7) Vuoden 2007 tuloveroasteikkolaki
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä aloitteet, jotka nyt
ovat käsittelyssä, ovat osa vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettia.
Vihreä eduskuntaryhmä katsoo, että vastuullisen
oppositioryhmän velvollisuuksiin kuuluu tehdä oma
vaihtoehtonsa, julkilausua oma näkemyksensä talousarviosta,
sekä tuloista että menoista. Valtaosa tällä hetkellä oppositiossa
olevista ryhmistä näin on toiminutkin. Ehkä eniten
toivomisen varaa on ollut kokoomuksen ryhmässä,
jossa vaihtoehtobudjetin syntymistä on saatu odotella pitkään
tällä vaalikaudella. On myös hyvä lausua
julki se, mistä katsotaan kerättävän
tuloja enemmän kuin hallitus on keräämässä,
jos ryhmä on esittämässä menolisäyksiä.
Vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetti on
suuruusluokaltaan vajaa miljardi euroa, ja myös siis tuloesityksemme
liikkuvat tässä luokassa, tosin siten, että esityksemme
on jonkin verran ylijäämäinen.
Tulolähteitä, joita vihreä eduskuntaryhmä esittää,
on ensinnäkin se, että veronalennuksia tehtäisiin
vähemmän kuin hallitus esittää.
Hallitus esittää veronalennuksia vajaalla 600
miljoonalla eurolla, kun meidän näkemyksemme on, että 400
miljoonaa euroa riittäisi ja että nämä alennukset
voitaisiin tehdä niin, että ne kohdistuisivat
eri tulonsaajiin siten, että alennus olisi euromääräisesti
sama kaikissa tuloryhmissä, jolloin alennus suhteellisesti
kohdistuisi enemmän pieni- ja keskituloisiin kuin suurituloisiin.
Esitämme alkoholiveron korottamista siten, että väkevän
viinan osalta palattaisiin tilanteeseen, joka vallitsi ennen tämän
hallituksen tekemää alkoholiveron alennusta. Kritisoimme
alkoholiveron alennusta tuolloin. Emme uskoneet niihin uhkakuviin,
joita hallituksen esityksessä maalailtiin tuonnin lisääntymisestä.
Valtaosa alkoholista joka tapauksessa ostetaan kotimaasta, kulutetaan
kotimaassa, ja sen hinnan alennuksella on ollut suurta merkitystä:
terveysvaikutuksia, vaikutuksia lastensuojeluun, väkivaltatilastoihin muun
muassa. Nämä vaikutukset oli myös jo tuolloin
melko hyvin itse asiassa yksilöity hallituksen esityksessä,
jossa muun muassa todettiin, kuinka paljon alkoholikuolemat tulevat
veronalennuksen johdosta lisääntymään.
Keskusteluilmapiiri on muuttunut siitä, kun alkoholiveron
alennuksesta päätettiin. Nyt monet ryhmät
eduskunnassa, sekä opposition että itse asiassa
hallituspuolueidenkin edustajat, ovat puhuneet myönteiseen
sävyyn alkoholiveron korottamisesta, joten toivottavasti
tämä aloite saa myönteisen käsittelyn.
Arvoisa puhemies! Esitämme myös tupakkaveroon
korotusta. Suomi on ainoa EU-maa, jossa viimeisten kymmenen vuoden
aikana tupakkaveroa ei ole korotettu. Viimeisten viiden vuoden aikana
tupakka-askin hinta on tullut suhteessa ihmisten käytettävissä oleviin
tuloihin 16 prosenttia edullisemmaksi kuin mitä se siis
oli viisi vuotta sitten. Eli kun katsoo ihmisten käytettävissä olevia
tuloja, niin tupakka-aski on halvempi kuin ennen.
Samoin kuin alkoholin myös tupakan kulutus liittyy
siihen, mikä sen hinta on, ja hinta on yksi keskeisistä keinoista
ohjata ihmisiä savuttomuuteen tai vähentämään
tupakointiaan. Täällähän on
tällä kaudella käsitelty muitakin esityksiä, joissa
pyritään siihen, että tupakointi vähenisi, mutta
olisi hyvä myös korottaa tupakkaveroa, koska tämä on
keino, joka osaltaan toimisi tupakointia rajoittavasti. Esityksessämme
on laskettu tästä koituva tulonlisäys,
ja siitä on vähennetty se, kuinka paljon yleisesti
arvioidaan hinnankorotuksen vähentävän
tupakointia.
Tämän lisäksi esitämme jäteverolain
muuttamista tavalla, jota itse asiassa eduskunnassa on vaadittu
useaankin otteeseen, eli että jätevero ulottuisi
myös yksityisille teollisuuden kaatopaikoille ja että sitä korotettaisiin.
Näiden asioiden lisäksi vihreän eduskuntaryhmän
vaihtoehtobudjetin tulopohja koostuu toimista, joilla tiukennetaan
harmaan talouden valvontaa, mitä kautta verotulot lisääntyvät,
sekä myös päästökaupan
olosuhteissa ansiottomasta arvonnoususta johtuvien energiayhtiöiden
voittojen niin kutsuttua windfall-verosta.
Arvoisa puhemies! Vihreän eduskuntaryhmän
vaihtoehtobudjetin menopuoli voidaan jakaa kolmeen osaan, joista
ensimmäinen koskee köyhyyden ja eriarvoisuuden
vähentämistä, toinen osa kulttuuripolitiikkaa
ja kolmas osa ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa.
Jo äskeisessä keskustelussa puhuttiin paljon tulonsiirroista.
Valitettava tosiasia on se, että suomalaisen sosiaaliturvan perusturva
on rapautunut. On monia sellaisia vähimmäisetuuksia,
joiden tasoa tulisi ehdottomasti nostaa.
