1) Hallituksen esitys eduskunnalle tutkimus-, kehitys-, testaus-
ja arviointihankkeista Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen välillä tehdyn
sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen
soveltamisesta
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta käsittelee nyt yhtä Suomen
ja Yhdysvaltojen puolustusalan yhteistyötä koskevaa
sopimusta. Sopimuksella sovitaan Suomen ja Yhdysvaltojen puolustushallintojen
välisten hankkeiden yleisistä ehdoista. Ehdot
määrittelevät osapuolten erillisissä hankesopimuksissa
määritettyjen tutkimus-, kehitys-, testaus- ja
arviointitoimintojen käynnistämistä,
toteuttamista ja hallinnointia. Lakiin sisältyvät
säännökset sopimuksen mukaisesti vaihdettujen
tietojen salassapidosta, Suomen viranomaisten oikeudesta luovuttaa
salassa pidettäviä välttämättömiä tietoja
sekä säännökset sopimuksen vierailuja
koskevien velvoitteiden toteuttamiseksi.
Sopimus on ilmeisen merkittävä Suomen puolustus-
ja turvallisuuspolitiikan kokonaiskehyksessä. Huolimatta
tämänkin lain ja sopimuksen laajasta salassapitovelvoitteesta
on perusteltua toivoa ja vaatia, että jatkossakin eduskuntaa
ja ulko- ja puolustusvaliokuntaa informoidaan perusteellisesti käynnissä olevista
yhteistyöhankkeista. Parhaillaankin valmistellaan kahta
suurta ohjuskauppaa Yhdysvalloista. F/A-18 Horneteihin
ollaan hankkimassa JASSM eli ilmasta maahan -hyökkäysohjuksia
70 kappaletta lähes 200 miljoonan euron hinnalla.
Näiden lisäksi Pentagon ja Yhdysvaltain kongressi
ovat antaneet suostumuksen myydä Suomelle 600 kappaletta
lyhyen kantaman Stinger-ilmatorjuntaohjuksia 240 miljoonalla
eurolla. Päätökset hankinnoista on mediatietojen
mukaan tarkoitus tehdä tarjouskilpailujen jälkeen
tämän vuoden aikana.
Puolustusvaliokunnan jäsenenä olisin kyllä kiinnostunut
saamaan tietoa näistä hankinnoista, varsinkin
kun hankinnat on kirjattu myös tämän vuoden
budjettiin. Hankinnat liittyvät tietenkin myös
käynnistettyyn Puolustusvoimien kokonaisuudistukseen, jolla
nähtävästi tehdään
puolustusbudjettiin tilaa superkalliille materiaalihankinnoille
sulkemalla varuskuntia, jakamalla tuhansia lopputilejä ja
karsimalla varusmiesten ja reservien koulutusta. On kysyttävä presidentti Koivistoa
mukaillen: Mihin me näitä järeitä Hornetien
hyökkäysaseita tarvitsemme? Mitä me niistä saamme?
Yhdysvaltain strategian ymmärrän kyllä.
Sen vientituote on tietenkin demokratia, ja erityisesti Pentagonin
demokratian viemiseksi on ammuttava hirmuhallitsijoiden panssareihin
riittävän suuria aukkoja. Pienestä aukosta ei
sen lajin kansanvalta tahdo oikein mahtua eikä ilman suuria
siviiliuhreja eikä ilman vuosien sotilaallista läsnäoloa.
