10) Laki lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Lapsilisät ovat asia, joka
tänään kyselytunnilla oli varsin voimakkaasti
esillä. Itse asiassa pääministerin esilletulo
tämän asian kanssa pari päivää sitten
tämän asian on nostanut esille. Sikäli
minua ilahduttaa, että olen saanut eduskuntaryhmämme
työnjaossa tämän lakialoitteen nimiini,
että voin tässä suurempia saappaita ikään kuin
ainakin perästä katsella ja kuulostella, minne
ne askeleet kulkevat, ja yrittää vähän
hihasta vetää, että tähän
suuntaan tätä asiaa vietäisiin eteenpäin.
Ryhmämmehän on, niin kuin tämän päivän
listalta näkyy, myöskin oman vaihtoehtobudjettinsa
muotouttanut ei ainoastaan talousarvioaloitteeksi vaan myös
lakialoitteeksi. Tässä lapsilisäesityksessä esitämme
pientä korotusta, sinänsä vaatimatonta
korotusta, koska euroista oli vähän pula meilläkin,
1,5 prosentin korotusta lapsilisiin kautta linjan. Tästähän
pääministeri täällä tänään
käytti useampia puheenvuoroja. Siihen voinee tässä yhteydessä myöskin
palata.
Mutta ensin lapsilisähistoriasta 90-luvulla, sehän
on ollut omalla tavallaan varsin polveileva:
Vuosikymmenen alussa meillä oli voimassa vanha järjestelmä,
jossa oli tiettyjä verovähennyksiä perheiden
tukena ja sitten lapsilisät olivat tietyn korkuisia. Sitten
siellä Ahon hallituksen aikana tehtiin selkeä muutos,
eli perhepoliittiset verovähennykset käytännössä poistettiin
verotuksesta ja korvaukseksi lapsilisiä nostettiin. Jos katsoo
näitä lukuja, jotka tietysti ovat vanhoissa markoissa,
niin siellä 90-luvun alussa vielä, esimerkiksi
vuonna 93, oli ensimmäisestä lapsesta lapsilisä 366
markkaa, mutta 1. päivästä tammikuuta
94 se oli 570 markkaa. Tai jos katsotaan viidennestä lapsesta,
se oli ennen tuota veropoliittisten etujen poistamista 842 markkaa
ja muutoksen jälkeen 1 220 markkaa.
Muistan varsin hyvin tuon poliittisen tilanteen, jossa silloin
olimme puolueena myöskin hallituksessa, jossa kättä väännettiin,
miten tämä lapsilisäuudistus silloin
tehtiin, kun nämä perhepoliittiset verovähennykset
poistettiin. Siinähän päälinjana
oli se, että kompensaatio oli varsin kohtuullinen, mutta
sinne useampilapsisille perheille tätä korotusta
tehtiin vielä vähän enemmän
kuin sinne alkupäähän. Se oli meidän
mielestämme sosiaalipoliittisesti perusteltua. Tästä on
tänään kyselytunnilla puhuttu: mitä useampia lapsia,
sitä suuremmat menot tietysti. Sitten investointikysymykset
niin asunnon kuin monien muittenkin hankintojen kohdalla ovat aivan
merkittävä tekijä.
Tämän muutoksen jälkeen tuli tietysti
sitten Lipposen ensimmäinen hallitus, joka silloisessa taloudellisessa
tilanteessa teki leikkauksia lapsilisiin. Historiankirjat kertovat,
että vuositasolla heikennys oli 750 miljoonaa markkaa.
Kun katsotaan näitä lukuja, niin ensimmäisestä lapsesta tiputtiin
570 markasta 535 markkaan, viidennestä ja jokaisesta seuraavasta
1 220 markasta 1 023 markkaan. Eli tämä muutos
toteutettiin siten, että ensimmäisen lapsen lapsilisä pieneni
markkamääräisesti vähiten ja
sitten lukumäärältään isommissa
perheissä vähennys oli suurempi.
