyksen
sitten uudestaan.
Minkä takia näin? Yksi hyvä syy mielestäni nähdään,
kun katsotaan, mitä biokomponentista maksetaan tällä hetkellä,
kun siitä tehdään erilaisia energiaratkaisuja.
Silloin kun siitä valmistetaan sähköä,
siinä ei ole veroa, silloin kun biokomponentista valmistetaan
lämpöä, ei ole veroa, kun siitä valmistetaan
biokaasua, ei ole veroa. Jos siitä valmistetaan etanolia
ja biodieseliä, silloin siinä olisi tämän
esityksen mukaan nyt sitten vero. Tämä ei ole
ehkä ihan maailman johdonmukaisin menettely. Minä olen
sitoutunut tähän hallituksen esitykseen. Tämä on
näin ja nyt mennään näin, mutta
aika näyttää, onko tuo johdonmukaisuus
tarkoituksenmukaista ja tarpeen sitten toteuttaa.
Lopetan vielä siihen näkymään
toistamiseen, jonka suomalaisista bioraaka-aineista aivan erityisesti
turve tarjoaa. Turpeen energiapotentiaali niiltä osin,
kuin turvesoita Suomessa on käytettävissä,
on noin 12 800 terawattituntia. Se on noin 85 prosenttia
Norjan tällä hetkellä tunnetuista öljyvaroista.
En nyt mene lupaamaan tietystikään, ei minulla
ole siihen mitään edellytyksiä, mutta kun
tiedemiesten kanssa näistä asioista viime kuukausina
olen keskustellut, niin olen kuullut, että mahdollisuuksien
rajoissa todella on, että myös turve voisi olla
nimenomaan entistä keskeisemmin se raaka-aine, jolla uuden
teknologian, toisen sukupolven teknologian, keinoin voidaan valmistaa
näitä biopolttoaineita. Minä toivon ja
sitten myöskin uskon, että arvostamani vihreä kansanedustaja
Erkki Pulliainenkin tässä turveasiassa, josta
me joskus olemme ehkä vähän eri mieltä,
näiltä osin voi ymmärtää tämän ekologisen
näkökulman, mikä tähän
liittyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllähän ministeri Pekkarista
on erinomaisen mukava kuunnella, kun hommat ovat hallinnassa.
Muutama näkökohta. Ensinnäkin on
tietysti aivan selvä asia, että tämä direktiivi
on implementoitava ja hallituksella siinä ei ole ollut
liikkumavaraa mielestäni ollenkaan. Jos ylipäätään EU-jäsenyys
johonkin velvoittaa, niin tämmöisten direktiivien
implementointiin, tuntuivat ne sitten Suomen kannalta vähän
persoonallisiltakin, niin kuin tässä tapauksessa
5,75 prosenttia liikennepolttoaineista biopohjaisilla komponenteilla
varustettuina.
Arvoisa puhemies! Tässä täytyy sitten
muistaa asia, joka on hyvin tärkeä, nimittäin
mitä eduskunta on jo päättänyt
näistä asioista. Minua on kiusannut nyt suoraan
sanottuna viime aikoina, että tässä salissa
puhutaan ja toimitaan niin ohi kuin olla voi, ja jollakin tavalla
se valiokunta, joka on tässä nyt sysätty
eräänlaiseen lapsipuolen asemaan ja mitättömyyksien
suohon, on maa- ja metsätalousvaliokunta, joka kuitenkin teki
kesäkuussa historian parhaan mietinnön, mitä ikinä näistä asioista
on tehty. Valitettavasti ministeriö ei ollut pystynyt kunnollista
maatalouspoliittista selontekoa olosuhteista johtuenkaan antamaan,
mutta valiokunta teki erinomaisen hyvän mietinnön
ja tämän asian pohjan se rakensi ja sen koko eduskunta
yksimielisesti hyväksyi. Mutta sen sanoma ei mene KTM:n
virkamiesten kaaliin, ei pienimmässäkään
määrin. Ministeri sen osaa ulkoa, mutta virkamiehistö siellä taustalla
on täysin ulalla.
Nimittäin, palautetaan nyt mieliin tämä pohja, käyköön
tuon 10:n minuutin mitenkä tahansa, mutta tämän
asian on nyt tultava selväksi. Ensinnäkin meillä on
2,25 miljoonaa peltohehtaaria käytettävissä, ja se
määrä nousee muutamalla tuhannella vuodessa
odottamaan näitä tukia sinne jonolistalle, odottamaan,
että saadaan hyväksyttyä cap-säädöksiin.
Siis se ei ole pienentymässä, vaan se on suurentumassa
raivioista johtuen ja suopohjista johtuen. Pellervon tutkimuslaitos sekä kaikki
muutkin tutkimuslaitokset ovat osoittaneet, että 1,5 miljoonaa
hehtaaria riittää elintarvikeomavaraisuuden toteuttamiseen.
Siis se käytännössä merkitsee
sitä, että meillä on semmoinen 500 000—750 000
peltohehtaaria käytettävissä energiatarkoituksiin.
Nyt sitten tietysti meitä kiinnostaa se, mitä merkitsisi
se, mitä arvoisa ministeri äsken juuri meille
esitteli tästä 5,75 prosentista, mitä se
merkitsisi peltoenergialla tuotettuna. Montako hehtaaria tarvittaisiin
esimerkiksi bioetanolin tuotantoon, että tämä toteutuisi?
Siihen vastaus löytyy tuosta maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnöstä. Me lasketimme sen moneen kertaan
eri laskijoilla, ja se antoi tuloksen, että kun on 500 000
hehtaaria ohralla, niin sieltä saadaan se bioetanolin määrä,
mikä tarvitaan nyt tämän 5,75 prosentin
täyttämiseen.
