1) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain 8 ja 12 luvun
sekä opintotukilain 6 §:n muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on sairausvakuutuslain muuttamisesta
tilanteessa, jossa on tarkoitus helpottaa ja yksinkertaistaa opiskelijan tilannetta
ja helpottaa elämäntilannetta silloin, kun opiskelija
sairastuu. Nykyisinhän voimassa olevan lain mukaan ollaan
tilanteessa, että sairastuessaan opiskelijan ei kannata — se
on mahdollista mutta hankalaa — yrittää saada
sairauteen liittyvää korvausta. Tuo sairastamisaika
tulee lasketuksi opintorahakauteen, mistä seuraa se, että opiskeluun
käytettävissä oleva aika ja opintorahaan
käytettävissä oleva aika lyhenee.
Nyt ollaan siirtymässä järjestelmään,
joka tukee ensinnäkin syyperusteista sosiaaliturvaa, niin
että opiskelija tulee oikeutetuksi sairauspäivärahaan
siltä ajalta, kun hänellä on tähän
syy. Uudistus yksinkertaistaa ja selkeyttää etuuksien toimeenpanoa,
koska opiskelija voi nostaa opintotukea siihen asti, kun sairauspäivärahan
maksatus alkaa, ja toisinpäin: sairauteen luettava aika on
poissa opintotukiajasta, eli opintotuen, opintorahan, aika on käytettävissä maksimaalisesti
opiskeluun
liittyen.
Esityksen perusteluissa on tuotu esiin, että etuuksien
yhteensovittamisessa saattaa syntyä ongelmia, ja tätä varten
tulee erityistä huomiota kiinnittää esimerkiksi
siihen, miten toimeentulotukeen liittyvä lainsäädäntö tai
miten toimeentulotuen maksatus opiskelijoitten kohdalla toteutuu.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että toimeentulotuen ohjeistuksessa huomioidaan uudistuksen vaikutus
tukien myöntämiseen.
Erikseen on todettava, että opiskelijahan opiskeluajalta
saa opintotuen asumislisää. Jatkossa sairastuessaan
ja opintotuen lakkauttamisen jälkeen opiskelija siirtyy
yleisen asumistuen piiriin.
Nykyisin yhä useampi opiskelija tekee työtä. Tämän
lakiesityksen mukaan tuota työntekoa ei oteta sairauspäivärahaa
laskettaessa huomioon. Tämä valiokunnan mietintö ja
hallituksen esitys lähtee siitä, että opiskeluaika
on opiskeluaikaa, ja tämän pohjana on se, että meillä on
syyperusteinen sosiaaliturva, ja niin kuin puheenvuoroni aluksi
sanoin, tämä opiskelijoihin liittyvä asia vahvistaa
tämän syyperusteisen sosiaaliturvan perimmäistä tarkoitusta.
Kuitenkin kun ollaan tilanteessa, missä yhä useampi
opiskelija siis työtä tekee, niin valiokunnassa
nousi keskusteluun se, tulisiko mahdollistaa tämän
työnteon huomioiminen myös sairauspäivärahaa
laskettaessa. Tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan
tässä vaiheessa suoda vaan edetään
tämän vähimmäispäivärahan
kautta.
Kuten sivistysvaliokuntakin lausunnossaan toteaa, uudistuksen
jälkeen syntyy nykyistä harvemmin tilanteita,
joissa opiskelija sairastuessaan jäisi kokonaan etuuksien
ulkopuolelle, ja toimeentulokatkokset olisivat nykyistä lyhytkestoisempia.
Valiokunta pitää sivistysvaliokunnan tavoin tärkeänä,
että uudistuksen vaikutuksia opiskelijoiden sairaudenaikaiseen
toimeentuloon seurataan. Samoin on tärkeää seurata
sitä, missä määrin etuuksien
ensisijaisuusjärjestyksen muuttaminen tosiasiallisesti
lisää opiskelijoiden sairauslomia ja siten parantaa
opiskelijoiden sosiaaliturvaa tarkoitetulla tavalla.
Kaiken kaikkiaan valiokunta pitää tarpeellisena,
että opiskelijoiden ensisijaista toimeentuloturvaa kehitetään
niin, että opiskelijoiden toimeentulotuen tarvetta voidaan
vähentää.
