3) Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain 85 a §:n
väliaikaisesta muuttamisesta
Markku Koski /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
119 lähtee siitä, että Suomi menisi mukaan
tähän EU:n kokeiluun, joka kohdistuu lähinnä parturi-
ja kampaamopalveluiden sekä pienten korjauspalveluiden
yritysten arvonlisäveroprosenttiin, sen alentamiseen 22:sta
8 prosenttiin.
Valiokunta käsitteli tätä asiaa ja
kuuli asiantuntijoita, ja tämän asian osalta ei
tullut mitään ongelmia esille. Tämähän
tähtää siihen, että näille
pienimuotoisille yrityksille saataisiin aikaan työvoimakehitystä elikkä työllistävää
vaikutusta.
Vattin arvion mukaan tällä muutoksella voitaisiin
saada aikaan noin 800 uutta työpaikkaa ja ne kohdistuisivat
lähinnä parturialalle, 8 prosenttia, ja korjaamoalalle,
12 prosenttia. Tämän vaikutus bruttomääräisesti
olisi veromenetyksinä noin 42,6 miljoonaa euroa, mutta
kun otetaan huomioon tässä tapahtuvat kompensoivat
toimenpiteet säästöjen muodossa, niin
menetys olisi loppujen lopuksi noin 26,8 miljoonaa euroa.
Tässä lähinnä parturipuolen
osalta keskusteltiin aika paljon siitä, millä tavalla
parturin leikkaaman tukan ja taas parranleikkuun osalta meneteltäisiin,
että pystytään erittelemään
sitten tämä toiminta, että ei mennä kosmetologien
tontille. Siinä oli oikeastaan yksi ainut epäkohta, joka
herätti aika paljon keskustelua. Siinä lähdettiin
siitä liikkeelle, että pitää pyrkiä kuitenkin rajaamaan
se toiminta, ettei mennä sille puolelle, ettei käy
niin, että parturi tekee kosmetologin töitä ja
prosentti on erilainen kuin varsinaisesti tässä kosmetologipuolella.
Valtiovarainvaliokunta esittää, että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana. Samalla
voin todeta, että asian osalta jätettiin myöskin
vastalause, mutta vastalauseen allekirjoittajat todennäköisesti
kertovat, mitä se sisältää.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain
85 a §:n väliaikaisesta muuttamisesta on pieni,
positiivinen väliaikainen askel oikeaan suuntaan. Siinähän ehdotetaan
arvonlisäverolakia muutettavaksi väliaikaisesti
siten, että parturi- ja kampaamopalveluiden sekä pienten
korjauspalveluiden arvonlisäverokanta alennettaisiin 22
prosentista 8 prosenttiin ja pieniin korjauspalveluihin luettaisiin polkupyörien,
kenkien, nahkatavaroiden sekä vaatteiden ja liinavaatteiden
korjauspalvelut. Edellä mainitut askeleet ovat kuitenkin
minun mielestäni aivan liian lyhyitä siihen verrattuna, mitä me
kuulimme eduskuntavaalien alla muun muassa juuri keskustapuolueen
ehdokkaitten ja silloisten kansanedustajien taholta.
Nyt on jälleen, vaalien alla, kuultu puheita arvonlisäveron
alentamisesta muun muassa ruuan osalta, kun eduskuntavaalit ovat
vajaan viiden kuukauden päässä. On aivan
pakko kysyä, onko tämä ehdotus — sinänsä hyvä,
mutta erittäin pieni askel — keskustapuolueen
puheiden ja lupausten lunastamista. Itse asettaisin sen samaan lunastamattomien
lupausten ryhmään, jossa päällimmäisenä on
tällä hetkellä kuuluisa kansaneläkkeen
korottaminen 300 eurolla.
Arvoisa puhemies! Aivan erityisen huolestunut olen siitä,
että monet erinomaista vapaaehtoistyötä tekevät
urheiluseurat joutuvat maksamaan talkootyöstään
arvonlisäveroa. Meillä on muun muassa Keski-Suomessa
tästä huolestuttavia esimerkkejä juuri
tältä ajalta. Tämä on todella
kohtuutonta, koska urheiluseurat tekevät erinomaista liikunta-
ja kasvatustyötä, ja korostan, että tuo
työ on omaa vapaa-aikaansa käyttävien ihmisten
ansiota. Sen vuoksi, arvoisa puhemies, esitän ja toivon,
että hallitus toisi meille vielä tämän
vaalikauden aikana ehdotuksen arvonlisäveron poistamisesta
urheiluseurojen tekemästä vapaaehtoistyöstä,
jolla ne omaa toimintaansa pitävät ja ovat pitäneet
yllä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että Suomen
päätös tähän kokeiluun
mukaan menemisestä parturialan ja joidenkin korjaamotoimintojen
osalta alennetun arvonlisäveron kokeiluun on syntynyt.
Me muistamme hyvin, että kun tätä aikaisemmin
yritettiin, niin kantona kaskessa oli erityisesti silloinen valtiovarainministeri
Sauli Niinistö, joka vastusti tätä hyvin
lujasti ja päättäväisesti ja
ilmoitti, että Suomi ei mene tällaisiin kokeiluihin
mukaan. Nyt sitten tämä on mahdollistunut.
Varmasti tästä rajauksesta on käyty
sekä valtiovarainvaliokunnassa että etenkin sen
verojaostossa paljonkin keskusteluja, miksi kosmetologipalvelut
ovat ulkopuolella ja missä kulkee parrankäsittelyn
ja hiustenleikkuun ja sillä välillä olevan
kasvojen osan raja jne. Mutta käsitykseni mukaan tässä voidaan
käsitellä vain niitä asioita, jotka tämän
kokeilun piiriin kuuluvat, ja tässä yhteydessä sen
laajentaminen sellaisenaan tämän kokeilun osalta
ei olisi ollut mahdollista.
