Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Heikkenevä työllisyys näkyy
yhä enemmän kunnissa. Muutama poiminta viime päivien
lehtiotsikoista: Koulu tekee säästöohjelman,
Joensuu avaa jo budjetin, Kontiolahti ja Liperi tarkastavat suuntaa
keväällä, Vantaan kaupunki aikoo leikata
menoja 20 miljoonalla, Espoon verotulojen arvioidaan romahtavan
yli 200 miljoonalla, Kuopiossa vaaditaan kansanäänestystä lomautuksista.
Yhä useampi kunta pohtii nyt myös veroäyrin korotusta yhtenä lääkkeenä talousvaikeuksiin.
Samaan aikaan hallitus ylpeilee Euroopan suurimmilla veronalennuksilla:
3 miljardia euroa tämän vuoden päätökset.
Herra valtiovarainministeri, kunnat avaavat siis budjettejaan, mutta
eikö olisi oikeampaa, että hallitus avaisi oman budjettinsa?
Tinkimällä yksi kolmasosa päätetyistä veronalennuksista
voitaisiin pelastaa koulun, terveydenhuollon, vanhustenhoidon ja
päivähoidon peruspalvelut.
Arvoisa ministeri, oletteko valmiita arvioimaan veropäätöksenne
uudelleen ja tekemään kuntapalvelujen pelastuspaketin
ilman, että tarvitsee ottaa euroakaan lisää velkaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on budjettinsa antanut ja tehnyt,
ja pidämme sitä erittäin hyvänä.
Nyt täytyy vaan katsoa muun muassa tämän
lisätalousarvionkin jälkeen, kuinka elvytystoimet,
myös kotimaisen kysynnän elvytystoimet, purevat.
Nehän eivät pure aivan juuri nyt heti vaan tulevat
aina viiveellä. Esimerkiksi rakennushankkeet aloitetaan
heti, kun päätökset on saatu tehtyä.
Eri maissa käytetään erilaisia instrumentteja, ja
meidän mielestämme on erittäin tärkeää se, että eläkkeensaajien
ja palkansaajien ostovoima myös kasvaa. Emme ole siis valmiita
leikkaamaan eläkkeensaajien ja palkansaajien ostovoimaa
vaikkapa tuloveronkevennysten perumisella edes osittain, koska pidämme
tärkeänä sitä, että ostovoima
ihmisillä kasvaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä siis tarkoittaa, että te
ette ole avaamassa veronalennuksia; sen sijaan te olette valmiit
kyllä leikkaamaan palveluja ja siirtämään
veroäyrin korotuksen kautta vastuun kunnille. Teidän
tuloluokassanne ilmeisesti veronalennukset tarkoittaisivat noin
1 000 euron alennusta vuodessa. Jos tinkisitte siitä yhden
kolmasosan, 300 euroa, niin teille jäisi vielä 700
euroa mutta ei tarvitsisi lomauttaa opettajia eikä sairaanhoitajia
eikä myöskään viedä heidän
lomarahojaan.
Keskusta on puolestaan esitellyt oman lääkkeensä tähän
tilanteeseen. Sekään ei näytä olevan
veropäätösten tarkistaminen. (Oikealta:
Populistinen juttu!) Keskusta esittää kuntien
lomarahojen leikkausta. Asiasta pitäisi keskustan mukaan
sopia keskitetysti, ettei 350 kunnassa tarvitse asiasta neuvotella
erikseen. En kannata tätä tietä, sillä kuntien
työntekijät ovat palkkansa ansainneet. Tässähän
siirretään hallituksen veronalennusten maksu kuntien
työntekijöille, naisvaltaiselle alalle 400 000
työntekijän joukolle.
Arvoisa ministeri, tiedän, että vastaaminen
ei ole helppoa, ja silloin tällöin olen huomannut, että te
ette mielellänne anna konkreettisia vas-tauksia, mutta
kysyn nyt teiltä tämän salin edessä:
Oletteko te valmiit siis suosittamaan tätä tietä kunnille
eli lomarahojen leikkausta ratkaisuksi näihin talouspulmiin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kyllä minä mielelläni
Suomen kansan edessä vastaan, eikä tämä mitenkään
vaikeaa ole. Jos te ajattelette, että ministerin tulotasosta,
johonka te taisitte joskus aikaisemmin vetää suurituloisen
rajan, vaikkapa tästä palkkaluokasta, ylöspäin
kaikilta poistettaisiin tuloveronkevennys, niin jos oikein muistan,
niin sillä taidetaan säästää 40
miljoonaa euroa. Jos se siirretään jonnekin muualle
tai kuntien valtionosuuksiin, niin sillä ei kovin paljon
saada aikaan. (Ed. Tennilä: Onko siihen valmius?) Toisaalta
ne veronkevennykset, jotka ovat pois kuntien verotuotoista, me kompensoimme
valtionosuuksina, niin kuin tähänkin saakka on
tehty, eli veronkevennys ei sinänsä aiheuta tulomenetyksiä kunnille.
Kunnat ovat aivan samalla tavalla kuin valtio tässä taloudellisessa
tilanteessa hyvin kireällä, erityisesti ne kunnat,
joissa on paljon ollut yhteisöverotuloja. Hallitus katsoo
kehysratkaisun yhteydessä, mitkä ovat niitä oikeita
keinoja vahvistaa kuntien taloutta ja mitkä ovat niitä kuntia
erityisesti, jotka tästä finanssikriisistä kärsivät.
Niitten kuntien, jotka eivät ole hyvinäkään
aikoina saaneet talouttaan balanssiin, elämä ei
varmasti tule helpottumaan, mutta siellä esimerkiksi (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) lisäraha ei välttämättä auta;
tarvitaan rakenteellisia uudistuksia sekä palveluihin että kuntarakenteeseen.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä peruskysymys on se,
että hallitus ottaa turhaa velkaa. Se ei työllistä eikä kohdennu
oikein. Suurin osa talousasiantuntijoista on meidän kanssamme
samaa mieltä. (Ed. Salo: Ei ole!) Suurituloisille kohdennetut
verohelpotukset eivät työllistä. Meidän
demarien näkemys on se, aivan niin kuin todettiin, että merkittävä osa
siitä summasta pitäisi siirtää kuntatalouteen
ja sen rinnalla myöskin kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
sosiaaliturvan parantamiseen.
