6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rautatielain muuttamisesta
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessähän
ehdotetaan muutettaviksi rataverkon käyttösopimusta,
liikenteenohjausta, osajärjestelmän käyttöönottoluvan
myöntämistä, kuntoyksikköjen
käyttöönottoa ja poikkeusoloihin varautumista,
onnettomuuksista ilmoittamista sekä muutoksenhakua koskevia
rautatielain säännöksiä.
Herra puhemies! Näihin poikkeusoloihin ja ylipäätään
rataverkkoon haluan kiinnittää erityistä huomiota.
Kun puhutaan poikkeusolotilanteista, silloin on yleensä jonkinnäköinen
luonnonkatastrofi, kriisi tai vastaava ja silloin on äärimmäisen
tärkeätä, että meidän
infra toimii tässä maassa. Jotta se voi toimia
tehokkaasti ja toimia niin, että me saamme rataverkkoa
käytettyä, niin sen pitää olla
myöskin kunnossa, sen pitää olla koko maata
kattava.
Minä haluaisin muutamaan rataosuuteen kiinnittää erityisesti
huomiota tähän liittyen. Meillä on tietenkin
nämä pääradat olemassa mutta
sitten niihin liittyviä liitännäisratoja
sekä myös Suomen poikittaisyhteyksiä.
Pohjanmaan suunnalla on Suupohjan rata, joka on paininut jo pitkään
rahoituksen ja peruskorjaustarpeen suhteen. Siellä tällä hetkellä ruvetaan
investoimaan muun muassa Kaskisissa uuteen logistiikkakeskukseen.
Tämä rata merkitsee erityisen paljon, ja sillä on
erityisesti tähän huoltovarmuuteen ja poikkeusoloihinkin
liittyviä tekijöitä, jotta päästään
sinne rannikon satamiin myös tuossa keskisessä Suomessa
kuljetuksia tekemään. Toinen on tämä Seinäjoen
ja Jyväskylän välinen ratayhteys eli
Haapamäen rata, siis Seinäjoelta Haapamäen kautta
menevä ratayhteys. Se on äärimmäisen tärkeä ratapari
tälle Pohjanmaan radalle, että on näitä vaihtoehtoisia
reittejä niin kuljetuksiin kuin sitten myös ihmiskuljetuksiin,
henkilökuljetuksiin, olemassa. Haluan kiinnittää näihin
kyllä erityisen suurta huomiota raideliikenteen kokonaisuuden
kannalta ja näihin poikkeusoloihin varautumisenkin kannalta.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Savola tässä kuvasi
hyvin tätä lakiesitystä. Kun tässä on
kysymys myös tosiaan rautateiden huoltovarmuuteen ja poikkeusoloihin
varautumiseen liittyvistä asioista ja täällä on
paikalla liikennevaliokunnan puheenjohtaja ja lukuisia liikennevaliokunnan
jäseniä, niin haluan vain todeta myös
tässä yhteydessä sen, että koko maan
huoltovarmuutta parantaisi huomattavasti se, että rataverkkoa
aktiivisesti edelleen kehitettäisiin niin, että yhteys
Jäämeren jäästä vapaisiin satamiin
saataisiin aikaan. Kun jatkuvasti olen kuullut puheenvuoroja muun
muassa Norjan suunnasta siitä, että heillä olisi
kiinnostusta tätä rataverkon kehittämisyhteistyötä Suomen
kanssa tehdä mutta Suomesta ei riittävän
aktiivisesti näitä avauksia tule, niin toivon,
että liikennevaliokunnan jäsenet, ei ehkä välttämättä juuri
tämän lain yhteydessä mutta aktiivisesti
omassa työssään, tätä asiaa
pitäisivät esillä, että Suomessa
tähän asiaan kiinnostusta on ja kiinnostusta löytää kansainvälistä yhteistyötä Norjan,
Ruotsin ja totta kai myös Venäjän kanssa
niin, että näitä uusia yhteyksiä pystytään
rautateitse luomaan ja sitä kautta uusia talouden kasvumahdollisuuksia
Suomelle.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä tosiaan on
nyt kysymys huoltovarmuudesta ja rataverkon käytöstä poikkeusolojen aikana.
Ne ovat tietysti tilanteita, joissa tämä infra
pitää mahdollisimman tarkoituksenmukaisimmalla
keinolla saada hyödynnettyä ja liikenne hoidettua.