Mutta tosiasiassa, kun tässä oli kysymys arvonlisäverokannoista
ja niiden alentamisesta, vasemmistoliiton vastalause perustuu siihen,
että tässä yhteydessä olisi
pitänyt ottaa käsittelyyn myöskin ed.
Sirnön tekemä lakialoite elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamisesta. Tätä ei kuitenkaan valiokunnan
enemmistö halunnut hyväksyä, ja sen vuoksi
käsittelyyn ei otettu tätä lakialoitetta,
eikä siitä näin ollen voida myöskään täällä salissa
päästä äänestämään,
lasketaanko tässä yhteydessä myöskin
elintarvikkeiden arvonlisäveroa. Se olisi perusteltua.
Äskettäin tehty laaja tutkimus osoittaa elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentamisen tuovan hyötyä erityisesti
pienituloisimmille. Sillä on merkittäviä työllisyysvaikutuksia
koko elintarvikeketjussa jne. Uskon, että pelkoja, joita
aiemmin on ollut, että hinnat eivät menisi hyllyille
asti ja asiakkaiden hyväksi, vaan jäisivät kauppojen katteisiin
ja keskusliikkeelle, varmaan on hälventänyt
kiristynyt kilpailu vähittäiskaupassa ja ulkolaisetkin
toimijat tällä alueella.
Toisaalta on esitetty väitteitä arvovaltaiseltakin
taholta, että on paljon parempia keinoja auttaa pienituloisia
ihmisiä kuin alentaa ruoan arvonlisäveroa. On
toki, jos löytyisi poliittista tahtoa nostaa opintotukea
tuntuvasti, nostaa pienimpiä eläkkeitä tuntuvasti,
nostaa työttömyysturvan peruspäivärahaa
tuntuvasti, nostaa työmarkkinatukea tuntuvasti jne. Se
olisi tietenkin parasta ja kohdistuisi kaikista parhaiten
pienituloisempiin, niihin ihmisiin, joiden määrän
lisääntyminen on johtanut tuloerojen edelleen
kasvamiseen ja suhteellisen köyhyyden lisääntymiseen
tässä maassa, mutta tähän ei
vasemmistoliiton hyvistä pyrkimyksistä huolimatta
poliittista tahtoa tunnu löytyvän, ei ainakaan
tämän hallituksen toimesta. Muutamat eurot kansaneläkkeen
tasokorotuksiin ovat aika vaatimattomia suhteessa siihen tarpeeseen,
joka pienituloisemmilla ihmisillä on tulojensa lisäämisen
suhteen.
Sen vuoksi, kun ei tunnu etuisuuksien tasokorotuksien kautta
tulevan ratkaisua, pitää olla valmiutta keskustella
myöskin muista vaihtoehdoista, verotuksen rakenteeseen
liittyvistä vaihtoehdoista. Vasemmistoliitolla on lakialoite
etuisuustuloihin sovellettavasta eläketulovähennyksen kaltaisesta
vähennysjärjestelmästä, se toisi
etua verotuksen rakenteen kautta pienituloisemmille. Se olisi parempi
keino kuin nykyinen veropolitiikka, jota hallitus on harrastanut,
mutta elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen myöskin toisi
positiivisia vaikutuksia tulonjakoon ja toisi köyhimmille
ihmisille helpotusta heidän ahdinkoonsa. Sen vuoksi pahoittelen
sitä, että valiokunnan enemmistö ei suostunut
tämän esityksen yhteydessä käsittelemään
kysymystä elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisesta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä lakia kyllä voi
tervehtiä ilolla. Tämän kokeilulain tuloksia
tullaan taatusti vertaamaan ja seuraamaan hyvin tiiviisti. Ehkä yksi tärkeimmistä
kysymyksistä on,
miten tämä arvonlisäveron tason lasku
vaikuttaa hintatasoon.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että parturikampaamojen
keskusjärjestö on tehnyt vastikään
päätöksen, jonka mukaan verokannan alennus
kehotetaan siirtämään täysimääräisesti
palveluiden hintoihin. Hyvä näin, mutta kannustankin
keskusjärjestöä ankaraan työhön,
koska itsekin olen tavannut alan yrittäjiä ja
he hyvin usein sanovat, että hintataso on jo niin alhaalla,
että hintoihin tätä ei tulla siirtämään.
Juuri muutama päivä sitten haastattelin Helsingissä erästä yrittäjää tästä näkökulmasta.
Toisaalta tämän alan yksi ehkä kipeimpiä asioita
on se, että järjestäytymisaste on kovin
alhainen, joten työtä ja tiedottamista tämän
suhteen kyllä varmasti tarvitaan.
Se, mistä olen vakuuttunut, on, että tällä lailla kyllä tullaan
saavuttamaan parempia työllisyyslukuja. Erityisesti parturikampaamoalalla
on paljon yksinyrittäjiä, naisia, jotka eivät
syystä tai toisesta uskalla ottaa ulkopuolista työvoimaa,
ja tämä nimenomaan madaltaa tuota kynnystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tietysti on hyvä, kun yritetään
tukea pienyrittäjyyttä tällä tavalla,
mutta aivan niin kuin ed. Moilanen-Savolainen totesi, ongelma voi
olla juuri siinä, että on jo vedetty kilpailutilanne
niin tiukaksi, että pienyrittäjät joutuvat
tekemään erittäin heikoissa tuottavuusoloissa
työtään. Jää nähtäväksi,
miten tämä lopulta hintoihin vaikuttaa.
