Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitukseen on iskenyt ydinvoimavirus. Te,
ministeri Katainen, vaaditte vähintään
kolmea ydinvoimalaa, oikeastaan niin monta kuin ydinvoimateollisuus
haluaa. Te, ministeri Pekkarinen, toppuuttelette, mutta puhutte
yhdestä. Vihreä hallituspuolue katsoo sivussa
ja hiljaa.
Ydinvoimasähkön viejänä Suomi
joutuisi paineeseen avata ydinjätteen loppusijoituksensa
ulkoa tulevalle ydinjätteelle. Samalla unohdetaan työ-
ja elinkeinoministeriön uudet sähkönkulutusarviot,
jotka eivät tue ydinvoiman lisärakentamista. Professori
Lund osoittaa tärkeimmäksi toimeksi energian tehokkaamman
käytön, energiatehokkuuden.
TVO, Fortum ja Fennovoima esittävät ydinvoiman
rakentamista matalalle merenpinnan tuntumaan. Tätä kummeksuu
tietokirjailija Risto Isomäki, jonka mielestä on
ilmiömäisen typerää kaavoittaa
uusia voimaloita rantaan unohtaen ilmastonmuutos ja merenpinnan
nousu. Miten on, ministeri Pekkarinen, eikö Isomäen
varoitusta ole syytä niiden ottaa tosissaan, jotka ajavat
lisäydinvoiman rakentamista, ja arvioitteko te, arvoisa
ministeri, tätä näkökulmaa hakemuksia
käsitellessänne?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä näkökulma, minkä ed.
Tiusanen esitti, ja se tullaan taatusti ottamaan huomioon näitten
hakemusten käsittelyssä. Silloin kun meillä oli
muutama vuosi sitten poikkeuksellisen korkealla tulvat merialueilla, muun
muassa Loviisan edustalla, vesi nousi todella, jos nyt oikein muistan,
noin puolitoista metriä normaalia merenpintaa korkeammalle,
ja silloin kieltämättä oltiin ei niin
hirveän kaukana niistä kriittisistä rajoista.
Nyt kun uusia lupahakemuksia käsitellään,
tämä seikka otetaan siinä yhteydessä erittäin
tarkoin huomioon. Ymmärsin, että tämä oli
varsinaisen kysymyksen ydin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen arvioi kysymyksen aivan oikein.
Näin ollen tammikuussa 2005 merenpinnan nousu oli aiheuttaa
katastrofin Loviisan ydinvoimalaitoksessa ja sen pysäyttämisen.
Miten on, ministeri Pekkarinen, onko teidän tiedossanne,
että siellä on ryhdytty joihinkin toimenpiteisiin,
siis Loviisa 1:ssä ja 2:ssa, jotka vastaisuudessa estävät
tuon tyyppisen tilanteen, että siihen osataan etukäteen
valmistautua?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Pyysin aikanaan, 2005 — te muistitte
paremmin sen ajankohdan — selvityksen siitä, kuinka
lähellä kriisi oli. Sain Stukin ja muiden asiantuntijoitten
selvityksen, ja sen pohjalta myöskin asianomainen yritys
sai tiettyjä velvoitteita katsoa, että tätä riskirajaa
todellakin pienennetään elikkä näitä varotoimenpiteitä parannetaan — sanotaan
näin, ettei tule väärin ymmärretyksi.
Niin kuin sanottu, näissä uusissa hakemuksissa
myös tätä samaa periaatetta noudatetaan,
siis varaudutaan siihen, että vedenpinnan nousu voisikin
olla suurempi kuin mihinkä varauduttiin vielä 2000-luvun
alkupuolella.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Noin vuosi sitten me yhdessä yksimielisesti
hyväksyimme selonteon, jossa todettiin, että ne
velvoitteet, joita Suomi ilmastosopimuksessa on ollut tekemässä,
edellyttävät myöskin lisäydinvoiman
rakentamista, (Ed. Arhinmäki: Emme me hyväksyneet
yksimielisesti! Pysykää totuudessa!) niin siellä kuin
täälläkin. Mutta me edellytimme myöskin,
että meidän pitää tehdä paljon työtä,
jotta kykenemme saamaan aikaan myös biopohjaisia polttoaineita
ja erityisesti käyttämään puuta.
