Matti Vähänäkki /sd:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta on tehnyt useita kuukausia
töitä semmoisen asian kimpussa kuin rikoslain
kokonaisuudistus, siis yhtä osaa käsitellyt, joka
osa koskee rikosoikeudellista vanhentumista, eli esityksen nimi
on hallituksen esitys rikosoikeudellista vanhentumista koskevien
säännösten uudistamiseksi. Rikoslakiahan
on uudistettu ainakin sen 14 vuoden ajan, mitä minä olen
tässä talossa ollut, aina pätkä eli
luku kerrallaan. Vielä on nähtävissä ainakin
muutamaksi vuodeksi samaa työtä. Varmasti uudistus
on ollut aiheellinenkin, koska rikoslaki vielä silloin
14 vuotta sitten oli suurelta valtaosaltaan 1800-luvun puolenvälin jälkeisenä aikana
säädettyä oikeutta. Tosin sitä oli
pykälittäin jonkin verran paikkailtu vuosien saatossa,
mutta tietyt perusasiat ovat vieläkin pitkälti
yli sata vuotta vanhoja.
Rikosoikeudellinen vanhentuminenhan tarkoittaa esimerkiksi sitä,
että syytteeseenpanomahdollisuus vanhenee tietyssä ajassa.
Suomen voimassa olevan ja myös tämän
hallituksen esityksen mukaan jatkossakin syyteoikeus esimerkiksi
henkirikoksesta, nimenomaan murhasta, ei vanhene koskaan. Sitten
on aina rikoksen törkeyteen liittyen erilaisia vuosimääriä,
20, 10, 5 ja 2. Mainittakoon, että virkarikokset vanhenevat,
olkoot ne sitten vähän törkeämpiä tai
lievempiä, viidessä vuodessa. Johtuu kai siitä,
että ne ovat yleensä helposti ja nopeasti, kun
ilmi ovat tulleet, syytteeseen pantavissa, ja on velvollisuuskin
yleisen lain kunnioituksen vuoksi, että ne pannaan syytteeseen
lyhyessä ajassa, rikoksen törkeyteen nähden
suhteellisen lyhyessä ajassa.
Hallituksen esitys pohjautuu perusajatuksiltaan aika pitkälti
nykyisille säännöksille, joita on osin
1800-luvulla, osin taas silloin tällöin paikkailtu.
Kovin paljon merkittäviä uudistuksia ei ole nyt
tullut, sanallisia kylläkin, mutta varsinaisiin asioihin
puuttuvia ei niinkään paljon. Merkittävin
muutos nykyiseen verrattuna on syyteoikeuden vanhentumisen jatkaminen,
koska onhan niin, että kun on kulunut tuo vanhentumisaika umpeen,
syyttäjä ei voi, vaikka olisi päivällä viirannut
aika, syytettä nostaa. Hallituksen esitys sisältää mahdollisuuden,
että voidaan jatkaa vuodella tätä vanhentumisaikaa.
Mutta siinä valiokunta on kyllä ottanut tiukemman
kannan kuin hallitus eli aika tiukan rajoitetusti myöntää mahdollisuutta
syyteoikeuden vanhentumisajan jatkamiseen. Valiokunta keskusteli
jatkamisen periaatteellisista kysymyksistä hyvin pitkään
useissa kokouksissa mutta ei saavuttanut yksimielisyyttä.
Ed. Aittoniemi on kahdestakin asiasta, mutta tämä on
niistä keskeisempi, esittänyt vastalauseen, jossa
ehdotetaan säännöksen soveltamisalaa
vielä rajoitetummaksi kuin valiokunta ehdottaa.
Miksi keskustelu valiokunnassa päätyi siihen, että jatkamismahdollisuus
pitää säilyttää eräissä tapauksissa?
Se johtuu aika pitkälti siitä muutoksesta, mitä maassammekin
on tapahtunut sen vuoksi, että itäraja on avautunut
ja että yhteydet läntiseen maailmaan ovat myös
jatkuvasti kasvaneet. Se on tuonut esille muun muassa sen, että suomalainen
rikoksentekijä vaihtaa maata, siis selkeästi pakoilee
rikostaan menestyksellisestikin ja kenties saattaa luulla, että se
vanhenee siinä ajassa, jonka pääsääntö määrää.
Mutta jatkoaika mahdollistaa sen, että kun hän
ilmestyy kotikonnuilleen tai saadaan tietoon, missä hän
oleskelee, niin hänet voidaan pidentyneen jatkoajan vuoksi
napata kiinni.
Valiokunta muutti siis hallituksen esitystä merkittävästi,
syyteoikeuden vanhentumisajan soveltamisedellytyksiä tiukennettiin
ja täsmennettiin. Jatkaminen edellyttää aina
erittäin tärkeää yleistä etua.
Siis aina on päällimmäisenä perusteena
se, että syyteajan jatkamisesta koituu tärkeää erityistä etua.
Jos yleisperuste on täyttynyt, rikoksen esitutkinta vaatii
erityisiä aikaa vieviä tutkintatoimenpiteitä.
Se on erityinen syy. Toisena perusteena on, että rikos
on tullut esitutkintaan poikkeuksellisen myöhään
jostain syystä ja näin ollen esitutkinta-aika
on jäänyt lyhyemmäksi. Merkittävimpänä,
ainakin minusta ja monista muista, tuntuu olevan se äsken
mainittu, että haastettava pakoilee ja piileksii.