Mutta asia, mihinkä ed. Uotila kiinnitti aiheesta huomiota,
nimenomaan kysymys arvonlisäveron alentamisesta elintarvikkeiden
kohdalla, on kysymys, joka vaatisi ehdottomasti päätöksen. Ruuan
arvonlisäveron alennus on sosiaalinen ratkaisu, joka helpottaisi
ihmisten arkipäivää, nimenomaan niiden
ihmisten arkipäivää, joilla on taloudellisia
ongelmia, pienet tulot, ja jotka laskevat käytännössä jokaista
euroa, mikä on kukkarossa ja millä sitten pitäisi
tulla aina kuukausi toimeen. Tämän osuvuus eli
se, mitä merkitsisi esimerkiksi 17 prosentin arvonlisäveron
lasku 12 prosenttiin, siis miten osuvasti se sitten helpottaisi
esimerkiksi elintarvikkeiden hankkimista, jäisi nähtäväksi.
Mutta uudet tutkimukset ovat toki sen suuntaisia, että se
todella toimisi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys eräitten parturi-
ja kampaamopalveluiden arvonlisäveron alentamisesta on
oikea toimenpide — siihen kuuluu myös eräitä korjaustoimintoja — ja
sitä kautta tietenkin osaltaan on tukemassa varmasti myöskin
työllisyyskehitystä. Kuten ed. Uotila täällä totesi
jo, tämä olisi tullut toteuttaa jo paljon aikaisemmin,
mutta aikoinaan silloinen valtiovarainministeri Niinistö oli jyrkästi
tätä alennusta vastaan.
Arvonlisäverohan on tasavero, joka rankaisee tietenkin
pienituloisia ihmisiä enemmän, koska siitä käteen
saatavasta tulosta joutuu maksamaan samansuuruisen veron kuin varakkaatkin,
kun tuotteita ostaa. Vuoden 1995 kuluttajatutkimuksen mukaan elintarvikkeiden
osuus kulutusmenoista oli kaikilla 16 prosenttia, eläkeläisillä 22 prosenttia
ja työttömillä 24 prosenttia. Valitettavasti
vastaavia uudempia tietoja tällä tavalla tehdystä kuluttajatutkimuksesta
ei ole, mutta kovin paljon varmasti ei tässä muutosta
ole tapahtunut. Tämä mielestäni osoittaa
selvästi sen, että nämä pienituloiset
perheet hyötyisivät erityisesti ruuan arvonlisäveron
alennuksesta.
Uusimman kulutustutkimuksen mukaan vuosina 2001 ja 2002 pienituloisin
viidennes käytti elintarvikkeisiin 16,5 prosenttia kulutusmenoista
ja suurituloisin viidennes 10,3 prosenttia. On selvää,
että rikkaat käyttävät ruokaan
enempi rahaa kuin pienituloiset, koska pienituloisilla ei ole kerta
kaikkiaan niitä euroja, mitä he voisivat käyttää,
niin paljon kuin mitä rikkaat käyttävät elintarvikkeitten
ostamiseen. Myöskin tämä viimeinen kulutustutkimus,
joka on jaettu siis tuloluokkien mukaan, osoittaa selvästi
sen, että kaikista pienituloisin väestöryhmä hyötyisi
ruuan arvonlisäveron alennuksesta. Ruuan arvohan tässä elinkustannusindeksissä,
kuluttajahintaindeksissä, on 13,5 prosenttia.
Erityisesti jos katsotaan aikaisempaa kulutustutkimusta, jossa
eläkeläisillä ruuan osuus oli 22 prosenttia
ja työttömillä 24 prosenttia, se osoittaa
sen, että nämä ryhmät erityisesti
hyötyisivät 5 prosenttiyksikön ruuan
arvonlisäveron alennuksesta. Näin ollen se olisi
paljon sosiaalisempi veronalennusmuoto kuin ne, mitä hallitus
on viime vuosina harjoittanut, näin ollen ruuan arvonlisäveron
alennus pitäisi toteuttaa pikaisesti.
Erityisesti monilapsisille lapsiperheille ruuan arvonlisäveron
alennus olisi parasta veropolitiikkaa. Tietenkin, kuten jo ed. Uotilakin
täällä totesi, jos olisi poliittista
tahtoa ja haluttaisiin tehdä esimerkiksi kunnollinen lapsilisän
korotus, niin totta kai se olisi täsmätoimi ja
se auttaisi nimenomaan pienituloisia lapsiperheitä. Mutta
hallituksella ei ole sentinkään tasokorotusta
lapsilisiin. Näin ollen, jos halutaan veropolitiikalla,
kun veronalennuksia tehdään, vaikuttaa pienituloisten
toimeentuloon ja heidän elinolosuhteidensa parantamiseen,
niin silloin olisi tärkeää, että elintarvikkeitten
elikkä ruuan arvonlisäveroa alennettaisiin 17
prosentista 12 prosenttiin.
Tämän johdosta olisi ollut tärkeää,
että tämä ed. Sirnön aloite
olisi otettu käsittelyyn ja eduskunta olisi voinut sanansa
sanoa, mutta uskon, että tänä syksynä vielä tulee
sellainenkin laki, jonka yhteydessä tämä ruuan
arvonlisäveroasia voidaan täällä eduskunnassa
käsittelyyn ottaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tästä asiasta.
Ensinnäkin hallituksen esityksen perusteluissa todetaan,
että pyritään harmaata taloutta saamaan
kuriin ja vähentämään. Hyvä,
erittäin hyvä, pelkästään
plussaa siitä!
