Täysistunnon pöytäkirja 108/2005 vp

PTK 108/2005 vp

108. TORSTAINA 20. LOKAKUUTA 2005 kello 16.30 (16.34)

Tarkistettu versio 2.0

Kuntauudistuksen aikataulu

Esko Kurvinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kunta- ja palvelurakennehankkeen niin sanottu alueseminaarivaihe on parhaillaan menossa. Tuhannet kuntapäättäjät kokoontuvat näinä viikkoina, niin kuin me eilen Oulussa, eri puolille Suomea keskustelemaan uudistuksen eri vaihtoehdoista peruspalveluministerityöryhmän antamien kolmen mallin pohjalta ja varsin tiukan aikataulun puitteissa. Viime päivinä kuitenkin olemme saaneet kuulla, ministereidenkin suusta, ettei hankkeella olisikaan kiirettä. Kysynkin pääministeri Vanhaselta:

Kuinka tärkeänä te pidätte sitä, että päätökset saadaan tehdyksi alkuperäisen aikataulun mukaisesti tämän vaalikauden aikana?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Tärkeänä!

Esko Kurvinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Hallitus on toistuvasti viestittänyt, ettei se ole sitoutunut mihinkään näistä annetuista kolmesta mallista ja että maakunnassa käytävä keskustelu ja siellä tehtävä valtava taustatyö ollaan aidosti ottamassa huomioon ja niitä tuloksia kunnioitetaan.

Nyt on kuitenkin näkynyt julkisuudessa tietoja, että ainakin toinen päähallituspuolue ikään kuin keittiön kautta on ohjaamassa maakunnissa tehtävää työtä ja keskustelua tietyn yhden mallin pohjalle puoluepoliittisen edun nimissä. Näyttää siltä, että kansalaisten palvelujen turvaaminen ja uudistuksen kautta kuntien saamat mahdollisuudet selviytyä velvoitteista ovatkin vaarassa jäädä puoluepoliittisten tavoitteitten jalkoihin. Herra pääministeri, miten aiotte arvovallallanne estää, ettei näin pääsisi käymään?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Minä uskon, että tällä aluekierroksella kuntien edustajat kyllä mielipiteensä kertovat ja sen jälkeen alueilla valmistelutyötä jatketaan. Tämän kierroksen jälkeen sitten hallitus ottaa aiheen käsittelyynsä. Hallitus ei ole, niin kuin on ilmoitettu, sitoutunut näihin rakennemalleihin. Lopputulos sitten riippuu hyvin paljon siitä palautteesta, mitä saadaan. Siinä on eri näkökulmia otettava huomioon. On täysin mahdollista, että eri vivahteita näistä malleista sitten näkyy lopputuloksesta.

Kun asiaa valmisteleva ministeri ei ole paikalla, niin minusta on parempi tämä keskustelu keskittää sellaiseen kyselytuntiin, jolloin asiasta vastuussa oleva ministeri on läsnä. (Hälinää — Välihuutoja)

Kyösti Karjula /kesk:

Arvoisa puhemies! Tässä kokoomuksen ed. Kurvinen nostaa tavallaan tämmöistä provosoivaa näkökulmaa. Minusta on erittäin tärkeää huomata, että kokoomus on kaksi edellistä hallituskautta istunut hallituksessa, paljon puhunut, mitenkä pitäisi tällä alueella tehdä. Mitään ei tapahtunut. Nyt (Ed. Zyskowicz: Kepu jarrutti kunnissa!) pääministeri Vanhasen johdolla lähdettiin liikkeelle. Odotan sitä, mikä on se todellinen kokoomuksen vaihtoehto.

Ensimmäinen varapuhemies:

Onko kysymykseen vastattavaa? Ei nähtävästi ole.

Esko-Juhani Tennilä /vas:

Herra puhemies! Minä kysyn valtiovarainministeriltä. Te olette puhunut suoraan siitä, että kuntien pitää jatkossa selvitä omilla veroillaan. Ehkä tämä oli teidän mallinne, että verotus siirretään kuntiin. Oletteko te tietoinen, mitä siitä seuraisi kuntien kannalta? Valtaisa eriarvoisuus, koska ei kaikilla ole samoja lähteitä saada niitä verotuloja.

Toisekseen, mihin se johtaisi maan politiikan yleensä, jos verotuksen pääosa siirrettäisiin kuntien päätettäväksi? Oletteko te näitä pohtinut enemmän? Minä olen huolissani siitä, että tämmöinen malli, mitä te olette esittänyt, veisi äärimmäiseen suureen eriarvoisuuteen kuntien välillä.

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Voin rauhoittaa ed. Tennilää, että tämä malli voidaan toteuttaa täysin oikeudenmukaisella tavalla, mitä tulee verotulojen kertymään. Siitä on maailmalla jopa kokemuksiakin. Ruotsalaisethan tekevät jo tällä hetkellä sillä tavalla, että peruspalvelujen rahoitus tapahtuu paikallisilla verotuloilla.

Tässähän on kysymys vain siitä, että kunnat saisivat suoraan yhteiskunnan verotuloista nykyistä suuremman osan käyttöön, ilman että sen tarvitsee kiertää tämän salin kautta. Se tietenkin edellyttää sitä, että täytyy olla tasausjärjestelmä, jossa kuntien väliset erot otetaan huomioon. Olemme tästä ed. Tennilän kanssa ihan samaa mieltä.

