5) Laki kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan kumoamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Olen tämän vaalikauden
aikana tehnyt lakialoitteita varsin säästeliäästi
sen johdosta, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana
näen, että sitä alaa koskevia lakialoitteita
olisi vaikea puolueettomasti käsitellä, jos olisin
kovin aktiivinen tässä toimessani. Tämä lakialoite,
jonka nyt olen tehnyt, vaikka se koskettaakin sosiaali- ja terveydenhuollon
piirissä ja palvelujen tarpeessa olevia henkilöitä,
tulee käsitellyksi tässä talossa hallintovaliokunnassa.
Sen takia olen nyt tässä matkassa.
Kysymyksessä on kotikuntalain muuttaminen. Vuonna 93,
kun kotikuntalakia (Ed. Väistön välihuuto)
säädettiin, hallintovaliokunta muutti mietinnössään
kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan muotoon, jonka perusteella
henkilön kotikunta ei muutu, jos hänen asumisensa
toisessa kunnassa johtuu pääasiassa hoidosta tai
huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai
muutoin vastaavissa olosuhteissa.
Olen tämän paperinipun käynyt läpi
tuolta vuodelta. Kaikki asiantuntijalausunnotkin kävin läpi
tätä aloitetta tehdessäni, ja on aivan
totta, kuten ed. Väistö sanoi, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta tuolloin tämän mukaisesti
toivoi asiassa meneteltävän. Katsoin myöskin,
miksi näin oli. Vastaus löytyy asiantuntijalausunnoista,
joita sosiaali- ja terveysvaliokunta silloin kuuli, mahdollisesti
myös hallintovaliokunta samoja asiantuntijoita käytti.
Suurimpina kantoina kaskessa tämän asian
hoitamisessa mielestäni perustuslaillisesti tyydyttävään
kuntoon olivat eräät vammaisjärjestöt,
jotka pelkäsivät — heillä oli
siihen sitten ilmeisesti syynsä — että heidän
omistamissaan palvelutaloissa asuvat vammaiset jäisivät vaille
riittävää huolenpitoa, mikäli
annettaisiin vammaisille samanlainen vapaus valita kotikuntansa
kuin kaikilla muilla Suomen kansalaisilla on. Toisin sanoen, haluttiin
kuulla näitä asiantuntijoita ja antaa heidän
silloiselle mielipiteelleen täysi arvo ja näin
lakiin jäi tämä poikkeus. On muistettava,
että esimerkiksi opiskelijat tuossa yhteydessä vapautettiin
päättämään omasta kotikunnastaan
oman tahtonsa mukaisesti, mutta ainoastaan henkilöt, joilla
on hoidollista tai huollollista tarvetta, jätettiin tuon
vapauden ulkopuolelle.
Nyt on tullut esiin näiden lähes kymmenen vuoden
aikana, että on ilmennyt puutteita, jotka on syytä todellakin
korjata. Ei ole tullut esiin perusteluja, että tämä säännös
olisi, kuinka sanoisi, pelkästään turvaava
seikka. Päinvastoin nyt on käynyt ilmi, että kun
tätä tulkitaan niin tiukasti, myöskin
henkilöitä, jotka eivät ole laitoshoidon tarpeessa,
vaan ovat avohuollollisten tai -hoidollisten toimenpiteitten tarpeessa,
esimerkiksi kotipalvelun tarpeessa olevia vanhuksia ja vammaisia,
estetään vaihtamasta kotikuntaansa, esimerkiksi
muuttamasta lastensa asuinpaikkakunnille ja näin saamasta
sitä huolenpitoa, mitä sitten julkisten palvelujen
lisäksi lapset ja niiden perheet voivat antaa. Itsellenikin
on tullut lukuisia tällaisia esimerkkejä nyt esille.
Olen kyllä päätynyt sille puolelle
tässä asiassa, että meidän on
aika vapauttaa myöskin vammaiset ja muut henkilöt,
jotka ovat hoidon ja huollon tarpeessa, valitsemaan kotipaikkansa
samojen perusteiden mukaan kuin muu väestö. On lohdutonta
katsella riitoja, joissa pompotellaan näissä kysymyksissä.
Haluaisin, että tämä vaihe nyt voisi
jäädä historiaan ja uskaltaisimme tämän
muutoksen tehdä. Minä haluan tässä erityisesti
perustella tätä muutoksen välttämättömyyttä vammaisen
ja avun tarpeessa olevan henkilön kokonaishyvinvoinnilla
ja hänen perustuslaillisilla oikeuksillaan ja näillä esiin
tulleilla monilla käytännön ongelmilla.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Marjatta Vehkaojan ja useiden muiden allekirjoittama
lakialoite kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan kumoamisesta näyttää saavan
aikaan vilkkaan keskustelun. Asia sinällään
on toki tärkeä, mutta siihen liittyy monia näkökohtia.
En näe, että tällä momentin
kumoamisella saavutetaan paras tulos.
On syytä, arvoisa puhemies, kerrata hieman, millä tavoin
aikanaan tämä asia käsiteltiin hallintovaliokunnassa,
jolle lausunnon antoivat sekä sosiaali- ja terveysvaliokunta
että perustuslakivaliokunta. Pulmaksi toki jäi,
että perustuslakivaliokunnan lausunto koski hallituksen
esittämää muotoilua, joka kuului kyseisen
momentin kohdalta näin: "Henkilön kotikunta ei
muutu, jos hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu pääasiassa
hoidosta sairaalassa tai muussa sellaisessa laitoksessa." Tämä oli
siis hallituksen esittämä muotoilu kyseiselle
momentille. Sosiaali- ja terveysvaliokunta antoi oman lausuntonsa
ja muotoili asian juuri niin kuin se on tämän
hetken kotikuntalaissa. Laki siis tuli muotoon: "Henkilön
kotikunta ei muutu, jos hänen asumisensa toisessa kunnassa
johtuu pääasiassa hoidosta ja huollosta sosiaali-
ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai muutoin
vastaavissa olosuhteissa." Sekä sosiaali- ja terveysvaliokunta
että hallintovaliokunta kuulivat mittavan joukon, kuten ed.
Vehkaoja oikein totesi, asiantuntijoita.
Tähän kysymykseen, arvoisa puhemies, on syyskuun
alun lehtikirjoittelussa aivan oikein kiinnitetty huomiota. Helsingin
Sanomissa Kalle Könkkölä valtakunnallisen
vammaisneuvoston pääsihteerinä kirjoitti
otsikolla "Kotikuntalaki rajoittaa ihmisoikeuksia", ja saman lehden
syyskuun 6. päivän numerossa kirjoitti Pieksämäen henkikirjoittaja
Heikki Pasanen "Kotikuntalaki rajoittaa ihmisten oikeuksia" -otsikolla.
Hallintovaliokunnassa asiasta on käyty keskustelu syyskuun
alun kirjoittelun jälkeen, ja olemme pyytäneet
ministeriön selvityksen kotikunnan muuttamista koskevista
eräistä rajoituksista, siis tällä otsikolla.
