8) Hallituksen esitys eduskunnalle ajoneuvojen katsastus- ja
         yksittäishyväksyntätehtävien
         järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi
      
       
         					
      
      
         
         Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
            on käsitellyt katsastuslakia koskevaa esitystä viime
            kevään ja nyt syksyn aikana varsin perusteellisesti
            eri näkökulmista ja tehnyt hyvää yhteistyötä myöskin
            ministeriön suuntaan. Kiitokset siitä ministeriön
            virkamiehille ja ministerille. Tämähän
            on erittäin pitkässä juoksussa ollut
            esitys. Tämä katsastuslain muutosesityshän oli
            esillä jo viime hallituskaudella ministeri Vehviläisen
            aikaan. Tässä esittelypuheenvuorossa tuon esille
            joitakin keskeisimpiä kysymyksiä ja valiokunnan
            kannanottoja tähän lakiesitykseen.
         
         
         Esityksen tavoitteena on muun muassa kilpailun sekä palvelutarjonnan
            lisääminen, alalle tulon helpottaminen sekä katsastuspalvelujen
            alueellinen turvaaminen. Katsastusalaa on vapautettu kilpailulle
            asteittain jo vuodesta 1994 lähtien. Markkinoilla on tapahtunut
            muutaman viime vuoden aikana myönteistä kehitystä muun
            muassa palveluiden saatavuuden ja hintakehityksen osalta, ja joillakin
            paikkakunnilla katsastushinnat ovat laskeneet kilpailun lisääntymisen
            myötä. Katsastuspalvelujen saatavuus harvaan asutuilla
            seuduilla ei kuitenkaan saadun selvityksen mukaan ole ainakaan olennaisesti
            parantunut. Suurimpien toimijoiden markkinaosuudet ovat laskeneet
            selkeästi muutamien viime vuosien aikana, mutta edelleen
            kahdella markkinoiden suurimmalla toimijalla on lähes 60
            prosentin markkinaosuus. Lisäksi määräaikaiskatsastuksen
            hinnoissa on tälläkin hetkellä erittäin
            suuria eroja. Esimerkiksi 10.10. kuluvaa vuotta katsastuksen hinta
            Heinolassa oli 39 euroa ja Ivalossa 115 euroa. Näillä perusteilla
            valiokunta pitää esityksen kilpailun edistämistä koskevia
            tavoitteita perusteltuina ja kannatettavina.
         
         
         Katsastuksen riippumattomuus on ollut yksi kohta, jota on tämän
            lakiesityksen yhteydessä todella perusteellisesti selvitetty.
            Esityksen mukaan jatkossa määräaikaiskatsastusten
            ja valvontakatsastusten kohdalla luovuttaisiin nykyisestä katsastusluvan
            haltijan varsin tiukasta riippumattomuusvaatimuksesta ja luvan voisivat
            jatkossa saada esimerkiksi huolto- ja korjaamoalan yritykset
            tai muutkin ajoneuvoalalla toimivat. Yhden luukun periaatetta soveltaen
            ajoneuvo voitaisiin esimerkiksi huoltaa ja katsastaa samassa toimipaikassa.
            Se on asiakkaiden kannalta hyvä asia, ja valiokunnan kannalta
            tämä on erittäin kannatettavaa.
         
         
         Valiokunta kuitenkin katsoo, että katsastustoiminnan
            luonteesta johtuen on erittäin tärkeää, että sen
            luotettavuus varmistetaan myös jatkossa. Esityksessä on
            ehdotettu useita säännöksiä, joilla
            pyritään osaltaan turvaamaan katsastustoiminnan
            riippumattomuus ja luotettavuus. Katsastusluvan myöntämisen
            edellytyksenä on muun muassa, että hakijan toiminta
            on järjestetty siten, etteivät hakijan harjoittama
            muu ajoneuvoihin liittyvä toiminta kuin katsastustoiminta taikka
            muut seikat kuin ajoneuvon kuntoon sekä säännösten- ja
            määräystenmukaisuuteen liittyvä arviointi
            vaikuta katsastuksen lopputulokseen. Lisäksi katsastus
            ja muu toimenpide on erotettava ajallisesti ja muutoinkin selvästi
            toisistaan. Katsastusluvan haltijan toimipaikassa ei saisi katsastaa
            katsastusluvan haltijan omia ajoneuvoja, yrityksen omistamia tai
            hallitsemia ajoneuvoja. Vastaavasti ajoneuvon korjannut tai huoltanut
            henkilö ei saisi katsastaa korjaamaansa tai huoltamaansa
            ajoneuvoa. Lisäksi katsastusluvan hakijalta edellytetään
            ISO 9001 -standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää ja
            esityksessä on säädetty muun muassa katsastajan
            ammattitaito- ja koulutusvaatimuksista.
         
         
         Valiokunta katsoo asiantuntijakuulemisen ja saamansa selvityksen
            perusteella, että edellä mainitut katsastustoiminnan
            riippumattomuutta ja luotettavuutta turvaavat säännökset
            täydennettyinä tehokkaalla valvonnalla pystyvät
            asianmukaisesti sovellettuina ja toteutettuina turvaamaan katsastustoiminnan
            yleisen luotettavuuden ja toiminnan muun asianmukaisuuden.
         
         
         Esityksessä on ehdotettu useita säännöksiä, joilla
            pyritään varmistamaan myös säännösten noudattamisen
            valvonnan tehokkuus. Valiokunta pitää erityisen
            tärkeänä, että Liikenteen turvallisuusvirastolle
            taataan jatkossa riittävät resurssit valvonnan
            toteuttamiseen. Sääntelyn noudattamisen valvonnalla
            on osaltaan välttämätöntä varmistaa
            jatkossa, ettei uusi katsastuspalvelujen järjestämistapa
            aiheuta tarpeettomia lieveilmiöitä tai vaaranna
            katsastustoiminnan asianmukaisuutta. Esityksen mukaan muun muassa
            yksittäishyväksyntöjä ja eräitä erityiskatsastuksia suorittavien
            toimijoiden tulee myös tarjota näiden katsastusten
            lisäksi saman ajoneuvoluokan määräaikais- ja
            valvontakatsastuksia, jolloin nykyisen kaltaisia riippumattomia
            määräaikaiskatsastuspalvelujen tarjoajia
            olisi tätä kautta jatkossakin markkinoilla. Valiokunta
            pitää erittäin hyvänä,
            että tämä antaa asiakkaille mahdollisuuksia
            valita itse, millaisia katsastuspalveluja haluavat käyttää.
         
         
         Esityksen mukaan niin sanottu katsastuksen jälkitarkastus
            voitaisiin jatkossa tehdä missä tahansa katsastustoimipaikassa.
            Valiokunta pitää tätä ehdotusta
            erittäin hyvänä ja asiakkaan näkökulmasta
            katsastusprosessia joustavoittavana menettelynä.
         
         
         Raskaan kaluston ja kevyen kaluston katsastuksen eriyttämisestä muutama
            sana: Tällä hetkellä katsastusluvan haltijan
            tulee pystyä huolehtimaan sekä raskaan että kevyen
            ajoneuvokaluston katsastuksesta, vaikka katsastuksista ainoastaan
            noin 6 prosenttia on raskaan ajoneuvokaluston katsastuksia. Tämä on
            johtanut raskaan kaluston katsastustoiminnassa ylikapasiteettiin, tarpeettomiin
            laiteinvestointeihin, katsastusverkoston päällekkäisyyksiin
            ja samalla alhaiseen käyttöasteeseen. Valiokunta
            pitää tältä kannalta hyvänä,
            että katsastusluvan voisi jatkossa saada erikseen kevyiden
            ajoneuvojen katsastuksiin, erikseen raskaiden ajoneuvojen katsastuksiin
            tai molempiin. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että lakia toimeenpantaessa
            ja lain vaikutusten arvioinnissa varmistetaan raskaan kaluston katsastustoimipaikkaverkoston
            riittävyys. Raskaan kaluston katsastusverkko ei saa muodostua
            kohtuuttoman harvaksi, eikä uudistus saa johtaa raskaan
            kaluston katsastushintojen olennaiseen kohoamiseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Katsastajien koulutusvaatimukset ovat yksi
            osa tätä hallituksen esitystä, ja esityksessä on
            lähdetty siitä, että myös käytäntöön
            joiltakin osin ehkä insinööritutkintoja
            konkreettisemmin keskittyvien ammattitutkintojen kautta tulee olla
            mahdollista päästä katsastusalalle. Valiokunta
            pitää tätä kannatettavana. Katsastajalta
            edellytettäisiin esityksen mukaan peruskoulutuksen lisäksi
            jatkossakin jatkokoulutusta sen varmistamiseksi, että katsastajilla
            on riittävät tiedot ja taidot katsastuksen suorittamiseen. Valiokunta
            pitää erittäin tärkeänä,
            että koulutuksella pystytään myös
            jatkossa huolehtimaan siitä, että katsastusta
            koskevaa osaamista löytyy riittävästi
            kaikkien ajoneuvoluokkien erityisvaatimusten mukaisesti.
         
         
         Vielä muutamia näkökohtia: Valiokunta
            on pohtinut asian käsittelyn yhteydessä myös
            eräänlaista kiertävän katsastajan
            toimintamallia, jossa katsastustoiminta perustuisi riippumattomiin katsastustoimipaikkoihin
            (Keskeltä: Se olisi ollut järkevää!)
            ja niiden lisäksi esimerkiksi kaupallisia korjaamoja kiertävien
            riippumattomien katsastusmiesten käyttöön.
            Malli saattaisi muun muassa edesauttaa katsastuspalvelujen toteuttamista
            haja-asutusalueilla. Valiokunta toteaa, että niin sanottua
            kiertävän katsastajan mallia ei ole ollut mahdollista
            arvioida riittävän seikkaperäisesti tämän
            esityksen käsittelyn yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että mallin hyödyntämismahdollisuudet
            arvioidaan jatkossa perusteellisesti lain vaikutusten arvioinnin
            ja valiokunnan ehdottamassa lausumassa tarkoitetun selvityksen yhteydessä.
         
