22) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
         annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti hallitus
            on sitoutunut suomalaisen merenkulun kilpailuedellytysten turvaamiseen,
            ja tätä koskevia ratkaisujahan hallitus teki jo
            hallitustaipaleensa alkupuolella. Hallitus pyrkii turvaamaan suomalaisen
            kauppalaivaston kilpailukykyä suhteessa kilpailijamaihin
            kehittämällä merenkulun tukia EU-linjausten
            mukaisesti ja myöskin seuraten tarkasti sitä,
            mitä tärkeimmissä kilpailijamaissa tässä suhteessa
            tapahtuu.
         
         
         Viime vuosina valmistuneissa merenkulkupoliittisissa selvityksissä todetaan,
            että mikäli alalle ei luoda yhdenvertaisia toimintaedellytyksiä keskeisten
            kilpailijamaiden kanssa, jäljellä oleva matkustaja-alustonnisto
            tullaan vähitellen siirtämään
            ulkomaan lipun alle. Tällainen kehitys johtaa vähitellen
            alan työpaikkojen alasajoon ja myöskin alaan liittyvän
            osaamisen katoamiseen täältä Suomesta.
         
         
         Merenkulun tukeminen on myös useissa selvityksissä osoitettu
            kansantaloudellisesti järkeväksi. Vastaava analyysi
            on luonnollisesti ollut myös muiden maiden tukitoimia koskevien
            ratkaisujen taustalla. Asia on juuri nyt akuutti muun muassa siitä syystä,
            että tiedämme, että Tallink pohtii parhaillaan
            tapahtuneen fuusion johdosta Siljan alusten kohtaloa, ja myös
            Finnlines on lähiaikoina ottamassa käyttöön
            uusia aluksia.
         
         
         Erityisesti olemme halunneet kantaa huolta myös huoltovarmuudesta.
            Ainoastaan Suomen lipun alla purjehtiviin aluksiinhan voidaan kohdistaa
            esimerkiksi kriisitilanteissa vaatimuksia. Lipulla ja sen houkuttelevuudella
            on siis edelleenkin keskeinen merkitys huoltovarmuudelle silloinkin,
            kun varustamoiden omistus on mahdollisesti ulkomailla, niin kuin
            nyt ilmeisesti on tapahtumassa Finnlinesin kohdalla.
         
         
         Hallitus teki merenkulun tukipolitiikkaa koskevat linjauksensa
            hallituksen loppukaudeksi talouspoliittisen ministerityöryhmän
            kokouksessa 16. lokakuuta. Siellä päätettiin,
            että matkustaja-alusten nettopalkkajärjestelmä tulee
            uudistaa mahdollisimman pian. Hallituksen syksyllä 2003 päättämä matkustaja-alusten
            nettopalkkajärjestelmä on vähän
            johtuen järjestelmän teknisestä toteutustavasta
            merkinnyt tosiasiassa vain noin vajaan 80 prosentin tukea. Tästä syystä esitämme
            nyt nettopalkkajärjestelmän uudistamista niin,
            että tukitaso olisi Ruotsin 100 prosentin tukea vastaava.
            Tämä on nyt juuri sitä nopeaa reagointia
            vallitsevaan kehitykseen, kun olemme lupautuneet siihen, että seuraamme
            myöskin kilpailijamaissa tapahtuvia ratkaisuja tarkasti.
         
         
         Tämä uusi tukijärjestelmä toteutettaisiin
            myös niin, että se automaattisesti johtaa haluttuun
            täysimääräiseen tukeen. Tämän
            hetken arvion mukaan tämän toteutustavan kustannusvaikutukset olisivat
            vajaat 4 miljoonaa euroa ensi vuonna ja 7,5 miljoonan euron luokkaa
            tämän jälkeen vuositasolla. Tätä on
            toki hieman vaikea vielä tietää riippuen
            siis siitä, kuinka paljon laivoja ylipäätään
            tämän tuen piirissä on.
         