Toinen asia: Ongelma on, tapahtuuko tässä siirtyminen
hintoihin. Minulle on tullut tietoon tuttujen välityksellä täällä Pääkaupunkiseudulla,
että täällä se
ei kyllä taitaisi oikein helposti onnistua, vaikka järjestöt
ovat ottaneet siinä positiivisen kannan. Se tarkoittaisi
sitä, että nettomääräisesti
täällä on sitten noin 27 miljoonan euron tulovaje
näillä aloilla, jos siirtymistä hintoihin
ei tapahdu.
Ihan lyhyesti, arvoisa puhemies: Pienet korjauspalvelut, jotka
kohdistuvat polkurattaitten korjaamiseen? Sitä joudumme
tässä selvittämään, onko
semmoisia yrittäjiä olemassakaan, jotka täyttävät
määritelmän ehdot, ja huhu kävi,
että ei ole olemassa. On siis kyse tämmöisestä virtuaalipolkurattaan
korjaamisesta, jossa on, niin kuin voi mielikuvituksessaan nähdä,
erilaisia vikoja, ja sitten niitä voi yrittää korjailla.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Itse esityksestä: Se on esitys kokeiluksi,
ja varmasti kaikki mielenkiinnolla odotamme kokeilun tuloksia. Toivottavasti
ne ovat myönteisiä, ja toivottavasti tässä yhteydessä toteutuu
se, että tällä olisi myönteisiä vaikutuksia
näille aloille ja että toinen ala ei olisi virtuaalinen.
Kampaamopalvelut varmasti ainakin ovat hyvin reaalisia.
Valiokunnassa käydyissä keskusteluissa tuli esiin,
että tämän kokeilun toteuttamisessa on tärkeää,
minkä esimerkiksi valiokunnan puheenjohtaja otti esiin,
oikeudenmukaisuussyistä se, että kampaamot nykyään,
kun monet liikkeet muuttuvat sellaisiksi, että ne tarjoavat
moninaisia hoitoja ja kauneus- tai hyvän olon palveluita,
eivät voi tämän kokeilun nojalla alemmalla
arvonlisäverokannalla esimerkiksi antaa kosmetologipalveluita
kuin sitten kosmetologit, jotka ovat pelkästään
kosmetologeja, ja sen takia tässä melko tiukka
rajaus on tarpeen, koska se olisi hyvin epäoikeudenmukaista
niille yrittäjille, jotka toimivat kauneushoitolayrittäjinä. Tämä tuli
selkeästi valiokunnassa esiin. Jotkut valiokunnan jäsenet
käyttivät myös puheenvuoroja, että tähän
olisi vain pitänyt ottaa mukaan esimerkiksi kosmetologit.
Se olisi varmasti ollut hyvä, jos se olisi ollut mahdollista,
mutta koska tätä kokeilua tehdään
yhteisen EU-politiikan pohjalta, direktiivin pohjalta, niin tämä ei olisi
ollut mahdollista.
Arvoisa puhemies! Omasta mielestäni oli aivan perusteltua,
että ruoan arvonlisäveroa ei otettu tähän
mukaan. Jos se on tärkeä keskustelunaihe, niin
vaalikentillä varmasti vasemmistoliittolaiset voivat lämmitellä keskustapuolueen
kanssa tätä keskustelua. Ehkä toinen
kysymys on sitten, tuleeko tämä toteutumaan.
Jos puhutaan köyhyyspolitiikasta, niin kuten vasemmistoliiton
edustajan puheenvuorosta tuli ilmi, todellista köyhyyspolitiikkaa
tehdään kyllä aivan muulla tavalla. 10
prosenttia suomalaisista on köyhiä, 90 prosenttia
ei ole. Ruoan arvonlisäveron alennuksesta 90 prosenttia
tietenkin menisi niiden hyödyksi, jotka eivät
ole köyhiä. Mutta tietenkin tätä asiaa
voidaan tarkastella sitten erilaisia ehdotuksia vasten. Itse olen
sitä mieltä, että köyhyyspolitiikkaa
tulisi tehdä ennen kaikkea tulonsiirroilla, toiseksi mahdollisesti
sitten katsoa sitä, minkälaista veroa maksetaan
itse tulonsiirroista. Se varmasti olisi köyhyyspolitiikkaa.
Jos taas halutaan puuttua pienituloisten verotukseen, niin silloin
ehkä tulovero olisi kuitenkin kohdistetumpi ja tehokkaampi keino
kuin ruoan arvonlisävero, mutta köyhyyspolitiikkana
mielestäni tämä ei toimi. Sitten taas,
jos katsotaan erilaisia veropolitiikan asioita rinnakkain, niin
voidaan tulla hieman toiseen tulokseen, mutta osittain uutisointi
ruoan arvonlisäveron alentamisen tehokkuudesta köyhyyden
hoitona on ollut mielestäni virheellistä.
Toinen varapuhemies:
Niin kuin muistamme, 2 minuuttia voi puhua paikaltaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa paikallani mietin, ovatko, kun tämä laki
tulee voimaan, jatkossa sitten ihmisten tukat lyhempiä Suomessa
ja naisten hiukset kiharoilla useammin kuin näinä päivinä.
(Ed. Pulliainen: Ei se karvan pituudesta ole ennenkään
ollut kiinni!)
Sinällään, kun tätä miettii
siltä pohjalta, miten tämä tulee vaikuttamaan
työllisyyteen, ainakaan itse en osaa hahmottaa, että sillä hirveän
isoja työllisyysvaikutuksia on. Vaikka tässä todetaan, että tulisi
800 uutta työpaikkaa, niin kyllä jostakin hatusta — tai
tukasta — on tempaistu nyt tämä homma.
