9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten päivähoidosta
         annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen
         liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
         
         Arvoisa puhemies! On jo myöhä ilta, joten
            pyrin tähän esittelyyn käyttämään
            mahdollisimman vähän aikaa.
         
         
         Lasten päivähoidon lainsäädännön
            valmistelu, hallinto ja ohjaus ehdotetaan hallitusohjelman kirjauksen
            mukaisesti siirrettäväksi sosiaali- ja terveysministeriön
            hallinnonalalta opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle.
            Siirto koskisi päivähoitolaissa tarkoitettuja
            palveluita. Siirto ei koskisi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon
            tuesta annetussa laissa säänneltyjä lasten päivähoidon
            vaihtoehtona myönnettäviä taloudellisia
            tukia. Tästä rajauksesta sovittiin hallitusneuvotteluissa.
            Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu
            käsiteltäväksi sen yhteydessä eli
            nyt. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta 2013.
         
         
         Uudistuksen tarkoituksena on toteuttaa päivähoidon
            hallinnon siirto siten, että tästä siirrosta
            ei aiheudu muutoksia päivähoitopalveluiden asiakkaille
            ja että nykyisen päivähoitojärjestelmän
            toimivuudessa ei tapahdu laadullisia heikennyksiä. Päivähoito-oikeuteen
            tai kuntien päivähoitopalvelujen järjestämisvelvollisuuteen
            ei esitetä tässä laissa muutoksia. Esitys
            ei myöskään edellytä muutoksia
            kuntien päivähoidon hallinnon järjestelyihin.
            Siirrolla ei ole vaikutuksia päivähoidon henkilöstön
            asemaan tai työehtoihin. Siirrolla ei myöskään
            ole vaikutuksia sukupuolten väliseen tasa-arvoon niin päivähoidossa
            olevien lasten kuin henkilöstönkään
            osalta. Esitys koskee vain päivähoidon asemaa
            valtionhallinnossa. Päivähoidon sisällölliset
            muutokset ja uudistukset tehdään hallitusohjelmassa
            todetun varhaiskasvatuslain säätämisen
            yhteydessä.
         
         
         Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Sosiaali-
            ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran lasten päivähoitoon
            liittyvät tehtävät ehdotetaan säilytettäväksi
            ennallaan. Vuoden 2013 alusta lähtien Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
            vastaisi lasten päivähoidon asiantuntija- ja tilastotehtävistä sen
            mukaan, miten laitoksen ja sosiaali- ja terveysministeriön
            välisessä tulossopimuksessa sovitaan. Sosiaali-
            ja terveysministeriö sopii tulossopimuksen päivähoidon
            tavoitteista opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa yhteistyössä,
            ja tehtäviä hoitaessaan Terveyden ja hyvinvoinnin
            laitos toimisi yhteistyössä Opetushallituksen
            kanssa. Vastaavasti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston
            lasten päivähoitoon liittyvistä tehtävistä sovitaan
            viraston ja sosiaali- ja terveysministeriön välisessä tulossopimuksessa
            sen jälkeen, kun tavoitteista on sovittu opetus- ja kulttuuriministeriön
            kanssa. Eli kahden ministeriön yhteistyönä tätä asiaa
            viedään eteenpäin.
         
         
         Sosiaalialan osaamiskeskusten lakisääteisiin tehtäviin
            ei siirron jälkeen enää kuuluisi päivähoidon
            kehittäminen, koska päivähoito ei enää tämän
            siirron jälkeen ole sosiaalialaa ja osaamiskeskusten lakisääteiset
            tehtävät rajautuvat sosiaalialan kehittämistoimintaan.
         
         
         Esityksellä ei ole taloudellisia vaikutuksia. Esitys
            on tarkoitus toteuttaa kustannusneutraalisti siten, että määrärahoja
            siirretään sosiaali- ja terveysministeriön
            hallinnonalan pääluokan momenteilta opetus- ja
            kulttuuriministeriön pääluokan momenteille.
            Valtioneuvosto antoi 4. päivänä huhtikuuta
            2012 selonteon valtiontalouden kehyksistä vuosille 2013—2016,
            ja kehyspäätöksen mukaisesti päivähoidon
            hallinnon siirron vuoksi kaksi henkilötyövuotta
            sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta siirtyy
            opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Siirto
            toteutetaan siirtämällä sekä sosiaali-
            ja terveysministeriön toimintamenoista että Terveyden
            ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenoista yksi henkilötyövuosi
            opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenoihin. Henkilötyövuosien
            osuus vastaa sitä osuutta, joka näihin tehtäviin
            on ollut osoitettavissa sosiaali- ja terveysministeriön
            hallinnonalalla. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston
            sekä aluehallintovirastojen resurssit säilyvät
            ennallaan.
         
         
         Tässä, arvoisa puhemies.
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelmaan.
            Monissa kunnissa, kuten Lappeenrannassakin, on tehty hallinnollisia
            ratkaisuja jo aikaisemmin. Lähtökohtana on ollut,
            että hallinnon muutos vahvistaa varhaiskasvatuksen jatkumoa päivähoidosta
            esiopetukseen ja kouluun. Tulokset ovat olleet kunnissa kohtuullisen
            myönteisiä, ja niihin myös viitataan
            tässä esityksen perustelutekstissä. Nostaisin
            kuitenkin muutamia näkökulmia ja huolenaiheita
            esiin.
         
         
         Lähtökohtaisesti pidän kaikkein tärkeimpänä, että hallinnon
            siirto ei saa muuttaa lapsen ja perheiden palveluiden tarpeiden
            monipuolista näkökulmaa. Kun me järjestämme
            varhaiskasvatusta tai päivähoitoa tai esiopetusta,
            perusajatuksena pitää olla lapsen oikeus saada
            monipuolisesti niitä palveluita, jotka tukevat hänen
            kasvuaan ja kehitystään parhaalla mahdollisella
            tavalla. Palvelut muodostavat kokonaisuuden, ja hallinnosta riippumatta
            on varmistettava, että erilaiset palvelut myös
            näkyvät arjen elämässä nimenomaan toisiaan
            tukevina lapsen ja perheiden parhaaksi.
         