         
         Talouspoliittisessa ministerityöryhmässä todettiin
            myös, että matkustaja-aluksia suurempi ongelma
            on kuitenkin Ruotsin suunnitelma varustamoiden kannalta houkuttelevan
            tonnistoverojärjestelmän käyttöönotosta.
            On ilmeistä, että Ruotsi on nyt ottamassa uuden
            tonnistoverojärjestelmän käyttöön,
            vaikka siitä ei tuossa uuden hallituksen ohjelmassa mainintaa
            olekaan. Suomen hallituksen linjana on ollut, että Suomi
            tulee turvaamaan Suomen lipun kilpailukyvyn myös verotuksellisin
            toimin siinäkin tapauksessa, että lähialueillamme
            päädytään uusiin toimiin verotuksen
            osalta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
            johdolla toimii parhaillaan myös työryhmä,
            joka pohtii muun muassa muitakin tärkeitä kauppa-alusluettelolain
            uudistamistarpeita, ja tämän työryhmän
            määräaika päättyy ensi kesäkuussa,
            joten eduskunnalle tästä asiasta esityksiä on
            varmasti luvassa myös tulevalla vaalikaudella.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ministeri Huovisen
            arvio merenkulkumme samanarvoisista kilpailuedellytyksistä muiden
            maiden kanssa oli aivan oikea. Vain näin menetellen me
            voimme turvata sen, että kauppalaivastomme pysyy Suomen
            lipun alla jatkossakin. Meillähän Euroopan unionin
            meriliikenteen valtiontuen suuntaviivat mahdollistavat sen, että merenkulkijoiden
            verotus- ja sosiaaliturvamaksut poistetaan kokonaan ja laivaliikenteen
            yritysveroa alennetaan. Me olemme nyt tällä lakiesityksellä poistamassa
            sosiaaliturvamaksut myös matkustaja-alusten osalta. Mielestäni
            tämä hallituksen esitys on hyvä, tarpeellinen
            ja perusteltu ja osaltaan turvaa suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyden
            tulevaisuudessakin.
         
         
         Ministeri viittasi veroratkaisuihin, ja uskon, että jatkossa
            meidän on tehtävä veroratkaisujakin,
            mikäli me haluamme estää kauppalaivastomme
            hiipumisen. Laiva on siitä erikoinen tuotantolaitos, että se
            liikkuu yhden maan satamasta toiseen ja vaihtaa tarvittaessa lähes
            yhtä nopeasti myöskin rekisteriä. Juuri
            tämä äärimmäinen kansainvälisyys
            on johtanut maiden välillä armottomaan verokilpailuun.
            Tässä tilanteessa yksi maa ei voikaan kirkasotsaisesti
            poiketa joukosta. Jos näin tekee, niin edessä on
            laivojen ulosliputus.
         
         
         Meillä vielä 1980-luvun puolivälin
            tienoissa viennin ja tuonnin osuus merikuljetuksistamme oli noin
            puolet eli noin puolet kulki suomalaisilla aluksilla. Viime vuonna
            viennin osuus oli enää 20 prosenttia, tuonnin
            osuus noin 40 prosenttia, tämäkin pitkälti
            Nesteen öljykuljetusten ansiosta. Mielestäni onkin
            tärkeää, että hallitus on kiinnittänyt
            huomiota suomalaisen tonniston kuljetusosuuden jatkuvaan pienentymiseen.
            Me olemme tältä osin tekemisissä hyvin
            perustavaa laatua olevien kansallisten kysymysten kanssa. Kysymys
            on huoltovarmuudesta, mutta kysymys on myöskin alan tietotaidosta
            ja sen kehittymisestä.
         
         
         Haluan korostaa, että meillä Suomessa on vahva
            meriklusteri, mutta tästä huolimatta merenkulun
            työpaikat ovat vähentyneet emmekä ole saaneet
            pitävää otetta Itämeren kasvavasta
            liikenteestä. Meriliikenteen lisääntymisessä Itämeri
            lieneekin tällä hetkellä maailman ykkönen.
            Tämän ovat todella Italian Grimalditkin havainneet ja
            ovat havittelemassa Finnlinesiä, kuten ministeri täällä totesi.
            Tämä liikenteen kasvu on osaltaan seurausta tietenkin
            siitä, että Baltian maissa taloudellinen kasvu
            on ollut hyvä, mutta talouden kasvu on ollut erityisen
            ripeää Venäjällä ja Pietarin
            alueella eli näköpiirissä on jatkossakin todella
            meriliikenteen kasvua.
         
         
         Mielestäni meidän onkin merenkulkupolitiikassamme
            otettava offensiivisempi ote ja pyrittävä täysimääräisesti
            hyödyntämään Euroopan unionissa
            hyväksytyt merenkulun valtiontuen suuntaviivat. Näinhän
            ovat tehneet meidän kilpailijamaammekin. Mielestäni
            tämän lakiesityksen hyväksymisen jälkeen
            miehistökustannusten osalta asia on kunnossa ja hallitus
            on tältä osin aivan oikealla tiellä.
            Mutta tonnistoveron ja alushankintojen veroratkaisujen osalta me
            tarvitsemme kyllä ensi hallituskauden alussa nopeita ratkaisuja.
            On hyvä todeta, että tämä tonnistovero on
            käytössä jo hyvin monissa Euroopan maissa, ja
            uskon, että se on välttämättömyys
            meillekin.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Suomen lipun alla purjehtiva kauppalaivasto
            on tärkeä paitsi huoltovarmuuden, niin myöskin
            suomalaisen työllisyyden ja talouskasvun kannalta. Tämän
            vuoksi me tarvitsemme toimia, joilla voidaan turvata se, että Suomen
            lipun alla purjehtii mahdollisimman suuri kauppalaivasto.
         