Nyt kun metsäteollisuus ei ole käyttänyt
ollenkaan niitä mahdollisuuksia, mitä Suomen metsät
edellyttävät, kysynkin ministeri Pekkariselta:
Ovatko ne ohjelmat ja edellytykset, joita eduskunta edellytti
tämän selonteon hyväksyessään, sillä uralla,
että me saavutamme erityisesti bioenergian osalta ja puun
osalta ne tavoitteet, jotka asetettiin?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vaikka siis muun energian kuin teollisuuden
yhteydessä syntyvän energian tuotantoon, uusiutuvan
biopohjaisen energian tuotantoon, on investoitu erittäin
paljon ja se kapasiteetti lisääntynyt, metsäteollisuuden
yhteydessä syntyvän energian määrä on
metsäteollisuuden alas ajautumisen seurauksena erittäin
merkittävästi pienentynyt. Tästä syystä nyt
on syntymässä gäppi, ellei joitain uusia
tehotoimia oteta käyttöön. Me emme pääse
siihen 38 prosentin uusiutuvien osuuteen vuoteen 2020 mennessä,
ellemme juoksuamme paranna. Arvio on, että jää 4 prosentin
gäppi. Se tarkoittaa noin 13:a terawattituntia, mikä on
yhtä paljon kuin aikanaan valmistuvan Olkiluoto 3:n, maailman
suurimman ydinvoimalaitoksen, vuodessa tuottaman energian määrä.
Tämän verran meidän pitää nyt
löytää uusia keinoja, joilla uusiutuvaa
kapasiteettia saamme markkinoille. Se ei ole tavoite, eikä se ole
yksin meidän oman eduskuntamme päätös, vaan
se on EU:n meille antama, siis ei tavoite vaan velvoite. Meidän
on täytettävä tämä velvoite,
ja uusiutuvaa puupohjaista raaka-ainetta (Puhemies: Minuutti on
täyttynyt!) on, kun vaan saamme sen käyttöön.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa puhemies! Voisin lähteä liikkeelle
korjaamalla sen, että Suomi ei suinkaan olisi sähkön
viejä, vaan tällä hetkellä Suomi
tuo huomattavan osan sähköstään
ja on hyvin pitkä matka siihen, että Suomi olisi
lähelläkään sähkön
viejää. Toiseksi meidän on päästävä pitkällä aikavälillä,
tai itse asiassa mahdollisimman nopeasti, eroon hiilen poltosta
energiaksi, ja kolmanneksi meidän on turvattava suomalainen
hyvinvointi, jonka keskeinen perusta on meidän teollisuutemme
kilpailukyky. Jotta teollisuutemme on kilpailukykyinen, sillä pitää olla näköpiirissä
kohtuuhintaisen
energian saanti, kuten myös suomalaisilla kotitalouksilla.
Minä edelleen ihmettelen, mikä on vasemmistoliiton energiapoliittinen
kanta, miten te kerrotte Rautaruukin, Outokummun työntekijöille,
että heidän tulevaisuutensa turvataan. Kysyisinkin
ministeri Pekkariselta:
Mikä teidän mielestänne on Suomen
teollisuuden tarve, ja mikä on hiilivuodon riski tällä hetkellä suomalaisen
teollisuuden osalta?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä ainakin tukeudun siihen erittäin
kovan asiantuntijakaartin arvioon sähkönkulutustarpeesta,
jonka se julkisti muutama aika sitten. Hallituksen julkilausuttu
linja myös tässä strategiassa on se,
että me tulevan sähkön hankintaa Suomessa
järjestämme niin, että vuoteen 2020 mennessä me
korvaamme Suomessa tapahtuvalla sähkön tuotannolla
kaiken tällä hetkellä tänne
ulkoa tuotavan sähkön, ja siitä pidetään
kiinni. Edelleen tuossa strategiassa lähdetään
siitä, että myös se sähkönkulutuksen
kasvu turvataan kotimaisella tuotannolla. No, siitä kasvun
määrästä on erilaisia käsityksiä,
mutta minä tukeudun siihen arvioon, minkä tämä asiantuntijatyöryhmä antaa.