Arvoisa puhemies! Kysymys kuuluu: onko Suomi laajentamassa myös
sotilaallisesti osallistumistaan Yhdysvaltain ja Naton johtamiin
kriisinhallintaoperaatioihin ja muun muassa lentokieltovalvontaan
Libyan sodan tapaan? Hyvät edustajat, mitä me
näistä operaatioista saamme?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Mielenkiintoinen aihe. Mahdollistetaan tästä lyhyt
debatti.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minä aina uudelleen
joudun ihmettelemään sitä hyvin kielteistä suhtautumista
Yhdysvaltoihin, mikä sekä suomalaisen äärivasemmiston
että yleensä eurooppalaisen vasemmiston toiminnassa
ja puheenvuoroissa jatkuvasti ilmenee. En nyt puhu siitä, että amerikkalaiset
esimerkiksi auttoivat Eurooppaa siinä, että selvisimme
natseista toisessa maailmansodassa, vaan puhun siitä, että kun
Yhdysvallat menee johonkin kriisiin mukaan, esimerkiksi Afganistaniin,
sitä arvostellaan, se on väärin tehty,
ja sitten kun Yhdysvallat ei mene johonkin, esimerkiksi Syyriaan
tänä päivänä, niin sitten
taas ihmetellään, miksei Yhdysvallat mene. Kyllä minä äärivasemmiston
edustajana katsoisin vähän peiliin ja toteaisin,
että ne teidän vanhat suosikkivaltionne, Iran,
Kuuba, Syyria, Nicaragua ja kumppanit, ovat niitä tämän
päivän diktatuureja, joihin olisi syytä suhtautua
kielteisesti, eikä Yhdysvallat.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhuja tuossa epäili sitä,
mitä siitä kostuu, niin justiin tuli taas TV1:ltä MOT,
ansiokas tv-ohjelma, joka osoitti, että esimerkiksi rehti
ja hyvämaineinen Vaisala pystyy olemaan hyvinkin mukana
kaikennäköisissä asekehittelyhankkeissa
ja sen tapaisissa ilman tämmöisiäkin
vähän niin kuin kommervenkkeja, mitä tästä sitten
tulisi olemaan.
Mutta toisaalta edustaja Zyskowiczille sen verran, että kyllä meidän
niin sanotut yrittäjäpuolueetkin voisivat oppia
aika paljon näissä asioissa Amerikasta. Tulevaisuusvaliokunta
oli just siellä vierailulla, ja tutustuttiin startup-yrityksiin ja
siihen tukeen. Esimerkiksi eilenkin Oulussa selvisi samalle porukalle
se, että meillä ei vieläkään
ole saatu minkäänlaista kunnon lainsäädäntöä,
millä tuettaisiin näitä innovatiivisia
yrityksiä, startup- ja pieniä mikroyrityksiä.
Puheita vaan on, mutta ei minkäänlaista lainsäädäntöä ole
hoidettu, vaikka on näinkin oikeistolaisia hallituksia
peräkkäin tässä ollut.
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässähän on kysymys
tärkeästä asiasta periaatteessa ja käytännössä.
Sinänsä Suomen ja Yhdysvaltojen yhteistyöhön kannattaa
suhtautua rauhallisesti ja asiallisesti, pitää sitä ihan
normaalina yhteistyönä, ja se yhteistyö,
liittyen meidän puolustukseemmekin, on tärkeä ulottuvuus
myös Suomen kannalta katsottuna. Eli lähtökohdan
minusta täytyy olla tällainen viileä harkinta,
mikä on tarpeellista ja mikä ei. Sen sijaan olisi
kyllä ollut, ja jatkossa varmaan vieläkin enemmän,
tarpeellista, että sekä puolustusministeri että ulkoministeri
ovat täällä tätä asiaa
selostamassa, sekä tähän asiaan liittyviä sotilaallisia
näkökohtia että myös tähän
asiaan liittyviä poliittisia näkökohtia,
koska tämä nyt ei ole aivan mikä tahansa
sotilaallinen kysymys, mitä tässä käsitellään.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Zyskowiczin hyökkäys
edustaja Yrttiahoa kohtaan oli aivan kohtuuton: kaivaa kaikki mahdolliset
tehdyt ja tekemättömät hirmuteot menneiltä vuosikymmeniltä.