Mutta mitä tarkoittaakaan se, että me ryhdymme
500 000 hehtaaria käyttämään
ohran tuotantoon niin kuin energiantuotantomielessä? Se
juju ei olekaan tässä etanolissa, vaan se juju
on siinä valkuaisrouheessa, joka tulee siinä prosessissa ohessa.
Sen järkevät rajathan tulevat Suomessa siinä,
kuinka paljon suomalaiset naudat, siat jnp. tätä rouhetta
tarvitsevat vuodessa. Tällä hetkellä tilanne
on sillä tavalla, että kun otetaan normaali pirtutuotanto
huomioon ja biodieselin tuotanto huomioon, niin meille tällä hetkellä tuodaan
ulkomailta, lähinnä Amerikoista, 180 miljoonaa
kiloa soijaa Suomeen. Elikkä toisin sanoen se, mitä meidän
pitää tässä yhteydessä korvata,
on se 180 miljoonaa kiloa tuontisoijaa, jonka osalta muuten voi
yhtenä päivänä olla, ettei sitä saa
yhtä ainutta kiloa Suomeen, koska siitä alkaa
olla pula maailmalla todella rajusti.
Siis toisin sanoen tämä määrä merkitsee
sitä, että ohra-alan maksimi on noin 280 000
hehtaaria ja sen jälkeen sitten, jos lisää tuotetaan
tähän tilanteeseen, se pitää jobata
ulkomaille. Elikkä siis toisin sanoen meillä rehuteollisuuden
pitää käyttää energiaa
siihen, että se prosessoidaan siihen muotoon, että se
pystytään myymään ulkomaille.
Siis meistä tuleekin valkuaisrehun tuottajia ja viemme sitä ulkomaille, muihin
Pohjoismaihin, mihinkä tahansa, missä sitä sitten tarvittaisiin.
Siis toisin sanoen minä olen kääntänyt
tämän koko saman keskustelun toisin päin
elikkä bioetanoli ja sitten siellä toisella puolella
biodiesel ovat siellä silloin, kun näitä rasvoja
esteröidään, se päätuote,
koska kotimaan markkina ratkaisee sen puolen, ja sivutuotteena ovat
sitten bioetanoli ja biodiesel. Siinä siis rajat tulevat
sitä kautta vastaan. Tällä tavalla me
joudummekin miettimään koko tämän
rakennelman uudestaan, ja sillä tavalla tullaan nyt siihen
toisen sukupolven järjestelmään.
Jo 1920-luvun paikkeilla Fischer ja se yksi heppu, jonka nimeä minä en
koskaan muista (Min. Pekkarinen: Tropsch!) — Tropsch, just näin — keksivät
tämän kaasutusmenetelmän, jota käytti
natsi-Saksa hyväkseen, jota käytti apartheidin
Etelä-Afrikan tasavalta hyväkseen silloin, kun
oli täydellisessä taloudellisessa eristyksessä,
ja ne tekivät sillä tavalla synteesin kautta näitä bensojansa.
Tämä menetelmä on edelleen relevantti,
käyttökelpoinen. Se on todettu toimivaksi sotaolosuhteissa,
taloudellisen eristyksen olosuhteissa jnp., ja kysymys on sen käytännön
sovelluksista. Siihen täytyy satsata. Minä olen
sitä mieltä, että on aivan erinomaisen
hyvä asia, että siihen satsataan.
Tämä tuo tietysti nyt, niin kuin arvoisa ministeri
totesi, metsät tähän kuvaan mukaan. Nyt
kun ydinvoimakiima ei ole siinä asteessa, kuin se oli kolme
neljä vuotta sitten, on uskallettu jo Metlan toimestakin
todeta, paljonko se energiapuupotentiaali meillä on. Nyt
kaikki selvitykset, jotka maa- ja metsätalousvaliokuntaan
ovat tihkuneet, osoittavat yhtäpitävästi
sen, myöskin Tapion tuorein selvitys, että se
määrä on yli 10 miljoonaa kiintokuutiometriä,
joka on siis tällä hetkellä energiapuupotentiaali,
mikä ei siis merkitse sitä, että kuitupuuta,
teollisuuden kuitua taikka sahapuuainesta pitäisi käyttää energiatarkoituksiin.
Siis toisin sanoen meillä on tässä valtava
potentiaali kysymyksessä. Jos me käytämme
sitä bioenergiaa ruokohelpituotannossa, niin sitä ruokohelveä voi
olla tämmöisessä chp-laitoksen seoksessa
vain 20 prosenttia, 80 prosenttia pitää olla muuta,
elikkä se merkitsee sitä, että kun se 20
prosenttia on 15 terawattituntia energiaa, niin silloin sitä muuta
on se 60 terawattituntia energiasisältöä,
ja siitä on helppo laskea vuotuisten käyttötuntien
perusteella, kuinka paljon on se kokonaistuotanto sieltä,
toisaalta lämpöä, toisaalta sähköä.
Tullaankin näkemään, että on
olemassa 4 000 megawattia sähkön
piilevää tuotantoa tällä hetkellä elikkä mitään
ydinvoimaloita ei tarvitse rakennella.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä hallituksen
lakiesityksestä, joka nyt on valiokuntaan lähtemässä,
biopolttoaineen käytön edistämisestä liikenteessä,
sanoisin näin, että — tämän
erinomaisen ed. Pulliaisen esityksen jälkeen, joka oli
tietenkin täyttä asiaa, ei muuta voi sanoa — tämä esitys
on kyllä mielestäni tämän hallituksen
ja varmaan ehkä pitkiä eduskuntakausiakin ajatellen
nimenomaan tärkeimpiä, mitä on tehty
kotimaisen energiatuotannon eteen, mitä on tähän
taloon tullut. Tämä on erittäin perustavaa
laatua oleva lakiesitys, ja tästä on annettava
tietenkin hallitukselle mutta ennen kaikkea nyt ministeri Pekkariselle
todella suuri kiitos.
