Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Tilastokeskuksen tuoreimman kymmenvuotiskatsauksen
keskeinen teema on yritystoiminta. Siinä katsauksessa esitetään
kuitenkin varsin huolestuttavia lukuja suomalaisen yritystoiminnan
tyrehtymisestä 2000-luvulla. Yritysten kokonaismäärä,
yrityksissä työskentelevien henkilöitten lukumäärä ja
myöskin reaalinen kokonaisliikevaihto näyttävät
jämähtäneen lähes muuttumattomalle
tasolle. Kuitenkin hallitusohjelman keskeinen aihe on sen kuuluisan
100 000 työpaikan lisäksi yrittäjyyden
edistäminen.
Millä tavalla kauppa- ja teollisuusministeriö aikoo
nyt näitten tuoreitten lukujen valossa tulkita tilannetta,
ja mitä hallitus aikoo tehdä? Hallituksellahan
on ollut tämä laaja yrittäjäpoliittinen ohjelma,
mutta näyttää siltä, että ne
toimenpiteet eivät kuitenkaan ole olleet riittäviä eivätkä ole vaikuttaneet
siihen, että yrittäjyysinnostus olisi Suomessa
lisääntynyt.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Yksi tapa vastata voisi olla toteamalla, että World
Economic Forum kaksi kolme viikkoa sitten totesi, että Suomessa
yritysympäristö on koko maailman suotuisin. Tämä on
yksi tapa arvioida. Tämä mainittu ykkössija
ei kuitenkaan anna aihetta siihen, että oletettaisiin ja
uskottaisiin, että kaikki on kunnossa. Varmasti paljon
on vielä tehtävää. Kuitenkin
viimeisen vuoden aikaan sekä yrittäjien että yritysten
määrät ovat nousseet — se on
ihan positiivinen kehityskuva — ja myös työpaikkojen määrä,
niin kuin kaikki tiedämme, on nousussa. Kyllä tässä tarvitaan
varmasti monenlaisia toimia, jotka ovat meidän yrittäjyyden
politiikkaohjelmaamme kirjattuja. Ei aika riitä tässä minuutissa
niihin vastata. Pääsanoma on: pois ne esteet,
joita edelleen kosolti on yrittäjyyden tiellä; ja
niiden mahdollisuuksien, joita varmasti paljon on vielä,
piilossa olevia mahdollisuuksia, kirkastaminen. Tavallaan näiden
käsitteiden alle ne toimet, mitä on tehty ja mitä tehdään,
tulevat sijoittumaan.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Varmasti Suomessa on tämä suotuisa
yritysilmapiiri ja -ympäristö, mutta siitä huolimatta
näyttää siltä, että nuoret
ihmiset eivät ole kuitenkaan kiinnostuneita tarttumaan
yrittäjyyteen omana elämänurana. Erityisen
huolestuttavaa tämä on tässä vaiheessa,
kun meillä ikäluokat kaiken kaikkiaan pienenevät
ja tämän tuoreen selvityksen mukaisesti näyttää siltä,
että näistä pienenevistä ikäluokista
yhä pienempi osa sitten on kiinnostunut tähän
yrittäjän uraan tarttumiseen. Hallitus on varmasti
tehnyt tällaisia veropoliittisia helpotuksia sen suhteen,
että olisi helpompaa siirtää yritys seuraavalle
sukupolvelle, mutta näyttää siltä, että sekään
ei ole auttanut. Ennen kaikkea sitten niillä nuorilla,
joitten vanhemmilla ei ole sitä omaa yritystä,
on hyvin pieni kiinnostus lähteä yrittäjän
uralle.
Millä tavalla hallitus voisi lisätä niitä toimenpiteitä,
että nuoret tänä päivänä Suomessa
kiinnostuisivat enemmän yrittäjyydestä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensin sukupolvenvaihdoksista vielä:
Oli se nyt kohtuullisen kokoinen huojennus kuitenkin, kun 60 prosenttia
verotusarvosta voidaan tehdä ensin huojennusta ja jäljelle
jäävä 40 prosenttia on se perusta, johonka
sitten sovelletaan näitä vanhoja prosentteja. Oli
tämä nyt kohtuullisen radikaali uudistus, mikä näiltä osin
tehtiin.