Valiokunnan mietintöön sisältyy kaksi
vastalausetta: toisessa on lausuma, ja toinen vastalause sisältää eriäviä näkemyksiä
valiokunnan
perusteluteksteihin liittyen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on lähtökohtaisesti
hyvä. Se selkiyttää ja helpottaa opiskelijan
mahdollisuutta siirtyä opintotuen piiristä sairauspäivärahan
piiriin. Tällä hetkellähän opiskelijan
on katkaistava opintotuki voidakseen hakea sairauspäivärahaa,
ja näin opiskelija usein joutuu odottamaan mahdollista sairauspäivärahapäätöstä ilman
mitään tukea. Nyt tämän esityksen
mukaisessa mallissa Kela katkaisee opintotuen sairauspäivärahan
myöntöpäätöksen yhteydessä.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja, ed. Rehula, totesi, sairauspäivärahan
laskennassa otetaan opiskelijoiden osalta huomioon ainoastaan työtulot
tai opintoraha, vaikka opiskelijan säännölliset
tulot muotoutuvat useasta eri osasta, eli opintolainaa ei oteta
huomioon päivärahaa laskettaessa. Opiskelijoiden
toimeentulosta keskimäärin 42 prosenttia koostuu
omista tuloista ja 40 prosenttia valtion tuesta. Kuitenkin opiskelijan
sairauspäiväraha lasketaan ainoastaan jommastakummasta
näistä. Sairauspäivärahalle
siirryttäessä käytännössä siis
opiskelijan tulot putoa-vat aivan radikaalisti, vaikka kiinteät
kulut eivät siitä toki juuri muutu: jossakin on
asuttava, ja joka päivä on syötävä.
Valiokunta kiinnitti myös huomiota siihen, että opintotuen
asumislisää saanut opiskelija siirtyy sairastuessaan
ja opintotuen lakkauttamisen jälkeen yleisen asumistuen
piiriin. Sekä opintotuki että yleinen asumistukihan
ovat kuukausiperusteisia etuuksia, joten opiskelijan oikeus saada yleistä asumistukea
alkaa opintotuen lakkauttamiskuukautta seuraavan kuukauden alusta
lukien ja päättyy sitten taas opintotuen maksun
jatkuessa. Ongelmana on se, että yleisen asumistuen hakemusten
käsittelyajat voivat aiheuttaa viivettä asumistuen
maksuun ja johtaa siten toimeentulotuen tarpeeseen, koska opiskelija
opintojen keskeydyttyä ei myöskään
voi saada opintolainaa.
Mutta, arvoisa puhemies, sitten menen mielestäni sosiaalipoliittisesti
kaikkein tärkeimpään kysymykseen tässä esityksessä ja
tämän esityksen yhteydessä. Nimittäin
tässä uudistuksessa jää edelleen
korjaamatta se sosiaalipoliittisesti pahin epäkohta eli
pienituloisten, joihin siis opiskelijat kuuluvat, ja tulottomien
muista sairauspäivärahan saajista poikkeava omavastuuaika.
(Ed. Tennilä: Mikähän se semmoinenkin
on? Miksihän semmoisia on olemassa?) Opiskelija saa siis ensimmäisten
55 päivän ajan sairauspäivärahaa näitten
vähätuloisten ja tulottomien joukossa, laskennallisesti
25. osan tuosta opintorahasta, mikä tarkoittaa, että opiskelija
saa 55 päivää 11 euroa 92 senttiä sairauspäivärahaa,
kun sen sijaan vähimmäissairauspäiväraha
on 22 euroa päivässä eli puolet enemmän
kuin tämä opiskelijan sairauspäiväraha.
Todellakin voimassa olevan lain mukaan, mikäli vakuutetun
päiväraha jää tulojen vähyyden
vuoksi alle vähimmäismääräisen päivärahan,
oikeus tähän päivärahaan alkaa
vasta työkyvyttömyyden kestettyä yhdenjaksoisesti 55
päivää, kun muilla, parempituloisilla
päivärahan saajilla omavastuuaika on vain 9 arkipäivää. Vuonna
2007 näitä vähimmäispäivärahan
saajia oli lähes 11 000, eli aika suuresta joukosta
on kysymys.
