Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa työskentelee rakennusalalla
20 000 ulkomaista työntekijää.
Tiedättekö te, ministeri Katainen, kuinka moni
heistä on ilmoittautunut verottajalle? Vastaan kysymykseen:
noin 150. Työelämävaliokunnan sosialidemokraatit
tapasivat kaksi rakennusalan pääluottamusmiestä viikko
sitten. Heidän viestinsä oli: nyt tarvitaan toimia
rakennusalan rehellisyyden puolesta ja elvytysrahojen ulkomaille
valumista vastaan. Tilanne on kestämätön.
Menetämme kymmeniä miljoonia euroja verotuloina.
Samaan aikaan suomalaiset rakennusmiehet ja -naiset joutuvat työttömiksi.
Kysyn nyt, ministeri Katainen:
Miten pitkään hallitus aikoo katsoa vierestä, kun
sekä työt että verotulot valuvat ulkomaille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Osaratkaisuna ei tietenkään
voi yliarvioida tätä keinoa, mutta kuitenkin osaratkaisuna
tämä käännetty arvonlisävero
rakennuspuolelle on tulossa siis esityksenä alkuvuodesta, ja
samoiten muita toimenpiteitä mietitään,
että saataisiinko esimerkiksi tämä rekisteröitymisvelvoite
rakennusalalle. Sitä vastustetaan kyllä, melkein
kaikki paitsi minä sitä vastustavat, mutta minusta
se kuulostaa ainakin hyvältä, eli rehellinen yrittäjä rekisteröityisi.
Norjassa semmoinen malli on. Tosin siellä sitä on
käytetty ilmeisesti ainakin osittain väärin.
Siellä on tämmöinen protektionistinen
ote, eli suomalainen rakennusfirma ei pääse Norjan
markkinoille. Tämmöisiä huhuja väitetään.
En sano, että oikeasti on näin, mutta tämmöisiä huhuja
kuulee.
Mutta näitä keinoja on pakko etsiä,
koska tämä rakennusala on pääosin
rehellisten suomalaisten työntekijöitten ja yritysten
hallussa, mutta siellä on hirveän paljon myös
epäkurantteja toimijoita, jotka käyttävät
sitä välillä rahojen peittelyyn, välillä epäterveeseen
kilpailuun.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on todella korkea aika
puolustaa suomalaista työtä, suomalaisia yrittäjiä ja
suomalaisia työntekijöitä. Nimittäin
suomalaiset yrittäjät toimivat rehellisesti, mutta
he eivät voi pärjätä urakkakilpailuissa,
kun kilpailija ei maksa veroja eikä sosiaaliturvamaksuja.
Se ero on jopa 30:sta 70 prosenttiin. No, eihän siinä millään
rehellinen suomalainen yrittäjä pärjää.
Minulle eräs työsuojeluhallinnon virkamies sanoi,
kun tein kotiläksyjä tätä kysymystä varten,
että "tuntuu kuin harmaa talous olisi Suomen valtiovallan
erityisessä suojeluksessa". Tilanne on vakava, mutta meillä on
olemassa työkaluja. Aivan niin kuin valtiovarainministeri
viittasi, tämä käännetty arvonlisäverojärjestelmä on käytössä Ruotsissa,
Saksassa, Hollannissa.
Sosialidemokraatit jättivät viime viikolla
tästä asiasta lakialoitteen. Nyt mainitsitte,
että ilmeisesti ensi keväällä on
tulossa esitys. Se on erinomainen asia. Itse asiassa hoputtaisin
vielä sen esityksen tekemistä, (Puhemies: No niin,
minuutti on täyttynyt!) koska yli 150 miljoonaa euroa karkaa
käsistämme ja luulisi, että valtiovarainministeri
on kiinnostunut siitä, että se saadaan valtion
käyttöön.
