9) Laki autoverolain muuttamisesta
Kauko Juhantalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Meillä oli edellisillä valtiopäivillä hallituksen
esitys 111 autoverolaista, ja siinä yhteydessä käytin
perustellun puheenvuoron ja muutoinkin asiasta syntyi täällä vilkas
keskustelu, jossa yhteydessä jo viittasin tähän
erilliskysymykseen, jota lakialoitteeni koskee. Kyse on tietenkin
meidän rauhanturvajoukkojemme, YK-miesten ja -naisten,
niin sanotusta edusta hankkia verohelpotuksella ajoneuvo palvellessaan YK-joukoissa.
Tämä asia on hyvin problemaattinen käytännön
kannalta, ja koko autoverokysymys on sellainen, että senkin
keskustelun jälkeen, jota me kävimme eduskunnassa,
minusta on syytä uskoa, että melko nopeaan tahtiin
valtiovarainministeriö ainakin osittain tuo uudistukseen
muutosesityksiä meille eduskuntaan autoverolain muuttamisesta.
Kokonaisuudessaan vähän pidemmällä tähtäimellä on
selvää, että Suomikin joutuu luopumaan
tai luopuu omasta halustaankin nykyisen mallisesta autoverosta.
Valtaosa Euroopan ja EU:n valtioista ei toteuta sellaista autoverojärjestelmää kuin
meillä on. Hankintaan perustuva vero on poikkeuksellinen,
ja vero, joka tietenkin pitää kerätä,
painottuu ajoneuvoveroon, moottoriajoneuvon käyttöön,
ympäristöseikkojen huomioonottoon ja erillismaksuihin.
Tämä on vääjäämättä tulevaisuutta,
ja kun siihen päästään lopullisesti,
poistuu tällainen yksittäisten palojen korjauspolitiikka,
joka meidän autoverotukseemme liittyy. Se on muisto niiltä ajoilta,
jolloin auto oli harvinaisuus, meillä oli vähän
valuuttaa ja viranomaiset yhdessä lainsäätäjän
kanssa joutuivat tekemään keinotekoisia järjestelmiä autojen
hankinnan hillitsemiseksi meidän heikon taloutemme vuoksi.
Tämä aika on jo mennyttä, ja siksi meidän
ripeästi pitäisi tällaiset aivan selvät
epäkohdat autoverotuksestamme poistaa.
Tämä muuttoautoproblematiikka on sellainen,
johon silloin puutuin, ja siihen ongelmatiikkaan koskien meidän
YK-joukkojamme puolustusvaliokunta hyvin kouriintuntuvasti saattoi
tutustua vieraillessaan Kosovossa ja Bosniassa viime syksynä.
Meillä on hiljattain, kuten mainitsin, ollut tämä kokonais-
tai autoverolain määräaikaisuudistus,
ja myös Euroopan yhteisön komissio on esittänyt
syyskuun 9. päivänä 2002 neuvostolle
ja Euroopan parlamentille antamassaan tiedonannossa henkilöautojen
verotuksesta Euroopan unionissa vaihtoehdot toimille kansallisella
ja yhteisöllisellä tasolla, jotka ovat suosituksia
hankinnan verotuksen sijasta siirtyä mieluummin ajoneuvoveron
tapaisiin veroihin.
Me olemme osallistuneet rauhanturvatoimintaan Suomessa jo vuodesta
1959 alkaen, ja 1960-luvulta lähtien rauhanturvaajat ovat
käyttäneet hyväkseen oikeutta tuoda ulkomailla
oleskellun ajan perusteella muuttoauto verovapaana Suomeen. Tällä oikeudella
on ollut rauhanturvapalveluksen motivoinnin ja rekrytoinnin kannalta positiivinen
vaikutus. Positiivisista tekijöistä huolimatta
käytäntöön on liittynyt myös
sekä yksityisen kansalaisen että rauhanturvajoukon
kannalta negatiivisia piirteitä. Esimerkkinä mainittakoon
Namibian Untac-rauhanturvaoperaatiossa 1990 muodostunut tilanne,
jossa rutiköyhään Afrikan maahan laivattiin
satoja kalliita autoja suomalaisten rauhanturvaajien käyttöön.
Kyseinen toimenpide ei edistänyt rauhanturvajoukon motiivia
ja uskottavuutta. Lisäksi operaatio jouduttiin lopettamaan
noin kahdeksan kuukauden jälkeen, jolloin autojen Suomeen
palauttamisen osalta jouduttiin turvautumaan poikkeusjärjestelyihin.
1960—80-luvuilla rauhanturvaoperaatiot toteutettiin
ainoastaan YK:n johdossa ja ne olivat yleensä melko pitkäkestoisia.
Tämä mahdollisti järjestelyjen vakioimisen
ja myös muuttoautojen kuljetusten ja käytön
toteuttamisen lähes tyydyttävällä tavalla.
1990-luvulla sotilaalliset kriisinhallintaoperaatiot muuttuivat
entistä monimuotoisemmiksi. Tällä hetkellä Suomi
osallistuu YK-operaatioiden lisäksi Naton ja EU:n johtamiin
operaatioihin sekä koalitio-operaatioon Afganistanissa.
Kaikissa niissä olosuhteet, järjestelyt ja säännöt
poikkeavat voimakkaasti toisistaan.
