Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä nopeasti katsottuna
on hyvin pieni ja, voisi sanoa, tekninenkin kysymys, joka tässä käsittelyssä nyt
on. Eli kyse on Yliopistojen palvelukeskuksen muuttamisesta osakeyhtiöksi,
ja tämä yhtiöittäminen liittyy
yliopistouudistukseen yhtenä tuon suuren uudistuksen kokonaisuutena.
Mutta miksi halusin tämän tyyppisestä asiasta yhden
puheenvuoron käyttää, niin valiokuntakäsittelyssä tämän
asian problematiikka nousi kyllä selkeästi esille,
eli ei aivan niin pienestä ja teknisestä asiasta
olekaan kyse kuin ehkä nopeasti tässä antaisi
itse ymmärtää, kun tuon otsikon katsoo
ja ehkä tuon hallituksen esittelytekstinkin lukee.
Tässä on siis kyse siitä, että Yliopistojen
palvelukeskuksen omaisuus- ja liiketoiminta on siirtymässä ja
sitä ollaan yhtiöittämässä,
ja tuo omaisuus siirtyy, kaiken kaikkiaan 10—12 miljoonaa
euroa, apporttina perustettavalle yhtiölle, ja valtion
on tarkoitus sijoittaa investointeja varten yhtiöön
4 miljoonaa euroa uutta pääomaa, ja yliopistojen
edellytetään sijoittavan yhtiöön
vastaava summa myös omaa rahaansa.
Järjestelyjen toteutuessa perustamisvaiheessa omistajiksi
tulevat yliopistot saavat yhteensä 80 prosentin omistuksen
tästä perustettavasta yhtiöstä.
Tässä kohdassa sitten totesimme valiokunnassa,
että hankkeeseen osallistuvat yliopistot itse asiassa tulevat
saamaan siihen sijoitettuun pääomaan nähden
erittäin merkittävänkin osuuden eli suhteellisen
pienellä panoksella valtaosan tasearvoltaan jopa noin 20
miljoonan euron arvoisesta yhtiöstä. Se on merkillepantavaa tässä työssä.
Yhtiön toiminnan vakiintuessa on odotettavissa, että yliopistojen
osakeomistuksen arvo kasvaa vielä tästäkin.
Arvoisa puhemies! Mutta sitten tähän pieneen — taikka
isompaankin — ongelmaan, joka tähän itse
lähtökohtaiseen esitykseen sisältyy,
eli valtion omistuksen Certia Oy:ssä on tarkoitus olla vain
määräaikainen. Vuoden 2010 talousarvioesityksessä ehdotettu
4 miljoonaa euroa palvelukeskuksen yhtiöittämisjärjestelyjä varten
on siis väliaikainen, ja määrärahan
käytön sitovaksi edellytykseksi on ehdotettu osakassopimukseen sisältyvää velvoitetta,
jonka mukaan muut osakkaat sitoutuvat lunastamaan valtion osakkeet
viimeistään vuonna 2012, jollei valtio ole niistä tuohon
mennessä muutoin luopunut. Tämä on yliopistojen
taholta tulkittu pakkolunastuksen luonteiseksi vaatimukseksi, ja
tällainen kuva siitä hyvin vahvasti myös
valiokuntakäsittelyssä esille nousi.
Tämän jälkeen sitten eduskunnalle
annetussa 12. päivä tätä kuuta
julkistetussa täydentävässä talousarvioesityksessä ensi
vuodelle asiaan puututtiinkin ja edellä mainitun määrärahan
käytön edellytyksiä osittain tarkennettiin
ja muutettiin. Osapuolten on nyt sovittava osakassopimuksessa menettelystä,
jolla varmistetaan valtion irtaantuminen yhtiöstä vähintään
tältä momentilta maksettuun osakkeiden merkintähintaan.
Siten myös muita omistusjärjestelyjä kuin
valtion osakkeiden lunastusta käsitellään
osakassopimuksessa aiempaa laajemmin.
Lisäksi tässä täydentävässä esityksessä,
joka meillä oli käsittelyssä, ehdotettiin
ja päätetäänkin lisäajasta
valtion irtaantumiselle, niin että tuo aiempi 2012 muuttuu
vuoteen 2014 ja sen loppuun. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan muutosten
on tarkoitus antaa siis aiempaa paremmat mahdollisuudet sopia yhtiön
osakkaiden kesken siitä, miten valtio tästä yrityksestä tulee
irtautumaan ja miten se voidaan hyvin toteuttaa niin, että se
ei ole kohtuuton näille mukana oleville yliopistoille.
Selvityksen mukaan neuvotellaan jatkossa myös näiden
mukaan tulevien osakasyliopistojen pääomittamisosuuden
laskemisesta aiemmasta 4 miljoonasta eurosta nyt sitten 3 miljoonaan
euroon. Nämä olivat niitä tarkennuksia,
joita valiokuntakäsittelyssä ja niissä neuvotteluissa
saimme aikaan ja jotka asiantuntijakuulemisessa esille nousivat.
Pidämmekin erittäin tarkoituksenmukaisena, että valtio
kuitenkin tulee tästä irtaantumaan osakassopimuksessa
yhdessä sovittavalla tavalla. Täydentävässä talousarvioesityksessä tehdyt muutokset
määrärahan käyttöehtoihin
ovat perustellut, sillä osakassopimuksessa on kyse juridisesti
tasavertaisten osapuolten välisestä oikeustoimesta.
Aivan lopuksi totean, että valtion taholta yksipuolisesti
julistettu lunastuspakko ei olisi ollut sopusoinnussa yliopistojen
uuden itsenäisen oikeusasemankaan kanssa.
Eli tässä, arvoisa puhemies, aivan lyhyesti
tuo problematiikka, joka tähän sinänsä hyvin
tekniseen uudistukseen sisältyi.
Aivan viimeisenä vielä tuo henkilökunnan
lisäeläketurva, joka nousi myös esille
asiantuntijakuulemisessa. Se myös nousee meidän
lausumaehdotuksessamme esille seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että valtio osallistuu siirtyvälle henkilöstölle
hankittavan lisäeläketurvan maksamiseen ja että siirtyvälle
henkilöstölle hankittavan eläkevakuutuksen
ehdot vastaavat voimassa olevia eläke-etuuksia." Eli tämä on
tuo lausumaehdotus, jonka sivistysvaliokunta tähän
esitykseen teki.
Yleiskeskustelu päättyi.