         
       
      
         
         Roger Jansson /r:
            		
         
         
          Värderade fru talman! Om jag får börja
            med att skämta lite så vill jag säga att
            detta var en osedvanligt snabb leverans från regeringens
            sida av ett önskemål som ligger på riksdagens
            bord. I ärende nr 33 idag har vi en budgetmotion nr 278
            som föreslår just detta och den är nu
            slutbehandlad i riksdagen eftersom regeringen har lämnat
            ett likalydande förslag.
         
         
         Men till alla delar är ju inte detta en snabb leverans
            därför att i detta ärende beslöt
            riksdagen 2004 att man skulle ha en ersättningsnivå ungefär
            i den nivån som regeringen nu i sin korrigeringsproposition
            föreslår. Så på det sättet
            har ett och ett halvt år gått förlorat
            och de pengar som beslöts om här i riksdagen 2004
            har alltså inte till full del utbetalats under den här
            tiden. Vår konkurrenskraft inom passagerartrafiken under
            finsk flagg  har  alltså varit klart
            sämre än vad regeringen faktiskt   själv  och  riksdagen  önskade  från
            1 januari 2005. Men bättre sent än aldrig, nu kommer
            den och därför är det bra, alldeles utomordentligt,
            jag vill särskilt framföra ett tack till minister
            Huovinen för ett starkt arbete för att nå det
            här resultatet.
         
         
         Däremot, som också ledamoten Kallio så väl här
            framförde, är det ju lite bedrövligt
            hur sjöfarten utvecklats i det här landet de senaste
            tio åren. Trots riksdagens många synpunkter på detta,
            särskilt utgående från trafikutskottets
            flera betänkanden i det här sammanhanget så har
            vi fortsatt att förlora konkurrenskraft, fortsatt att förlora marknadsandelar
            i en växande europeisk sjöfart och i en kraftigt
            växande Östersjösjöfart. Detta är för
            mig fullständigt obegripligt hur Finland, som är
            det kanske mest sjöfartsberoende landet när det
            gäller sin transportsituation med 80 procent av sina transporter
            på köl inom sjöfarten, så markant
            alltså har lämnat sig efter i den europeiska utvecklingen
            som sker inom Europeiska unionen när det gäller
            konkurrenskraften inom Europa och konkurrenskraften gentemot övriga
            länder.
         
         
         Så jag hoppas att de beslut som det ekonomiskpolitiska
            utskottet i regeringen nu har fattat och avser att följa,
            som jag hoppas även under den här regeringens
            period, inte skall vara för sena utan att vi ännu
            har kunnat bibehålla den stora kunskap vi i Finland har
            inom sjöfarten, den stora konkurrenskraft vi har inte minst
            när det gäller teknologisk utveckling, säkerhetsutveckling
            och miljöutveckling inom sjöfarten. Att vi inte
            har tappat för mycket av den kunskapen redan, utan att
            vi från och med nu kan bygga upp igen en näring
            som är bland de mest expansiva i världen och när
            det gäller transportsektorn faktiskt bland de mest miljövänliga
            i världen, trots att det finns miljöproblem även
            inom sjöfarten som måste åtgärdas.
         
         
         Vad är det som vi behöver göra omedelbart
            utöver den här propositionen för att
            komma framåt? Minister Huovinen nämnde själv
            att det sitter en arbetsgrupp som hon har tillsatt på kommunikationsministeriet
            och jobbar med de här frågorna och det är
            viktigt att vi får, när det gäller den frågan
            som är på bordet nu, ett system också efter
            2009. Personligen hör jag till dem som föreslår
            att man inte skall ha ett så budgetbelastande system som
            man har nu idag, som man har i Sverige och som vi har i de nordiska
            länderna, utan att man mera skulle närma sig den
            centraleuropeiska och sydeuropeiska modellen där sjömännen
            i större utsträckning fungerar som företagare.
            Då skulle belastningen på statskassan kunnat bli
            något mindre. Men det är säkert en svår
            politisk fråga som man måste diskutera mera.
         
         
         När det sedan gäller möjligheten
            att satsa på nytt tonnage och också därmed
            få en bättre sysselsättning på våra
            egna varv i Finland så är det ju viktigt att tonnageskatten
            reformeras och att vi får ett reserveringssystem så att
            det blir intressant att satsa i nybyggen, inte bara i ersättande tonnage
            utan också i expansion under finsk flagg. Där
            har arbetsmarknadsparterna igen en arbetsgrupp som under senaste
            vinter och vår kommit med tydliga förslag i den
            här riktningen. Jag hoppas att både kommunikationsministeriet
            och finansministeriet nu arbetar hårt med de här
            frågorna så att de skall gälla alla delar
            av sjöfarten.
         