Tämän jälkeenhän muutoksia
lapsilisiin ei ole kyetty tekemään. Tämä tilanne
on itse asiassa meidän lakialoitteemme pohjana ja perustana. Lapsilisien
tarkoitushan on perheen tulotasosta riippumatta taata lapsen ja
perheen taloudellista perusturvaa. Euroissahan se on tällä hetkellä 90 euroa
kuukaudessa ensimmäisestä lapsesta. Lapsilisää saavia
perheitä arvioidaan ensi vuonna olevan noin 571 000.
Kaikki tilastot kertovat, että lapsiperheiden saama
tuki, verotuksen ja tulonsiirtojen kautta saama tuki, on heikentynyt
90-luvun loppupuolen aikana. Tämä sama tietysti
koskee myöskin erityisesti lapsilisiä, jotka ovat
entistä enemmän jääneet jälkeen
todellisista kulutusmenoista.
Kaiken takana on kysymys myöskin syntyvyydestä.
Syntyvyys on viime vuosina laskenut. Tänä ja viime
vuonnahan syntyvyysluvut ovat olleet sitä tasoa, että vastaavia
löytyy kappalemääräisesti laskien
itse asiassa 1800-luvun puolelta.
Lapsiperheitä on tutkittu, niin kuin meiltä aina mielipiteitä kysytään.
Eräs perheiden toivoma muutos olisi lapsilisien korottaminen.
Siinähän nimenomaan parannetaan lapsiperheiden
ja lapsettomien perheiden välisten elinkustannusten ja tulojen
eroja.
Meidän esityksemme on siis varsin maltillinen: 1,5
prosentin korotus lapsilisiin. Olemme sen esittäneet tehtäväksi
tasaisesti kaikille riippumatta siitä, kuinka monesta lapsesta
on kysymys, jolloin ensimmäisestä lapsesta maksettava lapsilisä muuttuisi
90 erosta 91 euroon 35 senttiin. Sitten tämä lapsiluvusta
johtuvaa korotusta haluaisimme myöskin nostaa. Kun se tällä hetkellä on
20 euroa 50 senttiä, niin se olisi sitten laskennallisesti
20 euroa 81 senttiä. Täsmällisiä lukuja,
mutta voi olla, että niitä sitten todellisuudessa
varmaan valiokunta ja hallitus, jos tälle kannalle tulisivat,
toki pyöristäisivät.
Mikä periaate sitten on siinä, että lapsilisiä tulisi
korottaa kautta linjan lasten lukumäärään porrastettuna?
Mainitsin jo äsken nämä investoinneista
aiheutuvat merkittävät lisäkustannukset
silloin, kun lapsiperheen koko kasvaa. Mutta täytyy myöskin
muistaa, että valitettavasti kolmansista lapsista esimerkiksi
tällä hetkellä maksetaan lapsilisiä vain
100 000 lapselle, neljännestä lapsesta 25 000:lle
ja sitten sieltä tätä korkeinta nykyistä 172
euron lapsilisää löytyy viidennestä jokaisesta
seuraavasta vain 16 000:lle, kun ensimmäisiä lapsia
on 571 000 ja toisia lapsia 318 000 näin lehtien keräämien
tilastojen mukaan ja valtion talousarvion pohjalta. Eli siinä suhteessa
tämä kiistely, jota tänään
kyselytunnilla käytiin, autetaanko ensimmäistä,
toista vai kolmatta lasta, ei ole taloudellisesti tavattoman merkityksellinen,
koska niitä kolmansia ja sitten useampia lapsia on sittenkin
suhteellisen vähän.
Yhdymme pääministerin huoleen kyllä tästä lapsilisien
tasosta, ja siinä mielessä on selvää, että jos
ensimmäisten ja toisten lasten lapsilisää korotetaan,
toki se tulee kaikkien lapsiperheiden hyväksi. On toivottavaa,
kun hallitus tämän asian toimeksi saa — ehkä sitten
seuraava hallitus, niin kuin pääministeri on antanut
ymmärtää, että tämä hallitus
ei tee — että tuo korotus on sitten riittävä jo
siellä ensimmäisessä ja toisessakin lapsessa.