Kun katsoo täältä tämän
lain valmistelua, niin se on tapahtunut erittäin nopeasti.
Toki tässä on selvityksiä ollut paljon
ennen, ja ed. Pulliainen toi hyvin esille maa- ja metsätalousvaliokunnan kannanotot
tältä vuodelta, mutta kun ottaa huomioon myöskin
tämän esityön, mikä on tehty, että vuonna
2004 valtiovarainministeriön kanssa tehtiin taustaselvitys
ja vuosi sitten asetettiin työryhmä, lokakuussa
2005, ja se sai maaliskuussa asiansa selväksi, ja nyt on
jo lakiesitys tullut eduskuntaan, niin minusta tässä on
edetty nopeasti. Ja kun tietää kuitenkin, että eihän
tämä mikään helppo asia ole
ollut, kaiken muun sen energiatalouden, sen mikä meillä energiataloutta
pitää pystyssä, niin kyllä pitää muistaa
aina, että nythän mennään ihan
uudelle alalle, uudelle linjalle, jota ei ole aikaisemmin ollut,
ja tämä on minusta tässä kaikista
merkittävin asia.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti — ei ole syytä pitkään — haluan
todeta sen esimerkiksi nyt juuri liittyen tähän
etanolituotantoon, miten merkittävä lakiesitys
tämä on, minkä takia myöskin Altia
on voinut tehdä jo päätöksen
etanolitehtaan rakentamisesta, tai laajentamisesta, jos näin
sanotaan, Koskenkorvalle. Se on todella suurimpia investointeja,
mitä tämä yhtymä on tehnyt,
50 miljoonaa euroa; ei ole ihan pienestä asiasta kysymys
lainkaan. Ja ennen kaikkea siinä on löydetty nyt
sitten tietäen tämän lakiesityksen tulo
ja ne mahdollisuudet, miten tuota etanolia voidaan sitten käyttää,
se kokonaisuus myöskin tämän valkuaisen
käytölle karjan rehuksi. Jos oikein muistan, niin
yksistään tämä tehtaan laajentaminen tietää kiloissa 230 miljoonaa
kiloa lisää ohraa, kun se on nyt ollut Koskenkorvalla
170 miljoonaa kiloa, nousee 400 miljoonaan kiloon.
Se on todella tärkeä asia työllisyyden
kannalta. Aina me poliitikot mietimme, paljonko se tuo työpaikkoja.
Se tekee vain noin parikymmentä työpaikkaa suoraan
prosessissa, mutta välilliset vaikutukset ovat noin 400
työpaikkaa, puhumattakaan siitä, mitä se
vaikuttaa viljelijäväestöön, joka
tuottaa tätä ohraa. Kun puhutaan kuitenkin yhteisvaikutuksesta,
tämä on liki 10 000:ta henkilöä koskeva
ratkaisu, erittäin merkittävä, suuri asia
nimenomaan sillä alueella. 200 kilometriä Koskenkorvan
tehtaalta joka suuntaan se tuo aivan uusia mahdollisuuksia. Ja ennen
kaikkea tämä on kotimaista tuotantoa, se työllistää,
ja sitten on ennen kaikkea nämä, minä sanoisin
näin laajasti ottaen, ympäristölle myönteiset
vaikutukset tällä ratkaisulla.
Kyllä tästä on todella kiitettävä tätä hallitusta, että on
saatu tämä asia eteenpäin, ja uskon,
ettei varmasti tässä salissa vastakkainasettelua
tämän asian suhteen — ainakin niin toivon — synny, vaan
voidaan mahdollisimman yksituumaisesti viedä sekä valiokunnassa
että salissa tämä lakiesitys mahdollisimman
nopeasti läpi.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä liikenteen biopolttoaineiden
kehittämislaki on nyt ensimmäinen sysäys
siihen, että tämä asia lähtee
liikkeelle entistä rivakammin ja päästään
puheista tekoihin.
Puhemies! Suomalaisella raaka-aineella on merkittävä vaikutus
kokonaistyöllisyyteen ja yhteiskunnallisia vaikutuksia,
mitä tästä on mahdollista saada. Siksi
toivonkin, että se raaka-aine mahdollisimman täydellisesti
tulisi omasta maasta, omalta maaseudulta. Tämä tarjoaa
maaseudulle sellaisen mahdollisuuden — kaiken kaikkiaan
biopolttoaineet, myöskin kaikki bioenergiavaihtoehdot — jota
maaseudulle ei ole pitkään aikaan tarjoiltu.
Ed. Pulliainen kuvasi sen koko prosessin erinomaisen hyvällä tavalla.
Hän pohdiskeli myöskin sitä, kumpi on
nyt sitten se päätuote ja kumpi sivutuote. Siitä voidaan
olla tietysti montaa mieltä. Kun tähän
lisätään vielä se, että tänään
jo keskustelussa ollut lisätalousarvio toi 9 miljoonaa euroa
toisen sukupolven kehittämishankkeelle varoja, niin ei
osaa sanoa, mikä tämän prosessin kokonaisvaikutus
sitten on. Tuohon pohdiskeluun siitä valkuaisrehun ylijäämästä,
joka tällä mahdollisesti saattaa tulla, se toisen
sukupolven tutkimus saattaa tuoda semmoisia tuloksia, jolloin myöskin
tämä asia tulee ratkaistua. Näin toivon.
Puhemies! Verotuksen johdonmukaisuus ei ole ihan sitä,
niin kuin ministeri Pekkarinen totesi, mitä se voisi olla.
Kyllä ihan selvä asia on se, että biopolttoaineista
ja niiden alkuunpääsystä huolehtimisessa
tarvitaan valtion vastaantuloa, ja siinä mielessä verovapaus
tai ainakin merkittävä verojen alentaminen on
paikallaan tehdä — olkoon se sitten ohjeena ja
ohjeistuksena seuraavalle hallitukselle. Se on täysin välttämätöntä.