         
         Kommissionen är i viss mån kritisk till finansieringslösningar
            via skattelagstiftningen som också inkluderar taxfreetrafiken,
            men i Finland är 75 procent av sysselsättningen
            inom sjöfarten inom passagerartrafiken beroende av taxfree också.
            I Sverige är det bara 10 procent, så att hos oss är
            det extremt viktigt för sjöfartens utveckling
            att vi får också med den här delen i
            den lagstiftning som berör finansieringen av sjöfarten, alltså skattelagstiftningen.
         
         
         Jag har nu efter att vi blev klara med den här utredningen
            om att sjöfarten är en tillväxtbransch
            fått signaler på att det är möjligt
            att tonnageskattesystemet kan inkludera sådana modeller
            som inkluderar också passagerartrafiken. I Danmark har
            man ett sådant system, i Storbritannien har man också ett
            sådant system och vi bör också kunna
            använda oss av de erfarenheterna här i Finland.
         
         
         Så jag framför önskemålet
            om att den här positiva svängningen i sjöfartspolitiken
            nu med kraft vrids vidare också av ministern vilket jag är övertygad
            om.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on asia, jossa on
            monta ulottuvuutta ja monta polvea viimeisten kymmenen vuoden aikana,
            niin kuin ed. Janssonkin tässä juuri äsken totesi.
         
         
         Lähtökohtahan Suomen kannalta on hyvin selvä,
            että me huoltovarmuuden takia tarvitsemme oman lipun alla
            purjehtivan laivaston. Se koskee sekä tankkialuksia että rahtialuksia
            että jossain määrin myöskin
            henkilökuljetukseen soveltuvaa aluskantaa.
         
         
         Me kysyimme valiokunnassa pari vuotta sitten hyvin tarkkaan,
            missä ovat huoltovarmuuden rajat. Olemmeko me nyt, ed.
            Jansson, olemmeko me niin sanotusti ryypänneet jo fataalin?
            Huoltovarmuuskeskus kovasti todisti meille, että ei näin ole
            vielä aivan tapahtunut. Se huolenpito, jota äskeisessä puheenvuorossanne,
            ed. Jansson, julkitoitte, se on oikea trendin osalta, mutta sitä katastrofia  ei
            vielä ole kuitenkaan nyt välittömästi näkyvissä.
         
         
         Tavallaan erittäin hyvä uutinen oli tänä päivänä Grimaldin
            varustamon jonkun johtajan haastattelu radiossa, jossa hän
            ilmoitti, että todellakin he pyrkivät hankkimaan
            Finnlinesin omistukseensa, mutta että se säilyy,
            lainausmerkeissä sanottuna, suomalaisena liikennöitsijänä merillä ja suomalaisilla
            paikallisjohtajilla. Edellytyksenä tietysti on, että nämä tietyt
            ehdot ovat heitä miellyttäviä, näin
            minä sen sanoman ymmärsin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ei mikään ole niin pöljää maailmankaikkeudessa
            kuin Euroopan yhteisön politiikka näissä meriliikenneasioissa.
            Jos jonkun, niin tämän kansainvälisen
            rahtiliikenteen ja myöskin henkilökuljetusliikenteen
            pitäisi olla niin vapaata kilpailulle kuin olla voi, mutta
            mikään ei ole niin raskaasti tuettua kuin tämä liikenne
            tällä hetkellä on. Ja aivan samanaikaisesti, kun
            puhutaan näistä suurista sisämarkkinavapauksista,
            hyväksytään yhä rankempia tukia.
            Logiikkaahan ei politiikassa ole, mutta sitä varmasti ei
            ole meriliikenteessä, ei pätkänkään
            vertaa.
         
         
         Tähän kulttuuriin kuuluu myöskin
            se, että eduskunta tekee hurskaita päätöksiä,
            jollainen muun muassa oli tämä nettopalkkausjärjestelmä. Ruotsin
            mallin mukaisesti muka kopioitiin kaikki, ja nyt ministeri tulee
            tänne korokkeelle ja todistaa, että no joo, kyllähän
            te päätitte, mutta me sovelsimme sitä nyt
            vähän persoonallisesti; se on vähän
            niin kuin englannin kielessä, että kirjoitetaan
            eri tavalla kuin luetaan ja päinvastoin. Ja tässä sitä nyt
            ollaan tämän puhtaan kaulan kanssa, että 97
            prosenttia onkin 80 prosenttia ja tällä tavalla,
            tässä tapauksessa vähän niin
            päin, että valtio voitti vähän,
            jos voitti, loppujen lopuksi tässä asiassa.
         