Sairauspäivärahan keskeisenä tarkoituksenahan
on taloudellisen turvan antaminen potilaalle sairauden aikana, ja
kyllä pitkittyvä sairaus merkitsee myös
tulottomille ja vähätuloisille henkilöille
sekä yhden työssä käyvän
huoltajan perheille merkittävää toimeentulomahdollisuuksien heikkenemistä,
ja sairastaminenkin usein vie sairauskulujen, lääkekustannusten
vuoksi rahaa.
Eli käsittelyssä oleva esitys jättää edelleen
tämän pienituloisia ja tulottomia syrjivän
omavastuuajan ja ylläpitää näin
tarvetta turvautua viimesijaiseen toimeentulotukeen. Huomautan,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta vuonna 2004 ja perustuslakivaliokunta
samana vuonna ilmaisivat kannakseen, että tähän
omavastuuajan lyhentämiseen tulee pyrkiä. Kun
tämä epäkohta on tunnistettu, niin kyllä se
mielestäni tulisi välittömästi
korjata. Kelan arvion mukaan vähimmäismääräisen
päivärahan omavastuuajan lyhentäminen sairauspäivärahan
oikeuden syntymisajankohtaan lisäisi sairausvakuutuksen
kustannuksia noin 11 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Olen hyväksymässä tämän
esityksen, ja myös valiokunnassa esitys esitettiin hyväksyttäväksi,
mutta tuossa mietintöön liitetyssä vastalauseessa
ehdotamme sitten toisessa käsittelyssä hyväksyttäväksi
pontta, jossa edellytetään, että hallitus
valmistelee pikaisesti esityksen, jossa vähimmäismääräisen
sairauspäivärahan saajien omavastuuaika lyhennetään
vastaavaksi kuin muilla työkyvyttömyyden vuoksi sairauspäivärahaa
saavilla.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän tulee
korjausta, mutta tämä omavastuuaika: En ole koskaan ymmärtänyt,
että kun joutuu työttömäksi,
miksi pitää olla tulottomana, todistaa, että selviää hengissä rahattakin.
Sairastuneella on omavastuuaika. Kun täällä on
ed. Rehula paikalla eksperttinä, niin mihin teidän
mielestänne perustuvat tämmöiset omavastuuajat
ja esimerkiksi opiskelijoiden tapauksessa tämmöiset
jättimäiset omavastuuajat? Kun te korjasitte tällä myönteisellä tavalla
tätä tilannetta, niin miksi ette poistaneet samalla
näitä kohtuuttomia omavastuuaikoja? Ylipäätään
minusta ne joutaisivat kokonaan pois. Kun sairastuu, niin sairastuu,
kun joutuu työttömäksi, niin silloin
pitää työttömyysturvan heti
alkaa. Mihin ne perustuvat, ed. Rehula?
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vastaus kysymykseen, mihin ne perustuvat:
ne perustuvat aiemmin tehtyihin päätöksiin,
historiallisiin päätöksiin, joitten ansiosta
meillä on sosiaaliturva tällaisessa asennossa
kuin se tänä päivänä on.
(Ed. Tennilä: Onko se hyvä?) Tämän
mietinnön ja erityisesti eriävien mielipiteitten,
vastalauseitten mielestäni kaikkein mielenkiintoisin kohta
liittyy siihen, että ... Sen tiedän, että olemme,
ed. Tennilä, samaa mieltä siitä, että tuo
55 päivää on aivan liian pitkä aika.