Luimme tänään lehdestä,
että Ranskassa presidentti on tehnyt veropaketin, joka
kohdennetaan nimenomaan kaikkein pienituloisimmille. Se on se poliittinen
linja, jota me haluaisimme täällä ja johon
Ranskan sosialidemokraatit ovat saaneet Ranskan porvarihallituksen
menemään. Kannamme aitoa huolta yhteisvastuusta
ja solidaarisuudesta yhteiskunnan kaikkein pienituloisimpia, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) työttömiä, eläkeläisiä ja
lapsiperheitä, kohtaan. Miksi te ette tee niin kuin Ranskassa
on tehty?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Me emme tee monessakaan asiassa niin kuin Ranska
emmekä tee myöskään niin kuin Britannian
labour, jos se on teille, niin kuin joku sanoi jossakin vaiheessa,
malliesimerkki. Siellä alennetaan minun mielestäni
täysin turhaan yleistä arvonlisäveroa,
mikä ei kyllä todellakaan työllistä.
(Ed. Gustafsson: Vastatkaa, mitä te teette pienituloisille!)
Kun ed. Heinäluoma on määritellyt
suurituloisen rajan noin 9 000 euroon, toistan vielä sen, että jos
sieltä haluttaisiin ottaa kaikki veronkevennykset pois,
niin se olisi noin 50 miljoonaa euroa tai vähän
alle itse asiassa, (Välihuutoja vasemmalta) ja jos tämä ratkaisee
kaikki pulmat — enpä oikeastaan usko.
Mitä tulee Ranskaan, niin siellä esimerkiksi muutamat
muut etuudet ovat huomattavasti vaatimattomampia kuin Suomessa.
Monessa maassa joudutaan tekemään erityisiä kohdennettuja paketteja
erityisesti pienituloisille sen takia, että siellä automaattiset
vakauttajat, kuten sosiaalietuudet, ovat vaatimattomampia kuin Suomessa ja
vaikkapa Ruotsissa. Meillä tilanne on toinen. Sen takia
ei voi yksinomaan maita verrata keskenään.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Viime viikon Helsingin Sanomissa maamme johtava
köyhyysasiantuntija, kirkon diakoniatutkimuslaitoksen rehtori
Hiilamo, kritisoi sitä, että tämä hallitus
on unohtamassa kaikkein köyhimmät. Voitte lukea
sen Helsingin Sanomien yliökirjoituksen. Hän oli
hyvin kriittinen siinä, että hallitus nyt ohittaa
Suomen pienituloiset ihmiset ja tulee aivan liian myöhään
auttamaan heitä — tämä oli siis
sitoutumattoman asiantuntijan näkemys. On turha nyt viisastella
sitten, mikä Ranskassa on sosiaaliturvan taso tai ei, kun
Suomessa asiantuntijat kritisoivat hallitusta siitä, että se
tulee näillä sosiaaliturvaparannuksillaan liian
myöhään. (Ed. Salo: Haluatteko sellaista?
Mikä on kysymys?) — No, eikö näin
ole? — Minä kysyn: Onko luettu Helsingin Sanomia?
(Naurua)
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Varmasti aina on parantamisen varaa pienituloisten
etuuksissa, mutta kyllä minä olen erittäin
tyytyväinen siitä — en oletakaan, että saan
teiltä tai hallitus saa teiltä tunnustusta siitä — että esimerkiksi
pienimpiin äitiys-, isyys- ja sairauspäivärahoihin
171 euroa kuussa tulee lisää, ja nämä eivät
näy missään tilastoissa vielä. Tämä on
selkeä poliittinen ratkaisu. Meillä tulee myös
pienimpiin eläkkeisiin korotus 2011. Valitettavasti emme
voi taloustilanteesta johtuen tehdä sitä aikaisemmin,
mutta sekin on selkeä, erittäin suuri parannus
ja vaatinut poliittista päätöksentekoa.
Tähän mennessä jo kansaneläkkeisiin on
tullut merkittävä korotus, tasokorotus 20 euroa
plus sitten vielä kuntien kalleusluokituksen poistamisen
seurauksena yhteensä noin 50 euroa. Kyllä tätä työtä on
tehty. On väärin väittää, että kaikkein
pienituloisimmille ihmisille ei olisi annettu yhtään
mitään. Kaikkein suurin haaste meillä kaikilla
on työllisyys. Mitä enempi on työllisyyttä,
enempi työpaikkoja, sitä vähempi meillä on
pienituloisia ihmisiä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ei tästä nyt, ministeri
Katainen, selvitä sillä, että puhutaan
suurituloisten veroista. Sanoin, että jos tingitään
kolmasosa teidän päättämistänne
verojen ja maksujen alennuksista, niin koko kuntatalouden palvelut
on hoidettu. Älkää vääntäkö sitä pelkästään
siksi, että teidän tarvitsisi ainoana tämä hoitaa.
Kyllä minä sen ymmärrän, että jos teidän
verojanne vaan lasketaan hiukan vähemmän, niin
se ei riitä.
Mitä tulee Englantiin, niin totean, että siellä on
tehty arvonlisäveronalennus määräaikaisesti. Täällä te
teette kaikki nämä veroratkaisut pysyviksi ja
sitä kautta hukkaatte valtion veropohjan ja tuotatte kunnille
nämä vaikeudet.
Sitten te ette vastannut itse kysymykseeni:
Oletteko te suosittamassa kuntien työntekijöille
lomarahojen leikkausta? Onko tämä teidän suosituksenne,
niin kuin keskustalla tämä on?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Täällä hallituskumppanit
eivät ihan tiedä, mistä heitä syytetään,
mutta hallitus tekee sen, mitä hallitus pystyy tekemään
kuntatalouksien eteen. Jokainen kunta tekee sitten omat päätöksensä.
Minä en lähde suosittelemaan, mikä on
kullekin kunnalle parasta, koska siellä tiedetään
se kuntatalouden tilanne ja ne keinot parhaiten. Päätöksentekovallan
ja myös vastuun pitää olla kunnissa.
Otin vaan kantaa tähän suurituloisten verotukseen,
koska te sanoitte, käytitte esimerkkinä, että vaikkapa
ministerin tulon yli menevien osalta voitaisiin alentaa vähemmän
tai ei ollenkaan. Sitähän tässä on
kuultu useimpina päivinä, useimpina viikkoina,
että on väärin, että tuloveronkevennyksiä annetaan
muualle tai kaikille. Kysymys on vaan siitä, että me
uskomme, että eläkkeensaajat ja palkansaajat tarvitsevat
ostovoimaa. Me emme ole valmiita lähtemään
siihen kelkkaan, jota te tarjoatte, että heiltä leikattaisiin ostovoimaa,
mitä tuloveronkevennyksen pienentäminen käytännössä tarkoittaa.
Tämä on hyvä tietää nyt
jokaisen, että jos tuloveroa halutaan keventää vähemmän
kuin mitä hallitus esittää, se tarkoittaa,
että eläkkeensaajilta (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
ja palkansaajilta leikataan ostovoimaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Te puhutte täällä jälleen
kerran hienosti, että te olette alentamassa veroja, mutta
mikä on totuus? Sitten mennään kuntiin,
ja siellä nostetaan veroäyriä kaikkein
pienituloisimmilta, ministeri Katainen. Siitä te ette puhu
täällä yhtään mitään.
