3) Hallituksen esitys laeiksi verotusmenettelystä annetun
lain ja ennakkoperintälain 23 §:n muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä on kyse suurehkojen
työsuhdeoptioiden ja luovutusvoitosta kertyvien verojen
jäännösveron koron korottamisesta. Tavoitteena
ei varsinaisesti ole optioiden tai luovutusvoittojen veron kiristäminen,
vaan se, että verot kertyisivät aikaisemmin. Yleensähän
optioista ja luovutusvoitoista huomattavan suuri osa verotuksesta
tulee jäännösverona eli vasta varsinaisen
verovuoden jälkeen. Nyt, kun korotetaan näistä maksettavaa
korkoa nykyisestä 2 prosentista 6 prosenttiin, niin oletuksena
ja toivomuksena on, että optiot ja myyntivoitot tulisivat
verolle nykyistä nopeammin.
Varsinainen koron korotus saattaisi tuottaa valtiolle muutaman
sata miljoonaa lisää tuloja, mutta jos tämä korkoporkkana
nyt vaikuttaisi niin, että optioiden saajat ja suurten
myyntivoittojen saajat maksavat veronsa verovuoden aikana eivätkä jää odottamaan
jäännösveroa, niin tämä voi
ensi vuoden valtion verotuloissa merkitä jopa miljardin
tai puolentoistakin miljardin lisäverotuottoa, joka muussa
tapauksessa olisi valunut vuodelle 2003. Ajatellen suhdannetilannettakin
tämä on hyvin perusteltu lakimuutos, jota valtiovarainvaliokunta
puoltaa yksimielisesti. Tämä koskee vain suuria
jäännösveroja, eli määrän
täytyy olla yli 10 000 euroa eli noin 60 000 markkaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota myöskin
siihen, että varsinkin myyntivoittojen osalta joskus on
vaikea laskea lopullisen veron määrää.
Tässä olisi tärkeää,
että verovelvollinen pystyy selvittämään
veromäärän ja maksamaan sen ennakon. Näihin
oikeusturvakysymyksiin on tarpeen kiinnittää huomiota.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ennen kuin keskustelu jatkuu, pyydän todella edustajia
hiljentymään ja kuuntelemaan ja käymään
tarpeelliset keskustelut salin ulkopuolella. Ed. Kantalaisella puheenvuoro.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
totesi, kyse lakihankkeesta on siinä mielessä tärkeä, että verotuksen
perusta toteutuu mahdollisimman oikeudenmukaisesti ja että toteutuu
se linjaus, että verokertymät saataisiin verovuonna
sisään, ja tässä halutaan tätä porkkanaa
nostaa esille.
Ajankohta tähän toteutukseen on sikäli
tärkeä ja sopiva, että meillä ei
nähtävästi eletä enää niitä huomattavien
myyntivoittojen tai optiotulojen tilannetta ihan lähivuosina,
mutta tässä vaiheessa tämä on
nyt todellakin tarkoituksenmukaista tehdä.
Valiokunta ja ennen kaikkea jaosto otti esille yhtenä keskeisenä tekijänä verotuksen
oikeudenmukaisuuden. Olemme kirjanneet mietintöön, että verovelvolliselta
peritään jäännösveron
korkoa tai yhteisökorkoa myös silloin, kun verotusta
oikaistaan tai sitä muutetaan vaatimuksesta verovelvollisen
vahingoksi, vaikka verovelvollinen olisi täyttänyt
ilmoitusvelvollisuutensa. Verovelvollisella ei välttämättä ole
itseaiheutettua painetta tässä. Tässä mielessä joissakin
tapauksissa on epäoikeudenmukaisuuksia, jotka tässä esityksessä halutaan
myöskin ottaa huomioon.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Kantalainen sanoi, niin ehkä tämä sopii
tähän tilanteeseen hyvin, kun ei ole näitä suuria
optiotuloja, pääomavoittoja, mutta toisaalta voi
todeta, että tätä lakia olisi tarvittu pari
kolme vuotta sitten ja nyt tämä buumi on ohi.
