5) Hallituksen esitys laiksi yksityisistä teistä annetun
lain muuttamisesta
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva esitys laiksi tielain
muuttamisesta saattaa monen mielestä olla hyvinkin rutiininomainen.
Kyseessä kuitenkin on hyvin merkittävä asia,
koska kyseessä on taustaltaan hyvin hankala eduskuntakäsittely
koskien kestävän metsätalouden rahoituslain
muutosta vuosi pari sitten tässä talossa. Siinä yhteydessä maa-
ja metsätalousvaliokunnalle esitettiin hankalan yksityistierahoitustilanteen
helpottamiseksi, että Kemera-lain eli kestävän
metsätalouden rahoituslain metsänparannusvaroja
voitaisiin käyttää myöskin yksityisteihin
yksityistieavustusten lailla. Tätä pidettiin sinällään
hyvänä myös maa- ja metsätalousvaliokunnassa
myös sosialidemokraattien taholta, koska 95 lähes
nollatilanteesta hiljakseen nostettu yksityistierahoitus on nyt
vasta siellä reilun 10—12 miljoonan euron vuositasolla
ja tavoite, johon hallituksen maaseutupoliittisessa periaatepäätöksessäkin
tähdätään, on 120—150 miljoonan
markan tasossa.
Tämä esitys vain yhtäkkiä paljasti
myöskin eräitä hankalia puolia lähinnä maa-alueita
omistamattomien, sanotaan nyt, jokamiehenoikeuksien kannalta. Kävi
nimittäin ilmi, me sosialidemokraatit huomasimme, että vaikka
valtion rahaa ja yhteistä verorahaa annettaisiin yksityisteille,
niin yksityistien omistajatiekunta pystyisi estämään
muiden ihmisten kuin tieosakkaiden tien käytön.
Tämä ei tietenkään meidän
mielestämme voi olla oikein, ja siksi maa- ja metsätalousvaliokunnassa
sosialidemokraatit riitauttivat tämän asian, ja
saimme toki tukea sitten muun muassa vasemmistoliiton ja vihreidenkin
taholta. Lähinnä keskustan ja kokoomuksen taholla
oli sitten niitä, jotka olivat sitä mieltä,
että valtion raha kelpaa, mutta käyttöön
ei saa puuttua.
Kuitenkin kun asiaa sitten veivattiin monelta taholta, kävi
ilmi, että kestävän metsätalouden rahoituslakiin
oli vaikea kytkeä tätä käyttöoikeutta,
joka yksityistielain puolella on niin, että jos valtion
varoja annetaan, niin vähintään kymmenen
vuotta viimeisen avustuksen tulosta on sitten oltava tienkäyttöoikeus,
sanotaan nyt näin, jokamiehenoikeuden puitteissa tai sitten
veronmaksajilla, jotka sen tieavustuksen myöskin hoitavat.
Silloin monivaiheisen keskustelun jälkeen oikeusministeri
Johannes Koskinen antoi täällä vakuutuksen
siitä, että yritetään hallituksen
sisällä asiaa korjata, ja myöskin liikenne-
ja viestintäministeriön puolelle olimme siinä vaiheessa
yhteydessä ja ilmeni, että tätä kyseistä kohtaa
pitäisi yksityistielain kautta sitten lähteä korjaamaan.
Nyt sitten tässä hallituksen esityksessä on
todettu, että jos yksityistielain eli nyt tämän
käsiteltävänä olevan lain tai
muun lain kautta saadaan avustusta, silloin on vähintään
tämä kymmenen vuoden käyttöoikeus
viimeisen avustuserän maksamisesta voimassa.
Minusta tämä oli, sanotaan, välipuheiden
tyylikäs loppunäytös, elikkä tämä eduskunnassa
esille tullut tarve turvata tien käyttö silloin,
kun verorahoilla tietä rahoitetaan, on nyt tulossa oikealla
tavalla kuntoon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Yhdyn pitkälle siihen, mitä ed.
Rajamäki totesi, mutta tietysti, kun en ole asianomaisen
valiokunnan jäsen, en tiedä niitä asioita,
joita siellä on käsitelty.