Te täällä otatte kunnian näistä hyvistä päätöksistä, niin
kuin veronalennuksista, ja sitten te panette kunnat tekemään
tämän likaisen työn, nostamaan veroäyriä,
tinkimään palveluja, viemään kunnan
työntekijöiltä lomarahat. Mikä on
teidän vastauksenne tähän kuntien veroäyrin
nostopaineeseen? Tässä on Kainuun maakuntajohtajan lausunto,
joka sanoo, että ei ole mahdollista Kainuussa enää nostaa
2 veroäyriprosentilla veroja, niin kuin nyt näyttää olevan
Kuntaliiton arvion mukaan tehtävä, jotta tämä kuilu
saataisiin umpeen.
Mitä te sanotte näille kuntapäättäjille,
jotka nyt avaavat parhaillaan budjettia? Te ette halua avata omaa
budjettia ettekä omaa verolinjaa, panette kunnat tekemään
tämän työn.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Sanon vaikka sen, että kelamaksun poisto
tuo kunnille noin 250 miljoonan euron hyödyn, (Ed. Skinnari:
Paljonkos se on kuntaa kohti?) ja tämän saa ainoastaan
silloin, jos on kunnassa työntekijöitä,
niin kuin kunnassa on työntekijöitä.
Jokaisen ihmisen kohdalla maksurasite pienenee. 250 miljoonaa on
iso raha, varsinkin kun sitä vertaa vaikkapa Kuntaliiton
viime viikolla antamiin tavoitteisiin. Siellä Kuntaliitto
otti rahanlisäys-, veropohjamuutosten ohella esille sen,
että täytyy jatkaa rakenneuudistuksia sekä palvelurakenteessa
että kuntarakenteessa, täytyy jäädyttää palvelujen
lisääminen, ettei enää lisätä palveluja
vaan että jäädytetään
ne vaikkapa viime vuoden tai edellisvuoden tasolle — ihan
hyvä taso sekin — ja keskitytään
ydintoimintoihin. Tästä se paketti muodostuu.
On täysin väärää informaatiota
väittää, että kaikki taloudelliset
ongelmat kaikissa suomalaisissa kunnissa voidaan ratkaista pelkästään
sillä, että valtio antaa lisää rahaa.
Esimerkiksi terveyskeskusten kohdalla noin 20 prosenttia suomalaisista
elää (Puhemies: Minuutti on kulunut!) semmoisten
huonojen terveyspalvelujen ympärillä, ja tässä ei
raha ratkaise. Siellä on kuntia, jotka tekevät
pienellä rahalla hyvää, ja on kuntia,
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) jotka tekevät huonoa suurella
rahalla.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä te, ministeri Katainen,
nyt todella pelaatte kovaa peliä. Tämä retoriikkapuoli,
tämä puhepuoli, toimii kyllä ja teidän
ajatusmallinne noin teoriassa, kun te pyörittelette summia
ja pyörittelette asioita. Kuntaliiton esitys oli miljardi
euroa, se oli se pohjaesitys. 2 miljardia on se rahoitusvaje, joka
siellä on. He esittivät miljardia rahana, mutta
eihän tässä ole kyse siitä,
ovatko ne miljardeja vai satoja miljoonia. Kyse on siitä,
että ihmiset saavat säilyttää työpaikkansa, ihmiset
saavat palveluja, ja ne ovat nyt vaarantumassa tällä teidän
politiikallanne. Määräaikaisia työsopimuksia
ei uusita, sijaisia ei palkata — tämä on
tätä päivää, reaaliaikaista
todellisuutta. Kunnat nostavat — veikkaan, että tänä vuonna vähintään
sata kuntaa nostaa — veroprosenttia. Siellä palvelumaksut
nousevat, siellä nousevat kiinteistöverot. Nehän
ne ovat niitä toimia, jotka kääntyvät
itseään vastaan, kun te puhutte maan elvytyksestä,
te puhutte työllistämisestä.
Arvoisa herra valtiovarainministeri, oletteko te perehtynyt
siihen tilanteeseen? Oletteko te käynyt kuntien kanssa
sen läpi vai puhutteko te nyt vaan aivan omalla tuntumallanne
näistä kokonaisuuksista? Palveluista, kansalaisten
palveluista, (Puhemies: Minutti on nyt kulunut!) on kyse.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Olen käynyt muun muassa Kuntaliiton kanssa
tällä viikolla hyvinkin tarkkaan sen läpi, mitä he
ovat esittäneet. Siihen kannattaa todella perehtyä.
Ehkä ministeri Kiviniemi voi siitä vielä tarkemmin
sanoakin. Me olemme kaikki samassa veneessä. (Ed. Martti
Korhonen: Ei se kuulosta kyllä siltä!) Eivät
nämä ongelmat ratkea sillä, että aina
huudetaan jokaiseen erilliseen asiaan satoja miljoonia lisää.
Hallituksella on vastuu toisin kuin ehkä muilla siitä,
että julkisessa taloudessa, jossa kunnat ja valtio ovat
samassa veneessä — meillä on vain yhdet
veronmaksajat — pysyy joku tolkku eli että tämänkin
kriisin aikana me pystymme toimimaan niin, ettemme ylivelkaannu,
ja tässä tarvitaan valitettavasti sekä valtion
vastuunkantamista että kuntien vastuunkantamista.
Mitä tulee kuntien rahoituspohjan vahvistamiseen, siihen
liittyvät päätökset tehdään
kehyspäätöksessä erikseen.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Näissä luvuissa, joita ed. Korhonen
esitteli, oli virhe: siis kuntatalouden vaje arvioiden mukaan tänä vuonna
ei ole 2:ta miljardia euroa vaan noin 400 miljoonaa euroa, vähän
alle, tämänhetkisten lukujen valossa, jotta saataisiin
ikään kuin plussalle tilinpito. Mutta tämä Kuntaliiton
esityshän ei myöskään ole — siis
tämä miljardi euroa — tälle
vuodelle, vaan se on jaksotettu kahdelle eri vuodelle.
Niin kuin täällä on useaan eri otteeseen
sanottu, tulemme sekä ensi viikolla hallituksen puolivälitarkistuksessa
että kehysriihessä katsomaan tätä kuntatalouden
kokonaistilannetta ja etsimään niitä keinoja,
jotka parhaiten soveltuvat juuri niihin kuntiin, jotka kohtaavat
tämän taantuman ensimmäisinä.
