Täysistunnon pöytäkirja 107/2012 vp

PTK 107/2012 vp

107. TORSTAINA 8. MARRASKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Merenkurkun liikenteen turvaaminen

Markku Mäntymaa /kok:

Arvoisa herra puhemies! Liikenneministeri Merja Kyllönen asetti työryhmän Merenkurkun laivaliikenteen turvaamiseksi. Työryhmän loppuraportti on valmistunut kolmisen viikkoa sitten.

Työryhmä esittää, että Merenkurkun liikenteen hoitamiseen hankitaan parempi alus, sellainen, joka paremmin sopii Vaasa—Uumaja-yhteysvälin liikennöimiseen. Yhteysväli on tärkeä vientivetoiselle Pohjanmaalle ja koko Suomelle.

Vaasan ja Uumajan kaupunkien perustama varustamo-osakeyhtiö on hankkinut nyt käytetyn aluksen, jolla liikenne turvataan noin viideksi vuodeksi. Alus asetetaan liikenteeseen heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa. Konkurssipesä hoitaa liikenteen vuoden loppuun saakka nykyisellä vanhalla aluksella.

Nämä toimet ovat kuitenkin vain tilapäisratkaisuja. Kysyn ministeri Kyllöseltä: mitä keinoja hallituksella on käytettävissään, jotta Merenkurkun liikenteen jatkuvuus turvataan?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Mäntymaa, kiitos tärkeästä kysymyksestä. Merenkurkun liikenteen turvaaminen on meillä hallitusohjelmaan kirjattu ja sitä kautta liikenneministeri Kyllösen sydämen asia.

Me teemme parasta aikaa hartiavoimin töitä sen eteen, että yhteistyössä Vaasan ja Uumajan alueet mutta myös Suomen ja Ruotsin valtiot lähtevät yhdessä hakemaan EU-tukimahdollisuutta, EU-tuen elementtiä mukaan tämän laivaliikenteen, Merenkurkun liikenteen, turvaamiseksi pitkäjänteisellä tavalla. Se vaatii meiltä pidemmän aikavälin ponnistelun elikkä ei ole yhden eikä kahden viikon prosessi.

Kuten edustaja Mäntymaa kuvasi, siitä on kolme viikkoa, kun minä tämän työryhmän esityksen sain. Ihan vielä tässä ajassa en ole saanut pungerrettua lopullista lopputulemaa.

Markku Mäntymaa /kok:

Arvoisa herra puhemies! Hankitun aluksen käyttöikä on suunnilleen tuo jo mainitsemani viitisen vuotta. Täysin uuden aluksen hankintaan tarvitaankin sitten jo rahoitusta huomattavasti enemmän. Rahoituksesta on käyty keskusteluja muun muassa EU-tukien saamiseksi. Ministerin asettama työryhmä on esittänyt, että Merenkurkkuun lisätään kansallista rahoitusta. Kysyn jatkokysymyksenä: onko Merenkurkun liikenteessä tarvittavan uuden aluksen hankintaan mahdollista saada valtion rahoitusta, ja millä aikataululla tämä päätetään?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mäntymaa, tämä kysymys on yksi niitä isoja asioita, jotka ovat ratkaistavissa ensi kevään kehysriihen yhteydessä, ja niitä asioita, joita liikenne- ja viestintäministeriö parasta aikaa valmistelee tähän tulevaan keskusteluun. Vielä ei ole tämmöisiä päätöksiä tehty.

Miapetra Kumpula-Natri /sd:

Arvoisa puhemies! Tulen samasta kaupungista, Vaasasta, kuin Mäntymaa, ja vaikka asia on ollut meillä tuttu vuosikymmeniä, niin onhan tämä hieman surullista, että se oli EU-jäsenyyden myötä, kun historiallinen yhteys Suomen ja Ruotsin väliltä heikkeni: miljoonasta matkustajasta tultiin alas alle 100 000:een vuodessa. Varmasti uutta voitaisiin luoda, koska EU:lla on esimerkiksi ohjelma, Motorways of the Sea, jota varmaan voitaisiin käyttää siihen. Tämä väliaikaisratkaisu tehtiin alueiden välisenä, kun kaupunki perusti yhtiön ja hommasi sen laivan, mutta pitemmän välin ratkaisua haetaan, niin kuin hallitusohjelmassa on, ja ministerikin tässä hyvää tahtoa ilmaisi.

Kokonaisuudessaan EU:stahan tuli meille vähän takkiin merenkulun puolella tässä rikkidirektiivin yhteydessä kustannusnäkökulmasta — toivottavasti ympäristö ja terveysympäristö siinä sitten toisin päin laittaa — mutta näkisittekö mahdollisuutta, että tämmöinen rikitön yhteys, niin kuin tuo yhteys nytkin jo on, voisi olla myös kokonaisuudessaan neuvotteluissa, kun valtiontukisäännöksiä ja muita yhdessä komission kanssa katsellaan tuon rikkidirektiivin kompensoimiseksi?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa puhemies! Hyvä edustaja Kumpula-Natri! On nimenomaan ollut ajatuksena se, että tälle yhteysvälille tulisi alus, joka on ympäristöystävällinen, uusien perusteiden mukainen ja nimenomaan sitten vielä sellainen, jolla on hyvä jäissäkulkukyky. Tällaista kokonaisuutta työryhmä esitti, ja pidin sitä ajatusta erinomaisen hyvänä ja myös uuden liikennepolitiikan mukaisena.

Ari Jalonen /ps:

Arvoisa puhemies! Satamien liikenne ja satamista eteenpäin menevä liikenne tavalla tai toisella on aina kiinni siitä, miten logistiikkayhteydet toimivat satamaan.

Valtatie 8 on nyt ongelmissa erinäisistä syistä ja on koko länsirannikon satamia yhdistävä tie. Siinä ei ole rautatietä rinnalla, jolloin se on erityisen tärkeä satamien syöttöyhteyden kohdalla. Miten valtatie 8 -projekti etenee ja osaltaan vaikuttaa myös kyseisen sataman liikennöintiin?

Liikenneministeri Merja Kyllönen

Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Jalonen! Kaikki ne päätökset, mitä eduskunta on viime kesänä tehnyt liikennepoliittisen selonteon yhteydessä ja kehysriihessä hallituksen toimesta, ovat edelleen voimassa. Valtatie 8:n osalta ei ole tehty mitään muutoksia. Sinne on edelleen yhteisten päätösten mukaan, jotka eduskunta on siunannut, 100 miljoonaa euroa yhteysvälille Turku—Pori, se pitää paikkansa, tässä kaikkien läsnä ollessa ääneen sanottuna. Minä en ole yksin kumonnut eduskunnan päätöksiä enkä hallituksen päätöksiä, koska en ole tämän maan diktaattori.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämän kysymyksen käsittely näyttää päättyvän tähän ilmoitukseen.

Ehdimme ottaa vielä yhden kysymyksen.