(Ed. Uotila: Nimenomaan tukasta!) Se on arvio niin kuin monissa
muissakin näissä asioissa. Mutta en sinällään
vastusta tätä. Kokeillaan nyt tätä ja
katsotaan, mitä tässä tulee tapahtumaan.
Mutta jos ajattelee tätä, niin suurin osahan näistä kuitenkin,
joihin tämä kohdistuu, on pieniä yrityksiä.
Kampaamoistakin suurin osa on aika pieniä, muutaman hengen
yrityksiä, mahdollisesti jopa yhden hengen tuoli on siellä.
Sitten polkupyöräkorjaamot ovat todella pieniä,
ja voi olla, niin kuin ed. Pulliainen totesi, että niitä virtuaalikorjaamoja
saattaa olla enemmän kuin oikeita korjaamoja. Mutta ymmärsin
kyllä, että varuskunta on ulkoistanut kaikki jutut,
ja jossakin pitää ne pyörät
korjata, siellä saattaa olla jossakin korjaamo, uskoisi
ainakin, koska omissa tiloissa ei kuulemma ole monessa paikassa.
(Ed. Pulliainen: Se ei olekaan pieni silloin!) Sitten on kenkien,
nahkatavaroiden, vaatteiden ja liinavaatteiden korjauspalvelut.
Kyllä nekin ovat niin pikku putiikkeja, että ei
niissä hirveän paljon mahda kyllä tapahtua
liikevaihtoa. Se vielä, että vaikka se alentaa
alvia, niin jos on yhden hengen yritys ja on tämä alvi,
ei siihen toista kyllä työllistä. Silleen
sen työllisyysvaikutus on jostakin tempaistu, on hyvää uskoa
olemassa.
Mutta kun tämä on nyt kuitenkin sillä tavalla kokeilu,
niin kokeilun tuloksista kun nähdään, mitä tapahtuu,
niin sehän voidaan palauttaa, jos sitten nähdään,
että sillä ei ole mitään merkitystä.
Mutta tiedän senkin, jotta kun käydään
nostamaan takaisin mahdollisesti, niin sitten on itku ja parku ja
sitten uhotaan kaikki, jotta nyt tulee loppu ja maailma kaatuu.
Siinä mielessä tässä on sekin
näkökanta olemassa.
Mutta sitten tähän ruuan arvonlisäveron
alentamiseen. Vasemmistoliiton edustajat ovat puhuneet siitä,
ja minusta sille on ihan hyviä perusteluja, ei pelkästään
se, jotta se ruoka halpenisi, vaan kyllä minä näen,
että se vaikuttaisi mahdollisesti siihen, että siellä voisi
syntyä jonkun verran uusia työpaikkoja ihan oikeasti.
Sitten siinä tulisi se näkökanta, että tietysti,
kun ruoka olisi halvempaa, sitä ei syötäisi
todennäköisesti enempää mutta
rahaa jäisi muuhun käyttöön
vähän enemmän, jolloin se lisäisi
mahdollisesti kulutusta, mikä tietyllä tavalla
tietysti, jos se kulutus menee väärään
paikkaan, ei ole oikein kestävän kehityksen mukaista.
Mutta totta kai meillä semmoisia tuotteita ostettaisiin,
mitkä ovat kestokulutushyödykkeitä ja
ympäristölle parempia, ja vanhoja koneita pantaisiin
romukoppaan, jotka vievät paljon sähköä ja
ovat ympäristölle epäystävällisiä.
Sen takia minä uskon, että ruuan arvonlisäveron
alennus voisi olla semmoinen myönteinen kuitenkin kaiken
kaikkiaan. Kyllä siinä, vaikka menee hukkaankin,
vähän rikkaillekin, kuitenkin köyhemmätkin
hyötyisivät. Sen takia tästä vaalikentillä tullaan
keskustelemaan, ja itse kyllä kannatan sitä mallia,
että suoraan alennetaan eikä mitään
muita temppuja siinä tehdä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Muistan hyvin, kun muutama vuosi sitten silloinen
valtiovarainministeri Niinistö tuolta korokkeelta vakuutti,
että tähän arvonlisäverokokeiluun
Suomi ei mene, ja se oli silloin sana, joka piti hänen
aikansa, (Ed. Pulliainen: Häneen voi luottaa!)
ei menty. Hän piti tällaista asiaa näpertelynä ja
merkityksettömänä, mutta nyt tilanne
on muuttunut. Valtiovarainministeri on eri henkilö,
ja hallitus on osin pohjaltaan vaihtunut, ja nyt meillä on
esillä tämä hallituksen esitys arvonlisäverolain
väliaikaisesta muuttamisesta ja nimenomaan näitten
pienten korjauspalvelujen ja parturikampaamoalan arvonlisäverokannan alentamisesta
22
prosentista 8 prosenttiin.
Kun nyt lukee tätä esitystä ja mietintöä,
niin vähän joutuu miettimään,
ettei se Niinistö nyt varmaan ihan täysin hakoteillä ollut,
ainakaan jos perusteluiksi otetaan nämä tänne
mietintöönkin kirjoitetut Valtion taloudellisen
tutkimuskeskuksen laskelmat. Täällä todetaan:
"Kokeilun työllisyysvaikutus olisi - - enimmillään
hieman yli 800 henkilötyövuotta. Työvoiman
kasvun oletetaan olevan silloin parturi- ja kampaamoalalla noin
8 prosenttia ja korjaamopalvelualalla noin 12 prosenttia. Verotuottojen
vähennykseksi on arvioitu vastaavasti bruttomääräisesti
42,6 milj. euroa ja nettomääräisesti
veron menetystä kompensoivien säästöjen
ja palvelujen lisäyksestä aiheutuvien arvonlisäverotulojen
kasvun jälkeen 26,8 miljoonaa euroa." Eli noin 800 uutta
työpaikkaa 26,8 miljoonalla eurolla. Laskin, mikäli
nyt vanha matematiikka vielä on voimassa ja omat kyvyt laskea
tämä, ja sain tulokseksi, että yksi työpaikka
tällä lailla maksaa 33 500 euroa. Ja
jos tätä summaa ajatellaan, niin kyllä ne
ovat varsin kalliita työpaikkoja, jos syntyy siis nuo vain
Vattin laskemat 800 työpaikkaa ja hinta on tuo 26,8 miljoonaa
euroa. Eli kyllä tietysti kannattaa miettiä, onko
tämä tuloksellista, järkevää työllistämistä, mutta
en vastusta tätä enkä tule toisessakaan
käsittelyssä esittämään
tämän hylkäämistä,
mutta kyllä nämä herättävät
miettimään, onko menettely järkevä.