Saamme tämän selvityksen valiokunnalle lokakuun
8. päivänä.
Pääsäännön mukaanhan
henkilön kotikunta määräytyy
tosiasiallisen asumisen perusteella. 3 §:ssä säädetään
sitten näistä rajoituksista. Ongelma liittyy juuri
tähän kohtaan, jota lakialoitteessa esitetään
kohdan 2 osalta muutettavaksi niin, että se poistettaisiin.
Kun hallintovaliokunta käsitteli kotikuntalain säätämiseen
johtanutta hallituksen esitystä, valiokunta katsoi, että uudistuksen
keskeisin tavoite on kyetä määrittelemään
henkilön kotikunta siten, että se vastaa mahdollisimman
tarkoin aineellista, tosiasiallista totuutta eli tosiasiallista asumista
tietyssä kunnassa. Tämä on siis se pääsääntö ja
pitää olla se keskeinen pääsääntö myös perustuslain
mukaan.
Valiokunnan mietinnössä todettiin, että tässä suhteessa,
kuten ed. Vehkaoja myös totesi, lakiehdotus parantaa muun
muassa opiskelijoiden asemaa. Sen sijaan laitoksissa asuvien vammaisten
ja muista eri syistä annettavan hoidon tai huollon vuoksi
tosiasiallista kotikuntaa vaihtaneiden henkilöiden osalta
uudistuksen keskeisin tavoite jää toteutumatta
tässä yhteydessä. Tämän vuoksi
valiokunta katsoi mietinnössään, että tulevaisuudessa
olisi viimeksi mainittuun ryhmään kuuluvien asemaa
koskevaa muuta lainsäädäntöä tarpeen
korjata siten, etteivät asuinpaikkaan liittyvät
taloudelliset seikat tosiasiallisesti rajoittaisi uudistuksen päätavoitteen
toteutumista. Näitä tosiasiallisia seikkoja sosiaali-
ja terveysvaliokunta kirjasi lausuntoonsa näin, että lakiehdotus
synnyttää sosiaali- ja terveystoimessa eräiltä keskeisiltä osiltaan
kunnallistaloudellisia ongelmia. Tämä korostuu
erityisesti sellaisissa pienissä kunnissa, joissa on suurehkoja
laitoksia. Vastaava ilmiö koskee myös kielivähemmistöjä, joille
saattaa jonkin alan palvelu olla järjestetty koko maassa
keskitetysti. Sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi edelleen, että sen
esittämä muotoilu antaa enemmän harkinnanvaraa
kotikunnan valinnan rajoittamiselle hallituksen esitykseen verrattuna
sen lisäksi, että asetuksella on valiokunnan käsityksen
mukaan välttämätöntä tarkentaa
lain säännöksiä tilapäisen
asumisen muodoista.
Arvoisa puhemies! Ongelma on siis tiedostettu, ongelma on olemassa,
ja olemme odottaneet, että valtioneuvosto olisi oma-aloitteisesti
tähän asiaan, johon hallintovaliokunta mietinnössään jo
tuolloinkin kiinnitti huomiota, tarttunut. Näin ei ole
käynyt, ja me olemme asiaa nyt kiirehtineet hallintovaliokunnan
toimesta pyytämällä siis ministeriön
selvityksen niistä lainmuutoksista, joita tässä tarvitaan,
jotta tosiasiallinen asuminen ja vapaus valita kotikunta mahdollisimman hyvin
toteutuisivat.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olen tehnyt kirjallisen kysymyksen
kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan poistamisesta ja olen saanut
tähän sisäministeriön alue-
ja kuntaministeri Martti Korhosen vastauksen, joka on varsin tuore,
päivätty 27. syyskuuta 2002. Tässä vastauksessa
sanotaan, että "kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan poistamisella
olisi merkittäviä vaikutuksia kuntien velvollisuutena
olevan palveluiden järjestämis- ja rahoitusvastuun
kannalta. Sairaiden ja vammaisten henkilöiden kotikunnan
muuttumisen rajoittamiseen liittyviä ongelmia ei ole mahdollista
poistaa yksittäisellä kotikuntalain säännöksen
muutoksella, vaan tarvittavat lainsäädännön
muutokset on selvitettävä kokonaisuutena ja laaja-alaisessa
yhteistyössä eri intressitahojen kanssa".
Arvoisa puhemies! Tähän työhön
on ryhdyttävä välittömästi,
jotta vanhuksilla ja vammaisilla on aidosti mahdollisuus valita
kotikuntansa.
Puhemies! Kannatan ed. Vehkaojan lakiesitystä ja toivon,
että hallintovaliokunta pikaisesti hoitaa tämän
asian kuntoon.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä kuultiin ministeri
Korhosen vastaus, joka vaikuttaa kyllä hirveän
eriskummalliselta, koska tässä keskustelussa on
pidettävä mielessä se, että jos
vammainen tai hoidon ja huollon tarpeessa oleva henkilö saa
vapaasti valita kotikuntansa, eihän se tarkoita sitten,
että kaikki siirtyvät, ihan niin kuin vaihtoehtona
olisi se, että kaikki ikään kuin pakotettaisiin
vaihtamaan kotikuntaansa. Ei, vaan heille tulisi samanlainen vapaus
kuin tällä hetkellä on kaikilla muillakin.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomo luki kirjalliseen kysymykseen
saamaansa vastausta, joka edelleen toistaa paljolti sitä,
mitä hallintovaliokunta mietinnössään
jo totesi. Olemme odottaneet valtioneuvoston asiaa koskevaa selvitystä ja
niitä ehdotuksia, joita lainsäädännön
osalta tässä tarvittaisiin nyt, kun kotikuntalaki
on ollut jo kahdeksan vuotta voimassa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtajan puheenvuoro
ja myöskin täällä kuultu kuntaministerin
vastaus ed. Peltomon kysymykseen omalla tavallaan selkeyttivät
minulle tätä kysymystä kotikuntalain
muuttamisesta, mutta kun allekirjoitin tämän lainmuutosesityksen,
niin keskeisenä perusteena oli se ja on edelleen, että kun
esimerkiksi vanhusten palvelutaloihin tai vammaisten palvelukoteihin
henkilö muuttaa paikkakunnalta a paikkakunnalle b, niin
hän jää kuitenkin sinne vanhaan kotikuntaansa.
Tätä on tulkittu monessa tapauksessa näin,
ja ainakaan minun järkeeni se ei sovi, vaan täytyy
olla ihmisellä vapaus muuttaa ja valita kotipaikkansa.
Kun hän palveluja tarvitsee, niin se on tullut tulkinnalliseksi
esteeksi, että hän ei voisi muuttaa paikkakuntaa.
Minä en jaksa sitä ymmärtää,
että tilanne on tällainen, vaan kyllähän
tämä pitää nyt korjata joko
tällä lakialoitteella tai sitten hallitus tuo
todella esitykset, että tämä muutetaan.