Kun itse toimin ennen kansanedustajauraani nimismiehenä,
eräs ikävimpiä tapahtumia oli se, että tie
laitettiin poikki puomilla, rautakettingillä taikka muuten
ja sen jälkeen piti ruveta miettimään
sitä, leikataanko kettingit poikki, sahataanko puupuomi
poikki ja päästetään ihmiset
liikkumaan siellä tiellä. Ratkaisuja, joita silloin
joutui aina miettimään ja tekemään,
hämmensi eräs Tapion päätös:
oli rakennettu metsätie, ja silloin ei ollut siihen päätökseen
korkeimman oikeuden ratkaisua, mutta alioikeudet olivat todenneet,
että ei voi antaa lupaa käyttöön.
Sen jälkeen tilanne oli riistäytyä totaalisesti
ainakin sillä paikkakunnalla, jolla itse vaikutin. Mutta
vuonna 91 korkein oikeus on sitten ratkaissut tämän
suuntaisen ongelman ja todennut ykskantaan, että silloin kun
on kyse metsänparannusvaroista yksityistien rakentamiseen
ja kun on myönnetty nämä tilakohtaiset
lainat ja avustukset, silloin ei voida tehdä sitä,
että tien käyttö estettäisiin.
Eli riippuu siitä, minkä luontoisia yhteiskunnan
varat ovat: kohdistuvatko avustukset yksittäiseen henkilöön,
onko järjestäytymätön tiekunta
ja millä tavoin myöskin tien hoito on tehty, eli huolehtivatko
tieosakkaat yhteisesti siitä, erityisesti kunnossapidosta.
Mutta nyt tässä hallituksen esityksessä minun
mielestäni hyvin selvästi luetellaan ne lait,
joiden perusteella annettu raha ei enää voi estää sitten
tien käyttöä kymmenenä seuraavana
vuonna, kun tämä avustuserä on nostettu.
Myöskin perusteluissa on yksityiskohtaisesti ja selvästi
nyt todettu se, että kun työt on tehty kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain mukaisella rahoituksella,
jossa saajana ei ole tiekunta tai tieosakkaat yhteisesti vaan yksityinen
maanomistaja, niin silloin avustuksella ei olisi vaikutusta oikeuteen
sulkea tie ulkopuolisilta. Näin itse olen ymmärtänyt
tämän, eli silloin sillä ei ole vaikutusta
siihen. Kun perusteluissa todetaan näinkin yksityiskohtaisesti
tämä seikka, milloin voidaan sulkea ja milloin
pitää antaa muille oikeus kulkea sillä tiellä,
niin tämä selventää sitä,
ja nimenomaan myöskin se, että täällä suoraan
on todettu tämä kymmenen vuoden määräaika.
Mutta on eräs asia, joka minua jälleen kerran hieman
harmittaa ja joka saattaa tehdä tästäkin laista
sellaisen, että maakunnissa riidellään
loputtomasti. Mitä on "vähäistä suurempi
haitta"? Minä itse jäin miettimään,
että kyllä siinäkin aika tulkinnanvarainen
sanonta on, kun pitää tehdä ratkaisu,
onko vähäinen haitta, suuri haitta vai vähäistä suurempi
haitta. Kun se on muun kuin tieosakkaan järjestämää,
niin kyllä sanoisin näin, että kyllä tämäkin
laki vielä varmasti käräjöitä synnyttää ja
mieliä kuohuttaa maaseudulla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys n:o 163 eduskunnalle laiksi
yksityisistä teistä annetun lain muuttamisesta
on aivan oikean suuntainen, ja on sinänsä hyvä,
että asioita halutaan tällä tavalla selkeyttää,
kuin esityksessä on. Mutta aivan kuten täällä ed.
Vistbacka äsken toi esille, muun muassa tämän
kaltainen tulkintakysymys kuin "vähäistä suurempi
haitta" toivottavasti valiokuntakäsittelyssä saa
selkeyden, jotta lain soveltajat ja käyttäjät
tietävät, mitä tuolla tarkoitetaan.