Arvoisa puhemies! Tähän sisältyy
näitä ongelmia, joita on tullut esille kentällä asiasta
käydyssä keskustelussa, nimenomaan parturikampaamojen
osalta. Jos parturi leikkaa hiukset ja samalla tulee oikoneeksi
kulmakarvoja niiltä, joilla ne ovat esimerkiksi vähän
tuuheammat, niin se hiustenleikkaus kuuluu 8 prosentin arvonlisäveron
alle, mutta siinä kulmakarvojen siistimisessä onkin
kai 22 prosenttia arvonlisäveroa, ja siitä 20 euron
tai 25 euron laskusta pitää eritellä se
kulmakarvojen osuus ja maksaa siitä 22 prosenttia ja muusta
se 8 prosenttia. Tietysti näiden kauneushoitola- ja vastaavien
asioiden osalta, jos niitä on sitten samassa yhteydessä,
on sama tilanne. Ei tämä kovin järkevää ole.
Voi taas todeta, että missä EU, siellä ongelma.
Tällaisia sieltä tulee, ja tällaisiin
se mahdollisuuksia antaa, eikä siinä välttämättä järki
mukana kulje. En tiedä, miten sitten, jos kalju kiillotetaan,
onko se sitten parturihommaa ja tuleeko se tämän
8 prosentin vai 22 prosentin alaiseksi, mutta kaipa sen käytäntö näyttää ja
hallitus pohtii senkin asian.
Herra puhemies! Täällä on käyty
keskustelua näistä muista arvonlisäveroasioista.
Yhdyn siihen, että esimerkiksi urheiluseurat ja myös
esimerkiksi yksityisteiden tiekunnat pitäisi säätää joko
arvonlisäverovapaiksi tai sitten palautusjärjestelmä luoda
niille, mutta ei ole Vanhasen hallitus päässyt
niissäkään asioissa eteenpäin.
Sitten tämä ruuan arvonlisäverokysymys.
On toki aivan selvä asia, että nostamalla lapsilisiä, kansaneläkkeitä,
työttömyysturvaa ja opintotukea voidaan kaikkein
selkeimmin kohdistaa tuet ja helpotukset niiden ihmisten hyväksi,
jotka ovat näissä ryhmissä ja ovat tässä yhteiskunnassa
köyhyysrajalla tai jopa sen alapuolella. Lapsiperheet,
eläkeläiset, opiskelijat ja työttömät
ovat merkittävimmät ryhmät tässä suhteessa,
mutta hallitus ei ole tehnyt näiden ryhmien hyväksi
oikeastaan mitään. Ei edes kustannusten nousua vastaavia
tarkistuksia ole kaikilta osin tehty, ja näin ollen nämä ihmiset
eivät ole saaneet sosiaalietuuksiin parannusta eivätkä he
ole saaneet mitään verotuksen kevennyksistä,
joita kuitenkin on 3,5 miljardilla eurolla toteutettu tälläkin
kaudella, eli tuloveronkevennykset, puhumattakaan varallisuusveron
poistamisesta, eivät ole hyödyttäneet
yhtään näitä heikoimmassa asemassa
olevia ihmisiä ja perheitä. Ruuan arvonlisäveron alentaminen
olisi antanut ja antaisi yhä näillekin jonkinlaisen
osuuden veronkevennyksistä, ja siksi katson, että esimerkiksi
ensi vuoden lähes 800 miljoonan euron veronkevennyksistä kannattaisi puolet
ohjata ruuan arvonlisäveron keventämiseen ja sitä kautta
antaa siitä osuus myös näille, esimerkiksi
lapsiperheille, (Ed. Valpas: Kepuhan puhui siitä vaalien
alla!) jotka ovat tässä kaikkein hankalimmassa
asemassa.
Arvoisa puhemies! Silloin kun puhemiehen kanssa istuimme Ahon
hallituksessa ja luotiin arvonlisäverojärjestelmä,
liikevaihtoverojärjestelmästä siirryttiin
arvonlisäverojärjestelmään,
olin silloin veropoliittisen ministeriryhmän jäsen
ja muistan, kun tästä asiasta väännettiin
kättä ja tehtiin päätös
Ahon hallituksessa, että ruuan arvonlisävero alennetaan
12 prosenttiin. Mutta sitten tuli Lipposen hallitus, joka kumosi
tuon päätöksen. Kokoomuslainen valtiovarainministeri
ei pitänyt sitä sopivana ja oikeana enää,
vaikka edellinen kokoomuslainen valtiovarainministeri oli pitänyt
tai ainakin hyväksynyt sen. Näin sitten se peruttiin,
ja näin meillä ruuan arvonlisävero on edelleen
tuo 17 prosenttia, eikä sitä ole alennettu, ja
tällä vaalikaudella, jos joskus, siihen olisi ollut
taloudelliset mahdollisuudet tuon valtavan veronkevennyspotin sisällä.
