13) Hallituksen esitys laiksi rikoslain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
rikoslain uudistaminen on sinänsä iso paketti
ja käsittää monia eri asioita, mutta
otan tässä esiin vain kohdan, joka koskee lapsikaappausta
koskevan rangaistussäännöksen muuttamista.
Viime vuoden toukokuussa tekemäni lakialoite on nyt
poikinut tulosta. Tuolloin yhteensä 108 kansanedustajaa
vaati lapsikaappauspykälän ottamista rikoslakiin
ja lapsikaappausseuraamusten kiristämistä niin,
että maksimirangaistus nousee kuuden kuukauden vankeusrangaistuksesta kahteen
vuoteen. Kun maksimirangaistus on ollut Suomessa alle tämän
kahden vuoden, teon moitittavuus ei ole ollut riittävä ennaltaehkäisyn ja
kansainvälisen vertailun näkökulmasta
ja näin esimerkiksi poliisi ei ole voinut puuttua jo alkaneeseen
kaappaustilanteeseen.
Nyt tämän 108 kansanedustajan vaatimus on toteutumassa,
koska hallitus on tehnyt rikoslain muuttamiseksi eduskunnalle esityksen,
jossa eräänä kohtana on se, että lapsikaappaus
kriminalisoidaan asiasisällöllisesti lakialoitteeni
mukaisesti. Tämän lakialoitteeni lähetekeskustelusta
tuli muutama päivä sitten kuluneeksi 17 kuukautta,
joten missään jäniksen selässä ei
tässä asiassa hallitus ole toiminut.
Tämä asia on ollut vireillä jo ainakin
helmikuusta 2002, jolloin ulkoministeriö lähti
siitä, että tämän teon enimmäisrangaistusta
pitää korottaa. Olen tehnyt lisäksi esityksiä talousarvioon,
jotta rangaistussäännösten muuttamiseksi
jo tehtyjen kaappausten ratkaisemiseksi olisi riittävästi
rahaa. Toistaiseksi nämä lapsikaappaustalousarvioaloitteet
on kuitenkin eduskunnassa äänestetty nurin. Vaikka
aikaa on kulunut, olen tyytyväinen, että tämä asia
nyt etenee, ja toivon, että viimeistään
ensi vuoden alusta tämä muutos tulisi voimaan.
On tärkeää tehostaa kansainvälisen
lapsikaappauksen kriminalisointia ja näin helpottaa lapsikaappauksen
vastaista työtä. Suomi kansainvälistyy
kovaa vauhtia, ja nämä kaappaukset tulevat varmastikin
lisääntymään koko ajan. Ei kenelläkään
ole oikeutta ottaa lakia omiin käsiinsä siinä kohtaa,
kun laki ei omaa mieltä miellytä. Niin kauan kuin
huoltajuusriita on kesken, ei Suomen kansalaisella eikä kenelläkään
muulla ole oikeutta viedä lasta maan rajojen ulkopuolelle
luvattomasti. Vuosittain täällä käsitellään
noin 15 tai 20 tällaista tapausta mukaan lukien myös maahamme
luvattomasti tuodut lapset. On hyvä, että tässä lakiesityksessä on
myös huomioitu se, että lapsikaappauksesta voitaisiin
jättää syyte ajamatta tai rangaistus
tuomitsematta, jos rikoksentekijä on vapaaehtoisesti palauttanut
lapsen, jos lapsen etu sitä vaatii tai jos siihen on muu
erityinen syy.
Lapsikaappaus on erittäin vakava ihmisoikeusloukkaus,
ja tällä lainmuutoksella voitaisiin näitä ihmisoikeusloukkauksia
ennaltaehkäistä nykyistä paremmin. Toki
on muitakin keinoja, mutta tämä on niistä yksi.
Kuten olen todennut, ulkoministeriöstä on jo yli
kolme vuotta sitten sanottu, että kansainvälisten
lapsikaappausten rangaistusmaksimia on korotettava ja että nykyisen kriminalisoinnin
tehostaminen on välttämätöntä ja
vastaa sekä kansalaisyhteiskunnan että viranomaisten
odotuksia. Ongelmana on ollut se, että oikeusministeriön
lainvalmisteluosastolla on ollut jatkuvasti lapsikaappauksen rangaistussäännösten
uudistamista kiireellisempiä hankkeita. Tällä 108
kansanedustajan lakialoitteella on ollut käsitykseni mukaan
selvää vaikutusta asian vauhdittamiseen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Puutun omassa puheenvuorossani tämän
esityksen sisältämään ehdotukseen
syyteoikeuden vanhentumista koskevien säännösten
muuttamisesta. Tässä hallituksen esityksessähän
ehdotetaan, että tiettyjen lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten syyteoikeus
ei vanhene, ennen kuin asianomistaja täyttää 28
vuotta. Tämä koskisi siis lapsen seksuaalista
hyväksikäyttöä ja törkeää lapsen
seksuaalista hyväksikäyttöä sekä alle
18-vuotiaaseen kohdistunutta raiskausta, törkeää raiskausta
ja pakottamista sukupuoliyhteyteen. Sitten vielä tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että lapsiin kohdistuviin
seksuaalirikoksiin liittyviä erityissäännöksiä sovellettaisiin
taannehtivasti jo vuonna 99 tai sen jälkeen tehtyihin rikoksiin.