         
         Tämän esityksen pohjalla on myös
            viime hallituskaudella laadittu Selvitys päivähoidon
            hallinnosta -raportti. Hallituksen esityksessä on
            hyvin kuvattu, miten raportin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön
            hallinnonalan kannattajat painottivat päivähoitoa
            osana sosiaalipalvelujen kokonaisuutta. Päivähoidon
            ja muiden sosiaalipalveluiden tehtävänä on
            tukea lasta ja perhettä erilaisissa elämäntilanteissa,
            estää syrjäytymistä sekä antaa
            lapselle laadukasta hoitoa, jolloin vanhemmilla on mahdollisuus
            käydä töissä ja ansaita päivittäinen
            elantonsa.
         
         
         Toisaalta opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan
            kannattajat määrittelivät perustehtävän
            selkeästi varhaiskasvatukseksi ja painottivat lapsen oikeutta
            varhaiskasvatukseen osana yhtenäistä oppimisen
            polkua. Esiin nousivat lapsen kasvun ja oppimisen tuki ja erilaisten
            valmiuksien kehittäminen riittävän varhaisessa
            vaiheessa.
         
         
         Lähestymistavat ministeriöistä riippuen
            ovat siten vähän erilaisia. Meillä päivähoito
            on palvelu, jossa varhaislapsuuden pedagogiikka yhdistyy perheelle
            tarjottavaan hyvinvointipalveluun. Toisin sanoen hoito, kasvatus
            ja opetus yhdistyvät päivähoidossa. Näitä pitää myös
            turvata jatkossakin. Meillä on hoivaan, kasvatukseen ja opetukseen
            liittyviä tarpeita ja myös vanhempien tarpeet
            saada lapselle turvallinen ja pysyvä hoitojärjestely
            tukemaan vanhempien työssäkäyntiä.
         
         
         Päivähoito on lapsiperheille tärkeä ja
            arvostettu palvelu, jolla voidaan vaikuttaa merkittävästi lapsen
            ja perheiden hyvinvointiin ja sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseen.
            Päivähoito tasoittaa lasten elinolosuhteita ja
            niistä aiheutuvia eroja ja näin luo lapsille yhtäläiset
            ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kehittymiseen.
         
         
         Nyt tehtävässä hallinnon muutoksessa
            näitä päivähoidon hienoja piirteitä ei
            saa hävittää. Päinvastoin, nyt
            pitää etsiä uutta hyvää yhteistyöstä.
            Päivähoitojärjestelmän toimivuuden
            kannalta yhteistyö sosiaali- ja terveysministeriön
            ja opetus- ja kulttuuriministeriön ja niiden alaisten laitosten
            välillä on tärkeää.
            Myös hallitusohjelmassa on painotettu varhaiskasvatuksen
            ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön tiivistämistä sekä lasten,
            nuorten ja perheiden asioiden koordinoinnin parantamista.
         
         
         Koska lasten tuet jäävät sosiaali-
            ja terveysministeriön hallintaan, on tältäkin
            osin tärkeää kehittää yhteistyötä ministeriöiden
            välillä. Siirtoon ja sen edellyttämään
            yhteistyöhön sisältyy monenlaisia uusia
            mahdollisuuksia, mutta se edellyttää myös
            toimintatapojen muutoksia ja uutta asennettakin yhteistyötä kohtaan.
            Siinä mielessä tässä on nyt
            myös näytön paikka. On tärkeää,
            että päivähoidon laatu ei kärsi
            yhtään tästä hallinnon siirrosta
            eivätkä hallinnon rajat myöskään
            näy arjen palveluissa.
         
         
         Osaltani toivoisin, että toiminta ei olisi vain yhteistyötä vaan
            myös yhdessä tekemistä, jolloin lapsella
            ja perheellä olisi parhaat edellytykset saada parasta ammatillista
            osaamista ja palvelua kuhunkin tilanteeseen. Tämä toivottavasti
            näkyy myös hallintosiirron tulevissa tehtävissä.
         
         
         Esimerkkinä mainittakoon: Sosionomien osaamista voitaisiin
            hyödyntää nykyistä paremmin
            lapsen ja perheiden tukimuotoina myös päivähoidon
            parissa. Tukea, neuvontaa ja ohjausta voisi antaa heti, kun sitä tarvitaan,
            eikä ohjausta sosiaalityöntekijän vastaanotolle
            tarvittaisi. Tämä on yksi mahdollisuus tulevan
            hallintosiirron myötä. Voitaisiin myös
            ajatella, että hallinnon rajat rikotaan tulevaisuudessa,
            käytännössä kaadettaisiin kokonaan
            ja lapsiperheiden palvelut tuotettaisiin kokonaan asiakkaan näkökulmasta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Siirron yhteydessä THL ja Valvira
            hoitavat yhä aiemmat päivähoitoon liittyvät
            tehtävänsä. Tässä aikataulussa
            ei ole mahdollista rakentaa Opetushallitukselle organisaatiota,
            joka olisi voinut ottaa näitä tehtäviä vielä hoitaakseen.
            On tärkeää, että varhaiskasvatuslain
            valmistelun yhteydessä arvioidaan uudelleen, mitkä organisaatiot
            eri tehtäviä hoitavat ja miten eri organisaatiot
            voidaan resursoida.
         
         
         Tähän liittyy valtioneuvoston hyväksymä lausuma,
            jonka mukaan varhaiskasvatuksen lainsäädännön
            uudistamisen yhteydessä lasten päivähoidon
            ja varhaiskasvatuspalveluiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt
            määritellään lainsäädännössä.
            Varhaiskasvatuksen perusteiden laatiminen määritellään
            selkeästi Opetushallituksen tehtäväksi.
            Samalla varmistetaan yhteistyö THL:n kanssa ja Opetushallituksen
            tehtävien hoitoon tarvittavat resurssit.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt kun päivähoidon siirto on
            vihdoin saatu eduskunnan käsittelyyn, päästään
            asettamaan varhaiskasvatuksen lainsäädännön
            uudistamista valmisteleva työryhmä. Työskentely
            tulee tapahtumaan hyvin ripeällä aikataululla,
            koska esitys uudeksi lainsäädännöksi
            on tulossa eduskunnan käsittelyyn jo 2014. Toivon, että tuleva
            työryhmä näkee lapsen kokonaisvaltaisen
            kehityksen sekä koko perheen tilanteen tämän
            palvelukokonaisuuden kehittymisen myötä.
         
         
       
      
         
         Sari Palm /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriryhmää siitä,
            että tämä esitys tässä vaiheessa
            tulee eduskuntaan ja otetaan ensimmäinen askel varhaiskasvatuslain
            uudistuksen tiellä ihan konkreettisestikin. Onhan tärkeää,
            että päivähoitolaki vuodelta 1973, jota
            on 150 kertaa muutettu, tulee tällä hallituskaudella
            hallitusohjelman mukaisesti konkreettisesti ja laadukkaasti uudistettua.
         