Mutta tahto on puuttunut, ja erityisesti keskusta, joka on tästä puhunut
vuosia, (Ed. Vihriälä: Ja puhuu!) on pettänyt lupauksensa
täydellisesti ja nytkin vain puhuu ja puhuu, eikä esityksiä tule.
(Ed. Valpas: Jos käy kuten Hyssälän lupauksille!) — Tässä on
käymässä, ed. Valpas on oikeassa, samalla
lailla kuin kansaneläkeläisille ministeriksi päässeen Hyssälän
lupausten osalta. Ei näille vähävaraisille
olla antamassa mitään.
Arvoisa puhemies! Tästä, meneekö se
ruuan arvonlisäveron alennus hintoihin, on totta kai perustellusti
mahdollista olla eri mieltä, eikä sitä kukaan
täysin tiedä ennen kuin kokeiltaisiin, mutta uskon,
että kilpailuasetelma elintarvikepuolella on sen verran
vahva, että siitä menisi lähes kaikki
hintoihin ja näin kuluttajan hyväksi. Ehkä sitten,
jos kaupan puoli saisi siitä jotakin, se voisi olla sitä,
että kaupan puolella sitten työpaikkojen määrä lisääntyisi
esimerkiksi, ja näin siitä saattaisi olla jopa
enemmän hyötyä kuin esimerkiksi siitä asiasta,
mikä on tässä lakiesityksessä,
mikä nyt on varsinaisesti käsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Vetoan nyt voimallisesti Suomen keskustaan,
että se nyt vielä tässä loppumetreillä toimisi
niin, että ruuan arvonlisäveroa alennettaisiin
vuoden 2007 aikana. Teillä on nyt valta. Kukaan ei ole
vakuuttamassa, että teillä neljän kuukauden
kuluttua vielä olisi se sama mahdollisuus kuin on juuri
nyt. Minä ymmärrän, että täällä salissa
olisi aika iso kannatus kuitenkin ruuan arvonlisäveron
alentamiselle, paljon suurempi kuin todellinen kannatus oli esimerkiksi
varallisuusveron poistamiselle, jonka ajoitte läpi ohi
hallitusohjelman.
Ed. Oras Tynkkynen merkitään
läsnä olevaksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
arvonlisäverolain muutos lähtee siitä,
että väliaikaisesti muutetaan sekä parturi-
ja kampaamopalveluiden että pienten korjauspalvelujen arvonlisäverokantaa
22:sta 8 prosenttiyksikköön. Nyt käsittelyssä ei
ole tietenkään ruoan arvonlisävero, toki
puhemies sallii puhua myöskin ruoan arvonlisäverosta;
nyt on kysymyksessä tietenkin tämän lain
käsittely.
Herra puhemies! Tässä on syytä nyt
todeta vielä, ehkä se on jo eduskunnan pöytäkirjoihin todettukin,
että vuonna 1999 direktiiviä muutettiin niin,
että jäsenvaltiot saivat väliaikaisesti alentaa
eräiden palveluiden arvonlisäverotusta vuosina
2000—2002, ja Suomi ei lähtenyt mukaan tähän
kokeiluun, ja me tiedämme, miksi ei lähtenyt — täällä ed.
Kankaanniemikin toi sen esille. Silloinen hallitus ei sitä hyväksynyt,
ja erityisesti silloinen valtiovarainministeri Niinistö oli
voimakkaasti sitä vastaan, kuten täällä silloin olevat
muistamme.
Sitten kokeiluaikaa jatkettiin vuoteen 2005, ja nyt sitä sitten
on jatkettu vuoteen 2010. Suomi on nyt lähtenyt tähän
kokeiluun mukaan ja sai valita niin kuin EU-säännökset
määräävät — ed.
Kankaanniemikin sen hyvin tietää, että tässä oli
vaihtoehtoina valita vain kaksi ryhmää — mihin mentiin.
Ei voitu ottaa kaikkia, ja kun meillä on jo kotitalousvähennys
asuntojen korjauksessa ja ikkunoiden pesussa ja siivouksessa yksityisasunnossa,
kodinhoitopalveluissa, niin näihin ei menty mukaan vaan
valittiin nämä. Tämän takia myöskin
sitten on jäänyt jotain pois, niin kuin täällä on
tullut ilmi. Se oli varmaan valtiovarainvaliokunnassa ja myöskin
siellä verojaostossa, missä olivat esillä nämä kosmetologipalvelut, jotka
jouduttiin jättämään ulkopuolelle.
Meistä jokainen tietää, kun sitä järjellä ajattelee,
että varmasti tulee ongelmia tämän lain
soveltamisessa siinä, mihin raja vedetään.
Minun asiantuntemukseni ei riitä sanomaan sitä,
leikataanko nyt sitten, niin kuin hiuksia leikataan, myös
kulmakarvat ja miten sitten tapahtuu siinä, mutta minä sanoisin,
että käytäntö varmaan tähän
sitten oman paikkansa tulee hakemaan.
Herra puhemies! Pidän kuitenkin tätä lakiesitystä hyvänä,
myöskin sen politiikan linjan mukaisena, mitä hallitus
on harjoittanut, että yritystoiminnan edellytyksiä parannetaan,
ja ennen kaikkea pienyrittäjien, itsensä työllistävien
ihmisten, asema kohenee. Aika näyttää,
onko tällä kokeilulla hyviä tuloksia,
ja jos sillä on, niin tätä pitäisi
sitten jatkaa ja vakinaistaa, jos EU antaa siihen mahdollisuuden.
Herra puhemies! Sitten ruuan arvonlisäveroasiaan. Olen
ollut ennen viime vaaleja sen alentamisen kannalta, olen edelleen.