Puhemies:
Kiinnostaako, valtiovarainministeri Katainen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Toki, toki ne verotulot kiinnostavat, mutta
vielä suurempi vaikutus sillä on tämän
elinkeinoalueen tervehdyttämiseen. Jos meillä on
olemassa yksi elinkeinohaara, rakentaminen, jossa normaali kilpailu
ei toimi (Ed. Zyskowicz: Ja ravintolat!) — ravintola-alalla
on varmasti vähän vastaavanlaisia ongelmia — jossa toiset
puliveivaavat epärehellisin keinoin, niin ei siellä voi
sitten mitään myöskään
kehittää. Rakennusala voisi olla yksi kasvuala
tuotekehityksen kautta, kokonaisen yhdyskuntasuunnittelun, ekologisen
suunnittelun ja sen kautta rakentamisen kehittämisessä,
mutta tähän eivät rahat riitä, jos
siellä on puliveivaajia. Tämä käännetty
alvi on varmastikin ihan ok. Se ei kaikkia ongelmia poista eikä varsinkaan
sitä, ettei yritys maksa ollenkaan mitään
veroja. Eli ei ole paikallaan olevaa eikä käännettyäkään
alvia mahdollista löytää. Mutta kyllä sillä varmasti
merkittäviä vaikutuksia on.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Rakennusala on yleisesti monella tavalla
altis korruptiolle ja epärehellisyydelle, mutta muuallakin on
ollut korruptiota: Afganistanin suomalaisjoukoissa, Patrian kaupat
Sloveniassa, Suomen kehitysapu Costa Ricassa, äskettäin
tapahtumat Destiassa ja Merenkulkuhallituksessa ja vaalirahoitukseen
liittyvä epärehellisyys. Transparency International
-järjestön korruptiomittareiden mukaan Suomi jakoi
vuonna 2006, siis ennen tätä hallitusta, ykkössijan
Uuden-Seelannin kanssa, mutta vuonna 2008 Suomi oli pudonnut viidenneksi
ja tänä vuonna kuudenneksi. Onko hallituksella
mitään tehokkaita toimenpiteitä suunnitteilla
tämän nolon ja huolestuttavan korruptiokehityksen
katkaisemiseksi?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Korruptiossa keskeistä rikoslain
osalta on lahjontalainsäädäntö,
ja lausuntokierrokselle on juuri lähtemässä oikeusministeriön
työryhmän esitys lahjontalainsäädännön
kiristämisestä. Yksi osuus koskee kansanedustajia,
yksi yrityselämää sekä siellä yrityselämän
takana olevaa tämmöistä epäsuoraa
vaikuttamista. Ne ovat kaikki myös asioita, joita Euroopan
neuvoston alainen korruptiontorjuntaverkosto Greco on esittänyt,
että Suomen tulisi tehdä, ja lausuntokierros tehdään hyvin
pikaisessa vauhdissa ja tarkoitus on keritä vielä hyvin
tällä vaalikaudella uudistuksiin. Sen lisäksi
korruptionvastaista toimintaa on ministeriöiden välisessä ja
virkamiesten välisessä yhteistyössä lisätty.
Ministeri Holmlund voi kertoa talousrikostorjunnan seuraavasta
ohjelmasta, jota käsitellään aivan pian
hallituksen puitteissa, ja kaiken tämän lisäksi
jo mainittu käännetty arvonlisävero on
selvityksen alaisena. Syyttäjäpuolella talousrikostutkijoiden
voimavaroista käännetty arvonlisävero
vapauttaisi 30 syyttäjää tutkimaan muita
talousrikoksia ja korruptiota, (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!)
jos tämä lainmuutos tehdään.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Silloin pitää antaa kehuja
hallitukselle, kun on niiden paikka. On hyvä, että tämä käännetty
arvonlisävero nyt etenee, jota vasemmistoliitto on usean
vuoden ajan vaatinut ja esittänyt ja joka on tullut nimenomaan
rakennuspuolelta.