         
         Vielä muutoksista ja siirtymäsäännöksistä: Valiokunta
            ehdottaa katsastajan koulutusta koskevia säännöksiä täsmennettäväksi
            ja yhdenmukaistettavaksi muiden koulutusta koskevien säännösten
            ja käynnissä olevan muun valmistelun kanssa. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa eräitä täsmennyksiä laadunhallintajärjestelmän
            hankkimismenettelyjä koskeviin säännöksiin.
            Valiokunta ehdottaa myös katsastuksia koskeviin valvontatarkastuksiin
            liittyen ajoneuvon pysäyttämisoikeuden rajaamista
            selvästi vain katsastustoimipaikoissa oleviin ajoneuvoihin.
            Lisäksi valiokunta ehdottaa, että Trafilta poistettaisiin
            ehdotettu hieman erikoinen oikeus valittaa Trafin omasta päätöksestä.
         
         
         Esityksen mukaan lain voimaan tullessa katsastusluvat olisivat
            voimassa lupien voimassaoloajan loppuun saakka. Jos luvan voimassaolo kuitenkin
            päättyisi aikaisemmin kuin kolmen vuoden kuluttua,
            luvanhaltija saa halutessaan jatkaa luvanmukaista katsastustoimintaa
            kolme vuotta.
         
         
         Valiokunta pohti asian käsittelyn yhteydessä perusteellisesti
            myös katsastustoimintaan liittyvien tehtyjen investointien
            asemaan liittyviä kysymyksiä. Saamansa selvityksen
            perusteella valiokunta pitää ehdotettuja siirtymäaikaa
            koskevia säännöksiä riittävinä myös
            alalla nykyisin toimivien kannalta. Valiokunta kuitenkin katsoo,
            että myös esityksen hyväksymisen ja lain voimaantulon
            välille on kohtuullista jättää riittävästi
            aikaa, vähintään kuusi kuukautta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
            ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi kolme
            lausumaa. Kyseiset lausumat koskevat katsastustoiminnan valvonnan
            mahdollisimman tehokkaan ja kattavan järjestämisen
            tarvetta sekä lain vaikutusten tiiviin seurannan ja arvioinnin tärkeyttä.
            Valiokunta myös ehdottaa, että lain tavoitteiden
            toteutumisesta, lain vaikutuksista ja mahdollisista muutostarpeista
            tulee toimittaa kattava selvitys viimeistään vuoteen
            2016 mennessä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä valiokunnan mietintö on
            yksimielinen, ja siitä tämän käsittelyn
            kaikkia osapuolia kiitän.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pääperiaatteiltaan tämä esitys
            on hyvä ja kannatettava, raskaan ja kevyen eriyttäminen,
            koulutusvaatimukset ja niin poispäin, mutta yksi vakava
            asia tässä on, minkä takia minun mielestäni
            tätä ei olisi pitänyt eteenpäin
            viedä, ja se on katsastuksen riippumattomuus. Pitää olla
            niin, että toinen tekee ja toinen taho tarkastaa. Ei voi
            toimia suomalaisessa yhteiskunnassa riippumattomasti niin, että sama taho
            tekee ja sama taho tarkastaa. Ei meillä rakentamisessakaan
            toimita niin, että kirvesmies rakentaa ja kirvesmies tarkastaa,
            vaan kirvesmies rakentaa ja sen jälkeen rakennustarkastus tarkastaa.
         
         
         Minun mielestäni tuntuu erikoiselta, että valiokunta
            piti tätä riippumattomuuden murentamista muka
            asiakkaan kannalta hyvänä asiana. Se tulee tuottamaan
            turhaa katsastusta, turhaa huoltamista, ja tämä kiertävän
            katsastajan malli olisi ollut huomattavasti parempi. En ymmärrä, että nyt
            ryhdymme Suomessa tekemään tämäntyyppistä toimintaa,
            jossa riippumattomuus vaarantuu. Voisi kysyä, onko tämä nyt
            sitten keino vähentää kuntien tehtäviä,
            kun kohta varmasti luovutaan rakentamisenkin valvonnasta, sillä kirvesmieshän
            ne voisi samalla periaatteella tarkastaa.
         
         
       
      
         
         Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä uudistuksellahan tähdätään
            siihen, että lisättäisiin kilpailua ja
            kuluttaja hyötyisi siitä sitä myöten,
            kun kilpailu lisääntyy. Mutta samalla tavalla
            kuin edustaja Heinonen olen kyllä hiukan huolissani siitä,
            että kun tämä suorittava ja tarkastava
            liike on sama, niin sekin saattaa johtaa siihen, että kustannukset
            nousevat. Kuluttajahan se on, joka maksaa sitten nämä viulut.
         
         
       
      
         
         Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Katsastuksen avaaminen korjaamoille kyllä epäilyttää.
            Kilpailun lisäämisestä voi sanoa sen,
            että kilpailu on toiminut monilla paikkakunnilla hyvin,
            siksi ihmettelen hieman tätä, vaikka noihin ponsiin
            halusin uskoa ja olin niitä hyväksymässä.
            Mutta edelleen esitän sen kysymyksen, miten luotettavuus,
            riippumattomuus toteutetaan, kuinka valvojia on riittävästi. Norjassa
            on 50 valvojaa katsastustoiminnalle, vaikka siellä on pienempi
            katsastustoiminta.
         
         
         Valitettavasti on vain näin, että kun korjaamoille
            annetaan oikeus katsastaa, niin siinä on mahdollisuus siihen,
            että siellä ylikorjataan autoja, vaikkakin on
            eri henkilö korjaamassa ja katsastamassa. On vedottu, että maaseudulle
            katsastuspalveluja tulee lisää. Tämä ei
            välttämättä toteudu, koska maaseudun
            nyrkkipajat eivät pysty ostamaan edes katsastuslaitteita.
            Suuret autoliikkeet saavat tulonlähteen rahastamalla autoilijoita.
         
         
         Se, mikä tässä on hyvää,
            on se, että ponnessa kuitenkin todetaan, että me
            seuraamme tätä tilannetta ja jos väärinkäytöksiä tapahtuu,
            lakiin on mahdollisuus myös puuttua.
         
         
       
      
         
         Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minä kyllä katsoisin tässä erityisesti
            sitä asiakasnäkökulmaa. Jos nyt miettii
            sitä, että tarjonta kasvaa, niin se tuo paljon
            hyvää. Se tuo joustavuutta myöskin, kun
            auton saa samalla huollatettua ja saa sen katsastusleiman siihen.
            Minä uskon myös siihen, että tämä lakiesitys
            kyllä tuo niitä hintoja alaspäin.
         
         
         Onhan tässä toki riskejä olemassa
            nimenomaan sen suhteen, tehdäänkö turhaa
            huoltotyötä ja niin edelleen. Sen vuoksi koulutus
            on tärkeää, minkä valiokunnan
            puheenjohtajakin toi tuossa esille: on äärimmäisen
            tärkeätä, että siellä on
            asiantuntevat henkilöt hoitamassa työtä.
            Mutta tärkeää on myöskin tämä valvonta
            tähän liittyen. Nämä molemmat
            ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.
         
         
         No, kuluttajan oikeudet toteutuvat kyllä varmasti ainakin
            pienillä paikkakunnilla. Siellä ei ole yrittäjillä kyllä varaa
            koijata kahta kertaa asiakasta, joten uskon, (Puhemies koputtaa)
            että siltä osin tämä kyllä tulee
            toteutumaan.
         
         
         Mutta kun täällä on ministeri paikalla,
            niin kysyisin, onko ministeriö kuinka valmistellut sitä, että aiotaanko
            tämän lain etenemistä (Puhemies: Minuutti
            on täynnä!) sen täytäntöönpanon
            jälkeen seurata.
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lain tavoitteena on alan kilpailun ja palvelutarjonnan
            lisääminen, ja uskon, että yhden luukun
            periaate on asiakkaan kannalta hyvä ja käytännöllinen
            asia. Huolto ja katsastus samassa paikassa on monille autoilijoille
            tervetullut uudistus, vaikka tämä riippumattomuus on
            paljon keskustelua herättänytkin.
         
         
         Muutamia kysymyksiä heräsi valiokunnan pohtiessa
            tätä asiaa, ja kun ministerikin on paikalla, voisin
            niitä tässä sitten esittää.
            Eli pohdittiin sitä, jyräävätkö merkkikorjaamot
            pienet, itsenäiset katsastusasemat, joiden varassa ollaan
            monilla pienemmillä paikkakunnilla. Miten käy
            raskaiden ajoneuvojen katsastusverkolle? Ylikorjataanko autoja,
            kun riippumattomuudesta tingitään? Eli katsastuspalvelujen
            alueellisesta saatavuudesta tulee huolehtia tämän
            lain säätämisen jälkeenkin,
            mutta tässä muutama kysymys.
         
         
       
      
         
         Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tulevaisuudessa siis sama yritys saa sekä katsastaa
            että korjata autoja. Riippumattomuus-, esteellisyysasiat
            olivat erittäin isosti tapetilla, kun valiokunta tätä käsitteli, ja
            siksi asia kävi perustuslakivaliokunnan perusteellisessa
            käsittelyssä, ja emme nähneet, että poljemme
            lakia sillä tavalla, että esteellisyysnäkökulmia
            ei olisi otettu huomioon. Tämä esteellisyys on
            hallintolaissa kirjoitettu niin, että sama ihminen ei voi
            sekä korjata että katsastaa samaa autoa. Esteellisyyttä ei
            siten synny tässä asiassa. Kun ajoneuvojen katsastus
            tulevaisuudessa järjestetään näin,
            niin sen puolesta ja sitä vastaan on argumentteja, mutta
            asiakas on se, joka valitsee. Hän voi edelleen valita sen,
            että hän käy ajoneuvoa eri paikassa katsastuttamassa
            ja toisessa paikassa sitten korjauttamassa. Elikkä asiakas
            itse päättää, minkälaisen
            palvelun hän tulevaisuudessakin haluaa.
         
