Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rinnakkaislakialoite arpajaisverolain
2 ja 4 §:n muuttamiseksi:
Arpajaisverolain 552/1992 mukaan arpajaisvero suoritetaan
valtiolle Suomessa toimeenpannuista arpajaisista. Nykyisen käytännön
mukaan Fintoto ja Veikkaus maksavat arpajaisveroa 5 prosenttia rahapanosten
määrästä. Hallituksen lakiesityksessä 127/2002
vp Fintoto maksaisi edelleen arpajaisveroa entisen käytännön
mukaan 5 prosenttia rahapanosten määrästä ja
Veikkaus 9,5 prosenttia pelipanosten yhteismäärän
ja jaettujen voittojen erotuksesta. Totopeleihin tulee soveltaa
samaa veroperustetta kuin muihinkin rahapeleihin seuraavista syistä:
Arpajaisvero on asialliselta luonteeltaan voitonsaajien tuloveron
korvaava vero. Eri peliyhteisöjen peleihin osallistuvia
kansalaisia tulee verottaa yhdenmukaisesti. Hallituksen esityksen mukainen
5 prosentin arpajaisvero pelipanosten yhteismäärästä vastaa
19 prosentin veroa pelipanosten ja pelaajien voittojen erotuksesta.
Hevospelit on rahapeliluvissa jaettu kahdelle yhtiölle,
Oy Veikkaus Ab:lle ja Fintoto Oy:lle. Hallituksen esityksessä Veikkauksen
ravipeleihin osallistuvia kohdeltaisiin eri tavalla kuin Fintoton
ravipeleihin osallistuvia.
Ehdotuksessa on tavoiteltu eri rahapeliyhteisöjen asettamista
samaan asemaan kuitenkin unohtaen juuri Fintoto. Pelien kansainvälisessä kilpailupaineessa
tehtävän tuotekehityksen suhteen meidän
on tietenkin oltava aktiivisia. Myös totopeleihin kohdistuu
ainakin yhtä kova tuotekehitystarve kuin muihinkin yksinoikeudella
toimeenpantaviin peleihin.
Sekä valtiovarainvaliokunta mietinnössään 36/2001
vp että eduskunta hallituksen esityksen 183/2001
vp yhteydessä ovat edellyttäneet, että peliyhteisöjen
verokantoja tulee yhtenäistää ja että verotus
kohtelee tasapuolisesti kaikkia yksinoikeudella toimivia arpajaisten
järjestäjiä.
Sisäasiainministeriö toteaa lausunnossaan seuraavaa
nyt käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
perusteluista: "Eduskunta on edellyttänyt, että hallitus
huolehtii arpajaisverolain jatkovalmistelussa siitä, että verotus
kohtelee tasapuolisesti kaikkia yksinoikeudella toimivia arpajaisten
järjestäjiä. Esityksessä arpajaisverolain
2 ja 4 §:n muuttamisesta lähdetään
siitä, että muista yksinoikeudella toimeenpannuista
arpajaisista kuin totopeleistä arpajaisvero lasketaan eri
perusteiden ja verokannan mukaan. Sisäasiainministeriö toteaa,
että yhtenäisyys verokohtelussa ei näin ollen
toteudu."
Maa- ja metsätalousministeriö toteaa lausunnossaan:
"Pyrkimys yksinoikeudella toimivien rahapeliyhteisöjen
tasapuoliseen kohteluun arpajaisveroa laskettaessa on kannatettava.
On tärkeää, että nopeasti kehittyvillä pelimarkkinoilla
kotimaisille rahapeliyhteisöille voitaisiin luoda mahdollisimman
tasavertaiset lähtökohdat erityisesti pelien tuotekehittelyä ajatellen.
Tasapuolisuutta arvioitaessa vaikuttaisi perustellulta verrata arpajaisveron
määrää yhteisön liikevaihtoon
ja liiketaloudelliseen voittoon. Eduskunnan lausuman mukaisesti
tulisikin myös totopeleihin soveltaa samaa veroperustetta
kuin muihin yksinoikeudella toimiviin rahapeliyhteisöihin.
Koska arpajaisveron on todettu olevan asialliselta luonteeltaan
voitonsaajan tuloveron korvaava vero, on myös pelaajien
kannalta keskeistä, että eri pelimuotojen verokohtelu
olisi yhdenvertaista. Ehdotus johtaisi muun muassa tilanteeseen,
jossa Veikkaus Oy:n ravikilpailuihin kohdistuvien veikkauspelien
verokohtelu olisi erilainen kuin Fintoto Oy:n totopelien.
