Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! "Rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä annetun
            lain uudistamisella pantaisiin täytäntöön
            EU:n III rautatiepakettiin kuuluva niin sanottu veturinkuljettajadirektiivi.
            Samoin lailla ja lain nojalla annettavilla asetuksilla sekä Liikenteen
            turvallisuusviraston määräyksillä pantaisiin
            täytäntöön kelpoisuusvaatimusten
            osalta Euroopan yhteisöjen komission päätös
            Euroopan laajuisen tavanomaisen rautatiejärjestelmän osajärjestelmää ’käyttötoiminta
            ja liikenteen hallinta’ koskevasta yhteentoimivuuden teknisestä eritelmästä."
            Näkee, että lakimiehet ovat olleet asialla, on
            niin pitkä virke.
         
         
         "Lailla säädettäisiin myös
            muiden liikenneturvallisuustehtäviä hoitavien
            kuin liikkuvan kaluston kuljettajien kelpoisuus ja terveydentilavaatimuksista.
            Suuri osa lain soveltamisalan piiriin kuuluvista arviolta noin 7 000
            henkilöstä työskentelee VR-konsernin
            palveluksessa. - - Veturinkuljettajadirektiivin tavoitteena
            on helpottaa liikkuvan kaluston kuljettajien liikkuvuutta EU-jäsenvaltioiden
            välillä ja myös rautatieyritysten välillä.
            Lisäksi direktiivillä velvoitetaan rautatiealan
            toimijat tunnustamaan vastavuoroisesti liikkuvan kaluston kuljettajien
            lupakirjat ja yhdenmukaistetut lisätodistukset. Direktiivillä vahvistetaan
            vähimmäisvaatimukset, jotka hakijan on täytettävä saadakseen
            lupakirjan ja yhdenmukaistetun lisätodistuksen."
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä rautatiejärjestelmien
            turvallisuustehtäviksi lain 5 §:ssä on
            katsottu, että turvalaitteita asentavan ja huoltavan tehtävät
            eivät ole lain tarkoittamia liikenneturvallisuustehtäviä.
            Rautatieläisten Liitto on jo rautatiejärjestelmien
            liikenneturvallisuustehtävistä annettua lakia
            vuonna 2004 säädettäessä lausunut,
            että näillä töillä on
            välittömiä vaikutuksia rautatieliikenteen
            liikenneturvallisuuteen. Omakohtaiset kokemukset ovat, että kun
            tulivat yksityiset urakoitsijat operoimaan turvalaitteita, niin
            sattui erittäin paljon läheltä piti -tilanteita, joissa
            oli ihmishenkien menetyksestä kysymys.
         
         
         Mikäli katsotaan, että turvalaitteita asentavan ja
            huoltavan tehtävä ei ole liikenneturvallisuustehtävä,
            pitäisi hallituksen esityksen perusteluissa selvyyden vuoksi
            mainita, että turvalaiteasentajana toimiva henkilö voi
            kuitenkin vastata 5 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaisesti
            ratatyön liikenneturvallisuudesta. Näissä tehtävissä toimiessaan
            hänen tulisi täyttää tämän
            tehtäväkokonaisuuden kelpoisuusvaatimukset. Tällainen
            vastaava maininta on hallituksen esityksessä 182/2004.
         
         
         Arvoisa puhemies! Säännösehdotuksen
            39 §:n 3 momentin 2 kohtaan sisältyvä törkeää liikenneturvallisuuden
            vaarantamista koskeva rikosnimike on liian väljä.
            Tässä kohdassa luetelluista rikosnimikkeistä tulee
            poistaa törkeää liikenneturvallisuuden
            vaarantamista koskeva rikosnimike. Törkeäksi liikenneturvallisuuden
            vaarantamiseksi voidaan tieliikenteessä katsoa ylinopeus,
            joka ei tekona ole sellainen, että se vaatisi rautatieviranomaisen
            kontrollitoimia, koska poliisi ja oikeuslaitos huolehtivat tästä.
            Kysymyksessä olisi myös mahdollinen sanktiokumulaatio,
            mikä ei voi olla demokraattisen oikeusjärjestelmän
            tavoitteena.
         
         
         Arvoisa puhemies! Laissa ehdotettu siirtymäsäännös
            on asiallinen lukuun ottamatta sitä, että siirtymäsäännöksen
            2 momenttiin ei pidä sisällyttää säännöstä,
            jonka mukaan Ratahallintokeskuksen päätöksellä myönnetyt
            terveydentilavaatimuksia koskevat erivapaudet olisivat voimassa
            31.12.2012 asti. Tämä menettely poikkeaa ehdotetusta
            Rautatieviraston myöntämiä erivapauksia
            koskevasta menettelystä. Säännösehdotuksella
            ei ole mitään oikeudellisia perusteita, ja jos
            näin meneteltäisiin, se aiheuttaisi turhaa byrokratiaa
            ja hämmennystä.
         
         
         Lakiesityksen 59 §:n 2 momentti pitää kirjoittaa
            seuraavaan muotoon: "Ratahallintokeskuksen ja Rautatieviraston päätöksillä myönnetyt
            terveydentilavaatimuksia
            koskevat erivapaudet säilyvät voimassa sellaisinaan."
            Toivon, että liikenne- ja viestintävaliokunta
            ottaisi tämän lausunnossaan huomioon.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä kainuulaisilla kansanedustajilla
            on tapana puolustaa toisiamme henkeen ja vereen, aina kuolemaan
            asti vaikka.
         
         
         Edustajakollega Piirainen nosti esille tärkeitä kysymyksiä,
            ja rautatieliikenteen turvallisuus on yksi niistä asioista,
            joista me emme voi lähteä tinkimään.
            Tämä viittaus näihin yksityisiin toimijoihin
            ja turvallisuusvaatimuksiin, kelpoisuusvaatimuksiin, on minusta
            sellainen asia, joka on ehdottomasti valiokunnassa tarkistettava,
            ja ylipäätänsäkin, mitä kollega
            mainitsi näistä erivapauksista. Näen
            tärkeänä, että valiokunta kiinnittää asiantuntijan
            huomioihin tarkasti huomiota.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.