Outi Ojala /vas:
Herra puhemies! Euroopan unionin sisämarkkina-asioista
vastaava komissaari McCreevy näyttää lähteneen
nyt hyökkäykseen Pohjoismaista työmarkkinajärjestelmää vastaan.
Erityisesti tulilinjalle näyttää nyt
joutuneen Ruotsi ja niin sanottu Vaxholm-tapaus. Vaxholmin
kunnassa rakennusurakka annettiin voittaneelle latvialaisyritykselle,
ja ajatuksena oli se, että noudatetaan ruotsalaisia työehtosopimuksia,
joita tämä yritys ei noudattanut. Ruotsin työtuomioistuin
totesi, että olisi pitänyt noudattaa ruotsalaisia
työehtoja. Näin ei käynyt, mutta nyt
asia on myöskin EY-tuomioistuimessa. Mutta todellakin nyt
hyökätään nimenomaan komission
suunnasta voimakkaasti työehtosopimusjärjestelmää vastaan.
Kysyisin, ministeri Filatov, teiltä:
Mitä te olette tehnyt tai aiotte tehdä suomalaisen
työmarkkinamallin ja yleissitovuuden puolustamiseksi? Tanskan
talousministeri on ilmoittanut komissaarille, että pitäköön
sormensa irti Tanskan työehtosopimusjärjestelmästä ja
koko pohjoismaisesta mallista.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Olen eilen ollut Brysselissä ja
keskustellut komissaari Spidlan kanssa, jolle työ- ja sosiaaliasiat
kuuluvat. Hän ei kyllä suinkaan allekirjoita toisen
komissaarin näkemyksiä tästä asiasta, vaan
esimerkiksi maanantaina, kun meillä oli kolmikantainen
kokous, jossa työmarkkinajärjestöt ovat
mukana, niin hän oli kanssani hyvin samanlaista mieltä,
että pohjoismainen malli on se, joka EU:ssa on osoittanut
kilpailukykynsä ja johon kuuluvat kiinteästi niin
työehtosopimukset kuin kolmikantainen yhteistyökin.
Sitä paitsi jo Ilon sopimukset velvoittavat meitä tähän,
ja ne käsittääkseni ovat kaikki EU-maat
allekirjoittaneet.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt ministeri Filatov sanoi, että ainakin
yksi komissaari on eri linjalla, mutta meillä ei ole kyllä tietoa
siitä, mikä on komission virallinen kanta. Koko
Euroopan ammattiyhdistysliike on huolissaan nyt tästä tilanteesta,
ja yllättävää on se, että Suomessa
EK:n lainopillinen asiamies Rautiainen on puhunut aika vähättelevästi
suomalaisesta työmarkkinamallista. Hän on puhunut
"kansallisesta perinteestä". Kysymys ei suinkaan meillä ole
"kansallisesta perinteestä", vaan meillä nimenomaan yleissitovuudessa
on kysymys sopimusyhteiskunnan kulmakivestä.
Kysyisin, pääministeri Vanhanen, teiltä:
Aiotteko te puolustaa jatkossa nimenomaan yleissitovuuden säilyttämistä,
tai miten arvioitte, että EU:n käy kansalaisten
silmissä, mikäli lähdetään romuttamaan
tätä mallia?
Ministeri Pekkarinen, tämä on johtanut jo
jälkiseurauksiin. Ruotsi on ilmoittanut, että se
blokkaa palveludirektiivin käsittelyn Euroopan unionissa
ja sen neuvostoissa, kunnes tämä työmarkkinakysymys
saadaan selkeästi selvitettyä. Miten, ministeri
Pekkarinen, te aiotte toimia? Aiotteko te tukea ruotsalaista kollegaanne
näissä asioissa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksella on yksi kanta aiheeseen. Ministeri
Filatov kertoi sen. Ei tässä ole mitään erityistä ongelmaa.