Ehdotuksessa totopelien osalta poikkeavaa käytäntöä on
perusteltu toisaalta valtion vedonlyöntiosuuden käytöllä ja
toisaalta Fintoto Oy:n tuotonmuodostuksella. Valtion vedonlyöntiosuutena
kertyvä tuotto käytetään arpajaislain (1048/2001)
mukaan hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen.
Tuottojen käyttämisestä on säädetty
erillisellä arpajaislakia täydentävällä lailla
(1055/2001).
Ehdotuksen perustelujen mukaan huomattava osa valtion osuudesta
käytettäisiin tarkoituksiin, jotka suoranaisesti
tai välillisesti edistävät totopeliyhtiön
omaa rahapeliliiketoimintaa. Tämä ei vastaa vallitsevaa
käytäntöä, vaan pääosa
osuudesta ohjataan eri muodoissa kotimaisen hevoskasvatuksen tukemiseen.
Toisaalta perusteluissa on todettu, että totopeliyhtiölle
jäävään tuottoon sisältyy
myös hevoskilpailuihin kohdistuvaa julkista tukea, jolloin
on viitattu yhtiön raviradoille maksamaan osuuteen ja palkintotukeen.
Tämän osalta ministeriö toteaa, että äskettäin
perustetun Fintoto Oy:n toiminta-ajatuksena on yhteistyössä ravirataverkoston kanssa
pyrkiä turvaamaan maanlaajuisen hevostalouden taloudelliset
kehitysedellytykset tavoitteena erityisesti hevoskilpailuissa maksettavien palkintojen
maksimointi. Näin ollen osa tuotosta jää raviradoille
korvauksena totopeliyhtiön kanssa yhteisesti järjestettävästä kilpailu-
ja pelitoiminnasta sekä ennen muuta palkintotukena maksettavaksi
edelleen hevosenomistajille Fintoto Oy:n yhtiöjärjestyksessä asetetun
tarkoituksensa mukaisesti.
Edellä todettuun viitaten maa- ja metsätalousministeriö katsoo,
että arpajaisverotusta tulisi ehdotuksesta poiketen myös
Oy Fintoto Ab:n osalta muuttaa niin, että veron laskuperuste
ja verokanta olisivat yhtenäiset muihin rahapeliyhteisöihin
nähden."
Arvoisa puhemies! Tässä esitettyihin kantoihin
on syytä hakea myös kilpailuviranomaisten lausunto,
koska tässä jos missä syntyy tietynlaista
kilpailuvääristymää, jos tämä hallituksen
esitys muuttamattomana menee eteenpäin. Toivon, että tässä nyt
valtiovarainvaliokunnassa tehdään todella asianmukaiset
ratkaisut ja katsotaan, että tämä on
myös kansantaloudellisesti järkevää.
Lakialoitteen taloudellinen vaikutus on miinusmerkkinen valtion
budjettiin. Tästä on tehty myös talousarvioaloite.
Miinusta tulee 3,3 miljoonaa euroa arpajaisveron tuottoa, mutta
toisaalta tällä on plusmerkkinen vaikutus työpaikkojen
osalta. Suomen Hippoksessa on laskettu, että alalle syntyisi
vuositasolla noin 800 pysyvää työpaikkaa.
Kun sitten katsomme tämän työpaikan hinnan,
se on noin 4 100—4 200 euroa per vuosi.
Kun vastaavasti tiedämme sen, että työtön työnhakija
maksaa yhteiskunnalle noin 15 000 euroa per vuosi, niin
tässä on hyvät perusteet tältäkin
osin viedä asiaa eteenpäin, ja vielä,
kun tiedämme, että meillä on hyvin paljon
hevosalan ammattikoulutusta ja meillä on myös
hyvin korkea osaamistaso, niin tämä mahdollistaa
näissä oppilaitoksissakin opiskelunsa päättävien
ihmisten entistä paremman työllistymisen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää siltä,
että eduskunnan kansanedustajista ei löydy enää kuin
neljä hevosmiestä tähän aikaan
illasta, siitä huolimatta, että ed. Mauri Salon
tekemällä lakialoitteella on peräti 109
allekirjoittajaa. Luulen, että tämä laaja
allekirjoittajien määrä perustuu niihin
samoihin seikkoihin, mitä ed. Mauri Salo äsken
kertoi.
