Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta keskittyi hallituksen
toimenpidekertomuksessa siviilikriisinhallintaan. Nimittäin
siviilikriisinhallinta osana ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa on
yksi ehkä keskeisimpiä linjauksia, mitä hallitus
ja presidentti on tehnyt. Tarkoitus on se, että siviilikriisinhallinnasta
ja Suomen sekä EU:n toiminnasta tällä alueella
voitaisiin käydä ajankohtaiskeskustelu vielä keväällä ja
syventyä sitten näihin asioihin eduskunnan osalta
vielä paremmin.
Valiokunta korostaa tässä mietinnössään,
että siviilikriisinhallinta on todellakin keskeinen osa Euroopan
unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Tavoitteena
tulisi olla se, että rinnakkain edettäisiin sotilaallisen
ja siviilikriisinhallintakyvyn kehittämisessä.
Näinhän ei ole tapahtunut, vaan vanha traditio
on se, että sotilaallinen puoli korostuu ja kehittyy siviilikriisinhallintaa nopeammin.
Ei niin, että nämä olisivat vastakkaisia,
vaan tiedämme kyllä, että monet uudet uhat
ja erityisesti konfliktien ennaltaehkäisy edellyttävät
erityisesti siviilikriisinhallintakyvyn kehittämistä.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella siviilikriisinhallinnalle
myönnetyt resurssit ovat edelleen riittämättömät
eikä toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja
koulutukseen voida täysimittaisesti paneutua. Presidentti
Ahtisaari on esittänyt kriittisiä havaintoja tämän
suhteen. Poliittinen tahto on osa tätä prosessia,
ja poliittinen tahto siviilikriisinhallinnan kehittämisestä on harvinaisen
yksimielinen. Onkin vähän merkillistä se
ja valiokunta huomauttaa siitä, että siviilikriisinhallintaan
ei sittenkään valtion tulo- ja menoarvioissa pystytä esittämään
määrärahoja.
Mutta kyse ei ole pelkästään resursseita.
On aina helppo sanoa, että johonkin pitää saada
lisää rahaa ja ongelmat ratkeavat. Mutta kysymys
ei todellakaan ole pelkästään resursseista.
Ulkoasiainvaliokunta on sen vuoksi kiinnittänyt erityistä huomiota
Suomen siviilikriisinhallintaan niin, että nimenomaan viranomaisten
yhteistyötä ja koordinaatiota kehitetään.
Valitettavasti eri ministeriöiden ja hallinnonalojen berliininmuurit ovat
edelleen niin vahvoja, että tällaiseen kunnon
koordinaatioon ei ole päästy.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myöskään
Euroopan unionin siviilikriisinhallinnassa ei ole päästy
eteenpäin kaikilla painopistealueilla eli siviilipoliisitoimessa,
pelastustoimessa, oikeusvaltion ja julkishallinnon kehittämisessä.
Toistaiseksi vain poliisitoimessa on saavutettu operationaalinen
toimintakyky, ja valiokunta edellyttää, että hallitus
tukee aktiivisesti EU:n siviilikriisinhallinnan tasapuolista kehittämistä ja resurssien
lisäämistä.
Valiokunnan mietinnössä korostetaan voimakkaasti
konfliktien ennaltaehkäisyä, ja se edellyttää tehokasta
ennakkovaroitusjärjestelmää, riittävää keinovalikoimaa
ja yhteistä arviota tilanteeseen puuttumisesta. Ihmisoikeuksien monitorointi
on osa tätä toimintaa, ja valiokunta toteaa, että siviilikriisinhallinta
on läheisessä yhteydessä myös
kehitysyhteistyöhön ja muuhun taloudelliseen avustustoimintaan.
Konfliktien ennaltaehkäisy ja vakautustavoitteet tulisikin
valiokunnan mielestä integroida järjestelmällisemmin
myös kehitysyhteistyöohjelmiin ja kehitysyhteistyöhankkeisiin.
Korostamme myös sitä, että siviilien
suojelemiseen pitää kiinnittää entistä enemmän
huomiota. YK:n, EU:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen
tulee pyrkiä konkreettisiin tuloksiin siviilien suojelun
parantamiseksi.
Myös ympäristökysymyksiä tulee
arvioida osana siviilikriisinhallintaa. Siviiliväestön
ja ympäristön suojelemiseksi on tärkeää,
että ympäristöarvioinnit voidaan suorittaa
heti konfliktien päättymisen jälkeen.
Tässä arvokasta työtä tekee tällä hetkellä yksi
niistä monista hyvistä suomalaisista diplomaateista
maailmalla: Pekka Haavisto on tähän erikoistumassa
ja erikoistunut.