(Välihuuto) — Jos ei lakialoitteella voi, niin
sitten hallituksen pitää tuoda uusi esitys. — Kyllä tässä kansalaisten
perusoikeuksiin puututaan sellaisella tavalla, joka ei kuulu tähän
päivään.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin osaltani pidän
ed. Vehkaojan ja useamman muun kansanedustajan allekirjoittamaa
lakialoitetta erittäin hyvänä, ja jos
olisin silloin kerinnyt virkamatkalta palata ajoissa, olisin sen
itsekin allekirjoittanut.
Kalle Könkkölä, valtakunnallisen
vammaisneuvoston pääsihteeri, aivan niin kuin
täällä jo aikaisemminkin puhuttiin, kirjoitti
tästä asiasta syyskuussa muun muassa Helsingin
Sanomiin. Hän on erillisellä yksityisellä kirjeellä valottanut asiaa
minulle ystävällisesti hiukan lisääkin.
Jo täällä mainittujen seikkojen lisäksi
minua juristina kiinnosti kovasti se, että korkein hallinto-oikeus
on sittemmin valitusten perusteella tarkentanut tätä tarkastelua,
minne palveluja tarvitseva — siis pääsääntöisesti
vammainen tai vanhus — saa muuttaa, niin, että silloin
jos muuton syynä ei ole varsinainen hoito, kotipaikkaa
on voinut vaihtaa. Sitten Kalle Könkkölä jatkaa,
että käytännössä tätä tietoa
ei tarkoituksellisesti ole aina muuttohalukkaille ihmisille kerrottu.
Olen saanut vahvistuksen tähän muutakin kautta,
että tämä todella pitää paikkansa.
Kunnat eivät kustannusten pelossa, eivät vastaanottavat
kunnat ainakaan, mielellään kerro, mitkä ovat
ihmisten lailliset oikeudet.
Tältä osin on kyse, paitsi lainsäädännön
muutostarpeesta, hyvin paljon myös ihan hyvän
hallinnon periaatteiden noudattamistarpeesta. Nizzan huippukokouksen
kautta myös Suomi on sitoutunut EU:n perusoikeusasiakirjaan,
joka on julistus, mutta kuitenkin artikla hyvästä hallinnosta
velvoittaa. Me olemme myös hyvin monissa muissa, muun muassa
Euroopan neuvoston, foorumeissa paitsi ajaneet sitä myös
sitoutuneet siihen, että nimenomaan hallinto on ihmisiä varten
ja takaamassa heidän oikeuksiaan eikä salaamassa
niitä. Senkin takia sekä tämä lakialoite
että se, miten hallintovaliokunta on jo valmistelemassa
asiaa, kuten kuulimme, ovat tervetulleita ja tarpeellisia.
Muutama seikka vielä tästä koko muutoksen tarpeesta.
Täytyy varmasti samassa yhteydessä todella, niin
kuin täälläkin on katsottu, paitsi sallia
ihmisoikeudet kaikille — se on itse asiassa koko ihmisoikeuksien
ajatus — ja muutto-oikeus, myös todella ottaa
huomioon varsinkin nykyisen muuttoliikkeen aikana se, että laitokseen joutuva
haluaa läheistensä lähelle. Monissa taudeissa
ihan kiistatonta näyttöä siitä,
että ihminen, joka saa läheiset lähelleen,
vierailemaan, voi paremmin ja paranee nopeammin. Kysymyksessä on
ihan raadollisesti jopa meidän veronmaksajien etu, puhumattakaan
inhimillisistä asioista.
Samassa yhteydessä meidän kyllä täytyy
katsoa sitä, miten rahat liikkuvat kuntien osalta, ettei
niitä syitä enää olisi, minkä takia
tähän mielestäni ihmisoikeuksien vastaiseen
järjestelyyn on todennäköisesti aikoinaan
päädytty. Niitä keinoja voisi olla kaksi:
Toinen voisi olla se, mitä muun muassa vihreä eduskuntaryhmä on
viime aikoina pitänyt esillä, että ainakin
kalliit erikoissairaanhoitopalvelut jatkossa kustantaisi valtio. Valtio
tilaa ne tilaaja—tuottaja-mallina. Tai sitten valtionosuusjärjestelmää muutetaan
niin, että nämä kalliit hoidot, vaikeavammaiset
tai pitkäaikaishoitoa tarvitsevat ihmiset, huomioidaan
valtionosuusjärjestelmissä huomattavasti nykyistä paremmin.
Samassa yhteydessä olisi myös katsottava paitsi
nämä kalliit sairashoidot myös sosiaalipuolella
semmoiset huutavat vääryydet kuin se, että kunnat
kilpaa ohjaavat väärillä neuvoillakin
esimerkiksi vankilasta palaavat, elämänsä uudelleen
aloittamaan yrittävät nuoret toisiin kuntiin. (Ed.
Vehkaoja: Ja romanit!) — Ja romanit, aivan kuten ed. Vehkaoja
huusi, ja samaa tulemme näkemään ilmeisesti
maahanmuuttajaryhmienkin osalta jatkossa entistä enemmän,
kun sopeuttamisrahaa kunta ei enää saakaan.
Näiden kaikkien osalta on ihan selvää,
että meidän pitäisi katsoa se, että toisaalta
kunnille pitää tehdä velvollisuus puhua
totta ja tiedottaa oikein, mikä mielestäni niillä kyllä jo
kansainvälisten sopimustenkin takia on ja mitä meidänkin hallintolainsäädännössämme
velvoitetaan, mutta myös nämä rahanliikkeet
on tehtävä sellaiseksi, että ihmisiä ei
syrjitä tosiasiassa.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Braxin puhe oli erittäin
hyvä, mutta yhtä kohtaa nyt ihmettelen. Se on
huoli kustannusten jakautumisesta eri kuntien kesken, nimittäin
minusta tässä on myöskin hyvin herkullinen
ja tärkeä kohta mietittäväksi.
Suomessa on asumiseen perustuva sosiaaliturva. Me olemme suhteessa
muihin maihin, siis ilman ongelmia, hyväksyneet sen, että ihminen
saa sosiaaliturvansa asumisen perusteella Suomessa. Nyt on kummallista,
jos me emme hyväksy kuntiemme kesken tätä samaa
prinsiippiä. Minusta se on vähin, mitä meidän
pitää tehdä. Me olemme hyväksyneet
sen Euroopan unionin sisäisessä muuttoliikkeessä täysin.
Nyt on paikka huoltaa asia kuntoon myös meidän
sisäisen muuttoliikkeemme yhteydessä.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Braxin peräänkuuluttamaa
kalliin hoidon tasausjärjestelmää varmasti tässäkin
asiassa saatetaan tarvita, mutta erikoissairaanhoidon siirtäminen
valtion kustannettavaksi toisi sitten muita ongelmia tullessaan.