Myös se investointitahti, joka tällä hetkellä on ensimmäisen
paalunsa saavuttanut tuon Altian investointipäätöksen
osalta, tarvitsee jatkoa, ja se pari laitosta tähän
maahan varmasti vielä tarvitsee. Siinä mielessä täytyy
tarkkaan pohtia myöskin sekä aluetaloudellinen
merkitys, kilpailuneutraliteettivaikutukset että myöskin
se energiatase, joka muodostuu siitä, että jos
nämä tehtaat ovat liian pienellä alueella,
niin uskon näin, että välttämättä näillä edellä mainituilla
kriteereillä kaikki mahdollisuudet eivät täyty.
Siksi pitää miettiä myöskin
niitä vaihtoehtoja, joita tarjotaan tähän
tehdaspaikkakunniksi, myöskin muualta kuin pelkästään
varsinaisesta Vilja-Suomesta. Tämä on tietysti
harkinnan paikka ministeriössä, mitä sen
asian suhteen tehdään. Investointitukien tarpeessa
ja määrässä varmasti tulee olemaan
eroja, mutta toivon, että kun ratkaisu siitä aikanaan
tehdään, siinä myöskin otetaan
vähintään nämä kolme
edellä kuvattua seikkaa huomioon.
Puhemies! Jälleen täytyy sanoa kuten äskeisessäkin
asiassa, että tämä hallitus tekee todella paljon
kotimaisen uusiutuvan puhtaan polttoaine- ja energiahuollon eteen.
Ne päätökset, joita on tehty ja joita
vielä tehdään, osoittavat sen, että hallitus
on ottanut vakavasti sekä ilmastovelvoitteet, joihin me
olemme sitoutuneet, että myöskin sen tuontipolttoaineriippuvuuden
pienentämisen. Me olemme hyvällä tolalla,
me olemme hyvällä realistisella linjalla tässä asiassa.
Kun naapurimaat hehkuttavat sillä, että haluavat
olla öljyriippumattomia jonain vuotena, niin tämä tapa, konkreettisilla
askelilla, niin kuin Vanhasen hallitus on ministeri Pekkarisen johdolla
tässä asiassa menetellyt, ansaitsee suuren kiitoksen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Lepälle — kun yritin
tuossa äsken pysyä 10 minuutin sisällä ja se
onnistui — se juju tässä, mikä on
ensisijaista ja mikä on toissijaista. Se johtuu siitä kiusallisesta pienestä yksityiskohdasta,
että ohran tuotannossa bioetanoliksi ja rypsin tuotannossa
biodieseliksi energiatase on lähtökohtaisesti
vain lievästi positiivinen, mutta kun siihen otetaan se
valkuaisrouheosuuden energiapotentiaali, niin siitä tulee
selvästi energiataseeltaan positiivista. Sen takia minusta
on niin kuin sen älyllisen markkinoinnin kannalta järkevää puhua
näin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Pekkarinen, vähän pidempi puheenvuoro.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Mielellään vähän myöhemmin
palaan varsinaisella puheenvuorolla. Sanon aivan lyhyesti tässä yhteydessä sen, että
näiden
sivujakeiden arvioitu osuus tuottokalkyyleissä on 20 ja
30 prosentin välillä, ja että päätuote
on kuitenkin se pääasiallinen tuoton lähde.
Mutta näitten sivujakeitten merkitys kannattavuuden kannalta,
markkinoille pääsyn ja siellä menestymisen
kannalta, kiistatta on aika suuri.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Pekkarinen ansaitsee kyllä kiitokset
niistä esityksistä, joita tänään
saamme täällä käsitellä ja
myös tästä liikenteen biopolttoaineiden
käytön edistämistä koskevasta
esityksestä. Toki on niin kuin täällä todetaan,
että EU-direktiivihän meitä jo pakottaa
tässä etenemään, ja se on antanut
varmasti myös ministerille hyvää selkänojaa
viedä tätä esitystä edes tässä muodossa
läpi.
Edellä käytettiin viisaita puheenvuoroja,
joiden tasolle en pääse, mutta voin yhtyä niihin
näkökulmiin, että pitäisi pyrkiä siihen,
mikäli meillä vain on mahdollisuuksia, että raaka-aine
olisi kotimaista eikä jostakin Brasiliasta, ja toisaalta syntyvä valkuaisrehu
saadaan myös tässä mahdollisimman hyvin
hyödynnettyä.
Mutta sittenkin havaitsin, että ed. Pulliaisella ja
ministeri Pekkarisella oli hieman erilaiset näkökulmat
raaka-ainekysymykseen, ja kun ed. Pulliainen kovasti painotti
ruokohelpeä ja muuta peltotuotetta, niin ministeri
Pekkarinen nosti esille myös turpeen. Kyllä minun
täytyy sanoa, että ehkä se vaikuttaa
hieman, kun pari kolme viikkoa sitten olimme Jyväskylässä Vapon
vieraina ja käytiin läpi tätä asiaa
ja ilmeni, että turve olisi tässä erinomaisen
käyttökelpoinen raaka-aine, jota kannustaisin
kyllä viemään myös eteenpäin
niin, että se puoli kehittyisi.
Suomessa on erittäin suuret turvevarat. Turve on kuitenkin,
tosin hitaasti, uusiutuva luonnonvara ja siinä mielessä käyttökelpoinen
monelta osin, kunhan pidetään huoli siitä,
että turpeen nostossa ja hyödyntämisessä huolehditaan
ympäristökysymyksistä erittäin
hyvin niin kuin uskon, että tänä päivänä jo
lainsäädäntö ja lupamenettelyt
ja tekniikka ja muu huolellisuus mahdollistavat.