Mutta täytyy muistaa, että yhteiskuntamme väestöpolitiikan
kannalta me tarvitsisimme huomattavasti enemmän sellaisia
perheitä, joissa on myöskin se kolmas lapsi, neljäs
lapsi. Siellä on kuitenkin sitä väestöpoliittista
potentiaalia, joka meidän vanhenevien ja aina vanhenevan
väestön hoidon ja huollonkin kannalta on tavattoman
tärkeää. Tässä on kysymys
paitsi lapsiperheiden selviämisestä myös
koko yhteiskunnan selviämisestä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen itse viiden lapsen äiti ja yhdeksän
lapsenlapsen mummo ja olen paitsi kokenut myös seurannut, mitä lapsiperheissä on
tapahtunut tai tapahtumassa. Ed. Jääskeläinen
toi esille historiaa lapsilisistä, mitä Lipposen
ensimmäisen hallituksen tekemät leikkaukset lapsilisiin
ovat olleet. Ne ovat kyllä ihan konkreettista arkea olleet
lapsiperheissä, ja siinä tuli myös todetuksi
se, että ne leikkaukset silloin aikoinaan olivat vähiten
ensimmäistä lasta koskettavia. Olemme tänään
keskustelleet pääministeri Lipposen linjaamasta
ajatuksesta näihin lapsilisiin, enkä oikein ymmärrä, vaikka se
ehkä koskettaa kaikkia lapsiperheitä,
onko se se ensimmäinen, mitä on
tehtävä. No, hän joka tapauksessa peräänkuulutti
sosiaalipoliittista keskustelua, jota mielestäni olemme
lapsiperheitten asioista, kun niitä olemme nostaneet esille,
käyneet täällä salissa jo monta
kertaa.
Tämä lakialoite on todella mielestäni
yksi tärkeä lapsiperheille annettava kädenojennus,
että ne selviäisivät arjesta, ja tietenkin
se, että saadaan korotuksia lapsilisiin, on yksi. Tässä jo
on esillä se, että ei pelkästään
olisi yksittäisiä korotuksia vaan mielestäni
indeksikorotuksen aikaansaaminen on myös erittäin
tärkeää, ja sehän tässä on
myös otettu, että jatkossa myös se tulisi hoitaa.
Tämän todella toivoisi olevan seuraavassa hallituksessa
mutta jo seuraavan vuoden ratkaisuna.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 106/2002 vp, laki
lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta, on kannatettava
ja hyvä aloite. Tämä aloite ansaitsee
valiokuntakäsittelyssä myönteisen käsittelyn,
onhan kysymys lapsiperheitten asian parantamisesta. Lapsissa on
kansakunnan, myös Suomen, tulevaisuus. Tilastotieteilijät
esittävät hyvin huolestuneina väestön
ikäpyramideja. Kuvion pitäisi olla pyramidi, mutta meillä valitettavasti
nuorempien ikäluokkien osuus ei ole suotuisa. Monissa kunnissa
väestöpyramidi on pikemminkin sienimäinen
ilmiö tilastollisesti, graafisesti esitettynä,
jossa lasten ja nuorempien ikäluokkien osuus on huomattavan kapea.
Tämä on minusta huono suuntaus, johon väestö-
ja yhteiskuntapoliittisesti pitäisi vakavasti kiinnittää huomiota.
Perheiden taloudellinen kysymys on tietysti yksi seikka, jolla
on vaikutusta siihen, minkä verran perheissä on
lapsia, minkä verran pitäjissä, kunnissa,
maakunnissa, Suomessa, tässä maassa on lapsia.