         
         Tätä siirtoa on toden totta odotettu. Sekä siirron
            ajan että varhaiskasvatuslain uudistuksen ajalla on erittäin
            tärkeää, kuten edellinen puhujakin toi
            esiin, lapsen oikeus saada laadukasta, hyvää ja
            aina tasaista palvelua.
         
         
         Nyt tämän varhaiskasvatuslain uudistuksen osalta
            huolta hiukan herättää se, että kun
            esimerkiksi Opetushallitus on arvioinut, että uudistuksen
            suunnitteluun menee viisi henkilötyövuotta, niin
            nyt tässä muuttaa vain kaksi henkilötyövuotta
            sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriön
            puolelle. Toisaalta hiukan jään pohtimaan THL:n
            ja Valviran osuutta, miten näistä heidän
            tämänhetkisistä ja tämän
            lain mukana tulevista tiukoista vastuista päästään hiukan
            kevyempään niin, ettei varhaiskasvatuslain uudistus
            leviä kovin moneen eri paikkaan, koska tarkoitushan on
            nyt kohdentaa se opetus- ja kulttuuriministeriöön,
            joskin pidänkin asiallisena, että kotihoitoon
            ja erityistukiin liittyvät asiat jäävät
            sosiaali- ja terveyspuolelle. Mutta kysyisin ihan ministeriltä,
            mikä on resurssitilanne tässä lain uudistuksessa.
            Miten viisi on yhtäkkiä kaksi?
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on tarpeellinen ja
            tarkoituksenmukainen, ja tätä on odotettu. Kyse
            on esityksestä, jossa varhaiskasvatukseen liittyvä hallinto siirretään
            samaan paikkaan, siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön
            hallintoon.
         
         
         Kun jonkun verran historiaperspektiiviä omaan näissäkin
            asioissa, niin muistan eduskuntakäsittelyn ja muistan valiokuntakäsittelyn,
            jossa aikanaan säädettiin. Hallituksen esitys
            oli pysyvä laki siitä, että kunnat saavat
            itse päättää, kumman lautakunnan
            alaisuudessa tämä päivähoitoasia
            on, onko se sivistyslautakunta vai sosiaalilautakunta. Silloin oli
            melkoinen vääntö silloisen hallituksen
            sisällä siitä, mikä tämä oikea paikka
            on, ja sopuhan oli sitten se, että alun alkaen pysyväksi
            laiksi kaavailtu laki säädettiin viiden vuoden
            määräajaksi, mutta junahan oli sitten jo
            mennyt sillä tavalla, että kunnat olivat tehneet päätöksiä,
            joissa tuo hallintosiirto kunnallisella tasolla oli tehty.
         
         
         Tämä laki on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen.
            Kannatan sitä. Ehkä kuitenkin näin lähetekeskustelun
            aikana on syytä nostaa periaatteellisempi asia esiin. Onko
            nyt käymässä niin, että se osa
            meidän päivähoitojärjestelmäämme,
            joka siirretään opetus- ja kulttuuriministeriön
            hallinnon alle, on jotenkin parempaa päivähoitoa
            kuin se muu osa?
         
         
         Kentältä on oltu yhteydessä ja minultakin
            on kysytty, mitenkäs sitten hoidetaan nämä erityislapset
            ja miten heihin kiinnitetään huomiota ja miten
            heidän palvelunsa turvataan tilanteessa, jossa se hallinnon
            raja kuitenkin jää, jossa he tarvitsevat palveluja.
         
         
         Minä haluan uskoa, että riippumatta siitä,
            mitä Senaatintorin tai Meritullinkadun ympärillä tapahtuu,
            se ei estä kunnissa tekemästä järkeviä päätöksiä ja
            menemästä järkevällä tavalla
            eteenpäin, mutta ei voi välttyä siltä ajatukselta,
            että tässä on nyt jotenkin vähän
            parempia asioita ja vähän huonompia asioita. Ja
            filosofisemmin vielä: mikä on meidän
            sosiaalihuollon tulevaisuus? Tämä on yksi olennainen
            osa. Päivähoito on ollut yksi olennainen osa meidän
            sosiaalihuollon lainsäädäntöä.
            Siihen käytetään satojen miljoonien,
            miljardiluokan summa tässä maassa vuositasolla.
            Tätä kannattaa ainakin pohdiskella tällaisessa
            murrosvaiheessa. Itse kannatan tätä esitystä.
            Kannatan tätä siirtoa pääosaltaan.
         
         
         Lapsi on kokonaisuus, ja lapsen etu pitää pystyä huomioimaan
            varhaiskasvatuksen osalta iästä 0:sta 7:ään
            ja hieman tuon 7 vuoden ylikin. Lapsen edun pitäisi olla
            kaikissa tilanteissa se ykkösasia. Kyllähän
            tässä laissa — ihan kirjaimellisestikin,
            kun lukee esimerkiksi 32 a §:ää, jossa
            erikseen todetaan ensimmäisessä virkkeessä,
            että opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistoiminnassa
            sosiaali- ja terveysministeriön kanssa ja, saman pykälän
            viimeisessä lauseessa, sosiaali- ja terveysministeriön
            yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa
            tulee valmistella tiettyjä asioita, mitä tuossa
            pykälässä säädetään — on hieman
            sellainen henki, että nyt lainsäädännöllä pakotetaan
            sellaiseen yhteistyöhön, joka olisi noin maalais-
            ja kaupunkilaisjärjelläkin ajatellen välttämätöntä.
         
         
         Tiedän, millaisia tiedonkulun vaikeuksia on saman ministeriön
            sisällä eri osastojen välillä. Tiedän,
            kuinka leveä tai korkea muuri on Meritullinkadulla opetus-
            ja kulttuuriministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
            välillä. On hyväkin, että ihan
            lakiin ja lain perusteluihin näitä yhteisen tekemisen
            velvoitteita kirjoitetaan. Mutta kyllä tässä pikkasen
            maistuu semmoinen paremman ja huonomman ministeriön ja
            paremman ja huonomman tekemisenkin astian maku, ei siitä mihinkään
            pääse, kun on pitänyt laissa säätää tällä tavalla
            yhteisestä tekemisestä tilanteessa, jossa lapsen
            edun pitäisi olla ykkösasia.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, toiseen, periaatteellisempaan asiaan.
            Suomalainen päivähoitojärjestelmä on
            kokonaisuus, kokonaisuus, jossa on erilaisia hoito- ja hoivamuotoja,
            kokopäivähoitoa, osapäivähoitoa
            eikä vähäisimpänä perheille
            tarjottavana vaihtoehtona kotihoidon tukea. Kysyn: Miksi kotihoidon
            tuki jää hallinnollisesti tämänkin
            muutoksen jälkeen sosiaali- ja terveysministeriöön?
            Miksi — jos siitä perusperiaatteesta ei sitten
            jostain syystä ole luovuttu, niin että se ei olekaan
            enää osa meidän päivähoitojärjestelmäämme.
         