Yksi esimerkki on kansaneläke. Kansaneläkkeellä olevat
eläkeläiset hyvin usein elävät
köyhyysrajan alapuolella, ja he totisesti ansaitsisivat korotuksen
eläkkeeseensä. Vihreän eduskuntaryhmän
esitys kansaneläkkeestä on, että sitä korotettaisiin
40 eurolla, ja olemme muotoilleet esityksen niin, että kansaneläkkeen
korottamisen kytkennät muihin eläkkeisiin osittain
purettaisiin, jolloin tämän 40 euron korotuksen
pystyisi tekemään niin, että se maksaisi
vuodessa noin 41 miljoonaa euroa. Katsoisimme, että näin
41 miljoonalle eurolle saisi hyvin vastinetta. Se hoitaisi nimenomaan
kaikkein köyhimpien, kaikkein pienituloisimpien, eläkeläisten
asemaa.
Tulonsiirroista myös opintotuki on yksi, jota tässä salissa
on laajalti vaadittu korotettavaksi. Sen lisäksi esimerkiksi
pienin äitiys-, isyys- ja vanhempainraha ovat sellaisia,
joita ehdottomasti tulisi korottaa. Tämä tarve
on tullut ehkä vielä akuutimmaksi nyt, kun hallituksen
mallissa, jossa vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia esitetään
tasattavaksi, ansiosidonnaiset päivärahat ihmisillä nousevat,
mutta tämän esityksen yhteydessä, hämmästyttävää kyllä,
ei sitten näihin pienimpiin päivärahoihin
puututtu. Tämä on tietenkin omituista siinäkin
mielessä, että lapsiköyhyyttä esiintyy
nimenomaan sellaisissa perheissä, joissa on pieniä lapsia.
Ja tietenkin vanhempainrahaa, äitiysrahaa ja isyysrahaa
saavissa perheissä pieniä lapsia on, koska lapsethan
ovat tuolloin vauvoja.
Arvoisa puhemies! Muutama esimerkki niistä aloitteista,
jotka liittyvät vihreän eduskuntaryhmän
vaihtoehtobudjetin kulttuuripakettiin. Suomalaisessa kulttuuripolitiikassa
aika pitkään on polkenut paikallaan apurahojen
määrä. Olisi tärkeää,
että taiteilija-apurahojen määrää lisättäisiin,
kun taiteilijakuntaa kuitenkin maassamme on koulutettu paljon ja
apuraha on hyvin tyypillinen rahoitusmuoto ja se antaa hyvän
mahdollisuuden taiteilijalle tehdä työtään.
Tämän lisäksi myös taiteilijaeläkkeiden
määrää tulisi nostaa. Se on
erityisen ajankohtaista senkin takia, että suuret ikäluokat
ovat jäämässä eläkkeelle
ja taiteilijaeläkkeiden määrä on
sama kuin se on ollut vuonna 1995.
Arvoisa puhemies! Vihreän eduskuntaryhmän
vaihtoehtobudjetin esitykset mielestämme tekisivät
suomalaisesta yhteiskunnasta edes jonkin verran enemmän
sellaisen kuin mitä itse asiassa poliittisissa puheissa
esitetään. Suomalaisessa yhteiskunnassa valitettavasti
eriarvoisuus on kasvanut, tuloerot ovat kasvaneet, ja tämä vaatii
meiltä enemmän kuin mitä tähän
mennessä on tehty.
Johanna Sumuvuori /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä julkaisi
tosiaan eilen tasapainoisen vaihtoehtobudjettiesityksen, jossa painotetaan
erityisesti köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamista, ilmastonmuutoksen
torjumista ja kulttuurin merkitystä ihmisten hyvinvoinnille.
Vihreä eduskuntaryhmä ei voi hyväksyä köyhyyden
ja eriarvoisuuden kasvamista sellaisena aikana, jolloin kansantaloudella
pyyhkii hyvin. Monet köyhyystutkijat ovat kiinnittäneet
viime aikoina huomiota suhteellisen köyhyyden lisääntymiseen
ja eriarvoisuuden kasvamiseen. Esimerkiksi Jyväskylän
yliopiston professori Risto Heiskala totesi tämän
vuoden alkupuolella, että Suomi on rikkaampi, avoimempi
ja tehokkaampi, mutta myös eriarvoisempi ja julmempi yhteiskunta
kuin 1980-luvulla. Eriarvoisuus lisääntyi voimakkaasti
laman aikana ja sen jälkeen, mutta huolimatta nykyisestä paremmasta
suhdanteesta eriarvoistumiskehitys ei ole pysähtynyt. Joillakin
ihmisillä menee tietysti entistä paremmin, mutta
joillakin taas entistä huonommin. Väestöryhmien
eriarvoisuuden lisääminen nakertaa yhteiskuntarauhaa
ja rapauttaa hyvinvointivaltiota.
Vaihtoehtobudjetissa me vihreät olemme halunneet erityisesti
huomioida heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tilanteen parantamisen tulonsiirtoja
nostamalla ja palveluita parantamalla. Esitämme korotuksia
muun muassa työttömyyspäivärahaan,
täyttä kansaneläkettä saavien eläkkeisiin
sekä opintorahaan ja lisämäärärahaa vaikeavammaisten
avustajajärjestelmän parantamiseen, joita tukevat
myös jättämämme budjettilakialoitteet.
Olemme jättäneet aloitteen esimerkiksi työttömyysturvalain
6 luvun 1 §:n muuttamisesta siten, että työttömän
peruspäivärahaa korotetaan 3,82 eurolla päivässä.
Perustuslainkaan mukaan niin kutsuttua syyperusteista toimeentuloa
saavien ei tulisi joutua viimesijaisen toimeentuloturvan eli toimeentulotuen
piiriin. Silti lähes puolella toimeentulotuen saajista
on pääasiallisena tulonlähteenään
työmarkkinatuki, mikä jo osoittaa, että työttömyysturvan
taso on jäänyt selkeästi jälkeen
yleisestä kustannuskehityksestä.
Haluamme myös muuttaa opintotukilain 11 §:ää ja
olemme jättäneet lakialoitteen, jossa esitetään
kaikkien opiskelijoiden opintorahaa korotettavaksi 15 prosentilla,
koska opintorahan ostovoima on jäänyt myös
hyvin paljon jälkeen yleisestä kustannuskehityksestä. Tässä vaiheessa pahoittelen,
että pöydille jaetussa versiossa tämä luku
on väärin: pöydälle jaetussa
versiossa se on 10 prosenttia, mutta sen kuuluu olla 15 prosenttia.