Lasten suojelemiseksi seksuaaliselta hyväksikäytöltä on
viime vuosina, viimeisen kymmenen vuoden aikana, otettu useita edistysaskeleita,
ja tämä hallituksen aloite on tärkeä myönteinen
askel. Olen iloinen siitä, että saamme hallitukselta tällaisen
esityksen.
Lähes saman sisältöisessä lakialoitteessani
ehdotin lokakuussa 2003, että lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
rikosoikeudellinen vanhentumisaika laskettaisiin siitä,
kun uhri tulee täysi-ikäiseksi. Tällaisia
lainsäädäntöjähän
on muissa maissa, esimerkiksi Pohjoismaissa, olemassa. On selvää,
että alle 18-vuotiaalta ei voida edellyttää harkintakykyä asiassa,
josta hänen on erittäin vaikeaa kertoa edes läheiselle
aikuiselle.
Tässä hallituksen esityksessä hallitus
on päätynyt hieman lyhyempään
vanhentumisaikaan. Nimittäin selkein muutos omaan esitykseeni
nähden koskettaa juuri näitä törkeitä rikoksia,
joiden vanhentumisaika on 20 vuotta, ja niiden osalta hallituksen
esitys merkitsee kymmenisen vuotta lyhyempää vanhentumisaikaa
kuin tuo oma aloitteeni. Mutta se on toki asia, mitä valiokunnassa pitää pohtia,
mikä siinä on järkevää.
Joka tapauksessa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö kuuluu
niihin rikoksiin, joissa lapsen on vaikea ilmoittaa rikoksesta viranomaiselle
vanhentumisajan kuluessa ja varsinkin niissä tilanteissa,
joissa tekijä on lapselle hyvin läheinen henkilö,
esimerkiksi hänen vanhempansa tai opettajansa tai joku
muu henkilö, josta hän on riippuvainen. Antamalla
poikkeuksellisen vanhentumisajan puitteissa mahdollisuuden syyttää rikoksesta
yhteiskunta myöntää lapsen joutuneen
uhriksi ja olevan syytön kokemaansa väkivaltaan.
Monesti tämä oikeusprosessi on jo sinänsä terapeuttinen
uhrin kannalta, vaikka se käytäisiin vasta aikuisiällä,
koska silloin tulee mahdolliseksi käsitellä myös
niitä ikäviä psykologisia kokemuksia,
joita lapsi on joutunut käymään läpi.
Toki on tärkeää saada myös rikoksen tekijä kärsimään
rangaistustaan, ennemmin tai myöhemmin.
Pedofilian uhrit kertovat useimmiten, että todellakin
asian selvittämisellä on merkittävä vaikutus,
jotta eheytyminen ja parantuminen voi lähteä liikkeelle.
Lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä ehkä traagisinta
on se, että usein juuri lapsi kokee syvempää syyllisyyttä tapahtuneesta kuin
tekijä. Paatunut pedofiili saattaa kokea itsensä täysin
syyttömäksi, ja lapsi sen sijaan kokee tapahtuneesta
syyllisyyttä. Syyllisyyden kokemus on niitä merkittävimpiä esteitä sille,
miksi lapsi ei uskalla edes teini-ikäisenä ottaa
asiaa esille. Kun sitten oikeudessa tekoon todetaan sen tekijä yksiselitteisesti
syylliseksi, teon uhrikin voi vapautua tästä syyllisyyden
taakasta ja käydä paremmin sitä omaa
toipumisprosessiaan läpi.
Vanhentumisajan pidentämisen ulottamista koskemaan
myös ainakin vakavimpia lapsiin kohdistuvia pahoinpitelyrikoksia
olisi syytä myös harkita. Hallituksen esityksessä tätä on pohdittu,
mutta sitä ei ole pidetty tarpeellisena. On tilanteita,
joissa lapselle on esimerkiksi oman vanhemman pahoinpitelystä aiheutunut
pysyvä ruumiinvamma eikä hänen ole enää aikuisena mahdollista
nostaa syytettä tapahtuneesta, vaikka sille kenties saataisiin
ihan vedenpitävä näyttö vielä myöhemmässä vaiheessa.
