Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen sotilaallisesta kriisinhallinnasta
annetun lain 3 §:n muuttamiseksi, ja syynä on
se, että sotilaallisilla kriisinhallintaoperaatioilla on
taipumus muuttua ja kehittyä siitä, millaisia
ne olivat siinä vaiheessa, kun eduskuntaa kuultiin niistä.
Samaten tilanne operaatiomaissa voi oleellisesti muuttua alkulähtökohdista.
Meillä on tähän asti ollut tapana,
että eduskunta ottaa kantaa aloitettavaan kriisinhallintaoperaatioon,
ilman että siinä yhteydessä määritellään
minkäänlaista aikarajaa operaatiolle tai edellytetään
eduskunnalle annettavaksi uutta arviointimahdollisuutta operaation
menestymisnäkymistä, ja näin ollen asiassa
kuullaan eduskuntaa uudestaan vain, jos hallitus pitää sitä tarpeellisena.
Tämä on tullut erityisen selkeästi ilmi, että tässä asiassa
on iso ongelma, kun olemme käsitelleet Suomen osallistumista
Afganistanin Isaf-operaatioon.
Tämän vuoksi olen esittänyt uutta
momenttia 3 §:ään, jossa todettaisiin:
"Eduskuntaa on kuultava - - uudestaan selonteon antamisen
jälkeen toisena vuonna ja sen jälkeen aina joka
toinen vuosi niin kauan kuin operaatio jatkuu." Vasemmistoliiton
koko eduskuntaryhmä on allekirjoittanut tämän
lakialoitteen.
Sotien tavoitteet kätketään useimmiten
kauniiden sanojen sumuverhoon. Demokratia ja ihmisoikeudet ovat
toimineet hyvänä kuorrutuksena, esimerkiksi kun
on perusteltu Yhdysvaltojen taloudellisten etujen levittämistä eri
puolille maailmaa. Myös Suomen hallituksessa erityisesti
kokoomusministereiden puheissa Afganistanissa taistellaan pahaa
vastaan rauhan ja demokratian puolesta. Sinänsähän
nämä tavoitteet ovat hyviä.
Kansainvälisen rauhanturvaamisen tarkoitus on vähentää väkivaltaa
ja rauhoittaa sotivia osapuolia. Valitettavasti Afganistanissa rauhoittelu on
kaukana. Naton sotapolitiikka on entisestään lietsonut
sisällissotaa, edistänyt epävakautta
ja estänyt yhteiskunnallisen ja taloudellisen kehityksen.
Kansainvälisten joukkojen amerikkalaisen komentajankin
mukaan tavoite Afganistanissa ei suinkaan ole rauhanturvaaminen,
vaan "kapinan kukistaminen".
Rauhaa ei rakenneta sotimalla, vaan konfliktivälityksellä ja
pitkäjänteisellä yhteiskunnan kehittämisellä.
Naisten aseman parantaminen ja tyttöjen saaminen koulunpenkille
on tärkeää. Samalla ei saa unohtaa sitä väestönosaa,
josta ongelmat kumpuavat: työttömiä,
katkeria ja kiihotukselle alttiita nuoria miehiä. Monelle
heistä Taleban on ainoa mahdollinen työnantaja.
Afganistanin nuoret miehet tarvitsevat työpaikkoja ja leipää.
He eivät tarvitse korulauseita tai ulkomaisia sotilaita
rynnäkkökivääreineen.
Suomen taival Afganistanissa on kulkenut rauhan rakentamisesta
veriseen sotaan, ilman että eduskuntaa olisi kertaakaan
toden teolla kuultu ja ilman että eduskunnan täysistuntosalissa
olisi puitu asiaa ja tehty ratkaisu siitä, mikä meidän
tehtävämme tässä käynnissä olevassa
sodassa on.
Afganistanin operaatio aloitettiin vuonna 2002 rauhanturvaamisena,
sittemmin Puolustusvoimien edustajat ovat käyttäneet
Talebanista nimitystä "vihollinen" ja korostaneet arvokasta taistelukokemusta.
Kysynkin, minne unohtuivat sovittelu ja jälleenrakennus.
Afganistanin kansa ei ole saanut tarvitsemaansa tukea länsimailta. Sille
on annettu ulkomainen sotajoukko, ja viimeisten Afganistanin vaalien
jälkeen voipa melkein todeta, että korruptoitunut
nukkepresidentti. Turvallisuussektori hukkuu rahaan, kun koulut
ja sairaalat kaipaavat kipeästi apua. Sotiminen on tehnyt
monien avustusjärjestöjen toiminnan maassa täysin
mahdottomaksi.
Yksi suomalainen sotilas Afganistanissa maksaa 100 000
euroa vuodessa. Tuolla summalla rakentaisi Afganistaniin kaksi koulua.
Ihmettelen, kuinkakohan monta nuorta afgaanimiestä tuolla summalla
voitaisiin työllistää.
Puolustusministeri Jyri Häkämiehen mukaan turvallisuustilanteen
parannuttua painopistettä voidaan siirtää siviilikriisinhallinnan
suuntaan. Ihmettelen edelleen, milloinkahan tämä tapahtuu,
vai pitääkö Suomen ensin voittaa sota.