Yhteisenä piirteenä on kuitenkin se, että uusissa
operaatioissa toiminta on normitettu voimakkaan sotilaallisesti.
Tällöin kaikenlainen rauhanomainen toiminta ja
muun muassa liikkuminen palvelustehtävien ulkopuolella
toiminta-alueella on erittäin rajoitettua. Tällä on
vaikutusta myös mahdollisuuteen käyttää oikeutta
verovapaan muuttoauton tuomiseksi ja säilyttämiseksi
toimialueella. Esimerkiksi Afganistanissa tällaista mahdollisuutta
ei tilanteen vaarallisuuden ja mahdottomien kuljetusyhteyksien vuoksi
ole. Nato-operaatioissa varsinaisen joukon toimialueelle, esimerkkeinä juuri
Kosovo ja Bosnia, ei ole ollut mahdollista tuoda eikä säilyttää siellä omia
ajoneuvoja. Tällöin on poikkeusjärjestelyin
turvauduttu säilytykseen toisen valtion alueella, tässä tapauksessa
Makedoniassa ja Unkarissa. Suomen viimekesäinen rauhanturvaoperaatio
käynnistyi Eritreassa. Tähän rauhanturvajoukkoon
kuuluu 200 sotilasta. Heilläkään ei ole mahdollisuutta
verovapaan ajoneuvon hankintaan. Syynä on kuljetusten hankaluus
ja kalleus sekä olemattomat mahdollisuudet ajoneuvon säilytykseen
toimialueella.
Nykyisen järjestelyn ongelmat kulminoituvat ajoneuvojen
säilyttämiseen ja käytettävyyteen. Kun
suomalainen sotilasjoukko asetetaan rauhanturvatehtävään,
sen kaikki voimavarat tulisi voida käyttää operatiivisiin
tehtäviin. Mikäli 60—70 prosenttia sotilaista
joutuu samalla huolehtimaan merkittävän taloudellisen
arvon omaavasta henkilökohtaisesta omaisuudestaan sotatoimialueella
tai sen välittömässä läheisyydessä, sillä on
vääjäämättä vaikutusta
heidän palveluskykyynsä. Rauhanturvaorganisaation
näkökulmasta on taas epätarkoituksenmukaista,
että päätehtävän ohella
joudutaan järjestelemään sinänsä toisarvoisia
autoasioita. Lisäksi autokysymys asettaa suomalaiset vähintään
kiusalliseen asemaan muiden kansallisuuksien sotilaisiin nähden.
Muut maat ovat näet joko ratkaisseet autoverokysymyksen
kokonaan eri tavalla kuin Suomi tai sallivat muuttoautojen säilyttämisen
kotimaassa tai hankinnan vasta operaation jälkeen.
Vaatimus rauhanturvaajien muuttoautojen säilyttämisestä yksityisalueella
toimialueen välittömässä läheisyydessä aiheuttaa
sotilaille ainakin seuraavanlaisia haitallisia toimenpiteitä.
Sotilaat joutuvat palveluksen aikana itse järjestämään ajoneuvojen
kuljettamisen toimialueelle. He eivät yleensä voi
hankkia ajoneuvoa Suomesta lähtiessään
rauhanturvatehtävään, koska palvelussitoumus
voidaan tehdä vain kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan. Vuoden
mittaisen sopimuksen tekeminen ei ole rauhanturvajoukkojen ylläpito-
ja mandaattikysymysten vuoksi mahdollista. Kuljetus tapahtuu yleensä omia
palvelusvapaita käyttäen ajamalla tai laiva- tai
rekkakuljetuksilla. Ajoneuvojen säilyttäminen
on järjestetty yleensä osuuskuntaperiaatteella.
Tällöin rauhanturvaajien muodostama auto-osuuskunta
vuokraa sopivalta alueelta paikoitusalueen ajoneuvoja varten. Rauhanturvaajat
eivät itse voi vartioida ajoneuvojaan, vaan valvonta perustuu
palveluksen ja tilanteen sallimissa puitteissa toteutettuihin satunnaisiin
käynteihin alueella. Varastointi rauhanturvaajien omissa
tukikohdissa on nykyisin lähes poikkeuksetta mahdotonta.
Rauhanturvapalveluksen jälkeen sotilaat joutuvat järjestämään ajoneuvojen
kuljetuksen kotimaahan. Tämä edellyttää laiva-
ja rekkakuljetusta tai rauhanturvaajan kotiuttamista toimialueella
ja sitä seuraavaa ajoneuvon ajamista Suomeen.
Vaikka kyseiset toimenpiteet jossakin muodossa koskevat myös
muita ulkomailla työtä tekeviä Suomen
kansalaisia, katson, että rauhanturvaajat ovat muuttoauton
suhteen muita kansalaisia vaikeammassa asemassa. Sotilasoperaatioiden
luonne rajoittaa heidän mahdollisuuksiaan tosiasiassa käyttää ja
valvoa ajoneuvoja. Niissä operaatioissa, joissa ajoneuvon
hankintaan ei ole mahdollisuuksia, rauhanturvaajat joutuvat sekä toisiin
rauhanturvaajiin että muihin ulkomailla palveleviin suomalaisiin
nähden eriarvoiseen asemaan. Rauhanturvajoukon kannalta
paras tilanne saavutetaan silloin, kun muuttoautoja ei hankita toimialueelle.
Tällöin pystytään keskittymään
rauhanturvatyöhön.