Kyllä mielestäni valiokunnassa tulisi ainakin
harkita, pitäisikö tähän olla
myös mahdollisuus eli siihen, että sisällytettäisiin
tähän nämä törkeät
lapsiin kohdistuvat pahoinpitelyrikokset.
Tästä nyt esillä olevasta uudistuksesta
huolimatta on vielä edelleenkin paljon tehtävää,
ja haluan, herra puhemies, muutamalla sanalla sitäkin sivuta,
koska uskon, että valiokunnassa tästäkin voidaan
keskustella. Korkein oikeushan antoi syyskuussa merkittävän
ennakkopäätöksen lapsen seksuaalista
hyväksikäyttöä koskeneessa asiassa.
Tuossa yhteydessä tuomioistuin totesi rikoslain mukaisesti,
että tapauksessa, jossa tekijä ei koskettele nimenomaan
sukupuolielimiä, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
rangaistavaa vain, jos tekijä tavoittelee tällä teollaan
itselleen seksuaalista tyydytystä. Jotta tekijää voitaisiin rangaista,
edellytetään siis, että tekijällä on
tällaiset tavoitteet ja motiivit ja että myös
voidaan osoittaa, että hän on tätä tavoitellut.
Jos teon laadusta tai muusta olosuhteesta ei voida todeta tai päätellä tätä,
teko ei olisi rangaistava lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä.
Laissa on näin tulkittuna otettu huomioon vain tekijän
näkökulma. Uhrina olevan lapsen näkökulmasta
on aivan samantekevää, mitä tekijä tavoittelee.
Teon pitäisi olla rangaistava, jos se olennaisesti loukkaa
seksuaalista itsemääräämisoikeutta,
kuten oikeustieteen professori Johanna Niemi-Kiesiläinen
totesi toissa viikolla Helsingin Sanomien Vieraskynä-kirjoituksessaan: "Lain
tarkoitus on suojata lapsen kehitystä, eikä seksuaalinen
kehitys ole riippuvainen siitä, onko lapsen koskemattomuutta
rikkovan teon taustalla seksuaalisen tyydytyksen hakeminen. Tavoitteena
on lapsen suojeleminen häntä vahingoittavilta
seksuaalisilta teoilta."
Arvoisa puhemies! Rikoslakia tulisi mielestäni uudistaa
siten, että uhrin näkökulma otettaisiin
paremmin huomioon. Samalla tulisi pohtia, miten voitaisiin puuttua
lievempiin tekoihin, kuten seksuaaliseen häirintään,
joka sekin vaarantaa lasten ja nuorten tasapainoista kehitystä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tervetulleena voidaan pitää hallituksen
esitystä syyteoikeuden pidentämisestä 28
vuoteen koskien henkilöä, joka on joutunut lapsena
seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi tai
joka on alle 18-vuotiaana joutunut raiskauksen tai sukupuoliyhteyteen
pakottamisen uhriksi.
Mutta lakiesityksessä ei ole otettu kantaa rankaisukäytäntöihin:
Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voi
tuomita enintään neljäksi vuodeksi vankeuteen,
mutta vähimmäisrangaistus on jätetty
määrittelemättä. Olen sitä mieltä,
että lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vähimmäisrangaistuksen
pitää olla kolme vuotta ehdotonta vankeutta ja
enimmäisrangaistuksen seitsemän vuotta vastaavasti.
Lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä pitää voida
rangaista vähintään neljän vuoden
ja enintään kymmenen vuoden ehdottomaan vankeuteen.
Mielestäni yhteiskunnan tulee suhtautua poikkeuksellisen
ankarasti pedofiliatapauksiin. Nyt oikeusjärjestelmä lepsuilee
tässä asiassa.
Arvoisa herra puhemies! Myös raiskaustuomiot ovat olleet
niin lieviä ja olemattomia, että niiden osalta
rangaistuskäytäntöä tulee muuttaa tiukemmaksi.
Raiskauksesta tulee saada vähintään kolme
vuotta ehdotonta vankeutta, törkeästä raiskauksesta
tulee vastaavasti saada kuusi vuotta ehdotonta vankeutta.