Katsotaan nyt, mikä voi olla se tapa, jolla Suomi tähän
voisi vaikuttaa. Eräs tapa olisi se, että kun
tuomioistuimen käsittely alkaa, Suomi tekisi niin sanotun
väliintulon, jolla lähinnä se saisi asiapaperit
haltuunsa siltä varalta, että joskus Suomen kohdalla
tulisi samanlainen kysymys eteen. Meillähän on
ollut se tiukka lähtökohta, että Suomessa
tehtävässä työssä noudatetaan suomalaisia
työehtoja.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Näin muuten on palveludirektiiviesityksessäkin
asianlaita kuin pääministeri äsken sanoi.
Sitä periaatetta minä en ole kuullut kenenkään
komissaarin murtavan, minkä pääministeri äsken
tässä sanoi.
Mitä tulee McCreevyn esiintymiseen Ruotsissa ja sen
mahdollisiin jatkotoimiin, meillä on ollut palveludirektiivin
osalta ruotsalaisten kanssa aika lailla saman suuntainen näkemys,
ja Suomen kanta on ymmärtääkseni syntynyt
aika lailla yksimielisesti suuressa valiokunnassa. Siitä syystä,
jos ei Ruotsi edes käänny meidän puoleemme,
niin minä en ymmärrä, että Suomen
pitäisi lähteä mihinkään
erillisiin toimiin. Jos Ruotsi pyytää meiltä jollakin
tavalla tukea tässä asiassa, niin se punnitaan
sitten erikseen, mutta omaehtoisesti jollekin tällaiselle
tielle lähtemiseen minusta ei ole perusteita.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Outi
Ojala otti täällä esiin keskustelun Euroopan
sosiaalisesta mallista, joka tuntuu usein jäävän
sellaiseksi sanahelinäksi, jolla ei ole käytännön
vaikutusta, siksi, että myös meiltä tuntuu
puuttuvan, Suomelta, sellainen tiivistetty näkemys siitä,
mitä tarkoittaa Euroopan sosiaalinen malli ja mitä se
tarkoittaa meidän hyvinvointipolitiikan tulevaisuuden kannalta.
Esimerkiksi sisämarkkinasäätelyllä on
todettu olleen jo nyt heikentäviä vaikutuksia
vaikkapa sosiaali- ja terveysjärjestöjen mahdollisuuksiin tuottaa
hyvinvointipalveluja.
Ministeri Pekkarinen, kun te olette käsitellyt hankintalakia,
pohtinut sisämarkkinoita, niin miten tämä mahdollisesti
hallituksen piirissä elävä käsitys
tai visio Euroopan sosiaalisesta mallista ja hyvinvointipolitiikan
tulevaisuudesta on näkynyt tässä valmistelussa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! En nyt ymmärrä, että Suomen
sosiaaliseen malliin sillä, mitä hankintadirektiivi
pitää sisällään, nyt
hirveän paljon vaikutusta on. Tällä hetkellä pitää kilpailuttaa
periaatteessa kaikki 2 000 euroa ylittävät
hankkeet, ja tällä hetkellä on täydellinen
kaaos tuolla kentällä näiden asioiden
osalta meneillään. Minä ymmärrän,
että tämä direktiivi, myös aikanaan sen
suomalainen sovellus toivon mukaan, tuo vähän
selkeyttä tähän kilpailuttamismenettelyyn
ja me osaamme toimia tässä mielessä paremmin. Tuskin
se eurooppalainen sosiaalinen malli siinä kovin paljon
järkkyy.
Minä myönnän, että siellä on
yksi vaikea alue, ja se on nämä kolmannen sektorin
toimijat: millä tavalla silloin, kun tämä kilpailuttamisen
pakko tulee vastaan, nimenomaan tätä kolmatta
sektoria käsitellään. Silloin kun on
vähän pienemmistä hankkeista kysymys,
toisin kuin nyt, aina on vapaasti kuntien päätettävissä,
hankkivatko ne kolmannelta sektorilta näitä palveluita.