Tämä lakialoite lähtee siitä,
että eduskunnan valtiovarainvaliokunta ja eduskunta ovat
jo itse tästä asiasta oman mielipiteensä aika
kirkkaasti kertoneet. Monet kansanedustajat ovat sitä mieltä,
että nykyinen säännös on lisäksi
epäoikeudenmukainen ja kohtelee eri veikkausyhtiöitä eriarvoisella
tavalla. Olisi kovin toivottavaa ja ihan eduskunnan uskottavuudenkin
takia merkittävää, että tähän
asiaan saataisiin korjaus, koska valtiovarainvaliokunta on aivan
yksimielisesti tästä asiasta lausunut ja sillä on
takanaan selvä enemmistö nytkin täällä salissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mauri Salon ja laajan edustajajoukon allekirjoittama
lakialoite 118/2002 vp, laki arpajaisverolain 2 ja 4 §:n
muuttamisesta, on hyvä ja kannatettava. Olen yksi allekirjoittajien
joukossa. Vahva peruste on, niin kuin ed. Mauri Salo äsken
toi esille, juuri hevostalous ja sen merkittävyys maaseudun
työllistäjänä ja myöskin
nuorison kasvattajana. Tiedän, että nuoret ovat
maaseudulla ja myöskin kaupungeissa — mutta maaseudulla
on enemmän mahdollisuuksia — kiinnostuneet hevosten
kasvattamisesta ja hevosten parissa työskentelemisestä.
Kun täällä mainittiin Hippoksen laskelma noin
800 työpaikasta, on kysymys varsin merkittävästä työllistävyydestä,
jolla on myös osaltaan välillisiä vaikutuksia.
On kysymys myös maaseudun elämän ilmeestä,
joka saa tätä kautta positiivista lisäsignaalia.
Katson, että hevostalouden ja hevosurheilun kannalta
lakialoite on varsin kannatettava ja perusteltu.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todella, tämä arpajaisverolaki
on eduskunnassa käsittelyssä valtiovarainvaliokunnan verojaostossa
ja siellä on jo asiantuntijakuuleminen alkanut. Minustakin
tässä on hyväksymiselle moniakin syitä,
mutta kilpailuneutraliteettilähtökohta on kyllä tärkeä.
Jos on kaksi eri järjestäjää, jotka
järjestävät hevostoimintaan liittyvää pelitoimintaa,
on vaikea perustella sitä, miksi niitä verotettaisiin
eri tavalla. Varmasti on todella valiokunnassa tärkeä kuulla
myöskin Kilpailuvirastoa.
Vaikka täällä ed. Petri Salokin käytti
hyvän puheenvuoron, niin minä luulen, että tässä yksi ongelma
taas on se, että tästä asiasta on hallituksen
yksimielinen esitys ja pelisääntöjen
mukaan sellaisen muuttaminen on aika vaikeata, ellei saada sitten
myös hallituspuolueita tähän mukaan. Ei
riitä se, että laittaa tähän
erinomaiseen aloitteeseen nimensä, vaan sitten pitää myöskin
silloin, kun on päätöksen aika, löytyä sitä kanttia, mitä hevosmiehiltä löytyy,
tehdä oikeita ratkaisuja.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä edustajajoukkoa,
joka nyt on vielä salissa, pyydän kiittää siitä,
että olette malttaneet olla täällä.
Kiitoksia myös noista erinomaisen kannustavista sanoista.
On erittäin tärkeää, että valtiovarainvaliokunnan
verojaoston jäsen ed. Ala-Nissilä on täällä ja
tuo myös niitä terveisiä, joita valiokunnassa
erityisesti painotetaan, elikkä juuri tätä kilpailuneutraliteettia
ja toisaalta myös sitten sitä, että tässä tarvitaan
hallituspuolueiden tuki.
Ed. Petri Salo, joka on ollut tämän asian
ensimmäisiä ymmärtäjiä ja
vahvasti puolestapuhujia, varmaan omalta osaltaan kokoomusryhmässä paimentaa
sitä, että saadaan tässä aikaan
positiivinen ratkaisu. Tämä ei ole oppositio—hallituspuolue-asetelma,
olkoonkin että olen ensimmäinen allekirjoittaja.
Johtunee siitä, kun vielä ainakin tällä hetkellä Suomen
Hippoksen puheenjohtajana osaltani olen tietenkin velvollinen ajamaan
juuri niitä asioita, jotka ovat hevostaloudelle tärkeitä,
enkä pelkästään lähde
ajamaan asiaa hevostalouden näkökulmasta, jollei
sillä ole myöskin suurta kansantaloudellista merkitystä. Tällä,
niin kuin ed. Oinonen totesi, on oma kansantaloudellinen merkityksensä nuorison
kannalta ja myös sitten maaseudun työllisyyden
ja maaseudun elävänä pitämisen
kannalta.
Keskustelu päättyy.