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä sama asia oli esillä jo
            viime eduskuntakaudella, eikä se edennyt eduskunnassa sen
            tähden, että nämä samat duubiot,
            jotka tässä salissa on nostettu esiin, olivat
            voimakkaasti esillä valiokunnassa. Ihmeteltiin juuri sitä riippumattomuutta,
            kun sama henkilö korjaa ja sama henkilö tarkastaa.
            Nyt kuitenkin käsissäni on yksimielinen valiokunnan
            mietintö. Hämmästelen suuresti sitä,
            että täällä salissa osa, joiden
            nimi on täällä alla, irtisanoutuu nyt
            tästä yksimielisestä mietinnöstä.
            Muutokset olisi pitänyt tehdä mietintöön,
            tai sitten perässä olisi pitänyt olla
            vastalause. Mielestäni meidän, muun eduskunnan, täytyy
            voida odottaa sitä, että valiokunta tekee mahdollisimman
            hyvää työtä ja kun nimet ovat alla,
            niin he sitoutuvat siihen omaan mietintöönsä.
            Mielestäni tämä järjestelmä toimii
            näin ja on sitä kautta uskottava.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä riippumattomuus keskusteluttaa
            edelleen, ja ehkä aivan lyhyesti totean, niin kuin valiokunnan
            jäsen, edustaja Vehkaperä hyvin tuossa edellisessä puheenvuorossaan
            toi esille, että kuluttaja valitsee itse sen paikan, jossa
            hän ajoneuvonsa katsastuttaa. Jos hän haluaa tehdä sen
            yhden luukun periaatteella, niin hän voi tehdä sen
            siellä korjaamossa ja korjaamon katsastustoimipaikassa,
            mutta jos hän haluaa tehdä sen riippumattomassa
            katsastustoimipaikassa, jossa ei ole korjaustoimintaa, niin hän valitsee
            sen.
         
         
         Vielä siihen luotettavuuteen, että ylikorjataanko
            tai vaaditaanko katsastuksessa sellaisia korjauksia, joita oikeasti
            ei tarvitsisikaan, niin tässä lakiesityksessähän
            on muutos siihen, että tuo jälkitarkastus voidaan
            tehdä toisessa katsastustoimipaikassa kuin missä katsastus
            on aloitettu. Nythän on pakko viedä se katsastus
            loppuun siinä toimipaikassa, missä se on aloitettu,
            ja jälkitarkastuskin on siellä suoritettava.
         
         
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies    Anssi   Joutsenlahti:
            
            Näyttää, että keskustelu
               ei lopu. Vielä annetaan neljä vastauspuheenvuoroa
               ja sitten siirrytään puhujalistaan. Ensin vastauspuheenvuoro
               edustaja Östman, sitten Heinonen, Mäkipää ja
               Alatalo.
            
            
          
         
       
      
         
         Peter Östman  /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tulevilta korjaus- ja katsastusliikkeiltä edellytetään
            ISO 9002 -laatu- ja standardisointijärjestelmää.
            Tämä järjestelmä on sinänsä hyvä — ja
            eri toimialoilla jo käytössä — ohjaamaan
            toimintaa sekä laadun ylläpitämiseksi.
            Kysyisin ministeriltä, kuinka pitkälle on mietitty,
            millä tavalla näitä järjestelmiä ylläpidetään.
            Kuka on esimerkiksi sertifioiva taho? Mikä taho tekee nämä sisäiset
            tarkastukset, kuinka usein ja kuinka laajasti näissä liikkeissä?
         
         
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Sitten vastauspuheenvuoro edustaja Heinonen, ja vielä Torniainen
               ja Kopra olivat pyytäneet aikaisemmin, niin että hekin
               saavat.
            
            
          
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! No se nyt vielä puuttuisi, että sama
            henkilö huoltaisi ja katsastaisi, mutta sama yritys kuitenkin
            kelpaa täällä liikenneministerille ja
            valiokunnalle. Eli sama yritys, sama palkanmaksaja, sama aamukahvipöytä,
            siitä lähdetään yhdessä huoltamaan
            autoja ja katsastamaan. Ei voi valita tämän jälkeen
            sitä, missä auton katsastaa, kun tämä laki
            tulee tappamaan meidän autokatsastuksen. Se tulee keskittymään
            suuriin autokorjaamoihin, merkkiliikkeisiin.
         
         
         Joku edustaja keskustasta sanoi, että eivät
            yritykset voi koijata, huijata näitä asiakkaita.
            (Mikko Savolan välihuuto) — Se oli edustaja Savola. — Sitten
            voi kysyä sitä, että jos ei huijata,
            niin katsotaanko sitten läpi sormien, kun halutaan olla siellä pienessä autokorjaamossa
            hyvää kaveria ja saada se asiakas tulevaisuudessakin
            sinne. On tärkeää pitää erillään
            autokatsastus, ja pitää tietysti muistaa se, että ei
            riitä, että auto on katsastettu ja liikennelain
            mukainen silloin katsastuspäivänä, vaan
            senhän pitää olla tietysti joka päivä,
            kun sillä ajetaan.
         
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ainakin edustaja Jokinen mainitsi, että jokainen
            voi valita, missä autonsa katsastaa, ja sehän
            pitää paikkansa. Mutta nyt perustuslakivaliokuntakin
            on kiinnittänyt huomiota siihen, että nykyisen
            lainsäädännön perusteella tiedetään,
            että katsastusluvan saanut elinkeinonharjoittaja on investoinut
            tähän katsastusasemaan valtavasti varoja — olen
            käynyt omalla paikkakunnalla, ja monella muullakin paikkakunnalla
            on näitä yksityisasemia — ja kyllä se tietää sitä,
            että jos ajatellaan myös tätä nykyisten yrittäjien
            toimintaa, käy niin, että kun on korjaamoja joka
            kylällä, niin kyllä varsinaiset katsastustoimintapaikat
            loppuvat ja nämä keskittyvät entistä enemmän.
            Olisin kyllä toivonut, että oltaisiin vielä käyty
            laajempaa keskustelua, vaikka tämä on yksimielinen
            ollut, mutta täällä on niin paljon sitä epämääräisyyttä,
            että toivoisin, että tätä voitaisiin
            vielä siirtää.
         
         
       
      
         
         Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen nosti esille kyllä tärkeän
            asian, nimittäin riippumattomuuden, ja siitä käytiin
            myöskin liikenne- ja viestintävaliokunnassa erittäin
            paljon keskustelua ja kuultiin mielipiteitä ja kuultiin
            nimenomaan asiantuntijoita ja myöskin perustuslakivaliokuntaa tästä asiasta.
            Oikeastaan se, että siitä käytiin niin paljon
            keskustelua, aikaansai sen, että liikenne- ja viestintävaliokunnan
            mietintö on yksimielinen. Siinä todetaan, että uudessa
            lainsäädännössä on
            erityisen tärkeää, että riippumattomuus
            säilyy tulevaisuudessakin ja että katsastus ja
            korjaus kuitenkin säilyvät vähintään
            eri henkilöillä. Jatkossa on myöskin
            seurattava, että katsastuksesta ei ohjata omalle korjaamolle
            turhiin korjauksiin autoja. Myös palvelujen hintakehitystä on jatkossa
            seurattava erityisen tarkasti, jotta hinnat pysyvät kohtuullisina
            ja tarkastukset laadukkaina. Lyhyesti voi sanoa, että valvonnalla
            on tässä suuri rooli ja Liikenteen turvallisuusvirastolla
            tulee tulevaisuudessakin olla edellytykset hoitaa katsastustoiminnan
            valvonta riittävällä tavalla.
         
         
       
      
         
         Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Alatalo totesi, että monilla
            paikkakunnilla kilpailu katsastusalalla toimii jo nyt, nykyisen
            lain puitteissa. Tähän voi vain todeta, että hyvin
            monilla paikkakunnilla se ei toimi tällä hetkellä nykyisen
            lain puitteissa. Jos ajatellaan keskimääräisen
            katsastuksen hintaa, se on muutamia kymppejä, mutta on
            paikkakuntia, joilla se on jopa yli 100 euroa ja kuluttajalla ei
            ole varaa valita, missä autonsa katsastaa. Tässä suhteessa
            kyllä tätä uutta lakia tarvitaan.
         
         
         Vähän harmittaa, että täällä tunnutaan
            pitävän suomalaisia yrittäjiä epärehellisinä.
            Kyllä minä luotan suomalaisiin autokorjaamoihin
            ja yrittäjiin, ja kannattaa pitää mielessä,
            että näissä yrityksissä on oltava
            kunnon sertifioitu ja auditoitu laatujärjestelmä,
            jotta tätä katsastustoimintaa voidaan harjoittaa.
            Ei mikä tahansa puijari pysty tällaista toimintaa
            silloin harjoittamaan.
         
         
         Tietenkin nyt, kun ministeri on paikalla, haluaisin kuulla myöskin
            ministerin näkemyksen, pitääkö hän
            tätä suurena uhkana, että nyt merkkiliikkeet
            sitten turhaan korjauttaisivat asiakkaidensa autoja ennen kuin katsastavat
            niitä tiloissaan. Minä en ainakaan pidä sitä uhkana.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Sitten viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Alatalo, ja sitten
               siirrytään puhujalistaan.
            
            
          
         
       
      
         
         Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kilpailun lisäämisen haittavaikutukset
            näkyvät nyt jo: A-Katsastus on irtisanonut ihmisiä,
            työntekijöitä. Itse olen ollut kriittinen
            tässä, mutta olen todennut, niin kuin puheenjohtaja
            Jokinen tuossa sanoi, että on kuitenkin vielä mahdollisuus
            asiakkaalla itse päättää, että hän
            voi mennä myös sellaiseen katsastustoimipisteeseen,
            jossa ei korjata, ja on myös tämä jälkikatsastamismahdollisuus.
            Mutta totta kai tätä luotettavuutta, riippumattomuutta
            täytyy seurata koko ajan, että ei tule näitä väärinkäytöksiä.
            Se on tärkeää, ja on hyvä, että meillä on
            nuo ponnet olemassa, joissa nimenomaan me tarkistamme tätä asiaa
            sen jälkeen, kun tämä on käytössä,
            voivatko ihmiset saada luotettavaa katsastamista. Kun sinä viet
            kuluneet jarrupalat, niin nykyään sinulle voi
            katsastusmies sanoa, että okei, sinä voit ajaa
            noilla vielä, ei niitä tarvitse vielä vaihtaa,
            mutta merkkiliike saattaa sanoa, että kyllä ne
            pitää nyt vaihtaa. Joka tapauksessa meidän
            täytyy hyvin tarkkana olla tämän asian suhteen
            jatkossa.
         