Mutta yleisesti tästä rautatieverkon kehittämisestä:
Nämä keskustelut rautatieyhteyden luomisesta Jäämerelle
ovat erittäin tärkeitä pohjoisen elinkeinojen
kehittämisen kannalta, ja niitä eri vaihtoehtoja
luonnollisesti jatkossa tutkitaan. Myös edustaja Savolan
esille ottama Pohjanmaan radan kunnostuksen loppuun saattaminen
on tärkeä rataverkon läpäisykyvyn
ja toimivuuden kannalta.
Yksi näkökulma, joka näiden pitkän
matkan ratahankkeiden ulkopuolelle tai alle usein jää,
on se, mitä itse olen pitänyt esillä,
että nykyinen rataverkko pitäisi hyödyntää maksimaalisella
tavalla. On tehty investointeja ratoihin ja erityisesti henkilöliikenteen
osalta täällä Ruuhka-Suomessa voitaisiin
edelleen hyödyntää rataverkkoa perustamalla
seisakkeita ja asemia niihin paikkoihin, joissa siihen mahdollisuus
on. Sitten tätä kehitystä pitäisi
tukea maankäytön, asumisen ja liikenteen muun
suunnittelun kaavoituksessa niin, että saataisiin isoja
joukkoja rautatieliikenteen pariin. Tästä nyt
muutamia hankkeita, positiivisia hankkeita, on tulossa, ja niistä mainitsen esimerkiksi
tuolla Orimattilan alueella Hennan seisakkeen hankkeen, joka sijoittuu
tuolle Kerava—Lahti-oikoradalle, jota ei ole millään
lailla sen valmistumisen jälkeen hyödynnetty.
Kun nämä isot investoinnit tehdään,
niin ne täytyy myös maksimaalisesti hyödyntää.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt kun liikennevaliokunnan puheenjohtaja
on täällä paikalla, haluan kyllä kysyä tähän
liittyen.
Nämä pääradathan meillä,
aivan niin kuin kuvasitte, ovat niitä, mitä kunnostetaan,
ja ne ovat suhteellisen hyvässäkin kunnossa tällä hetkellä. Mutta
sitten on näitä hiljaisemmin liikennöityjä reittejä,
joita tällä hetkellä tuetaan, jotta niillä pystyy
liikenne kulkemaan. Valitettavasti monelta osin nämä hiljaiset
liikennemäärät johtuvat siitä,
että junavuoroja ei niillä myöskään
tarpeeksi ole. Tämä on vähän
semmoinen muna—kana-ilmiö: Kun ei ole liikennevuoroja,
niin ei ole matkustajia. Kun ei ole matkustajia, niin ei lisätä liikennevuoroja.
Huoltovarmuudenkin kannalta on äärimmäisen
tärkeää, että näitä vaihtoehtoisreittejä on.
Ne lisäksi myös palvelevat ihmisiä hyvin
monelta osin, niin että sieltä maaseudultakin,
esimerkiksi Haapamäen radan varrelta, pystyvät
kulkemaan myös sellaiset ihmiset, keillä ei sitä omaa
autoa käytettävissä ole.
Kysymykseni lähinnä tähän
kuuluukin, kuinka näitä poikittaisyhteyksiä,
kuinka näitä hiljaisemmin liikennöityjä ratayhteyksiä aiotaan
liikennevaliokunnan puitteissa kehittää. Onko
teillä tällaista keskustelua ollut, ja aiotaanko
minkäännäköisiä kehittämisprojekteja
tähän suunnitella?
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan puheenjohtaja toi hyvin esille
täällä raideliikenteen kehittämistarpeet,
ja erityisen tärkeää se on Suomessa.
Kun me lähdemme arvioimaan lentoliikennestrategiaa ja lentokenttien
toimivuutta eri puolilla Suomea, niin sitä ei voi tehdä yksinään,
ellei siihen samalla ota raideliikenteen kehittämisstrategiaa
mukaan ainakin jollakin tavalla, koska me joudumme sitten arvioimaan,
mitä liikennemuotoa missäkin osassa maata kehitetään.
Raideliikenne on aivan erinomainen muoto liikuttaa nopeasti ja tehokkaasti
ja ilman päästöjä ihmisiä,
ja sen takia lentoliikennestrategia ja raideliikennestrategia pitäisi
periaatteessa aika pitkälle samalla kertaa käsitellä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Savola toi esille vähäliikenteiset reitit
raideliikenteessä, ja ongelmahan tosiaan on siinä,
että jos se matkustajavolyymi ei ole riittävä,
niin silloin ostoliikenteenkään käyttäminen
ei siellä ole pidemmän päälle
järkevää.