Toinen, joka toivon mukaan etenee sitten yhtä ripeästi,
on tilaajavastuulain tiukentaminen. Tällä hetkellä tilanne
on se, että rehelliset suomalaiset yrittäjät
eivät pärjää, vaikka he tekisivät
sellaisia urakkatarjouksia, joissa ei olisi katetta lainkaan, saataisiin
vain verot ja palkat maksettua. Ne jäävät
selvästi monien ulkomaisten yritysten urakkahintojen alle
sen vuoksi, että verojen lisäksi palkat ovat surkean
alhaiset. Tässä riistetään niin
työntekijöitä kuin myös rehellisiä yrittäjiä.
Nyt tarvittaisiin tilaajavastuulakiin selkeitä sanktioita
alipalkkauksesta ja selkeitä sääntöjä, että tilaajan
pitää tarkistaa tasaisin välein se, että palkat
ovat suomalaisella tasolla.
Miten etenee tilaajavastuulain tiukentaminen rehellisten yrittäjien
ja suomalaisten työntekijöiden kunnollisten palkkojen
puolesta?
Puhemies:
Kuka vastaa? [Kukaan ministereistä ei pyydä puheenvuoroa.] — Edetään
sitten seuraavaan lisäkysymykseen. Tähän
varmasti voidaan palata.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Lokakuussa 2006 edellinen hallitus hyväksyi
neljännen talousrikostorjuntaohjelman, jossa oli juuri tämä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä, jolla päästään
pureutumaan pitkiin aliurakointiketjuihin. Te olette, valtiovarainministeri
Katainen, nyt kaksi vuotta Ecofin-neuvostossa vastustaneet muun
muassa Saksan yrityksiä laajentaa tätä.
On hyvä, jos tulette toiselle kannalle. Mutta tarvitaan
myöskin neljännesvuosi-ilmoituksia käytetyistä urakoitsijoista
sekä veroviranomaisten oikeutta tehdä vertailutietotarkastuksia
luottolaitoksissa. Nämä makaavat edelleen teidän pöydällänne.
Krp:hen perustettiin vuoden 2004 alusta ulkomaisen laittoman
työvoiman valvontayksikkö, jonka te, ministeri
Holmlund, olette sulauttanut muuhun krp:n toimintaan viime syksynä.
Te ilmoititte julkisesti tammikuussa, että sisäisen
turvallisuuden ohjelma on niin laaja käsite, että siellä ei
ole talousrikostorjuntaa erikseen. Myöskin voimavaroja
on selkeästi — tulee alueelta tietoja — heikennetty.
Oletteko edelleen sitä mieltä, että talousrikostorjunta
ei ole tärkeä painopistealue?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Herra puhemies! En ole missään vaiheessa
sanonut, etteikö talousrikostorjunta olisi tärkeää,
vaan silloin kun priorisoidaan, niin kuin sisäisen turvallisuuden
ohjelmassa, valitaan jotakin ja kaikkea ei sinne yhtä aikaa
voi valita. Nyt kuitenkin hallituksen käsittelyyn on tulossa
viides talousrikostorjunnan ohjelma, ja se käsitellään
ensi viikolla iltakoulussa, ja sen jälkeen valtioneuvosto
tekee siitä päätöksen. Siinä yhteydessä käydään
läpi tietysti koko talousrikostorjunnan kenttä,
myös resurssitarpeet poliisin, oikeushallinnon, veroviranomaisten
ja muiden tahojen osalta, ja se on mielestäni oikea paikka
vetää kokonaislinjaukset tältä osin.
Mitä tulee tähän krp:n kokonaisuuteen,
mainitaan tähän, että edellisellä kaudella
on perustettu 40 erillistä virkaa ja ne ovat tänään
osa krp:n talousrikostorjunnan kokonaisuutta. Kyseessä oli silloin
projekti, ja ne virat ovat nyt vakinaistettu, siitähän
tässä oli kyse.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Niin rakennustyönantajat kuin rakennustyöntekijät ovat
lähestyneet eduskuntaa ja verojaostoa ja pyytäneet,
että tehdään korjauksia lakiin. Me olemme
tehneet korjauksia, meillä on laki, joka on toimiva, mutta
siihen liittyy kaksi epäkohtaa. Toinen on se, että valvontaan
ei ole varattu riittävästi resursseja, ja sitten
toinen epäkohta on se, että nämä määräykset
ovat niin monimutkaisia. Minä olen aivan varma, että hyvä jos
kaksi kolme kansanedustajaa tietää, miten menetellä,
jos halutaan palkata esimerkiksi virolainen rakennustyöntekijä.