         
       
      
         
         Janne  Sankelo  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys uudeksi katsastuslainsäädännöksi
            on herättänyt vilkasta keskustelua sekä ammattilaisten
            että amatöörien keskuudessa. Palautetta
            on tullut valiokunnan käsittelyn aikana, ja täälläkin
            on jo käyty vilkasta debattia. Näkemykset uudistuksesta
            vaihtelevat kovastikin jopa paikkakuntien sisällä.
            Itsekin sain maanantaina palautetta Alajärveltä.
            Kaksi soittajaa otti yhteyttä, ja he olivat keskenään
            täysin päinvastaista mieltä siitä,
            mikä tämän uudistuksen hyvyys on. Aihe
            puhuttaa, koska katsastus koskettaa monia suomalaisia.
         
         
         Katsastusalan kilpailu- ja palvelutaso on parantunut viimeisten
            vuosien aikana. Menneiltä vuosikymmeniltä on monilla
            suomalaisilla värikkäitä kokemuksia alan
            toiminnasta yrmeän katsastusmiehen mulkoillessa autoa ja
            välillä auton tuojaakin. Nyt palvelu on parantunut,
            kiitos siitä. Valiokunnan selvityksen mukaan yrityksiä on
            80 ja toimipaikkoja jo 350 tällä hetkellä ja
            alan kahden suurimman toimijan markkinaosuus on noin 60 prosenttia.
            Hinnoissa on eroja maan eri osien välillä edelleenkin,
            mikä tuossa äsken tuli myös esille.
         
         
         Lakiesityksen mukaan katsastusluvat voi jatkossa saada erikseen
            kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen katsastamiseen ja samalla luovutaan tiukasta
            riippumattomuudesta muuhun ajoneuvoalan toimintaan. Tämä herätti
            valiokunnassa paljon keskustelua, ja se herättää edelleenkin. Yksittäishyväksynnän
            tekijältä edellytetään kuitenkin
            jatkossa edelleen riippumattomuutta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lain tavoitteena on siis alan kilpailun ja
            palvelutarjonnan lisääminen, alalle tulon helpottaminen
            ja palvelujen alueellinen turvaaminen. Kaikki hyviä, tavoiteltavia
            asioita. Ja niin kuin totesin, huolto ja katsastus samassa paikassa
            on monille autoilijoille tervetullut uudistus. Kuitenkin katsastuspalvelujen
            alueellisesta saatavuudesta tulee huolehtia jatkossakin. Voisi kääntää tätä keskustelua
            myös niinkin päin, että katsastajia on
            myös syytä kannustaa kehittämään
            huoltopalveluja. Voidaanhan tämä nähdä näinkin
            päin.
         
         
         Eli lain vaikutuksia on syytä seurata tarkasti. Tässä Liikenteen
            turvallisuusviraston rooli on keskeinen, ja myös liikennevaliokunta
            haluaa olla mukana myöhemmässä vaikutusten
            arvioinnissa. Mutta niin kuin valiokunnan puheenjohtajakin taisi
            tuossa todeta, niin uudistusta on tarkasteltava kokonaisuutena,
            ja tässä hallituksen esityksessä kokonaisuus
            toimii kohtuullisen hyvin. Ja niinhän se on, että asiakas
            on aina oikeassa.
         
         
       
      
         
         Mirja Vehkaperä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ajoneuvojen katsastus on siis tulevaisuudessa
            mahdollista yhden luukun periaatteella. Sama yritys voi katsastaa
            ja korjata autoa. Asia ja laki ovat lähtöisin
            jo edelliseltä vaalikaudelta, joten nyt ollaan hiihdetty
            jo pitkä matka, kun olemme päätepisteessä.
            Tavoitteena oli, että uusi ajoneuvojen katsastuslaki mahdollistaa
            kilpailun ja palvelutarjonnan lisäämisen, alueellisen
            katsastuspalvelun mahdollisuuden myöskin syrjäseuduilla
            ja osaltansa myöskin kustannuksia alentavan vaikutuksen.
         
         
         Alalle on syntynyt viime vuosina useita kymmeniä katsastusyrityksiä,
            joten kilpailu on omalta osaltaan jo koventunut ja hinnatkin laskeneet. Tulevaisuudessa
            yhden luukun periaate kuitenkin mahdollistaa sen, että asiakas
            valitsee. Asiakas voi edelleenkin mennä eri paikkoihin
            katsastamaan ja korjaamaan autoaan tai sitten valita näitä samalla
            luukulla olevia palveluita.
         
         
         Valiokunnan lausuma helpottaa monella tavalla asian hyväksymistä,
            koska me haluamme tiiviin seurannan siihen, että kun katsastus
            on edelleenkin luvanvaraista, jota valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto,
            ja siihen halutaan lisää myöskin resursseja,
            niin valvonnan ja resurssien pitää olla taattuja
            ja mukana tässä asiassa. Me haluamme myöskin,
            että koko lain tarkastelu tästä riippumattomuusnäkökulmasta
            tuodaan eduskuntaan viimeistään sitten 2016 loppuun
            mennessä ja tarkastellaan useista näkökulmista,
            ovatko ne tavoitteet ja periaatteet, miksi tämä laki
            on pitänyt synnyttää, myöskin
            toteutuneet ja tuoneet sitä helpotusta asiakkaan arkeen.
         
         
         Lailla on siis puolensa ja toinen puolensa. Siirtymäaika
            on kuusi kuukautta, jolloin lain toimeenpanon ja sen hyväksymisen
            välisen ajan yritys voi soveltaa ja sopeutua tulevaan uuteen
            tilanteeseen, mutta tuo kolmen vuoden siirtymäaika mahdollistaa
            myöskin sen, että paljon investoineet yrittäjät
            pystyvät sopeutumaan tähän uuteen tilanteeseen.
         
         
         Pidän hyvänä, että kevyen
            ja raskaan kaluston katsastuksen eriytyminen mahdollistuu, koska raskaan
            kaluston katsastuspotentiaali on ainoastaan tuo 6 prosenttia. Vaikkakin
            viime viikonloppunakin sain Sotkamosta viestiä, että huoli
            raskaan kaluston katsastuspisteistä on todellinen, niin
            katson, että me madalsimme vielä sitä kynnystä,
            että aivan kaikkia sellaisia raskaan kaluston tarpeisiin
            vastaavia säännöksiä ei yritysten tarvitse
            noudattaa, jos syrjäseuduille halutaan tällaisia
            pisteitä perustaa.
         
         
         Koulutusvaatimukset säilyvät lähestulkoon samanlaisina,
            elikkä ammattikorkeakoulututkinto vaaditaan edelleenkin
            ja korkea koulutus sillä tavalla, että ammattitaito
            on hyvä ja siihen riittävä pätevyys
            olemassa.
         
         
         Kaikkein eniten valiokunnassa puhututti tietysti tämä esteellisyys—riippumattomuus-asia,
            josta
            todellista tarkastelua vaaditaan näitten vuosien aikana,
            kun tämä laki astuu täytäntöön.
            Esteellisyyssäädökset ovat hallintolaissa
            edelleenkin, ja ne ovat tiukat, ja niitä on noudatettava. Sama
            henkilö ei voi siis katsastaa ja huoltaa samaa ajoneuvoa.
            Toivon, että myöskin laatujärjestelmä,
            joka vaaditaan katsastuspisteeltä tulevaisuudessa, tuo
            sitä luotettavuutta ja esteellisyyspelkojen madaltamista
            sitten tähän katsastukseen.
         
         
         Tulevista ajatuksista toivon myöskin, että liikenne-
            ja viestintäministeriössä liikenneministerinä voisitte
            miettiä vielä, voidaanko tätä kiertävää katsastusmahdollisuutta
            tuoda sitten mukaan, koska se tuli aika monen asiantuntijakuulemisen
            myötä esille, että se olisi suuri helpotus etenkin
            tuolla harvaan asutuilla alueilla.
         
         
         Muutama vastaan potkiva ajatus on tässä lain valmistelun
            tiimellyksessäkin ollut mukana. On selvää,
            että osa miettii, laskeeko tämän lain
            myötä katsastuksen hinta vai ei. Senhän
            me näemme, kun elämme. Valvontakustannuksethan
            nousevat. On arvioitu, että tämä lisävalvonta
            tulee maksamaan valtiolle 2,8 miljoonaa euroa. Nyt moni voi kysyä,
            miksi sitten näin raskaasti muutetaan ja tulee lisää kuluja
            valtiolle. On ajateltu niin, että valvontamaksua nostetaan
            ja katetaan sillä sitten nämä lisääntyvät
            valvontahinnat, mutta vielä voi kysyä, nostaako
            valvontamaksujen korotus sitten asiakkaan hintaa eli tuleeko se
            kumuloitumaan sitten sille loppukäyttäjälle.
            Tämä on kysymysmerkki, joka jää leijumaan
            tietysti ilmaan.
         
         
         Täällä on puhuttu myöskin
            siitä, voiko yrittäjään luottaa.
            Lähden itse lähtökohtaisesti siitä, että jokaiseen
            ihmiseen ja yrittäjään voi luottaa. Yli-
            tai alikorjaamista en toivo, ja siksi tämä valinnan
            mahdollisuus totta kai on edelleenkin asiakkaalle, loppukäyttäjälle,
            sitten tulevaisuudessa taattu.
         
         
         Lopuksi haluan sanoa, että haluan itse mahdollistaa
            asiakkaille yhden luukun palveluperiaatteen, koska uskon, että se
            on käyttäjäystävällinen
            ja tuo helpotusta monen arkeen.
         
         
         
       
      
         
         Reijo Tossavainen /ps:
            		
         
         
          Kunnioitettu puhemies! Valtion monopolin aikana katsastuspalvelujen
            saatavuus ja laatu ei ollut kehuttavaa. Nyt palveluja saa kohtuullisesti
            ja asiakaspalvelun taso on hyvä siellä, missä näitä palveluja
            on. Ongelmana on toiminnan keskittyminen liiaksi kahdelle ketjulle,
            ja siitä on ollut seurauksena liian vähäinen
            kilpailu ja monin paikoin liian korkeat hinnat.
         