         
         Tässä ollaan tilanteessa, jossa ollaan menossa kovaa
            vauhtia sitä tonnistoveroa kohti. Siitä valitettavasti
            ei taida päästä mihinkään.
            Toivoisin hartaasti, että se järjestely, joka
            nyt sitten jälleen Ruotsia matkien ilmeisesti toteutuu
            seuraavan hallituksen toimesta, olisi sillä tavalla koordinoitu
            kuitenkin,  että jossakin tulee lauta vastaan, seinä vastaan,
            että nyt sitten ei mennä enää eteenpäin,
            elikkä tämä kilpailu Ruotsin kanssa ei
            kyllä ole pätkänkään
            vertaa järkevä. Mikä tärkeintä, tämäkin
            asia, arvoisa ministeri, on myöskin sellainen asia, joka
            on hallitusneuvotteluasia ja jossa pitää kyllä nyt
            sitten kerta kaikkiaan sopia asiat viimeiseen saakka. Me muistamme
            Lipposen hallitusten ajalta sen, kuinka näitä asioita
            yritettiin junailla, mutta Niinistö sanoi aina, että muuten
            hyvä, mutta ei käy mitenkään.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllä tämän merenkulun
            tukien osalta voi todeta sen, jotta jos samaa ajatusmallia voisi
            noudattaa tuolla kaikilla muilla aloilla, niin todennäköisesti
            Suomessa olisi kovin heikko sosiaaliturva tai eläketurva.
            Tämä tietysti kuvastaa sitä, jotta se
            on erikoisala. No, lentoliikenne voisi olla toinen, ilmeisesti Finnair
            käy seikkailemaan, jotta se liputtautuukin jonkin muun
            sellaisen maan lipun alle, jossa käydään
            kilpailua.
         
         
         Siitä näkökulmasta ensisijaisesti
            toivon, jotta tässä lähdettäisiin
            kyllä ihan vakaasti neuvottelemaan EU:ssa yhteisiä pelisääntöjä sillä tavalla, ettei
            näin pöljää juttua olisi olemassakaan.
            Kilpaillaan hengiltä itsemme, ja seuraava vaihtoehto tarkoittaa
            sitä, jotta kun nyt palautetaan sataprosenttisesti, niin
            seuraavaksi lähdetään maksamaan siitä,
            jotta on jonkun maan lipun alla aluksia. Nimittäin eihän
            tässä muuta voi enää olla sitten.
            Kun kaikki palautetaan, niin sitten käydään kauppaa,
            milläs hinnalla te olette meidän lippumme alla.
         
         
         Sen takia tämä on niin epähyväksyttävä asia, että tämä pitäisi
            ehdottomasti saada purettua. Nyt tietysti ollaan siinä tilanteessa,
            jotta tässä ei tällä hetkellä ole
            sinällään hirveän paljon vaihtoehtoja,
            koska nyt on ajauduttu tähän. Niin kuin täällä on
            todettu, huoltovarmuuden näkökulmasta pitää hoitaa
            asiat kuntoon ja jopa tietyllä tavalla tietysti työllisyysnäkökulmankin
            osalta, mutta kyllä tässä pitää ottaa
            semmoiset suunnat ja tavoitteet asettaa siitä, jotta nyt
            ministeri varmasti pyrkii tekemään kaikkensa samoin
            kuin koko hallitus sillä tavalla, että otetaan
            EU:n suuntaan semmoiset suunnat, jotta  vaan  poistetaan  tämän
            tyyppinen  tukipolitiikka,  joko  asteittain  tai
            kokonaan.
         
         
         Tietysti pitää katsoa maailmanlaajuisestikin, koska
            sittenhän tietysti sanotaan seuraavaksi, että kun
            nyt EU:ssa tämä ei ole mahdollista, niin liputetaan  johonkin
            Panamaan tai mitä niitä kaikkia mahtaa ollakin
            semmoisia mahdollisuuksia. Kyllä pitää olla
            yhteinen huoli siitä, jotta yksi tämmöinen
            elinkeinon haara, vaikka se onkin erikoinen, se liikkuu tuolla vesien
            päällä, ei voi olla semmoinen, että se
            pystyy kiristämään kansallisvaltioita
            tai alueita tällä tavalla, niin kuin tässä nyt
            on tapahtumassa. Tämä ei ole kenenkään
            etu. Sen takia kyllä minä pidän ihmeenä,
            jotta demokratiat eivät tässä tilanteessa
            voisi ryhtyä toimintaan. Tässä rahan
            valta määrää täydellisesti
            nämä ehdot, millä pelataan, ja asettaa
            nämä demokratiat keskenään kilpailemaan.
            Se ei ole terve ilmiö.
         