Esitys ei sinänsä ole siis mitenkään
dramaattinen, vaan ihan realistinen. Opintorahaa on nimittäin
korotettu viimeksi 14 vuotta sitten, eikä sitä ole
sidottu indeksiin. Tämänhetkisessä tilanteessa
kolme neljästä opiskelijasta elää köyhyysrajan
alapuolella ja joka neljännellä opiskelijalla on
todettu olevan mielenterveysongelmia. Vihreät katsovat,
että opintorahan tason nostamisella pystytään
kaikkein parhaiten vaikuttamaan opiskeluaikojen lyhentämiseen
sekä opiskelijoiden työelämään
sijoittumisen nopeuttamiseen, mikä on myös kansantalouden
etu.
Arvoisa puhemies! Nostaisin erityisesti esiin myös
yhden väestöryhmän, vaikeavammaiset, joiden
asioita ei todellakaan ole hoidettu riittävän
hyvin. Vihreä eduskuntaryhmä haluaa pikaisesti
ajanmukaistaa vammaisten sosiaaliturvaa ja kohdentaa lisää voimavaroja
vammaisten ihmisten aktiivisen ja osallistuvan elämän
mahdollistamiseen. Se ei onnistu ilman henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
parantamista. Vihreät esittävätkin lain
vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
8 ja 9 §:n muuttamista siten, että vaikeavammaiselle
lisätään oikeus henkilökohtaiseen
avustajaan, jos hän vammansa tai sairautensa johdosta välttämättä tarvitsee
apua suoriutuakseen tavanomaisen elämän toiminnoista eikä hän
ole jatkuvan laitoshuollon tarpeessa.
Esitämme lakialoitteessa myös, että kunnan on
korvattava vaikeavammaiselle henkilölle asunnon muutostöistä sekä asuntoon
kuuluvien välineiden ja laitteiden hankkimisesta hänelle
aiheutuvat kohtuulliset kustannukset, jos hän vammansa
tai sairautensa johdosta välttämättä tarvitsee
näitä toimenpiteitä suoriutuakseen tavallisen elämän
toiminnoista eikä hän ole jatkuvan laitoshuollon
tarpeessa. Ja henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta
aiheutuvat kustannukset tulisi niin ikään korvata
valtion varoista.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi haluan tuoda
esiin, että vihreät ovat jättäneet
tänäkin vuonna lakialoitteen myös siviilipalveluslain
muuttamisesta siten, että valtio vastaisi siviilipalvelusmiesten
asuinkustannuksista. Siviilipalvelusmiehet ovat
palveluksensa aikana oikeutettuja ilmaiseen
asumiseen, jonka tämänhetkinen lainsäädäntö on
säätänyt palveluspaikan järjestettäväksi. Työministeriön vuonna 2000 tekemän selvityksen
mukaan vain kolmannes siviilipalveluspaikoista
selviytyy asumiskustannusten korvaamisesta moitteitta. Ääritapauksissa
monet palveluspaikat ovat vaatineet siviilipalvelusmiehiltä kirjallista
sopimusta, jossa miehet luopuvat lakisääteisestä oikeudestaan
ilmaiseen majoitukseen palveluksensa aikana. Lainvastaiseen käytäntöön
syyllistyvät muun muassa useat suuret kaupungit ja yliopistot.
Siviilipalvelusmiehet, joiden asuinkustannuksia ei palveluspaikka
korvaa, eivät yleensä saa myöskään
tukea asuinkustannuksiin muualta. Ongelma ei valitettavasti ratkea pelkästään
viranomaisvalvontaa lisäämällä.
Ainoa järkevä ratkaisu, joka turvaisi siviilipalvelusmiesten
oikeuksien tasavertaisen kohtelun, olisi siviilipalvelusmiesten
asumiskustannusten siirtäminen valtiolle. Tämä esitys
itse asiassa sisältyi työministeriön
keväällä 2000 laatimaan siviilipalveluslain
muutosesitykseen, mutta parannusesitys kuitenkin kariutui ennen
hallituksen käsittelyä. Tällä hetkellä monet
kuntien organisaatiot tarvitsisivat ja ottaisivat mielellään
vastaan siviilipalvelustyövoimaa, mutta kyseisillä tahoilla
ei valitettavasti ole varoja asuinkustannusten korvaamiseen. Paitsi
että asuinkustannusten siirtäminen valtion kustannettavaksi
parantaisi siviilipalvelusmiesten asemaa, se parantaisi myös
erilaisten organisaatioiden mahdollisuuksia tarjota palveluspaikkoja
ja saada erittäin tarpeellista työvoimaa.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin ylpeä eduskuntaryhmämme
vaihtoehtobudjetista. Koen sen valoisana, toivorikkaana, oikeudenmukaisena
ja tulevaisuuteen vastuullisesti suuntautuvana. En käy
sitä kohta kohdalta läpi, ed. Sinnemäki
sen teki. Itse nostaisin kolme asiaa esiin: koulutus- ja sivistyskysymykset,
sitten tämän köyhyyskysymyksen, meidän ratkaisumme
siihen eli suuresti oikeudenmukaisuuskysymyksen ja sitten kulttuuripaketin.
Politiikka on arvovalintojen tekemistä, ja se, mihin
suuntaamme valtion varoja, kertoo poliitikkojen tärkeäksi
kokemista asioista. Kyselytunnilla 12. tätä kuuta
keskusteltiin pitkään opintorahan korotuksesta,
ja kun ministeri Saarela moneen kertaan toisti sitä, että opintorahan
15 prosentin korottaminen maksaisi noin 70 miljoonaa euroa ja sitä rahaa
ei ole, niin meistä moni yritti pyytää vastauspuheenvuoroa
ja muistuttaa, että nimenomaan tuo samainen summa, 70 miljoonaa
euroa, oli se varallisuusveron alennus. Elikkä hallitus
selkeästi valitsi, että se antaa 70 miljoonan
euron lisärahan rikkaimmille tässä maassa.
