16) Hallituksen esitys riistahallintolaiksi sekä laiksi
         metsästyslain muuttamisesta, riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta
         annetun lain muuttamisesta ja maaseutuelinkeinojen valituslautakunnasta
         annetun lain 1 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
         
          Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä riistahallintolaki.
            Esityksessä keskeisintä on Suomen riistakeskuksen muodostaminen
            yhdistämällä metsästyslaissa säädetyt
            Metsästäjäin keskusjärjestö ja
            riistanhoitopiirit yhdeksi organisaatioksi hallinnon päällekkäisyyksien
            purkamiseksi ja samalla toimintojen tehostamiseksi. Lainsäädännön
            johdonmukaisuuden vuoksi on tarkoituksenmukaista säätää erillinen
            riistahallintolaki.
         
         
         Riistakeskuksen perustehtävä eli toiminta-ajatus
            on seuraava: Suomen riistakeskus on riistatalouden kehittämis-
            ja asiantuntijakeskus, joka edistää kestävää riistataloutta,
            tukee riistanhoitoyhdistysten toimintaa sekä huolehtii
            riistapolitiikan toimeenpanosta. Riistakeskus vastaa lisäksi
            sille säädetyistä julkisista hallintotehtävistä,
            ja Suomen riistakeskus on juridiselta asemaltaan itsenäinen
            julkisoikeudellinen laitos. Se on se hallinnon perusta. Metsästys
            on eettistä ja vastuullista. Riistakannat säilyvät
            elinvoimaisina ja riistaeläinten aiheuttamat vahingot ovat
            kohtuullisella tasolla. Nämä ovat niitä vaikuttavuusasioita,
            joihin tämän riistakeskuksen omassa toiminnassaan
            tulisi tähdätä.
         
         
         Käytännössä uudistus tarkoittaa
            muun muassa sitä, että lupapäätökset
            siirretään ministeriöstä lähemmäksi
            alueita, lähemmäksi ihmisiä, joita ne päätökset
            koskettavat. Palvelujen tehostamista tarvitaan, jotta pystymme paremmin
            vastaamaan myöskin muun yhteiskunnan ja esimerkiksi Euroopan
            unionin kautta tuleviin erilaisiin vaatimuksiin. Tavoitteenamme
            on turvata jatkossakin suomalaisen metsästyksen ja riistanhoidon
            erityispiirteet. Meillä noin 300 000 metsästäjää tekee
            erittäin arvokasta vapaaehtoistyötä riistanhoitotehtävissä.
            Tämän vapaaehtoistyön jatkuminen on erittäin
            tärkeää, ja se tällä esityksellä on
            tarkoitus varmistaa, ja siitä syystä riistanhoitoyhdistysten
            toimintaan ei ole tulossa juurikaan muutoksia. Tällä tavalla
            toimien me turvaamme sen yli 7,1 miljoonan euron arvoisen vapaaehtoistyön
            jatkumisen, jota tänä päivänä tehdään tuolla
            metsästäjien keskuudessa ja riistanhoitoyhdistyksissä.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan julkiset hallintotehtävät
            eriytettäväksi Suomen riistakeskuksen julkisten
            hallintotehtävien päällikön
            alaisuuteen. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi
            yhdistyslain osittaisesta soveltamisesta riistanhoitoyhdistyksiin.
            Ehdotettu laki muuttaisi riistanhoitoyhdistyksien ja Suomen riistakeskuksen
            tehtävät vastaamaan paremmin toimintaympäristössä tapahtuneita
            muutoksia ja uusia haasteita.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan muutoksia myöskin metsästyslakiin,
            jotka ovat välttämättömiä Suomen
            riistakeskuksen perustamisen myötä. Metsästyslakiin
            ehdotetaan myös tehtäväksi perustuslain
            edellyttämät muutokset, ja tämä on
            se pitkä prosessi, joka meillä on kaiken aikaa
            myöskin työn alla. Sen vuoden 2000 perustuslain
            muutokset pitää viedä lainsäädäntöön,
            ja tässä metsästyslain osalta näin
            tehdään.
         
         
         Nykyisin riistanhoitopiirien toimivaltaan kuuluva, metsästyksen
            kieltämistä ja rajoittamista koskeva normiluontoinen
            päätös siirretään annettavaksi
            maa- ja metsätalousministeriön asetuksella. Metsästyslain
            mukaisten julkisten hallintotehtävien toimivallasta säädetään
            lain tasolla. Nämä ovat kaikki sieltä perustuslaista
            johtuvia muutoksia.
         
         
         Yksityistä kansalaista tai yhteisöä välittömästi
            koskevat hallintopäätökset säädetään
            Suomen riistakeskuksen päätettäväksi
            maa- ja metsätalousministeriön sijasta. Lisäksi
            metsästyslain lupajärjestelmään
            tulee rakenteellisia muutoksia, jotka selkeyttävät
            lain soveltamista. Metsästyslakia muutetaan myös
            niin, että riistaneläinlajin rauhoituksesta poikkeamisesta
            säädetään metsästysasetuksen
            sijasta metsästyslaissa.
         
         
         Suomen riistakeskukselle ehdotetaan siirrettäväksi
            nykyisin maa- ja metsätalousministeriön toimivaltaan
            kuuluvat, kiellettyjä pyyntivälineitä ja
            menetelmiä koskevat luvat. Lisäksi metsästyslakiin
            ehdotetaan tehtäväksi tarvittavat muutokset, joita
            Suomen riistakeskuksen perustaminen ja riistanhoitoyhdistyksiä koskevan
            sääntelyn muuttuminen edellyttävät.
         