         
         Luin tässä viikonvaihteen aikana erään
            sosialidemokraattisen kansanedustajan julkisen kannanoton siitä,
            miten hän oli huolissaan, kun kotihoidon tukea maksetaan
            ulkomaille, ja että tälle pitää saada
            stoppi ja tälle pitää jotakin tehdä.
         
         
         Meillä on Euroopan tuomioistuin tulkinnut — direktiivinumeroa
            en nyt ulkoa muista — meidän kotihoidon tukemme
            niin sanotuksi eksportoitavaksi etuudeksi, ja tämähän
            tarkoittaa sitä, että vaikka Suomen valtio on
            aikanaan perusteluissaan tuolle tuomioistuimelle selittänyt,
            että tässä ei ole kysymys sosiaaliturvasta
            eikä sosiaalietuudesta vaan osasta päivähoitojärjestelmää, tämä on
            Euroopan tasolla tulkittu sosiaaliturvaksi, sosiaalietuudeksi.
         
         
         Nyt tämän kansallisen lainsäädännön
            kautta niin on, miltä näyttää.
            Me vahvistamme sitä, että kotihoidon tuki on osa
            sosiaaliturvaa eikä osa päivähoitojärjestelmää.
            Kyse on erittäin isosta periaatteellisesta asiasta tilanteessa,
            jossa ainakaan minä en tiedä, että me
            olisimme tietoista päätöstä siitä tehneet,
            että tämä kotihoidon tuki erotetaan päivähoitojärjestelmästä.
            Meillä on yhä vaikeampaa perustella tuota eksportoitavaksi määriteltyä tukea,
            sen kiistämistä, että me sitä ulkomaillekin
            maksamme niillä edellytyksillä, mitkä pitää olla,
            kun tuo maksu maksetaan. Meidän on vaikea perustella, kun
            meidän kansallinen lainsäädäntömme
            tämän lain hyväksytyksi tulemisen jälkeen
            vain vahvistaa sen, että ne ovat erillään.
            Kysyn: Miksi näin tehdään? Miksi tämä hajottaminen
            tehdään? Mikä on se peruste?
         
         
         Olen yrittänyt lukea tuolta lain perusteluista, ja
            tietysti näin valiokunnan puheenjohtajanakin ja valiokunnan
            jäsenenä, joka pääsee tätä asiaa valiokunnassa
            käsittelemään, en minä tänä iltana sitä vastausta
            kysymykseen kaipaa, mutta ennen kuin tämä laki
            on tuolta valiokunnasta ulkona, niin toivon mukaan meillä valiokunnassa
            tämä asia valotetaan. Me pudotamme itse itseltämme sitä suojausta,
            jota tässä on toisaalta vuosien aikana pyritty
            rakentamaan, ja lopetan toteamukseen: Lasten kotihoidon tuki on
            ja sen tulee olla vaihtoehto perheelle, joka katsoo sen omassa elämäntilanteessaan
            ja lapsen edun niin edellyttäessä parhaaksi vaihtoehdoksi.
            Se on ollut ja sen tulee olla yksi osa meidän päivähoitojärjestelmäämme. Älkäämme
            tätä asiaa tai tätä tilannetta tällä lailla
            toiseksi muuttako.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kivelä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Lakiehdotus on tervetullut ja odotettu.
            Lähtökohtaisesti on hyvä, että lakia
            on valmisteltu hyvässä hengessä ja eri
            lausunnonantajat ovat kaikki poikkeuksetta suhtautuneet myönteisesti
            hallinnonalan siirtoon. Kysymys ei kuitenkaan ole teknisestä siirrosta
            tai vain hallinnollisesta muutoksesta vaan prosessista, jonka tavoitteena
            on varhaiskasvatuksen kehittäminen, perheiden tukeminen,
            koulutuksellisen tasa-arvon turvaaminen jne.
         
         
         Kysymykseni kuitenkin tässä tilanteessa kuuluu:
            Missä nyt mennään kunnissa? Minkälaiset ovat
            kuntien valmiudet? Onko kunnissa valmistauduttu tähän
            lainmuutokseen ja ollaanko siellä riittävässä määrin
            tietoisia siitä?
         
         
       
      
         
         Eeva-Johanna Eloranta /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Käsissämme on pitkään
            odotettu hallituksen esitys lasten päivähoidosta
            annetun lain muuttamisesta. Varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen
            lainsäädännön valmistelu, hallinto ja
            ohjaus siirretään opetus- ja kulttuuriministeriöön
            ja varhaiskasvatuksen lainsäädäntö uudistetaan.
            Siirron jälkeen päivähoito ei enää olisi
            sosiaalihuoltolain mukainen sosiaalipalvelu vaan ensi sijassa varhaiskasvatusta.
         
         
         Nykyisen varhaiskasvatuslain uudistamista on odotettu jo pitkään,
            sillä nykyinen laki on vuodelta 1973. Uudistus on välttämätön,
            sillä laadukas varhaiskasvatus tuottaa hyvinvointia laajassa
            mittakaavassa, ja erilaisten ongelmien noustessa esiin pystytään
            niihin puuttumaan nopeasti ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
            Uudistuksessa onkin keskeisesti kysymys siitä, millä tavalla
            päivähoito asettuu osaksi kasvatusjatkumoa ja
            niveltyy yhteen koulun kanssa säilyttäen samalla
            myös hoivalliset ja sosiaalipoliittiset tavoitteensa. Kehityssuunnan
            tuleekin olla kohti yhtenäistä kasvatus- ja koulutusjärjestelmää,
            jossa varhaiskasvatus ja kouluopetus muodostavat eheän
            kokonaisuuden toiminnallisesti, sisällöllisesti
            ja hallinnollisesti. Näin saamme aikaan elinikäisen
            oppimisen jatkumon aina varhaisvuosista saakka, ja samalla etuna
            on sujuvan yhteyden syntyminen varhaiskasvatuksesta alkaen koko koulutielle.
            Tämä mahdollistaa myös varhaisen puuttumisen
            erilaisiin ongelmiin, kun nivelvaiheet sujuvoituvat.
         