Siis myös se pitää turvata suomalaisella
tuotannolla. Siitä on vähän erilaista käsitystä,
kuinka nopeasti tällä hetkellä hiilisähkö ajetaan
alas. Itse olisin sitä mieltä, että myöskin
se pitää ajaa nopeasti alas, ja sen takia myös tarvitaan
ydinvoimaa lisää, koska vaikka kaikki tuo äsken
kuvaamani uusiutuva otetaan käyttöön,
se ei riitä kaikkeen tähän, sekä tuonnin
korvaamiseen, kulutuksen kasvuun että myöskin
hiilen nopeaan alasajoon. Erityisesti hiilen nopea alasajo (Puhemies:
Minuutti on valitettavasti täyttynyt!) edellyttää sitä,
että tehdään ydinvoimaa lisää.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys on valinnasta: joko jatketaan tämän
keskitetyn ydinvoimatuotannon lisäämistä tai
lähdetään nyt sitten tosimielellä hajautetun, uusiutuvan
energian käytön lisäämisen tielle. Valinnan
paikka on nyt. Jos valtio tukee 1 000 lehmän navetoiden
rakentamista, 10 lehmän navetat jäävät
jalkoihin, se on varma, ja se on sama tässä energiapolitiikassa.
Puheeksi jäävät uusiutuvan energian lisäämiset,
jos te ydinvoiman tiellä jatkatte, sillä nehän
ovat markkinat, jotka ratkaisevat sitten lopuksi. Eli minä suosittelen,
arvoisa ministeri, sitä, että nyt lähdetään
sille uusiutuvan energian tielle, missä metsähakkeen käytön
läpimurtomainen lisäys tulee työllistämään
paikallisesti ja pysyvästi paljon, paljon suomalaisia,
ja on se myös metsänomistajien etu. Muistakaa
te keskustassa joskus heitäkin, ettei se jää vain
meidän hommaksi.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä, te olette oikeassa, vaikka
te ette sitä sanonutkaan, luin sen rivien välistä,
että uusiutuvan energian, myös uusiutuvan sähkön
lisäyksen pitää olla prioriteetti. Sen pitää olla
prioriteetti senkin takia, että me olemme antaneet EU:lle
sitoumuksen siitä, että me täytämme
velvoitteen, (Ed. Tennilä: Mutta sehän jää jalkoihin
tällä ydinvoimatiellä!) ja tätä tietä me
kuljemme. Kun me otamme käyttöön uusia
ohjauskeinoja, esimerkiksi syöttötariffin, ne
takaavat sen, että täysin riippumatta siitä,
tuleeko uusia ydinvoimaloita tai ydinvoimaa, joka tapauksessa se
sähkö tuotetaan. Eli uusiutuva on prioriteetti,
me teemme kaiken voitavamme, jotta nimenomaan biopohjaista uusiutuvaa
saadaan markkinoille. 2006 vielä meillä oli alle
30 miljoonaa euroa käytettävissä näihin
tarkoituksiin investointitukea, tänä vuonna meillä on
yli 90 miljoonaa euroa, ed. Tennilä. Erittäin
merkittävä lisäys, ja tällä tiellä hallitus
aikoo jatkaa, uskon näin. Mutta vaikka kaiken sen uusiutuvan
ottaisimme käyttöön, valitettavasti joudun
näin sanomaan, vaikka mitä tekisimme, en näe
muuta mahdolliseksi, paitsi jos hirveän paljon tuulta otetaan
käyttöön, se voisi olla ratkaisu, mutta
...
Puhemies:
Minuutti on jälleen täyttynyt. Valitettavasti
siitä joudutaan pitämään nyt
kiinni.
... minusta ei kannata sitä ottaa niin paljon, ja siitä syystä pitää ottaa
myös ydinvoimaa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on kovasti koettanut selittää,
miten paljon se on pannut rahaa elvytykseen. Kuinka paljon tähän
uusiutuvaan ympäristö- ja energiateknologiaan
on pantu niin, että se olisi myös Suomen seuraava
tärkeä vientipylväs?
Toinen asia on sitten se, että kun ydinenergialaki
aikoinaan tehtiin, niin tuskin pystyttiin ajattelemaan sitä,
että kolme hakemusta tulee.