Koska verovapaan muuttoauton hankkiminen on kuitenkin merkittävä ulkomaanpalvelun
etuisuus, palvelushalukkuutta edistävä tekijä,
rauhanturvatoiminnan kannalta paras ratkaisu olisi, että muuttoauto
tai vastaava voitaisiin säilyttää ulkomailla
oleskelun ajan Suomessa tai että se voitaisiin hankkia
vasta vuoden rauhanturvapalvelun jälkeen. Suomen osallistuminen
sotilaalliseen kriisinhallintaan jatkunee tulevina vuosina nykyisen
tasoisena. Operaatioiden luonne säilynee monimuotoisena.
Siksi mahdollisimman joustava ja kansalaisten tasa-arvoisen kohtelun mahdollistava
normisto tukee parhaiten suomalaisten sotilaiden työtä ulkomailla
ja mahdollistaa kaikkien voimavarojen keskittämisen yhä paremmin
vaativaan rauhanturvatyöhön.
Pidänkin siksi esittämääni
lakiesitystä erittäin tärkeänä,
vaikka se koskee suht pientä joukkoa, mutta joukkoa, joka
Suomen puolesta tekee erittäin tärkeää,
maailmanlaajuisesti myönteisenä havaittua työtä Suomen
ulkopuolella.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhtenä ed. Juhantalon aloitteen
allekirjoittajana haluan yhtyä kaikkiin niihin perusteluihin,
mitkä aloitteen laatija täällä jo
toi esiin.
Lopullinen ajatus lakialoitteesta syntyi, kun puolustusvaliokunta
viime vuoden puolella ensimmäisellä virkamatkallaan
kävi perehtymässä Kosovon rauhanturvaoperaatioon
ja näimme ne suuret motivointikentät, joissa kymmeniä—satoja
autoja oli taivasalle varastoitu. En lähde toistamaan niitä ongelmia,
mitkä aloitteen tekijä jo toi esiin, se oli hyvin
perusteellisesti selvitetty. Haluan painottaa vain muutamia asioita.
Suomi on rauhanturvaamisen mallimaa ollut vuosikymmeniä,
on edelleen, ja erityisesti nyt, kun kriisinhallintatoimia kehitetään,
on nähtävä, että odotukset kriisinhallinnalle
vain kasvavat. Koska pysyvää rauhaa ei ole saavutettu,
meidän on huolehdittava siitä, että me
saamme pystyviä rauhanturvaajia, miehiä ja naisia,
niihin tehtäviin, joissa luodaan hyvää Suomi-kuvaa,
mutta myöskin huolehditaan viimeistä piirtoa myöten niistä vaativista
tehtävistä, joita näille joukoille tulee.
Silloin meillä pitää olla mahdollisuus
maksaa riittävän suuret korvaukset ja olla myöskin muita
motivointikeinoja tähän lisäksi.
Kun tiedämme, että Suomi ei voi kilpailla palkkojen
kanssa verrattuna useimpiin muihin rauhanturvamaihin, auton hankinta
on ollut sellainen erittäin hyvä motivointikeino,
jolla rauhanturvaajia on pystytty saamaan, ja varmasti näin
tulee jatkossakin olemaan. Kun otetaan huomioon nämä monet
vaikeudet, oikeastaan mahdottomuudet, jotka eivät salli
kaikille sitä mahdollisuutta, että voisi hyödyntää tällaisen
pienen osan, mitä tässä nyt esitetään,
siksi lämpimästi puollan, ja toivon, että tässä asiassa,
jota on jo vuosikymmeniä yritetty saada kohdalleen, päästäisiin
vihdoin viimein askel eteenpäin. Se varmasti kyllä täyttää sitten
ne odotukset, mitä tähän lakiin tulee,
ja täyttää myöskin ne odotukset, mitä itse
rauhanturvatoiminnalta vaaditaan, että saadaan pystyviä miehiä ja
naisia näihin tehtäviin.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Itsekin kuulun tämän lakialoitteen
allekirjoittajiin, ja miksi? Siksi, että sillä matkalla,
jolla olimme Kosovossa ja Bosniassa, tämä asia
näyttäytyi kaikessa pulmallisuudessaan eikä oikein
jäänyt muuta mahdollisuutta kuin tehdä jotakin.
Asia on myös periaatteellinen. Se on tasa-arvokysymys suomalaisten
rauhanturvaajien keskuudessa, joilla hyvin erilaisissa olosuhteissa
on mahdollisuus hankkia näitä autoja, säilyttää niitä.
Mutta ennen kaikkea se on tasa-arvokysymys minun mielestäni
suomalaisten ja muiden välisissä suhteissa, siis
se, että suomalaisille on olennaisesti vaikeampaa hoitaa
tätä autokysymystä kuin muille. Juuri
siksi tämä asia nousee niin tärkeäksi,
että suomalaiset kumminkin niillä kunnian kentillä tekevät äärimmäisen
arvokasta työtä paitsi rauhan puolesta myös
pr-mielessä Suomen ja suomalaisten puolesta. Tällaisesta
taustasta kun katsellaan tätä autokysymystä,
se näyttäytyy, jos ei nyt vähän
pilkkaavana, kuitenkin aika vaikeana ja hankalana ja erittäin
vaikeasti hyväksyttävänä epäkohtana.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisia on ulkomailla töissä vuosittain
vähintään 80 000, jotka pitävät
kotipaikkaa Suomessa. Minkä takia emme heille sitten antaisi
samanlaista etua kuin näille, jotka ovat rauhanturvaajia?
