8) Lait lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain 13 §:n ja työsopimuslain 4 luvun
4 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite sisältyy
kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin. Siinä me
esitämme, että budjettiin, talousarvioon, otettaisiin
40 miljoonaa euroa, jotta lapsiperheille syntyisi paremmat mahdollisuudet
siirtyä osa-aikatyöhön.
Itse aloite ja myöskin raha-asia-aloite perustuvat
oikeastaan kysymyksiin, jotka me olemme asettaneet lasten vanhemmille.
Olemme tiedustelleet, mikä olisi se kaikkein tärkein
uudistus, joka parhaiten palvelisi lapsiperheitä. Kysymys on
asetettu monelle kymmenelle, ehkä sadoille, ja vastaukset
ovat vaihdelleet.
Perheissä, joissa molemmat ovat työssä,
vastaus on ollut hyvin usein: korotetaan lapsilisiä. Myöskin
on vastattu: pääsisi osa-aikatyöhön
ja ansiomenetys korvattaisiin jollakin tavalla. Perheet, joissa
on vain yksi tulonsaaja, ovat toivoneet verohelpotusta perheille,
joissa on vain yksi tulonsaaja. Perheissä, joilla on alle
kouluikäisiä lapsia, alle kolmevuotiaita lapsia,
on useimmiten toivottu korotusta kotihoidon tukeen. Eli vastaukset
ovat aika lailla vaihdelleet, mutta merkillepantavaa on, että ei
ainakaan meikäläiselle ole tullut yhtäkään
sellaista vastausta, että isyyslomaa pitäisi laajentaa.
Nämä, mitä perheet ovat toivoneet, ovat
siis olleet lapsilisiin korotus, kotihoidon tukeen korotusta, verohelpotusta
yhden tulonsaajan perheelle ja sitten erittäin merkittävänä tämä:
"Voi, kun pääsisi osa-aikatyöhön
ja voisi olla kotona silloin, kun lapsi tulee esimerkiksi koulusta."
Tästä syystä olemme tämän
aloitteen tehneet. Tämä aloite on aika lailla
samansisältöinen kuin osa-aikaeläkettä koskeva
lainsäädäntö. Siinähän korvataan
puolet ansionmenetyksestä, jos ikääntynyt
henkilö työnantajan suostumuksella siirtyy osa-aikatyöhön.
Minä en ole tavannut kovin monta osa-aikaeläkkeellä olevaa
henkilöä, joka olisi tyytymätön
päätökseen siirtyä osa-aikaeläkkeelle.
Valtaosa on ollut erittäin tyytyväisiä.
Jos ikääntynyt henkilö haluaa siirtyä osa-aikaeläkkeelle,
ja varmasti on tarvettakin monesti siirtyä osa-aikaeläkkeelle,
niin uskallan väittää, että vähintään
yhtä suuri tarve on lapsiperheen isällä tai äidillä.
Tämä lakialoite poikkeaa jonkin verran aikaisemmin
samasta asiasta tehdyistä lakialoitteista siinä mielessä,
että tässä edellytetään,
että päivittäinen työaika lyhenee.
Ei niin, että viikko töissä, viikko vapaata.
Se ei palvelisi lasta yhtä hyvin kuin se, että joka
päivä työaika olisi selvästi lyhyempi
niin, että isä tai äiti voisi olla esimerkiksi
kotona, kun lapsi tulee koulusta.
Tämä eroaa muista lakialoitteista myös
siinä mielessä, että lapsen ikäraja,
milloin työntekijä voisi osa-aikatyöhön
siirtyä, on 12 vuotta. Alle 12-vuotiaan isällä tai äidillä olisi
mahdollisuus siirtyä osa-aikatyöhön.
Yleensähän tämä mahdollisuus
on rajoitettu 10-vuotiaitten tai alle kouluikäisten vanhempiin,
eli tässä on selvästi korkeampi ikäraja.
Sitten kolmas ero on juuri siinä, että ansionmenetyksestä korvataan
puolet, enintään kuitenkin 250 euroa kuukaudessa,
joka merkitsee käytännössä noin
1 500 markkaa. Olemme laskeneet, että aluksi voisi
siirtyä noin 10 000 henkilöä osa-aikatyöhön.