Mutta kysyjä on kyllä aivan oikeassa siinä, että nuorten
orientoituminen yrittäjän uralle on Suomessa ja
eräissä muissa meidäntapaisissamme maissa
aivan liian alhaisella tasolla. Siinä on varmaan monta
eri syytä. Kerron yhden ainoan, mikä mielestäni
jotain kuvaa siitä, missä mennään.
Jos on yliopistollinen loppututkinto nuorehkolla ihmisellä,
niin hänen ajautumisensa jossakin vaiheessa yrittäjän
uralle on erittäin paljon epätodennäköisempää kuin
sellaisen, jolla ei ole yliopistollista loppututkintoa. Vain 4 prosenttia loppututkinnon
suorittaneista joskus on yrittäjä, kun muutoin
se luku on 9 prosenttia.
Yksi toimi, mistä haluan tässä kertoa,
mitä olemme tekemässä yhteistyössä opetushallinnon kanssa,
on yrittää saada myös korkeakoulu- ja yliopistotutkintoihin,
opetus- ja koulutusohjelmiin ja tutkintosisältöihin,
sellaisia elementtejä, jotka antavat aineksia yrittäjyydestä ja
siitä osaamisesta, mitä yrittäjyydessä tarvitaan.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tässä vilahti sellainen
asia kuin yrittäjyyden politiikkaohjelma, joka on kauppa-
ja teollisuusministeriön alainen ohjelma, mutta sen toimenpiteet
tulevat olemaan hyvin poikkihallinnollisia. Voin sanoa näin,
että ainakin oikeusministeriö odottaa tältä politiikkaohjelmalta
aivan konkreettisia erilaisia toimenpiteitä. Jos näitä nyt jollakin
tavalla yhteen niputtaisi, niin voisi sanoa, että ne liittyvät
hyvin läheisesti tällaiseen yrittäjyyden
riskien vähentämiseen. Tähän
kokonaisuuteen liittyvät esimerkiksi vaikkapa konkurssilainsäädännön
uudistaminen ja tämän tyyppiset asiat. Minä olen
näin ymmärtänyt, että kun näitä ehdotuksia
tulee, niin sitten tämä yrittäjyyden
politiikkaohjelman johtoryhmä käy läpi näitä ja
sitten hallitus puolestaan katsoo, mihinkä toimenpiteisiin
eri hallinnonalojen on tarpeen ryhtyä tämän
yrittäjyyden edistämiseksi.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Suomesta poistuu lähimpien kymmenen
vuoden aikana noin 60 000—70 000 pientä ja
keskisuurta yrittäjää, joilla on noin
kuusi henkilöä työssä. Siis
me puhumme 300 000—400 000 ihmisen työpaikoista.
Kiitos hallitukselle, että tähän asti on
tehty se, mikä on tehty, mutta ei ole tehty riittävästi.
Uskoisin, että suurin peloke nuorilla yrittäjillä on
meidän tiukka konkurssilainsäädäntömme.
Se ei salli epäonnistumisia. Amerikkalainen lainsäädäntö on
tässä suhteessa huomattavasti edistyksellisempi.
Toisaalta tuo arvoisan ministerin äsken toteama yrityksen
siirtoon liittyvä 40 prosenttia on hyvä, mutta
sekin on vielä liian korkea. Kysynkin:
Onko hallituksella aikomus näihin asioihin saada korjausta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Varmasti voidaan sanoa, että 60 prosenttia
huojennusta ei ollut riittävästi ja että sitten
kun 100 prosenttia olisi, niin sitten se ehkä alkaisi olla
aika lailla kohdillaan. Tämä on varmaan ihan uljas
ja hyvä tavoite ja toive, mutta tässä vaiheessa
ja tämän hallituksen edesottamuksena pitäisin
tätä sukupolvenvaihdosten osalta kyllä aika
merkittävänä askeleena. Lisäksi
kiinnitän huomiota siihen, että varallisuusvero,
joka osin liittyy samaan maailmaan, on myöskin poistumassa,
niin kuin kaikki tiedämme.
Minusta edustajan kysymys oli niiltä osin erityisen
tärkeä, joissa vilahti — näin
ymmärsin — henkilökohtaisen konkurssin
tekemisen mahdollisuus. Nyt henkilökohtaisesti ja tästä tehtävästä käsin
voin sanoa, kun kysymys minulle osoitettiin, että on paljon
perusteita osoitettavissa, jotka puhuvat sen puolesta, että tuo
mahdollisuus edistäisi omalta osaltaan yrittäjäksi
ryhtymistä, madaltaisi sitä riskikynnystä,
joka nyt koetaan korkeaksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ei kaikki yrittäminen Suomessa mene
huonosti. Viime vuonna yritykset maksoivat osinkoja 13 miljardia
euroa.