         
         Riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annettua lakia ehdotetaan
            muutettavaksi siten, että riistanhoitomaksun ja pyyntilupamaksujen suuruudesta
            säädetään lain tasolla. Tälläkin
            varmistetaan, että perustuslain tavoitteet toteutuvat.
         
         
         Lain valmistelun aikana esityksestä pyydettiin laajasti
            lausuntoja, ja hallituksen esitys riistahallinnosta on saanut positiivisen
            vastaanoton lausunnonantajilta eli heiltä, joita tämä tulee
            koskemaan.
         
         
         Esitystä on kannatettu ja valmistelutapaa on pidetty
            erittäin hyvänä ja avoimena. Esitys on jatkovalmisteltu
            yhteistyössä oikeusministeriön, valtiovarainministeriön
            ja Metsästäjäin keskusjärjestön
            kanssa. Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä käsitteli
            kokouksessaan 26. elokuuta ja 23. syyskuuta Suomen riistakeskuksen perustamista
            ja puolsi esitystä. Toivonkin asialle mahdollisimman nopeaa
            käsittelyä, koska tavoitteenamme on saada tämä voimaan
            vuoden alusta.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Riistahallinto on siitä vinkerää lakisääteistä hallintoa,
            että harrastajat maksavat sen kaikkinensa. Suomessa on
            yli 300 000 metsästäjää, joista
            jo yksistään Lapissa 34 000, ja jos tämä koko
            lasku sälytettäisiin valtion kontolle, kaikkien
            meidän veronmaksajien maksettavaksi, silloin puhuttaisiin
            varmaan kaiken kaikkiaan kymmenistä miljoonista euroista
            joka ikinen vuosi.
         
         
         Riistahallinnon yksi kulmakivi on vapaaehtoistyö. On
            arvioitu, että riistanhoitoyhdistysten yleisiin töihin
            käytetään 350 henkilötyövuoden verran
            ihmistyöpanosta, riistalaskentoihin ehkä 75 henkilötyövuotta
            ja sitten Suurriistavirka-avun varallaolojärjestelmään
            jopa yli 2 000 henkilötyövuotta.
         
         
         Toinen kulmakivi, aivan yhtä tärkeä,
            on se, että riistanhoitoyhdistysten asema on aivan keskeinen,
            ja jos se keskeinen asema säilyy kutakuinkin siinä muodossa
            tämän uuden lain myötä, mitä se
            on ollut tähän asti, niin silloin ainakin yksi
            tärkeä asia on pystytty säilyttämään.
            Tähän liittyy se, että voi toivoa, että tämä uusi,
            suurempi ja toivon mukaan myöskin selkeämpi organisaatio
            ohjaa eikä käskytä tätä organisaatiota.
            Jatkossakin sitten toivoa sopii, että se voima, mikä tähän
            riistaorganisaatioon liittyy, nousee nimenomaan alhaalta ylös,
            niin että paikallinen ja alueellinen näkemys vahvistuu.
         
         
         Tähän liittyy se, mitä sanoo laki
            ensimmäiseksi, mutta siihen liittyy myöskin se,
            miten sitten laki jalkautetaan ja täsmennetään
            valtioneuvoston asetuksella ja maa- ja metsätalousministeriön
            asetuksella. Meillähän on aivan riittävästi huonoja
            esimerkkejä siitä, mitä asetuksella voidaan
            saada aikaan.
         
         
         Riistanhoitoyhdistysten päälle tulee alueelliselle
            tasolle aluekokoukset ja riistaneuvostot, valtakunnalliselle tasolle
            myöskin riistaneuvosto ja sitten kaiken kaikkiaan tämä riistakeskus.
         
         
         Oleellista tässä on se, että jos
            nämä hallituksen esityksen perustelutkin pitävät
            paikkansa, niin toimipisteverkosto tulee säilymään
            ainakin ensi alkuun, toivon mukaan myöskin jatkossa, niin
            että ne, jotka ovat tottuneet riistanhoitopiireissä asioimaan
            ja hakemaan sieltä apua, ohjeita ja palvelua, myöskin
            saavat sitä samalta paikkaa ja toivon mukaan myöskin
            samojen henkilöitten toimesta.
         
         
         Hallinnon tulee olla läpinäkyvää,
            selkeää ja joustavaa. Yksi tärkeä asia,
            mitä tässä kohtaa ei saa unohtaa, on
            edunvalvonta. Kyllä tämä aselakikeskustelu
            osoitti sen, että metsästäjien ja metsästäjien
            järjestöjen tulee olla hyvin valppaana.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa minun mielestäni
            aivan oikein sanotaan, että tässä uudessa
            organisaatiossa pystytään erikoistumaan entistä paremmin.
            Kaiken kaikkiaan riistahallinnossa on jumalaton määrä osaamista,
            ja jos se pystytään tehokkaammin saamaan kaikkien
            harrastajien ja yhteiskunnan hyötykäyttöön,
            sitä parempi. Suuremmassa organisaatiossa myöskin sijaisuudet
            pystytään hoitamaan paljon paremmin eli silloin
            voidaan sopia, jos joku on esimerkiksi vuosilomalla ja tulee kiireinen
            asia, niin vastaavan asian hoitaa joku muu, joko linjaorganisaatiossa
            alemmalla tasolla tai sitten joku kollega.
         