Talous on eräs seikka, joka tähän vaikuttaa,
ja jos lapsiperheille luodaan lapsilisien kautta taloudellisia toimeentulon
mahdollisuuksia, se aivan varmasti on osaltaan yhtenä tekijänä edesauttamassa
sitä, että tähän maahan synnytetään
ja syntyy lisää lapsia. Samalla on kysymys, aivan
kuten äsken eläkeikäisten kohdalla, tässä tapauksessa
lasten ja lapsiperheiden kohdalla myös syvästä oikeudenmukaisuudesta,
mitä tulee toimeentuloon.
Historiallinen tosiasia on se, että kun sotien jälkeen
Suomessa raivattiin ja rakennettiin, maata teollistettiin, silloin
myös satsattiin lapsiin, lapsilisiin, lasten hyvinvointiin
niissä puitteissa, jotka silloin olivat mahdollisia. Loppujen
lopuksi tuossa onnistuttiin, näin on annettava tunnustus.
Tänä aikana meillä tulisi olla myös
samat näköalat, että me näkisimme
lapsiperheiden kysymykset yhteiskunnassa silloin, kun on kysymys sosiaalipolitiikasta,
perusasioina.
Tänä aikana tietysti opiskeluajat keskimäärin kansalaisilla
ovat paljon pidemmät kuin menneitten vuosikymmenien aikana,
jolloin kansakoulun jälkeen pääosa väestöstä siirtyi
välittömästi työelämään.
Nyt on useiden vuosien pitempi opiskeluaika, perheen perustaminen
tapahtuu monista syistä, muun muassa opiskeluajasta johtuen
ja monista elämän valintatilanteista johtuen,
myöhemmin kuin menneitten sukupolvien aikana. Näin
ollen lasten syntyminen perheisiin siirtyy siitä, mitä on
ehkä aiemmin menneinä vuosikymmeninä ollut.
Näin ollen perheisiin sitten syntyy vähemmän
lapsia.
Meidän pitäisi luoda nuorille perheille turvalliset
elinolosuhteet, myös taloudellisesti. Kun perheissä on
opintovelkaa ja muodostetaan perhe-elämää,
siinä on otettava asuntovelkaa, elämässä tarvitaan
auto, tarvitaan autovelkaa ja muuhunkin elämiseen velkaa.
Perheen taloudellinen tilanne silloin, kun menot ovat monta kertaa
juuri suurimmillaan, on myös ahtaimmillaan. Tämä tosiasiahan
on yleisesti tunnettu ja tiedossa. Siksi juuri tuohon elämänvaiheeseen
tulisi myös yhteiskunnan tulla mielestäni hyvin
oikeudenmukaisesti toimivalla lapsilisäjärjestelmällä lapsiperheitten
tueksi ja avuksi.
Sen takia, arvoisa herra puhemies, kannatan lämpimästi
lakialoitteen 106 toteutumista mahdollisimman pian lapsiperheiden
parhaaksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite lapsilisästä on
sinänsä mielenkiintoinen, ja asia nousi esiin
jo tänään kyselytunnillakin hyvin varhain.
On paljon puhuttu indeksitarkistuksesta. En tiedä, olisiko
se hyvä vai huono asia, mutta sen toteaisin ainakin, että nämä keskustelut,
mitä näitten lakialoitteiden osalta käydään
täällä kymmenen kertaa vuodessa, jäisivät
sen jälkeen unholaan, koska se tietäisi automaattista
korotusta vuosittain näihin lapsilisäratkaisuihin.
Sekin voisi olla menetys.
Sen vaan totean, että lapsiperheillä luultavasti kaikilla,
lähes kaikilla, on velkaa, joko asuntoa tai muita pakollisia
elantokustannuksia varten. Jos nyt katsotaan Lipposen hallituksen
talouspolitiikkaa, on se sen verran ainakin vaikuttanut, että se
korko, joka on ollut korkeimmillaan 15 prosenttia, on tänä päivänä viitisen
prosenttia. Jossakin puolen miljoonan markan lainassa sen merkitys
on 50 000 markkaa silkkaa rahaa vuodessa lapsiperheille lisää.