Arvoisa puhemies! Tässäkin täytyy
sana sanoa veronmaksajan oikeusturvan puolesta. Meillähän
oli oikeusturvamietintö parisen vuotta sitten. Sen esityksistä on
nyt toteutettu valtaosa, ja se on hyvä asia. Tässä kuitenkin
nousee esille se, mihin ed. Kantalainen viittasi myöskin,
että jäännösveron korko tai
yhteisökorko peritään myös sellaisissa
tapauksissa, kun verotusta oikaistaan tai muutetaan veronsaajan
vaatimuksesta verovelvollisen vahingoksi, vaikka verovelvollinen on
täyttänyt ilmoitusvelvollisuutensa oikein. Hän
on voinut toimia silloin ihan vilpittömässä mielessä,
ja sitten on tapahtunut vero-oikaisu. Mielestäni kun nyt
korkojen verouudistusta mietitään, tähän
pitäisi tehdä korjaus, että tällaisissa tapauksissa
ei tulisi ylimääräistä korkorasitusta vilpittömällä mielellä olleen
veronmaksajan harmiksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Huomasin, että oli aika vaikea
seurata, mitä edustajat puhuivat, kun puhuivat paikaltaan.
Sen takia tulin korokkeelle sanomaan mielipiteeni hallituksen esityksestä ja
mietinnöstä.
Rouva puhemies! Tämän lain tarkoitus on saada
fyysiset henkilöt, tavalliset veronmaksajat, maksamaan
mahdollista lisäveroaan aikaisemmin. Kun kollegat käyttivät
termiä porkkana, niin he käyttivät kyllä sitä väärässä yhteydessä. Tässä ei
anneta yhtään mitään veronmaksajille, ei
anneta mitään etua, mutta annetaan ikään
kuin keppiä. Jos ei veronmaksaja oma-aloitteisesti laske
ja maksa veroaan etukäteen, hän joutuu maksamaan
korkoa 6 prosenttia, ja 6 prosentin korko ei ole vähennyskelpoinen
verotuksessa, eli käytännössä hän
maksaa 9 prosentin tavallista korkoa. 9 prosentin korko on tietenkin
melkoinen keppi; jollet maksa, korko on siis tämä.
Siitä huolimatta pidän lakia oikeaan osuvana. Tavoite
on aivan oikea: saada veronmaksajat välttymään
lisäverosta, saada veronmaksajat maksamaan veronsa etukäteen.
Todettakoon, että vastaavanlainen sääntö koskee
yhteisöjä, ja yhteisöt tekevät
tarkat laskelmat, paljonko on maksettu ennakkoveroa, kuinka suuri
on lopullinen vero, ja erotus tilitetään yleensä maaliskuussa, niin
ettei mitään jäännöskorkoa
synny. Eli tavoite on aivan oikea.
Se, mikä tähän olisi pitänyt
lisätä, on se, että tulisi maksaa myöskin
palautukselle saman verran korkoa. Tässä verottaja
toimii yksipuolisesti: Jos ei makseta etukäteen, silloin
peritään kyllä korkoa 6 prosenttia siltä osin
kuin summa ylittää 60 000 markkaa. Jos tulee palautusta,
silloin saa korkoa vain 2 prosenttia. Oikeastaan verottajan tulisi
soveltaa samanlaista sääntöä silloin,
kun perii lisää, kuin silloin, kun palauttaa.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen puheenvuoroon vähän
täydennyksenä, kun hän vähän
kritisoi sitä, että muun muassa allekirjoittanut
käytti sanaa porkkana koron osalta: Siinä mielessä se
on minusta perusteltua, että asiantuntijat, joita kuultiin,
osakesäästäjät, Kauppakamari
ja muut, pitivät koron korottamista ehdottomasti parempana
kuin sitä, että optiotulot ja myyntivoitot olisi
otettu niin sanotun ennakonkannon piiriin. Elikkä näiden
asianomaisten näkökulmasta tämä oli
parempi porkkana kuin se, että olisi muutettu käytäntöä ja
otettu nämä ennakkokannon piiriin, mikä oli
toinen vaihtoehto. Nyt on kuitenkin veronmaksajan omassa harkinnassa,
maksaako hän mieluummin 6 prosentin koron vai paneeko ne
johonkin muulle tilille tuottamaan korkoa tai voittoa jonkin muun
sijoituksen kautta. Se on veronmaksajan omassa harkinnassa.
Bjarne Kallis /kd:
Rouva puhemies! En aio käydä keskustelua
siitä, onko korotettu korko porkkana vai keppi. Sillä ei
ole mitään merkitystä.
Jäi edellisestä puheenvuorosta sanomatta,
että kysymys on kuitenkin melkoisista summista. Tuoreimmat
verotilastot ovat vuodelta 1999. Silloin fyysisillä henkilöillä oli
luovutusvoittoja 16 miljardin markan edestä, ja pelkään
pahoin, että hyvin harva maksoi niistä menevän
veron etukäteen. Nyt kun verot tulevat maksettaviksi, saattaa
olla, että rahoja ei löydy, ja jo tästä syystä tämä laki
on hyvä olemassa, ettei tulevaisuudessa näin kävisi.
Yleiskeskustelu päättyy.