Tämä maksaisi noin 40 miljoonaa markkaa. Tietenkin
osa tulisi takaisin yhteiskunnalle verotuksen kautta. Jos 10 000 siirtyisi,
laki koskisi tietenkin myöskin toista huoltajaa, koskisi
lasta, ehkä sisaria ja veljiä jne., jolloin loppujen
lopuksi laki tulisi koskemaan kyllä kymmeniätuhansia
henkilöitä, ja voi sanoa, että kaikkien
elämisen taso nousisi huomattavasti ja siinä hengessä tämä on
tehty.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Suomi on työorientoitunut yhteiskunta,
ja paljon kuulee tasa-arvonäkökulmasta, että äideille
ja isille tulee taata mahdollisuus olla työssä.
Mutta niin kuin ed. Kallis toi esille, myös niitä ääniä nyt kuuluu,
että äidit ja isät ovat väsyneitä eikä aikaa lastenhoitoon
jää. Se on todellinen konkreettinen asia, mikä on
perheitten näkökulmasta noussut esille, ja tämä lakialoite
vastaa siihen.
Perusteluissa on mielestäni erittäin hyvin
tuotu esille se, että edistämällä vanhempien
mahdollisuuksia osa-aikatyön tekemiseen parannetaan vanhempien
mahdollisuuksia huolehtia itse lapsistaan siten, että he
samalla voisivat säilyttää yhteytensä työelämään,
että ei tule sitä, että he joutuvat ottamaan
mahdollisesti kokonaan itsensä irti työelämästä ja
sitten paluu työelämään lasten
kotihoidon jälkeen on vaikeampaa. Sekin minun mielestäni
tässä on tärkeä näkökulma.
Vanhemmat voisivat myös kokea niin, että he saavat antaa
tukea lapsilleen hyvin pitkälle vielä, kun lapset
ovat jo koulussa. Kun toisaalta nyt etsitään iltapäivähoitojen
ym. myötä, että yhteiskunnan on tarjottava
perheille tukea, niin tässä on vaihtoehto, jota
perheet itsekin haluavat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite 100/2002
vp on kannatettava, onhan kysymys lasten hyvinvoinnista, perheiden
hyvinvoinnista, teemasta, josta eilen täällä pitkään
ja laajalti ja moniulotteisesti keskustelimme. Tässä on
eräs tapa, jolla osaltaan voitaisiin edistää perheitten
ja lasten hyvinvointia. Kun Stakesin tutkimuksesta "Mikä lapsiamme
uhkaa" ilmenee, että noin 250 000 lapsen vanhemmat tekevät
ylipitkää työviikkoa, niin tämä on siinä suhteessa
selkeästi elämäntilannetta korjaava asia
nimenomaan, että lapsen vanhemmilla olisi enemmän
aikaa olla omassa kodissa haluamallaan tavalla lapsen tai lasten
kanssa. Tämä on hyvin keskeinen asia ja seuraa
Keski-Euroopan ja muidenkin Pohjoismaitten esimerkkiä ja
käytäntöä.
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite ja osittainen hoitovapaa
ovat kannatettavia, hyviä asioita.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen tekemä lakialoite on
perusteluiltaan hyvin kannatettava ja ajatuksenakin hyvin kaunis.
Se, miksi suhtaudun hieman skeptisesti tähän lakialoitteeseen
siitä huolimatta, että tiedän, että tämä 40
miljoonaa markkaa rahoitetaan pörssiverolla eli maksajakin
on jo tiedossa, on se, että meidän suomalaisten
vanhempien käyttäytyminen on viime vuosina muuttunut
hyvin olennaisella tavalla. Tällainen työorientoituneisuus
on tullut tavaksi. Meillä on nimittäin
Suomessa järjestelmiä, joissa yhteiskunnan tuki,
esimerkiksi osa-aikalisäjärjestelmä,
vuorotteluvapaajärjestelmä, erilaiset yhteiskunnan
tukijärjestelmät, mahdollistaisivat lapsen hoitamista
kotona, jos siihen olisi todellista aitoa halua.