Niitä kuntia ovat nimenomaan ne, jotka ovat erittäin
paljon riippuvaisia yhteisöverotuotoista.
Mutta tämä taantuma on sellainen, että kaikkea
vastuuta ei voi sysätä pelkästään
valtiolle vaan myös kuntien pitää pystyä tehostamaan
toimintaansa, ja siinä on erittäin paljon tehtävää. Viime
vuonna kuntien menot kasvoivat lähes 8 prosentin vuosivauhtia,
(Ed. Erkki Virtanen: Kenenkä ansiota se on?) ja jokainen
ymmärtää, että silloin tulee
se pää vetävän käteen
ennemmin tai myöhemmin. Se ei voi jatkua.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ei hirveästi varmaan kansalaisia
lohduta se, kun me intämme täällä sadoista
miljoonista tai miljardeista. (Ed. Salo: Kuka inttää?)
Kyse on niistä palveluista, siitä, miten ne palvelut
pystytään tuottamaan sinne kansalaisille terveydenhoidossa,
päivähoidossa, vanhustenhoidossa jne. jne. Niitä ei
pystytä turvaamaan tällä hetkellä,
se on faktaa. Minä tapaan kumminkin viikoittain kuntapäättäjiä,
minä olen itse ollut valtuustossa. Oulu joutuu tekemään
luultavasti lähitulevaisuudessa päätöksiä,
joissa katsotaan, mistä niitä menoja voidaan ottaa
pois. Se on totta, se on yhteisvastuuta, mutta tällä hetkellä kunnat,
herra valtiovarainministeri, eivät selviä, jos
sinne ei tule lisää rahaa.
Mikä se summa sitten on, niin haetaan se summa, mutta
turvataan ne palvelut. Onko teillä valmiutta siihen, herra
valtiovarainministeri? Minusta tämä ei ole mikään
hymyasia enää. Ne ovat peruspalveluita, ne ovat
niitä jokapäiväisiä ihmisten
palveluita, joista tässä on kyse. Onko teillä valmiutta
puolueen puheenjohtajana myös suosittaa sinne kuntiin,
että sieltä ei lomauteta, ettei määräaikaisia
työsopimuksia panna katkolle, koska sitä tehdään
tänä päivänä, ja ne
ovat (Puhemies: Minuutti on kulunut!) poliittisia päätöksiä,
joihin puolueet voivat vaikuttaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Lomautukset ovat erittäin huono keino paikata
kuntien taloutta. Se kertoo yleensä siitä, että silloin
ei ole pitkälläkään aikajänteellä osattu
hoitaa taloutta vastuullisesti. Totta kai on olemassa niitä kuntia,
joissa tapahtuu vaikkapa jonkun ison tuotantolaitoksen poistuminen,
joissa työttömyys lisääntyy
räjähdysmäisesti kerralla, tai sitten
on semmoisia kuntia, joissa yhteisöveron tuotto on ollut
merkittävä osa kunnan tulopohjasta ja se romahtaa.
Me kaikki, jotka olemme kuntapäättäjiä,
tiedämme, että kuntapalveluita tuotetaan hyvin
erilaisilla rahamäärillä. On sellaisia
kuin vaikkapa oma kotikuntani, joka on vuosikymmenet hoitanut kaikkein
edullisimmin koko maakunnassa kuntapalvelut, ja veikkaisinpa, että ne
ovat koko maakunnan laadukkaimmat, ja sitten on olemassa niitä,
jotka käyttävät tolkuttoman määrän
rahaa, mutta laatu ja palveluitten saatavuus eivät ole
niin hyvät kuin jossakin muualla. Eli tämäkin
on totta. Ja yhtä lailla se on totta, että yhteisöverotuottojen
romahtaminen on kiristänyt kuntataloutta. Nimenomaan tähän akuuttiin
vaivaan me etsimme niitä keinoja, (Puhemies: Minuutti on
kulunut!) joita voidaan käyttää vaikkapa
tilapäisesti kehysriihessä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun-tien talouteen merkittävästi
vaikuttavat verotulot, ja sen tähden hallituksen politiikassa,
joka on elvyttävää, ykkösasiana
on työllisyyden turvaaminen ja mahdollisimman monien käsien
pitäminen mukana työelämässä.
Toinen hyvin tärkeä asia on kuluttajien luottamuksen
ylläpitäminen. Tämänkaltaiset
keskustelut, joissa yritetään syyllistää Suomen
hallitusta sellaisista toimista, jotka tulevat kaukaa kansainvälisiltä markkinoilta,
järkyttävät
suomalaista kuluttajaa. Sen tähden meidän pitäisi
kaikkien yhdessä yrittää vaikuttaa siihen,
että kuluttajien, nimenomaan niiden ihmisten, joidenka
ostovoima kasvaa, luottamus ja kulutustaso pysyisivät korkealla
ja sitä kautta ihmisten työllisyystilanne pysyisi
hyvänä. Sen tähden kysynkin, arvoisa
valtiovarainministeri:
Uskotteko te, että tämänkaltainen
keskustelu, jossa pelotellaan kuntapalveluilla, lisää kulutta-jien
luottamusta, vai toimiiko tämä päinvastoin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! On erittäin vaikea vastata tuohon kysymykseen.
Vaikeuksista ja huonoistakin asioista pitää tietysti
puhua avoimesti. Ne eivät parane, jos niitä pidetään
veran alla. Mutta kyllä tietysti meidän jokaisen
pitää omilla toimillamme myös tuoda esiin
ne tosiasiat, jotka ovat kuitenkin tässäkin taloudellisessa
tilanteessa hyvin. Valtaosalla ihmisistä — erityisesti
valtaosalla eläkkeensaajista mutta myös palkansaajista — ostovoima
nousee valtavasti, paitsi niillä ihmisillä, jotka
jäävät työttömiksi.
(Välihuutoja) Me toivomme, että ne ihmiset, joilla
ostovoima kasvaa, käyttävät palveluja,
ostavat tuotteita, joilla pidetään talouden pyörää pyörimässä enempi
kuin mitä se pyörii, ilman että tämä ostovoiman
kehitys olisi niin runsasta, ja että tuodaan myös
esille ne hyvät asiat, että me kaikesta huolimatta
olemme pystyneet tekemään merkittäviä satsauksia kaikkein
pienituloisimpien ihmisten arkipäivään,
ja että yritetään pitää työllisyydestä kiinni, koska
siitä tämä kansakunta elää myös
jatkossa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen tekemät veroratkaisut
tälle vuodelle ovat tärkeitä tavallisten
palkansaajien ja eläkkeensaajien kannalta. Ed. Heinäluoma,
noin 95 prosenttia näistä veronalennuksista menee
nimenomaan pieni- ja keskituloisille ihmisille. (Vasemmalta: Ei
pidä paikkaansa!) Työllisyyden, joka on kaikkein
tärkeintä, edistämisen kannalta olisi
tärkeätä hillitä yritysten ja
myös kun-tien kustannustason nousua. Olen esittänyt,
että maassamme solmittaisiin laaja yhteisvastuusopimus,
jossa palkansaajat yhtäältä pidättäytyisivät tänä ja
ensi vuonna uusista sopimusperusteisista palkankorotuksista, mutta
toisaalta myös yritykset pidättäytyisivät
johtajille annetuista palkankorotuksista ja heille annettavista
uusista osake- ja optiopalkkioista, jotka varsinkin tässä tilanteessa
ovat usein suoranaisia lahjoja.