Sen sijaan opiskelijoille, jotka tällä hetkellä ovat
todella, voi sanoa, yksi pienimmällä toimeentulolla
elävien ryhmästä, hallitus vaan toitottaa
koko ajan: ottakaa velkaa, ottakaa velkaa, eläkää velaksi.
Tämä on Vanhasen hallituksen vastaus opiskelijoille,
ja se ei todellakaan ole oikein, eikä se edistä millään
tavalla Vanhasen hallituksen tavoitetta nopeuttaa opiskelijoiden valmistumista.
Mutta näin hallitus on valinnut. Samanaikaisesti opiskelijat
kärsivät yliopistojen perusrahoituksen vajeesta.
Siellä ei ole todellakaan riittävästi
rahoitusta yksilölliseen ohjaukseen, gradut venyvät
siitä syystä, että ohjaajaa kohti on
liikaa opiskelijoita, meillä on massaluennot
tällä hetkellä yliopistoissa ym., ym. Kaikki
vaikuttaa kaikkeen, ja voi sanoa, että tämä hallitus
on ikävällä tavalla jättänyt
opiskelijat, yliopistot ja koulutuksen muutenkin jalkoihin.
Oletan, että ensi maalisvaaleissa ehdolle asettuvat
kansanedustajat kyllä kuulevat jokaisessa torikokouksessa
ja palaverissa siitä, kuinka kunnissa koulupuolella on
tiukkaa, tietävät, että se rahoitus,
jota on annettu peruskouluille, on hyvinkin minimaalista ja luokkakoot
ovat liian isoja, välineet ovat vanhoja ja tukiopetusta
ei voida antaa, opettajat ovat stressaantuneita, he eivät pysty
osallistumaan täydennyskoulutukseen. Kaikki tämä kertoo
siitä, että ihan oikeasti voidaan sanoa, että punamultahallituksella
ei ole ollut määrätietoista halua satsata
koulutukseen ja lapsiin ja nuoriin. Vaikka hallitusohjelmassa on ollut
se kuuluisa kirjaus, että ikäluokkien pienenemisestä aiheutuvat
säästöt annetaan opetusministeriölle
koulutuksen laadun kehittämiseen, niin näinhän
ei ole tapahtunut.
Kulttuuripaketissa, jossa meillä on omassa vaihtoehtobudjetissamme
noin 9 miljoonaa euroa se rahoituskokonaisuus, esitämme,
että museoiden perusnäyttelyistä poistetaan
pääsymaksut, kasvatetaan taiteilijoiden apurahojen
määrää ja myönnettävien
ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden
määrää, harkinnanvaraista tukea
näyttämötaiteen lain ulkopuoliselle niin
sanotulle vapaalle kentälle lisätään,
korjataan teattereiden ja orkestereiden henkilötyövajetta
ja museoiden henkilötyövajetta. Museovirasto on
tällä hetkellä ongelmissa. Siellä esimerkiksi
on ensi vuoden budjetti alimitoitettu siten että juuri
tänä vuonna perustetuilla Hämeenlinnan
ja Vaasan uusilla aluetoimipisteillä ei ole palkkarahoja
ensi vuodelle, ja Museoviraston toimitilat ovat erittäin huonossa
kunnossa, niin että kallisarvoinen materiaali, jota siellä säilytetään,
on tuhoutumisvaarassa.
Sitten nämä paljon puhutut avustukset, joiden leikkaaminen
vähentää ratkaisevasti kulttuuri- ja mielipidelehtien
toimintamahdollisuuksia, erilaisten järjestöjen
rauhantyön edistämistä, kulttuurihistoriallisten
arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa: Siellä on tehty
todella järkyttävä leikkaus, 1,8 miljoonaa
euroa ministeriö on antanut valtiovarainministeriön
leikata tältä saralta, ja se on todellinen isku
sille ruohonjuuritason toiminnalle, joka tuo ihmisille mielihyvää,
kohottaa hyvänolontunnetta, kun saa olla mukana kulttuuritoiminnassa,
olla mukana kasvattamassa henkistä pääomaa
tälle kansalle. Ihmettelen sitä, että samalla
tavalla viime vuonna opetusministeriö leikkasi kuntien
yleistä kulttuuritoiminnan tukemista ratkaisevasti ja nyt
tänä vuonna nämä avustuksien
leikkaamiset kohdistuvat nimenomaan kansalaistoimintaan, kun samanaikaisesti Vanhasen
hallituksella on tämä kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelma.
Viimevuotisen leikkauksen, joka on tänä vuonna
vaikuttanut jo kuntien kulttuuritoimintaan, ja nyt sitten ensi vuoden
leikkauksien jäljet ikävällä tavalla
vähentävät sitä rikastuttavaa
toimintaa, jolla luodaan inspiroivaa ja innovoivaa ja positiivista
mielialaa meidän yhteiskuntaamme.
Arvoisa puhemies! Lopuksi. Kirjailija Heidi Köngäs
kirjoitti Helsingin Sanomissa sunnuntaina 15. lokakuuta tärkeän
puheenvuoron kirjailijoiden asemasta Suomessa. Tosiasia on se, että meillä taiteilijat,
kirjailijat muiden mukana, elävät todella vähällä tänä päivänä.
Siis tuore tutkimustulos kertoo, että kirjailijoiden keskimääräinen
vuositulo kirjallisesta työstä on runsaat 2 000 euroa.
Jos me ajattelemme niin, että meillä on 5 miljoonaa
ihmistä, jotka puhuvat suomen kieltä, ja meidän
keskeinen tehtävämme täällä eduskunnassakin
on nähdä tämä ja arvostaa omaa
kulttuuritaustaamme ja kirjallista toimintaa, on ollut suuri pettymys
se, että Vanhasen hallitus ei omilla toimillaan ole määrätietoisesti
tukenut esimerkiksi kirjailijoiden toimintaa. Sosiaaliturvalaissa,
joka oli tekeillä sosiaali- ja terveysministeriössä,
oli se kaavamainen malli, jolla kaikki taiteilijat olisi sidottu
yrittäjämalliin. Siitä ratkaisusta ei
haluttu hievahtaakaan eikä haluttu tehdä samanlaista
järjestelmää kuin urheilijoille, kun tietokoneohjelmat
olisivat ministeriön mukaan maksaneet liikaa. Jos mietitään,
että tietokoneohjelma maksaa noin puoli miljoonaa, niin
se ei ole mielestäni suuri hinta siitä, että taiteilijat
saisivat yksilölliset sosiaaliturvamaksut ja eläkemaksut ja
muut räätälöitäisiin
yksilöllisemmin kuin kaavamaisesti yrittäjämallin
mukaan. Tämä on selkeästi sellainen asia,
että kun hallitus jätti antamatta sen lain, se
tulee varmasti vastaan ensi hallitusohjelmassa.