         
         Uudistus etenee siis kahdessa vaiheessa. Ensi vuonna siirretään
            hallinto ja lainsäädäntö. Varhaiskasvatuksen
            hallinnon siirto toteutetaan siten, että päivähoidon
            asiakkaille ei näy muutoksia ja palvelujärjestelmä säilyy
            ennallaan. Uuden varhaiskasvatuslainsäädännön
            valmistelussa tarkastellaan koko lainsäädännön
            kokonaisuutta. Arvioitaessa uudelleen, mitkä organisaatiot
            eri tehtäviä jatkossa hoitavat, on ensiarvoisen
            tärkeää, että Opetushallitus
            tulee saamaan näiden uusien tehtävien hoitoon
            myös tarvittavat henkilöstöresurssit.
            Esitys uudeksi laiksi on tulossa eduskunnan käsiteltäväksi
            jo vuonna 2014.
         
         
         Varhaiskasvatuksen lainsäädännön
            uudistamisen yhteydessä lasten päivähoidon
            ja varhaiskasvatuspalveluiden tavoitteet ja keskeiset sisällöt
            määritellään lainsäädännössä.
            Varhaiskasvatuksen perusteiden laatiminen on jatkossa selkeästi
            Opetushallituksen tehtävä. Varhaiskasvatus rakentuu
            hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuudesta, ja sen perustana
            on monitieteiseen tietoon ja tutkimukseen sekä pedagogisten menetelmien
            hallintaan perustuva tietämys lasten kasvusta, kehityksestä ja
            oppimisesta. Varhaiskasvatuksen merkitys on tärkeä myös
            sosiaalisuuteen kasvattajana ja sosiaalisten lähtökohtien
            tasoittajana.
         
         
         Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatussuunnitelma on tällä hetkellä puhtaasti
            suositusluontoinen asiakirja, jolla ei ole mitään
            lainsäädännöllistä pohjaa.
            Monissa kunnissa on omat varhaiskasvatussuunnitelmat ja niitä myös
            toteutetaan. Näin ei kuitenkaan ole kaikkialla. Uudistuksen
            myötä varhaiskasvatussuunnitelmasta voitaisiinkin
            tehdä sisällöllisesti nykyistä monipuolisempi
            ja myös velvoittavampi. Sen tulisi sisältää uudenlaisia
            laadullisia ja toiminnallisia tavoitteita perinteisten laulamisen,
            leikkimisen, askartelun ja ulkoilun lisäksi. Tärkeä osa
            varhaiskasvatussuunnitelman sisällössä tulisi
            antaa etenkin tunnetaitojen opettamiselle ja taidekasvatukselle
            ja kulttuurille. Nämä ovat asioita, joille ei
            koulussa välttämättä ole tarpeeksi
            aikaa. Varhaiskasvatuksessa sen sijaan niille olisi runsaasti tilaa.
            Näillä sisällöillä olisi
            erityisen tärkeä merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille.
         
         
         Suuressa osassa varhaiskasvatuspalveluita toteutuvatkin jo hyvin
            erilaiset laadulliset tekijät, esimerkiksi tuo taidekasvatus,
            antaahan muun muassa lastentarhanopettajan koulutus hyvät eväät
            edellä kuvattuun korkeatasoiseen ja monipuoliseen varhaiskasvatukseen.
            Näin ollen varhaiskasvatussuunnitelman velvoittavuuden
            lisääminen onkin mahdollista hoitaa ilman henkilöstöresurssien
            lisäystä. Ongelmana tosin on suurten kaupunkiseutujen
            lastentarhanopettajapula tällä hetkellä.
         
         
         Varhaiskasvatussuunnitelman velvoittavuutta syventämällä voimmekin
            turvata laadukkaan varhaiskasvatuksen ihan jokaisessa Suomen kunnassa
            ja ihan jokaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Tällä hetkellä varhaiskasvatuksen
            laadussa on suuriakin vaihteluita yksiköstä toiseen.
            Laadukas varhaiskasvatus on lapsen oikeus. Olennaista on, että jo
            varhaiskasvatuksessa pystytään varmistamaan hyvät
            kasvun ja kehityksen edellytykset kaikille lapsille tukemalla monipuolisin
            toimin myös erityistä tukea tarvitsevia sekä syrjäytymisvaarassa
            olevia lapsia.
         
         
         Erityinen haaste uudistukselle on sen toteuttaminen nykyisessä taloustilanteessa,
            jossa menoja on leikattava kaikkialta. Kuntien taloustilanne heikkenee,
            ja päivähoidon menoja on tässä tilanteessa
            mahdoton nostaa. Kaikki uudistukset eivät tarvitsekaan
            rahaa toteutuakseen vaan uudenlaista ajattelua ja toimintatapaa.
            Uudistuksen yhteydessä tulisikin jatkossa harkita myös
            kotihoidon ja yksityisen hoidon tukien siirtämistä opetusministeriön
            alaisuuteen. Perhepoliittisten tukien jääminen
            hallitusohjelman mukaisesti sosiaali- ja terveysministeriöön
            tulee todennäköisesti osoittautumaan virheratkaisuksi
            päivähoidon kokonaisvastuun jakautuessa kahdelle ministeriölle.
            Tällainen esitetty resurssien jakaminen ministeriöiden
            välillä saattaa vaarantaa päivähoidon
            ja varhaiskasvatuksen kehittämisen kokonaisuutena. Toivottavasti
            voimme palata tähän myöhemmin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhteiskunnan järjestämissä varhaiskasvatuksen
            palveluissa yhdistyvät lapsen oikeus varhaiskasvatukseen
            ja vanhempien oikeus saada lapselleen päivähoitopaikka. Hallitusohjelmassa
            linjataan päivähoidon säilyvän
            subjektiivisena oikeutena. Samalla todetaan, että päivähoitojärjestelmää kehitetään
            tarjoamaan perheille mahdollisuuksia päivähoidon joustavampaan
            käyttöön. Päivähoito
            säilytetään edelleen maksuttomana pienituloisille
            perheille, eivätkä maksut muodosta jatkossakaan
            työllistymiskynnystä. Tämä kaikki
            onkin tarpeen.
         