Onko hallitus osaltaan esimerkiksi vuoden 2010 veroratkaisulla
valmis edistämään tällaisen yhteisvastuusopimuksen
syntymistä tai siis tällaisen yhteisvastuun kantamista?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Palkansaajapuolella ja muuallakin on aiheellinen
huoli työllisyydestä. Näin ollen palkkaratkaisulla
on erittäin merkittävä vaikutus työllisyyteen,
erityisesti tämmöisessä tilanteessa,
mutta myös tulevaisuudessa. Sen takia siellä on
ollut myös vahvasti esillä tuloverotuksen alentamisen
vaikutus, se, voisiko ostovoimaa kasvattaa osittain tuloverotuksen
keventämisellä sen sijaan, että koko
ostovoimaan pitäisi ottaa vain nimelliskorotukset. Hallituksella
on takuuvarmasti halu ja mahdollisuus olla rakentamassa semmoista
yhteistä ymmärrystä, jossa palkankorotukset
ovat työllisyyttä lisääviä,
ei sitä vähentäviä, ja jossa
voidaan katsoa ostovoimaa myös tuloverotuksen keventämisen
kautta. Tosin se liikkumavara on kohtuullisen rajallinen, mutta
kuitenkin.
Toivoisin, mitä tulee yritysjohdon omaan palkitsemiseen,
että siinä oltaisiin erittäin pidättyväisiä,
koska me tarvitsemme sitä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta,
ja kenenkään oikeustajuun ei mahdu se, että toisilla
bonukset juoksee ja toisilla työpaikka menee.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Palaan kuntapalveluihin, joiden suhteen ollaan
todella vakavassa tilanteessa, sillä jo ennen tätä talouskriisiä terveyskeskukset,
lastensuojelu, kouluterveydenhuolto ja vanhustenhoito olivat monin
paikoin ahdingossa. Kyllä me, ministeri Katainen, tämän
yhdessä totesimme esimerkiksi eduskuntavaalipaneeleissa.
Jotta kunnissa ei pakon edessä nyt tehtäisi kohtalokkaita
leikkauksia, niin nyt tarvitaan sellaisia nopeita ratkaisuja hallituksen
taholta, jotka synnyttävät myös kunnissa
luottamusta siihen, että valtio hoitaa vastuunsa palvelujen
turvaamisesta.
Tuossa hallituksen tuoreessa lisätalousarviossa ei
ollut mitään helpotusta kuntatalouteen, mutta
kristillisdemokraatit ehdottivat 200 miljoonan euron valtionosuuksien
lisäystä ikään kuin ensiapuna.
Toivon, että nyt ette vetoa pelkästään
tähän tulevaan kehysriiheen, kun kysyn:
Mikä on hallituksen vastaus kunnille ja kuntapäättäjille
tässä tilanteessa? Millä tavalla hallitus tulee
vastaan?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Olemme täällä jo
useamman ministerin suulla useampaan kertaan kyselytunnilla vastanneet,
että tuossa hallituksen puolivälitarkastelussa
ja sitten kehysriihessä tulemme katsomaan tätä kuntatalouden
tilannetta kokonaisuutena ja etsimään ne ratkaisut,
joilla parhaiten helpotettaisiin kuntien ahdinkoa.
Paras tapa ei todellakaan ole se, mitä kristillisdemokraatit
ovat esittäneet, eli valtionosuuksien lisääminen
tässä tilanteessa, vaan paras tapa olisi juuri
se, että voisimme tätä yhteisövero-osuutta kunnille
nostaa. Valtionosuudethan kasvavat tänä vuonna
verrattuna viime vuoteen, eli siinä on tulossa korotus,
mutta yhteisöverot romahtavat siitä noin 1,5 miljardista
alle miljardiin kuntien osalta. Eli kyllä tämä tilanne
on tiedossa erittäin hyvin hallituksessa, ja parhaillaan
valmistelemme sitä, miten auttaisimme myöskin
kuntia tästä taantumasta selviytymään.
Kyllä tässä tarvitaan vastuunottoa sekä kunnilta
että valtiolta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten mielestä verot
pitää asettaa maksukyvyn mukaan. Se on oikeudenmukaista, se
on kohtuullista. Teillä on nyt hallituksen puolivälitarkastelu.
Siinä teillä olisi oiva mahdollisuus avata tämä verolinja,
mutta mitä hallitus on tehnyt? Ei ole kauaa siitä,
kun te leikkasitte työttömien yhdistysten tukia,
ja nyt tulee lisää työttömiä.
Olisi erittäin tärkeää resursoida
niin, että siellä pääsisivät
ihmiset uudestaan työn syrjään kiinni
ja pitämään työkuntoa yllä.
Mutta varsinaisesti haluan kysyä siitä, että kun Suomi
meni Euroopan unionin kautta valuuttayhteistyöhön,
puhuttiin Emu-puskureista: kun tulee paha päivä,
niin käytetään Emu-puskureita. Missä ne
puskurit nyt ovat, ja miksei niitä nyt käytetä suomalaisen
työn hinnan alentamiseen, jotta duunarit pysyvät
töissä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Paras puskuri on se, että julkinen
talous on hyvässä kunnossa. Valitettavasti tässä globaalissa
talousmurheessa eivät mitkään puskurit
auta. Se ei auta, että me ikään kuin pumppaisimme
markkinoille vaan rahaa, rahaa, rahaa, jos ei ole suomalaisille
tuotteille kysyntää. Se tässä on
se pulma. Sen takia kaikkialla Euroopassa tällä hetkellä ollaan
huolissaan elvytystoimien mittaluokasta ja mittavuudesta. Elvytystoimilla
me emme pysty valitettavasti kaikkia ongelmia ratkaisemaan. Nyt
jo kollegani Saksasta — sosialidemokraatti, pätevä ministeri — toteaa
tämän päivän Financial Timesissa,
että hän on huolissaan eurooppalaisten maitten
ylielvytyksestä ja siitä, mitä tapahtuu,
kun käytetään niin paljon rahaa velaksi,
(Ed. Salo: Ylielvytys!) mitä tämän jälkeen — vuoden,
parin päästä — tapahtuu. Eli
tässä ei voi oikeastaan mitään
muuta kuin pitää vaan maltti päässä,
yrittää pitää kohtuullinen työllisyys
sen verran kuin (Puhemies: Minuutti on kulunut!) suomalaisilla toimilla
tehdään ja yrittää olla ylivelkaantumatta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Zyskowicz alkoi puhua yhteisvastuusta,
minä valpastuin heti (Naurua — Ed. Zyskowicz:
Hyvä!) ja arvelin, että jokohan olisi mies tullut
tuntoihinsa, kun on kymmeniä vuosia vastustanut köyhien
aseman parantamista. Mutta ei. Nyt pitäisi duunareitten
olla sitten ilman palkankorotusta. Sehän oli se teidän
yhteisvastuunne. Mitä yhteisvastuuta siinä on,
että Katainen antaa itselleen 120 euroa kuukaudessa veronalennusta, mutta
työttömille ei anna mitään?