Siitä saattaisi seurata se, että kunnat ajaisivat
alas perusterveydenhuoltonsa, jolloin erikoissairaanhoidon tarve
entisestään kasvaisi, ja se erikoissairaanhoito
maksaa ihan sen saman, tuotti se sitten kunta tai valtio. Mutta
jonkinlaisia tasausjärjestelmiä tähän
ongelmaan kenties tarvittaisiin. Tämä nyt vallitseva
tilanne saattaa ohjata jopa kuntien asuntopolitiikkaa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kanervalle: Olen aivan samaa mieltä ja
sanoinkin "kalleimpien erikoissairaanhoitojen", en suinkaan tarkoittanut koko
järjestelmää. Nimenomaan varsinkin pienten
kuntien näkökulmasta poikkeuksellisten kalliiden
hoitojen osalta tämä tasausjärjestelmä, taikka
suoranainen lainmuutos, on tarpeellinen.
Ed. Vehkaojalle: Selvyyden vuoksi tarkoitin, että on
tietysti päivänselvää ja välttämätöntä välittömästi
muuttaa tätä ihmisoikeusjärjestelmää polkevaa
järjestelmää, mutta se ei anna meille
oikeutta olla katsomatta, että sillä on myös
tosiasiallisia taloudellisia vaikutuksia, jotka saattavat olla hyvin
epäoikeudenmukaisia eri kunnille. Ne on sitten erikseen
järjestettävä myös.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Väistö puheenvuorossaan
selvitti tätä 93 säädetyn kotikuntalain
sisältöä ja silloin tehtyyn ratkaisuun vaikuttavia
näkemyksiä ja perusteita.
Tuo lakialoitteessa tehty muutosesitys, jonka aloitteen myös
olen allekirjoittanut, johtaa kuitenkin merkittävään
muutokseen erityisesti kuntien palvelujen järjestämisvastuun
ja -velvollisuuden osalta, mihin täällä äsken
muun muassa viitattiin. Sen vuoksi pelkästään
tämän esityksen hyväksyminen sinänsä ei
ratkaise koko ongelmaa; se ratkaisee sen tietenkin asuinpaikan valinnan
osalta.
Kaiken kaikkiaan voi todeta, että vuonna 93 säädetyn
lain sisällön osalta hallituksen alkuperäinen
esitys olisi näköjään toiminut
paljon paremmin kuin se muotoilu, mikä laille annettiin. Ongelmanhan
oikeastaan aiheuttaa tuon 3 §:n 2 kohdan loppuosa: "- -
hoidosta tai huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai muutoin
vastaavissa olosuhteissa". Tämä loppuosa on nimenomaan
se, joka ongelman aiheuttaa.
Joka tapauksessa toivon, että tämä lakialoite johtaa
siihen, että asia saa vauhtia, se selvitellään ja
oikaistaan.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kotikuntalaki säädettiin
kahdeksan vuotta sitten eli vuonna 1994. Kotikuntalakia kohtaan
on sen jälkeen esitetty usein kritiikkiä ja siinä on
todettu olevan paljon puutteita. Näiden korjaamiseksi on muun
muassa täällä tehty monia lakialoitteita. Olen
itsekin tehnyt lakialoitteen kotikuntalain muuttamisesta, eikä ole
tarkoituksenmukaista kerrata nyt näitä puutteita,
mitkä omassa lakialoitteessani esitin, koska se on nyt
hallintovaliokunnassa käsittelyä odottamassa.
Toivoisin, että hallintovaliokunta, niin kuin nyt vähän
kuulin puheenjohtajan äsken kertovan, ottaa esille näitä kotikuntalain
puutteita. Toivoisin, että se voisi viedä käsittelyn
loppuun ja tehdä korjauksia kotikuntalakiin. Siellä on useita
lakialoitteita, ja ne kaikki nipussa hyväksyen päästäisiin
eteenpäin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Marjatta Vehkaojan tekemää aloitetta erityisesti
siitä syystä, mitä hän on perusteluina
maininnut. Kysymys on ihmisen kokonaishyvinvoinnista ja perustuslaillisesta
oikeudesta, sen vahvistamisesta. Tämähän
nousee hyvin selvästi käytännön
tuntemuksesta, mitä varmasti ed. Vehkaojalla on näiden
asioiden hoitamisesta.
Itsekin yhdyn niihin ihmettelyihin, joissa kysyttiin ministeri
Martti Korhosen vastausta, koska sen sisältöhän
selkeästi osoittaa tietenkin, että näkökulma
on toinen kuin tässä lakialoitteessa. Näkökulma
on kunnan rahoitusnäkökulma, ja silloin kunnallistaloudellisista
ongelmista käsin tätä tarkastellaan.
Toivoisin, että me voisimme lakeja tehdä myös
inhimillisestä näkökulmasta, niin kuin
tässä on tarkoitus hyvin vahvasti. Jos ei tämä ratkaise
kaikkia ongelmia, niin kuin täällä on
tullut esille, kuitenkin tähän suuntaan meidän
on edettävä, hyvin selkeästi sellaisiin,
joilla on suurempi vaikutus ihmisen hyvinvointiin nimenomaan siinä,
että ne voivat ehkäistä ehkä ihmisen
suuremman palvelutarpeen, kun hän saa hyvää hoitoa
ja voi olla omaistensa lähellä ja turvallisissa olosuhteissa.
Todella kannatan tätä lämpimästi
ja toivon, että pikaisesti hallintovaliokunnan selvitykset tuottavat
tulosta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan aluksi kannatan ed. Ihamäen
ajatusta siitä, jotta tämä pitäisi
ehdottomasti nyt hallintovaliokunnan ottaa käsittelyyn,
koska siellä on aloitteita. Viedään tässä nyt
nippu aloitteita eli yksi asia läpi sen nipun myötä.
Siinä mielessä odotan pikaista käsittelyä,
koska tässä ovat ne monet elementit, mitkä on
todettu puheenvuoroissa: syrjintä monessa mielessä,
tässä on ikärasismia olemassa, ja vammaisen
ihmisen siirtymistä voidaan rajoittaa toisesta paikasta
toiseen. Ollaan elävinään vapaassa Suomessa
ja vapaassa Euroopassa, jossa pitäisi ihmisten saada liikkua,
mutta meillä Suomessa on tehty keinotekoiset rajat, että ihmiset
eivät voi siirtyä edes maan sisälläkään paikasta
toiseen. Sen takia odotan, että tämä menisi
läpi.
Tähän liittyy tietysti tämä ongelma,
joka on tullut esiin, millä tavalla kustannuksia voidaan tasata.
Minusta ed. Brax käytti hyvän puheenvuoron. Ymmärsin,
että siihen sisältyi myös tämmöinen
ajatus, että jos on vanhempi ihminen, siitä tulee
enemmän valtionosuutta. Eli meillä Itä-Suomessa
ennen kaikkea, kun katsoo kuntien ikärakennetta, se myös
korjaisi hyvin paljon niitä tilanteita, koska se luonnostaan,
kun ikääntyy, tuo enemmän hoidon ja hoivauksen
tarvetta. Silloin pitäisi muuttaa näitä painoarvokertoimia, niitähän
on jo sillä tavalla vähän korotettukin, kun
enemmän on ikää, mutta yhä tehokkaammin ja
vahvemmin. Se antaisi myös sitä valtionosuutta
siltä osin näille pienille kunnille.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Näin erityisliikuntaneuvoston
puheenjohtajana sanoisin kuitenkin, että kaikki tutkimukset
näyttävät, että vanhuus sinänsä ei
korreloi terveydentilaan, tulevaisuudessa vielä vähemmän:
meillä tulee olemaan varsinkin seuraavien kahdenkymmenen
vuoden aikana paljon vanhuksia, jotka ovat hyvin terveitä,
hyvässä kunnossa ja vielä vauraita ja
aktiivisiakin. Täytyy erottaa vanhusväestön
määrä hoidon tarpeesta, koska vanhusväestö tulee
olemaan hyvin erilaista keskenään.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vehkaojan lakialoite on lähtökohtaisesti
ja inhimillisesti oikealla linjalla, mutta tässä muodossa,
että kotikuntalain 3 §:n 2 kohta kokonaisuudessaan
kumottaisiin, se ei ole mielestäni hyväksyttävissä.