Tässä mietinnössään
valiokunta katsoo, että siviilikriisinhallinnan koulutukseen
ja valmennukseen sekä järjestöjen väliseen
yhteistyöhön tulee kiinnittää aikaisempaa
suurempaa huomiota, ja valiokunta pitää perusteltuna
ja tarpeellisena esitystä itsenäisen siviilikriisinhallintakoulutuskeskuksen
perustamisesta. Tätä presidentti Ahtisaari on
voimakkaasti ajanut. Siviilikriisinhallinnan koulutus Suomessa vaatii
systemaattista yhteistyötä ja koordinaatiota,
mutta myös lisää resursseja. Koulutuksen
tulisi sisältää kaikille yhteisiä valmennusjaksoja,
ja valmiuksien vahvistamiseksi ja rekrytointipohjan kasvattamiseksi
on koulutuksen lisäksi kiinnitettävä huomiota
siihen, että palvelussuhteiden ehdot ovat kansainvälisesti
kilpailukykyisiä.
Keskeisenä kehittämisperiaatteena siviilikriisinhallinnassa
on se, että tarjonnan painopisteen on oltava laadussa eikä määrässä.
Kehittämistoiminnan painopisteitä on syytä tarkastella
aika ajoin uudestaan. On tärkeää, että myös
oikeusvaltion kehittämiseen, mukaan lukien ihmisoikeudet,
kiinnitetään tulevaisuudessa suurempaa huomiota.
Arvoisa puhemies! Kaikki Suomen ulkopoliittiset johtajat korostavat
siviilikriisinhallintaa, ja kyllä tästä on
mahdollista kehittää semmoinen suomalainen osaamisen
oikea erityisalue, jolla Suomi voi kansainvälisissä yhteisöissä tarjota omaa
apuaan. Sen takia eduskunnan pitää olla mukana
tässä poliittisen tahdon muotoutumisessa. Valiokunta
mietinnössään ehdottaa kahta lausumaa:
1. "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä esitetyt
näkökohdat huomioon ottaen toimenpiteisiin, joiden
tavoitteena on lisätä siviilikriisinhallinnan resursseja
niin, että toiminnan kehittämiseen voidaan panostaa
täysimittaisesti."
2. "Eduskunta edellyttää, että hallitus
toimii aktiivisesti EU:n siviilikriisinhallinnan kehittämiseksi
kaikilla painopistealueilla eli siviilipoliisitoimessa, pelastustoimessa,
oikeusvaltion ja julkishallinnon kehittämisessä."
On harmi, että täällä ei
ole asiasta vastaavia ministereitä paikalla, mutta ehkä heidän
avustajansa sitten toimittavat nämä puheenvuorot
ministereiden tietoon. Eduskunta tulee kyllä seuraamaan
tämän vaalikauden aikana, mitä tässä asiassa
todella tapahtuu.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Balkanin sota merkitsi muutosta EU:n politiikkaan.
EU lähti kehittämään vauhdikkaasti
omaa kriisinhallintakykyään, ja painopiste on
aluksi ollut tuolla sotilaallisen kriisinhallinnan puolella. Pidän
erittäin tärkeänä, että nyt
erityisesti, kun hallitustenvälinen konferenssi käsittelee
sotilaallisen kriisinhallinnan kysymyksiä, Suomesta lähtee
liikkeelle aloite, jonka tavoitteena on nimenomaan siviilikriisinhallinnan
vahvistaminen. Tätä tavoitettahan palvelee erityisesti
ulkoasiainvaliokunnan toinen lausuma liittyen siihen, että Suomen pitää olla
EU:ssa näissä asioissa aktiivinen. Totta kai myös
ensimmäinen lausuma, joka liittyy yleiseen resurssien lisäämiseen
tällä alalla, on tärkeä.
Katson, että tällä hetkellä EU:lta
puuttuu visio siitä, mitä sen siviilikriisinhallinta
parhaimmillaan voisi olla. Tarvitaan toisaalta erikoistumista ja
toisaalta koordinaatiota. On nimittäin olemassa se vaara,
että tämä EU:n siviilikriisinhallinta nähdään
suppeasti vain poliisitoiminnan kysymykseksi ja järjestyksen
luomiseksi konfliktin jälkeisessä tilanteessa,
ja näin suppeastihan tätä kysymystä ei
tietenkään pitäisi rajata. Näin
ollen painotukset, jotka liittyvät juuri konfliktien ennaltaehkäisyyn
ja koordinaatioon myös kehitysyhteistyövarojen
suuntaan, mihin siis valiokunnan mietinnössäkin
viitataan, ovat erittäin tärkeitä.