Jos valtio antaisi selkeät ohjeet, nämä eivät
kiertäisi niin paljon kuin kiertävät tänä päivänä.
Kysymykseni kuuluu:
Aikooko hallitus ottaa tämän asian vakavasti ja
antaa selkeät ohjeet niin, että jokainen työnantaja
tietää, mitä seuraa, jos hän
rikkoo näitä määräyksiä,
ja miten hänen tulee toimia?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos tämä koskisi ... Olisiko
tämä verohallinnon ohjeistukseen liittyvä?
Mikäli tässä on epäselvyyttä,
niin minäpä sanon sinne, että antavat
selkeämmät ohjeet, koska eihän se nyt tästä voi
olla kiinni. Hyvä kuulla, jos tämmöinen ongelma
on, ja tämän kyselytunnin jälkeen lähtee
heti Verohallituksen pääjohtajalle viesti, että nyt
selkeät ohjeet, jos niitä ei ole, ja alan kanssa voivat
sopia keskenään, mitä niissä pitää sanoa niin,
että ne ohjeet myös ymmärretään,
jottei kukaan vahingossa tee väärin ja jotta sitten
toisaalta toinen pystyy näkemään, jos
joku tekee tahallaan väärin, kun tietää itse,
mikä on oikein.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän viikon maanantaina
STX:n Turun-telakalla käynnistettiin yt-neuvottelut 400
työntekijän lopputileistä. Alihankinnasta
on vähennetty komennusmiehiä jo tuhansia. Samaan
aikaan 2 700 ulkomaista työntekijää jatkaa
työskentelyään ja non stop -kurssit pyörivät
viikottain. Milloin tämä työvoima ja
nämä yritykset aiotaan panna verolle? Tämä,
jos mikä, vaarantaa laivanrakennusteollisuudeltamme nykyisen
tilauskannan valmistumisen ja samalla koko telakkateollisuuden tulevaisuuden.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Onko olemassa joku yritys, joka ei maksa
veroja? Tämä on hyvä kuulla. Me voimme
ed. Yrttiahon kanssa palata tähän ja pistetään se
verolle. Nimittäin nyt minä en ihan tarkkaan osaa
sanoa, mitä te tarkoitatte. Me voimme varmaan palata tähän,
tai voitte tehdä jatkokysymyksen. Minä en ihan
tarkkaan päässyt perille, mitä kysymyksellänne
tarkoititte.
Puhemies:
No, täydennetään.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Telakalla työskentelee 2 700
ulkomaista työntekijää Baltiasta, Puolasta
ja muista Itä-Euroopan maista eivätkä he
maksa veroa minnekään, vaikka meillä on
ollut voimassa jo pian kolme vuotta laki, joka edellyttää rekisteröitymistä verovelvolliseksi
jo heti komennuksen alkaessa. Tätä rikotaan. Kuusi
vuotta tämä käytäntö on
jatkunut.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri Katainen sanoi, jos siellä ollaan
laittomasti eikä makseta veroja, se on tietysti rikos ja
siihen pitää puuttua. Äsken käytiin
sitä keskustelua. Mutta sen lisäksi siellä on
satoja yrityksiä ja niissä sitten myöskin iso
määrä työntekijöitä,
jotka ilmiselvästi toimivat myöskin laillisesti.
Me olemme liittyneet EU:hun, me olemme aikanaan menneet mukaan
palveludirektiiviin, ja täällä on erittäin
suuri määrä niin sanottuja lähetettyjä työntekijöitä,
joiden kaikkien ei tarvitsekaan maksaa kaikkia näitä maksuja.