Ei tullut euronkaan korotusta työttömille eikä myöskään
pääosalle eläkeläisistä.
Niin se meni. Totta te tunnette tämän oman ratkaisunne.
Mitä yhteisvastuuta se on, että Kelalta otetaan tuloja
pois 800 miljoonaa euroa, annetaan työnantajille tämmöinen
jättilahjoitus (Ed. Laakso: Se on perusturvasta pois!) — joka
on perusturvasta pois. (Ed. Zyskowicz: Ei ole!) — Miten
nyt nostetaan työmarkkinatukea, kun Kelan rahat annetaan
kapitalisteille? Ei sosialidemokraatitkaan tästä puhuneet
mitään, koska siellä oli heidänkin miehiään
tätä erikoista ratkaisua tekemässä. Mutta
me puhumme.
Miksi Kelalta vietiin rahat? Te tiedätte, mitä on
tekeillä. Eli nyt tuli sellainen tilanne jatkoonkin, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) että ei ole rahaa Kelalla nostaa
näitä pieniä etuja.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Olisiko ollut pikkuisen populismin sävyä tuossa
puheessa? (Ed. Tennilä: Ei tippaakaan!) Mutta erittäin
hyvä puheenvuoro siitä huolimatta.
Kelamaksun poisto on parasta, mitä työeläkkeensaajille
voi tapahtua. (Ed. Tennilä: No, entä perusturva?)
Kaikki, jotka vastustavat kelamaksun poistoa, vastustavat työeläkkeitten
turvaamista. Tämä on aivan keskeinen kysymys.
Jos me mahdollistamme sen, että palkansaajat omasta pussistaan
ja työnantajat omasta pussistaan rahastoivat työeläkkeitä tulevien
vuosien varalle enempi kuin mitä on aiemmin päätetty,
se on parasta turvaa työeläkeläisille
tulevina vuosina. Tämä on oikein. Tämä on
niin tosi kuin joku asia voi olla.
Minä tiedän, että täällä on
edustajia, jotka ovat sitä mieltä, että palkansaajille
ei pitäisi kompensoida työeläkkeen maksun
korotusta. Minä olen toista mieltä, hallitus on
toista mieltä. On edustajia, jotka ovat sitä mieltä,
että työnantajille ei pidä kompensoida
sitä, että he maksavat enempi työeläkemaksuja.
Me olemme toista mieltä. Me haluamme, että sekä palkansaaja
että työnantaja pystyvät työllistämään,
etteivät työllistämisen kustannukset
ole kohtuuttomat, ja (Puhemies: Minuutti on kulunut!) me haluamme
työeläkkeet turvata.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme kyllä yhdestä asiasta
samaa mieltä, että jotain historian siipien havinaa
on, ja se on nimittäin se, että kuulimme juuri
löysimmän puheenvuoron, mitä yksikään
valtiovarainministeri koskaan tässä salissa on
käyttänyt. (Kokoomuksesta: Ohhoh!) Siis te todellakin
olette sitä mieltä, että te annatte miljardin
pois valtion rahoitusta ja lupaatte jatkossa hoitaa kaikki työeläkemaksujen
korotukset valtion pussista. Kysyn vaan:
Mikä ikiliikkuja siellä teidän selkänne
takana oikein on? Jos te hoidatte kaikki työeläkemaksujen
korotukset jatkossa, niin kukahan ne mahtaa hoitaa? Onko teillä joku
setelipaino siellä, vai onko niin, että ne pitää kuitenkin
kerätä kansalaisilta? Jos niitä eivät
maksa työnantajat, niin sitten ne maksaa valtio, ja valtion
tulot tulevat valtaosin tavallisilta suomalaisilta, joten katsokaa, mitä puhutte.
Te teette tällä hetkellä politiikkaa, jossa
3 miljardia euroa pannaan näihin veron-alennuksiin ja maksunalennuksiin,
kaikki velkarahalla, kaikki velkarahalla siirretään
tulevaisuuteen, ei määräaikaisia, niin
kuin muualla Euroopassa, vaan pysyviä veroratkaisuja velan
päälle. Siinä on teidän, valtiovarainministeri,
loistava linjanne.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En ihan ymmärtänyt tuota
puheen alkupuolen logiikkaa. Me vaan olemme sitä mieltä,
kuten työmarkkinajärjestöt olivat — sekä palkansaajajärjestöt
että työnantajajärjestöt — että työeläkemaksuja
pitää nostaa ja on järkevää nostaa
etupainotteisesti. (Ed. Kangas: Kuka sen miljardin maksaa?) Ja kun
niitä nostetaan, niitä on järkevää kompensoida.
Me emme ole siis sitä mieltä, että palkansaajien
ostovoimaa syötäisiin myös sitä kautta,
että maksuja aina vaan nostetaan. Palkansaajat ja työnantajat
maksavat osuuden, ja tämä osuus, joka oli kelamaksun
osalta, tullaan perimään muina veroina takaisin.
(Välihuutoja) Se on päivänselvä asia.
Ette kai te nyt sitä vastusta, kun te vastustatte, että sitä kerätään jostakin,
niin pitäähän se jostakin kerätä sitten.
Se, mikä tässä logiikassa uupuu,
on se, että sosialidemokraattien vaihtoehdossa tai vaihtoehdoissa — minä en
tiedä, mikä nyt otetaan loppujen lopuksi käyttöön — veronkevennyksistä ainakin
osa, ellei kaikki, kompensoidaan muilla pysyvillä menolisäyksillä,
mikä aiheuttaa aivan vastaavan suuruisen velkaantumisen.