Tätä ei saatu hallitusohjelmaan eikä ole
voitu tässä hallituksessa toteuttaa. (Ed. Valpas:
Mutta yritittekö?) — Yritettiin, toivottavasti
seuraavaan hallitusohjelmaan tämä kirjataan. — Nyt
on paljon enemmän tietoa ja tutkimusta tästä asiasta,
ja tämä voidaan toteuttaa eli pudottaa ruuan arvonlisävero
5 prosenttiyksiköllä niin kuin aikanaan Ahon hallituksessa,
kuten täällä ed. Kankaanniemi totesi. Toivon,
että näin kävisi.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu ihmeelliseltä, huvittavalta
oikeastaan, kuulla puheita siitä, mitä Niinistö oli
tehnyt joskus aikoinaan tämän arvonlisäverokokeilun eteen,
tai jättänyt tekemättä. Sillä ei
minusta ole mitään tekemistä tämänhetkisen
tilanteen kanssa. Nuo arviot siitä, mitä tuo voi
vaikuttaa esimerkiksi työllisyyteen, ovat tietysti arvioita,
ja kukaan meistä ei pysty sanomaan, onko se 800 vai 80.
Yhtä se merkitsee ainakin pienyrittäjille, jotka
ovat kovan paineen alla tänä päivänä yrittämisensä kanssa
ja joilla jaksaminen on ongelma ja loppuun palaminen on monella
liian lähellä: Minä uskon, että tällä saadaan
aikaiseksi se, että ainakin osaksi harkitaan avustajan
ottamista omiin toimintoihin joksikin aikaa. Tältä osin
tuo oma yritys säilyy ja siitä leipä irtoaa.
Näen, että kokeilu on asiallinen. Tietysti
meillä olisi voinut olla muitakin aloja, joille tätä olisi voitu
suunnata. Tosin ne alat oli ilmeisesti jaettu jo ennakkoon ja meillä ei
ollut muuta mahdollisuutta kuin viidestä toimialueesta
valita kaksi, jotka me otamme tämän käytännön
piiriin. Toivottavasti tästä kokeilusta saadaan
oikeita tuloksia aikaiseksi, mitä se ennen kaikkea työllisyyden
ja yrittäjien määrän suhteen
vaikuttaa.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi katsoi tässä jälleen
kerran peräpeiliin, kun pitäisi katsoa eteenpäin.
Minusta nämä ajatukset ovat tarpeen tässä ja
tämä esitys ja avaus on oikein hyvä.
Täytyy muistaa, että parturi-kampaamoalalla on
13 000—14 000 henkeä, joista
yrittäjiä on 11 000, niin että kyllä tässä ainakin
näin uskomus on, että se lisää työpaikkoja,
mutta myöskin harmaata taloutta saadaan kuriin. Hintoihin
tietenkin tämän alennuksen pitää mennä,
koska tämä on niin merkittävä;
14 prosentin alennus on niin suuri, että kyllä kuluttajalle
tulee tästä hyötyä ilman muuta.
Mutta on toisaalta sellaistakin viestiä tullut yrittäjiltä,
että hintoja ei koroteta sitten, vaikka korotuspaineita heillä on.
Minä kannatan lämpimästi tätä hallituksen
esitystä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Sinnemäki aivan oikein totesi,
että köyhyyden vähentämiseen
on konkreettisempia ja parempia keinoja kuin elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen,
niin niitä todella on. Ja uskon, että me vasemmistoliittolaiset
ihan kernaasti, jos olemme keskustelemassa vaikkapa hallitusohjelmasta
ja jos tulevassa hallitusohjelmassa sitoudutaan nostamaan esimerkiksi
vaikkapa 15 prosentilla opintotukea, työttömyysturvan
minimipäivärahaa, työmarkkinatukea, pienimpiä eläkkeitä jne.,
varmasti voimme vetää vaatimuksemme ruuan arvonlisäveron
alentamisesta pois. Mutta kun ei sitä tukea tunnu tulevan
näiden asioiden puolesta puhumiseen riittävästi,
jotta ne pystyttäisiin toteuttamaan, niin silloin pitää keinovalikoimasta
valita muita keinoja, verotuksellisia keinoja, joilla edes pikkasen
voitaisiin kohdistaa veronalennuksia oikeudenmukaisemmin kuin niitä on
tähän asti kohdennettu.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Jukka Vihriälä toi puheessaan
esille, että ruuan arvonlisäveron alennusta ei
saatu hallitusohjelmaan. Hän myös kertoi, että keskusta
on tätä yrittänyt. Ei ole kyllä missään
näkynyt. Nyt herääkin kysymys, kuka esti
tämän veronalennuksen, josta olisivat hyötyneet
myös pienituloiset, kuten eläkeläiset, opiskelijat,
työttömät ja etenkin lapsiperheet. Olisi
hyvä tietää, oliko hallituskumppani demarit
estämässä tätä. Herää myöskin
kysymys, miksi sitten keskusta ja demarit yhdessä päätyivät
tuloveronalennuksiin, joista hyötyvät kaikista
eniten suurituloiset kansalaiset, tai varallisuusveron alennukseen,
joka ei ollut missään hallitusohjelmassa. Nämä kummatkaan
veronalennukset eivät olleet, eivät keskustan
eivätkä demareitten, vaaliohjelmassa, mutta kuitenkin
te päädyitte tälle tielle. Kyllä ed.
Jukka Vihriälä saisi olla täällä selittämässä nyt
lisää, mikä nyt oikein mättää tässä hommassa.
Ei tätä kyllä ymmärrä.
Yleiskeskustelu päättyy.