Eli tämä turpeen käyttö tässä raaka-aineena tulee kyllä ottaa ihan
vakavasti ja kannustan ministeriä viemään
sitä näkökulmaa eteenpäin niin kuin uskon hänen itsekin
haluavan.
Arvoisa puhemies! Tällä liikenteen polttoaineitten
biopohjaisuudella on monia positiivisia vaikutuksia: se on todellakin
pitkälti kotimaista, sitten ympäristökysymykset
ja myös työllisyysnäkökulmat
ja työllisyys nimenomaan niillä seuduilla maata,
missä tilanne ei ole vain positiivinen vaan hyvinkin hankala — tällä on
mahdollista vaikuttaa positiivisesti niihin.
Kysymys, joka tässä heräsi vahvasti
esille, on tämä verokysymys ja näyttää siltä,
että kun täällä todetaan tämän
esityksen perusteluissa muun muassa naapurimaa Ruotsin osalta, että "Uusiutuville
polttoaineille on myönnetty täydellinen verohelpotus
vuosille 2003—2008". Eli jo ennen vuotta 2003 Ruotsissa
on käsitelty asiaa ja biopolttoaineille on myönnetty
viideksi vuodeksi täydellinen — taitaa tulla kuusi
vuotta tuossa — täydellinen verovapaus. Ja meillä ei
nyt vuoden 2006 lopulla asiaa käsiteltäessä ensimmäistä kertaa
lakiasiana eduskunnassa vieläkään päästä veroasiassa
johdonmukaiseen järjestelmään ja malliin,
niin tämä ihmetyttää.
Ehkä sallitaan kysyä, vaikka ehkä ministeri
ei vastaa, mutta kuka tätä vastustaa, ettei voitaisi mennä johdonmukaiseen,
järkevään veropolitiikkaan esimerkiksi
tuon Ruotsin mallin mukaisesti. Kuka sitä vastustaa? No,
ilmeisesti vastaan itse, että valtiovarainministeriö,
joka haluaa käyttää veronkevennysvarat
johonkin muualle. Mielestäni se ei ole viisasta. Tässä olisi
todella viisas paikka käyttää veronkevennysvaroja
nimenomaan tähän ympäristöystävälliseen,
työllistävään, kotimaiseen ja
teknologiaa kehittävään kohteeseen.
Vähän ihmettelen, että tämä vastustus
valtiovarainministeriöstä löytyy, kun
samanaikaisesti kuitenkin valtiovarainministeri on maininnut julkisestikin
jokin aika sitten, että Suomessa pitää päästä öljyvapauteen
vuoteen 2030 mennessä. Johdonmukaista olisi, että tässä asiassa
edettäisiin myös verotuksen keinoin Ruotsin ja
varmaan muittenkin maiden mallien mukaisesti. Ja ilmeisesti mitään
estettä siihen ei olisi, päinvastoin, se olisi
erittäin johdonmukaista. Tältä osin siis
odotan, että viimeistään seuraava hallitus
ottaa ohjelmaansa tämän veroasian panemisen johdonmukaiseksi,
järkeväksi ja kotimaista biopolttoainetta ja sen
käyttöä edistäväksi.
Arvoisa puhemies! Tuossa joidenkin kotimaista öljyä tekevien
viljelijöitten kanssa keskusteltuani ihan vastikään
Viitasaarella eräs isäntä tästä tuli
keskusteluun, ja hän totesi, että hän
ei voi myydä sitä omaa öljyään,
koska sen laatu ei ole tasaista ja riittävän hyvää,
ja toisaalta hän sanoi, että veroa hän
siitä joutuu maksamaan. Tämä puoli tietysti
tässä täytyy ottaa myös huomioon, kun
tätä kehitetään. Autojen ja
työkoneitten, traktoreitten ja muiden moottorien kestävyys
ei ole täydellinen ja hyvä, jos laatu on epävakaata, epätasaista.
Näitä kysymyksiä täytyy myös
koko ajan kehittää, ja Suomessa on muun muassa
traktoriteollisuutta, että sielläkin on panostamisen paikka.
Siinä taas on tietysti paikallaan se, mitä ministeri
Pekkarinen on ansiokkaasti edistänytkin eli teknologista
kehittämistä, innovaatiotoimintaa ja muuta vastaavaa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa on erittäin
tärkeä, suorastaan uraauurtava esitys energiapolitiikan
osalta. Tämä toteutuessaan tarjoaa meille varsin
huikeat näkymät, erityisesti ne asiat, joihin
ministeri Pekkarinen viittasi toisen sukupolven teknologioiden kehittämisen
osalta. Tähänhän lisätalousarviossa, joka
tänään oli myös lähetekeskustelussa,
on jo määrärahaakin osoitettu. Hallitus
on ollut toimelias ja eritoten ministeri Pekkarinen näissä energia-asioissa
ja oikeaan suuntaan. Meillähän on paljon puhuttu
kotimaisen energian ja bioenergian puolesta. Nyt on asiassa tapahtumassa
etenemistä. Tämä vaikea asia ollaan saamassa
merkittävän askeleen eteenpäin tämän
esityksen myötä.
Arvoisa puhemies! Voi todeta, että tämä on sekä meille
kansallisesti että myös kansantalouden näkökulmasta
erittäin tärkeä. Se on merkittävä myös
työllisyyspolitiikan ja kestävyyden näkökulmasta.