Mutta kaiken kaikkiaan sellaisia tekoja ja eleitä,
joilla me konkreettisesti tukisimme meidän taiteilijakenttäämme,
olemme odottaneet, ja me vihreät omassa taide- ja kulttuuribudjetissamme todellakin
esitämme, että apurahojen määrää nostettaisiin
30 kappaleella ja sitten ylimääräisten
taiteilijaeläkkeiden määrää lisättäisiin
15:llä. Siitä huolimatta täytyy muistaa,
että me puhumme erittäin pienistä rahoista.
Siis tämä apuraha on noin 1 388 euroa
kuukaudessa, ja se on pieni raha, mutta se on ratkaisevan tärkeä taiteilijoille, että
he
voisivat saada omistautua sille, minkä he kokevat oikeaksi
ja omakohtaisesti tärkeäksi. Ja ennen kaikkea
symbolisena eleenä nämä teot, joilla
Vanhasen hallitus tukisi taiteilijoita, taiteen tekijöitä,
ovat nyt kyllä saaneet odottaa, ja niitä ei ole
tullut. Omalla kädenojennuksellamme me osoitamme, että arvomaailmassamme kunnioitamme
heitä ja haluamme rakentaa tulevaisuutta yhdessä kulttuurisesti
rikkaassa, innovoivassa, inspiroivassa yhteiskunnassa, jossa taiteilijat
töineen voivat rikastuttaa kaikkia meitä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevat
vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin sisältyvät
lakialoitteet käsittelevät monilta osin samoja
aiheita kuin mistä vasemmistoliiton ryhmä on aikaisemmin
jättänyt omat lakialoitteensa, muun muassa kansaneläkkeen
tasokorotusta, opintotuen korotusta, alkoholiveron tarkistusta,
työttömyysturvan korotusta jne. Sisällöltään
hyvin pitkälle saman suuntaisia ovat nämä esitykset.
En kuitenkaan rupea niitä tarkemmin vertailemaan.
Varsinaisesti puheenvuoron oikeastaan pyysin lakialoitteen 125
johdosta, jossa käsitellään tuloveroasteikkolakia.
Sehän on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle
143. Hallituksen esityksessä on lähtökohtana,
että lievennetään veroasteikkoa niin,
että kolmatta tuloveroprosenttia alennetaan 1 prosenttiyksiköllä ja
ylintä tuloveroprosenttia 0,5 prosenttiyksiköllä,
rajoja korotetaan jonkin verran lähinnä inflaatiotarkistusta
vastaavasti. Hallituksen esityksen perusteluissa puhutaan siitä,
miten tämä kohdentuu. Palkkatulosta on tehty taulukko,
jossa osoitetaan, paljonko palkkatulo muuttuu. Perusteluissa myös
todetaan, että valtion tuloveroasteikon muutokset keventävät
myös eläke- ja etuustulojen verotusta. Väite
on suurelta osin harhaa eikä pidä paikkaansa.
Siinä mielessä ymmärrän hyvin,
että lakialoitteita tuloveroasteikkolain muuttamiseksi
on tehty. Myös vasemmistoliitolla on oma esitys, jossa
lähtökohtana on, että ylimpiä tuloluokkia
koskevia taulukkomuutoksia ei siinä määrin
toteuteta vaan tyydytään käytännössä inflaatiotarkistusta
vastaavaan osaan.
Vihreiden ed. Sinnemäen nimellä olevassa lakialoitteessa
on lähtökohtana, että 400 miljoonan euron
tuloveronkevennys toteutetaan kaikilla tulotasoilla euromääräisesti
samansuuruisena. Lähtökohta on hyvin pitkälle
oikea, mutta jokin tässä esityksessä ilmeisesti
on joko monistuksessa tai laatimisessa mennyt vikaan, kun siinä on lähtökohtana
se, että hallituksen esityksen mukaisesti hyväksytään
1 §. Kun tuossa hallituksen esityksessä on nimenomaan
tämä luokittelu, jossa tuloluokat ovat, ja on
määritelty se, mikä on vero tietyn summan
kohdalla ja veroprosentti ylittävän tulon osalta,
sehän johtaa väistämättä siihen,
että suurituloisimmat saavat suuremmat alennukset, eli
siinä muodossa tämä esitys johtaa ristiriitaiseen
lopputulokseen. Mutta ilmeisesti tarkoitus on ollut kuitenkin se,
että kevennys toteutetaan tasasuuruisena, mikä sinänsä minusta lähtökohtana
on hyvin pitkälle oikea.
Vasemmistoliiton esityksessä, joka liittyy tähän
koko verojärjestelmään, on myös
lähtökohtana, että veroja alennetaan
myös kaikkien pienempituloisten osalta. Eli käytännössä kysymys on
silloin hyvin pitkälle työttömyysturvan
ja erilaisten sosiaaliturvaetuuksien varassa elävistä. Se
voidaan toteuttaa tekemällä sosiaalitulovähennys,
tai mikä sen nimi nyt sitten onkin, toteuttamalla se saman
tyyppisenä kuin on eläketulovähennys.
Sen avulla kyetään antamaan myös pienituloisille
veronalennus, ryhmille, jotka jäävät
kokonaan veronalennusten ulkopuolelle niin hallituksen esityksessä kuin
myös tässä vihreiden tekemässä esityksessä.