         
         Tässä hallituksen esityksessä yritetään
            rakentaa mahdollisimman selvä jako julkisten hallintotehtävien
            hoitoa varten. Sinne perustetaan erillinen viranomaispäällikkö,
            mutta todetaan, aivan oikein, että viranomaispäällikkö voi
            delegoida päätösten tekoa esimerkiksi
            riistapäällikölle ja että yksittäisiin
            pyyntilupapäätöksiin vaikuttaminen siirtyy
            pois luottamushenkilöorganisaatiolta, mutta ne ovat sitten
            hyvin keskeisessä osassa, kun tekevät näitä strategisia
            linjauksia. Sekä alueellisella että valtakunnallisella
            tasolla pyritään ottamaan sidosryhmät
            entistä laajemmin mukaan. Jos sidosryhmien mukaanotto palvelee
            sitä tarkoitusta, että myöskin ne ristiriidat,
            mitä metsästykseen, riistanhoitoon, tämän
            tyyppiseen toimintaan liittyy, pystytään tällä laajemmalla
            sitouttamisella ratkomaan, niin että ne eivät
            kärjisty, niin silloin tämä laajentaminen
            on hyvinkin perusteltua.
         
         
         Arvoisa puhemies! En malta olla kaivelematta vähän
            vanhojakin, kun ministeri viittasi EU:n kautta tuleviin vaatimuksiin.
            Palaan tuonne 1990-luvun alkuun, aikaan ennen kuin Suomi oli Euroopan
            unionin jäsen. Silloinhan sanottiin, että Euroopan
            unioni vaatii karhun kevätpyynnin lopettamista, ja kun
            sitä päätöstä jälkikäteen
            perättiin, miten se kaikki meni, niin kävi ilmi,
            ettei EU mitään tämmöistä vaatinut,
            vaan kyseessä oli puhtaasti kansallinen ratkaisu. Eli jo
            silloin näki, mihin tämä EU-direktiivitauti
            tulee johtamaan. Siihen liittyen kysyn tässä yhteydessä ministeriltä,
            näkeekö ministeri, että tässä suhteessa
            olisi tapahtunut jotain uutta, että karhun kevätpyynti voitaisiin
            palauttaa. Minä tiedän sen, että se vaatii
            EU:n notifioinnin, joten nyt sen asian hoitaminen ja palauttaminen
            on vaikeampaa kuin silloin, kun olisi 1990-luvun alussa tunnustettu
            reilusti se, että ei EU tällaista vaadi tekemään
            ja että silloin olisi se tilanne pystytty analysoimaan
            paljon paremmin.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sekä ministeri että ed.
            Mustajärvi ovat perusteellisesti kuvanneet sen, mitä hallitus
            eduskunnalle päätettäväksi esittää.
            En siihen ryhdy besserwisseröimään mitään
            lisää, mutta kiinnitän muutamaan näkökohtaan
            vaan huomiota.
         
         
         Ensinnäkin silloin, kun tämä riistakeskus-ajatus
            tuli esille, pidin sitä erinomaisen paljon sen väärttinä,
            että se kannattaa tutkia perusteellisesti, ja niin on nyt
            sitten tutkittu ja siltä pohjalta on valmisteltu tämä hallituksen
            esitys. Tähän hengenvetoon totean, että kalastuspuolelle
            tätä ei voi kopioida millään,
            elikkä se utopia, joka eräillä on ollut,
            ei kerta kaikkiaan ole käyttökelpoinen.
         
         
         Toisekseen totean, poiketen siitä kalastuspuolesta,
            että sitä kalastuksenhoitomaksua eräillä on hirmuisen
            suuret henkilökohtaiset estot mennä maksamaan,
            ikään kuin se läpyskä, mikä valtioltakin
            tulee, se polttelee sormia, mutta kun riistanhoitomaksu tulee maksuun,
            niin siinä annetaan valtakirja valtiolle, että hoitaa
            maksun perinnän tililtä ja sillä siisti.
            Elikkä toisin sanoen se kuvaa perustavaa laatua olevan
            käyttäytymiseron. Sehän taas merkitsee
            sitä, että rahoitusvarmuus on aika korkeaa luokkaa
            riistapuolella. Myöskään yhtä kertaa
            en ole kuullut näitten vuosien aikana, kun olen tässä hommassa
            kohta 50 vuotta ollut mukana, en ole huomannut sitä, että olisi
            purnattu näitä riistanhoitomaksun korotuksia vastaan. Niitäkin
            on pidetty mielekkäinä, kun ne on hyvin pystytty
            kussakin tapauksessa perustelemaan.
         
         
         Ainut, mikä jää tästä puuttumaan,
            on valvonta, ja siihen toivoisin kyllä myöskin
            eduskunnan ottavan kantaa.
         
         
       
      
         
         Lauri  Kähkönen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yksi tämän lakiuudistuksen
            tavoitteista on metsästäjien vapaaehtoistyön
            turvaaminen niin kuin näissä edellisissä puheenvuoroissa
            on todettu. Arvoisa ministeri on puheissaan jo aiemmin ollut varsin
            optimistinen, että tämä sitten toteutuu tämän
            lain myötä, ja toivottavasti olette siinä oikeassa.
            Oma puheenvuoronikin käsittelee ennen kaikkea tätä asiaa.
         