Minä kysyn vaan, kuinka paljon lapsilisiä jouduttaisiin
nostamaan, jotta nuori lapsiperhe saisi 50 000 markkaa lisää käyttöönsä rahaa.
Se on ollut kumminkin täällä vaakakupin
toisella puolella, kun lamasta on tätä maata nostettu.
Sinänsä sanoisin, että jos sosiaalipoliittisesti
ja oikeudenmukaisesti mietitään lapsilisän
nostoa sitten, kun siihen varaa on, niin ehdottomasti se pitäisi
suunnata niihin 0—6-vuotiaisiin lapsiin, joiden vanhemmat
ovat yleensä työelämän alussa,
palkat ovat pienimmillään, velat ovat suurimmillaan,
menot kaikkein korkeimmillaan, ja nostaa esimerkiksi 0—6-vuotiaiden
lapsien lapsilisää enemmän, koska euro
sinne, toinen tänne, sillä ei ole ratkaisevaa
merkitystä. Painotan vielä, että esimerkiksi
tällä koron laskulla on ollut lapsiperheille erinomaisen
suuri merkitys ja se on hyvän Lipposen—Niinistön
talouspolitiikan ansiota.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ei kannata nyt lähteä keskustelemaan,
miksi 90-luvun alussa velat ja korot olivat tavattoman korkealla.
Se on jo niin kaukaista poliittista historiaa. Siitä voi
kyllä oppia, siinä olivat omat syynsä,
eikä varmaan ollut silloin istuva hallitus siinä pääsyyllinen.
Jos täällä kaikki tehtäisiin
ihan automaattisesti, kävisi juuri niin kuin ed. Petri
Salo totesi, että sekin voisi olla vahinko. Mihin sitten
meitä tarvittaisiin, jos kaikki olisi automatiikkaa? Silti
toivoisin, että lapsilisiin tämä indeksitarkistus
tulisi automaattisesti, se olisi kovin tarpeellista.
Luulen, että ei velkoja tai velkojen korkojakaan varmaan
käytännössä lapsilisillä pystytä hoitamaan,
eikä niitä siihen alun perin ole tarkoitettukaan.
Hyvä, että korkotaso on laskenut. Lapsilisien
tarkoitushan on tietysti hoitaa niitä kulutusmenoja, joita
on enemmän lapsiperheessä kuin lapsettomassa perheessä.
Kulutusmenot varmaan ovat näinä vuosina kyllä nousseet.
Enhän tässä nyt kovasti riekkunutkaan
niitä leikkauksia, mainitsin vain, että ne tehtiin
95. Ryhmämme yrittää katsoa vain tulevaisuuteen,
mitä nyt voitaisiin korjata. Menneet ovat menneitä, mutta
nyt katsotaan rahoitusta ja suuntaa ja yritetään
vähän unohtaa menneitä. Pitää oppia,
mutta ei liikaa riekkua.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti vielä ed. Jääskeläiselle,
että 90-luvun puolenvälin tienoilla kuitenkin
lapsilisät pidettiin yllä. Ne pidettiin yllä ottamalla
tähän maahan vuosittain 60 miljardia silloista
markkaa velkaa, jonka hintaa me olemme maksaneet 90-luvun loppupuolelta.
Sanon vaan, että nekin säilytettiin kuitenkin
jollakin tasolla, ja sen sanon kuitenkin, että talouspolitiikka,
Euroopan unioniin liittyminen ja Emu-ratkaisut ovat kaikki kuitenkin
olleet ratkaisuja, jotka ovat tuoneet meille rahapolitiikkaan vapautta
ja vakautta, jotka ovat vaikuttaneet korkotasoon. Yhä edelleenkin
näinäkin päivinä meillä on
kilpailukykyinen korko, joka tarkoittaa sitä, että lapsiperheet
pystyvät investoimaan esimerkiksi uuteen kotiinsa. Sillä on suuri
merkitys. 90-luvun puolessavälissä nekin lapsilisärahat
menivät korkojen hoitamiseen, jottei mennyt tupa alta.
Keskustelu päättyy.