Yleensä lainsäädännössä tulisi
olla mahdollisimman vähän epäselvyyksiä,
niin että laki olisi selkeä noudattaa. On ymmärrettävää,
että yksityisteitten pitäjien taholta on tullut
ajatus laittaa näitä puomeja, kun tien kunnossapitoon
valtion avustukset ovat käytännössä lakanneet
ja näin ollen näitä paineita on. Mutta
on tietysti looginen periaate, että silloin kun valtio
avustaa ja kunnostaa tietä tai on avustanut sen rakentamisessa,
tiellä pitää olla oikeus myöskin
muuhun liikkumiseen. Mutta sitten on tämä kysymys,
mikä haitan määrittely on. Toivon, että valiokuntakäsittelyssä näihin
epätarkkuutta sisältäviin kysymyksiin saataisiin
selkeämmät sanamuodot.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean ed. Oinoselle, että valtion
avustukset eivät ole lakanneet. Ne lakkasivat silloin vuoden
96 alusta, mutta viime vuonna valtio on antanut avustuksia yksityisteille
jo yli 70 miljoonaa markkaa ja nyt hallituksella on tarkoitus antaa
yli 100 miljoonaa vanhaa markkaa, eli siinä mielessä teidän
puheenvuoronne oli virheellinen.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tiedän aivan hyvin, kuten ed.
Kuosmanen: Kysymyshän on peruskunnostuksen ja tien rakentamisen
menoista, mutta tavanomaisiin hoitomenoihin, sanoisinko juokseviin
menoihin, auraus-, pintasorastus-, lanausmenoihin, tämän
kaltaisiin ei ole saatavissa. Mutta on aivan totta tämä,
että jos tehdään vähän suurempaa
remonttia, niin niihin sitten ovat määrärahat
onneksi parantuneet, ja toivon, että tällä tiellä ahkerasti
mennään eteenpäin.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä hallituksen edustajat
aivan suotta tässä henkseleitään
räpsyttelevät tämän asian suhteen,
että se olisi jollain lailla hoidettu. Tämän
hallituksen ajan yksityistiet ovat olleet valtion lypsylehmiä eivätkä avustuskohteita.
Koska yksityistiet eivät ole alv-velvollisia, niin yksityisteiltä valtio
saa alv-tuloja yli 100 miljoonaa, vanhoissa mummonmarkoissa laskettuna,
ja avustus on vain noin puolet siitä. Todellakin, niin
kauan kuin Suomessa on alv-järjestelmä ollut,
valtio on yksityisteitä lypsänyt enemmän
kuin avustanut, mikä on täysin väärä tapa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tieasiat aina keskusteluttavat joka
paikassa ja aiheuttavat riitoja maaseudulla yllättävän
paljon. Pienikin tienpätkä, jos se ei ole oikeassa
kohdassa tai siitä kuljetaan, niin usein syntyy riitoja. Tässähän
selkeytetään kuitenkin lainsäädäntöä sillä tavalla,
että tässä on selkeästi nimetty
näitä seikkoja, mistä tiekunta voi asettaa
rajoituksia. Kun lukee tarkemmin tätä esitystä,
niin tämä pointti, miksi tähän
on lähdetty, todennäköisesti on lähtenyt
riidoista ja yksi täällä jopa lukee, tämä ratsastus.