Erityisen suuri arvohan tällä on pitkällä aikavälillä myös
aluepoliittisen kehityksen osalta. Tämä tuo luontevasti
työtä sinne, missä luonnonvaroja on,
alkuvaiheessa sinne, missä on peltoa, missä on
metsiä ja soita. Tällä tavoin päästään
eteenpäin myös alueellisen kehittämisen
osalta myönteisellä tavalla. Tämä on kaikkinensa
oikeaa politiikkaa, ja toivottavasti myös verokysymysten
osalta löydetään tähän selkeät
linjaukset niin, että tälläkin tavoin
ollaan tukemassa johdonmukaisesti asian eteenpäinvientiä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jos minulla olisi erityinen tarve näyttää tässä asiassa asiantuntijalta,
niin yrittäisin varmaan puhua substanssista, mutta en puhu
substanssista, puhun tunnelmasta.
Kun opposition edustajana sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
joutuu tekemään vastalauseita, mistä seuraa,
että aika usein täällä saa istua myöhään
yöhön tai ainakin iltaan, se johtuu tästä eduskunnan
työjärjestyksestä. Aika usein, kun sitten
kuuntelee välillä näitten muitten ministeriöitten
lakiesitysten lähetekeskusteluja odottaessaan, alkaa niin
sanotusti sylettämään. Tänään
tämän asian kohdalla ei ole tuntunut siltä.
Minä olen tänä iltana kokenut hämmästyttävän
tunteen. Nyt on tullut semmoinen tunne, että tämän
ja itse asiassa jo vähän edellisenkin asian keskustelun
yhteydessä on kokenut tällä lyhyehköllä edustajaurallaan
jotenkin uudenlaisen tunteen, semmoisen tunteen, että nyt
puhutaan tärkeästä, ainutlaatuisesta
ja hienosta asiasta ja sellaisesta, joka ainakin minussa aiheutti
sisäisen liikahduksen. Vähäisin ansio
siitä ei kuulu ministeri Pekkariselle eikä myöskään
ed. Pulliaiselle, jotka minusta ovat osoittaneet tässä asiassa
ensinnäkin sellaista asiantuntemusta ja toiseksi sellaista
otetta, jota toivoisi tässä salissa tämän
ainaisen hallituksen puolustamis- ja räksyttämiskeskustelun
sijasta useamminkin kuulevansa.
Arvoisa ministeri Pekkarinen ja arvoisa ed. Pulliainen, minä arvostan
teitä!
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ystävällisistä sanoista
ja hyvästä ja kannustavasta keskustelusta. Muutama
kommentti asioihin, jotka tulivat tässä keskustelussa
esille.
Ensinnäkin mitä tulee verokysymykseen, siihen
että tämä hallituksen esitys ei poista
biodieseliltä tai etanolilta veroa, näin on hallituksen
näkemys nyt. En osoita valtiovarainministeriä, ei ole
mitään syytä. Koko hallitus kantaa tästä yhteisen
vastuun, minä ja kaikki muut. Tämä on
nyt meidän esityksemme. Kokonaan toinen asia on — hallitukset
tulevat ja menevät — miten jatkossa asiat ratkaistaan.
Tämä on tämä esitys, ja koko hallitus
seisoo tämän esityksen takana. Ed. Kankaanniemi
oikeastaan aika hyvin käsittelikin pohtiessaan tätä kysymystä sen,
että tämä on koko hallituksen esitys.
En todellakaan halua mitään ministereitä erikseen
tässä osoittaa, siihen ei ole minkäänlaista
aihetta. Jatko sitten näyttää, mitä tässä asiassa
tapahtuu.
Toinenkin huomio liittyy rahoitusasioihin, siihen miten investointien
rahoituksen kanssa on tarkoitus menetellä. Kohta sen jälkeen,
kun hallitus pääsi poliittiseen yhteisymmärrykseen
tämän järjestelyn käynnistämisestä,
ensimmäinen teollinen yritys elikkä Altia päätti
perustaa bioetanolitehtaan täällä jo
todetulla tavalla. Valmistelut sielläkin olivat jatkuneet
jo pitkään, niin kuin Punkaharjulla, niin kuin
Säkylässä, niin kuin eräillä muillakin
paikkakunnilla. Oli tämmöinen avoin, transparentti,
järjestely. Kaikki tiesivät, mitä oli
meneillään, ja osasivat siihen valmistautua, ja
Altia lähti ensimmäisenä liikenteeseen.
Minä haluan tässä sanoa selvästi
sen ääneen, että valtio ei tukenut ensimmäiselläkään
sentillä Altian investointihanketta. Se tapahtuu täysin markkinaehtoisesti.
Yritys uskoo, että pystyy kilpailukykyiseen tuotteeseen.
Siinä, että se rohkeni lähteä tähän
järjestelyyn, varmasti osaksi siis sekä Altian
kohdalla että muiden potentiaalisten investoijien kohdalla
vaikutti se, että Suomi, toisin kuin useimmat muut maat,
menee tähän nimenomaan lakisääteisen
velvoitteen kautta. Sillä taataan, että tietyn
mittainen kysyntä syntyy. Jos me olisimme markkinaehtoisesti
lähteneet, kun näin myöhällä lähdettiin
liikkeelle, niin tokkopa sitä olisi syntynyt. Olisi tarvittu
kaiken näköisiä kommervenkkejä,
millä olisi sitten biokomponentin hinta laskettu kyllin
alas. Todennäköisesti verojenkaan pois ottaminen
ei olisi välttämättä riittänyt
markkinaehtoisesti synnyttämään semmoista
kysyntää. Nyt tiedetään, että kysyntä syntyy,
kun lailla velvoitetaan, ja tähän kysyntään pyrkivät
nyt useammat valmistajat vastaamaan sitten tällä teollisella
valmistuksella.