         
         Uutena ja odotettuna uudistuksena on hallitusohjelman mukaan
            tulossa myös se, että oikeus samaan päivähoitopaikkaan
            säilyy, vaikka lapsi olisi välillä kotona
            hoidossa. Tästä onkin hyviä kokemuksia
            monista kunnista. Toivottavasti tämä rohkaisee äitiys-
            ja vanhempainvapaalla olevia vanhempia myös perheen vanhemman lapsen
            kotihoitoon vapaiden aikana, ilman että vanhempaa lasta
            täytyy viedä päivähoitoon ainoastaan
            päivähoitopaikan säilyttämiseksi,
            niin kuin nykyään tapahtuu kovin usein.
         
         
         Tässä kohtaa olisi pohdittava vakavasti myös erilaisia
            vaihtoehtoja päivähoidon järjestämiseksi
            perheen elämäntilanteen mukaan. Voisiko esimerkiksi
            esiopetuksesta ottaa mallin päivähoitoon siten,
            että päivähoito olisi 4 tunnin osalta
            jokaiselle subjektiivinen oikeus mutta sen jälkeen käytettäisiinkin
            harkintaa niiden perheiden osalta, joissa vanhempi on kotona? Subjektiivinen
            oikeus päivähoitoon tulee toki säilyttää,
            mutta tuleeko se säilyttää täysin
            nykyisen kaltaisena?
         
         
         Otan esimerkiksi kotikaupunkini Turun. Siellä kaupungin
            omissa päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa
            19 prosenttia kaikista kokopäivähoidossa olevista
            lapsista on kotona olevien vanhempien lapsia eli lähes
            900 lasta. Äitiyslomalla tai hoitovapaalla olevien lapsia
            näistä on 270. Pelkästään
            tästä viime mainitusta aiheutuu Turun kaupungille
            kustannuksia reilut pari miljoonaa. No, mukana on toki muun muassa
            yli 200 maahanmuuttajaperheen lasta, elikkä osalla todellakin
            on päivähoitoon selkeä sosiaalinen syy, mutta
            mielestäni tulee vakavasti pohtia, pitäisikö tätä päivähoidon
            subjektiivista oikeutta rajoittaa osapäivähoitoon
            kotona olevien vanhempien osalta edes joissakin tapauksissa. Onko
            nykymalli paras tapa allokoida kuntien niukkoja varhaiskasvatuksen
            resursseja? Mielestäni ei.
         
         
       
      
         
         Sauli Ahvenjärvi /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lasten päivähoito on yksi
            niistä julkisista palveluista, joiden laadussa ei ole varaa
            pieniinkään rimanalituksiin, onhan kyse pienten
            ihmistaimien kasvamisesta ja kehittymisestä. Koko elämä on pienellä lapsella
            edessäpäin, ja päivähoidon laadulla
            on oma peruuttamaton vaikutuksensa päivähoidossa
            olevan lapsen kehitykseen. Tämä on pidettävä kirkkaana
            mielessä päivähoitoa uudistettaessa.
         
         
         Nyt käsiteltävä esitys on pääpiirteissään
            oikean suuntainen, mutta eräiltä osin lain käytännön
            vaikutukset herättävät huolestuneisuutta. Erityisesti
            mieleen nousee huoli siitä, että osa tehtävistä ja
            vastuista sekä resursseista siirtyy opetus- ja kulttuuriministeriöön
            osan jäädessä sosiaali- ja terveysministeriöön.
            Vaikka laki on tarkoitettu väliaikaiseksi, on kuitenkin
            pidettävä tarkka huoli siitä, ettei päivähoidon
            järjestämisen alueelle synny ministeriöiden
            väliin minkäänlaista harmaata aluetta,
            joka voisi vaikuttaa päivähoidon laatuun. Tämä olisi
            todellinen karhunpalvelus palveluiden varsinaisille käyttäjille, herkässä kasvuvaiheessa
            oleville lapsille. Toivon, että esityksen jatkokäsittelyssä kiinnitetään erityistä
            huomiota
            edellä kuvattuun riskiin.
         
         
       
      
         
         Arja Juvonen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä laissa on kysymys
            kasvatuksesta. Asian valmistelussa on kuultu eri tahoja, joiden
            ajatuksia nostan esiin.
         
         
         Monissa lausunnonantajissa huolta aiheutti päivähoidon
            ja varhaiskasvatuksen suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistoiminnan
            riittävä jatkumisen turvaaminen ja selkeän
            viranomaistahon määrittäminen. Lausunnoissa
            korostettiin, että sosiaalialan osaamiskeskuksilla on ollut
            etenkin alueellisella tasolla suuri rooli päivähoidon
            kehittämistyössä, yhteistyön
            koordinoinnissa ja henkilöstön koulutuksen järjestäjänä.
            Hallituksen esityksen mukaan sosiaalialan osaamiskeskuksilla ei
            tulevaisuudessa olisi enää lakiin perustuvaa velvoitetta
            kehittää varhaiskasvatusta. Lausunnoissa todettiin,
            että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla
            ei ole sosiaalialan osaamiskeskuksia vastaavaa toimintaa. Lausunnonantajat
            olivat myös huolestuneita siitä, ettei päivähoidon
            alueellisia kehittämistoimia jatkossa näin ollen
            enää ole.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Entä sitten valvonta? Lausunnonantajat
            totesivat, että yksityisten päivähoitopalvelujen
            valvonnan rakenteiden luomiseen on kiinnitettävä huomiota.
            Yksityisten palveluntuottajien valvontaviranomaisrakennetta pitäisi
            selkeyttää ja yhtenäistää käytäntöjä siten,
            että valvonta olisi ensisijaisesti kunnan ja toissijaisesti
            aluehallintoviranomaisten tehtävä.
         
         
         Yksityisten palvelunantajien rekisteritahoon kiinnitettiin myös
            monissa lausunnoissa huomiota. Pääasiassa lausunnoissa
            tuotiin esille yksityisten palveluntuottajien rekisteröinnin
            jatkamisen tarve hallinnonalasiirron jälkeen.
         