Surullisena seuraan pienessä maalaiskunnassa kehitystä,
että kun meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus
yhteiskunnan toimesta järjestettynä, niin sellaisetkin
vanhemmat, jotka ovat molemmat kotona, kuljettavat lapsensa hoitoon. Te
tiedätte kyllä, että ei sitä mahdollisuutta
aina käytetä pelkästään
sen oman levon takia, vaan sitä käytetään
myöskin selvästi väärin. Onko
se raha, 250 euroa, tässä se ratkaiseva asia?
Eikö oma isä tai äiti haluaisi ilman
rahallistakin korvausta kasvattaa omaa lastaan kotona? Tässä on
hyvin syvällisistä arvoista kysymys. Minä olen
joskus sitä mieltä, että rakkaus olisi
ehkä tärkeämpi kuin raha.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä yhtenä päivänä keskusteltiin
siitä, voidaanko lainsäädännöllä rakkaudesta
päättää, ja tultiin siihen tulokseen,
että se ei ole mahdollista. Ed. Petri Salon puhe oli varsin
kaunis, melkein tekisi mieli sanoa liikuttava. Jos ihmiset todella
näin toimisivat, niin kyllä meillä olisi
onnellinen ja hyvä yhteiskunta. Mutta minulla on se käsitys,
että ne, joilla on tätä rakkautta lapsiin,
eivät kyllä markoista välitä,
vaan ovat silloin kotona lapsia hoitamassa, jos katsovat, että se
on lapselle parasta ja myöskin heille itselleen. Sitten
tulee kyllä tällaisia perheitä, joilla
ihan taloudellisista syistä on pikku pakko olla työssä,
ja pieni korvaus voisi olla se houkutin, joka saisi heidät siirtymään
osa-aikatyöhön. Sen takia tämä vaatimaton
50 prosentin korvaus ansionmenetyksestä voisi olla se houkutin,
joka juuri tähän johtaisi.
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun joitakin edustajia on vielä läsnä ja
kun ed. Salo mainitsi tuon pörssiveron ja totesi, että rahoituskin
on olemassa, ja kun tiedän, että on henkilöitä,
jotka edelleen suhtautuvat skeptisesti pörssiveroon, niin
haluan nyt todeta, että viimeksi eilen soitin Lontoon pörssiin
ja tiedustelin, onko todella niin, että te peritte 0,5
prosenttia pörssiveroa. Vastaus oli aivan selkeä:
stamp duty on se oikea termi, eli 0,5 prosentin leimavero peritään
aina kaupan yhteydessä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan kiitos vaan ed. Kallikselle, että osasin äänenvärinäni
laittaa niin, että puheenikin vaikutti aivan kauniin liikuttavalta.
Se ei ollut tarkoitus. Olen kolmen lapsen isä ja tunnen
kyllä itse joka päivä pahaa omaatuntoa
siitä, kuinka minä omalta osaltani tämän
asian hoidan. Ainakin täällä Helsingissä se
jää varsin puutteelliseksi. (Välihuuto) — Eräänlaista
kännykkä-isyyttä, niin kuin on paljon
julkisuudessa keskusteltu.
Haluan vain, ed. Kallis, palauttaa mieleenne esimerkiksi osa-aikalisäjärjestelmän,
että voi olla puolet työajasta esimerkiksi ja
joku työtön saa työpaikan. Mikseivät
esimerkiksi suomalaiset isät tai äidit käytä enemmän
tätä jo olemassa olevaa paljon parempaa järjestelmää,
jonka rahoitus on järjestetty, puhumattakaan, että olisivat
koko vuoden sapattivapaalla, vuorotteluvapaalla, ja saisivat 70
prosenttia ansiosidonnaista tukea, olisivat koko vuoden lapsensa
kanssa? Meillä on järjestelmiä. Väitän
vain, että meidän suomalaisten silmät
kiiluvat tulevassa eläkkeessä ja ansainnassa ja
kaikessa muussa ja jokainen markka halutaan repiä riippumatta
siitä, tarvitsevatko lapset enemmän isän
tai äidin aikaa.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kyllä meillä on muitakin instrumentteja,
joiden kautta voi siirtyä osa-aikatyöhön,
mutta kaikki nämä edellyttävät
rahaa. Ed. Petri Salo mainitsi esimerkiksi osa-aikalisän.
Budjetissa ei ole riittävästi rahaa. Ei ole niin
paljon rahaa varattu, että kaikki halukkaat pääsisivät.
Keskustelu päättyy.