         
         Aiemminhan, tai sanotaan nykyisin, tällä hetkellä,
            on tilanne se, että jos hirvieläin loukkaantuu
            tai kuolee onnettomuudessa, niin sitten riistanhoitoyhdistyksestä eli
            toisaalta tästä Suurriistavirka-avun varallaolojärjestelmästä kutsutaan henkilöitä
            ja
            usein on ensinnäkin jäljitystä ja sitten
            tämä lopettaminen. Mutta, kun ja jos sitten hirvenlihat
            myydään, niin nämä rahat menevät valtiolle.
         
         
         Kaiken kaikkiaan tämä Suurriistavirka-avun varallaolojärjestelmä on
            osoittautunut erittäin hyväksi ja toimivaksi,
            ja omassa maakunnassani sitä on jo tavallaan sisäänajettu
            yli kymmenen vuotta. Mutta on aivan luonnollista, jos ajatellaan
            tätä syksyä ja ennen kaikkea karhun osalta, niin
            kyllä tietynlaista väsymistä on ollut
            tämän vapaaehtoistyön osalta. Se on tuotu
            julki myös eri haastatteluissa ja on aivan luonnollista,
            koska minkäänlaisia kulukorvauksiakaan ei ole
            ollut mahdollista saada.
         
         
         Nyt tässä lakiesityksessä on tietynlainen
            porkkana ja hyvä näin. Eli näissä onnettomuuksissa, kun
            toisena osapuolena on hirvi, tässä lakiesityksessä esitetään,
            että tavallaan tämä jälkihoito
            ja tietysti nämä operaatiot, sitä ennen
            jäljitykset ja haavoittuneen tai loukkaantuneen eläimen
            lopettaminen, kun ne käytännössä ovat
            riistanhoitoyhdistyksen ja tähän Suurriistavirka-avun
            varallaolojärjestelmään kuuluvien henkilöitten
            työtä, niin tämä hirvi jää sitten
            riistanhoitoyhdistykselle. Uskon, että tätä kautta
            pystytään myös sitten tavallaan riistanhoitoyhdistyksessä näitä kuluja korvaamaan.
            Liikkuminen ei ole missään nimessä halpaa,
            ja juuri äsken viittasin muun muassa tähän
            tämän syksyn karhutilanteeseen, ja muun muassa
            omassa maakunnassani niitä kilometrejä syntyy
            todella paljon. Eli tämä on ainakin yksi niistä porkkanoista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jäljittämiseen tarvitaan yleensä koiria
            ja koiraa. Koiran kouluttaminen on tälläkin hetkellä luvanvaraista,
            mutta toki toivoisi, että se olisi joustavaa. Tällä hetkellähän metsähallitus
            vaatii sen, että jos koiraa kouluttaa, niin täytyy
            olla lupia vielä käyttämättä.
            Ennen kaikkea puhun tässä tämänsyksyisen
            karhutilanteen osalta ja koirien kouluttamisesta tähän karhun
            jäljittämiseen ja haukkumiseen. Nyt sitten EU:n
            luontodirektiivistä johtuen tänne lakiesitykseen
            on asianomaiseen pykälään, muistaakseni
            83 a §, lisätty uusi momentti,
            jossa todetaan, että tähän kouluttamiseen
            on saatava Suomen riistakeskuksen lupa. Kysyn jo tässä vaiheessa
            arvoisalta ministeriltä, onko tässä vaara niin
            kuin itse koin, että tällä tavalla tämä koirien kouluttaminen
            tulee entistä vaikeammaksi. Kun muutenkaan minä en
            usko, että tungokseen asti tässä Suurriistavirka-avun
            varallaolojärjestelmässä on henkilöitä ja
            tosiaan eivät koirat ole valmiita, ne vaativat koulutusta,
            niin nyt sitten tämä paikallinen luvansaanti poistuu.
         