On otettava huomioon se, että kun muun muassa pääosa
eläkeläisistä ei joudu maksamaan valtionveroa
lainkaan tulojen alhaisuuden takia, he eivät hyödy
näistä taulukkoalennuksista sentin senttiä,
joten siltä osin järjestelmää on
muutettava niin, että se kohdentuu myös näille
ryhmille.
31.12.2005 oli sellaisia eläketuloa saavia 711 042,
joiden eläke on niin alhainen, että se ei yllä valtionveron
puolelle ollenkaan. Eli se määrä esimerkiksi
eläketuloa saavista jää sen tulon osalta
kokonaan veronalennusten ulkopuolelle. Sen vuoksi nämä vasemmistoliiton
jättämät lakialoitteet toteutettuna johtavat
oleellisesti oikeudenmukaisempaan ratkaisuun.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos verojaoston jäsenelle ed.
Polvelle palautteesta. Tämä meidän vaihtoehtomme
tuloveroasteikkolaiksi on melko karkeasti muotoiltu. Palkansaajia
tällä hetkellä on ilmeisesti noin 2,5
miljoonaa. Tämä meidän muotoilumme tähtää siihen,
että veronalennus olisi tasaisesti noin 200 euroa vuositasolla,
ja se tietenkin tuntuisi enemmän pienituloisessa päässä kuin sitten
suurituloisilla. Ehkä täytyy tässä,
kun tämä valiokuntaan menee, katsoa, miten tämän
esityksen voisi paremmin muotoilla.
Vaihtoehtobudjetissamme etuuden saajat on otettu huomioon nimenomaan
korotuksissa vähimmäisetuuksiin eli työmarkkinatukeen,
opintotukeen, kansaneläkkeeseen, äitiyspäivärahaan. Verojaostossahan
ovat nyt käsittelyn yhteydessä olleet keskustelussa
myös erilaiset mallit tästä sosiaalivähennyksestä,
ja on hyvä tarkastella niitäkin, koska ne tuntuvat
olevan hyvä vaihtoehto pienituloisten aseman parantamiseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Useampana vuotena olen ollut just näissä keskusteluissa
mukana, kun vihreät ovat täällä varjobudjettia esittäneet,
ja kokoonpanokin on aika lailla sama, ei täällä hirveän
paljon muita ole ollut. Meikäläinen on istunut
tuossa, ja vihreitä on ollut jokunen pitämässä puheenvuoroja.
Sitä taustaa vasten kävin peilaamaan nyt, miltä tämä varjobudjetti näyttää aikaisempiin
vuosiin verrattuna.
Tässä on tapahtunut semmoinen merkillinen muutos,
hyvin merkillinen, ja ilmeisesti linjamuutos koko vihreiden politiikassa.
Nimittäin joka vuosi menneinä vuosina vihreät
ovat esittäneet energiaveroja yhdeksi tempuksi, konstiksi, millä hoidetaan
tämä maailma, miten rahoitetaan asiat. Muistelen,
että joka vuosi oli niin, vielä viime vuonna kanssa
10 prosenttia vuodessa energiaveroja, siis korkoa korolle, veroja
veron päälle lisää aina vuoteen
2010 asti.
Nyt kun kokeilin lukea täältä, niin
energiaverosta ei yllätyksekseni sanota yhtään
mitään. On turha väittää,
että se on jossain muualla; kun tämä on
teidän varjobudjettinne, niin sen pitäisi kyllä näkyä tässä,
jos aiotte olla johdonmukaisesti vihreiden linjalla, nimittäin
sillä, mikä oli entinen vihreiden linja. Ovatko
vihreät jotenkin vaalien alla menneet jonkin kuoren alle,
onko se kilpikonnan kuori vai mikä, peitetään
totuutta? Vai onko tämä värimuutos jotenkin,
jotta värjätään vähän
toisen väriseksi nyt ja näytetään
ikään kuin lammasturkkia, vaikka susi onkin siellä sisällä?
Toinen juttu, mikä tässä ihmetyttää,
kun kuitenkin tuolla vaalikentillä olen kuullut eli Pohjois-Karjalassa
kovasti sitä, että semmoinen perustulo pitäisi
saada aikaan: Minusta se perustulohan vaatii budjettiin kyllä jotain.
Tässäkin jos ollaan rehellisiä, niin
eikös pitäisi tehdä tähän
jokin semmoinen esitys, että varataan perustuloon nyt lisää rahaa
tänne? Kuitenkin jos puhutaan siitä, että perustulon
taso, mitä olen kuullut tuolla, olisi semmoinen 500 euroa
ja sitten työttömyyskorvaus vielä maksettaisiin
päälle siihen, niin sehän tarkoittaa,
että se on kaksinkertainen työmarkkinatuki, ja
silloinhan se vaatisi kyllä aikamoisen rahasumman. Pitäisi
ottaa työmarkkinatukimenot kaksinkertaisina, niin tiedettäisiin, paljonko
summa on.
Mutta minusta tämä vain tuntuu ihmeelliseltä, miksei
näitä tähän ole otettu sitten
mukaan, jos kerta vihreät ovat todella kuten entiset vihreät. Tai
jos on muutos, niin se on okei. On hyvä, että tulee
kehitystä, jotta ei lähdetäkään
köyhiä ihmisiä tappamaan energiaverolla,
kun tiedetään, jotta se on tasavero, ja ihmiset
joutuvat väkisin valoja polttelemaan, kun alkaa syksyn
pimeät tulla, ja autoilla joudutaan ajelemaan ainakin maaseudulla
pitkiä välimatkoja. Siellä ei raitsikat
kulje eikä metroja ole vielä Kiteellekään
porattu eikä Joensuuhunkaan, ja se tarkoittaa sitä,
että se useimmassa tapauksessa vaihtoehto ainakin, kun mennään
jonkin kaupunkikeskuksen ulkopuolelle, on oma auto, ja se vain maksaa
niin hirveästi, se polttoaine, ettei siinä enää lisäveroja
tarvita. Mutta olen varmaan käsittänyt väärin,
niin että voi olla, että se on jossakin muualla
tai piilotettu johonkin muualle.