Verohallitus on havainnut jo aikoja sitten, että suomalaiset
pörssiyhtiöt eivät selvitä osinkojen saajien
asuinpaikkoja, kuten laki vaatii. Lain mukaan 28 prosentin vero
on perittävä aina, jollei osingonsaaja lähetä pörssiyhtiölle
lähdeverokorttia tai tarkkoja henkilö- ja yhteystietoja
ennen osingon maksuja. Tällä tavalla lehtitietojen mukaan.
Mitä aiotaan tehdä, että saadaan tämä miljardin
potti suomalaisten veronmaksajien rahoja Suomeen? Mitä hallitus
aikoo tehdä? Tämmöiset valtavat lahjoitukset
annetaan ulkomaisille osakkeenomistajille.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Hallitus on lähettänyt tätä asiaa
koskevan lakiesityksen eduskuntaan, ja se on parhaillaan valtiovarainvaliokunnassa
käsiteltävänä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvin paljon on hallituksen aikana tehty yrittäjyyden
hyväksi, mutta on vielä joitakin asioita, joissa
todella toivoisi edistystä. Sellaisia ovat muun muassa
yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyvät
asiat.
Samoin edelleen kysymys, jos ajatellaan näitä nuoria
henkilöitä yrittäjinä, starttirahan
loppumisesta monelta alueelta on melkein päivittäin
esillä. Onko niin, että sitä ei osata
tulkita, että voidaan käyttää sieltä näitä rahoja,
niin kuin on saatu monta kertaa vastauksena. Mutta edelleen kansanedustajille
tulee tiedusteluja, miksi näin hyvä asia ei toimi,
kun tehtiin tämä muutos, ettei tarvitse olla työtön
voidakseen aloittaa starttirahan turvin.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Kaikki, jotka hakevat starttirahaa, eivät
saa sitä sen vuoksi, että on kyse kilpailurajoitteista. Tämä on
yksi syy, miksi monet kokevat tai ajattelevat, että se
syy on ollut rahanpuute, vaikka siellä ovat olleet meidän
lainsäädännöstämme
tulevat taustasyyt.
Mutta jos kansanedustajille tulee tieto tietyistä työvoimatoimistoista,
joista se raha on loppu ja sitä ei sen vuoksi jaeta, niin
toivon, että he ottavat minuun henkilökohtaisesti
yhteyttä, koska rahan ristiinkäyttö on
todellakin mahdollista. Olen yrittänyt viestiä omassa
hallinnossani eteenpäin sitä, että silloin,
kun starttirahaan on perusteet olemassa ja se tukee yrittäjäksi
ryhtymistä, niin sitä rahaa pitäisi etsiä muilta
momenteilta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittaminen
on todellakin tärkeä asia. Meillä on
kasvuyrityksiä ihan liian vähän, sellaisia,
jotka tietoisesti ja voimakkaasti nimenomaan ponnistavat kohti kasvua
ja kansainvälistymistä. Hallitus on tässäkin
kyllä yhtä ja toista tehnyt.
Yksi niistä toimista on se, että on jo perustettu tällainen
varhaisen vaiheen rahasto, joka nimenomaan sellaisia innovatiivisia
uusia hankkeita, joilla voi olla hyvät mahdollisuudet kasvuun
ja kansainvälistymiseen, on pääomittamassa
silloin, kun yrittäjällä tai yrityksellä omat
pääomat eivät riitä siihen,
että se nopeasti saataisiin kasvuun ja kansainvälistymiseen.
Tämän ohella paraikaa on meneillään
työ, joka tähtää siihen, että nämä yrityspalvelut
rakennetaan, konseptoidaan, nimenomaan sillä tavalla, että on
oma yrityspalvelu, ikään kuin konsepti, sellaisille
yrityksille, jotka tähtäävät
lähtökohtaisesti kasvuun ja kansainvälistymiseen.
Se hyvin pirstaloitunut yrityspalvelukenttä yritetään
konseptoida tavallaan vastaamaan erilaista kysyntää,
ja yksi kysyntätyyppi on juuri kasvavat ja kansainvälistyvät
yritykset.