Millä tavalla ne erottelemme? Kyllä nyt, ed. Juhantalo,
olen sitä mieltä, että välttämättä tämä porukka
ei tarvitse mitään etuoikeuksia sillä tavalla.
Minä tunnen hyvin monta yrittäjääkin,
jotka ovat esimerkiksi Venäjällä olleet
jo toistakymmentä vuotta töissä. Eikö heidän
työnsä ole yhtä arvokasta kuin näiden
rauhanturvaajien? Eikö heidänkin pitäisi
saada nämä samanlaiset alennukset autoihin? Kysyn
vain teiltä tällaista asiaa.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Heti alkuun tuon julki mielipiteeni tästä lakialoitteesta.
Olen lakialoitteen allekirjoittaneiden kanssa ja ed. Juhantalon
kanssa samaa mieltä, että tämä lakialoite
on hyvä ja perusteltu.
Tietysti voidaan asiallisesti kyllä keskustella siitä,
onko auto todella semmoinen peltilehmä suomalaisille, että sen
avulla voidaan motivoida ihmisiä tekemään
töitä. Näin ehkä on, mutta niin kuin
ed. Juhantalon ja muissa puheenvuoroissa tuli esille, rauhanturvaajat
ovat kuitenkin eriarvoisessa asemassa yhteiskunnan muihin ulkomailla
töitä tekeviin ihmisiin nähden. Nämä voivat
sen auton käytännön olosuhteissa pitää hallussaan
koko ulkomaillaoloajan ja kenties jopa hyötyä siitä eli
käyttää sitä ja sitten Suomeen
palatessaan tuovat auton tullessaan. Se on heillä arkipäiväisessä käytössään.
Rauhanturvaajilla, kuten kuulimme, sitä mahdollisuutta
ei aina ole. Tältä osin rauhanturvaajat myöskin
asetetaan erilaiseen asemaan. On rauhanturvaajia, jotka voivat olosuhteet
huomioiden käyttää autoaan, ja toisaalta
rauhanturvaajia, jotka eivät voi käyttää.
Olen ymmärtänyt myöskin, että suomalaisten rauhanturvaajien
palkat ovat alhaisemmat kuin keskimäärin muiden
maiden rauhanturvaajien palkat, joten tästäkin
näkökohdasta tämä asia on perusteltu.
Tässä on ehkä olemassa semmoinen kateuspykälä,
kun keskustellaan siitä, voiko tätä asiaa
näin tehdä.
Kuten kuulimme, tähän liittyy logistinen ongelma
elikkä se, että autot pitäisi viedä siihen maahan,
missä töitä tekee, ja käytännössä se
ei ole mahdollista, vaan autoja säilytetään
kolmannessa paikassa nimenomaan aitauksissa ja erilaisten osuuskuntien
ylläpitämissä olosuhteissa. Tämä on
kyllä minun mielestäni rauhanturvaajien kiusaamista.
Tältä osin kannatan tämän lakialoitteen
allekirjoittajien ohella tämän lakimuutoksen tekemistä ja
toivon sille suotuisaa kohtelua eduskunnassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olin alkuun ajatellut lausua paikaltani,
että minulla ei ole tähän keskusteluun
mitään lisättävää,
koska eduskunnassa varmaan tämmöisen asian puitteissa
vallitsee suuri yksimielisyys saattaa asia kuntoon ja järjestykseen.
Mutta kuullessani ed. Kuosmasen vastauspuheenvuoron huomasin, että eduskunnan
suuressa salissa vallitsee vielä paljon pimeyden voimia,
mitkä ovat sumentaneet niin sanotusti viisaitakin miehiä. Näin
katsottuna tätä asiaa pidän aivan erinomaisena
ihmeenä, että ed. Kuosmanen rinnastaa normaalimatkatyöntekijät
ja rauhanturvaajat samanarvoiseen asemaan tässä asiassa,
kun puhutaan autoverohyvityksestä ja siitä edusta,
mikä syntyy ulkomaanpalveluksesta.
Ed. Kuosmanen, teidän pitäisi perehtyä tähän asiaan
sillä lailla, että tietäisitte, missä olosuhteissa
tämä elämä on olemassa ja kuinka
sitä autoa pidetään ja hoidetaan. Tähän
olisi riittänyt se, jos olisi kuunnellut ed. Juhantalon
puheenvuoron tässä asiassa, mihin ed. Nepponen
ja ed. Kekkonen jatkoivat. On aivan mahdoton järjestelmä, että talkooperiaatteella
autoja valvotaan ja vahditaan siellä paikan päällä ja
sitten tuodaan tänne, kun aloitteessa selvästi
sanotaan, että tämä asia voitaisiin hoitaa
näin kansantaloudellisesti, kokonaistaloudellisesti, paremmin
niin, että ne autot voitaisiin hankkia jälkeenpäin
taikka säilyttää täällä taikka
jossain muualla. Tässä asiassa, ed. Kuosmanen,
ei minkään matkatyömiehen, komennusmiehen
eikä maailmalla kauppaa tekevän miehen leipää ja
etua syödä, kun tämä hoidetaan
niin kuin aloitteessa tehdään ja toteutetaan.