         
         Riskioloissa kasvavien lasten tai vaikeassa elämäntilanteessa
            olevien perheiden näkökulmasta katsottuna on mietittävä,
            onko päivähoidon ja varhaiskasvatuksen siirto
            opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle hyvä.
            Tulisiko sosiaalitoimesta kuitenkin parempi yhteys perheeseen?
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ministeri Maria Guzenina-Richardson
            totesi jo omassa lain esittelypuheenvuorossaan sen, että sosiaalialan
            osaamiskeskuksilla ei enää tulevaisuudessa olisi
            lakiin perustuvaa velvoitetta kehittää varhaiskasvatusta.
         
         
         Nyt, kuten edustaja Juvonenkin omassa puheenvuorossaan totesi,
            lain lausuntojen antajat kantavat tästä asiasta
            huolta. Nyt kuitenkin lain perusteluissa todetaan muun muassa näin,
            että sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnassa voi jatkossa
            olla myös päivähoitoon liittyviä tai
            päivähoidossa toteutettavia kehittämishankkeita
            silloin, kun ne liittyvät lasten, nuorten ja perheiden sosiaali-
            ja terveyspoliittisten tavoitteiden kehittämiseen, mutta
            niiden lakisääteinen velvollisuus päivähoidon
            alueelliseen kehittämiseen lakkaisi siirron myötä.
            Kysyisin ministeriltä nyt tähän asiaan
            viitaten, kuka vastaa jatkossa tästä alueellisesta
            kehittämistoiminnasta ja miten turvataan tämä alueellinen
            kehittäminen, koska se on ehdottoman tärkeätä,
            kun katsotaan tämän lain kokonaisuutta ja lasten
            päivähoidon kokonaisuutta.
         
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on ollut paljon hyvää keskustelua,
            myöskin evästystä varhaiskasvatuslain
            valmisteluun. Monissa puheenvuoroissa mentiin jo suoraan lain sisältöönkin.
            Kyseessähän todellakin on tällä hetkellä ainoastaan
            hallinnonalan siirto.
         
         
         Edustaja Juvosen ja edustaja Kiljusen esille nostama osaamiskeskuksen
            kehittämistoiminta todellakin jää lainsäädännöllisesti
            velvoittavuudeltaan sitten pois, mutta tästä huolimatta
            päivähoidossa, kun se on lasten tärkeänä kehitysympäristönä hyvin
            olennainen paikka, totta kai sosiaalialan osaamiskeskuksen kehittämistoiminta
            voi hyvinkin olla mukana, kun toiminnan tai hankkeen lähtökohta
            toteuttaa sitten sosiaalihuollon tavoitetta. Tämä on
            lain perusteluissa, ja tämä on minun mielestäni
            tärkeä pitää tässä mukana
            kuitenkin ja muutenkin se yhteys sosiaalipuoleen niiltä osin,
            kuin se on tarpeellista. Tässä uudistuksessa on
            kyllä huomioitu myöskin tämä tarve, että päivähoito
            ei ole ainoastaan varhaiskasvatusta, vaan siihen saattaa liittyä muita
            sellaisia elementtejä, jotka sitten taas sosiaali- ja terveyspuolella
            on tärkeä huomioida.
         
         
         Resurssitilanteesta. Edustaja Palm kysyi, miten viidestä tuli
            yhtäkkiä kaksi. Meillä opetusministeriön
            kanssa on todellakin keskusteltu tämän uudistuksen
            osalta tästä siirrosta ja sitten myöskin
            siitä, mitä tapahtuu tämän siirron
            jälkeen siinä vaiheessa, kun tätä lakia
            aletaan nyt nopealla aikataululla viedä eteenpäin
            ja kirjoittaa ja saadaan sekin sitten maaliin, ja tuossa yhteydessä on sitten
            tarkoitus katsoa myöskin näitä resursseja vielä uudestaan.
         
         
         Edustaja Rehula kysyi, onko se osa, joka siirretään
            opetusministeriön puolelle, parempaa kuin sitten se, mikä jää sosiaali-
            ja terveysministeriön puolelle, ja minä en kyllä näkisi
            sitä lainkaan tuolla tavalla, vaan päinvastoin
            näkisin, että nyt meillä Suomessa tarvitaan
            uudenlaista toimintakulttuuria, jossa myöskin ministeriöiden välinen
            yhteistyö toimii paremmin, kuin mitä meillä perinteisesti
            on totuttu näkemään. Tässä nyt
            meillä on näytön paikka myöskin
            kahden ministeriön välillä, että me
            saamme tämän yhteyden vahvistettua huolimatta
            siitä, että osa varhaiskasvatuksesta on sitten
            selkeästi opetusministeriön puolella.
         
         
         Sitten esimerkiksi kotihoidon tuen osalta, se todellakin hallitusneuvotteluissa
            näin sovittiin. Tässä yhteydessä voin
            todeta, että minulla itselläni ei ole betonoitua
            käsitystä enkä pitäisi kovinkaan
            hyvänä, että tämä asia
            betonoitaisiin niin, että hamaan tappiin saakka sitten
            kahdessa eri ministeriössä olisi niin, että kotihoidon
            tuki jäisi sosiaali- ja terveysministeriöön.
            Päivähoito on todellakin kokonaisuus.
         
         
         Samaan aikaan on ehkä ihan hyvä muistaa myöskin
            se, että meillä on kehitteillä myöskin vaihtoehtoisia
            muotoja, mitä sitten päivähoidon, kokopäivähoidon
            ja kotihoidon tuen välille jää. Tällä hetkellä sitä välimaastoa
            ei ole kehitetty tarpeeksi, ja nyt meillä on vuoden loppuun
            mennessä työryhmä valmistelemassa esityksiä siitä, millä tavalla
            osapäivähoidosta, osapäivätyöstä ja sitten
            osittaisesta kotihoidon tuesta tai osittaisesta hoitorahasta — millä nimellä sitten
            katsotaankaan — saadaan semmoinen yhdistelmä,
            joka olisi sitten kannustava niin työnteon kannalta kuin
            sitten sen kannalta, että toinen vanhempi jäisi
            kotiin hoitamaan lapsia ja päivähoitopalveluita
            voitaisiin käyttää osa-aikaisesti. Tähän
            liittyy myöskin se, että päivähoitomaksut
            on hallitusohjelmaan kirjattu tulevaisuudessa tuntiperusteisesti
            maksettaviksi. Eli tässä on paljon erilaisia uusia
            asioita tulossa myöskin tänne eduskuntaan toivottavasti
            nopealla aikataululla, niin saadaan tämä iso päivähoidon
            kokonaisuuskin sitten järjestettyä niin, että vanhemmilla
            olisi entistä enemmän vaihtoehtoja, niin kuin
            useasti nimenomaan suomalaisissa perheissä on toivottu.
         