Olen itsekin tehnyt viime vuonna kirjallisen kysymyksen vammaisen
oikeudesta valita asuinpaikkansa ja esittänyt siinä,
että samalla kun vaikeavammaisille, esimerkiksi niille,
joilla on subjektiivinen oikeus hoitoon, tämä oikeus
valita asuinpaikkansa hyväksyttäisiin, siinä yhteydessä vastuu
vaikeavammaisten hoidon kustannuksista siirrettäisiin Kansaneläkelaitoksen
tehtäväksi.
Tässä on mielestäni syytä jaotella,
mitä tämä kotikuntalain muutos kaiken
kaikkiaan merkitsee. Tämä esityshän tällaisenaan
käytännössä tarkoittaisi, että esimerkiksi
jokainen mielisairaalaan pysyvästi sijoitettu henkilö (Ed.
Vehkaoja: Ei sellaisia ole enää!) — no,
käytännössä on aika pitkälle
vankimielisairaaloissa ainakin — voisi halutessaan muuttaa
kotipaikkaa. Kaikki entisissä kehitysvammalaitoksissa,
nykyisissä erityishuoltolaitoksissa, olevat asiakkaat voisivat
muuttaa kotikuntaansa, jolloinka kustannusvelvollisuus siirtyy.
Kaikki invalidien palvelutaloissa asuvat voisivat muuttaa kotikuntaansa
niin halutessaan, ja varmasti heidän entisillä kotikunnillaan
olisi intressiä pyrkiä vaikuttamaan siihen, että näin
myöskin käytännössä tapahtuisi.
Näin ollen lähtökohdaksi täytyy
ottaa se, että kustannusvastuujärjestelmä on
kokonaan suunniteltava uudelta pohjalta. Eikä se riitä,
että valtionosuutta annetaan 25 prosenttia, koska yhden tällaisen
henkilön vuosikustannus voi olla noin 50 000 euroa
suurin piirtein. Jos näin meneteltäisiin, ei mikään
kunta suostuisi enää vastaanottamaan alueelleen
tällaisia laitoksia. Kysymys on selkeästä taloudellisesta
realiteetista, joka muuttaisi täysin kustannustenjakosuhteet.
Tästä kärsisivät tietysti maakuntakeskukset,
Pääkaupunkiseudun suuret kunnat ja muut, joissa
tällaiset yhteisesti kustannettavat laitokset ovat. Enkä minä pidä tarkoituksenmukaisena,
että näille keskuksille, jotka ovat tällaisia
laitoksia ottaneet, lisättäisiin tällainen
kustannusrasitus.
Minusta ed. Polvi kunnallishallinnon ja -talouden hyvin tuntevana
kiinnitti aivan oikeaan asiaan huomiota, kun hän totesi,
että tämä loppuosa on nimenomaan se,
joka aiheuttaa ongelmia. Kysymys on sellaisista vanhuksista, jotka
ostavat palvelutalossa normaaleja pieniä palveluksia tai jotka
ovat tiettyjen kotipalveluiden piirissä. Näistä on
syntynyt erimielisyyksiä ja riitoja kuntien välillä,
ja se on täysin tarpeetonta ja tuomittavaa. Mutta sen sijaan
pysyvässä laitoshoidossa olevien osalta minusta
on oikein, että esimerkiksi vammaisilla pitäisi
olla oikeus valita. Mutta silloin on kyllä lähdettävä siitä,
että valtio tai jokin sen laitos, kuten Kansaneläkelaitos,
vastaa näistä kustannuksista, muutoin tämä järjestelmä ei
tule käytännössä toimimaan millään
tavalla.
Eli inhimillinen näkökulma on tässä oikea, mutta
sitä ei voida ratkaista vain poistamalla tämä pykälä,
vaan sen lisäksi, että pykälään
tehdään muutoksia, koko meidän kustannusjärjestelmäämmekin
on tehtävä merkittäviä muutoksia.
Siinä mielessä on oikein, että tämä aloite
herättää keskustelua. Toivottavasti valtioneuvosto paneutuu
tähän asiaan ja saattaa lainsäädäntömme
ihmisoikeuksien vaatimalle tasolle, mutta samalla myöskin
hoitaa siitä aiheutuvat kustannusseuraamukset niin, että tämä järjestelmä ei
kokonaan romahda, mikä meillä tänä päivänä on.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minun mielestäni ed. Mannisen
puheenvuorossa oli vähän asennevammaa — jos
sallitaan tämmöinen sana — sikäli,
että hän otti juuri sen näkökulman,
että ikään kuin kaikki muuttaisivat,
ja siitähän ei ole kysymys. Uskon, että tämä ihmisryhmä,
josta tässä on kysymys, olisi melko pieni, itse
asiassa tämä muutos tulisi koskettamaan aika harvoja.
Tällä tavalla maalaamalla pirua esiin, että kaikki
tekisivät tämän, voidaan tällaisiakin
johtopäätöksiä tehdä kuin
ed. Manninen sanoi, mutta minusta se ei tässä yhteydessä ollut
ollenkaan paikallaan.
Haluan myös kiinnittää huomiota siihen,
että kun laitoshoidosta on kysymys, niin kuntien palvelut
ovat siinä määrin ohentuneet, että laitoshoidossa
tarvitaan tänä päivänä mitä kipeimmin omaisten
apua. Ne suorastaan rukoilevat omaisia paikalle syöttämään
näitä vanhuksia, kun siellä ei muuten
tätä apua voida kohta antaa.
Muutenkin laitos- ja avohoidon raja sosiaali- ja terveydenhuollossa
alkaa olla erittäin hämärä. Mielestäni
se pitäisi jopa poistaa, koska näitä käytetään
joustavasti tänä päivänä,
joten on vanhanaikaista etsiä sieltä ratkaisua
tähän kohtaan tämän pykälän
muotoilussa. Toimintayksikkö on myöskin palvelutalo
tänä päivänä, ei ainoastaan laitokseksi
luokiteltu.
Todellakin toivon, että tämä kysymys
nyt saa tuulta allensa. Olen sitä mieltä ja suostun
totta kai siihen, että sitten voidaan tasata kuntien kesken sen
mukaan, mitä näitä muuttajia on. Se voidaan tehdä.