Edustaja Yrttiaho vaan kaipasi tietoa ja asiallista keskustelua
siitä, mihin tällaiset pitkät ohjelmat
ja sitoumukset johtavat, ja kun olen lukenut näitä Yhdysvaltain
puolustushallinnon tiedotteita, jotka liittyvät esimerkiksi
tähän ohjuskauppaan, niin kyllä sieltä voi
vahvan poliittisen viestin lukea sen mukaan, minkälaista kieltä näissä tiedotteissa
käytetään Suomen ja Yhdysvaltain liittoutumisesta
ja liittolaisuudesta. Ne ovat mielenkiintoista luettavaa varmaan myöskin
siellä salin oikealla puolella. Mutta kun kerran kiinnostusta
tähän asiaan on, niin kysyn, onko tälle
JASSM-ohjuskaupalle, joka on noin 200 miljoonaa euroa, huomattava
summa, rahoitus järjestetty, koska tämä prosessi
on kuitenkin edennyt vuosi vuoden jälkeen sitä päämäärää kohti.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kuinka ollakaan, edustaja Sasilla on seuraava puheenvuoro.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni on erittäin
tärkeätä, että Suomi toimii
Yhdysvaltojen kanssa yhteistyössä, myöskin
sotilaallisessa yhteistyössä, koska jaamme samat
arvot, jotka ovat demokratia ja ihmisoikeudet ja oikeusvaltioperiaate.
Myöskin on tärkeätä, että teemme
yhteistä tutkimustyötä, koska amerikkalainen
tutkimustyö sotilas-, puolustusalalla on huippuluokkaa.
Haluan mainita muun muassa Raytheon-nimisen yhtiön, joka
on erittäin menestyvä ja korkeinta tutkimusta
edustava yhtiö. Ja täytyy sanoa, että kaiken
kaikkiaan on tärkeätä, että olemme
tässä huippututkimuksessa laajasti mukana.
Mutta Yhdysvaltain armeijalle on myöskin sotilaiden
suojaaminen ja heidän kuntoon saattamisensa, kuntouttamisensa,
erittäin tärkeätä, ja voin sanoa,
että tämä sopimus on erittäin
tärkeä Tampereen yliopiston lääketieteelliselle
tiedekunnalle. Siellä tehdään merkittävää solututkimusta,
ja tarkoitus on, että kun sotilaita joudutaan kuntouttamaan
ja tervehdyttämään sotilaallisten operaatioitten
jälkeen, niin voitaisiin tältä osin käyttää kaikkein
tehokkainta teknologiaa, ja Suomessa on muun muassa solututkimus
erittäin pitkälle edennyttä. Tämän
tyyppinen yhteistyö hyödyttää ei
pelkästään sotilaita, jotka kuntoutetaan,
palautetaan normaaliin elämään taisteluvahinkojen jälkeen,
vaan kyllä se teknologia tulee sitten kaikkien kansalaisten
hyväksi, kun heidän elimistöään
pyritään tulevaisuudessa parantamaan ja myöskin
sitten kehittämään, jos siinä on
puutteita. Tässä suhteessa täytyy sanoa,
että tällä sopimuksella on myöskin
merkittäviä siviilielementtejä, ja kuten
sanottu, Tampereen yliopiston lääketieteellinen
tiedekunta hyötyy tästä merkittävästi.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maailmassa ei koskaan ole liikaa yhteistyötä eikä yhteistyösopimuksia,
ja siinä mielessä on tavattoman tärkeää,
että Suomi on valmis tekemään yhteistyötä muiden
maiden kanssa ja myös solmimaan yhteistyösopimuksia. Voisi
kait ajatella, että myös YYA-sopimus on aika lailla
verrattavissa tähän sopimukseen tavoitteiden osalta,
ja siinä mielessä on tärkeää, että Suomi
on tässä USA:n kanssa yhteistyörintamassa
mukana. (Seppo Kääriäinen: Nyt meni kyllä vikaan
aika pahasti! — Kari Rajamäki: Ei voi rinnastaa!)
Puolustusvaliokunnassa tämä käsiteltiin
ja yksimielisesti hyväksyttiin, ja siinä mielessä on
yhteisestä tahdosta kyse. — On ihan selvä asia,
että näitä sopimuksia, niin kuin edustaja
Rajamäki tuossa välihuutona sanoi, ei voi rinnastaa.
Mutta tarkoitin sitä, että nämä ovat
tärkeitä yhteistyökuvioita, missä Suomen
täytyy olla mukana monella eri rintamalla, ja tässä on myös
yksi niistä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluaako edustaja Yrttiaho tähän viimeisen
puheenvuoron? — Hänen puheenvuorostaan tämä vilkas
keskustelu lähti liikkeelle.