Mutta sitten yksi asia: Tässä näkyy,
että nyt ei varmaan vihreillä parhaat voimat ole
olleet pelissä, koska näissä on virheitä yllättävän
paljon, niin kuin ed. Sinnemäki totesi, että on
vähän kiireellä tuloveroasteikkokin tullut
hutaistua, ettei siinä asteikkoa olekaan, vain tuommoisia
summittaisia lukuja, eikä hirveästi semmoista,
onko se niin oikeudenmukainen, tuo tuloveroasteikon alennus.
Mutta sitten, tässä kun on tämä työttömyysturva,
niin tässä puhutaan ihan vanhoista lukusista. Tänä päivänähän
työmarkkinatuki on paljon isompi kuin mitä tässä todetaan.
Elikkä työmarkkinatuki on kyllä 23,50
ja ensi vuonna, jos ei sali muuta sitä, se on 23,91. Tässähän
on enemmän kuin vuoden vanhoja lukuja, tässä paperissa.
Sillä lailla toivoisi tietysti, että jos haluaa
vakuuttavaksi hallituspuolueen edustajaksi tulevien vaalien jälkeen,
niin pitäisi olla lukuset ainakin oikein näissä papereissa
eikä vanhoja kaivella sieltä, koska se kanssa
mittaa sitä uskottavuutta aika paljon. Ei millään
pahalla, ja muissa ei ole huomauttamista, minusta ihan hyviä asioita.
Opintotuki ja nämä jutut kun saadaan täällä hoidettua, niin
monelle ihmiselle se on ilon aihe ja opiskelijat voivat huomattavasti
paremmin. Samaten tämä kansaneläkkeen
tasokorotus, mikä se tulee olemaankin, toivon mukaan saadaan
jossakin aikataulussa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka ed. Esa Lahtela moitiskeli vihreiden
vaihtoehtobudjetin ehdotuksia näistä, ehkä teknisistäkin, kömmähdyksistä,
niin täytyy silti sanoa, että kyllä vihreiden
vaihtoehtobudjetti huomattavasti parempi on kuin hallituksen esittämä budjetti. Monet
asiat näistä, jotka ovat vihreiden vaihtoehtobudjetissa,
kuten täällä jo ed. Polvi totesi, samansuuntaisina — ja
osa aika lailla samansisältöisinäkin — ovat
myös vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetissa koskien köyhyyspakettia,
etuisuustulojen nostamista jne.
Palaan vielä siihen, että kun täällä olivat
kokoomuksen, kristillisdemokraattien ja vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetit
käsittelyssä, pahoittelimme sitä, että ei
ollut hallituksen edustajia paikalla. Nyt ovat soturit ed. Arto
Seppälä ja ed. Esa Lahtela paikalla, mutta kyllä varmasti niiden,
jotka ovat päättämässä tulevaisuudessa näiden
budjettien käsittelystä, pitäisi todella
pyrkiä siihen, että olisi esimerkiksi sellainen
istunto, jossa olisi kaikkien oppositioryhmien vaihtoehtobudjetit,
ne esiteltäisiin yksillä esittelypuheenvuoroilla,
keskusteltaisiin kaikki yhdessä ja hallitus olisi paikalla.
Kyllä tässä ihan aidosti kaivattaisiin
sellaista debattia hallituksen ja oppositioryhmien kesken. Kun oppositiopuolueet tekevät
vastuullisesti ja huolellisesti vaihtoehtobudjetteja, kyllä ne
pitäisi saada myöskin aitoon keskusteluun hallituksen
kanssa tässä salissa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela oli oikeassa siinä,
että ehkä aivan parhaat voimat eivät
ole salissa läsnä niin heiltä kuin meiltäkään.
Unohdin esittelypuheenvuorossani sanoa sen, että itse
tekemästäni virheestä johtuen pöytiin
oli jaettu esitykset 12 ja 14 muodossa, jossa luvut olivat virheelliset,
ja ne on ennen tätä keskustelua asiakirjatoimistossa
korjattu oikeiksi.
Mitä perustuloon tulee, niin itse asiassa nämä esityksethän
monelta osin nimenomaan vievät asiaa siihen suuntaan. Tällä hetkellähän
vähimmäisetuuksien taso on niin alhainen, että useat ihmiset,
jotka saavat vähimmäisetuuksia, joutuvat myös
hakemaan toimeentulotukea. Tässä on ikään
kuin sosiaaliturvassamme perustavanlaatuisia ongelmia. Sekä työmarkkinatuen
saajissa että esimerkiksi kansaneläkkeen saajissa
on ihmisiä, jotka joutuvat hakemaan toimeentulotukea.
Jos ajatellaan, miten perustuloa kohti otetaan askeleita, niin
korjaavat askeleet kyllä ovat juuri sellaisia, joissa ensisijainen
sosiaaliturva, ensisijaiset etuudet, ylittää pääsääntöisesti
sen, mikä on ihmisellä toimeentuloturvan tarve.
Samoin veronalennukset, jotka koskevat erityisesti pieniä työtuloja,
tietenkin vievät järjestelmää perustulojärjestelmän
suuntaan. Jos ajattelee esimerkiksi korotusta, mitä esitämme
pienimpään äitiyspäivärahaan,
niin siinähän ollaan tämän esityksen
jälkeen siinä 500 euron tietämillä,
ylikin.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela haikaili energiaverojen perään vihreiden
vaihtoehtobudjetissa. EU:n päästökauppa
alkoi viime vuoden alussa, ja päästökauppa
on vaikuttanut sähkön hintaan. Tämä on muuttanut
energiaverojen tarvetta aivan uudella tavalla. Vaihtoehtobudjetissamme
lähdemme siitä, että päästökaupan
niin sanottuja ansiottomia eli windfall-voittoja verotettaisiin,
mikä tuottaisi valtion kassaan vuodessa suuruusluokkaa
200 miljoonaa euroa.