Minuunkin on kahdestakin paikasta aikaisemmin otettu yhteyttä,
ja varmasti muihinkin edustajiin, tämän tyyppisistä tapauksista,
että on pieni yksityistie ja siinä sattuu olemaan
ratsastustalli lähellä. Tällä hetkellä niitä ratsastajia
ei ole voinut kieltää eikä erikseen periä maksua
siitä. Nyt tulee mahdollisuus — sivulla 5 mainitaan
tästä muun muassa — jopa kieltää,
jos on "vähäistä suurempi haitta". Se
käsite on tietysti aika vaikea määrittää,
mutta meillähän on hirveän paljon harkintaa
kaikissa lainsäädännöissä ja
uskon sen tulevan hahmottumaan. Joillekin vähäistä suurempi
haitta voi olla aika pienikin haitta, ja toisille se sitten on toisella
tavalla. Uskon, että tässä käydään
kyllä riitoja jatkossakin, mutta kuitenkin tässä on
joitakin tämmöisiä tartuntakohtia tiekunnille
ja osakkaille siinä, missä tapauksessa voi päätöksiä tehdä,
ja tietysti tienkäyttäjillekin oikeuksia. Niin
kuin ed. Rajamäki totesi, siitä käytiin
pitkä vääntö, kun selkeytettiin
sitä puolta, jotta puomeja ei voi laittaa. Silloin joskus
aikoinaan vuodeksi katkaistiin kokonaan näitä yksityisteitä,
mutta sen jälkeenhän ne on palautettu.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän
erittäin hyvin yksityistiehoitokuntien osakkaita tässä tilanteessa,
kun 90-luvun puolivälin jälkeen yksityisteiden
määrärahat valtion suunnalta pudotettiin
nollaan. Nyt pikkuhiljaa niitä on nostettu, mutta yksityisteiden
kunto on päässyt oleellisesti heikkenemään, minkä todistavat
kaikki ne selvitykset, mitä asiasta on tehty. Toisaalta
yksityisteiden merkitys yhteiskunnassahan on kiistaton, sillä noin
80 prosenttia luonnonvaroista lähtee liikkeelle yksityisteiden
varsilta. Siinä mielessä on aivan välttämätöntä,
että rahoitusta lisätään ja
myöskin lainsäädännöllä turvataan
tiekunnan osakkaiden oikeudet ja heidän asemansa tässä yhteiskunnassa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että asia
menee lausunnolle myös perustuslakivaliokuntaan. Ratsastuksenhan
on katsottu sinällään kuuluvan jokamiehenoikeuden piiriin
osittain sen vuoksi, että ratsukko katsotaan esimerkiksi
tieliikennelaissa verrattavaksi jalankulkijaan eikä ajoneuvoon.
Tästä on tosiaan minuunkin otettu yhteyttä monelta
suunnalta ja lähinnä kaupunkien läheisyydestä,
ei niinkään omasta maakunnastani. Minä luulen,
että nämä ongelmat ja vaikeudet tässä koskevat
enemmänkin taajamien lähistöjä.
Siellä ei ole kaavoituksella otettu esimerkiksi huomioon
sitä, että ratsastusreittejä olisi tarpeeksi
kaavoituksessa huomioitu, jolloin joudutaan käyttämään
esimerkiksi yksityisteitä kauttakulkuun, että päästään
jonnekin maastoon ratsastamaan. Tosi paljon on pelkoja siitä,
loppuuko meiltä nyt tämäkin harrastus, nimenomaan
maastoratsastus, kokonaan.
Tässä on tosiaan monia asioita, joita pitäisi vielä valiokunnassa
selkeyttää: Mikä on säännöllistä tai
tilapäistä toimintaa, johon tarvitaan lupa; mikä on
vähäistä suurempi haitta, josta voidaan mahdollisesti
periä maksu käytöstä; ja mikä on tämä huomattava
haitta, jonka perusteella tiekunta voi kieltää yleisesti
tienkäytön kunnan suostumuksella? Nämä ovat
sellaisia asioita, että näihin pitäisi
saada jonkinlaista konkretiaa ainakin mietinnön puolelle
siellä valiokunnassa, ettei tule sitten hirveitä riitoja
eri puolilla Suomea.
Perusteluissa tosiaankin puhutaan järjestetystä toiminnasta
ja siitä, että luvanvaraista olisi yleensä ratsastustallien
läheisyydessä tapahtuva yksityisteiden käyttö.
Minulla ei sinänsä ole mitään
luvanvaraisuutta vastaan, onhan ihan kohteliasta pyytää lupa
maanomistajilta tai teiden maksajilta tien käyttöön,
mutta onko se järjestettyä toimintaa, jos minä sovin
kaverini kanssa, että lähdetään
huomenillalla klo 18 ratsastamaan?
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan aluksi yhdyn niihin näkemyksiin,
joita täällä on esitetty yksityisteiden
tärkeydestä valtakunnallisen liikenneverkon kannalta.