Mutta tämän kyseisen asian kohdalla, joka on kooltaan
hyvin pieni mutta periaatteellisesti merkityksellinen, sosialidemokraatit
ovat allekirjoittaneet vaatimuksen lausuman muodossa siitä,
että tuo 55 päivää pitää lyhentää 9
päivään. Onkohan tämä nyt
sitten sitä uutta sosialidemokratiaa? Te olette perusturvasta
sitä mieltä, että sitä pitää parantaa.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tämä pitkä omavastuuaika,
55 päivän omavastuuaika, sehän oli Lipposen
hallituksen esitys ja mielestäni siltä ajalta
sosiaalisesti kaikkein epäoikeudenmukaisin esitys, jonka
tuo hallitus aikoinaan teki. Siis on aivan täysin epäoikeudenmukaista,
että juuri vähätuloiset ja tulottomat
joutuvat sairastamaan ensin omaan piikkiin 55 päivää ilman
sairauspäivärahaa niin kuin se silloin vietiin
läpi. Sitähän on hieman korjailtu jälkikäteen,
mutta vieläkään tuota perusvirhettä koko
tässä sairauspäivärahajärjestelmän
rakenteessa ei ole korjattu, ja toivon, että nyt kun keskusta
on suurin puolue — ja tiedän, että keskusta
on lämmöllä tähän ainakin silloin
oppositioaikana suhtautunut — se korjaisi tämän
epäkohdan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Tennilän ja ed. Räsäsen
kanssa täsmälleen samaa mieltä tästä asiasta.
Viime kaudella, silloin 2004, tein sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
asianomaisen pykälän kohdalla oikein vastalauseenkin.
Silloinen hallitus ei tietenkään tullut sen taakse,
tämäkään hallitus ei ole tullut
sen taakse eivätkä tietysti Lipposen hallituksetkaan,
jotka tämän rakensivat. Koskahan tähän
maahan mahtaisi löytyä sellainen hallitus, joka
koostumuksestaan riippumatta suostuisi poistamaan tämän
todellakin yhden suomalaisen sosiaaliturvan suurimmista vääryyksistä?
Nyt kun pää on näin hyvin avattu, tästähän
voitaisiin pikkuhiljaa lähteä eteenpäin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Monesti ihmetellään,
onko tässä talossa ollenkaan köyhän
puolustajaa. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että kaikkein
köyhimmässä, vaikeimmassa asemassa olevat
ihmiset ovat nyt löytäneet sinänsä puolustajan
tässä vastalauseessa. Tässä ovat
mukana sosialidemokraatit, kristillisdemokraatit ja vasemmistoliitto.
Mutta keskusta ja kokoomus ajavat edelleenkin vihreiden ja Rkp:n
tuella tätä 55 päivän yhtäjaksoista
omavastuuaikaa, siis pitkää, todella pitkää omavastuuaikaa,
ennen kuin asianomainen pääsisi sitten saamaan
sosiaalitukea. Tuollainen lähes kahden kuukauden jakso
on aivan kohtuuton.
Nyt kysymys on myös siitä, onko se hallitus aina
väristä riippumatta se, joka vastustaa näitä aivan
peruskysymyksiä eli ihmisten tasa-arvoisuuslähtökohtaa
ja sitä, että kaikkein vaikeimmassa asemassa olevaa
ihmistä pitää auttaa. Tämä on
kyllä tärkeä kysymys. Niin kuin ed. Erkki
Virtanen totesi, jos nyt koko vasemmisto ja kristillisdemokraatit
ovat tässä asiassa todellakin köyhän
puolesta ja valmiit lyhentämään tätä omavastuuaikaa
ja jos seuraava hallitus koostuu näistä, vihreiden
ehkä mukana ollessa, niin onko sitten seuraava hallitus
se, joka pystyy todellakin tämän asian muuttamaan
ja lopettamaan tuon historiallisen vääryyden?
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Usein lakeja pyritään tekemään
niin, että harkinnanvaraa ei paljon olisi ja tulkintaa
ei paljon tarvitsisi tehdä. Otan tässä erään
asian esille, mitä käsittelimme tämän
mietinnön puitteissa sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Se on tämä sairauspäivärahan
saamisen edellytys, että henkilö on täysin
työkyvytön lääkärintodistuksella
todistettuna. Samallahan opiskelijan kohdalla tämä työkyvyttömyys
tarkoittaa sitä, että opiskelija ei voi sairausloman
aikana suorittaa opintojaan. Sinänsä tämä on
tietysti aivan ymmärrettävää:
opiskelu on opiskelijan työtä, ja silloin kun
hän on siitä estynyt, hän on sairauslomalla
eikä opiskele. Mutta kuitenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
kiinnitimme huomiota siihen, että esimerkiksi mielenterveydellisistä syistä pitkään
jatkuneen sairausloman lopulla olisi kuntoutumisen kannalta hyvä vähitellen
päästä uudelleen kiinni opintoihin ja
suorittaa vähäisessä määrin
opintoja, vaikka sairausloma siis virallisesti vielä jatkuu.