Hallitus suhtautuu lapsikaappaukseen aika kevyesti. Esityksen
mukaan rikoksentekijä on tuomittava lapsikaappauksesta
sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Viime vuosina olemme saaneet tietoa lukuisista lapsikaappauksista,
jotka ovat johtuneet oikeusjärjestelmän lepsusta
suhtautumisesta Suomen kansalaisen oikeuteen lapsiinsa. Siksi lapsikaappauksista
on määrättävä huomattavasti
tiukempia tuomioita, kuten esimerkiksi vähintään
kolme vuotta ja enintään seitsemän vuotta
ehdotonta vankeutta.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni hallituksen esityksessä 34
a luvun 1 §:n muotoilu on harkitsematon. Eikö nykyisessä laissa
mainittu ihmisryöstön käsite poikkea
ihmiskaupan käsitteestä? Lisäksi pykälässä on
maininta törkeästä ihmiskaupasta. Katsooko
hallitus, että ihmiskaupassa on myös ei-törkeitä piirteitä?
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ilmiönä kansainvälinen
lapsikaappaus on maailmanlaajuinen ja Suomessakin kasvava ongelma.
Euroopassa tehdään vuosittain noin 1 500
lapsikaappausta, ja nämä kaappaustapaukset ovat
vaikeutuneet ja muuttuneet pitkäkestoisemmiksi. Useimmiten
nämä kaappaukset vielä tapahtuvat niin,
että lapset viedään Haagin lapsikaappaussopimuksen
ulkopuolisiin maihin, ja siksi ne ovat pitkäkestoisia ja
hankalia.
Tässä rikoslain uudistuksessa on myös
lapsiseksirikosten vanhenemisaika pitenemässä.
On totta, että lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset saattavat
tulla ilmi erittäin myöhään,
koska monesti uhrit ilmoittavat teosta vasta tultuaan täysi-ikäisiksi,
koska näihin rikoksiin liittyy usein se, että rikoksentekijä syyllistää lasta
niin, että hän saattaa itse kokea olevansa syyllinen
tai myötävaikuttaneensa jotenkin tapahtumaan.
Siksi saattaa kulua useita vuosia, kunnes uhri edes ymmärtää olleensa
uhri ja uskaltaa ilmoittaa rikoksesta, joten tämä lainmuutos
on erittäin tervetullut.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse lakivaliokunnan jäsen
enkä lähde ottamaan etukäteen kovin tiukkoja
kantoja tässä esityksessä oleviin yksityiskohtiin,
koska haluan kuulla asiantuntijoita. Mutta sen verran haluan tässä käyttää puheenvuoroa,
että onnittelen, ed. Karttunen, teitä. Minä väitän,
että jos teidän lakialoitteenne mukainen esitys
saadaan näinkin perusteellisena hallituksen esityksenä noin
17 kuukauden jälkeen tänne eduskunnan käsittelyyn,
niin se on ollut minun mielestäni hyvin onnistunutta kansanedustajan
toimintaa.
Toivon mukaan ja uskon niin, että olette omalla hyvällä toiminnallanne
vaikuttanut siihen, että tällä vaalikaudella
ja jo muutaman kuukauden jälkeen me saamme hyväksyttyä lakipaketin,
johon selvästi on kansainvälistä tarvetta.
Kansainvälistyvässä maailmassa, missä esimerkiksi
lapset ovat monikansallisia, isä ja äiti saattavat
asua eri maissa tai heillä voi olla eri kansalaisuus, nämä ongelmat
meillä lisääntyvät. Niistä saadaan
suuria otsikoita tänä päivänä.
Tässä lakiesityksessä on hyvää se,
että tämä rangaistusmaksimi nousee kahteen
vuoteen asti, mikä mahdollistaa poliisin ja esitutkintaviranomaisten
puuttua jo varhaisessa vaiheessa lapsikaappaukseen, koska nyt rangaistusmaksimi
riittää voimakkaisiinkin estäviin toimenpiteisiin, niin
että rikos ei koskaan toteudu. Tämä on
tässä erittäin suuri muutos verrattuna
entiseen.
Kun ed. Räsänen toi täällä esiin
muita kipupisteitä liittyen törkeisiin pahoinpitelyihin,
jotka muuten olisivat vanhentuneet, niin lupaan, että me
lakivaliokunnassa kiinnitämme tähän seikkaan
erityistä huomiota.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ulkoasiainministeriönkin mukaan kaikki
keinot, jotka ovat käytettävissä näiden epätoivottujen
lapsikaappaustapausten ennalta ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi,
tulisi huomioida. Ministeriön mukaan kansainvälisen
lapsikaappauksen kriminalisoinnin tehostaminen on välttämätöntä ja
vastaa sekä kansalaisyhteiskunnan että viranomaisten
odotuksia, ja siksi tämä lainmuutos on myöskin
erittäin tervetullut.
Keskustelu päättyy.