Onhan niin, että maaseudulla asuminen, yrittäminen,
vapaa-ajanviettomahdollisuudet ja muut edellyttävät,
että meidän yksityistieverkostomme on kunnossa.
Siinä mielessä on miellyttävää tietysti
todeta, että aivan viime aikoina myöskin yksityistieavustuksia
on pystytty pikkuhiljaa hinaamaan kohti sitä tasoa, mikä on
tavoitteeksi asetettu.
Sitten itse esitykseen.
Ed. Rajamäki ensimmäisessä puheenvuorossa valotti
aika hyvin sitä problematiikkaa, mikä täällä on
aikaisempien vuosien aikana esimerkiksi eri julkisten tahojen avustusten
suhteen tässä asiassa ilmennyt.
Sitten eräs huomio ed. Vistbackan puheenvuoron johdosta,
jossa hän pohdiskeli ymmärtääkseni
nimenomaan tämän lakiesityksen 80 §:n
1 momenttia ja problematisoi "vähäistä suurempaa haittaa"
ja sen määrittelyn vaikeutta. Totta on varmasti,
että tulkinnanvaraa saattaa olla, mutta minusta kuitenkin
esityksen perusteluissa on aika hyvin haettu ikään
kuin pohjaa, mitä se "vähäistä suurempi
haitta" voisi olla.
Yhdyn ed. Komin näkemykseen siitä, että valiokuntavaiheessa
tähän asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Kyllä minun mielestäni yleisen oikeustajun mukaan
silloin, kun yksityistiehen kohdistuu tavanomaista suurempaa käyttöä, osakkailla
on myöskin oikeus saada siitä korvaus.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella, niiden, jotka käyttävät,
pitäisi ryhtyä suoraan osakkaiksi, kuten ed. Ravin
puheenvuorossa äsken kävi selville. Jos se ratsastustoiminta
kerta on säännöllistä, niin
onhan hyvin kohtuullista, että he olisivat tieosakkaina.
Tosin ratsastushomman tietä kuluttava vaikutus on minun
mielestäni paljon pienempi, miltä se näyttää. Minä tietenkin
hevosmiehenä ajattelen sen ehkä toisin päin,
mutta myös 5:tä kilometriä yksityistietä yksin
hoitavana ja hallinnoivana ja kunnossapitävänä tiedän
sen, että ne jäljet ovat paljon rumemmat, mitä ne
loppujen lopuksi tiehen vaikuttavat. Osaltani kyllä väitän,
että siinäkin on se perisuomalainen käyttövoima,
kateus, yhtenä syynä, että sitä halutaan
rajoittaa.
Mutta yksityistiet ovat osa meidän kansallisvarallisuuttamme,
ja on melko outo asia, että porvarit istuvat sellaisessa
hallituksessa, jossa ei ymmärretä sitä,
että omaisuudesta huolehtiminen on huomattavasti halvempaa
kuin sen rakentaminen, ja annetaan tällä lailla
merkittävän osan kansallisomaisuutta rapistua.
Tällä hetkellä tutkimusten mukaan kaksi
kolmasosaa yksityisteistä on jo huonossa kunnossa tai sitä huonommassa
luokka-asteessa. Onko tässä sitten, kun rahat näin
vähäksi on viety, se hallituksen tavoite, että jos
ne eivät muuten lähde maalta pois, niin ainakin
tieriitojen takia osa hyppää junaan ja häipyy?
Ehdottomasti nopein tapa tämän asian talouden
korjaamiseksi olisi se, että yksityistiet pääsisivät
arvonlisäverovelvollisiksi halutessaan. Siinä tulisi
heti jo automaattisesti 22 prosentin kädenojennus jokaiselle
tiekunnalle nykyiseen hommaan verrattuna.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vilkunalle haluaisin todeta, että 80 §:n
1 momentti ei koske niin intensiivistä tienkäyttöä.
Se on määritelty lain 10 §:ssä,
jolloinka täyttyy nimenomaan osakkaaksi ryhtymisen velvoite.