Herra puhemies! Ajattelin, että en sitä kerro tässä,
mutta kerron esimerkkinä kuitenkin: Kouvolassa Karjalan
Prikaatissa palvelevan kapteenin, jonka varmaan ed. Kuosmanenkin
tuntee, Bosniasta tullessa — säilöttyään
sitä autoa siellä yksitoista kuukautta jo perillä — matkalla
se auto jossakin, liekö ollut Unkari taikka joku muu tämmöinen
itään päin viittaava maa, varastettiin,
ja niin rauhanturvaajalle sanottiin, että pitää olla taas
uusi vuosi paikalla siellä, että saa ostaa uuden
auton vastaavin ehdoin, oliko se 80 000 se verohelpotus vanhoissa
mummon markoissa laskettuna. Tullihallitus teki päätöksen,
että ei: on oltava koko aika uudelleen siellä ja
siellä.
Kun rauhanturvaaja murehti tätä asiaa ja kun itsekin
siihen asiaan pääsin sitten mukaan vääntämällä niitä perustietoja
ja väittämällä, että tämä asia
pitää käsitellä eduskunnan suuressa
salissa — nythän se hetki on tullut — niin
Tullihallituskin sitten jonkinnäköisen huojennuksen
perusteella käytti pientä ymmärrystä ja
hyväksyi, että auto ostetaan varastetun auton
tilalle. Mutta heidän väittämänsä alkuun
oli, että siitä voi olla jotain hyötyä.
Tällä pohjalla, kun tämä autoverokäsittely
Suomessa on olemassa, tällaiset yksinkertaiset lait, niin
kuin tässä esityksessä sanotaan, pitää saattaa
kerralla voimaan. Tämä ei ole keneltäkään
pois, eikä tämä ole kenellekään
lisää. Johdonmukaisuus järkisyistä:
sivistysvaltiossa Suomessa tämä asia pitää saattaa
järjestykseen ja kuntoon.
Toivon, että ed. Juhantalon aloite, mistä on suuri
yksimielisyys muuten olemassa, menee järjestykseen ja hoitoon
tällä pohjalla, mutta ellei mene, niin hallitus,
tämä kehuttu hyvä hallitus, jos haluaa
olla hyvä hallitus eteenkinpäin, ottaa tämän
nokkiinsa ja hoitaa lähimpien kuukausien ja viikkojen aikana
kuntoon ja järjestykseen, ettei meidän tarvitse
tässä enempää käydä keskustelua
ja tämmöistä salissa tehtävää valistustyötä tehdä,
niin kuin nytkin tässä joudun ed. Kuosmaselle
valistusta antamaan.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Seppo Lahtelalle, että hänen
tietonsa vaikuttavat hevosmiehen tietotoimistolta, jos hän
ei ymmärrä, mitä täällä puhutaan.
Toisin sanoen minä vertasin, että esimerkiksi
tunnen monta yrittäjää, jotka ovat Venäjällä olleet
yrittämässä puunhakkuuhommissa ja korjuuhommissa,
ja siellä varastetaan koneet, autot, kaikki, ja tämä yrittäjä joutuu
uudelleen yrittämään kuitenkin. Kuka
korvaa hänelle täällä Suomessa
sitten, kun ei vakuutuskaan korvaa Venäjällä,
nämä koneet, kaikki laitteet? Eikö hänen
työnsä ole yhtä arvokasta kuin rauhanturvaajien
työ? Minä en vastusta tätä lakialoitetta,
mutta jos ajattelee näitä henkilöitä, jotka
ulkomailla vuodesta toiseen ovat — verrattuna, että vuosi
vaan — ovat kymmeniä vuosia siellä yrittämässä esimerkiksi,
niin eikö näitten autoedun pitäisi olla
sama kuin rauhanturvaajien? Ihmettelen, jos ed. Seppo Lahtela ei
voi tätä hyväksyä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että autoveromuutosesitys on tulossa tänne
eduskuntaan tänä keväänä — kuulin
tänään verojaostossa, kun ylijohtaja
Arvela oli puhumassa — aika pieni muutos, joten tämä laki
aukeaa nyt keväällä. Jos eduskunnassa
halutaan tätä asiaa tarkastella tässä yhteydessä,
niin kuin uskon, että halutaan, niin silloin tämä voidaan
nyt keväällä tarkastella ja katsoa muutoinkin.
Silloin kun autoverolaki oli eduskunnassa, siinähän
tuli eräitä ponsia, muun muassa muuttoautoa koskeva
ponsi, vähän laajempi asia. Ne ponnet ovat nyt
valmistelussa. Toivotaan, että ne syksyllä sitten
tulevat kyseeseen, mutta tämä pienenä asiana
kyllä voidaan, jos tässä on tekniset
edellytykset, nyt keväällä tarkastella
ja niin sanotusti jopa hoitaakin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Juhantalo aloitti puheenvuoronsa viittaamalla
edellisessä eduskunnassa käytyihin autoverokeskusteluihin,
joihin kumpikin osallistuimme intensiivisesti. Jo silloin totesin,
että minä olen ed. Juhantalon kanssa tässä asiassa
aivan täsmälleen samaa mieltä, ja jatkan
siitä, mihin silloin päästiin.