Tarkoituksena on, että selvitetään, voidaanko tähän uudistukseen liittää myös tämä kunnallinen veromalli. Käydään se ihan asiallisesti lävitse ja otetaan sitten kantaa, kun on kunnollinen pohjatyö asiasta tehty. Siihen liittyy monia näkökohtia kuntien ja valtion suhteista, mutta yksi tärkeä mielestäni on se, että kunnallinen itsehallinto toteutuu tietenkin varmemmin silloin, kun kunnilla on myös suoraan omat verotulot käytössään.

Osmo  Soininvaara /vihr:

Arvoisa puhemies! Tähän mennessä ei juurikaan ole keskusteltu suurten kaupunkiseutujen hallinnosta. Se on kuitenkin niin laaja asia, että vaikka kuntaministeri ei ole paikalla, niin luulen, että täällä on joukko ministereitä, joille tämä asia kuuluu.

Oecd arvioidessaan Suomen kuntahallintoa oli nimenomaan sitä mieltä, että kaupunkiseutujen hallinto on aivan retuperällä. Se oli aika kovaa tekstiä, mikä sieltä tuli. Me käsittelemme tänään myös tätä toimeentulotuen ja työmarkkinatuen yhdistämistä, joka toimii hyvin, jos meidän kuntakokomme on isompi, mutta johtaa asuntopolitiikan täydelliseen katastrofiin, jos meillä on semmoinen kuntajako kuin nyt, koska sen jälkeen tämä laki merkitsee suurta kannustinta siihen, että mitä epäsosiaalisempaa asuntopolitiikkaa kunta harjoittaa, sitä paremmin sillä menee. Tämä ei voi olla hallituksen tarkoitus, ja näitä kahta asiaa, tätä kuntajakoa ja tätä uudistusta, ei oikeastaan voisi toteuttaa toisistaan riippumatta, tai tämä uudistus ei oikein toimi nykyisellä kuntajaolla. Kysyn:

Onko jossakin vaiheessa tarkoitus tehdä näille kaupunkiseuduille jotakin?

Työministeri Tarja Filatov

Arvoisa puhemies! Teoriassa on näin kuin ed. Soininvaara sanoi, mutta itse asiassa käytännössä taitaa olla niin, että siellä, missä on vaikeampi saada asuntoja, on enemmän työmarkkinatuella olevia ihmisiä. Silloin tavallaan ihmiset eivät tee päätöksiään sen mukaan, missä kunnassa he asuvat, vaan tavallaan ne syyt taustalla ovat joitakin muita. Mutta uskon, että jatkossa näistä peloista voidaan päästä irti.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kokoomus on todella pitkään puhunut siitä, että kansalaisten peruspalvelujen, kuten terveydenhuollon, opetuksen ja vanhustenhuollon, turvaaminen edellyttää kunnissa rakenneremonttia, mutta viime vaalikaudella ja aikaisemmin keskustalla ei ole, ed. Karjula, ollut valmiutta tätä myöntää. Nyt on päästy niin pitkälle, että kaikki puolueet myöntävät, että uudistuminen on välttämätöntä. Siitä tämän päivän Kaleva kertoi isolla otsikolla.

Pääministeri Vanhanen, teille läheisen puolueen suuren piirijärjestön johtaja ilmoitti, että mitään ratkaisuja ei tule tehdä ennen eduskuntavaaleja, koska tämä asia ei ollut minkään puolueen vaaliohjelmassa eikä se ole hallitusohjelmassa. Kysyn: Tuetteko ministeri Mannista vai oman puolueenne jarrumiehiä?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Jos kyseinen piirijärjestön puheenjohtaja on hallituksen jäsen, niin sitten kysymyksen ymmärtäisi, mutta tämä on hallituksen kyselytunti ja vastaamme hallitukseen liittyviin kysymyksiin.

Luonnollisesti tuen ministeri Mannista, jos ette tätä tiennyt. (Naurua) Onko todella niin, että yli 20 vuotta eduskunnassa istunut edustaja ei tiennyt tähän kysymykseen vastausta? (Naurua)

Minna Lintonen /sd:

Arvoisa puhemies! Jos vuoteen 2015 mennessä saamme yli 70 miljoonaa turkkilaista liittymään Euroopan unioniin, niin luulisi, että onnistumme sijoittamaan 5 miljoonaa suomalaista uusiin kotikuntiinsa. Mutta tässä on nyt ollut vähän epäselvyyttä aikataulusta. Haluaisin kysyä nyt pääministeriltä:

Mikä on Paras-hankkeen aikataulu?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Riippuu lopullisen uudistuksen mittasuhteesta. Jos uudistus vaatii perustuslain säätämisjärjestyksessä tehtäviä lainmuutoksia, niin jokainen tietää, että aikataulu on silloin pidempi, ellei muuta vaadita; silloin aikataulu voi olla lyhyempi. Hallitus toimii niin, että se vetää linjauksensa ensi kevään lopulla tai kesäkuussa — en nyt muista sitä täsmällistä aikataulua —jotta saamme tällä vaalikaudella sen peruslinjauksen tehtyä. Sitten sen linjauksen sisältö tietysti lopulta kertoo sen, kuinka paljon tulee sitten erillistyötä eri lainsäädäntöhankkeiden tiimoilla, ja kaikki se paljastaa sitten lopullisen toteutusaikataulun.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.