Vielä, ed. Vilkuna, kyllä puheenvuoroni alkuosassa
omasta mielestäni aika selkeästi yritin tuoda
esiin yksityistieavustusten tärkeyden.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Voin kyllä tuohon ed. Vilkunan
puheenvuoroon yhtyä monelta osin. Yksityisteiden kunnon
varmistaminen on tosiaan tärkeätä myös
sen takia, että siellä erilaiset yritykset pystyvät
toimimaan, sieltä pystytään kuljettamaan
tavaraa eteenpäin, ja sitä kautta vaikutetaan
myös muuttoliikkeeseen.
Olisin vielä ratsastukseen palannut sen verran, että olen
toki sitä mieltä, että myös
ratsastajalla on velvollisuuksia tien kunnon eteen. Hän voi
ratsastaa siellä reuna-alueella, ettei ratsasta juuri siinä autoilijan
urassa, johon tulee helpommin kuoppia jne. Myös ratsastajat
voivat käytöksellään vaikuttaa
paljon siihen, miten heihin suhtaudutaan. Tämä on
ihan tosiasia.
Mutta on erittäin törkeitä tapauksia
eri puolilta Suomea kuulunut myös siitä, kuinka
yksityisteillä osakkaana olevat ovat pelotelleet pikkutyttöjä,
jotka ratsastavat luvan kanssa siellä tiellä, autoilla
tai niin edelleen. Tämä on tosi vaarallista, kun
pidetään myös muistissa, että näitä pahoja
onnettomuuksia on myös tämmöisissä tilanteissa
tapahtunut vahingossakin, saatikka sitten, kun tahallaan pelotellaan.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vilkunalle voisi todeta, että ei
se tilanne nyt ihan niin paha ole kuin kuvasitte. Itse olen puheenjohtajana
yhdessä tiekunnassa, jossa meitä on 52 osakasta,
ja tietäkin on kymmeniä kilometrejä.
Kyllä meillä tien taso on pidetty ihan saman tasoisena
kuin aikaisemmin. Se ero siinä on tapahtunut, että me
jokainen joudumme vähän maksamaan siitä enemmän. Jopa
viisi kuusi vuotta pyöritin sitä juttua niin, että ei
tarvinnut kerätä yksikkömaksuja ollenkaan,
vaan sitä pyöritettiin valtion ja kunnan avustuksilla.
Tietysti voi kysyä, oliko se miten tehokasta. Ennen nimittäin
ostettiin ostopalveluna kunnalta koko sen tien hoito. Nyt kun on
itse käyty hoitamaan, huomattiin, että saatiin
noin 30 prosenttia halvemmalla. Nyt ollaan tasollisesti vasta lähellä sitä tilannetta,
mikä oli 90-luvun alkupuolella.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Juuri tämän kaltaisen toiminnan,
mitä ed. Komi mainitsi hevosia kohtaan tapahtuneeksi, käyttövoimaksi
nimenomaan mainitsin sen perisuomalaisen kateuden.
Mutta ed. Esa Lahtelalle haluaisin sanoa, että en ollut
näitä murtolukuja, joita edellisessä puheenvuorossa
käytin, hatustani tempaissut. Ne olivat viime viikolla
valtakunnallisessa lehdessä luettavissa, että vain
yksi kolmasosa yksityisteistä on tyydyttävässä tai
sitä paremmassa kunnossa, ja se on hyvin huolestuttavaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Meidän täytyy muistaa
se tilanne silloin vuonna 96, mikä oli Suomen taloudessa,
kun miljardikaupalla otimme velkaa kuukausittain ja velka lisääntyi
entisestään. Siinä vaiheessa olimme pakotettuja
suorittamaan voimakkaita leikkauksia. Yksi niistä oli sitten
yksityisteitten kohtalo, että valtion avustukset leikattiin
nollille. Sen jälkeen yksityisteistä ottivat vastuun
minun mielestäni kunnat. Siinäkin kaupungissa,
jossa olin kaupunginhallituksen puheenjohtajana, me annoimme saman
avustuksen, jonka valtio antoi yksityisteille. Sillä tavalla
vastuu valtiolta siirtyi kunnille ja kuntien päättäjille.