         
         Sen takia toivon, että ministeri iskee tässä siihen
            kiveen hakulla, mihin pystyy, ja tämä eduskunta
            myös linjoittaa tiukasti ja tuleva hallitus hallitusohjelmassaan
            ne suunnat. En usko, että sitä ennen saadaan hirveästi
            aikaan, mutta kyllä uudella hallituksella pitää olla
            kirkkaasti mielessä, mitä tässä tullaan
            tekemään tämän tyyppisen kilpailun
            estämiseksi.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on tehnyt hyvän esityksen
            tästä kauppa-alusten ja matkustaja-alusten palkan
            sivukulujen maksamisesta valtion piikkiin. Ensi vuonna se tekee
            4 miljoonaa euroa ja seuraavana vuonna arviolta 8 miljoonaa euroa.
            Mutta tilanne kuitenkin on aika paljon muuttunut viimeisten 10 vuoden
            aikana, koska suomalaisten kauppa-alusten omistus on sillä tavalla,
            että 40 prosenttia tuonnista tulee suomalaisten kauppa-alusten kautta
            ja 20 prosenttia viennistä. Matkustaja-alusten kohdalla
            tilannehan on niin, että Suomessa Viking Line on suurin
            matkustaja-alusten omistaja, ja vain 40 prosenttia kaikista suomalaisten
            ja ulkolaisten tekemistä matkoista Suomesta pois ja takaisin
            tehdään suomalaisten omistamilla aluksilla. Nyt
            oli korkea hetki hallituksen reagoida tähän Ruotsin
            malliin, sillä muuten nämä viimeisetkin
            kauppalaivat ja matkustaja-alukset olisivat siirtyneet muualle Suomesta. Nimenomaan
            se olisi vaikuttanut tähän huoltovarmuuteen, työttömyyteen
            ja ennen kaikkea sitten taloudelliseen tulokseen. Nyt nimenomaan olisi
            kiire hallituksella toimia tämän tonnistoveron
            suhteen, että se kilpailutilanne säilytettäisiin. Nythän
            tämä on väliaikaisesti eli 2007—2008 voimassa,
            ja tätä pitäisi jatkaa 2009:kin jälkeen ja
            samoin tämä tonnistoveroasia selvittää nopeammin
            kuin Ruotsi, koska tämä vaikuttaa sitten näitten
            alusten omistajien tuleviin päätöksiin,
            jos Suomi ei reagoi ajallaan.
         
         
       
      
         
         Martin Saarikangas /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! On erinomaisen hyvä, että hallitus
            tuo tämän esityksen. Tosin näitä esityksiä olisi
            toivottu paljon aikaisemmin, niin kuin ed. Jansson täällä puhui.
            En lähde toistamaan.
         
         
         Ongelmanahan meillä on se, että kaikki valtiot
            pyrkivät hoitamaan tämän huoltovarmuutensa
            omilla köleillä, ja sen takia joka maassa, kaikissa
            Euroopan unionin maissa, lähes kaikissa, tuetaan merenkulkua
            sillä tavalla, että voisi olla oman lipun alla
            näitä aluksia. Tämä on luonnollista,
            että niin kaikki haluavat. Me täällä monessa
            puheenvuorossa peräänkuulutamme huoltovarmuutta.
            Jos halutaan, että Suomen lippu liehuu laivan perässä,
            niin meidän on pakko sopeutua siihen, mitä muu
            maailma tekee, koska ensinnäkin meidän palkkakustannuksemme
            laivoilla ovat korkeat. Otetaan esimerkiksi vaikka matkustajalaiva:
            Siellä suomalainen miehistö on puolet ajasta laivalla
            ja puolet ajasta vapaana, josta valtaosa on täydellä palkalla.
            Eestiläinen vastaava on 11 kuukautta laivalla ja yhden
            kuukauden vapaalla, ja sitä paitsi palkka on neljänneksen
            meidän palkoistamme.
         