Jyrki Yrttiaho /vr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä vielä korostaa
sitä, että vaadin nimenomaan avoimuutta ja välitöntä ja
perusteellista tiedonsaantia eduskunnalle ja ulkoasiainvaliokunnalle
ja puolustusvaliokunnalle kaikista hankkeista, myöskin
tutkimushankkeista ja erityisesti näistä suurista
asekaupoista, joista tuntuu, että tässäkin
salissa ja hallituksen piirissä ollaan hiirenhiljaa. Julkisuus ja
keskustelu näistä hankinnoista on kyllä tässä maassa
tukahdutettu. Keskustellaan näistä!
Puhemies Eero Heinäluoma:
Totean, että eduskunnan pöytäkirja
menee valtioneuvostolle, myös se toive, että ministerit
olisivat läsnä asian esittelyssä. — Sitten
puhujalistaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minusta oli aika mielenkiintoista, että tätä sopimusta
verrataan YYA-sopimukseen. Silloin kai voi sanoa, että kokoomus
on erityisen suomettunut puolue.
Mutta edustaja Yrttiaho nosti esille kummassakin puheenvuorossaan
sen, että näitä asioita ei käsitellä valtamediassa,
mikä on ikävä asia ja erityisesti tällä hetkellä,
kun Suomen maakuntavaruskuntia laitetaan kiinni ja samaan aikaan
satojen miljoonien eurojen asekauppoja tehdään
ja valmistellaan Yhdysvalloissa: tämä JASSM-kauppa,
melkein 200 miljoonaa euroa, ja sitten Stinger-ohjuskauppa, joka
on vieläkin laajempi ja suurempi. Eli asetelmahan on se,
että Suomeen rakennetaan kallista Nato-yhteensopivaa teknoarmeijaa
ja se tehdään muun muassa maakuntavaruskuntien
kustannuksella. Ja nämä JASSM-ohjuksethan ovat
siinä mielessä mielenkiintoisia, että ne
muuttavat kokonaan Hornetien käytön luonteen.
Ne mahdollistavat suomalaisten Hornetienkin lähtemisen
mukaan kansainvälisiin yhteisoperaatioihin, elikkä tällä ohjuskaupalla
on hyvin vahva poliittinenkin ulottuvuus.
Mutta en kyllä saanut, en kokoomuksen puhujilta enkä muiltakaan,
vastausta siihen, että kun tätä JASSM-kauppaa
on viety eteenpäin vuosikausia — ja ymmärrän
kyllä sen, että ihan vähällä siitä kelkasta
ei hypätä pois — niin onko tämän
200 miljoonan euron kaupan rahoitus nyt varmistunut. Muistutan vielä,
että se on erityisen tärkeä tieto siitä,
että ollaan kertarysäyksellä valmiit
laittamaan 200 miljoonaa euroa tämmöiseen kauppaan
ja kuitenkin lakkautetaan hyvin tärkeitä, perinteisiä maakuntavaruskuntia.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Taisin vahingossa painaa tuotakin nappia,
mutta jatketaan nyt siitä, kun edustaja Mustajärvi
toi Horneteista tämänkin huomion, kun Pirkanmaalta
ne nyt viedään sinne pääministerin
kotipaikkakunnalle, sinne Siilinjärvelle: Kun se on niin
helposti tulkittu niin, että edellisessä hallituksessakin hätäkeskus
Tampereelta siirrettiin — jonka sosialidemokraatit lupasivat
hoitaa takaisin Tampereelle mutta eivät hoitaneet — sinne
kaikkein huonoimpien yhteyksien päähän
Poriin, niin kyllä se on ehkä nyt tässä Hornet-asiassa
tosiaan kyse tämmöisestä sotilaallisesta
jutusta enemmänkin kuin tämmöisestä,
että... Tavallaan siitä ei noussut silloin kohua.
Kysehän oli kielipoliittisesta jutusta silloinkin, aivan
niin kuin tässä Puolustusvoimien asiassa, että täytyi
sumplia semmoinen ruotsinkielinen rannikko sinne hätäkeskuksien
keskelle. Tämä on ollut kielipolitiikkaa aikaisemminkin
tässä eduskunnassa; ei keskusta ole ainoa puolue,
joka kääntää takkinsa, vaan
kyllä nuo varsinaiset isot puolueetkin kääntävät,
jos RKP heiltä jotain kysyy.