Eli on turha väittää, että teidän
mallinne velkaannuttaisi vähemmän, (Puhemies:
Minuutti on jälleen kulunut!) jos te kerta olette valmiita
nostamaan pysyviä menoja.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Onhan tämä aika outo tilanne,
että te vapautatte työnantajat kelamaksusta ja
otatte 1 000 miljoonaa euroa velkaa, jotta työnantajille
voidaan antaa tämä sama raha. Onhan se aika outoa
politiikkaa. (Ed. Zyskowicz: Sitä kutsutaan elvyttämiseksi!)
Mutta, herra valtiovarainministeri, kaikkein oudointa on varmasti
niiden eläkeläisten, jotka kuuntelevat tätä lähetystä ja
katselevat tätä lähetystä, kuulla,
että he ovat saaneet valtavan tulonnousun tänä vuonna.
Miljoona eläkeläistä ja työtöntä on
jäänyt kokonaan valtion tuloverohelpotusten ulkopuolelle
tänä vuonna, miljoona eläkeläistä,
koska valtion tuloverohelpotukset kohdistuvat vain niihin, jotka
maksavat valtion tuloveron. Miljoona jää ulkopuolelle
teidän vero-helpotuspolitiikkanne, joka koskee tuloveroa. Sen
sijaan heidän verotuksensa kiristyy kiinteistöveron
kiristymisen tuloksena, kunnallisveron kiristymisen tuloksena, erilaisten
maksujen ja taksojen kiristymisen tuloksena. Kyllä eläkeläiset
ovat varmasti nyt ihmeissään, kun heille on tullut
valtava tulonsiirto teidän toimenpiteidenne tuloksena.
Uskotteko te itse näihin puheisiin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ne eläkkeensaajat, jotka maksavat
valtionveroa, ovat saaneet tuloveronkevennyksen. (Ed. Laakso: Miljoona
jää ulkopuolelle!) Ne eläkkeensaajat,
jotka eivät maksa valtionveroa, yleensä ovat kaikkein
pienituloisimpia tietenkin, ja heille on tullut korotuksena muun
muassa kansaneläkkeen korotukset ja lisää on tulossa
vuonna 2011. Kyllä nämäkin pitää tunnustaa.
Toisaalta inflaatio on taittunut, jolloin menemme alaspäin
edelleenkin vaikkapa ruokaveron alentamisen kautta, ja näistä tulee
sitten niitten ihmisten tulonlisäys, jotka eivät
maksa valtionveroa. Kyllä tämäkin kannattaa
tunnustaa. Ei kannata aina väittää mustaa
valkoiseksi. (Ed. Tennilä: Kela hoitaa perusturvan!)
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Saksan valtiovarainministeri puhui viisaita:
julkiset ta-loudet ovat menossa tämän ylielvytyksen
takia — näin kai voi sanoa — kuralle.
Mutta Suomessa meidän valtiontaloutemme on menossa kuralle
alielvytyksen perusteella. Tämä verolinja, joka on
valittu Suomessa elvytyksen nimissä, murentaa meillä julkisen
talouden, valtiontalouden, perustaa tulevaisuudessa. Ja kansaneläkemaksujen poisto
oli kohtalokas virhe (Ed. Rajamäki: Historiallinen virhe!) — puhun
Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan suulla
tässä — kohtalokas virhe, joka tulee
murentamaan meidän sosiaaliturvajärjestelmämme
perustaa. (Ed. Zyskowicz: Kuuntelisitte tälläkin
kertaa mieluummin SAK:n puheenjohtajaa!)
Mutta minun kysymykseni ministeri Kataiselle koskee sitä,
kun te sanoitte, että jos 40 miljoonaa suurituloisilta
leikattaisiin pois tätä veroalea, se on pieni
summa. Eduskunta vuosittain muuttaa 40—50 miljoonalla budjettia,
ja aina valtiovarainministerit tulevat kertomaan, että se
on kohtalokas muutos, se on suuri summa, se 40 miljoonaa. Te sanoitte
tässä, että se on tosi pieni raha. Minä kysyn
nyt:
Onko teidän mielestänne 40 miljoonaa pieni vai
suuri raha?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Totta kai veronmaksajien raha on suuri — tosin
nyt puhumme siitä, että te haluatte ottaa veronmaksajilta
enempi ja hallitus haluaa ottaa veronmaksajilta vähempi.
Nyt ei kannata antaa semmoista virheellistä kuvaa, että me puhuisimme
jostakin valtion rahasta, joka ei ole veronmaksajien rahaa. Veronkevennys
tarkoittaa sitä, että otetaan veronmaksajalta,
oli hän sitten eläkkeensaaja tai palkansaaja,
enemmän tai vähemmän. Tästähän
tässä on kysymys. Kun te sanotte, että perusturva
tulee romuttumaan kelamaksun poiston kautta, niin ei se ole hallituksen tarkoitus.
Me tulemme keräämään sen muina
veroina, ja uskon, että saamme teiltä siihen tuen. Koska
olette sitä mieltä, että veroja ei muutenkaan
pitäisi alentaa vaan pitäisi korottaa, niin tulkaa
meitä tukemaan sitten niihin veromuutoksiin, joita me tulemme
tekemään.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä pitäisi
vähän muistaa niitä hyviäkin linjauksia,
mitä tässä yhteydessä on tehty,
kuten se, että keskustan ajama takuueläke tulee
voimaan, nostaa pienimmät eläkkeet noin 700 euron
tasolle, (Välihuutoja vasemmalta) mikä on aika
hyvä parannus kuitenkin, sekin. Ei silläkään vielä tietenkään
juhlita, se on selvä asia, mutta se on selvä parannus
nykytasoon. Nämä hyvät asiat on myöskin
hyvä tunnustaa. Tai ruokaveron kevennys, joka ensi syksynä tulee
keventämään ruokakassin hintaa.
Arvoisa puhemies! Tämä opposition esittämä huoli
kuntataloudesta on kyllä aiheellinen, (Vasemmalta: Tulihan
se sieltä!) ja siihen varmasti kaikki yhdymme. Siinä on
kysymys terveyspalveluista, koulupalveluista, vanhustenhoidosta jne.
Nyt minäkin odotan kyllä hallitukselta ihan konkreettisia
keinoja siitä, miten sitä vahvistetaan.
Ministeri Kiviniemi on esittänyt yhteisöverotuoton
osuuden nostoa, sehän olisi loogista tässä tilanteessa,
mutta miten te, valtiovarainministeri, tähän ajatukseen
nyt suhtaudutte? Kun teillä on riihi ensi viikolla, niin
voimmeko me ylipäätään luottaa
siihen, että sieltä tulee ulos esityksiä,
joilla vahvistetaan kuntien tilannetta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus keskustelee, niin kuin ministeri
Kiviniemi on sanonut, tästä asiasta sekä puolivälitarkastelun
että kehyksen yhteydessä, ja sitten niitä päätöksiä tulee.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy kyllä kysyä myöskin
oppositiolta, kun juuri äsken ed. Heinäluoma sanoi,
että hallitus elvyttää liikaa, ja juuri
sen jälkeen ed. Ahde sanoi, että hallitus elvyttää liian
vähän. Mitä mieltä te oikein
olette nyt tästä asiasta?