Me olemme sen hyväksyneet; suomalaiset voivat täältä mennä tuonne
Suomenlahden eteläpuolelle tietyin ehdoin, sieltä voidaan
tulla tänne tietyin ehdoin. Mutta jos on laittomia ratkaisuja,
niin totta kai niihin pitää puuttua, ja uskon,
että jokaiseen esimerkkiin, mikä niistä kerrotaan,
viranomaiset kyllä tarttuvat välittömästi.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Vielä eräs näkökanta
ulkomaisen työvoiman käyttöön.
Käsitykseni mukaan tällä hetkellä,
kun ulkomainen työntekijä työllistetään,
siitä ei ilmoiteta millään tavoin työvoimaviranomaisille.
He eivät edes tiedä näistä henkilöistä mitään,
eli suomalaisilla työvoimaviranomaisilla ei ole mahdollisuutta
edes tarjota suomalaisia työttömiä työntekijöitä näihin
yrityksiin. Eikö tässä voitaisi palata
siihen vanhaan järjestelmään, joka on
ollut käsitykseni mukaan voimassa? Eli silloin kun otetaan
ulkomaisia työntekijöitä, niin velvoitetaan
yritykset kuitenkin selvittämään, onko
oman alueen työvoimaviranomaisella tarjota suomalaisia
työttömiä. Käsitykseni mukaan
tällä hetkellä sitä tehdään
sillä tavoin, että viranomaiset eivät tiedä asiasta
yhtään mitään.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä asia kokonaisuutena
kuuluu ministeri Sinnemäelle. Minusta olisi korrektia,
että paikalla oleva ministeri voisi vastata hänelle
tulleisiin kysymyksiin ja ne, jotka eivät ole paikalla,
vastaisivat vaikka seuraavalla viikolla. Tärkeä asia
sinänsä.
Meillä tietysti on vapaat työmarkkinat ja
työnantajat voivat ottaa sitten sellaisen työntekijän, oli
hän mitä etnistä taustaa hyvänsä,
jonka hyväksi katsoo ja jonka osaaminen asiassa on parasta,
kunhan vaan noudattaa samoja työehtoja sitten suomalaisten
tai ulkomaalaisperäisten työntekijöiden
kohdalla.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minun eduskuntaurani aikana en ole kertaakaan ollut
kyselytunnilla, jolla hallitus on ollut näin neuvoton esitetyn
kysymyksen suhteen kuin tässä asiassa. Useissa
asioissa eivät ministerit ole pystyneet vastaamaan lainkaan.
Tämä itse asiassa ei ole vain Suomen hallituksen
ongelma. Tällä hetkellä koko Euroopassa
ulkomainen työvoima on kaikkein heikoimmassa asemassa olevaa
työvoimaa, jota käytetään hyväksi
monissa maissa ulkopuolella sen normaalin lainsäädännön
ja työehtojen. Minusta on vaarallista, jos täällä syntyy sellainen
käsitys, että vain suomalaiset työntekijät
olisivat rehellisiä ja ulkomaiset eivät olisi
rehellisiä. Rakenteet tässä ovat vääristyneitä.
Minulla oli tänä kesänä tilaisuus
vierailla Olkiluodossa asuinparakkikylässä ulkomaisten työntekijöiden
kanssa, ja näin, minkälaisia ihmisiä siellä työskenteli.
Olkiluodossa on yli 4 000 työntekijää,
150 suomalaista, ja tilanne on sen kaltainen, että he ovat
täysin eristyksissä suomalaisesta yhteiskunnasta
parakissa asuessaan. Ongelma on siinä, että meillä on
vuokratyösuhteet rakennettu niin, että suomalaiset
firmat tuottavat ulkomailta tänne työntekijöitä,
joille ei tarjota niitä samoja työehtoja kuin
suomalaisille. Kyse on siitä. Ensimmäinen esimerkki,
joka näkyy välittömästi, (Puhemies:
Nyt ollaan pitkälti yli minuutissa!) on se, että kun
ulkomainen työntekijä tavoittaa suomalaisen tyttöystävän,
niin siitä on seurauksena se, että alkaa asema
jo kohentua, koska osataan ruveta vaatimaan niitä samoja
oikeuksia kuin suomalaisilla.