Mutta tosiaan edustaja Mustajärven huomio oli varmaan
ihan oikein. Ja sen verran vielä näistä muutenkin,
että minullekin on tullut sähköpostia,
että emmekö me nyt huomaa, mihin tällä pyritään,
että Natoahan tällä järjestetään,
kun rkp:läiset ovat innoissaan ja kokoomus heikentämässä suomalaista
maanpuolustusta. No, totta kai nyt sen legendaarinen sokea ja muutkin
vastaavat sananlaskuhenkilöt ovat havainneet, että tästä on
kyse. Mutta minkä sille nyt voi: kun meillä on
tämmöinen meininki ja meidän mediakin
on vielä saman tahon omistama kuin hallituskin monitahoisesti,
niin emmehän me voi mitenkään sitä esiin
tuoda muuta kuin täällä, kun toimittajat
ovat runsaslukuisina paikalla.
Mutta tosiaan, muuten tämä Amerikan meininki
ja Yhdysvallat on hyvä. Yliopistollinen yhteistyö on
siellä sen kanssa erinomainen asia hoitaa ja tosiaan pysyä tässä kehityksessä mukana,
niin
että en minä näe tässä ihan
niin kauheata mörköä, mutta tämän
yhden päälinjan minä kyllä tässä näen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Oliko edustaja Väätäisellä pyydetty
puheenvuoro? — Olkaa hyvä!
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä varmaan jäi
pois edellisestä puheenvuorosta, mutta haluan kuitenkin
vielä sanoa, että en todellakaan tarkoittanut
verrata näitä kahta sopimusta keskenään,
vaan halusin sanoa sen, että Suomi on mukana monessa tärkeässä yhteistyösopimuksessa
ja tämä Suomen ja USA:n välille solmittava
sopimus on nyt sitten jatkoa tähän hyvään
sopimussarjaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Noissa ohjushankinnoissahan on nimenomaan
kysymys siitä, että Suomen puolustuskyky pidetään
yllä ja nykyaikaisena ja siinä kunnossa kuin sen
tuleekin olla. Mutta kun tällainen sopimus tehdään,
jossa puhutaan maiden välisestä tutkimus-, kehitys-,
testaus- ja arviointihankkeista, niin ei siinä nyt ensimmäisenä pidä nähdä uhkaa,
että meiltä viedään jotain,
vaan pitää nähdä se mahdollisuus,
nimenomaan se mahdollisuus, jota esimerkiksi edustaja Sasi tuossa
omassa puheenvuorossaan toi esiin.
Eli silloin kun tehdään kansainvälistä yhteistyötä,
meidän korkea osaamisemme voidaan saada siellä esille
ja sitä kautta saada esimerkiksi tätä kauppataseen
vajetta sitten aikanaan pienennettyä. Päästään
mukaan järjestelmiin ja omaa osaamista viemään
sinne kaupanteon kautta. Nimenomaan sitä edustaja Virtasen
Amerikan-meininkiä tässä taloustilanteessa
nyt tähän kauppataseen vajeen korjaamiseen ja
bisnekseen me tarvitsemme kansainvälisen yhteistyön
kautta.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Mielestäni se vanha periaate, että Suomen
tulee pysyä suurvaltojen eturistiriitojen ulkopuolella,
on ajankohtaista tänäänkin. En voi hyväksyä sitä, että Suomea
koko ajan monenlaisin eri toimin viedään kohti
Natoa. Suomen tulee säilyä sotilaallisesti liittoutumattomana
ja hoitaa itse oma uskottava puolustuksensa. Herra puhemies, se
on viisautta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tekesissä on oltu pitkään
huolestuneita siitä, että näillä huipputeknologian
osa-alueilla meidän suomalaisten jääminen
syrjään on yhä useammin mahdollista.
Suomeen on vaikea houkutella ulkomaisia tiedemiehiä, jotka
olisivat alansa huippuja. Näissä tieteenaloissa
on sitten näitä siviilisovellutuksia, jotka tulevat
ehkä sitten ihan toisella alalla käyttöön.