Tämä on todellakin merkittävä asia,
sillä niin kuin kaikkialla yhteiskunnassa myös
opiskelijoitten osalla nämä mielenterveysongelmat
ovat yhä suurempi ongelma ja uhka. Kuitenkin, jotta tämä asia
pystyttäisiin korjaamaan, sairausvakuutuslain työkyvyttömyyskäsitettä tulisi
uudelleen tarkistella. Ylipäätänsä olen
iloinen, että tämä kirjaus saatiin tähän
mietintöön. Ehkäpä tätäkin
asiaa pystytään jollakin tavalla lähitulevaisuudessa
parantamaan.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä kuitenkin
haluan korostaa sitä, että tänä vuonna
hallitus on lisännyt nuorten mielenterveyspalveluihin 1,8
miljoonaa euroa lisää rahaa ja tämä on
erittäin tärkeä asia.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puhun nyt hieman vapaammin kuin edellisessä puheenvuorossani,
mutta lupaan tulla täältä puhujakorokkeelta
aika pian pois.
Ensinnäkin sosiaaliturva on politiikan lohko, jossa
puolueitten välillä on ihan aidosti ja selkeästi
ideologioihin perustuvia eroja. Eduskunnassa on perusturvapuolueet,
ja sitten eduskunnassa on ne puolueet, joille ansiosidonnainen turva
on tärkeämpää ja jotka painottavat
toiminnassaan enemmän ansiosidonnaisen turvan tulevaisuutta ja
sen ylläpitoa ja mahdollisuuksia.
Tämä kyseinen opiskelijoitten sairauspäivärahaan
liittyvä asia on kooltaan pieni, mittakaavaltaankin pieni,
mutta periaatteellisesti aika suuri. Tämän asian
valiokuntakäsittely on näin keskustalaisen kansanedustajan
näkökulmasta ollut varsin mielenkiintoinen, ja
tämä mielenkiinto näkyy tässä lopputuloksessa.
En tiedä, onko suurimman oppositiopuolueen linja todella
muuttumassa perusturvamyönteisemmäksi vai onko
kyse jostain muusta. Se, mitä tällä tarkoitan,
on, että sosialidemokraattien jäsenet sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa ovat allekirjoittaneet lausuman: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus valmistelee
pikaisesti esityksen, jossa vähimmäismääräisen
sairauspäivärahan saajien omavastuuaika lyhennetään
- -."
Tässähän on suomeksi kysymys siitä,
että vähimmäispäivärahassa
omavastuuaika on 55 päivää, kun ansiosidonnaiseen
turvaan liittyen se on 9 päivää. Syy
siihen, miksi otan tämän periaatteellisena asiana
esille, on se, että niiden kokemusten perusteella, mitkä minulla
on yhteistyöstä tällä hetkellä suurimman
oppositiopuolueen kanssa, tämä on yksi niitä asioita,
joissa ei ole neuvotteluissa vuosien varrella juuri eteenpäin päästy,
vaikka jonkunlaisia yrityksiäkin matkan varrella on ollut.
Täällä ed. Tennilä kysyi,
mihin perustuu 55 päivää. Se on erinomaisen
hyvä kysymys. Kysymys on siitä, mikä on
ollut se jakso, joka on määritelty näille
ihmisille, joitten tulot ovat niin pieniä, että heidän
sairauspäivärahansa on minimikokoa, mikä on
se omavastuuaika, jonka jälkeen he ovat tulleet tuota euromääräisesti
pientä sairauspäivärahaa saamaan. Kyse
on periaatteellisesti isosta kysymyksestä, milloin vähimmäisturvan maksatus
missäkin tilanteessa alkaa.
Mutta jos tämä on sitä uutta sosiaalidemokratiaa,
tervetuloa perusturvan kannattajien puolelle. Meistä keskustalaisista
näihin asioihin kaverin kyllä saa.
Toinen asia, arvoisa herra puhemies: Meillä on lähtökohtaisesti
sosiaaliturva, missä on perusturva ja ansiosidonnainen
turva, ja aivan keskeistä on se, että meillä on
syyperusteinen sosiaaliturva.