         
         Toisaalta nyt menneenä syksynä esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
            kaikkiaan 21 eri määräystä annettiin
            karhujen karkottamiseen, niiden lopettamiseen ja sitten jälkihoitoon,
            ja suurin osa, ainakin merkittävä osa, uskon,
            on sieltä omasta kotikaupungistani. Nyt sitten tämä sitoo
            erittäin merkittävästi poliisiin resursseja.
            Yksi poliisimies, voi sanoa, että käytännössä koko
            ajan joutui toimimaan näitten asioitten parissa. Päätös tietysti
            tästä karkottamisesta ei useinkaan sitten onnistunut.
            Kumiluodeilla tai sitten koiran haukulla kun niitä karkotettiin,
            niin ne karhut palasivat takaisin. Sitten konkreettisen työn
            tässä tekivät tämä Suurriistavirka-avun
            varallaolojärjestelmässä olevat metsästäjät.
            Tietysti voi asettaa kysymyksen, voisiko tätä hoitaa
            jollakin muulla tavalla, esimerkiksi riistanhoitopiirit. Nimittäin poliisille
            on kertynyt viime vuosina toisarvoisia töitä tavallaan.
            Eli viittaan siihen käräjäoikeusuudistukseen
            ja myös kihlakuntauudistukseen ja näitten henkilöitten
            kuljettamiseen paikkakunnalta toiselle, ja, niin kuin äsken
            totesin, niin erityisesti nyt sitten tänä syksynä ovat
            nämä karhuasiat enemmän kuin tarpeeksi
            työllistäneet poliisia. Tätä varmaan
            myös valiokunnassa on syytä miettiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivottavasti myös sitten käytännössä niin
            käy, että tähän järjestelmään, joka
            perustuu vapaaehtoisuuteen, täältä löytyy riittävästi
            porkkanoita myös jatkossa ja sitten voidaan nämä asiat
            hoitaa ainakin sillä tavalla, että nämä henkilöt
            saisivat korvauksia siitä, mitä heille tulee välittömiä kustannuksia.
            Myös oma talousarvioaloitteenihan on liittynyt tavallaan näihin
            asioihin, että välttämättä pelkän
            vapaaehtoisuuden pohjalta ei enää jatkossa kaikki
            onnistu. Jos vapaaehtoisia ei löydy riittävästi,
            niin me jokainen tiedämme, että lasku valtiolle
            on huomattavasti suurempi. Jo tällä hetkellä näitten loukkaantuneitten
            hirvien osalta, jotka sitten on jouduttu lopettamaan, ja niiden
            lihat sitten on myyty, valtiolle tämä tulo on
            ollut erittäin vähäinen.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rouva ministeri lähti siitä,
            että tämä uusi järjestelmä tuo
            sitä päätäntää ja
            palvelua lähemmäksi sitä kenttää.
            Sitä varmasti tarvitaan, mutta miten tämä tulee
            heijastumaan petopolitiikkaan yleensä, koska siinä on
            tietenkin se läheisyysperiaate aika tärkeä.
            Sanotaan nyt karhut, sudet ja ilvekset, niiden määrät
            eri alueilla ovat hyvin erilaisia, meillä pohjoisessa on
            tässä suhteessa suurta huolta. Pitäisi
            kohtuullistaa ja ainakin tietyillä alueilla päästä ihan
            toisenlaisiin ratkaisuihinkin kuin nyt. Tuleeko tähän
            tätä kautta muutosta? Siellä poromiesten
            vahingot tällä hetkellä esimerkiksi Itä-Lapissa
            ovat valtavan isoja, ja se on se kysymys, joka jurraa. Tässä on
            jännitettä EU:n ja kentän välillä,
            niin kuin te sanoitte, mutta saadaanko tässä sellaista
            otetta, että paikallinen näkökulma korostuisi
            tarpeeksi? Se on ison luokan kysymys koko tämän
            järjestelmän uskottavuuden kannalta. Samaten tietenkin
            korvaukset, että ne ovat sitten varmasti riittäviä.
            Mutta sen lisäksi esimerkiksi poromiehet tuovat esille
            sen, että tämä todentaminen on tosi vaikea
            prosessi, koska se vie paljon aikaa ja siitä ne korvaukset
            ovat heikot. Pääsemmekö me tässä petopolitiikassa nyt
            sellaiseen tilanteeseen, että se päätäntä tapahtuu
            läheltä, tai ainakin voidaan tosissaan vaikuttaa
            sieltä läheltä siihen päätäntään?
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Metsästyksestähän
            sanotaan, että se on jalo harrastus. Se, eläimen
            tappaminen, saattaa olla sitä, etenkin kun eläintä jahdataan
            ja sitten se lopulta nujerretaan, mutta se ei aina sitä kuitenkaan
            ole, etenkin kun liikutaan pitkin maailmaa helikoptereilla ja gepardeja
            käydään ampumassa Afrikassa, niin kuin
            tiedetään näitä henkilöitä olleen
            Suomestakin. Mutta nyt uskon siihen, että meillä on
            hyvät metsästäjät Suomessa.
            Osa heistä on täällä paikalla,
            ja tässä mielessä tämä riistahallintolaki
            tulee varmaan hyvään tarkoitukseen noin yleisesti,
            eli bona fide.
         
         
         Mutta tämä 4 § tässä,
            arvoisa ministeri — hienoa muuten, että meillä on
            ministeri paikalla, kun tätä asiaa käsitellään — tässä on
            valtakunnallinen riistaneuvosto ja tässä on 8
            eri osapuolta maa- ja metsätalousministeriöstä alkaen,
            ja sitten on myös luonnonsuojelun kannalta valtakunnallisesti
            merkittävä järjestö, toivoisin,
            että tässä olisi mukana myös
            eläinsuojelun kannalta merkittävä valtakunnallinen
            järjestö. Se olisi niin kuin eri näkökulma
            tähän asiaan.
         
         
         Sitten edelleenkin tähän esitykseen. Täällä on muutama
            muutos, joka ehkä vaatisi tässäkin jo keskustelua:
         
         
         38 § nimenomaan metsästyslain muuttamisessa.
            Tämän hetken tilanne on se, että mikäli
            katsotaan jonkin eläimen kannan säilymisen vaarantuneen
            riistanhoitoyhdistyksen alueella, niin silloin on riistanhoitopiirin
            kiellettävä tällaisen eläimen
            metsästäminen tai rajoitettava sitä.
            Mutta sitten tässä uudessa esityksessä sanotaan,
            että "voidaan" tehdä näin. Ei siis ole
            tällaista imperatiivista tilannetta, että käsketään,
            vaan todetaan, että "voidaan". Tämä herättää kysymyksen.
         
         
         Sitten 41 b §:ssä, tässä uudessa
            pykälässä, todella toivon, että kun
            valiokunta asiaa käsittelee, se toteaisi tämän
            vakavan vahingon estämisen, joka on tässä 1
            momentin 3. kohdassa, että se olisi todella vakava vahinko.
         
         
         Täällä todettiin valvonnasta, valvonnan
            tarpeellisuudesta, ja itse haluan myös sitä painottaa.
            Toivottavasti valiokunta tekee myös sen. Meillähän
            on noin 10 erävalvojaa Metsähallituksella, onko
            heitä 9,5 henkilötyövuotta vai 10, jompikumpi,
            mutta joka tapauksessa tämä on ongelma.
         