Suomalaisten kannattaa tätä suorastaan vaatia.
Toisaalta sitten suomalaisen luonnon erityisolosuhteet pakkasineen
ja vastaavineen kiinnostavat tietysti tiettyjä testaustilanteiden
toteuttajia. Muun muassa autoteollisuus ylläpitää aika
merkittävää testaustoimintaa, ja voisin
kuvitella, että vaikka ja jos Suomi haluaa kaikissa olosuhteissa
pysyä liittoutumattomana, niin silloin kyllä kannattaa
huolehtia oman osaamisensa ylläpitämisestäkin
omin keinoin.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sopimushan liittyy
mitä kiinteimmin konkreettisiin materiaalihankintoihin
ja niiden tutkimukselliseen ja tekniseen valmisteluun ja yhteistyöhön.
Edellisellä eduskuntakaudella sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto
yhteisessä budjettikannanotossaan totesivat aika kaukonäköisesti, että sitoutumalla
pitkiin ja kalliisiin materiaalihankintaohjelmiin puolustusbudjetin
painopiste muuttuu ja ajaudutaan aluepuolustuksen karsintaan ja
varuskuntien sulkemiseen. Tämä näkymä on
nyt toteutumassa.
Vielä lopuksi: Edustaja Mustajärvi nosti tärkeän
poliittisen johtopäätöksen esille, kun
hän totesi näistä Hornetien varustelusta.
Hornetithan hankittiin nimenomaan torjunta- ja ilmavalvontatehtäviin,
mutta nyt niitä varustetaan järeillä hyökkäysaseilla
ja valmistellaan myös osallistumista tällä aseistuksella
kansainvälisiin kriisinhallintaoperaatioihin Naton ja Yhdysvaltojen johdolla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ei ole ensimmäinen kerta, kun sotilasteknologiaa
ja sen kehittämistä markkinoidaan niillä tuloksilla,
joita on saatu siviilipuolella. Onhan se totta, että se
on poikinut paljon semmoisia keksintöjä, tuotteita
ja teknologiaa, joita on voitu hyödyntää siviilielämässä,
mutta kyllä siinä on kyse enemmänkin
tämmöisestä viikunanlehdestä,
jolla myöskin nämä sotilaalliset kehittämisohjelmat
sitten perustellaan.
Tulee mieleen pohjoisesta Rovajärven alueelta miehittämättömien
ilma-alusten testaustoiminta. Siinähän on taustalla
Sagem-yritys, Safran Group, liikevaihto 10 miljardia euroa, ja niitäkin
koneitten lennättämisiä markkinoitiin
sillä, kuinka paljon hyvää siitä poikii
siviilielämään. Minä en ole
vielä näitä hyötyjä kyllä nähnyt, vaikka
olen erityisen tarkasti noita hankkeita seurannut. Ja nämä miehittämättömät
UAV-aluksethan ovat juuri niitä koneita, joita käytetään
muun muassa sillä tapaa, että kun Yhdysvalloissa
painetaan nappia, niin Pakistanissa räjähtää.
Ja miksi tästä ohjelmasta ja sen taustoista
kannattaa puhua nyt? Siinä on kolme isompaa asiaa ja perustetta:
ensinnäkin ohjelman sisältö ja sen sitovuus,
sitten rahoitus, joka on äärimmäisen tärkeä kysymys
näinä päivinä, ja myöskin
se, mihin nämä pitkät hankkeet, joilla
lähennetään ja lähennetään
tiettyjä tahoja, lopulta johtavat. Kyllä kai kaikki,
jotka ovat Suomenkin puolustusvoimien kehitystä seuranneet,
ovat nähneet sen, että ihan komentokieltä,
tekstiilejä, kaikkea myöten Suomenkin armeijasta
on tehty Nato-yhteensopiva.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Enemmän kuin vain politiikkaa on
syytä arvioida se, mitä edustaja Yrttiaho toi
ensimmäisessä puheenvuorossaan esille: ei niinkään
sitä, onko äärivasemmisto vai onko äärioikeisto,
vaan se, että kun eduskunnassa tehdään
päätöksiä, pitää olla
selvillä ja hyvin tiedossa eduskunnalla mutta myös
valiokunnalla se, mitkä ovat ne suuntaukset, mihinkä ollaan
menemässä, minkälaisiin hankintoihin
ollaan suuntautumassa, että voidaan arvioida sitten tässä salissa
niiden vaikutuksia, sen lisäksi, että me olemme
lakkauttamassa varuskuntia, sitä, mihinkä meidän
aseteknologinen osaamisemme kohdentuu ja mitä me olemme
hankkimassa. Ei ole mörköjä, jos ei niitä piilotella.