Totta kai siviilikriisinhallintaan tarvitaan taloudellisia voimavaroja,
mutta myös ideoita, ja tässä näen
työn kansalaisjärjestöjen ja näiden
hallitustenvälisten järjestöjen välillä erittäinkin
keskeiseksi, koska esimerkiksi Amnesty International tekee hyvin
tärkeää työtä perustuen
siihen, että sen toiminta ei ole riippuvaista mistään
hallituksesta. Se saa rahoituksensa yksityisiltä ihmisiltä,
ja näin ollen se pyrkii tekemään mahdollisimman
riippumattomia arvioita ihmisoikeustilanteesta eri maissa. Tämä monitorointi
on tärkeää, mutta totta kai myös
kansainvälisten järjestöjen ja yhteisöjen
mukaan lukien EU täytyy kehittää omia
menetelmiään, ja siihen tarvitaan mukaan tutkijoita
ja valveutuneisuutta kaiken kaikkiaan ihmisoikeustilanteen ja demokratiakehityksen
tarkkailemiseksi. Katsoisin, että ulkoministeriön
pitäisi käyttää merkittävästi
enemmän voimavaroja juuri tähän ideointityöhön,
jotta Suomen aloitteet EU:ssa siviilikriisinhallinnan kehittämiseksi
olisivat tuloksellisempia.
Ulkoasiainvaliokunnan jäsenet ainakin hyvin tietävät,
että ministeri Erkki Tuomioja ja edesmennyt ulkoministeri
Lindh tekivät aloitteen siviilikriisinhallinnan kehittämisestä joitakin
vuosia sitten ja tämä osaltaan vei EU:n kehitystä eteenpäin.
Mutta nyt, jos ulkoministeriö käyttäisi
enemmän voimavaroja joko yksin tai yhteistyössä jonkin
tutkivan tahon kanssa tämän EU:n siviilikriisinhallintakonseptin
kehittämiseksi, niin olisi mahdollisuus kyllä mennä eteenpäin, sanoisiko,
pitemminkin askelin. Siksi on erittäin tärkeää,
että näihin asioihin ulkoministeriössä perinpohjaisesti
paneudutaan viimeistään sitten hvk:n päätyttyä,
eli eihän tämä kriisinhallintakysymysten
käsittely lopu hvk:hon, vaan sen pitää nimenomaan
jatkua ainakin näiltä osin myöhemminkin
tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota muutamiin
ongelmakohtiin siviilikriisinhallinnan alalla. Viime aikoina näiden
henkilöiden, jotka ovat työskennelleet siviilikriisinhallinnassa
erityisesti humanitaarisissa operaatioissa, riskit ovat kasvaneet.
En viittaa yksinomaan siihen, että Bagdadissa tuhottiin
Punaisen Ristin toimisto, vaan tämä havainto kriisinhallinnan
riskialttiudesta liittyy myös moniin muihin konfliktin
jälkeisiin tilanteisiin, joissa humanitaariset järjestöt
ja YK:n alaiset järjestöt tarjoavat apuaan. Työntekijöiden
turvallisuuden takaaminen on avainkysymys, joka liittyy myös
siihen, että siviilihenkilöille voidaan taata
turva. Näin ollen pidän tärkeänä,
että myös tällä puolella mietitään niitä keinoja,
miten henkilökunnan turvallisuus siviilipuolella voidaan
taata, ja samalla tämä kysymys liittyy siviiliväestön
suojeluun.
Arvoisa puhemies! Uusi kysymyskenttä, joka liittyy
sotien ympäristövaikutuksiin, on hyvin tärkeä selvitettävä asia.
Pekka Haaviston lausunto valiokuntakäsittelyssä oli
erittäin arvokas, ja hän viittasi myös
siihen, että sodankäynnin normeja pitäisi
muuttaa siihen suuntaan, että ympäristönäkökulma
otetaan paremmin huomioon, ja myös siihen, että konfliktitilanteiden
jälkeen näitä ympäristöarvioita
pitäisi tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta voidaan
suojata siviileitä ja jotta voidaan estää pitkällinen
ympäristön tilan huononeminen.
Keskustelu sodan ympäristöarvioinnista on eräällä lailla
makaaberia, mutta katson kuitenkin, että jos Suomi pyrkii
edistämään kansainvälistä oikeutta
ja sen parempaa toteutumista, niin myös ympäristönäkökulma
sodankäyntiin on eräs kysymys, joka Suomen pitää ottaa
esille.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.