Puhemies:
Kuka vastaa tähän kysymykseen, sikäli
kuin siinä oli sitä? (Ed. Ollila: Eihän
se kysymys ollut, se oli esitelmä!)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jäi kyllä vähän
epäselväksi, missä siinä oli
se kysymys. Minä yritän vastata nyt. Sanon suoraan
siltä kokemukselta, mikä minulle syntyi siitä vaiheesta,
kun palveludirektiivi aikanaan EU:ssa säädettiin,
vielä kertaalleen:
Silloin jos on kysymys tuolla eteläpuolella olevasta
yrityksestä, joka lähettää tänne
työntekijöitä, niin siinä on
omat säädökset. Ne varmaan toimivat täällä paljon
pienemmin kustannuksin, paljon pienemmillä palkoilla kuin
monet suomalaiset, ja me emme sille kovin paljon voi. Me olemme
hyväksyneet tämän periaatteen. Me olemme
siihen sitoutuneet ja hyväksyneet myöskin sen,
että jos Suomesta lähetetään
vastaavilla ehdoilla, se toimii täsmälleen toisinpäin
samoja periaatteita noudattaen. Jos taas tänne tulee ulkolainen
yritys, rekisteröityy tänne ja täältä palkkaa
työntekijöitä, niin minun ymmärtääkseni tämä yritys
joutuu noudattamaan suomalaisia työehtosopimuksia. Ellei
se niitä noudata, se rikkoo silloin työehtosopimuksia
ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Näin käy. Mikä se taso on, mitä työehtosopimusten
puitteissa käytännössä tulee noudatettua,
ja mitkä ovat ne muut työolosuhteet, mihin ed.
Kiljunen viittasi, minä olen taipuvainen uskomaan, että todellakin
on monta kertaa niin, että he tekevät ja asuvat
ja elävät paljon huonommissa olosuhteissa. (Puhemies:
Minuutti on kulunut 15 sekuntia sitten!) Näitten ihmisten
työllistämistä on vaikea estää.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Ei nyt liene mikään yllätys,
että porvarihallituksen paras osaaminen ei ole työelämäkysymyksissä, koska
näen, että esimerkiksi asioiden, jotka liittyvät
ulkomaalaistyövoimaan, pitäisi kuulua tämmöiseen
poliittiseen yleissivistykseen myöskin ministerien kohdalta.
Kysymys on vakavista yhteiskuntamoraali-, veromoraalikysymyksistä, ja
tässä, niin kuin on käynyt ilmi, niin
vene vuotaa tosi rankasti. Paras keino on totta kai reaaliaikaisen
valvonnan lisääminen, ja tässä työsuojelupiirien
tarkastajien aseman vahventaminen, lisääminen
on avainasemassa. Sen lisäksi on muita keinoja, arvoisa
ministeri Katainen, ammattiliitoille kanneoikeus, työsuojelutarkastajien
tiedonsaannin lisääminen myös eläkelaitoksilta, joita
ovat myöskin esittäneet. Kyllä tähän
kannattaa nyt käydä oikein tiukalla otteella kiinni.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tässäkään
ei tainnut olla pahemmin kysymystä, terveisiä kyllä tuli.
Tämä on vakava keskustelunaihe, mutta nyt minulle
ei ole ihan selvinnyt se, mistä hallitusta tällä kertaa syytetään.
Meillä on työministeri, joka vastaa lainsäädännön
valmistelusta, mutta jos esimerkiksi ed. Yrttiahon varteenotettava
huomio oli, että on veronkiertäjiä vaikkapa
jossakin telakalla, niin ei kun verotarkastus perään
ja heti, ehdottomasti. Jos he taas toimivat lakien mukaan, niin sitten
he toimivat lakien mukaan, mutta jos siellä kierretään
veroja, niin ei senttiäkään periksi.
Heti nilkkaan niin kovasti kiinni hampailla kuin vaan ikinä pystyy.
Täällä ei tarvitse veronkiertäjiä sietää,
ei hyvinä aikoina mutta erityisesti ei laman aikana.