         
         Lakiesitys on tervetullut erityisesti maaseudun asukkaiden kannalta.
            Monella pienellä paikkakunnalla oman korjaamon olemassaolo
            on kannattavuuden rajoilla. Kaikkein pienimmillä paikkakunnilla
            kunnolliset korjaamopalvelut puuttuvat kokonaan. Pienillä paikkakunnilla
            pelkkä katsastusasema ei yrityksenä kannata. Sen
            sijaan autokorjaamon osana sen toiminta on mahdollista. Käytännössä siis
            korjaamo ja katsastustoiminnat tukevat toisiansa. Hyötyjinä ovat
            siis korjaamot sekä autojen huoltajat ja katsastajat.
         
         
         On todella hyvä, että lakiesitys nyt etenee
            kohti käytäntöä. Se on selvä parannus
            nykytilaan.
         
         
         Oma kotikuntani Savitaipale on 3 700 asukkaan kunta.
            Meillä on hyvätasoinen autokorjaamo, jonka kannattavuus
            voisi olla kuitenkin parempi. Yrittäjät pitävät
            katsastuksen tuloa hyvänä asiana, koska olemassa
            olevia tiloja voidaan heillä hyödyntää nykyistä paremmin,
            jolloin myös yrityksen kannattavuus paranee.
         
         
         Henk.kohtaisesti lähin katsastusasema on nyt noin 60
            kilometrin päässä. Jatkossa saan siis
            palvelun omalta kylältä. Minä ja moni
            muu olemme hyvin tyytyväisiä.
         
         
         
         
       
      
         
         Mikko Savola /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minä ainakin luotan yrittäjiin.
            Luotan siihen, että tämän lain täyttäminen
            ja se, miten yrittäjät toimivat näitten
            katsastusten suhteen, tulee menemään kaikkien
            kannalta hyvin.
         
         
         Minä luotan siihen, että tämän
            lain yhteydessä pystytään nimenomaan
            kuluttajan asemaa parantamaan siltä osin, että saadaan
            sitä katsastusta edullisemmaksi, saadaan sitä nopeammaksi,
            saadaan myös sitä joustavuutta, ja kuten edustaja Tossavainenkin
            toi esiin, niin kyllähän tämä monella
            paikkakunnalla, jos se paikkakunnan liike, autokorjaamo, pystyy
            tuottamaan nämä katsastuspalvelut, tuo myös
            lähemmäksi tätä palvelua.
         
         
         Oma esimerkki, miten autoa huollan, niin kuin tiedän,
            että monet muutkin sen tekevät: vien auton niin
            sanotusti katsastushuoltoon, avaimet käteen sieltä korjaamolta,
            käyttävät sitä katsastuksessa
            ja niin edelleen. Siitä tulee tietenkin omat maksunsa sinne
            välille, kun työntekijä joutuu työaikaansa
            tähän käyttämään.
            Nämä saadaan tällä keinoin pois
            ja sitä kautta myös niitä kustannuksia
            alaspäin.
         
         
         Mutta, herra puhemies, onhan niihin väärinkäytöksiin
            aina tietenkin se mahdollisuus, ja senhän takia tässä nyt
            siihen valvontaan ja koulutukseen on kiinnitetty myöskin
            huomiota, ja tämä laatustandardi on olemassa tähän
            asiaan liittyen.
         
         
         Mitä tulee vielä siihen, kuinka nämä autokorjaamot
            tällä hetkellä toimivat: Esimerkiksi
            merkkiliikkeillä on jo tällä hetkellä hyvin
            tiukka omavalvonta oman merkkinsä puolesta. Siellä ei
            korjauksissa ole varaa tehdä virheitä, vaan niihin puututaan,
            ja nämä merkkioikeudetkin hyvin herkästi
            sitten lähtevät pois.
         
         
         Minä uskon, että kokonaisuuden kannalta tämä on
            kuitenkin positiivinen, myönteinen esitys.
         
         
       
      
         
         Jukka Kopra /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tä-mä hallituksen esitys
            katsastuslain uudistamisesta on ollut pitkään
            valmistelussa, ja olen itsekin tähän prosessiin
            osallistunut niin perustuslakivaliokunnassa kuin liikenne- ja viestintävaliokunnan
            jäsenenäkin.
         
         
         Lähtökohdiltaan tämä esitys
            on hyvä. Meillä on ollut tilanne, jossa ajoneuvojen
            katsastustoiminta on ollut harvojen kaupallisten toimijoiden käsissä,
            ja tämä on johtanut melko korkeaan hintatasoon.
            Katsastuksen hinta on ollut päästömittauksineen
            jopa yli 100 euroa joissakin paikoissa. On tietenkin todettava,
            että viime vuosina ja viime aikoina yritysten määrä on
            kasvanut ja kilpailu lisääntynyt markkinoilla
            jo ennen tämän lain voimaantuloakin. Todettakoon
            edelleen, että tästä kehityksestä huolimatta
            katsastuspalveluiden saatavuus ja hintataso erityisesti harvaan asutuilla
            seuduilla ei ole kovin parantunut ja hintataso on tosiaan kova.
         
         
         Lakiuudistuksen pyrkimys on kilpailun lisääminen,
            hintojen tasaaminen ja kohtuullistaminen sekä kuluttajan
            palvelutason parantaminen katsastustoiminnan jouhevoituessa, kun
            sen voi tehdä muun muassa auton määräaikaishuollon
            yhteydessä. Ei tarvitse siis tehdä erillistä reissua katsastuskonttorille.
         
         
         Esityksessä on lukuisia muutoksia vallitsevaan käytäntöön.
            Olennaista kuitenkin on se, että vaikka katsastustoimintaa
            vapautetaan ja useampi voi sitä harjoittaa, on kuitenkin
            kyse jatkossakin luvanvaraisesta toiminnasta.
         
         
         Olennainen muutos ja monia mietityttänyt asia on se,
            että uuden lain myötä myös autokorjaamot
            voivat tarjota katsastuspalveluja. Tämä on kuluttajan
            etu ja vähentää turhaa ajelua edestakaisin.
         
         
         On esitetty epäilyjä, tulevatko korjaamot
            varmasti toimimaan asiakkaan edun mukaisesti siten, ettei turhia
            korjauksia teetetä. Luotan kyllä suomalaisiin
            yrittäjiin tässä asiassa ja hieman ihmettelen
            täälläkin käydyssä keskustelussa
            vallinnutta ilmapiiriä, jossa lähtökohtaisesti
            oletetaan ihmisten ja yrittäjien toimivan epärehellisesti.
         
         
         Riippumattomuusvaatimuksen uudelleenmäärittely
            parantaa asiakaspalvelua yhden luukun periaatteen mukaisesti, kun
            ajoneuvo voidaan tosiaan huoltaa ja katsastaa yhdellä käynnillä.
            Tietenkin viranomaisten taholta on valvottava tätä asiaa,
            kuten katsastuksen laatua ylipäätään. Tämä onkin
            kirjoitettu lakiin mukaan.
         
         
         Myös perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan
            huomiota puolueettomuuteen ja muutoksiin riippumattomuusmäärittelyssä sekä siihen,
            että viranomaisilla on oltava riittävät
            resurssit ja käytännöt, jotta toimintaa
            voidaan näiltä osin tehokkaasti valvoa.
         
         
         On muistettava, että katsastustoiminnan harjoittaminen
            edellyttää standardoidun ja auktorisoidun laadunhallintajärjestelmän
            käyttöä. Tämä tarkoittaa
            sitä, etteivät mitkä tahansa koijarit
            voi katsastustoimintaa harjoittaa.
         
         
         Lakiuudistuksen vaikutuksia on kyllä sitten seurattava
            tarkkaan. On varmistettava, ettei palvelutaso heikkene esim. pienillä paikkakunnilla
            ja
            että yrittäjillä on oikeasti edellytykset
            harjoittaa toimintaansa — siis sekä vanhoilla
            että uusilla katsastusyrittäjillä — johon
            erityisesti vanhat katsastusyrittäjät ovat saattaneet
            investoida kymmeniä- ellei jo satojatuhansia euroja.
         
         
       
      
         
         Ari Torniainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tänä päivänä ajoneuvojen
            katsastushinnoissa on suuria eroja eri puolilla Suomea. Katsastusalaa
            on vapautettu kilpailulle asteittain vuodesta 1994 lähtien.
            Katsastustoiminta on toimiluvan varaista nyt, ja niin sen pitää olla
            tulevaisuudessakin. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää,
            että ajoneuvot ovat asianmukaisessa ja turvallisessa kunnossa.
         
         
         Tässä hallituksen lakiesityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            uusi laki ajoneuvojen katsastustoiminnasta, ajoneuvojen yksittäishyväksynnän
            järjestämisestä, katsastustoiminnan valvontamaksusta
            sekä ehdotetaan muutettaviksi eräitä muita katsastustoimintaan
            liittyviä säädöksiä.
            Esityksen mukaan katsastustoimintaa voivat jatkossa harjoittaa myös
            toimiluvan saaneet ajoneuvokorjaamot. Tällä toivottavasti
            lisätään kilpailua, sillä katsastuspaikkojen
            määrä todennäköisesti
            lisääntyy. Uuden lain myötä huolto
            ja katsastus voidaan tehdä samalla asiointikerralla. Myöskään
            katsastetun ajoneuvon jälkitarkastuksia ei tarvitse tehdä enää samassa
            toimipisteessä.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää asiakkaiden
            kannalta yhden luukun periaatetta lähtökohtaisesti
            hyvänä ja kannatettavana. Yhden luukun periaatteella
            ajoneuvo voitaisiin siis huoltaa ja katsastaa samassa toimipaikassa.
            Asia ei ole kuitenkaan täysin ongelmaton, nimittäin
            miten turvataan riippumattomuus? Tähän selvitykseen on
            käytetty hyvinkin paljon aikaa valiokunnassa, ja asiantuntijat
            ovat antaneet kahdenlaisia näkökohtia. Kun tätä lakia
            käsiteltiin liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
            esille nousi nimenomaan riippumattomuus. Siksi on välttämätöntä,
            että huolehdimme jatkossakin, että katsastustoiminnan
            riippumattomuus säilyy. Tämä tarkoittaa
            sitä, että katsastus ja muu ajoneuvotoiminta eli
            esimerkiksi huolto ja katsastus ovat toisistaan erillään
            ja ne tekee eri henkilö.
         