Mitä tulee muihin hankkeisiin, sanon senkin tässä ääneen,
että Altian kohdalla kysymys on valtion omistamasta yrityksestä,
joka toimii toimialalla. Me joudumme kyllä pikkasen toimialapykälää tarkistamaan,
mutta se toimii kuitenkin toimialalla. Sillä on ollut
tietty yksinoikeus alalla toimimiseen. Sillä on tiettyjä synergiaetuja,
ja siitä syystä ei se tarvinnut mitään
suoria investointitukia, toisin kuin näiden muiden yritysten kohdalla
on asianlaita. Näille jää se mahdollisuus,
että siinä kuin mikä tahansa muukin teollinen
investointi paikkakunnalla x tai y voi saada lakien mukaista investointitukea,
niin miksi ei myöskin investointi tämän
tyyppiseen tuotantoon, eli samoilla perusteilla. Ei minkäänlaista
lisäbonusta anneta siitä, että investoi
nimenomaan bioenergian tuotantoon, muttei rangaista liioin siitä,
että investoi siihen. Samoin perustein voi teollista investointitukea
saada sieltä.
Jos taas kysymys on pienimuotoisesta, maatilan yhteydessä tapahtuvasta
jalostustoiminnasta, näihin hankkeisiin voi myöskin
EU:n ja kansallisen rahoituksen kautta tulevan maatilatalousinvestointituen
kautta saada pienimuotoista tukea. Tämä koskee
ei vain etanolia ja biodieseliä vaan myöskin biokaasua.
Sivumennen sanoen meillä Keski-Suomessa on muuten tällainen
pioneeri, joka biokaasun tuotantoa on ollut voimakkaasti viemässä eteenpäin.
Se on vaan niin, että biokaasun suhteen ei päästä samalla
tavalla lakisääteisen velvoitteen kautta eteenpäin,
koska ei ole sellaista autokantaa riittävästi,
joka voidaan velvoittaa ottamaan vastaan biokaasua. Etanolin ja
biodieselin kohdalla asianlaita on toisenlainen. Tosin meitä rohkeita
rokansyöjiä on, jotka omaehtoisesti olemme lähteneet
biokaasun käyttöön, arvoisa puhemies!
Investointia siis periaatteessa voidaan tukea.
Ed. Pulliainen oli erittäin oikeassa siinä,
että se, kuinka monta tällaista isompaa yksikköä Suomeen
voi syntyä näitä investointeja, riippuu
siitä, miten näiden sivujakeiden kanssa käy,
kuinka laaja kysyntä niille löytyy. Altian investointi Koskenkorvalle
tarkoittaa 76 000:ta tonnia etanolia vuodessa. Se arvio
sattuu muuten peltohehtaareissa olemaan täsmälleen
sama: Noin 76 000 peltohehtaaria tarvitaan Altiassa sen
yksikön ohrantuotantoon, mistä etanoli valmistetaan. Mutta
tähän on tietty rajoite, ellei löydy
sivujakeelle kulutusta tai kysyntää Suomen rajojen
ulkopuolella. Nyt nämä teolliset laitokset hakevat sitä kysyntää kaiken
aikaa, ja enemmän sopii toki jonkun verran tätä ihan
sivujaeperusteista tuotantoa kuin mikä on tämä,
niin kuin ed. Pulliaisenkin tekstin rivien välistä oli
luettavissa. Altia ei vielä tuki täysin niitä markkinoita.
Sinne vielä jonkun verran sopii, mutta ei hurjan paljon sivujakeita Suomeen.
Sitten niille pitää löytää muunlainen
käyttö Suomessa tai niiden sivujakeiden viennille
pitää löytyä markkinat Euroopasta.
Kovin kauaksi niitä, sivumennen sanoen, ei kannata viedä;
ainakin arvioivat asiantuntijat tällä tavalla.
Mitä peltohehtaareihin tulee, niin asiantuntijamme
ovat arvioineet, että 5,75 tarkoittaa noin 175 000:ta
hehtaaria peltoa ohrapuolella, vajaata 200 000:ta hehtaari,
ja 150 000:ta lähinnä rypsin ja rapsin
tuotannossa. Rypsille ja rapsille ei niin suurta viljelyalaa saada
arvioiden mukaan tällä hetkellä, joten
tämän raaka-aineen kotimaisen riittävyyden
kanssa on ehkä vähän niin ja näin
ainakin vuoteen 2010 saakka. Toivotaan, että mahdollisimman
suuri osa kysynnästä voidaan tyydyttää siis
suomalaisilla raaka-aineilla ja suomalaisella jalostustyöllä.
Arvoisa puhemies! Vielä palaan näkymään tästä eteenpäin.
Vielä kertaalleen: tämä on tärkeä,
tämä on historiallinen askel, mikä näin
tullaan ottaneeksi. Tämä on oikean suuntainen
askel varmaan, niin kuin täälläkin on
todettu. Mutta kuitenkin, niin kuin ed. Pulliainen hyvin kuvasi,
jos Suomessa on 2,2 miljoonaa peltohehtaaria ja jos 5,75 prosentin
tuottamiseen tarvitaan noin 320 000—350 000
hehtaaria — tämä asiantuntijoidemme laskelmien
mukaan — tämähän kertoo hyvin
nopeasti, että vaikka kaikki Suomen nykyiset pellot pantaisiin
tuottamaan nimenomaan tätä biodiesel- tai etanoliviljaa,
niin ei sillä päästä kuin 35—40
prosenttiin Suomen koko bensan ja dieselin kulutuksesta, vaikka
kaikki Suomen pellot tuottaisivat tätä energiaa.
Eli se ei ole ratkaisu siihen pitkään loikkaan, josta
Euroopan unionissa puhutaan. Euroopan unionin energiaplatformi,
liikenteen platformi, jota on rakennettu siellä, tähtää siihen,
että vuonna 2030 vähintään 25
prosenttia liikenteestä käyttäisi koko
Euroopan unionin alueella biopohjaista polttoainetta. Tämä platformi-tavoitekin
vaan kertoo, että ei siihen pelkästään
pellolla päästä. Vaikka kuinka haluaisin,
että se tuotettaisiin pellolla mahdollisimman suureksi
osaksi, niin realiteetti on, että siihen tarvitaan muita
biokomponentteja, ja silloin nämä uudet teknologiat tarjoavat
mahdollisuuden siihen, mihin tämä ensimmäisen
sukupolven teknologia ei tarjoa mahdollisuuksia.