Toinen kysymys olisi se, miten te näette tämän
kansantalouden logiikan. Mistä kuitenkin syntyvät
esimerkiksi kuntien tulot? Ne syntyvät työpaikoista.
Miten elvytys on kohdistunut? Työpaikkojen luomiseen ja
säilyttämiseen, eli sitä kautta saadaan
kunnille lisää tuloja. Nyt on historiallinen tilanne
rakentaa uudella tavalla myöskin kunnan rakenteita, myöskin
uudenlaisia toimintatapoja. Esimerkiksi jotkin kunnat ovat toimineet
erittäin hyvin, vaikka Raisio. Kysynkin ministeri Kiviniemeltä:
Miten me saisimme levitettyä näitä hyviä käytäntöjä,
jotka tässä tilanteessa nyt on mahdollista levittää koko
Suomeen?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Koko Paras-hankkeen voimassa ollessa myös
tähän puoleen on kiinnitetty huomiota, ei pelkästään
rakenteiden uudistamiseen. Käynnistin jo kohta kaksi vuotta
sitten Kuntien parhaat palvelukäytännöt -hankkeen, joka
nimenomaan etsii keinoja siihen, miten saisimme näitä niin
sanottuja parhaita käytäntöjä leviämään
kuntakentässä. Nyt kun puolivälitarkastelussa
ja sitten selonteon yhteydessä linjaamme Paras-hanketta
eteenpäin, niin tässä asiassa tullaan
ottamaan uusia askeleita. Tämä on erittäin haastavaa
eikä mitenkään helppoa, koska meidän
kuntamme ovat hyvin erilaisia, kuntakoot ovat erilaisia, ne toimivat
hyvin erilaisissa ympäristöissä. Mutta
on varmaa, että pystymme näitä parhaita
käytäntöjä identifioimaan ja
myöskin kannustamaan sitten tietyillä tavoilla
kuntia niiden käyttöönottamiseen.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksella on haastava tehtävä huolehtia
sekä julkisen talouden kestävyydestä että tulevasta työllisyydestä.
Maltilliset palkkaratkaisut tarkoittavat sitä, että useampi
ihminen on töissä.
Jos maltilliset palkkaratkaisut syntyvät tuloveronalennusten
myötä, mitkä ovat ne kohteet, joissa
veropohjaa vahvistetaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos ymmärsin oikein, edustaja tarkoitti,
mitä veroja korotetaan tuloveronkevennyksen vastinpariksi
(Ed. Tennilä: Kelan!) — ja Kelan, otetaan nyt
tämä tähän yhteyteen. Ne ovat käytännössä välillisiä veroja
ja toivon mukaan mahdollisimman paljon ympäristöpainotteisia veroja.
(Ed. Tennilä: Kansa maksaa nekin!) Tämä lienee
se paras keino. Nimenomaan jos pystyisimme ympäristöohjautuvuutta
lisäämään veroilla, niin se
olisi hyvä, mutta meillä eivät kaikki
nämä esitykset ole vielä valmiita. En
usko, että kaikkia voidaan kerätä vain
ympäristö- ja energiaverojen kautta. Se olisi
liian suuri osuus pelkästään sinne, mutta
operoidaan myös muitten välillisten verojen kautta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä ilmeisesti on ihan eri korvat,
joilla me kuulemme, koska en ole kuullut itseni sanovan, että on
ylielvytystä, niin kuin pirkanmaalainen edustaja täällä kuuli.
En ole myöskään esittänyt verojen
korotuksia, jolle listalle ministeri Katainen jo siis pääsi.
(Ed. Zyskowicz: Pelkästään veronalennusten
perumista!) Esitin vain sitä, että kolmasosa,
kolmasosa, päätetyistä veronalennuksista
jätettäisiin tekemättä. Sillä kolmasosalla
hoidettaisiin koko tämä kuntapalvelujen tarve terveydenhuollosta,
vanhustenhoidosta kouluun. Ei tarvitsisi toteuttaa keskustan haluamia
lomarahojen leikkauksia eikä tarvitsisi lomauttaa väkeä,
vaan saataisiin kuntatalous kuntoon. Tämä minusta
tuntuu aika kohtuulliselta. Pitäisin täysin mahdollisena,
jos hallituksessa olisi sosiaalista sydäntä, että tämmöinen
verotarkistus tehtäisiin eikä lykättäisi
näitä ikäviä päätöksiä kuntiin, niin
kuin nyt ollaan tekemässä. Kysymys kuuluukin:
Löytyykö hallituksesta yhtään
vihreätä, joka olisi valmis tinkimään
veronalennuksista ja toteuttamaan sitä kautta kuntapalvelujen
pelastusohjelman ilman velkarahaa?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
kerrottu, ensi viikolla meillä on puolivälin tarkastelu.
Silloin vihreä ministeriryhmä tulee esittämään
omat esityksensä. Niistä keskustellaan ja päätökset
tullaan tekemään aivan niin kuin Katainen sanoi.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus tekee päätöksiä,
ja hallituksen esitykset tulevat eduskuntaan. Ei tässä sen
ihmeempää ole.
Mutta kannattaa puhua nyt ihan avoimesti siitä, mitä se
tarkoittaa, että peruttaisiin osa veronkevennyksistä,
siis peruttaisiin osa veronkevennyksistä eli nostettaisiin
verotusta siitä, mitä hallitus on päättänyt
tehdä, eli leikattaisiin eläkkeensaajien ja palkansaajien
ostovoimaa. (Välihuutoja — Hälinää)
Tästähän on kysymys. Ei voi nostaa verotusta
ilman, että sen joku maksaa. Ei voi perua veronkevennystä ilman,
että päädyttäisiin korkeampaan
tasoon kuin on esitetty. Tästä me varmasti olemme
kaikki samaa mieltä. Jos osa veronkevennyksistä jätetäänkin
tekemättä, se tarkoittaa, että peritään
korkeampaa veroa. Kun peritään korkeampaa veroa,
niin silloin sen joku aina maksaa korkeampana verona, ja se on aina pois
ostovoimasta. Tämä on nyt hyvä tiedostaa. Tietysti,
jos olette sitä mieltä, että ruokaveroa
ei alenneta tai jotain muuta, se on ihan samanlainen asia.