Meillä on malli tähän; (Puhemies koputtaa)
Lastensuojelun tasausrahasto on keksitty, vastaava voidaan keksiä.
Kela-mallia en (Puhemies koputtaa) tässä ottaisi,
koska se hämmentäisi ja tekisi samasta asiasta
kahta rinnakkaista systeemiä. Se ei ole toivottava tapa.
Puhemies:
Vastauspuheenvuoro on edelleen minuutti.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen otti tärkeän
näkökulman esille tässä keskustelussa,
vaikka se onkin toisenlainen lakialoitteeseen verrattuna. Ed. Mannisen
ehdotus, että kotikunnan vaihtuessa vaikeavammaisten hoito
ja kustannukset siirtyisivät Kelalle, kuulostaa aluksi
tietysti kohtuullisen hyvältä, mutta jos kustannusjakosuhteet näin
muuttuisivat, meidän olisi kyllä täällä huolehdittava
myöskin siitä, että Kelalle järjestetään rahoitus,
millä se maksaa nämä kaikki kulut.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Mannisen arvio siitä, että tätä muuttoliikettä olisi
todella paljon ja varsinkin niissä pienissä kunnissa,
joissa on isoja hoitolaitoksia, vaatisi kyllä jonkin verran
tutkimusta ja haastattelua enemmän, ennen kuin siihen voi
uskoa. En usko, että ihmiset pilanpäiten, vain
siitä ilosta, että saa muuttaa, yhtäkkiä muuttaisivat
juuri siihen köyhään kuntaan, joka ei muiltakaan
osin pysty kuntalaisiaan kovin paljon palvelemaan.
Sitten muistuttaisin siitä, että meillä on
yleisesti oikeusjärjestelmässämme shikaaniluonteisten
toimien kielto. Jos ainoana motiivina on selvästikin kiusanteko,
jonkin muun kunnan rasittaminen, niin meiltä löytyvät
kyllä juridiikasta oppirakennelmat ja oikeustapauksia semmoisten toimien
kumoamiseen, ja painostamisen kielto meillä varsinkin on.
Olisi ennenkuulumatonta, jos jotkut kunnat rupeaisivat laitoksissa
olevia ihmisiä tai heidän sukulaisiaan painostamaan
ja siirtämään kirjat kuntaan, jossa hoidon
tarvetta omaavalla ihmisellä ei ole mitään
yhteyksiä. Näiden osalta luulen, että ed.
Mannisen ongelmaan on löydettävissä ratkaisuja.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta nämä puheenvuorot
osoittavat, että te ette tunne käytännön
elämää. Se asia on sillä tavalla,
että tämähän koskee jo kaikkia
olemassa olevia myöskin sen jälkeen. On päivänselvää,
että jos henkilö Lapissakin joutuu yli sadan kilometrin
päähän kotikunnastaan, koska lähempänä tämmöisiä erikoislaitoksia
ei ole, niin hänen muiden asioidensa hoitohan vaikeutuu
aivan oleellisesti, kun kotikunta jää sinne. Totta
kai on järkevää muuttaa se kotikunta
sille paikkakunnalle, missä tämä laitos on.
On päivänselvää, että tämä aiheuttaa
aivan räjähdysmäiset muutokset.
Myöskin ed. Ihamäki oli täysin oikeassa.
Minä en tarkoita, että vain kotikuntaa vaihtavien
osalta muutettaisiin, vaan kaikkien niiden vaikeavammaisten osalta,
joilla tämä subjektiivinen oikeus on, pitäisi
muuttaa kustannusvastuu. Totta kai, kun kunnilta vähennetään
tämä rasitus, niin valtiohan ottaa rahat pois
vastaavasti ja ohjaa ne Kelalle tai kenelle tämä vastuu
sitten kulloinkin annetaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käyty keskustelu on hyvää evästystä asiaan.
Korostan vielä sitä, että lain päätavoite
on, että henkilöllä on vapaus valita
kotikuntansa ja että kotikunta määräytyy
tosiasiallisen asumisen perusteella. Tämä on siis
pääsääntö. Toisaalta
tähän liittyy ja juuri lakialoitteen aihepiiriin
liittyy se, että yhteiskunnan on kyettävä turvaamaan
myös sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuus kaikille kansalaisille.
Näiden asioiden yhteensovittaminen ei korjaannu yksin sillä,
että me poistamme tämän lakialoitteessa
ehdotetun 3 §:n kohdan.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, mielestäni
on välttämätöntä, että hallitus
vastuullisesti ja ripeästi valmistelisi esityksen, jossa
otetaan huomioon myös se, että kaikilla kunnilla
säilyvät jatkossakin taloudelliset edellytykset
huolehtia kuntalaistensa sosiaali- ja terveyspalveluista ja muista
palveluista ja että se ei sitten ole rajoitteena ja ohjaamassa
kotikunnan valintaa. Ilman tällaista kokonaisvalmistelua
tästä ei voi tulla hyvä, ja mielestäni
eduskunnan tehtävä on huolehtia siitä,
että säädettävät lait,
olivatpa ne lakiehdotusten tai hallitusten esitysten pohjalta, ovat mahdollisimman
huolella punnittuja.
On syytä vielä todeta, että ehdotettu
muotoilu perustuu täsmälleen sosiaali- ja terveysvaliokunnan
tuolloin antamaan lausuntoon. Ed. Vehkaoja ei ollut silloin kyseisen
valiokunnan puheenjohtaja.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Oli oikeastaan myönteistä se,
että ed. Manninen kävi analysoimassa ja erittelemässä tämän
vaikutuksia, mikäli pelkästään
kumotaan tämä pykälä, mitä lakialoitteessa
esitetään. Sen vuoksi myös omassa puheenvuorossani
totesin sen, että vaikka olin allekirjoittanut tämän
lakiesityksen, lähden siitä, että tämä antaa
impulssin siihen, että tämä vyyhti kokonaisuudessaan
selvitetään. Jos pelkästään kumotaan
tämä säännös, se johtaa
väistämättä mittavaan kustannusten
siirtoon.
Minusta täällä keskustelussa on näköjään
vähän liian ideaalinen lähtökohta
ja ajattelu tämän asian käsittelyn yhteydessä.
Itsellänikin on ollut mahdollisuus useiden kymmenien kuntien
toimintaa tutkiessani tehdä havaintoja, millä tavalla pyritään
vaikuttamaan tiettyjen henkilöiden muuttamiseen toisen
kunnan alueelle, ja tämähän johtaisi
väistämättä sen paineen lisääntymiseen.
Kunnat pyrkivät edullisempiin ratkaisuihin oman taloutensa
kannalta. Monella varmaan on tiedossaan esimerkkejä siitä,
että tiettyjen väestöryhmien saamiseksi
jonkin toisen kunnan alueelle kunnat ovat nähneet suuriakin
vaivoja nimenomaan sen takia, että saadaan kustannusrasitusta
siirtymään pois omasta kunnasta.