         
         Tällä hetkellä katsastusluvan haltijan
            tulee pystyä huolehtimaan sekä raskaan että kevyen ajoneuvokaluston
            katsastuksesta. Raskaan ja kevyen kaluston katsastustoimilupia voitaisiin
            jatkossa myöntää myös erikseen.
            Liikenne- ja viestintävaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
            on tuotu esille yhtenä näkemyksenä myös,
            että raskaan kaluston katsastuksen tarjoamisen edellä mainitusta
            pakollisuudesta luopuminen voi johtaa raskaan kaluston katsastusverkoston
            huomattavaan harvenemiseen. Raskaan kaluston katsastustoimipaikkaverkoston
            pitääkin jatkossa säilyä riittävän
            kattavana kautta maan. Sama pätee tietysti kevyemmänkin
            kaluston katsastuksiin. Varsinaisen katsastuksen voi jatkossa tehdä myös ammatti-
            ja erityisammattitutkinnon suorittanut henkilö ammattikorkeakoulututkinnon
            suorittaneen lisäksi. Myös aiemmat vastaavat koulutustasot
            hyväksytään, ja ne tulee huomioida. Tämä on
            hyvä asia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehdotetussa lakiesityksessä on useita
            muutoksia nykyistä parempaan käytäntöön.
            Tällä lakiesityksellä mahdollistetaan erityisesti
            katsastustoiminnan kilpailua, kun katsastustoimipisteiden määrä siis
            todennäköisesti lisääntyy. Uudessa
            lainsäädännössä on
            erityisen tärkeää, että riippumattomuus
            säilyy, siis että katsastus ja korjaus säilyvät
            eri henkilöillä. Palvelujen hintakehitystä on
            jatkossa seurattava erityisen tarkasti, jotta hinnat pysyvät
            kohtuullisina ja tarkastukset laadukkaina. Valvonnalla on tässä suuri
            rooli, ja Liikenteen turvallisuusvirastolla tulee tulevaisuudessakin
            olla edellytykset hoitaa katsastustoiminnan valvonta riittävällä tavalla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan
            lausumaehdotukset, ne kolme lausumaehdotusta, ovat todella tärkeitä,
            ja ne tulee huomioida jatkossa.
         
         
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on katsastuksen
            laatua heikentämättä hillitä katsastushintojen
            nousua. Kilpailun lisäämiseksi esitetään
            lievennyksiä katsastusluvan saantiin helpottamaan uusien yrittäjien
            tuloa alalle. Esityksen mukaan jatkossa määräaikaiskatsastusten
            ja valvontakatsastusten kohdalla luovuttaisiin nykyisestä luvanhaltijan tiukasta
            riippumattomuudesta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on myös ottanut kantaa riippumattomuusvaatimuksesta
            luopumiseen. Alalle on tulossa mahdollisesti moninkertainen määrä katsastuspaikkoja.
            Katsastuksen suorittaminen korjaus- ja huoltotoimintaa harjoittavien
            yrittäjien toimesta sekä muun muassa alan kiristyvä kilpailutilanne
            ja muut kaupalliset intressit sisältävät
            merkittävän riskin siitä, että toiminnassa
            ei kaikilta osin noudateta puolueettomuutta ja riippumattomuutta
            takaavia säännöksiä.
         
         
         Määräaikais- ja valvontakatsastuksiin
            voivat nykyisestä poiketen saada toimiluvan myös
            hakijat, jotka harjoittavat tai ovat kaupallisesti, taloudellisesti
            tai muuten riippuvuussuhteessa siihen, joka harjoittaa ajoneuvon
            tai niiden osien tai varusteiden valmistusta, maahantuontia, kauppaa, suunnittelua,
            markkinointia, korjausta tai huoltoa taikka vakuutustoimintaan liittyvää ajoneuvojen
            vakuutustoimintaa tai luvanvaraista liikennettä. Tulee
            pakostakin hyvä veli -järjestelmä mieleen.
         
         
         Erityisesti tällä hetkellä alalla
            olevien yritysten toiminta vaikeutuisi, ja eräissä tapauksissa olemassa
            olevien yritysten toiminta loppuu. Nykyiset alalla toimijat ovat
            investoineet jopa valtavasti ja tehneet pitkiä sopimuksia
            nykyisen toimilupalain vaatimusten mukaisista toimitiloista. Nyt
            lakiesityksen tarkoituksena on sallia helpommat toimintaedellytykset
            katsastusalan uusille tulokkaille ilman minkäänlaista
            siirtymäaikaa. Toisaalta niillä alueilla, joilla
            ei tällä hetkellä ole katsastusasemaa,
            tuskin kannattaa johonkin pikkukorjaamoon hankkia kallista katsastuskalustoa
            muutaman auton katsastusta varten.
         
         
         Myös kaikki ne palvelut, mitä korjaamot tällä hetkellä tarjoavat
            katsastuksiin liittyen, eli päästömittaukset,
            jarrusovitukset, nopeudenrajoittimien testaukset ja niin edelleen,
            maksavat saman verran kuin katsastusasemillakin. Ja kun täällä monta
            kertaa puhuttiin, että siellä pohjoisessa on huomattavasti
            kalliimpaa kuin esimerkiksi Mikkelissä, niin onko otettu
            huomioon, että nämä edellä mainitut
            toimenpiteet on tehty sitten myös Mikkelissä?
         
         
         Asemien määrän kasvaessa myös
            katsastuksen valvontaa olisi kehitettävä ja lisättävä.
            Onko tämä huomioitu esityksessä? Kun
            katsastukset jakaantuvat lainmuutoksen myötä useammalle toimijalle,
            sehän käytännössä tarkoittaa
            sitä, että toiminta aikaa myöten tulee
            keskittymään suurille toimijoille ja entistä kauemmas
            sivukyliltä. Kotipaikkakunnallani aiemmin toimi Parkanossa
            A-Katsastus, mutta nykyisellä paikalla toimii yksityinen
            katsastusasema, johon ainakin kaikki me ihmiset olemme tyytyväisiä.
         
         
         Kaiken kaikkiaan pidän tätä lakiesitystä kyseenalaisena,
            ja kuka tässä voittaa, mutta toivottavasti nyt
            nykyiset katsastusaseman pitäjät eivät
            menetä paikkoja tämän lakiesityksen myötä.
         
         
         Outoa ja uutta on myös se, ettei tarvitse enää käydä tarkastamassa
            samassa paikassa, jossa auto on hylätty. Tuntuisi olevan
            jotain vastuuta, että kun kerran on käynyt, niin
            pitäisi sitten katsoa, mitä siellä pitäisi
            tehdä, että mentäisiin sitten toisenkin
            kerran samaan paikkaan.
         
         
         Katsastaminen ja huolto on pidettävä erillään. Jääviyssäännösten
            takia autoa korjannut henkilö ei voi katsastaa autoa, eikä autoa
            saa korjata kesken katsastuksen. Korjaamo ei voi rajata katsastuksia
            vain huoltamiinsa autoihin, vaan samoin ehdoin pitää katsastaa
            kaikki muutkin autot.
         
         
         Arvoisa puhemies! Loppujen lopuksi toivon, että olen
            väärässä ja että tämä katsastuslaki
            menee parempaan suuntaan, mutta pelkään pahinta.
         
         
       
      
         
         Heikki Autto /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täytyy kiittää ministeri
            Kyllöstä, että hänen aikanaan
            tätä katsastuslain uudistusta ja monia parannuksia,
            joihin tässä monissa puheenvuoroissa on jo viitattu,
            viedään eteenpäin. Täytyy kiittää ministeriä siitä,
            että hän myös jaksaa täällä tätä keskustelua
            aktiivisesti seurata ja olla vastaamassa sitten myös kysymyksiin.
         
         
         Mutta oikeastaan en halua ministeriltä tässä vaiheessa
            mitään kysyä, vaan ennemminkin kiitän
            valiokuntaa hyvästä mietinnöstä.
            Tämän lakiehdotuksen pohjalta on varmasti hyvä lähteä lisäämään
            kilpailua ja palveluntarjontaa katsastusalalla ja siten saada kustannuksia
            alentava vaikutus aikaan. Uskon, että suomalainen katsastustoiminta
            säilyy laadukkaana tulevaisuudessakin ja täyttää sen
            tehtävän, joka tälle toiminnalle on asetettu.
         
         
         Yksityiskohtana voisin ottaa vaikka tuohon edustaja Mäkipään
            puheenvuoroon sen verran kiinni, että mielestäni
            näen merkittävänä parannuksena
            tämän, että jatkotarkastusta ei tarvitse tehdä samassa
            toimipisteessä kuin missä tämä katsastus
            on aiemmin suoritettu, vaan katsastuksessahan täytyy olla
            samat kriteerit jokaisessa toimipisteessä, jolloin ilman
            muuta täytyy lähteä siitä, että se
            voidaan tehdä missä tahansa, ja tämä on
            kuluttajan näkökulmasta vain arkea helpottava
            uudistus. Sinänsä hyvä, että se
            sinne lakiin tulee.
         
         
         Luotan suomalaisiin yrittäjiin. Uskon, että suomalaiset
            huoltamoyrittäjät, jotka pystyvät näin
            omaa toimintaansa laajentamaan, tai vastaavasti sitten katsastusyrittäjät,
            jotka pystyvät huoltamotoimintaan ehkä laajentamaan
            tämän myötä, tekevät
            hyvää ja vastuullista työtä ja
            toimivat lain mukaan. Totta kai uutta lainsäädäntöä on
            liikennevaliokunnankin ja eduskunnan syytä seurata, mutta
            uskon, että kokonaisuutena tämä on hyvä ja
            voimme tässä ensimmäisessä käsittelyssä hyvillä mielin
            lain sisällön hyväksyä.
         