         
         Tämä tonnistovero — viitattiin Ruotsin
            malliin — niin toivon, että ministeri on toimelias
            tämän suhteen, sillä meidän
            on kyllä tehtävä kaikkemme, jotta Suomen
            lipun alle jäisivät ne laivat, joilla turvataan
            kohtuullinen omavaraisuus. Olen tässä suhteessa
            optimistinen.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! On korkea aika ryhtyä näihin
            toimenpiteisiin. Ne tulevat monilta osin liian myöhään.
            Liian monta laivaa on mennyt toisen valtion lipun alle. Liian paljon
            huoltovarmuus on kärsinyt. En arvostele pelkästään
            tätä hallitusta riittämättömistä toimista,
            ennen tätä ihan samaa keskustelua käytiin Lipposen
            molempien hallitusten aikana. Aina tehdään vasta
            sitten, kun on viimeinen pakko, niitä ratkaisuja, jotka
            on Euroopan komission, Euroopan unionin tasolla hyväksytty
            merenkulun osalta, että kansallisvaltiolla on mahdollisuus,
            oikeus, melkeinpä velvollisuus toimia siten, että merenkulku,
            huoltovarmuus ja tonnistoa säilyy oman lipun alla. On ollut
            todella karmeaa, että tämä on kestänyt
            kymmenen vuotta, on menty aina vaan eteenpäin ja eteenpäin
            ja ajateltu, että kyllä tässä pärjätään
            ja kyllä tässä pärjätään.
            Muut maat ovat toimineet, ja seuraukset ovat olleet karmeita. Minä  kyllä tervehdin
            ilolla, että  nyt  hallitus  on  tämän  verran  lähtenyt liikkeelle.
            Toivon, niin kuin ed. Saarikangaskin, myös jatkon osalta
            suomalaisen kauppalaivaston aseman turvaamista ja sitä kautta
            työpaikkojen turvaamista merenkulussa.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kauppa-alusten kohdalla ulkomaille
            liputus johtuu lähinnä siitä, että kun
            suuret yhtiöt, esimerkiksi UPM-Kymmene ja Stora Enso, ovat omistaneet
            esimerkiksi useita kymmeniä kauppalaivoja ja kun kilpailutilanne
            paperiteollisuudessa on niin kova kansainvälisesti Euroopassa ja
            Pohjois-Amerikassa, että se aiheuttaa sen, että kaikki
            rönsyt pitää leikata pois yhtiöstä,
            ja kun nyt tosiaan viimeisten viiden vuoden aikana markkinatilanne
            on muuttunut paperiteollisuudessa, niin sen takia esimerkiksi nämä yhtiöitten omistamat
            laivat on pörssissä myyty ulkomaille. Siinä mielessä tuskin
            auttaa joku 4 miljoonaa, 8 miljoonaa vuositasolla estämään
            tätä ulkomaille liputusta, vaan tämä kilpailutilanne
            pitäisi saada paremmaksi näissä suurteollisuusyrityksissä.
         
         
       
      
         
         Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
         
         Arvoisa rouva puhemies! Aivan lyhyesti vaan. Keskustelukin kuvastaa
            mielestäni sitä, että me jokainen ymmärrämme,
            että merenkulun haasteet ovat erittäin suuret
            ja se on aivan selvää jo tästä meidän
            maantieteellisestä asemastammekin johtuen. Mehän
            olemme kuin saari täällä Euroopan laidalla
            ja olemme aivan riippuvaisia näistä merikuljetuksista.
            Ja myöskin merenkulun tietotaito, haluan sitä korostaa,
            on äärimmäisen tärkeä.
            Jos ajattelemme tätä meidän haavoittuvaa
            Itämertamme tässä ja sitä, minkälaiset
            ovat jääolosuhteet tällä merellä,
            me tarvitsemme sitä osaamista, jota ei valitettavasti kyllä tuolta
            kauempaa tulevilla kapteeneilla ole olemassa. Itämeri ei
            kestä yhtään isoa eikä pienempääkään
            onnettomuutta. Tämäkin on mielestäni keskeinen
            peruste sille, miksi meidän on näissä valitettavissa
            kilpailuolosuhteissa koetettava pysyä mukana.
         
         
         EU:n tasolla tätä keskustelua käydään
            jatkuvasti. Mutta aivan kuten ed. Saarikangas totesi, tämän
            järjestelmän, tämän monimutkaisen
            tukijärjestelmän, suorastaan viidakon, purkaminen on
            kyllä helpommin sanottu kuin tehty. Siihen liittyy juuri
            tämä näkökulma: jokainen maa
            pyrkii turvaamaan oman huoltovarmuutensa. Mutta olemme kyllä käyneet
            keskustelua myös siitä, että Euroopan
            pitää olla huolissaan siitä, onko meillä tulevaisuudessa,
            sanotaan ihan lähitulevaisuudessakin, eurooppalaisia merenkulkijoita. Kuinka
            houkutteleva tämä ala kokonaisuudessaan on nuorten
            kannalta? Silloin jos nämä asiat ovat kovin epävarmoja,
            niin ei kovin moni meistä lähde rohkaisemaan myöskään
            nuorisoa kouluttautumaan näille paikoille varsinkaan, jos
            näköala ei ole sen mukainen, että siellä edes
            esimerkiksi suomalaisen lipun alla on laivoja. Voi olla, että olemme
            näiden ratkaisujen kanssa myöhässä,
            kuten tässä nyt on useampi edustaja sanonut. Mutta
            haluan kyllä todeta, että niin kuin hyvin edustajat
            tietävät, liikenne- ja viestintäministeriö ei
            ole ainoa toimija tässä asiassa, vaan olemme joutuneet
            käymään myöskin hallinnon sisällä paljon
            tätä keskustelua. Voin sen luvata, että teemme
            työtä, että suomalainen merenkulku on
            jatkossakin kilpailukykyinen. Hallituksen linja on selvä:
            me tulemme turvaamaan Suomen lipun aseman suhteessa keskeisimpiin
            kilpailijamaihin.
         