         
         Törkeä metsästysrikos toivon mukaan
            tulee pian. Sehän kuuluu oikeusministeriön hallinnonalaan,
            ja oikeusministeri Brax sitä on kertonut valmistelevansa.
         
         
         Mutta tämä petopolitiikka todella. Täällä viitattiin
            poronhoitoalueella tapahtuvaan vahinkoon. Tämä maakotkien
            reviiriperäisten ongelmien kustantaminen, sen siirtäminen
            johonkin muuhun eläimeen, joka aiheuttaa vahinkoja petoeläimeen,
            on tietysti vaikeata, koska se ei ole sellaista samanlaista reviirikäyttäytymistä,
            mutta kuitenkin olisi hienoa löytää joku
            muu vaihtoehto kuin tappaminen esimerkiksi susien kohdalla, jotka
            eksyvät poronhoitoalueelle.
         
         
         Susista onkin pakko todeta se, että kun kerrottiin
            tässä muutama vuosi sitten Suomessa olevan 250
            susieläintä, niin sitten todetaan yllättäin,
            että onkin selvästi alle 200, ehkä päälle
            150. Siis sata on hävinnyt, ilmeisesti salametsästetty,
            myrkytetty, tuhottu, tapettu tavalla tai toisella, ja samalla tietysti
            se luonnollinen kannan lisäys on hävinnyt myös.
            Eli tämä petoeläintilanne Suomessa on todella
            ongelmallinen. Yhdyn kyllä niihin ajatuksiin, että pitäisi
            olla sellainen politiikka, että se on hyväksyttävissä ihmisten
            mielissä, eikä niin, että lähdetään
            nyt sitten petojahtiin, eri syistä, vaikkapa EU-vastaisuuden
            lippua heiluttaen tai mitä milloinkin, mutta tietysti juuri
            tämä susikannan muutos on asia, joka arveluttaa.
            Toivon, ja uskon kyllä, että myöskin
            maa- ja metsätalousministeriössä on ihmisiä,
            jotka ovat tästä huolissaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle, joka näkee nämä metsästysasiat
            niin hyvin mustavalkoisena. En väitä, etteikö tätä salametsästystä,
            valitettavasti, olisi, mutta tällaisiin lukuihin, että joku sata
            sutta olisi salametsästetty, en todella usko. Jotkut muut
            syyt ovat varmasti tähän susikannan vähenemiseen.
         
         
         Mutta pyysin, arvoisa puhemies, tämän puheenvuoron
            liittyen tuohon 38 §:ään Metsästyksen
            rajoittaminen. Metsästystä jo nelisenkymmentä vuotta
            harjoittaneena voin kyllä todeta, että metsästysseurat
            seuraavat erittäin tarkkaan riistakantoja alueillaan ja
            ne jo nyt rauhoittavat hyvinkin herkästi. Lukumääriä vähennetään
            esimerkiksi lintujen osalta jne. jne. Koppelo rauhoitetaan tai jotakin
            muuta, että voitte hyvin levollisin mielin olla, että tämä toteutuu
            jo käytännössä.
         
         
         
       
      
         
         Eero Reijonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämän lain valmistelussa
            ovat kaikki tahot tukeneet vahvasti tätä uudistusta.
            On hyvin yksimielisesti voitu viedä tätä lakiesitystä eteenpäin, ja
            se on tietysti erittäin hyvä lähtökohta.
         
         
         Täällä ed. Tiusanen hieman kyseenalaisti, onko
            metsästys jalo harrastus. Se on ehdottomasti jalo harrastus.
            Minä haluan korostaa sitä, että metsästäjät
            tekevät äärettömän
            paljon riistanhoitotyötä vapaaehtoisesti, ja tämän
            riistanhoitotyön tuloksena riistakannat ovat kestävällä tasolla.
            Viittaan tässä ed. Kähkösen
            puheenvuoroon. Muun muassa Pohjois-Karjalan riistanhoitopiiri teki
            ratkaisun, jossa metson ja kanalintujen metsästysaikaa
            lyhennettiin kaksi viikkoa kantojen vahvistamisen näkökulmasta,
            eli tämä on hyvin tärkeä näkökulma.
            Kyllä minä itse näen niin, että metsästäjät
            ovat parhaita luonnonsuojelutyön tekijöitä luonnossa
            liikkuessaan, ja tähän kannattaa ehdottomasti
            kiinnittää erityistä huomiota.
         
         
         Mutta tähän varsinaiseen lakiesitykseen. Tässähän
            on äärettömän tärkeätä se,
            että paikallisuus säilyy ja riistanhoitoyhdistysten
            asema vahvistuu. Siellä ei muutoksia juurikaan tapahdu,
            eli paikallisesti voidaan yhdistyksessä tehdä näitä linjauksia.
            Se on erittäin hyvä ja tärkeä asia.
         
         
         Ja kun tähän valvontaan otettiin myös
            kantaa, niin tällä hetkellähän
            yhdistyksissä on jo riistanvalvojat, jotka ovat suorittaneet
            kokeen ja saaneet kortin, tekevät valvontatyötä jatkuvasti.
            Ei ole pelkästään ne Metsähallituksen
            erävalvojat, vaan siellä jokaisen riistanhoitopiirin
            alueella on näitä valvojia, jotka tekevät äärettömän
            tärkeätä työtä.
         