Olemme myös esittäneet rinnakkaislakialoitteessa,
joka on eduskunnan käsittelyssä, että päästökauppalakia
muutettaisiin niin, että päästöoikeuksista
maksimimäärä eli 10 prosenttia huutokaupattaisiin, mikä tuottaisi noin 50 miljoonaa
euroa vuodessa jälleen valtion kassaan. Energiankäytön
verottaminen on mukana edelleen vihreiden vaihtoehtobudjetissa,
se mekanismi on vain päästökauppaoloissa
hieman erilainen kuin aiemmin.
Haluaisin kuitenkin myös painottaa sitä, että vihreille
ei ole itseisarvo eikä ole koskaan ollutkaan sähkön
hinnan korottaminen vaan sähkön tehokas käyttö ja
uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun sähkön
edistäminen. Olemme esittäneet useita keinoja,
joilla keinotekoisen korkeaa sähkön hintaa voitaisiin
kohtuullistaa: kilpailun lisäämistä pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla, sähkön siirtoyhteyksien
parantamista Pohjoismaiden välillä ja muutamaa
muuta keinoa.
Lisäksi haluaisin muistuttaa, että energian
hinta ei itse asiassa köyhille kotitalouksille ole erityisen
merkittävä kulutekijä. Niin kuin ed.
Sinnemäki on moneen otteeseen jo tuonut esiin, vaihtoehtobudjettimme
sisältää useita merkittäviä parannuksia
juuri köyhimmille suunnattuihin tulonsiirtoihin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse kannan vaan huolta siitä, että kun
tässä vaalit lähestyvät, niin
sitten tullaan niin kuin sammutetuin lyhdyin. Tässä kun
sattui käteen erään ministerin vaalimainos,
jonka joku heitti pöydälle, niin näissä luvattiin
hirveän paljon jo silloin aikanaan, mutta sitten toinen
tapa on, ettei puhuta siitä, mitä ollaan tekemässä.
Se on minusta vielä pahempi, jos ei edes puhuta siitä.
Tässä energiaverokysymyksessä, ymmärsin niin,
ei ole kyse pelkästään — täällä on
keskusteltu aikaisempina vuosina vihreiden tavoitteista — sähköstä vaan
myös muista energiaveroista, polttoaineveroista, siis ympäristöveroista,
ne ovat sillä nimikkeellä. Minusta se pitäisi
kyllä uskaltaa teidän rehellisesti tuoda esille
tässä vaihtoehtobudjetissa, että ihmiset
tietäisivät, mitä tämä on.
Väitän sillä tavalla, että kun
tämä energiavero — on sitten kyse sähköstä tai
mistä hyvänsä — on tasavero,
se kohtelee köyhempiä kovemmin kuin rikkaampia,
totta kai, kun se ei ole progressiivinen. Sen takia maaseudun näkökulmasta,
syrjempien alueiden näkökulmasta, energiavero
on kyllä kirosana siellä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Todettakoon se nyt vielä selvästi,
että vihreät eivät esitä korotuksia
sähköveroon. Perustelut tuossa aiemmin tulivat
esille. Olemme laatineet kohtuullisen mittavan, noin 80-sivuisen,
energia- ja ilmasto-ohjelman, jossa on hyvin yksityiskohtaisesti
linjattu näkemyksiämme ilmasto- ja energiapolitiikan
tarvittavasta suunnasta. Sen sijaan sähköveron
rakenteessa voi olla tarpeen tehdä muutoksia. Olemme esimerkiksi
esittäneet, että kierrätyspolttoaineelle
nykyään myönnettävä verotuki
voitaisiin poistaa tarpeettomana.
Liikenteen verotuksesta niin ikään hiljattain valmistuneessa
liikennepoliittisessa ohjelmassa me toteamme, että polttoaineiden
valmisteveroa ei ole tarvetta korottaa lähiaikoina. Toivottavasti tämä tuli
ed. Esa Lahtelalle nyt selväksi. Emme siis halua korottaa
polttoaineiden valmisteveroa lähiaikoina. Mitä tulevaisuus
tuo tullessaan, sitä me emme vielä tiedä.
Sen sijaan olemme esittäneet, että biopolttoaineiden
valmistevero tulisi puolittaa ja dieselvero poistaa käytöstä kokonaan.
Dieselveroa on yleisesti pidetty sekä ympäristöohjaavuudeltaan huonona
että oikeastaan kuritusverona, jota tässä maassa
ei kovinkaan laajalti kannateta. Haluamme siksi poistaa dieselveron
tarpeettomana.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Nähdäkseni olemme pyrkineet
tuomaan julki, ehkä enemmänkin kuin mitä olemme
onnistuneet, sitä, että olemme ajaneet windfall-veroa. Budjettilakialoitetta
siitä ei ole tehty, koska lakia ei ole olemassa. Hallitus
ei ole esityksistämme huolimatta sellaista antanut. Asiasta
on tehty toimenpidealoite, jossa on myös mainittu tuo summa,
mikä sillä on arvioitu kerättäväksi.
Olemme myös tehneet aloitteen päästökauppalaista.
Siitä näkyy hyvin, minkälaisia muutoksia
olemme halunneet päästökauppaan, muun muassa
ed. Tynkkysen mainitsemaan päästöoikeuksien
huutokauppaamiseen.
Ed. Tynkkynen totesikin jo sen, mitä olemme liikenteen
verottamisesta sanoneet. Siihenhän voi lisätä sen,
että olemme myös esittäneet vaatimuksia,
että ruuhkamaksulainsäädäntö saataisiin
voimaan Suomeen, jolloin autoilun verotuksen painopistettä voitaisiin
hieman siirtää, nimenomaan tänne ruuhka-Suomeen,
missä myös liikennemäärät
ovat suuria.
Mitä taas tulee sähkön hintaan ja
mitä se tarkoittaa kotitalouksille, niin sehän
kyllä huomattavasti enemmän riippuu siitä,
mikä on ihmisen asumismuoto, kuin varsinaisesti tulotasosta.
Sähkö maksaa kerrostaloasujalle keskimäärin
10 euroa kuukaudessa, joten nämä meidän
esittämämme korotukset tulonsiirtoihin kattavat
enemmän kuin sen, mitä ihmiset kokonaan maksavat
sähköstään, jos heidän
asumismuotonsa on kaukolämmön piirissä.
Keskustelu päättyy.