Millä perusteilla hallitus aikoo nyt ratkaista tämän
asian? Ottamalla huomioon energian tarpeen, kotimaisuusasteen, rakentamisen
osaamisen — niin kuin nähdään
tässä nykyisessä laitoksessa, osaamista
tarvitaan — vai millä perusteilla? Ja kuinka tämä asia
tuodaan myös eduskunnan tietoon, jotta me tiedämme
etukäteenkin sen, millä pelisäännöillä tämän
vanhentuneen lain pohjalta aiotaan nämä asiat
käytännössä ratkaista, ja mikä on
aikataulu?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Investointitukiin siis vähän
yli 90 miljoonaa tullaan tänä vuonna käyttäneeksi. Vuonna
2006 oli ympäristön ja energian tutkimuksen ja
teknologian kehittämistyöhön 62 miljoonaa
euroa. Nyt arvioni on, että tänä vuonna
se tulee olemaan lähelle noin 150 miljoonaa euroa. (Ed.
Skinnari: No, ei ole paljon!) — No, on se kuitenkin nyt
melkein kolminkertaistunut kolmessa vuodessa, ja harva määräraha
nyt kolminkertaistuu, ed. Skinnari, kolmen vuoden aikaan.
Mitä taas tulee sitten siihen, millä perusteella ratkaistaan,
jos kolmea vähemmän — niin kuin on hyvin
paljon mahdollista — lupia myönnetään,
jos ylipäänsä ollenkaan myönnetään,
millä perusteella tämä arvio tehdään,
siinä on hyvin selvä lain määre,
millä se tehdään, ja se on yhteiskunnan
kokonaisetu. Se on ministeriön ja minun tehtävä tuoda
esitys siitä, mikä on yhteiskunnan kokonaisetu,
ensiksi hallitukseen, ja sen jälkeen hallitus tuo sen oman
esityksensä tänne. Täällä salissa
(Puhemies: Minuutti on jälleen täyttynyt!) joko
hyväksytään tai hylätään
tuo esitys.
Christina Gestrin /r:
Ärade talman! För att nå de uppställda
målen beträffande ibruktagningen av förnybara
energiformer behövs det nya ekonomiska styrmekanismer,
som också minister Pekkarinen redan konstaterade, och man
har ju tänkt sig att man ska ta i bruk inmatningstariffer
för både vindkraft och biogas. Det har ingått
i regeringens planer. I dagens Helsingin Sanomat får man
läsa att det finns problem med möjligheterna att
ta i bruk inmatningstariffer framför allt för
vindkraft, så därför frågar
jag:
Vad är egentligen situationen nu med inmatningstarifferna,
och vad är situationen när det gäller
biogasproduktionen? Kunde man inte också tänka
sig att ifall det går att använda inmatningstariffer
att också använda dem för små biogasanläggningar
på jordbruk till exempel?
Siis mikä on tilanne syöttötariffien
valmistelussa, ja onko tässä joitain ongelmia?
Tästä oli tänään muun
muassa Helsingin Sanomissa lehtiartikkeli.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut kyllä julkisuudessa
jo paljon ennen Helsingin Sanomiakin, mutta sielläkin se
on ollut, tämä, mitä on tapahtunut, elikkä asiantuntijaryhmä todella
arvioi tällaisen oman, erillisen syöttötariffijärjestelmän,
joka ei kulkisi valtion budjetin kautta. Nyt perustuslakiasiantuntijat
epäilevät, että se on perustuslain kanssa
sopusoinnussa. Nyt on valmistellaan sellaista järjestelmää,
jolla tavallaan sama tarkoitus hoidettaisiin niin, että verolla
kerätään se syöttötariffiin
tarvittava maksu ja sitten budjetin kautta kohdennetaan niille syöttötariffin
saajille, jotka sitä tariffitukea sitten aikanaan saavat.
Olisin toivonut, että ilman valtion budjettia tämä järjestely
olisi toiminut, mutta näyttää siltä,
että se ei toimi niin.
Yhtä kaikki tavoite on, että viimeistään
sitten heti, kun edustajat tulevat joululomalta tänne, olisi
tämä lakiesitys täällä.
Se on tavoite. Työryhmän esitys oli, että 300
kilowattiampeeria olisi biokaasulaitoksen (Puhemies: Jälleen
minuutti täyttynyt!) osalta raja, kun toive on, että se
on huomattavasti alhaisempi.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Työ- ja elinkeinoministeriön
päivitetyssä arviossa Suomen sähkönkulutus
vuonna 2020 olisi 91 terawattituntia eli terawattitunnin tarkkuudella sama
taso kuin vuonna 2007. Mitä tapahtuu kuitenkin vuosien
2007 ja 2020 välillä? Meillä tulee käyttöön
viides ydinvoimayksikkö, joka tuottaa 13 terawattituntia
sähköä, meillä on tuulivoimaa 2 000
megawattia käytössä, joka tuottaa 6 terawattituntia
sähköä, eli yksin näiden kahden
energianlähteen kautta 20 terawattituntia sähköä sen aiemmin
tiedetyn päälle.