         
         Tässä mietin lähinnä sitä,
            mikä on tämä häirikköeläinten
            poiston tilanne, kun tiedämme sen, että muutama
            aika sitten tämä päätöksenteko
            siirtyi riistanhoitopiireille. Onko tämä kuvio
            nyt sitten huononemassa, siirtyykö tämä päätöksenteko
            kauemmaksi, voidaanko alueellisesti nopeasti tehdä niitä päätöksiä häirikköeläinten
            osalta myöskin jatkossa? Tähän varmaankin
            on ministerillä vastaus olemassa.
         
         
         Mutta kaiken kaikkiaan näen tämän
            erittäin hyvänä uudistuksena ja tähän
            aikaan sopivana.
         
         
       
      
         
         Markus  Mustajärvi /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä jatkoksi ensimmäiseen
            puheenvuoroon. Myönnän kyllä sen, että voin
            olla vähän liiankin allerginen silloin, kun kyseenalaistetaan metsästysharrastus.
            Kannattaa muistaa, että se on aina ensimmäiseksi
            luontoharrastus, jo sinällään äärimmäisen
            tärkeä.
         
         
         Mitä tulee susikantoihin, ne kyllä täydentyvät hyvin
            tehokkaasti Venäjältä. On aika mielenkiintoinen
            tilanne Lapissa. Siellä syötetään
            omat porot pedoille, ja sitten poronlihanjalostaja tuo Siperiasta
            lisää poroja Lappiin, jotta on, mitä jalostaa.
         
         
         Mutta tuohon, mitä ed. Reijonen sanoi, voisiko ministeri
            vielä selventää sitä, että jos
            nyt esimerkiksi aletaan karhun pyyntimääriä,
            kiintiöitä rukata, aletaan aluejakoja muuttaa,
            niin kuinka se päätösprosessi etenee
            nyt tämän uuden organisaation mukaan. Jos haluamme
            muuttaa esimerkiksi keskisessä Lapissa hirvenpyyntiaikoja — nythän
            se aikaistettiin neljässä pohjoisimmassa kunnassa,
            mikä oli ihan oikea päätös — niin
            miten jatkossa, jos halutaan, että hirvenpyyntiaikaa koskevassa
            päätöksessä tämä alueellinen
            ja paikallinen näkemys korostuu, niin kuinka se päätösprosessi
            etenee.
         
         
         Ja kun sitten täällä vielä mainittiin
            tämä törkeä metsästysrikos,
            niin pitääkö paikkansa, että suunnitellaan
            peräti neljän vuoden maksimituomiota? Minä tiedän,
            että se ei ehkä ole suoraan ministerin yksinään
            vastattavissa, mutta tiedän, että olette ehkä paremmin
            ajan tasalla kuin muut siitä asiasta. Jos tätä neljän
            vuoden maksimirangaistusta vertaa siihen, mitä saa esimerkiksi
            raiskauksesta tai taposta, niin se kyllä kuulostaa äärimmäisen
            kovalta tuomiolta.
         
         
       
      
         
         Antti Rantakangas /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensinnä pieni yleishuomio. Näyttää siltä, että tässäkin
            asiassa näemmä vasemmistoliiton eduskuntaryhmällä on
            ainakin kolmenlaista kantaa: puolesta, vastaan ja siltä väliltä.
         
         
         Mutta, puhemies, tämä lakiesitys on saanut hyvän
            vastaanoton alan toimijoitten keskuudessa ja metsästäjien
            keskuudessa erityisesti, ja se on tietysti hyvä lähtökohta
            tälle lakiuudistukselle. Metsästäjät
            tekevät todella tärkeää työtä riistakannan
            hallinnassa, jos näin voi sanoa, säästävät
            yhteiskunnan kustannuksia ja monia inhimillisiä kustannuksia
            esimerkiksi hirvikannan kohtuullistamisella. Metsästys
            on paitsi hyvä harrastus, metsästäjät
            tekevät myös tässä mielessä ja muutenkin
            arvokasta työtä riistanhoidon osalta.
         
         
         On tärkeää, että päätösvaltaa
            siirretään ja on jo siirretty tuonne aluetasolle
            esimerkiksi näiden petoeläinten kaatolupien osalta.
            Se on juuri oikeanlaista toimintaa, ja tältä osin
            tätä tilannetta pitää jatkaa.
         
         
         Riistanhoitoyhdistyksen osalta ei ole ainakaan merkittäviä muutoksia
            tulossa, ja tämä maakunnallinen riistahallinto
            säilyy edelleenkin alueen tuntijoitten käsissä.
            Pidän tärkeänä, että kun nyt
            näitä alueella toimivia henkilöitä on
            nimitetty riistapäälliköiksi, niin pidettäisiin
            jatkossakin tämä kunniakas nimike voimassa, joka
            kuvaa hyvin tämän toimijan tärkeää tehtävää.
         
         
         Petopolitiikasta vielä sen verran, että kyllähän tämä mittava
            petoeläinkanta on todellinen ongelma tuolla poronhoitoalueella.
            Itse tapasin Pudasjärvellä sen alueen poroisäntiä,
            ja kyllä siellä aito huoli on oman elinkeinon
            tulevaisuudesta, jatkuvuudesta ennen kaikkea siinä mielessä,
            löytyykö jatkajia tänne poroelinkeinon
            pariin. Tässä mielessä petoeläinkannan
            sääntely on erittäin tärkeä ja
            välttämätön asia.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluan itse edelleen painottaa sitä asiaa,
            että olen samaa mieltä siitä, että metsästäjät
            tekevät hyvää riistanhoitotyötä,
            siitä ei varmasti ole epäselvyyttä.
         