Mutta aivan kuten edustaja Eestilä äskeisessä puheenvuorossaan
totesi, tällä hetkellä liikenteen järjestämisessä suunnitellaan
matkaketjuja niin, että tämän maan jokainen
alue olisi saavutettavissa matkaketjujen myötä niin,
että siinä voidaan käyttää eri
liikennemuotoja. Täytyy aika tarkkaan tutkia, miten ne
liikennevirrat kantavat minkäkin liikennemuodon osalta.
Ei voida ajatella niin, esimerkiksi kun lentoliikennestrategiaa kehitetään,
että sitä kehitetään yksistään
lentoliikenteen näkökulmasta, vaan eri liikennemuotojen — yksityisautoilu,
joukkoliikenne bussien muodossa, raideliikenne ja lentoliikenne — pitää muodostaa
sujuva liikenteen verkko. Erityisen tärkeätä on
näiden liittymäkohtien toimivuus, jotta silloin,
kun vaihdetaan liikennemuodosta toiseen, se on nopeaa ja sujuvaa.
Se on tärkeää, että siinä kohtaa
ei kestä liian kauan eikä laskutus ole vaikeata.
Tähän liittyy myös tämä kansallinen
joukkoliikennelipun kehittäminen niin, että yhdellä joukkoliikennelipulla
voisi matkustaa eri liikennemuodoissa. Näiltä osin
liikennevaliokunta kyllä pyrkii viemään
eteenpäin tätä joukkoliikenteen kehitystä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Jokinen sanoi, on erittäin
tärkeää, että meillä olisi
yhteinen lippu, joka käy joukkoliikenteessä. Sen
sijaan lentoliikenteestä toteaisin sen, että se
koetaan kuitenkin erittäin tärkeänä monessa
maakunnassa. Elinkeinoelämä sitä puolustaa.
Voin sanoa, että vaikka me tuolla Pirkanmaalla olemme aika
lyhyen junamatkan päässä Helsinki-Vantaasta,
niin kuitenkin siellä nähdään
erittäin suuri itseisarvo sillä, että Pirkkalassa
on lentokenttä ja meillä on myös kansainvälistä liikennettä.
Siinä mielessä oli tärkeää,
että myös tuossa lisäbudjetissa oli määräraha
edelleen voimassa, EU-kilpailulainsäädännön
vaikeuksista huolimatta, että Pirkkalan kakkosterminaalia
kehitetään.
Olen samaa mieltä siitä, että täytyy
olla näitä liikenneketjuja, joissa voidaan käyttää eri
kulkuvälineitä, ja kaikkien maakuntien täytyy
olla saavutettavissa ja sieltä täytyy päästä myös
pääkaupunkiseudulle. Joka tapauksessa näkisin
kuitenkin, että ennen kuin lähdetään
kovin suuresti lahtaamaan tätä lentokenttäverkkoa,
pitää hyvin tarkkaan miettiä, mitkä pidetään.
Esimerkiksi Pirkanmaan kentän suhteen voin sanoa sen, että sinne
voidaan tulla sitten Satakunnan suunnasta tai Pohjanmaaltakin päin
asiakkaiksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että nyt emme ole budjetin lähetekeskustelussa
liikenneministeriön pääluokassa vaan
käsittelemässä hallituksen esitystä eduskunnalle
laiksi rautatielain muuttamisesta. Sen tiivistetty sisältö ilmenee
ensimmäiseltä sivulta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt jos minäkin hiukan voin poiketa
tästä asiasta ja tuoda esiin tämän
globaaliyhteyden, sillä jo Venäjällä tsaarin
aikana tsaari suunnitteli tätä poikittaisliikennettä Moskovasta
aina läntiseen Poriin, ja tästähän
on keskusteltu. Niin kuin puhemies oikein sanoi, nämä asiat
eivät varmaan nyt liity tähän, mutta
ehkä on sitten hyvä muistuttaa, että tästä poikittaisratakeskustelusta
käydään keskustelua ja ennen kaikkea
tavaraliikenteen osalta, että tämähän
olisi se kansainvälinen liikenteen valtaväylä.
Mutta ei tästä nyt tämän enempää.
Keskustelu päättyi.