Mutta minun mielestäni se on väärä suunta
hoitaa yksityistieverkkoa, koska jos me haluamme suorittaa hyvää aluepolitiikkaa,
niin ehdottomasti yksityistieverkko on niitä painopistealueita,
joka täytyy Suomessa säilyttää,
että Suomi säilyy asuttuna kaikkialla.
Siinä mielessä hallitus ja eduskunta on viime vuosina
tehnyt oikean suuntaisia päätöksiä talousarviokäsittelyssä,
että nyt on nostettu yksityisteiden rahoitusta kohta samalle
tasolle kuin vuonna 96 eli noin 110 miljoonaan markkaan. Mutta siitä huolimatta,
vaikka näinkin tapahtuisi, jatkossa me tulemme valvomaan,
että yksityistieverkko palvelee kaikkia kansalaisia. Ei
ole oikein, että tieosakkaat, jotka saavat kuntien tai valtion
avustuksia, laittavat joitakin rajoitteita muille kulkijoille. Siinä mielessä tämä
hallituksen
esitys, arvoisa puhemies, on erittäin hyvä.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen muisti ehkä hieman
väärin. Se oli 128 miljoonaa kuusi vuotta sitten,
kun yksityistielaki yritettiin kumota kokonaisuudessaan. Se saatiin
pidettyä, mutta rahaa ei tullut kyllä lainkaan
siihen. Nyt esitys on tällä erää 66
miljoonaa markkaa. Jos tiekunnat entistä enemmän ryhtyvät
itse perimään maksuja, ja kun on tämä epämääräinen
sanonta, että "vähäistä suurempaa haittaa"
aiheuttavissa tapauksissa, niin siitä syntyy aivan turhanpäiväisiä riitoja.
Valtiovalta voisi aivan hyvin laittaa sen 50—60 miljoonaa, mikä tällä erää puuttuu.
(Eduskunnasta: Se laittaa!) — Laittaa ja laittaa, mutta
ei ole vielä tähän mennessä laittanut. — Tällä konstilla
saataisiin nämä riidat pois. Yksityisteitten ympärillä on
aivan riittävästi riitoja muutenkin, eikä tarvitsisi enää lainsäädännöllä niitä lisätä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Myllyniemi, se summa on yli 100
miljoonaa vanhaa markkaa, koska siellä on Kemera-varat. Siinähän
muutettiin lakia siten, että nyt voidaan kestävän
metsätalouden rahoituslain mukaisia varoja käyttää,
jolloin sieltä kautta se summa nousee yli 100 vanhaan miljoonaan.
Siinä mielessä puhuitte äsken väärin.
Mutta se on totta, mistä ed. Oinonen käytti
puheenvuoron aikaisemmin, jotta tällä hetkellä suoraan
kunnossapitoon ei näitä varoja jaeta, vaan tämmöisten
ennalta arvaamattomien vahinkojen korjaamiseen ja sitten peruskorjaukseen.
Toivoisi, että saisimme jatkossa myös kunnossapitoon nousemaan
rahoja valtion budjetin kautta suoraan, mitkä eivät
tule kestävän metsätalouden rahoituslain
kautta, jolloin saataisiin jonkin verran maksettua myös
kunnossapidosta. Tai sitten tätä järjestelmää olisi
muutettava sillä tavalla, jotta kuntien valtionavuissa
olisi vähän pottia, niin kuin ed. Kuosmanen totesi
oikein, jotta kunnat ottivat jonkin verran vastuuta. Kaikki kunnat
eivät ottaneet, osa kunnista otti vastuuta. Ei se kokonaan
sitä korvannut, mutta helpotti tilannetta.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos tätä 50:tä miljoonaa,
mikä täällä sanottiin, että 110
miljoonaa kokonaisuudessaan saadaan käyttää samoihin
tarkoituksiin kuin aikaisemmin, niin harvoin olen 50 miljoonalla
näin lyhyellä puheenvuorolla saanut asiaa parannettua. Kiitos!
(Naurua)
Keskustelu päättyy.