Suomen rauhanturvaajien käyttö suurvalta-armeijoiden
tukijoukkoina ei palvele kenenkään etua. Afganistanin
operaatio on tuotava uudestaan eduskunnan käsittelyyn.
Operaatio on muutettava siviilioperaatioksi. Ei saa olla epäselvyyttä siitä,
että suomalaisten tavoitteena on siviiliväestön
tukeminen, ei sodan lietsominen tai sotakokemusten hankkiminen.
Mielestäni on tärkeää, että eduskunnalla
on oikeus ja mahdollisuus arvioida kaikkia rauhanturvaoperaatioita
joka toinen vuosi. Nyt tähän ei ole mahdollisuutta,
ja sen vuoksi tämä lakimuutos on aivan välttämätön.
Afganistanin Isaf-operaation epäonnistumiset ja sotkut
osoittavat, että Suomen kriisinhallinnan periaatteita on
muutettava. Nykyisin kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisesta
voidaan kyllä kuulla eduskuntaa vain, jos hallitus pitää sitä tarpeellisena.
Kriisinhallintaoperaatioilla, ei pelkästään
Afganistanissa, on taipumus muuttua vuosien mittaan. Aikanaan, kun
tämä Afganistanin Isaf-operaatio alkoi, se on
siitä lähtien laajentunut Kabulista kattamaan
koko maan, vaikka eduskunta vuonna 2002 tammikuussa suostui operaatioon, joka
koski vain Kabulin ja sen ympäristön turvallisuutta.
Sen jälkeen operaatio on muuttunut täydeksi sodaksi.
Hallitus on sivuuttanut eduskunnan Afganistanin operaation laajentuessa
ja muuttuessa. Jotta eduskunnalla olisi mahdollisuus arvioida meneillään
olevien operaatioiden luonnetta, tavoitteita ja onnistumista, on
tämä lainmuutos toteutettava.
Jatkossa kaikessa sotilaalliseen kriisinhallintaan osallistumisessa
on kuultava eduskuntaa aina kahden vuoden välein. Ei riitä,
että ulkoasiainvaliokunta keskustelee, ei riitä,
että puolustusvaliokunta keskustelee, ei mielestäni
riitä sekään, että eduskunnan
täysistuntosalissa on käyty muutamia keskusteluita
sen jälkeen, kun niin ulkoasiainvaliokunta kuin vasemmistoliiton eduskuntaryhmäkin
ovat tätä keskustelua vaatineet. Vastuu edellyttää,
että kansanedustajat tekevät päätöksen
joka toinen vuosi siitä, millä tavalla me turvaamme
rauhaa maailmalla, eikä voi olla oikein, että tällaisten
ratkaisujen tekeminen jätetään hallituksen
käsiin niin, että eduskunta antaa avoimen valtakirjan
eikä asiaan enää sitten puututa.
Toivon, että valiokunnassa asiaan suhtaudutaan vastuullisesti,
ja toivon, että tällaista lakimuutosta lähdetään
valmistelemaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintien käyttämä puheenvuoro
oli laaja ja perusteellinen ja tuki selkeästi sitä ajatusta,
miksi tämä lakialoite sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun
lain 3 §:n muuttamisesta on tehty.
Tällainen reaktiivinen toiminta, niin kuin Suomen valtiolla
on, että se odottaa, mitä uusia toivomuksia Yhdysvallat
esittää joukoista, ei ole oikea tapa kansallisesti
hoitaa tätä asiaa, vaan pitäisi kuulla,
mitä mieltä suomalaiset ovat Afganistanista ja
siellä olosta. Eduskunnan pitäisi avoimesti täysistunnossa
näitä asioita käsitellä tavalla,
jolla myöskin saadaan asioille laajempi yleisö niin,
että myös tiedotusvälineet pystyvät
sitä oleellista keskustelua seuraamaan ja ihmiset tietävät,
missä mennään.
Nyt tällä hetkellä Yhdysvalloissahan
tilanne saattaa muuttua varsin nopeasti. Obaman sota, niin kuin
Afganistanin sotaa siellä jo kutsutaan, ei enää nauti
kansan enemmistön kannatusta. Afganistanin sodan ja tilanteen
kehittyminen epäsuotuisaksi Yhdysvaltain näkökulmasta
saattaa olla presidentti Obaman omallekin kannatukselle aika hankala
tilanne. Tässä tilanteessa Suomi ei voi olla mikään
paikkaaja, sotilaallinen sankari, joka lähtee kuin Sven
Dufva sitten sinne liikkeelle, kun Yhdysvallat päinvastoin
ottaa askeleita poispäin. Tästä on kysymys.
Puhemies! Sellainen lopuksi, että Suomelle tämä Afganistan
ei ole mikään jatko meidän Tali—Ihantala-kokemuksillemme
vaan se on aivan jotain muuta. Viittaan tässä vain
ed. Heinäluoman puheenvuoroon, jonka hän käytti
joku aika sitten, että ne, jotka vaativat Afganistanista lähtöä,
suomalaisten sotilaiden vetämistä sieltä pois,
olisivat nimenomaan käpykaartilaisia. Hän viittasi
vasemmistoliittoon tässä asiassa. Käpykaartilaisia
ovat sitten Yhdysvaltain kansan enemmistö ja muun muassa
Australia, joka vetää joukkonsa sieltä.
Keskustelu päättyi.