Mietinnössä korostetaan, että syyteoikeuden vanhentumisajan
jatkaminen on poikkeuksellinen toimenpide. Ei saa ottaa tavaksi,
että esitutkinta pitkittyy tai jotain muuta tällaista
tai että ei oteta esitutkintaan, ennenkuin tämä lainkohta
puree eli saa pitennyksen. Siihen ei voi vedota esimerkiksi silloin,
kun esitutkinta kestää kauan puuttuvien resurssien
vuoksi. Esimerkiksi nykyisin usein aivan suuresta syystä valitellaan,
että poliisilla ja tutkijavoimilla ei ole riittävästi
voimia. Se ei riitä perusteeksi, että ei ole voitu
aikaisemmin tutkimusta suorittaa.
Aika merkittävän lisäyksen valiokunta
teki täydentämällä tämän
luvun 2 §:ää "Syyteoikeuden vanhentumisajan
alkaminen" siten, että siihen lisättiin laiminlyöntirikosten
vanhentumisajan alkamismääräys. Syyteoikeus
niihin alkaa vanhentua, kun laiminlyöty teko olisi viimeistään
tullut tehdä. Eli se on jonkinlainen erikoisuus. Laiminlyöminenhän
aiheuttaa esimerkiksi rikossyytteen, jos ei pelasta jäissä olevaa
tai muutoin laiminlyö sellaisen tehtävän,
mikä kansalaiselle ja ihmiselle on velvollisuudeksi asetettu.
Mielenkiintoinen on kolmas merkittävämpi muutos,
että valiokunta lisäsi rikoslain vanhentumista
koskevaan lukuun 17 §:n uuden vanhentumisajan päättymissäännöksen.
Pykälässä säädetään
siitä, milloin luvussa tarkoitetut määräajat päättyvät.
Asia saattaa tuntua tekniseltä ja hyvinkin vähäpätöiseltä,
mutta käytännössä on ilmennyt
tarve selkeyttää rikoslain säännöksillä sitä, mihin
aikaan vuorokaudesta esimerkiksi rikoksen syyteoikeuden vanhentumisaika
päättyy, päättyykö se
vuorokauden alussa vai lopussa, joka vastaa järjestysnumeroltaan
tekopäivää ja kuukautta.
Sanotaan esimerkiksi, että rikos, jonka syyteoikeuden
vanhentumisaika on 10 vuotta, on tehty 20. päivä helmikuuta
1991. Syytettävä haastettaisiin tänään,
jolloin on 20. päivä helmikuuta. Onko syytetty
haastettu ajoissa vai onko syyteoikeus jo vanhentunut? Tähän
kysymykseen antaa vastauksen tämä uusi pykälä,
mikä on sorvattu. Se on sisällöltään
sellainen, että vanhentumisaika päättyy
sen alkamispäivää järjestysnumeroltaan
vastaavaa päivää edeltävän
vuorokauden päättyessä. Eli nimismies
tai poliisi, joka lähtisi 20. päivänä pidättämään,
olisi myöhässä: vaikka vanhentumisaika
on 20. päivän aikana alkanut, se ei pääty
tänään, vaan se päättyi
jo eilen kello 24.
Minusta oli tärkeää, että tämän
asian kohdalla edes yksi puheenvuoro käytetään.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! En malta olla jatkamatta siitä,
mitä ed. Vähänäkki viimeksi
sanoi, kun olen itse ollut mukana sorvaamassa tällaista
pykälää, jonka hän luki. On suuri
ilo ja onni, että en ole sitä enää myöskään käytännössä soveltamassa,
jos tästä pitäisi saada selvä,
mitä tällä tarkoitetaan. Luen tämän
pykälän "Vanhentumisajan päättyminen"
vielä ihan omaksi ilokseni, kun täällä paljon
muita ei ole paikalla:
"Vanhentumisaika päättyy sen alkamispäivää järjestysnumeroltaan
vastaavaa päivää edeltävän vuorokauden
päättyessä."
Jos yhtäkkiä hoksaa yksi ja toinen, koska
tosiaan vanhentumisaika päättyy, on melko nokkela. En
saanut tätä muutettua valiokunnassa, koska se on
niin selkeästi sanottuna meidän asiantuntijoittemme
suusta. Mutta itse asiaan!
Arvoisa puhemies! On vaikea ymmärtää sitä, että hallitus
esittää kumottavaksi niin sanottujen yksinteoin
tehtyjen rikosten erityistä vanhentumisaikaa koskevan rikoslain
8 luvun 4 §:n. Samalla teolla tehdyistä rikoksista
pitäisi edelleen voida syyttää ja tuomita
niin kauan kuin jonkun niistä osalta syytetty aika on voimassa.
Tämä säännös on erityisen
tärkeä esimerkiksi liikennerikoksissa sekä työsuojelurikoksissa.
Esimerkiksi kuolemantuottamuksen tai eri asteisia vammoja koskevan
tuottamuksen ohella tulee olla mahdollista syyttää ja
tuomita myös muun seurauksen aiheuttaneesta teosta, esimerkiksi
työsuojelusäännösten laiminlyönneistä.
Samalla on voitava suorittaa koko tapahtumaketjua koskeva tutkinta.
Sillä, että rikoslain 7 luvun muutoksilla on siirrytty
niin sanottuun yhtenäisrangaistukseen, ei ole mitään
tekemistä asian kanssa.
Toistan vielä, että poliisi ei saa tutkia
vanhentuneita rikoksia, joten mietinnön hyväksyminen saattaa
aiheuttaa turhia kanteluja poliisia vastaan. Kun nyt on käytännössä niin
sanottu yhtenäisrangaistus, eivät rangaistukset
tule edes nousemaan, vaikka vastalause hyväksyttäisiinkin, mutta
se turvaisi poliisille tutkintaoikeuden. Tämän
vuoksi tulen lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
uutta 4 §:ää vastalauseen mukaisesti.
Yleiskeskustelu päättyy.