Leea Hiltunen /kd:
Herra puhemies! En ole allekirjoittanut ed. Vehkaojan lakialoitetta
mutta kyllä todella toivoisin, että tämä nyt
saisi sen kaltaisen käsittelyn, ettei juututtaisi siihen,
että eihän tällä kaikkia asioita
voidakaan ratkaista, mutta kyllä aivan todellinen kysymys
tässä on taustalla.
Niin kuin täällä sanotaan, meillä on
tiedossa vanhuksia, jotka eivät ole voineet muuttaa aikuisen
lapsensa kotipaikkakunnalle. Ajattelen taas näin, että eiväthän
kuntien taloudelliset edellytykset tästä nyt suinkaan
lähde horjumaan. Siellä on tietty yhteiskuntarakenne
kuntaan niin laitospaikkojen osalta kuin avohuollon paikkojenkin osalta
varmasti strategiassa suunniteltu, enkä usko, että siellä lähdetään
nyt laitoksia rakentamaan sen perusteella, jos sinne paineita tulee
sitten näitten muuttojen osalta. On todella pienestä ryhmästä kysymys
ja ennen kaikkea siitä, että nämä perheet
voivat hoitaa verkottuneesti omaisiaan. Ihmettelen tätä,
ettei korosteta vapautta valita kotipaikkakuntaa myöskin
tässä kohdassa, kun vanhus tarvitsee hoivaa ja
huoltoa ja yhteyttä omaisiinsa ja perheisiinsä.
Ei varmastikaan kuntien budjetteja lähdetä kasvattamaan
sillä perusteella, että oletetaan, että meidän
paikkakunnallemme nyt tulee muuttojen takia sitten merkittävästi
näitä vanhuksia. Tuskinpa näitä sitten
heikossa taloudellisessa asemassa oleville paikkakunnille edes omaisetkaan
haluavat. Jos sosiaali- ja terveyspalvelut ovat heikosti hoidetut,
tuskin silloin edes päädytään
tällaiseen ratkaisuun.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että tässä puhutaan aivan yhdestä pienestä siivusta,
vanhusten muuttamisesta. Siitähän me olemme herttaisen
yksimielisiä, että totta kai siltä osin
täytyy selventää, eikä se aiheuta
kustannuksia. Kustannuksia aiheuttavat erikoishoitolaitoksissa olevat
potilaat. Siis, jos kaikkein ääritapaus olisi,
esimerkiksi Lapin läänissä tämähän
voisi tarkoittaa sitä, että Rovaniemen kaupunki
maksaisi kaikki erityishuoltopiirin laitoshoidon kustannukset jatkossa,
koska missään muussa kunnassa Lapissa ei ole näitä paikkoja.
Eivät nämä tule heikoille paikkakunnille
vaan maakuntakeskuksiin, isoihin kaupunkeihin, ja se on niin mittava
rasitus sielläkin, että minä en halua
sellaista tehdä muutoin kuin siten, että kustannustenjako
pannaan uusiksi. Olen sitä mieltä, että pitäisi
olla oikeus valita, mutta silloin se edellyttää,
että kustannusvastuut määritellään
ihan uudelta pohjalta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! On ehkä syytä vielä jatkaa
ed. Mannisen hyvin esille nostamasta asiasta, mitä kyseisessä lainkohdassa sosiaali-
ja terveydenhuollon toimintayksiköillä tarkoitetaan.
Kattavasti lueteltuina: sairaalat, vanhustenhuoltolaitokset, vanhainkodit,
hoitokodit, hoivakodit, vanhusten palveluasumisyksiköt,
vammaishuollon laitokset, vammaishuollon asumispalveluyksiköt,
vammaisten palvelutalot, kehitysvammaisten asuntolat, ryhmäkodit,
perhekodit, päihdeongelmaisten asumispalveluyksiköt,
mielenterveyspotilaiden asumispalveluyksiköt, lasten ja
nuorten huollon laitokset mukaan lukien lastenkodit, erityislastenkodit,
koulukodit ja nuorisokodit sekä rintamaveteraanien ja sotainvalidien
palveluasumisyksiköt ja vastaavat. Muutoin vastaavilla
olosuhteilla tarkoitetaan esimerkiksi perhehoitoa, jota laajimmin
toteutetaan lastensuojelussa ja kehitysvammahuollossa.
Siis kaikkia näitä, herra puhemies, tällä sanamuodolla
tarkoitetaan. Tähän liittyy juuri se taloudellisen
ongelman kokonaisuus näiden kuntien osalta, joka pitää ensin
ratkaista. Jos kyseinen kohta laista kumotaan, se ei ratkaise tätä taloudellista
puolta yhtään. Siitä syystä,
herra puhemies, en ole valmis siihen, että ripeästi
vietäisiin, kuten monet ovat sanoneet, nyt käsittelyssä oleva
lakialoite eteenpäin. Ei sillä ratkaista näitä suuria
kysymyksiä. Tämä vaatii vastuullista, huolellista
valmistelua ja sitä, että kannetaan todella vastuu
myös siitä, että jatkossakin on edellytykset
paitsi vapaaseen kotikunnan valintaan myös toisen perusoikeuden,
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden, toteutumiseen kaikille.
Esa Lahtela /sd:
Herra puhemies! Ed. Polvi totesi näistä ongelmista
kanssa. On kieltämättä niin, että varmasti
tulee tuonkin tyyppisiä ongelmia olemaan, mutta en usko,
että niin isossa mittakaavassa, jotta tässä hirveä katastrofi
syntyisi, koska onhan kyse siitäkin, jotta tällä hetkellä monet
laitokset näistä, olen ymmärtänyt,
koko maassa ovat sillä lailla ylikuormitettuja, että jos laitoshoidosta
halutaan siirtää toiseen laitoshoitoon toisen
kunnan puolelle, ei sinne välttämättä heti
pääsekään, sinne on määrätty
jonotus. Ennen kuin pääsee kotikuntaan ja sen
voi nimetä, kyllä kai siellä pitää olla
jo valmis paikka olemassa, johon siirretään, näin
olen ymmärtänyt. Ei voi tyhjän päälle
siirtyä. Se ajattelu, mitä ed. Vehkaoja esittää,
jotta omaiset haluavat vanhuksensa lähelle siihen ja siihen
kuntaan, se on toinen juttu, jos he ottavat luokseen asumaan ja
sieltä kautta jonoon hakeutumaan.
Siinä mielessä kuitenkin isompi lähtökohta
on yksilön oikeus, ja minusta yksilön oikeus menee kaikkien
ohi ja meidän pitää hoitaa tavalla tai
toisella kustannuspuoli siinä ja ottaa valtionosuuksissa
huomioon, mutta ei sillä saa tyrmätä sitä, että yksilön
oikeus on sillä tavalla syrjivä niin kuin tällä hetkellä on
olemassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelee tätä keskustelua,
kyllä oma mielipide alkaa kumminkin kääntyä ihan
näitten kokeneitten kunnallismiesten puolelle. Ensinnäkin ongelma
mielestäni on se, niin kuin on täällä puhuttu,
että laitoshoidon ja avohoidon raja on hyvin häilyvä.