         
         Sitten toteaisin vielä tähän ihan
            lopuksi edustaja Rehulalle, että jos minä olisin
            valiokunnan puheenjohtaja, niin ehkäpä — en
            halua neuvoa millään tavalla, mutta näin
            totean vain — siinä saattaisi olla paikallaan
            sitten, jos olisin valiokunnan puheenjohtaja, ehdottaa lausumaa,
            jossa valiokunta edellyttäisi, että tähän
            asiaan sitten palataan sen osalta mahdollisen ajanjakson kuluttua,
            joka voisi olla kolme neljä vuotta tai ehkä lyhyempikin,
            ja tarkistettaisiin sitten tätä kahden ministeriön
            välistä toimintaa ja sitä, onko se ollut
            onnistunutta, ja siinä yhteydessä sitten vielä näitä kantoja
            tarkistettaisiin sen osalta, olisiko syytä siirtää opetusministeriön
            puolelle top tykkänään koko paketti.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            On hienoa, että meillä näin illan
               myöhäisinä hetkinä on kaksikin
               ministeriä paikalla.
            
            
          
         
       
      
         
         Opetusministeri Jukka Gustafsson
         
          Arvoisa puhemies! Kello on 5 vaille 10 illalla, ja ajattelen
            näin, että toivottavasti suurin osa päivähoidossa
            olevista lapsista on nyt jo kiltisti nukkumassa. Ajattelen ja toivon
            näin, että on lasten nukkumaanmenoaika jo.
         
         
         Olen opetusministerinä tyytyväinen, iloinen, onnellinenkin
            tästä käydystä keskustelusta.
            Jos Luoja suo, niin saan vuodenvaihteen jälkeen yli 200 000
            lasta hoiviini, ja minusta tämä siirto on ihan
            tärkeä asia. Suhtaudun siihen opetusministerinä hyvin
            vastuullisesti ja itse asiassa aika suurin ja kunnianhimoisin odotuksin.
            Tämän varhaiskasvatuksen lainsäädännön
            uudistamisessahan on keskeisesti kysymys siitä, millä tavalla tämä päivähoito
            asettuu osaksi kasvatusjatkumoa ja nivoutuu yhteen koulun kanssa
            säilyttäen samalla tällaiset leikinomaiset,
            hoivalliset, kasvatukselliset ja sosiaalipedagogiset tavoitteensa. Meillä on
            varmaan paljon tarvetta päivähoidon osalta kehittää tätä jatkumoa,
            siis päivähoidon, esiopetuksen ja peruskoulun
            alaluokkien kohdalta.
         
         
         Odotan tosi paljon nyt sitten tältä lainsäädäntötyöryhmältä,
            jonka tulen asettamaan ihan lähipäivinä.
            Itse asiassa näin pitkällä ollaan, ja
            on syytä ollakin, koska tavoitteeni on se, että hallituksen
            esitys uudesta varhaiskasvatuslaista tullaan antamaan eduskunnalle
            vuonna 2014. Tässähän on aika tiukka
            aikataulu, ja jonkunmoisena asioitten tuntijana kuitenkin ymmärrän,
            että aikaa ei ole todellakaan liikaa. Näin uskon,
            että me saamme tärkeälle varhaiskasvatukselle
            entistä vahvemman perustan, lapsen tasapainoiselle kasvulle
            ja kehitykselle, elinikäiselle oppimiselle, lapsen hyvinvoinnille
            ja terveydelle.
         
         
         Eikö tähän voida, arvoisa puhemies,
            päättää tämä keskustelu?
         
         
         
            
            Toinen    varapuhemies   Anssi   Joutsenlahti:
            
            Vielä edustaja Rundgren haluaa käyttää puheenvuoron.
            
          
         
         
         
         No, se on varmaan sitten vielä semmoinen finaaliin
            sopiva. Sopii minulle.
         
         
       
      
         
         Simo Rundgren /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Näihin kauniisiin tulevaisuudenkuviin
            olisi tietysti helppo päättää keskustelu,
            ja lapsilla on varmaan tullut uni silmään, mutta
            aika monelta oli mennyt uni tuolla pohjoisessa. Minä tulin
            juuri tänään Inarista, ensin ajoin Rovaniemelle
            neljä tuntia ja sitten lensin tänne Arktisen neuvoston kokouksesta,
            jossa oli erittäin hieno fiilis ja kuvattiin arktisen alueen
            mahdollisuuksia ja todettiin, että meillä on erittäin
            merkittäviä työpaikkamahdollisuuksia.
            Samaan aikaan sitten kuuntelin Lapin Radiota, jossa professori Asko
            Suikkanen kommentoi ministeri Gustafssonin äskeistä päätöstä,
            ei näitten päivähoitopaikkojen siirtämisestä,
            vaan, sanotaan, 15 vuotta myöhemmin heitä koskee
            tämä tilanne, että sieltä niin
            radikaalilla tavalla nämä jatkomahdollisuudet
            kouluttautua siellä...
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            (koputtaa)
            
            
Kuuluukos tämä tähän käsiteltävään
               asiaan?
            
            
          
         
         
         
         Kyllä se sillä tavalla kuuluu, että näille hyvän
            päivähoitokasvatuksen saaneille nuorille täytyy
            saman ministeriön piirissä sitten tarjota myöskin
            sitä, että he saavat sen jatkokoulutuksen ja voivat
            asettautua sinne niihin työpaikkoihin, joita siellä valtavasti
            on tulossa.
         
         
         Tämmöinen viesti tuossa kerrottiin minulle, että heti
            ensi tilassa, kun ministerin tapaa, tämä on syytä kertoa,
            ja nyt olen tämän sanoman täällä tänä päivänä,
            tänä historiallisena päivänä,
            ministerille kertonut, että siellä on erittäin
            suuret työpaikkatarpeet ja tarvitaan myös näitä koulutuspaikkoja,
            joita ministeri nyt on ihan toisaalle siirtämässä,
            valitettavasti. Tämmöiset olivat yliopistotasolta
            ja myöskin ruohonjuuritasolta oppilaitosten terveiset.
         
         
         Päivähoitolapsilla uni on tullut silmään,
            mutta näillä on nyt mennyt joksikin aikaa kyllä elämänrytmi
            sekaisin, koska tähän radikaalisti muuttuneeseen
            tilanteeseen ei ole juuri näin voimakkaasti osattu varautua.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.