Keskustan nyt hallituksessa ollessa on liikkeellä sosiaaliturvan
uudistamiskomitea, jota viime eduskuntavaalien alla keskusta esitti,
paljon puhuttu ja paljon parjattukin Sata-komitea. Vuoden 2003 vaalien
alla johtavat sosialidemokraattiset sosiaalipoliitikot syyttivät
meitä keskustalaisia, kun me tuota kokonaisuudistusta ja
komitean asettamista vaadimme, koko sosiaaliturvajärjestelmän
romuttamisyrityksestä, kun meidän keskeinen tavoitteemme
oli se, että asetetaan tuo komitea, joka tulee tekemään
esityksiä siitä, että sosiaaliturvaa
voidaan selkiyttää.
Miksi tästä kohtaa otan kiinni? Suora lainaus sosialidemokraattien
vastalauseesta, joka on siinäkin mielessä mielenkiintoinen,
että he ovat hyväksymässä tämän
lakiesityksen mutta ovat perusteluihin jättäneet
eriävän mielipiteen: "Opiskelijan sairauspäiväraha
tulisi laskea todellisten tulojen, siis opintorahan ja työtulojen,
perusteella." Kun meillä on syyperusteinen sosiaaliturva, sen
rakentaminen on tähän asti lähtenyt siitä,
että olet tietyssä elämäntilanteessa
ja kun tuo elämäntilanne muuttuu, sinun sosiaaliturvasi
lasketaan sen aikaisemman elämän mukaan. Pelkistetysti: Olet
työssä, saat eläkkeen. Olet työssä,
sairastut, saat sairauspäivärahan. Olet työssä,
joudut työttömäksi, saat työttömyyskorvauksen.
Voi olla, että teen tästä asiasta
nyt liiankin suuren, mutta ovatko sosialidemokraatit todella sitä mieltä,
että jatkossa tulisi toimia niin, että meillä on
etuus, etuuden lisäksi on mahdollisuus tehdä työtä ja
sairastuessaan henkilö voi saada sairauspäivärahan
sekä sen etuuden että sen pienimääräisen
työn mukaan? Lämmöllä kiitettäköön,
jos teidän uusi linjanne tukee tätä,
että meillä on mahdollisuus tehdä omien
kykyjemme ja jaksamisemme mukaan työtä ja olla
samaan aikaan etuuden parissa. Toisinpäin: saada etuutta, mutta
tehdä myös työtä, jonka pohjalta
sitten tulevaisuuden etuudet maksetaan.
Tämä on minusta periaatteellisesti erittäin
iso kysymys. Meidän koko sosiaaliturvajärjestelmämme
rakentuu siihen, että joko olet työssä tai työn
ulkopuolella. Nyt te esitätte tässä omassa vastalauseessanne
ja eriävässä mielipiteessänne, että tätä raja-aitaa
ollaan, en käytä sanaa "murtamassa" mutta ainakin
höllentämässä niin, että tällainen
yhteensovittaminen olisi mahdollista. Tämä on
uusi avaus, jolle toivon tulevan myös jatkoa. Nimittäin
yhteiskunnan muuttuessa me olemme yhä useammin tilanteessa,
missä työtä ja sosiaaliturvaa pitää pystyä yhteensovittamaan
tavalla, jota te tässä tämän
esityksen puitteissa teette, mutta tämä on kyllä aika
uutta sosiaalidemokratiaa.
Puhemies:
Tässä ennätetään
käydä hyvin lyhyt debatti ennen kuin käsittely
joudutaan keskeyttämään suuren valiokunnan
istunnon vuoksi.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On miellyttävää kuunnella
ed. Rehulaa myöskin sen takia, että teidän asiantuntemuksenne
on suurta näissä sosiaalipolitiikan kysymyksissä.