         
       
      
         
         Markku Eestilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä katsastustoimintaan
            kohdistuva uudistus on siinä mielessä periaatteellinen,
            että tämän suunta on oikea. Kaikki lainsäädäntö ja
            muu toiminta yhteiskunnassa pitäisi viedä siihen
            suuntaan, että asiakaslähtöisyys on se
            kaikkein tärkein tekijä. Eihän kyse ole
            pelkästä huoltotoiminnasta. Me olemme kaikki kiireisiä ihmisiä,
            ja kun itsekin käytän autoa esimerkiksi renkaanvaihdossa,
            niin olisi äärimmäisen hyvä,
            ja tulevaisuudessa onkin äärimmäisen
            hyvä, että samalla kertaa voidaan suorittaa katsastus.
            Se säästää paljon aikaa ja rahaa,
            ettei tarvitse joka paikassa pyöriä. Minusta tämä on
            mennyt hyvään suuntaan.
         
         
         Totta kai tämä riippumattomuuskeskustelu on syytä käydä,
            koska se saattaa joissakin tapauksissa olla mahdollista, mutta minun
            mielestäni se on tänäkin päivänä aivan
            yhtä mahdollista. Esimerkiksi omassa kotikaupungissani
            ovat korjaamo ja katsastus samalla tontilla, niin että eihän
            mikään estä heitä tekemästä yhteistyötä,
            jos he olisivat sen luonteisia, mutta kun minä tiedän,
            etteivät ole, niin siinä mielessä pidän
            vähän omituisena tätä keskustelua,
            että lainsäätäjä lähtee
            siitä, että yrittäjät rikkovat
            lakia ja huijaavat. Eihän se voi olla meidän näkökulmamme
            lakia säätäessämme. Meillä pitää olla
            enemmänkin se, että palvelu paranee ja hinnat
            pysyvät kohtuullisina, ja jos joku sitten yhteiskunnassa
            toimii lakien ja asetusten vastaisesti, niin se on ihan toinen juttu. Mutta
            lähtökohdallisesti on liian kova epäily,
            että jos vaikka tämä sama omistaja suorittaisi
            korjauksen ja tietenkin toiset työntekijät sitten
            tämän katsastuksen, niin siinä olisi
            jotakin häikkää. Kyllä aika
            näyttää, ja hyvä kello kauas
            kuuluu, paha kello vielä kauemmas. Jos siellä joku
            alkaa oikeasti tekemään jossain määrin
            sitä vilpillistä työtä, niin
            minä uskon, että markkinat aika pian tämän
            asian korjaavat.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Täällä keskustelussa
            on yksi asia, joka minua on häirinnyt aika kovasti, ja
            se on se, että täällä on autoalan
            yrityksiä leimattu epärehellisiksi tai heitetty
            sellainen varjo, että autoalan yritysten liiketoimintaan
            liittyisi jollain lailla vahvasti asiakkaiden huijaaminen. Minä en
            ainakaan itse ole sellaista tunnistanut enkä oikeastaan
            hyväksykään sellaista ajattelutapaa,
            että lähtökohtaisesti ajatellaan, että autoalalla
            toimivat yritykset ja yrittäjät perustaisivat
            liiketoimintansa siihen, että he huijaavat asiakkaitaan.
            Se on jossain määrin tietysti mahdollista, mutta
            en oikein hyväksy tätä keskustelua. Tässäkin
            lakiesityksessä on nimenomaan tähän riippumattomuuteen
            kiinnitetty paljon huomiota ja niitä toimenpiteitä esitetään
            tässä, jotta tämä riippumattomuus
            taataan. Tämän selvittämiseksi ja seurannaksi
            valiokunta on esittänyt sitten noita ponsia, joissa vuoden
            2016 loppuun mennessä tuodaan selvitys siitä,
            miten tämä riippumattomuus on toteutunut ja myös
            miten tämä katsastustoimipaikkaverkosto kehittyy.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, tässä puheenvuorossa
            haluan vielä aivan lyhyesti tuoda yhden pykälämuutoksen,
            jonka valiokunta tuossa käsittelyssään
            toi tähän lakiin, ja se koskee tuota 41 §:ää, jossa
            on katsastetun ajoneuvon tarkastuksesta kysymys. Elikkä Trafin
            valvoja voi määrätä katsastetun
            ajoneuvon uudestaan tarkastettavaksi. Tuo alkuperäinen
            hallituksen esitys oli sen sisältöinen, että tuo
            määräys olisi voitu tehdä myös tiealueella,
            siellä katsastustoimipaikan ulkopuolella, eli siellä Trafin
            valvoja olisi voinut pysäyttää ajoneuvon
            ja määrätä sen uudestaan konttorille
            tarkastettavaksi, mutta katsoimme, että tuo uudelleen katsastukseen
            määrääminen voidaan tehdä vain
            katsastustoimipaikan alueella, ennen kuin ajoneuvo on poistunut
            sieltä katsastustoimipaikan pihalta, koska muutoin asiakas
            joutuu valvovan viranomaisen ja katsastuksen toimittajan välikappaleeksi
            tarpeettomasti, ja tuo lisäys myös, että tämä tarkastus
            on tehtävä nopeasti ja aiheuttamatta haittaa asiakkaalle.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tä-mä on ollut niin pitkä ja
            ehkä leveäkin asia, että tähän
            on päässyt jo useampi ministeri ja useampi valiokuntakin
            vaikuttamaan, mutta nyt ollaan siinä vaiheessa, että ollaan
            täällä maalissa. Tavoitehan on ihan hyvä:
            kustannuksia pyritään alentamaan, toimijaverkkoa
            laajentamaan ja palvelua kätevöittämään.
            Tämähän on lähtökohtaisesti ihan
            hyvä.
         
         
         Kun myöskin itse liikennevaliokunnassa aiemmin toimineena
            pääsin vähän seuraamaan sitä keskustelua,
            mitä tässä matkan varrella käytiin, niin
            aika voimakkaastihan argumentoitiin sitä, että tämä saattaa
            johtaa tällaiseen alikatsastukseen tai ylikatsastukseen,
            eli alikatsastukseen siinä mielessä, että joku
            kilpailee sillä, että päästää helposti
            läpi, ja sitten ylikatsastukseen niin, että vaaditaan
            enemmän ja siinä yhteydessä sitten tehdään
            näitä korjauksia.
         
         
         Mutta aivan kuten edustaja Jokinen tässä sanoi
            ja myöskin edustaja Eestilä aiemmin, niin tämäntyyppinen
            ajattelu lähtee siitä liikkeelle, että lähtökohtaisesti
            ikään kuin ei luoteta siihen toimijaan, siihen
            korjaamoon, katsastajaan. Se ehkä lähtee niin
            kuin väärästä ajattelusta, vaikka
            pidänkin kyllä hyvänä sitä,
            että valiokunta tämän seurannan tähän
            liitti ja sitä kautta sitten varmistetaan, että näin
            ei pääse käymään.
         
         
         Ehkä pari muuta kommenttia vielä siitä,
            mitä tässä on noussut matkan varrella
            esille: Minusta edustaja Tossavainen käytti siinä hyvän
            puheenvuoron, että tämä on nimenomaan
            pienten kuntien kannalta hyvä asia, koska siellä usein
            on se tilanne, että siellä on autokorjaamo, mutta
            siellä ei ole ollenkaan sitä katsastuskonttoria,
            ja siinä yhteydessä tämä on
            selvä lisäpalvelu ja se saattaa parhaimmillaan
            jopa pelastaa sen autokorjaamon pärjäämisen.
            Isoilla paikkakunnilla tilanne varmaan hoituu kilpailujen kautta,
            ja siinä välillä sitten nähdään,
            mitä tapahtuu. Varmaan tapahtuu myös niin, että joku
            katsastusfirma, joka tällä hetkellä toimii
            pelkästään siinä, laajentaa omaa
            toimintaansa korjaamon puolelle ja silloin kilpailu vahvistuu.
         
         
         Eli suhtaudun lähtökohtaisesti tähän
            myönteisesti, mutta hyvä, että tämä seuranta
            on tähän liitetty.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lopuksi tähän
            keskusteluun tuon sen näkökulman, että kun
            tässä on nyt ollut vallalla sellainen näkemys,
            että korjaamokatsastuksessa huoltotoiminta ja katsastus
            liitettäisiin hyvin tiiviisti yhteen toisiinsa, niin niinhän
            tässä ei ole. Tätä riippumattomuutta
            valvotaan monella eri tavalla, on laadunhallintajärjestelmät,
            on eriytetty huoltokorjaajan ja katsastajan tehtävä. Sitten
            myös täällä huoltokorjaamossa
            toimivaan katsastustoimipaikkaanhan voi tuoda ajoneuvonsa katsastettavaksi
            ilman sitä huoltopalvelun käyttämistä.
            Tässäkin on taas uusi asiakasta palveleva mahdollisuus,
            ja tämä asiakasnäkökulma on
            ollut vahvasti tässä esillä.
         
         
         Yksi kysymys, jonka ministerille haluan esittää tässä,
            on tämän kiertävän katsastajan
            mallin selvittäminen, jota tässä hiukan
            asian käsittelyn aikana selviteltiin, mutta se ei oikeastaan
            vielä saanut semmoista kirkasta muotoa, ja toivonkin, että siihen
            vielä paneudutaan. Valiokunta tuossa mietinnössäänkin
            viittaa, että siinä yhteydessä, kun annetaan
            tätä seurantaselvitystä eduskunnalle,
            olisi sitten myös perusteellisempi tarkastelu tämän
            kiertävän katsastajan käytöstä,
            koska se tukisi tuota katsastuspalvelua ja korjaamotoiminnan jatkumista
            myös haja-asutusalueella, harvaan asutulla alueella.
         
         
         Lopuksi vielä — tässä on
            niin pitkä juoksu ollut tämän asian vaiheissa,
            että tässä on viisivuotiskakkukin tälle
            lakiesitykselle jo jossain varmaan syöty — haluan
            nyt onnitella ministeriä siitä, että tämä on
            menossa maaliin vihdoin viimein. Tämänsuuntaisia
            viestejä tulee myös autoalalta, että vihdoin
            viimein tämä asia saadaan valmiiksi ja sitten
            siellä alalla pystytään toiminta suuntaamaan
            tämän lain mukaisesti.
         
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluamatta yhtään
            pitkittää tätä keskustelua kysyisin
            vielä ministeriltä sitä, että kun
            tässä on kolme tärkeää pontta
            ja yhtenä tämä riippumattomuuden valvonta
            hyvin keskeisesti ollut tässä keskustelussakin
            esillä, niin mikä on tilanne, onko Liikenteen
            turvallisuusvirastolla riittävästi resursseja
            valvoa tätä toimintaa, jos näitä korjaamoja
            on ympäri maata.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Ja nyt sitten vastaa ministeri Kyllönen. — Ole
               hyvä.
            