(Puhemies koputtaa) Tällä hetkellä tiettyjä ongelmia on
jo vähän aikaisemmin vastassa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä kolmannen sektorin
aseman ikään kuin uhanalaisuus on tullut viime
aikoina monelta suunnalta esille. Hallitus eilen iltakoulussaan myös
alustavasti käsitteli tätä aihepiiriä ja
sovimme siinä, että tämä ikään
kuin järjestöjen puolustus otetaan nyt hanskaan
ja oikeusministeriön, kauppa- ja teollisuusministeriön
ja sosiaali- ja terveysministeriön kesken täytyy
katsoa nyt nämä eri puolilta tulevat paineet ja
niihin vastaaminen. Eli tämä on kyllä hallituksen
piirissä käsittelyssä.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Samainen sisämarkkinakomissaari McCreevy
kiinnitti huomiota pelimonopoleihin, ja hän ilmoitti tällä pohjoismaisella
turneellaan, että sellaisia rahapelimonopoleja ei jäsenvaltioissa
sallita. Hän aikoi puuttua tähän jatkossa.
Kysyisin hallitukselta: Onko tähän todella vakavaan
lausuntoon kiinnitetty huomiota? Minusta nyt sisämarkkinakomissaari
menee aika pitkälle ja tässä on suuri pienen
maan, jäsenvaltion, intressi puolustettavana. Onko hallitus
tähän kysymykseen reagoinut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aion ensi viikon huippukokouksessa, kun käsittelen
unionin legitimiteettiä kansalaisten silmissä,
nostaa erikseen esimerkkinä esille tämän
rahapelimonopolin, sen merkityksen suomalaisille järjestöille
ja tälle meidän mallillemme, ja sanoa, että komission
pitää pitää näpit irti tällaisesta,
että tämä on asia, joka kuuluu jäsenvaltioille.
Meillä on paljon muitakin asioita, joissa tämä ikään
kuin käsittelytaso pitäisi selkeästi nähdä,
missä pitää luottaa jäsenvaltioiden
omaan harkintakykyyn.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Siinä palveludirektiivissä,
joka on paraikaa käsittelyssä ja johonka eduskuntakin
on ottanut kantaa vahvasti, yksiselitteisesti pelimonopolit jäävät
kansalliseen kompetenssiin. Pari viikkoa sitten oli viimeksi kilpailukykyneuvoston
kokous, ja sen yhteydessä myöskin tätä sovellusalaa
käsiteltiin epävirallisesti, ei ollut virallisesti
esillä. Yhdenkään maan en huomannut olevan
vaatimassa näitä pelimonopoleja nimenomaan vapaan
kilpailun piiriin. Kyllä yleinen eurooppalainen käsitys
tässä asiassa on selvä.
McCreevyltä oli hänen Suomessa käydessään kysytty,
kun on näitä oikeustapauksia, miten meneillään
oleviin nyt suhtaudutaan. Hän oli siihen tokaissut tällä tavalla,
joka kieltämättä oli taitamatonta ottaen
huomioon, että samainen komissio on esittänyt
direktiivin, josta se on ollut valmis vetämään
pois sovellusalasta nimenomaan pelimonopolin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaankin niin, että tämä paljon
puhuttu eurooppalainen sosiaalinen malli säilyttää asemansa
ainoastaan, jos se on riittävän kilpailukykyinen
maailmanlaajuisesti. Kysynkin pääministeriltä:
Mitä Suomi aikoo tehdä sen eteen, että Lissabonin
strategian tavoitteet työllistymisestä ja Euroopan
kilpailukyvyn kehittämisestä menevät
oikeasti eteenpäin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minä, toisin kuin kysyjä,
en käyttäisi ilmaisua Euroopan sosiaalinen malli,
koska en näe, että Euroopassa olisi yhtenäistä sosiaalista mallia.