Te olette aivan oikeassa siinä, sosialidemokraatit ovat
myöskin perusturvapuolue. Minä en pidä siitä keinotekoisesta
vastakkainasettelusta, jota julkisuudessa ja poliittisista syistä käydään,
että tämä perusturva ja ansiosidonnainen
turva asetetaan vastakkain. Ed. Rehula ja muutkin tietävät,
että useimmilla ihmisillä, jotka saavat ansiosidonnaista
työttömyysturvaa, -etuutta, se on tavattoman
vaatimaton tasoltaan: puhutaan merkittävästi alle
1 000 euron turvasta kuukaudessa. Sen takia me sosialidemokraatit
näemme, että on tarvetta tänä päivänä,
kun todetaan, että maassa on 700 000 — Oecd:n
määritelmien mukaan — köyhää,
parantaa kaikkien niiden asemaa, (Puhemies: Nyt minuutti on kulunut!)
jotka kuuluvat tähän niin sanottujen köyhien
joukkoon.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä jatkaisin tuosta, mistä ed.
Gustafsson juuri puhui: puhutaan itse asiasta, ei siitä,
minkälaisia leimoja me annamme toinen toisillemme, olemmeko
ansiosidonnaisen kannalla vai perusturvan kannalla, tämä itse
asia on tärkeä. Tämä omavastuuosuus
on kohtuuton opiskelijoilla tässä sairauspäivärahojen
yhteydessä. Sen suhteen meidän mielipiteemme on täysin
selkeä.
Se iso asia kuitenkin on, jos varsinaisesti opintotuesta, opintorahasta,
puhumme, että opintorahan taso on liian alhainen kokonaisuudessaan, mikä pakottaa
siihen, mistä ed. Rehula puhui, että joudutaan
työtuloja hankkimaan samanaikaisesti, mikä johtaa
siihen, että opinnot viivästyvät. Ja
meillä on myöskin se ongelmallinen tilanne, että yliopistoihin
ja korkeakouluopiskeluun ei voida ottaa riittävästi
ihmisiä. Tämä on se iso ongelma, johon
varsinaisesti pitäisi tarttua, samoin tämän
opintorahan tason nostaminen sille tasolle, että se mahdollistaa
täysipäiväisen opiskelun.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos myös omasta puolestani ed.
Rehulalle monista lämpimistä tervetulotoivotuksista!
Totta kai sosialidemokraatit kuuluvat siihen joukkoon, joka on huolissaan
suomalaisten perusturvan, vähimmäisturvan, tasosta, sinne
joukkoon kuulumme. Olen allekirjoittanut nämä molemmat
vastalauseet, jotka liittyvät tähän mietintöön.
Jos niitä vastalauseita tarkkaan lukee, niin huomaa, että vastalauseessa
1 on kyse siitä, että olemme mukana perusturvan
lisäämisessä opiskelijoiden kohdalla,
ja se vastalause 2 on lähempänä sitten
tällaista ansiosidonnaisen turvan varmistamista opiskelijoiden
kohdalla, niin että nämä eivät
ole vastakkain, nämä kaksi asiaa, vaan voidaan
ajaa molempia asioita yhtä aikaa.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On aivan selvää ja
pidän sitä luonnollisena, että molempia
asioita ajetaan rinta rinnan. Mutta kun eduskuntavuosikokemuksia
jonkun verran on, niin yksi oma arvioni tästä sosiaalipolitiikan
linjauksesta ja painopisteestä on se, että ainakin
keskustalla ja sosialidemokraateilla on mielessä eri ihmiset,
joista me puhumme silloin, kun me puhumme näistä 700 000
köyhästä. Mitä tarkoitan, sitä valaisen esimerkin
kautta: Keskustalle on tärkeää se, että meillä on
nämä vähimmäisetuudet — tässä kohtaa
luen mukaan opintotuenkin, se on se toimeentulo, jolla opiskelijan
tulisi elää — sellaisella tasolla, että ei
tarvittaisi muita toimeentulomuotoja. Tämä tarkoittaa
myös kansaneläkettä, sitä että kansaneläkkeen
taso on riittävän korkea. Niissä väännöissä,
mitä vuosien varrella on saanut kokea ja mihin on päässyt
myös mukaan, keskustalle on ollut tärkeää kansaneläke,
demareille eläkkeensaajien hoitotuki. Tässä on
oleellinen ero, mistä tulokulmasta me asioista puhumme.
(Ed. Gustafsson: Molemmat ovat tärkeitä!)
Puhemies:
Valitettavasti nyt joudutaan tämän asian käsittely
keskeyttämään, suuren valiokunnan kokouksen
alkamisajankohta on jo ohitettu.