Elikkä ed. Juhantalo oli puheenvuorossaan aivan oikeassa,
että eri maissa on hyvin erilainen auton käytön
verotusjärjestelmä. Suomella on se omalaatuisuutensa,
jota nyt, niin kuin kuulimme ed. Ala-Nissilän suusta, jälleen
ollaan vähän rukkaamassa. On tietysti realiteetti,
että meillä tällainen käytäntö nyt
tällä hetkellä on, vaikka meillä oli
suuria odotuksia silloin viime vuonna, että tämä laki
saisi perusteiltaan toisenlaisen sisällön, juuri
niin kuin ed. Juhantalo tässä äsken kuvasi.
Mihin tämä asia sitten muuhun pitäisi
projisoida? Se tietysti pitää projisoida myöskin
siihen, että tämä koko rauhanturvasysteemi
on muuttumassa maailman muutoksen kautta kovin toisenlaiseen suuntaan.
Me puhuimme perinteisestä rauhanturvatoiminnasta; nyt me
puhumme kriisinhallinnasta. Kun me puhumme kriisinhallinnasta, me
puhumme rauhaanpakottamisesta, ja rauhaanpakottaminen on kyllä jo
hyvin lähellä suoranaisia sotatoimenpiteitä.
Tämä tarkoittaa sitä, että se
ympäristö, missä tätä kriisinhallintaa harrastetaan,
on aika tyly. Se on sitä paitsi sellaisilla alueilla, jonne
nämä autot pitäisi viedä jostakin
turvallisesti, sitten siellä säilyttää turvallisesti
ja sitten vielä erittäin hankalasta paikasta, jos
tämä temppu onnistuu, tuoda turvallisesti Suomeen.
Ekologisesti tässä ei ole mitään
järjen hiventäkään, ei pienimmässäkään
määrin. Tässä niin sanottu talonpoikainen
järki on totaalisesti kateissa, ja pelkästään
jo näistä syistä tässä voisi talonpoikainen
järki nyt voittaa, ja kun ed. Ala-Nissilä totesi,
että laki nyt aukeaa, tämä asia mielestäni
pitäisi voida jo pelkästään
näillä perusteilla, jotka äsken esitin,
saattaa kuntoon.
Mitä tulee ed. Kuosmasen ehdotukseen, niin sitähän
tietysti ed. Kuosmanen seuraavalla kerralla jalostaa niin, että kaikki
ne intensiiviset toimijat, jotka Caymansaarilla käyvät
tekemässä erittäin suurta isänmaallista
palvelutehtävää, saavat tietysti tämän
edun, koska varmastikin on sillä tavalla, että tämä kallein
Bemari pitäisi saada Rolls-Royceen vaihdettua ensi tilassa.
(Ed. Lamminen: Nyt tuli vinoiltua!)
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on jo lähes
kaikki tullut sanottua, mutta itselle, kun luin tätä aloitetta,
syntyi semmoinen mielikuva, jotta tämänhetkinen
tilanne on vähän niin kuin hairahtunut pois semmoisesta,
niin kuin ed. Pulliainen totesi, maalaisjärkiajattelusta
sillä tavalla, jotta kun minä ymmärsin,
jotta rauhanturvaajien tehtävä on siellä suojella
väestöä ja tehdä erinäköisiä suojaavia,
rauhoittavia toimenpiteitä, niin tämä onkin
nyt niinpäin kääntynyt, jotta siellä olisi
niin kuin aitaus ja ne vahtivatkin omia autojaan siellä,
jotta saavat ne autot kestämään ehjinä.
Siinä mielessä onhan tämä nyt
ihan pöljää lainsäädäntöä.
Sen takia tämä ed. Juhantalon aloite on hyvä.
Tästä ilmeisesti on aikaisempinakin vuosina käyty
keskustelua joskus, muistan ainakin, täällä eduskunnan
salissa. Luulin, että tähän on jo korjausta
tehty, mutta näköjään tämä on
vielä kesken. Toivon mukaan nyt, kun on todettu, jotta
pykälät aukeavat tässä kevään
kuluessa, tehtäisiin tämä muutos niin
kuin tässä on esitettykin, koska onhan nyt järkevää kaiken
kaikkiaan ottaa huomioon kokonaisuus, sellainen menetelmä,
jotta ei viedä sinne alttiiksi vaaroille ja vahingolle
niitä uusia, hyviä autoja. Miksi ne eivät
voisi olla Suomessa? Se ei aiheuta ylimääräistä kustannusta
ja hoidetaan nätisti. Kun rauhanturvaaja tulee tänne,
niin voi ostaa sitten. Se etu on olemassa, eikä tehdä ylimääräistä kiusaa
ja vaivaa, niin kuin tällä hetkellä tämä lainsäädäntö edellyttää.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Juhantalon esitys on varsin kannatettava.
Kuten sanottu, siitä on vuosia ja taas vuosia tässäkin salissa
keskusteltu ja aina kuultu se sama myöskin, kun on menty
rauhanturvaajien keskuuteen, etteikö tässä asiassa
minkäänlaista tolkkua tule ja synny. Minun mielestäni
tämä on oiva askel ja ihan järkevä esitys
ja sitä on kannatettava ja saatava nopeasti tämä läpi.