Tämän perusteella työ- ja elinkeinoministeriö arvioi
kuitenkin, että vuonna 2020 saatettaisiin tarvita 1 000—1 500
megawattia lisäkapasiteettia, tästä vain
osa tätä paljon puhuttua perusvoimaa. Tämä lisäkapasiteettitarve
perustuu työ- ja elinkeinoministeriöllä siihen,
että oletetaan, että sähkön
ja lämmön yhteistuotanto aika rajusti putoaa nykyisestä.
Kysyisin ministeriltä:
Uskotteko, että todella näin on käymässä,
ja voidaanko tälle tehdä jotain ja edistää sähkön
ja lämmön yhteistuotantoa ja sitä kautta
paikata tätä kapasiteettivajetta?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä sitä on sellaista
yhtä vanhaa chp:tä, jossa hiili on mukana ja joka
varmaan tänä aikana poistuu markkinoilta, ja tilalle
pitää tulla uutta. Ed. Tynkkynen on erittäin
oikeassa, meille tulee 2020:een mennessä itse asiassa vähän
ylitsekin kuin 20 terawattituntia uutta kapasiteettia ydinvoimaloista
ja muista vaihtoehdoista. Mutta meidän pitää kyetä korvaamaan
tämä tuonti, 13 terawattituntia, sitten kulutuksen
kasvu, joka on joka tapauksessa jonkun mittainen, ja sitten meillä on
tätä hiilisähkön tuotantoa aika merkittävä määrä,
ja jos me aiomme sen ajaa nopeasti alas, niin tuo nyt tiedossa oleva,
syntyvä uusi kapasiteetti ei riitä kaikkeen tähän.
Minä henkilökohtaisesti pidän niin tärkeänä tätä hiilen alasajoa
jo 2020:een mennessä, että siitä syystä ymmärtämys
ydinvoimaa kohtaan, joka muuten ei ole hirveän suuri, tästä syystä se
ymmärtämys ydinvoiman lisärakentamista
kohtaan tulee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalli, kyllä muistatte väärin.
Eduskunta ei ole yksimielisesti päättänyt
lisäydinvoiman rakentamisesta.
Ed. Orvolle totean, että tämä on
kylläkin valtioneuvoston kyselytunti, mutta haluan todeta, että vasemmistoliiton
linja puolueena on aivan selkeästi "ei" ydinvoiman lisärakentamisen
kannalta. (Ed. Kangas: Puhu omissa nimissäsi! — Naurua) — Tämä on
puolueen selkä linja, ja tämä on myöskin
puolueen päätös.
Mutta tässä edelleenkin haluan kysyä ministeri
Pekkariselta, kun tässä odottelemme tuota Olkiluoto
3:n valmistumista ja aina, kun ydinvoimaa rakennetaan lisää,
samalla tietysti tämä 38 prosentin uusiutuva tavoite
siirtyy kauemmaksi:
Milloin teidän käsityksenne mukaan Olkiluoto
3 valmistuu, vai valmistuuko se ollenkaan?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kysymyksen alkuosaan
en ota kantaa, eikä ilmeisesti tarvitse siihen vastata.
Mitä tulee ydinvoiman lisärakentamiseen: Vielä kerran,
Olkiluoto 3 todennäköisesti 2012 on valmis. Näin
tällä hetkellä arvioidaan. Tästä eteenpäin
2020:een saakka nämä 13 terawattituntia tuo Olkiluoto,
6 terawattituntia tulee tästä tuulivoimasta ja
ehkä 4—6 tästä uusiutuvasta,
joka meidän on pakko ottaa käyttöön.
Nämä me saamme sähkökapasiteettia
lisää 2020:een mennessä.
Mutta vielä kertaalleen: Tämä ei
riitä kaikkiin näihin tarpeisiin sekä tuonnin
korvaamiseen, kulutuksen kasvuun ja lisäksi hiilen korvaamiseen. Se
riittää hyvin tuonnin korvaamiseen, kulutuksen
kasvuun ja vähän vielä hiilenkin alasajoon, mutta
täysimittaiseen alasajoon se ei riitä. Valitettavasti
se ei riitä.