Toisen sukupolven teknologia tarjoaa mahdollisuudet myöskin
erilaisen puutavaran, tuonne jäävän, hyödyntämiseen. Metsä kasvaa
100 miljoonaa kuutiota vuodessa. Teollisuus käyttää 55
miljoonaa. Energia ja muu käyttää noin
15. Sinne jää noin 20 miljoonaa kuutiota, eikä sitä kaikkea,
niin kuin ed. Pulliainen sanoi, mutta varmaan 10 miljoonaa, 15 miljoonaakin,
kuutiota puuta periaatteessa voidaan vuosittain ottaa käyttöön,
kun teknologia kehittyy ja logistiset järjestelmät
kehittyvät jnp.
Mutta aivan huikean potentiaalin — lopetan taas toistamiseen
siihen — tarjoaa kuitenkin tälle kaikelle turve.
No, turpeen kohdalla on tämä CO2-tase.
Miten sen kanssa käy? Vtt:llä paraikaa tehdään
isoa tutkimusta ja sitä on tehty jo pitempään,
jossa katsotaan, miten tämä Fischer—Tropsch-menetelmä,
kehitetty menetelmä, toimii. Se vanha menetelmä ei
ole riittävän käyttökelpoinen
ollakseen kilpailukykyinen, mutta sitä nyt on asiantuntijoiden
toimesta kehitetty, ja me panemme aika paljon rahaa nyt siihen,
että niitä menetelmiä edelleen kehitetään.
Kun kysyin tämmöisessä tutkijatilaisuudessa, mikä on
turpeen CO2-tase, jos siitä valmistetaan tietty
määrä energiaa, esimerkiksi liikenteen polttoainetta,
verrattuna kilpailevaan polttoaineeseen öljyyn, asiantuntijoiden
arviot liikkuvat tällä hetkellä siinä välissä,
että se on 50 prosenttia vastaavasta energiamäärästä öljyä ja
sitten huonoin turpeen kannalta on 110 prosenttia. Asiantuntijoiden
arviot liikkuvat näin isolla haarukalla. Jos se asettuu
lähemmäksi 50:tä prosenttia kuin 110:tä,
sillä tulee olemaan varmaan erittäin dramaattinen
merkitys sen kannalta, kannattaako turvetta aikanaan toisen sukupolven
raaka-aineena käyttää muutaman vuoden
päästä, ei niin kovin monen vuoden.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan on ilo kuunnella ministerin ja
muidenkin puheenvuoroja tässä asiassa. Tässä nimittäin
todella ollaan ihan historiallisen taitteen kanssa tekemisissä,
ja minusta on kyllä hyvä, että kauppa- ja
teollisuusministeri tälläkin puheenvuorolla osoitti,
että hän tuntee ja hallitsee tämän
alan ja kemiat kyllä ovat selvillä.
Haluan osaltani, arvoisa puhemies, vain todeta sen, että tämä asia,
kuten keskustelussa on todettu, liittyy siis noin isossa kierrossa
ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja sitä kautta vaatii vähentämään
kasvihuonepäästöjä. Tämä on
oikeastaan se keskeisin lähtökohta tälle
asialle.
Sitten toisaalta Euroopan unioni on myöskin asettanut,
kuten ministeri on täällä erinomaisesti kertonut,
tietyt velvoitteet myöskin liikenteen päästöjen
pienentämiseksi. No, meillä Suomessa on tilanne
se, että tämä tulee vähän
niin kuin taivaan lahja maaseudulle tilanteessa, jossa maaseudun
tulevaisuus on osin hyvinkin vaikea sukupolvenvaihdosten kautta.
Keski-Suomen maakunnassa, kuten ministeri sanoi, on myös
kokeilua tällä alalla, mutta tämä on
sellainen valonsäde, joka, arvoisa puhemies, on nyt selvästi
havaittavissa, ja sillä on mielestäni aivan kansakunnan
kannalta oma merkityksensä.
Siksi on hyödyllistä, että hallitus
ja sen vastaava ministeri on tämän asian näin
vauhdikkaasti tuonut. Oliko se vuosi 1999, jolloin laadittiin Suomessa
ensimmäinen Ueo eli uusiutuvien energialähteiden
edistämisohjelma, ja nyt on parhaillaan menossa vuosien
2003 ja 2006 välinen, niin että tältä osin
todella yhdyn näihin puheenvuoroihin, jotka antavat myönteistä palautetta.
Arvoisa puhemies! Totean oikeastaan sen, että tähän
on kuitenkin liitettävä sellainen realistinen suhteellisuusnäkökulma.
Jos ajatellaan esimerkiksi Suomessa ohrapeltokysymystä,
niin bioetanolia saadaan 1 250 litraa hehtaarilta. Jos
ajatellaan Englannissa vehnäpeltoa, siitä tulee
2 900 litraa hehtaarilta, Yhdysvalloissa maissipellosta 4 100
litraa hehtaarilta ja Brasiliassa sokeriruokopellolta 5 700
litraa hehtaarilta.
Toisaalta siis tarkoitan sitä, arvoisa puhemies, että tämä on
meille mahdollisuus, se on uusi tapa hyödyntää bioenergian
kautta energian tuotantoa, mutta että kun suhteutamme sen
hyödyn, niin se sitten kuitenkin löytää oman
paikkansa tässä kansainvälisessä vertailussa.
Tämä lakiesitys on siis erittäin hyödyllinen,
ja toivotaan, että se etenee nopeasti tässä eduskunnan
käsittelyssä.
Keskustelu päättyy.