Ed. Lahtela tuossa päätti puheensa "kiusaan
ja vaivaan", ja jotta nyt tulisi oikein selväksi, mikä on
"kiusa ja vaiva", niin jo 90-luvun puolivälissä puolustusvaliokunta
joutui käsittelemään erästä tapausta,
kun oululaiselta kapteenilta oli Golanilla varastettu parituhatta
kilometriä ajettu Mersu. Kun hän teki siitä rikosilmoituksen
paikalliselle poliisille, niin poliisi vaan voivotteli ja sanoi,
että se Mersu on noin tunnin kuluttua jo kappaleina, että sitä on
turha enää etsiä, että se on
paloiteltu.
Sitten valiokunta otti tämän sydämenasiakseen
täällä kotimaassa ja lähti ajamaan
sitä, ja me kuulimme Tullihallitusta vissiin viisi kertaa
Tullihallituksen pääjohtaja mukaan lukien, joka
oli täällä käymässä.
Mikään järkipuhe ei tuntunut menevän
perille, että tämä kapteeni olisi saanut ostaa
uuden auton, kunnes vihdoin viimein sitten portit aukenivat ja hän
sai uuden Mersun, kuitenkin maksaen veroa siitä 2 000
kilometristä, mutta tarkalleen samanlainen Mersu piti ostaa.
Kun hän oli tullut jo kotimaahansa komennuksen päätyttyä,
niin hän ei saanut sitä autoa ostaa Vehosta täällä paikallisesti,
ei Stuttgartista Saksasta, vaan hänen piti käydä se
hakemassa Jaffan satamasta Israelista, johon se edellinenkin auto
oli mennyt. Tämä oli minun mielestäni
"kiusaa ja vaivaa", minkä siis Tullilaitos vielä viimeisenä pisarana pisti
pisteeksi i:n päälle, nöyryytti jopa
eduskuntaa tässä asiassa. Minun mielestäni
tämä on yksi sellainen kohta, mikä pitää korjata.
Ed. Kuosmanen lähti nyt jo kahville, mutta sanoisin,
että (Ed. Pulliainen: Sovittelukokoukseen meni Seppo Lahtelan
kanssa!) tämä on aivan selvä ja, miten
sanoisi, ymmärrettävä palkan jatke, motivaation
kohde, rauhanturvaajille, joiden palkka ei, Luoja paratkoon, mikään
korkea ja kadehdittava ole niissä olosuhteissa, missä nämä henkilöt
siellä tehtäväänsä suorittavat,
niin että suotakoon tämä heille ilman
suurempia kateuksia.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Edustajat Juhantalo, Nepponen ja Kekkonen sekä Laakso
ovat tehneet erittäin hyvän lakialoitteen. Tätä asiaahan
on tässä salissa vuosien mittaan käsitelty.
Voi sanoa, että kymmeniä kertoja se on noussut
esille — ed. Lamminen edellä toi ihan konkreettisesti
käytännön esimerkkiä esille. Kyllähän
rauhanturvatehtävissä olevat henkilöt tekevät
arvokasta työtä, ja kun ajattelee ennen kaikkea
autokysymystä, kyllä tämmöinen
pitää hoitaa. Nyt kun sitä lakialoitetta
on ollut tekemässä sekä hallituspuolueiden
että oppositiopuolueiden edustajia ja kun täällä valtiovarainvaliokunnan
herra puheenjohtaja äsken ilmoitti, että autoverolaki
avataan tämän kevään aikana,
niin eihän parempaa tilaisuutta ole tämän
hoitamiseen. Minä sanoisin, että vähin äänin.
Katsotaan, miten käy, mutta toivon todella, että tämä nyt etenisi.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Olen ollut puolustusvaliokunnassa vuodesta 1991
alkaen. Jokainen puolustusvaliokunta on tähän
asiaan törmännyt matkan varrella. Meillä on
ollut mahdollisuus kiertää katsomassa meidän
rauhanturvaajiamme, kuulla heitä ja heidän asioihinsa perehtyä.
Tämä lakialoite, jonka ed. Juhantalo on ensimmäisenä allekirjoittanut,
on minun tulkintani mukaan itse asiassa puolustusvaliokunnan aloite. Kun
valiokunta sinänsä ei tietenkään
voi aloitetta tehdä, niin tällä tavalla
on menetelty. Kaikki allekirjoittajat ovat puolustusvaliokunnan
jäseniä, ja puolustusvaliokunnassa varmasti tämän asian
osalta on yksimielisyys, että tämä homma hoidetaan
kuntoon.
Nyt kun me viimeksi olimme, niin kuin ed. Juhantalo erinomaisessa
puheenvuorossaan kuvasi, Kosovossa ja Bosniassa, kävimme
myös Makedonian puolella todellakin katsomassa sitä autokenttää.
Niitä ongelmia, joita useimmissa puheenvuoroissa on esille
tullut auton kuljettamisen ja varastoinnin suhteen, on todella paljon
ja tämmöisiä valitettavia esimerkkejä.
Myöskin minä olen verojaostossa, ja todellakin
tänä aamuna kuulimme valtiovarainvaliokunnan verojaoston
asiantuntijoita. Todellakin autoverolain muutoksia on tulossa valtiovarainministeriöstä
meille
jaostoon, ja tähän yhteyteen tämä asia
voidaan kytkeä. Nyt en ihan muista sitä, onko
nyt juuri tämä pykälä, mihin
tämä aloite viittaa, avautumassa, mutta sen uskallan
sanoa, että itse ainakin meidän ryhmämme
puolesta toimin sillä tavalla, että tämä aloite
otetaan jaostossa käsittelyyn ja katsotaan, mitä tälle
voidaan tehdä. Kyllä nyt on korkea aika saada
tämä asia myönteiseen lopputulokseen.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan täysin ja kaiken kaikkiaan
niitä perusteita, joita tässä ed. Juhantalon
allekirjoittamassa lakialoitteessa on autoverolain muuttamisesta
esiin nostettu.