            
          
         
       
      
         
         Liikenneministeri Merja Kyllönen
         
          Paikalta vai?
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Saa tulla puhujapönttöönkin, varmaan
               puhut yli 2 minuuttia.
            
            
          
         
         
         
         Paljon on asiaa, tulen pönttöön.
         
         Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! On todellakin
            päivä, jota varmasti moni on odottanut, elikkä katsastuslain
            käsittely. Ihan ensimmäisenä haluan korostaa
            sitä, että kyllä suomalaisessa järjestelmässä asiakas
            edelleen valitsee ja jatkossa asiakas pystyy tekemään
            myös vertailua, koska on päätetty niin,
            että sekä läpinäkyvyyden että asiakaspalvelun
            parantamiseksi Liikenteen turvallisuusvirasto eli Trafi perustaa
            julkisen katsastuspalvelurekisterin, josta asiakkaalla on mahdollisuus
            saada katsastustoimipaikkojen osalta tiedot palveluiden tarjonnasta,
            aukioloajoista ja hinnoista. Varmaan voidaan sitten jatkossa miettiä,
            pystytäänkö tämän kautta
            tarjoamaan myös muunlaista informaatiopalvelua asiakkaille.
         
         
         Itsellä hiukan kanssa särähti korvaan
            se viesti, että meidän yrittäjät
            olisivat epärehellisiä. Itse yrittäjäperheessä kasvaneena
            olen kyllä sitä mieltä, että kun
            se leipä on kiinni siitä omasta yritystoiminnasta
            ja omasta asiakaspalvelusta, niin ei siellä kyllä asiakkaita
            huijata, jos meinataan alalla pysyä ja aktiivisia toimijoita
            olla alalla, jossa asiakasvirta olisi vielä toivottavasti
            pysyvä.
         
         
         Täytyy tietysti muistaa se, että kokonaisuudessa
            on pyritty hakemaan sellaista ratkaisua, jossa kaikin mahdollisin
            tavoin pystytään varmistamaan toiminnan riippumattomuus,
            laatu ja valvonta. Täällä tuli erittäin
            hyviä, asiantuntevia kysymyksiä liittyen tähän
            laatujärjestelmäasiaan, ja jos puhemies suo, niin
            sen verran käyttäisin meidän yhteistä aikaa,
            että avaisin sitä vähän enemmän.
         
         
         ISO-laatustandardin mukaisissa järjestelmissä käytetään
            aina sekä sisäistä että ulkoista
            auditointia, eli talon sisällä täytyy
            olla laatupäällikkö, laatuvastaavat,
            jotka vastaavat toiminnasta ja siitä, että myös
            laatukäsikirja on ajan tasalla ja toimitaan niitten yhteisten
            pelisääntöjen mukaisesti. Sen lisäksi,
            että tehdään sisäisiä auditointeja,
            omat koulutetut auditoijat niitä tekevät, tehdään
            myös ulkoisten, kokonaan ulkopuolisten, toimijoiden ulkoisia
            auditointeja, joissa tarkastellaan, onko toiminta sen mukaista kuin
            kirjoihin ja kansiin on kirjattu. Ylipäätänsäkin
            ennen kuin tämmöisen standardin voi itselleen
            ja yritykselleen saada, on täytynyt täyttää nämä kriteerit
            ja käydä läpi myös tämä aika
            tiukka auditointijärjestelmä.
         
         
         Sitten jos mietitään tätä meidän
            kokonaisjärjestelmää, niin hiukan tuli
            viestejä siihen suuntaan, että osa keskustelun
            kuuntelijoista on voinut jäädä siihen
            uskoon, että saman henkilön on mahdollista korjata
            ja katsastaa ajoneuvoa, ja sehän ei pidä paikkansa.
            Sekä toimintojen että itse tämän
            käytännön toiminnan pitää olla
            eriytettyä, niin että samat ihmiset eivät
            tee sekä huoltotoimenpiteitä että myös
            katsastustoimia ajoneuvolle. On huomattava myös se, että katsastaja
            ei voi edelleenkään katsastaa omia tai lähipiirinsä ajoneuvoja
            taikka ajoneuvoja, joiden huoltamiseen tai korjaamiseen hän
            on yrityksessä osallistunut millään tavoin.
            Ja osaamista täytyy edelleen löytyä.
         
         
         Katsastuksen hinnasta on käyty keskustelua jo pidemmän
            aikaa, ja ei voi sanoa, että tästä katsastustoiminnan
            valvontamaksun korotuksesta, 80 senttiä per valvonta, syntyisi
            valtavia kustannuksia per katsastus. Toki siitä kertyy
            sitten se miljoonamäärä, mikä katsotaan
            tarvittavan myös siihen edustajien kysymän valvontakoneiston
            ylläpitämiseen ja huolehtimiseen siitä,
            että joukkuetta on riittävästi koko maassa
            kiertämässä.
         
         
         Itse sanoisin näistä päätösehdotuksen
            kolmesta lausumaehdotuksesta seuraavat kommentit:
         
         
         Ensimmäisessä lausumassa eduskunta edellyttää,
            että katsastustoiminnan valvonta ja valvonnan resurssit
            järjestetään jatkossa mahdollisimman
            tehokkaasti ja kattavasti lain säädösten
            noudattamisen varmistamiseksi, ja hallituksen esityksessä valvontaan
            on erityisesti kiinnitetty huomiota ihan alusta alkaen. Vaatimukset
            kyllä kaikkinensa osoittavat sen, että niiden
            vaikutusta tullaan seuraamaan Trafin puolesta hyvin vahvasti ja
            tarvittaessa valvontaa sekä toimipaikkojen ohjeistusta
            myös tehostetaan, niin että pidetään
            tämä kyllä hyvin tiiviisti sekä Trafin
            että ministeriön valvovan silmän alla.
         
         
         Eduskunta edellyttää toisessa lausumassaan, että lain
            vaikutuksia myös seurataan ja arvioidaan tiiviisti. Erityisen
            tärkeää on seurata ja arvioida katsastustoiminnan
            puolueettomuuden, riippumattomuuden ja muun asianmukaisuuden turvaamiseen
            liittyvien säännösten noudattamista ja vaikutusta,
            markkinoiden sekä alueellisen palveluntarjonnan ja hintojen
            kehittymistä sekä raskaan liikenteen katsastusverkon
            riittävyyttä, ja tarvittaessa ryhdytään
            toimenpiteisiin sääntelyn tarkistamiseksi. Tämä on
            ihan peruslähtökohta. 37 §:ssä määritetään
            niin, että Trafi seuraa katsastuspalvelujen alueellista
            tarjontaa, katsastuksesta perittävien maksujen kehitystä ja
            katsastustoiminnan harjoittamista muutoinkin. Virasto antaa meille,
            liikenne- ja viestintäministeriölle, vuosittain
            selvityksen seurannan tuloksista, ja tarvittaessa näiden
            tulosten pohjalta Trafin seurantaa vahvistetaan ja ryhdytään
            myös lisäsäädöstoimiin,
            jos nähdään, että niihin selvät
            tarpeet on olemassa. Kiertävän katsastajan kysymys
            on nostettu esille, ja kuten nyt ymmärsin tästä liikenne-
            ja viestintävaliokunnan lausunnosta, niin ajatuksena on
            se, että näiden jatkoselvitysten ja muiden tarkastelujen
            yhteydessä käytäisiin läpi tämäkin
            kysymys, ja en näe siinä ongelmaa. Hyvin paljon
            palautetta tulee siitä haja-asutusalueiden mahdollisuudesta
            saada palveluita, ja tämä on tietysti yksi mahdollisuus
            palveluita tuottaa. Jos nähdään näitten
            muutosten jälkeen ja niistä hiukan kuluvan ajan
            jälkeen, että se on järkevää, niin
            täytyy katsoa asiaa sitten uudesta näkövinkkelistä.
         
         
         Kolmantena lausumana eduskunta edellyttää, että lain
            tavoitteiden toteutumisesta, lain vaikutuksista, mahdollisista muutostarpeista
            tulee toimittaa selvitys valiokunnalle viimeistään
            vuoden 2016 loppuun mennessä. Kuten sanoin tuossa aiemmin,
            seurataan koko ajan tiiviisti, millä tavalla kokonaisuus
            kehittyy. Uskon, että näiden tietojen pohjalta
            plus kattavan selvityskokonaisuuden kautta saadaan myös
            valiokunnalle riittävät tiedot vuoden 2016 loppuun
            mennessä.
         
         
         Lopuksi sanoisin, että mietinnössä perustuslakivaliokunnan
            lausunto hallituksen esityksestä otettiin erittäin
            hyvin ja ansiokkaasti huomioon ja tarkasteltiin myös niiden
            vaikutukset HE:n sisältöön ja siihen
            kokonaisuuteen. Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön
            päätösehdotuksesta hallituksen esitykseen
            hyväksyttäviksi ehdotetut muutokset ovat erittäin
            tarpeellisia ja edistävät myös hallituksen
            esityksen tavoitteiden saavuttamista ja toteuttamista, ja samoin päätösehdotuksessa
            valiokunnan ehdottamat kolme luettelemaani lausumaa kohdistuvat
            lainmuutoksen vaikutuksien seurantaan, raportointiin ja tarvittaviin
            säädösmuutostoimiin ja ovat hyvinkin
            perusteltuja ottaen huomioon se, että meillä on
            yhteinen tavoite toteuttaa ne hallituksen esityksen hyvät
            ajatukset.
         
         
         Haluaisin kiittää lämpimästi
            erityisesti valiokuntaa puheenjohtajineen, koko eduskuntaa siitä työstä,
            jota vuosien varrella tämän lainsäädännön
            parissa on punnerrettu. Nyt on aika saattaa tämä luusta
            lihaksi vihdoin ja viimein. Ja seurataan tarkasti, mitä tulee
            tapahtumaan, millä tavalla asiat etenevät ja onko
            sitten tarvetta puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin, niitä kun
            tahtoo yleensä aina elämän varsitiellä vastaan
            tulla. Sydämellinen kiitos kaikille.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.