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä, että ministeri
            on paikalla, ja haluaisin erään asian todeta,
            joka liittyy tähän kauppamerenkulkuun. Täällä ed.
            Jansson totesi omassa puheenvuorossaan, että suomalainen
            laivaliikenne ympäristönäkökulmasta
            on kilpailukykyinen, jos kohta, niin kuin totesitte, on myöskin
            ongelmia edelleen. Näistä ongelmista haluaisin
            todeta sen, että kun eduskunta sääti
            tämän no special fee -ajatuksen ja -periaatteen — ettei
            vaan ollut niin, että ministerikin oli silloin ympäristövaliokunnassa,
            kun se aikoinaan tapahtui — olimme vahvasti siinä käsityksessä,
            että se on toimiva järjestelmä, joka
            edesauttaa Itämeren suojelua. Myöhemmin tänä vuonna
            asiantuntijakuulemisissa on käynyt ilmi, että järjestelmä ei
            toimi. Eli meillä on edelleen näitä tämän
            tyyppisiä ongelmia, ja tämä kilpailukykykysymys
            ei saa sitten olla esteenä ympäristöturvallisuuden,
            alusturvallisuuden tai ympäristökysymysten ratkaisemiselle. Haluaisin
            tätä tässä kohtaa painottaa.
         
         
         
         
         
       
      
         
         Roger Jansson /r:
            		
         
         
         Fru talman! Den här diskussionen ger den uppfattningen
            att hela riksdagen verkligen står bakom en ny sjöfartspolitik även
            om det inte är så många i salen, men
            från de flesta partier har det nu framförts det
            här, så jag hoppas att det blir ett starkt stöd
            i ryggen för ministern.
         
         
         Men när det gäller de här stöden
            till branschen så är det naturligtvis olyckligt
            att vi har en Europapolitik som bygger på så här
            pass mycket budgetstöd som det är frågan
            om. Särskilt med de metoder som vi använder här
            uppe i Nordeuropa så blir det så att säga ännu
            mera statsstöd som skall användas till en bransch,
            trots att branschen egentligen har möjlighet att klara
            sig utan statsstöd om man skulle ha andra system som man skulle
            gå in för i den europeiska politiken.
         
         
         Jag sade redan i mitt anförande att jag är
            kritisk till de här stödsystemen när
            det gäller lönekostnaderna, att man borde sträva
            till en mera europeisk modell här uppe i Norden.
         
         
         Men sedan när det gäller tonnageskatten och beskattningssystemet
            så är det faktiskt ett ur finsk och europeisk
            beskattningsetik ganska dåligt system. Europeiska unionen
            tog det för att man inte hade något bättre.
            Det var ett system som man hade i Grekland från 1948 och
            så införde man det i europeisk politik för
            att man inte hade något motsvarande. Men nu är
            Finland medlem i unionen och vi hade alltså ett bättre system
            fram till 1993 i det här landet, där vi hade i
            samfundsskattesystemet ingående reserveringssystem för
            nyanskaffningar. Det innebär alltså att man har
            en uppskjuten beskattning som är uppskjuten så länge
            som man gör nyinvesteringar och expanderar, medan tonnageskattesystemet egentligen
            inte är något skattesystem utan mera ett avgiftssystem
            beroende på fartygens storlek.
         
         
         Så i den europeiska politiken ... (Puhemies: 2 minuter!) — ursäkta,
            jag slutar nu — i den europeiska politiken vore det bra
            om Finland framöver skulle tala för en lite annorlunda
            modell än tonnageskattemodellen.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Käsiteltävästä asiasta
            on käyty erittäin hyvää keskustelua.
            Suomi Euroopasta katsoen on saari, ja meille huoltovarmuuden kannalta
            merenkulku on hyvin välttämätön
            asia. Silloin pitää pitää huoli
            eri lainsäädännöllä kuin
            nyt myös käsiteltävällä asialla
            nimenomaan, että meillä kaikissa olosuhteissa
            säilyvät juuri ne edellytykset, mitä huoltovarmuus
            vaatii.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jansson esitti mielenkiintoisen
            kysymyksen siitä, että merimiehet hoitaisivat
            niin kuin yksityisyrittäjät sen palvelutehtävänsä.
            Euroopassahan näin on, varsinkin saksalaisissa aluksissa.
            Ne ovat 1—10 miehen yrityksiä, jotka suorittavat
            nämä merimiespalvelut. Jos ajatellaan eurooppalaista
            kanavaliikennettä, niin siellähän on
            perhe, joka hoitaa koko sen lotjan, niin sanotun lotjan, tavaraliikenteen
            vuosikymmenestä toiseen, ja se pelaa hyvin siellä.
            Mutta epäilenpä vaan Suomessa, että jos
            tällaista mentäisiin esittämään
            SAK:lle ja sitten tälle Merenkulku-unionille, vai mikä tämä vastapeluri
            on, (Eduskunnasta: Merimies-Unioni!) niin kyllä seisoisivat
            kaikki ulkolaiset ja suomalaiset laivat sen jälkeen.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.