Rauhanturvaajat tekevät tärkeää työtä vaativissa
olosuhteissa ulkomailla ja ovat siten oikeutettuja muuttoauton maahantuontiin
ja myöskin siihen kohdistuvaan muuttoauton veronalennukseen.
Rauhanturvaajien tehtävän erityisluontoisuudesta
johtuen on täysin perusteltua se, että autoja
ei enää tarvitsisi viedä niin sanottuihin
motivaatioaitauksiin, vaarallisiin olosuhteisiin, alttiiksi ilkivallalle
ja muille vastaaville, jotka vaarantavat tämän
useimmiten aika arvokkaan auton kuntoa.
Siinä tapauksessa, että ed. Juhantalon aloitteen
lopussa oleva maininta siitä, että auto olisi mahdollista
hankkia myös sen jälkeen, kun on palannut Suomeen,
kahden kuukauden kuluessa, ei jostain syystä kävisi
elikkä jos auto tulisi hankkia vähintään
kuusi kuukautta ennen maahantuloa, olisi säädettävä niin,
että auton säilytys Suomessa onnistuisi, niin
ettei sitä tarvitsisi tarpeettomasti lähteä viemään
ulkomaille.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
jo moneen kertaan kehuttu ja perusteltu tätä aloitetta
monestakin eri näkökulmasta. Itse pääsin
läheltä seuraamaan tätä tilannetta,
kun velipoikani oli kahteen otteeseen palvelemassa rauhanturvatehtävissä,
ja hän kertoi kyllä, että se, että tällä toisella
kerralla hänet saatiin oikeastaan houkuteltua ja hakemaan
tähän erityistehtävään, johtui
nimenomaan autoedusta, joka houkutteli. Nimittäin ensimmäinen
jakso jäi kestoltaan liian lyhyeksi, että autoa
olisi voinut ollenkaan siltä reissulta Suomeen tuoda. On
siis niitäkin ongelmia, että kaikkein ensimmäinen
palvelusjakso ei ole niin pitkä, että se mahdollistaisi
ollenkaan auton tuonnin. Jo varmuus ja tietoisuus siitä,
että tämä rauhanpalvelutehtävä kestää niin
pitkään, että se täyttää vuoden
ehdon, ei ole aina mikään yksinkertainen ja helppo
asia, vaan täytyy perillä anoa esimerkiksi jatkoaikaa,
että tämä vuoden palveluksessaolo täyttyy.
En usko, että rauhanturvaajien autot yleensä — tätä nykyä ne
ovat yhä enenevästi käytettyjä, ehkä hyvin
arvokkaita autoja, mutta käytettyjä johtuen tästä ylärajasta — herättävät
mitään suurempaa kateutta suomalaisissa. Pikemminkin päinvastoin:
sanoisin, että nämä autot, jotka tuodaan
Suomeen, houkuttelevat myöskin muita ikätovereita
ja koulutettuja ihmisiä, hyviä nuoria miehiä ja
naisia, hakeutumaan näihin tehtäviin. Niihin on
muuten yhä vaikeampi saada nimenomaan koulutettua ja erityisosaamista
hallitsevia henkilöitä.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! On tietysti erinomaisen miellyttävä kuulla
näitä puheenvuoroja tekemäni lakialoitteen
johdosta. Tämä antaa uskoa ja luottamusta siihen,
että kerrankin voisimme lakialoitteen pohjalta saada jotain
täällä tehdyksi. Erityisesti se, mitä verojaostossa
on tänään kuultu ja mistä puheenjohtaja Ala-Nissilä ja
jaoston jäsen Laitinen kertoivat, antaa myös teknisen
mahdollisuuden aloitteen liittämiseksi tulevan autoverolain
muutoksen yhteyteen, ellei sitten muutoin, niin ainakin uuden rinnakkaisaloitteen
kanssa. Tekninen tie varmuudella löytyy.
Ed. Laitinen, kyllä tämä on ihan
oma aloite, mutta halusin tietenkin valiokuntamme suurimpien ryhmien
valiokuntavastaavien allekirjoituksen, jotta tämä saisi
hyvät siivet eteenpäinmenolleen, niin kuin tuntuu
nyt saavan. Valitettavasti ed. Kuosmanen halusi ymmärtää tämän
tärkeän asian väärin. Viittaan
muun muassa edustajien Mäkisen ja Lahtelan lausuntoihin
siltä osin. Ei tässä ole mitään
ristiriitaa muiden muuttoautontuojien edun kanssa. He vaan käyttävät
autoaan siellä työssä, ajavat joka päivä,
saavat säilöä haluamaansa paikkaan auton
ja pitää sen turvassa. YK-joukkojen asema on,
kuten tässä on ilmennyt, aivan toinen. Autot ovat
olleet vaaran alaisina, likaantuvia ja ryöstön
kohteina myös käytännössä hyvin
usein. Toivon aloitteelle hyvää menestystä.
Keskustelu päättyy.