Meillä on selvästi erilaisia malleja olemassa.
Osalla niistä on paljon yhteisiä tunnusmerkkejä.
Lissabonin strategian toimeenpanon osalla Suomi on saanut valmiiksi
oman toimintaohjelmansa, johon on koottu ne toimenpiteet, joita teemme
Lissabonin tavoitteiden toteuttamiseksi, ja Eurooppa-neuvoston ja
komission esityksestä ja Eurooppa-neuvoston pyynnöstä kaikki
maat tekevät tämän. Se toivottavasti
erityisesti niissä maissa, joissa on jätetty keskeisiäkin
osia tästä Lissabonin strategiasta toteuttamatta,
saisi vauhtia. Suomen hallituksen koko toiminta tähtää siihen,
että me saisimme kilpailukykyä parannettua ja
sitä kautta työllisyyttä ja yrittäjyyttä lisää.
Siinä tietysti tämä osaamisperustan vahvistaminen on
ehkä yksittäisistä asioista se kaiken
läpitunkeva strateginen tavoite, jota kaikkein eniten korostetaan.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Viime aikoina on aika usein keskusteltu
vastuullisuudesta ja vastuuttomuudesta EU:ssa. Mielestäni
nämä McCreevyn lausunnot edustavat mitä suurimmassa
määrin sitä vastuuttomuutta, kun ajatellaan,
että hän todellakin kannanotoillaan on hyväksymässä tietynlaisen
sosiaalisen dumppauksen ja alepalkkasysteemin tai puhuu sitten pelimonopolien
purkamisen puolesta tilanteissa, joissa myös tuomioistuinmenettely
on käynnissä jnp.
Mutta yksi seikka, mikä myös näissä puheissa on
hyvin vakava, on tietenkin se, että samaan aikaan kun Suomessakin
on tehty paljon työtä sen puolesta, että Euroopan
unioni nähtäisiin arkisena ja läheisenä ja
hyväksyttävänä asiana, sitten komissiosta
tulee tällaisia meitä uhkaavia kommentteja, jotka
aivan naurettavilta tuntuvat, että sieltä ruvettaisiin
määräämään
tai harrastamaan tällaista alipalkkasysteemin kannattamista
ja muuta. Täällähän käy
niin, että pian sitten kaikki suomalaiset ja ruotsalaiset
ajattelevat, että EU onkin vihollinen. Tämä on
myös eräs vastuuttomuuden muoto näissä (Puhemies
koputtaa) McCreevyn lausunnoissa. Minä kysynkin:
Onko hallituksen piirissä mietitty sitä, miten tällaisen
jälkeen me lisäämme unionin kansalaisten
ja suomalaisten uskoa unioniin? Tietenkin se on hyvä, että hallituksesta
on tomerasti torjuttu tällainen äärikonservatismi
ja -kapitalismi.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysymys on liian laaja vastattavaksi tässä kyselytunnilla
minuutissa. Me tulemme antamaan selonteon eduskunnalle. Se tulee
liittymään ensi sijassa EU:n perustuslakisopimukseen,
mutta sen tiimoilla varmaan pystytään hyvin
paljon käymään tätä keskustelua
EU:n legitimiteetistä, hyväksyttävyydestä,
kansalaisten silmissä. Uskon, että jos se ensi
viikon huippukokouskin jonkun yhteisen teeman lopulta löytää, se
tulee aika paljon liittymään siihen, mikä on
se unionin missio, joka todella ymmärretään,
jolle eurooppalaiset antavat laajan tukensa. Niitä tehtäviä on
unionilla paljon. Saattaa olla, että niiden tehtävien
toteuttamista tehokkaasti auttaisi jopa se, että sitten
jätettäisiin sellaiset tehtävät,
joiden ihmiset kokevat selvästi kuuluvan kansalliseen päätöksentekoon,
selkeästi kansallisvaltiolle.