Muistan oman kotikuntani eräästä tapauksesta,
jossa riitelimme naapurikunnan kanssa lääninoikeuden
ja korkeimman hallinto-oikeuden kautta hyvin pitkään
jopa viiden vuoden mittavista kustannuksista, mikä on laitoshoidossa
tai avohoidossa olleen henkilön tosiasiallinen kotipaikka,
miten vaikutti hänen oma muuttoilmoituksensa, oliko se
tehty täydessä ymmärryksessä,
kun oli psykiatrinen henkilö, jne. Lääninoikeus
teki sitten ratkaisunsa, että tosiasiallinen muutto oli
tapahtunut, koska hänen oma myötävaikutuksensa
oli ollut siinä mukana ja katsottiin, ettei kyseessä ole
laitoshoito. Tämä riita oli hinnaltaan noin 2—3
miljoonaa markkaa. Yhden ainoan ihmisen kotipaikan vaikutus taloudellisesti
oli 2—3 miljoonaa markkaa.
Kun tässä puhutaan, ettei tällä ole
kovinkaan suurta merkitystä, väitän,
että näillä on erittäin suuret
taloudelliset merkitykset ja nämä vaikuttavat
kuntien keskinäisiin suhteisiin erittäin merkittävällä tavalla.
Tämän johdosta me joudumme hallintovaliokunnassa
miettimään hyvin tarkkaan, lähdemmekö tätä muutosta
tekemään.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viime aikoina on terveydenhuollon yhteydessä puhuttu,
että 1,5 miljardia vanhaa markkaa pantiin kuntien kesken
uusjakoon, ja osoittautui, kun yleiset taloudelliset suhdanteet
muuttuivat, että Helsinki joutuu vaikeuksiin. Tämä on paljon
suurempi kysymys. Tässä on useiden miljardien
markkojen uusjaosta kysymys.
Ed. Lahtela, ei ole kysymys siitä, että siirretään
henkilöitä toiseen kuntaan. Hehän ovat
jo siellä toisessa kunnassa. Kaikki vaikeammin hoidettavien
suuret sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköt, laitokset,
on keskitetty maakunnissa yhteen kuntaan. Nyt kotikunnat maksavat,
mutta jos tämän perusteella nyt poistetaan tämä,
jokainen asiakas, joka muuttaa kotikunnaksi keskuskunnan, siirtyy
keskuskunnan maksettavaksi. Emmehän me tällaista
esitystä voi noin vain hyväksyä. Minusta
on päivänselvää ja olen itsekin vaatinut,
että esimerkiksi vammaisella pitää olla oikeus
valita, vanhuksista puhumattakaan. Mutta kustannusvastuujärjestelmiä on
samanaikaisesti kehitettävä ja katsottava, että emme
aivan sekoita nykyistä järjestelmää,
jonka olemme vuosikymmenien kuluessa luoneet.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! On syytä korostaa aivan oikein, kuten
on puheenvuoroissa tehtykin, kunkin valintaoikeutta omaan kotikuntaansa.
Sen on tietenkin oltava lähtökohta. Jos tämä lakialoite
johtaisi vain siihen tulokseen, millä tätä muutosta
perustellaan, pitäisin sitä hyväksyttävänä,
mutta kun tiedän, mikä sen kokonaisvaikutus on,
jos tuo säännös kumotaan, en voi sitä puoltaa.
Sen vuoksi jo ensimmäisessä puheenvuorossani kerroin
sen, että olen allekirjoittanut tämän
lakialoitteen siitä syystä, että toivottavasti
se antaa vauhtia tämän asian kokonaisselvittelylle,
koska siihen on selvästi tarvetta olemassa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen ja ed. Väistö hallintovaliokunnan
puheenjohtajana puhuivat tämän asian suhteen asiantuntevasti.
Totean kuitenkin, että hallintovaliokunnalla on runsaasti
lakialoitteita kotikuntalain korjaamiseksi, niitä on kertynyt
tämänkin kauden aikana muitakin kuin tämä nyt
esillä oleva. Toivoisin niitten nopeahkoa käsittelyä,
ja jos ja kun ei valmistelukoneisto valiokuntatasolla riitä,
kootaan nämä ongelmakohdat paperille ja lähetetään
ministeriöön kirje, jossa toivotaan, että hallitus
ryhtyy mahdollisimman pikaisiin toimenpiteisiin kotikuntalain korjaamiseksi.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen otti mielestäni esiin
hyvin tärkeän seikan ja samoin ed. Salo mainitessaan
muun muassa ristiriidoista ja oikeustapauksista, mitä on
eri kunnissa ollut, kun kotikuntaa on muutettu. Tuntuu, että tässä keskustelussa
on hieman välillä menneet puurot ja vellit sekaisin.
Meidän pitää kuitenkin muistaa, että kyse
on nimenomaan niistä henkilöistä, jotka
ovat nyt jo sijoitettuina tiettyyn laitokseen ja pelkästään
paperilla kotikunta muuttuu, ei suinkaan kyseisen henkilön
fyysinen olinpaikka tai sijainti.
Niin kuin tämän keskustelun kuluessa on tullut
monta kertaa esille, niin aloite sinänsä on hyvä,
mutta se vaatii kokonaistarkastelua ja myös tarkastelua
siltä osin, mitä tämä merkitsee
kuntien välisessä kustannusjaossa, millaisia vaikutuksia
sillä tulee olemaan.
Tuskinpa suuri määrä henkilöitä paikkaa
kuitenkaan vaihtaa, mutta emme me täällä voi myöskään
tuudittautua siihen, että tässä tapahtuisi
vain muutamia muutoksia, vaan huomioon on otettava sekin mahdollisuus,
että suurempikin joukko kuitenkin tähän
lakiin perustuen tämän jälkeen vaihtaisi
kotipaikkaansa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin mitalilla on toinenkin puoli,
kun ajattelee näitä köyhiä pieniä kuntia,
esimerkiksi köyhässä kunnassa olevaa
asukasta, jonka oikea paikka olisi koulukoti, mutta kustannussyistä kunta
ei anna maksusitoumusta, koska se tulisi aivan liian kalliiksi.
350 000 markkaa vuodessa sille pienelle kunnalle voi merkitä,
jos nyt ei konkurssia, niin joka tapauksessa suuria taloudellisia
ongelmia.
Sitten tietenkin täytyy myöskin kysyä,
että jos tämä lakialoite hyväksyttäisiin,
olisiko seuraus sitten se, että siinä köyhässä pienessä kunnassa huolehdittaisiin
siitä, että kaikki, jotka tarvitsevat erikoiskäsittelyä tai
erikoishoitoa jossakin laitoksessa, tavalla taikka toisella muuttavat
kotikuntaa, niin että se kunta vapautuu noista maksuista.
Sekin on väärin. Useimmiten on yhdentekevää,
miten menetellään, se pieni kunta kärsii aina.
Se pieni ja köyhä kunta kärsii aina.
Mielestäni tämä nykyjärjestelmä on
saatettu paremmaksi, kun on tämä — miksi
sitä nyt sanotaan — tasausrahasto, jolla voidaan
näitä epäkohtia jonkin verran korjata.
Keskustelu päättyy.