On vain avoimuutta ja yhdessä sopien voidaan rakentaa sitten
se meille oleva ja tärkeä, on se ratkaisu sitten
mikä hyvänsä. Mutta kaikkien siihen vaikuttavien
seikkojen pitää olla oleellisesti tiedossa, jotta
päätös voidaan tehdä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! En puutu nyt Nato-yhteensopivuuteen enkä tähän
poliittiseen puoleen, mutta kun täällä viitattiin
siihen, millä tavalla itse asiassa isoilla materiaalihankintasuunnitelmilla
ja -sopimuksilla, jotka ovat hyvin pitkäaikaisia, on sidottu
itse asiassa viime vuosien ja vuosikymmenten aikana eduskunnan tosiasiallista
budjettivaltaa puolustusmenojen osalta, niin se on ihan fakta. On
ollut kova into keksiä uusia asejärjestelmiä,
tehdä isoja hankintoja.
Puhutaan vaikka taisteluhelikopterihankinnasta, jota pidettiin
aivan ehdottoman tärkeänä. Sitten eduskunnan
vastustuksesta siitä luovuttiin. Kukaan ei ole kaivannut
enää taisteluhelikoptereita. Hankittiin panssarivaunuja,
hankittiin 150 kilometriä pitkä junallinen vanhoja
aseita entisestä DDR:stä, kehitettiin ilmatyynyalus, jota
pidettiin valtavana innovaationa ja melkein puolustuksen tukirankana,
mutta sitten, kun oli pari koekappaletta tehty, todettiin, että ei
niillä voikaan ajaa Suomen saaristossa, kun ne pitävät niin
kamalaa meteliä.
Elikkä kyllä eduskunnan ihan oikeasti näissä puolustustarvike-
ja varsinkin näissä isoissa hankinnoissa kannattaa
olla kriittinen, niin että kun niihin menevät
miljoonat ja sadat miljoonat ovat sitten vastakkain esimerkiksi
varusmieskoulutuksen tason, varusmiesten varustamistason kanssa
ja yleensä koulutuksen tason kanssa, niin silloin on syytä myöskin
niitä kriittisesti arvioida ja pitää eduskunnan
budjettivalta myöskin näiden hankintojen osalta
tosiasiallisesti omissa käsissään.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on sotilasteknologiasta
puhuttu. Minä luulen, että tässä salissa
lähes jokaisella on sotilasteknologiaa ranteessaan. Rannekello
on kehitetty tykistöupseereiden käyttöön
ensimmäiseen maailmansotaan. Jos emme ole valmiita tekemään
ajoissa niitä muutoksia, joihin teknologia antaa mahdollisuudet,
niin olemme samassa tilanteessa kuin Puola vuonna 39 taistellessaan
panssarivaunuja vastaan ratsuväen kanssa. Siitä ei
kovin kunniakasta tulosta syntynyt.
On erikoista, jos meillä on Puolustusvoimissa palkattuna
upseereita, joilla on pätevä koulutus, emmekä luota
heidän osaamiseensa, tietotaitoonsa, näkemykseensä siitä,
mikä on Puolustusvoimille parasta aseistusta. Me kävimme
sitä keskustelua täällä jalkaväkimiinoista.
Se oli poliittinen päätös, ja se oli
onneton päätös. Siinäkin tapauksessa
olisi varmasti ollut parempi antaa upseereiden miettiä,
mikä on Suomen puolustuksen kannalta paras ratkaisu.
Keskustelu päättyi.