         
         Mutta kysymys 38 §:n sanamuodon muuttamisesta
            on aiheellinen kysymys. Tuskin tässä nämä puheenvuorot
            sitä merkitsevät, ettei tätä esitettyä uutta
            käytäntöä voisi hyväksyä eli
            tämän riistahallintolain mukaista Suomen riistakeskuksen
            perustamista.
         
         
         Mutta todella 4 §:n valtakunnallisessa riistaneuvostossa
            toivoisi eläinsuojelun olevan myös mukana.
         
         
         Siitä, mikä on jalo harrastus, onko se metsästys,
            voidaan olla siis useaa mieltä. Mutta sitä ihmettelen
            kyllä, että naisten osallistuminen metsästykseen
            kasvaa. Se on sellainen asia, jota en oikein ymmärrä.
            Olen aina ajatellut, että naiset olisivat fiksumpia kuin
            miehet tässä mielessä. Aseiden käyttö eri
            tavalla on sellainen asia, että siihen aina liittyy ongelmia.
            On fiksua metsästämistä, asiallista riistan
            vähentämistä ja sitten asiatonta.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärven heittoon näistä susien
            ryntäilystä — sieltä itärajan
            takaa hän varmaankin tarkoitti, tuskin Ruotsin puolelta
            tai Norjan puolelta — kommentoin kahdella tavalla.
         
         
         Ensinnäkin minullakin, joka olen jopa väitellyt
            tästä aiheesta joskus maailmassa tohtoriksi, oli
            väärä käsitys siitä,
            että niitä tulisi sieltä vähän kauempaa.
            Se sopisi siihen ekspansiojärjestelmään,
            mutta tämä geneettinen tutkimus osoitti, että se
            ei pitänytkään paikkaansa.
         
         
         Toiseksi itärajan takana susikanta on pienentynyt nyt
            niin paljon, ja sehän näkyy juuri siinä, että se
            ei heti täyty. Tietysti täytteeksi kelpaavat vain
            sellaiset, jotka ovat niin sanottuja reviirinsä jättäneitä.
         
         
       
      
         
         Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
         
         Arvoisa puhemies! Kiitos ensinnäkin erittäin
            asiantuntevasta ja asiallisesta keskustelusta. Minä kunnioitan
            erilaisia mielipiteitä ja tiedän, että on
            ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eivätkä hyväksy
            metsästystä, mutta itse olen metsästäjä ja
            ampumakokeen suorittanut ja pidän sitä erinomaisena
            harrastuksena. Kun ajatellaan, miten paljon metsästäjien
            joukko tekee todella hyvää riistanhoitotyötä ja
            riistakantojen seurantaa jne., se on todella jalo harrastus, joka
            vielä sitten kaiken lisäksi, niin kuin ed. Mustajärvi
            hyvin osuvasti sanoi, rahoittaa itse koko vapaaehtoistoiminnan,
            eli siihen valtion varoja ei tarvita. Nythän me nostamme
            2 eurolla ensi vuoden budjetissa riistanhoitomaksua, että nimenomaan
            tässä siirtymävaiheessa saadaan nämä järjestelmän kustannukset
            sitä kautta katetuksi.
         
         
         Riistanhoitoyhdistysten asema säilyy nykyisenlaisena,
            ed. Mustajärvi, sen mielestäni aika selvästi
            omassa puheenvuorossani sanoin. Se on nimittäin erittäin
            tärkeätä nimenomaan tämän toiminnan
            motivoimiseksi, metsästäjien motivoimiseksi jatkamaan
            toimintaa, koska se on äärettömän
            tärkeätä, eli paikallinen näkemys
            sitä kautta säilyy vähintään
            yhtä vahvana kuin tähänkin saakka.
         
         
         Sitten ed. Pulliainen totesi, että kalastuksen osalta
            ei vastaavaa järjestelmää voida tehdä.
            Sellaista mielestäni nyt ei olla suunnittelemassakaan.
            Sen verran siitä lain aikataulusta, että se menee
            ainakin vuodella eteenpäin eli seuraavan hallituksen aikana
            sitten rakennetaan sitä kalastuslain kokonaisuudistuksen
            jatkoa. Nyt tulee ainoastaan sellaisia esityksiä eduskuntaan,
            jotka liittyvät perustuslakiin ja sen velvoitteisiin.
         
         
         Sitten ed. Kähkönen käytti hyvin
            asiantuntevan puheenvuoron. Tämä on aivan totta,
            metsästäjien vapaaehtoistyössä syntyy
            kuluja. Oma tavoitteeni oli, mutta siihen en nyt tällä vaalikaudella
            vielä päässyt, että valtion
            budjetissa olisi ollut pieni määräraha,
            jolla olisi voitu korvata esimerkiksi näitä automatkojen
            aiheuttamia kustannuksia, kun siellä joudutaan liikkumaan,
            kun riistaa lasketaan ja näitä tehtäviä tehdään,
            mutta siihen ei nyt kerta kaikkiaan ollut mahdollisuutta. Mutta
            se on totta, että tässä tullaan nyt sillä tavalla
            vastaan, että tämä eläin, joka
            nyt sitten tämän jälkeen ei mene valtiolle
            vaan jää sinne paikalliselle seuralle, on ihan
            hyvä vastaantulo.
         
         
         Sitten koirien kouluttamisesta ja siihen tarvittavasta poikkeusluvasta.
            Minusta tämä lähtee selkeästi
            siitä ajattelutavasta, että siihen toimintaan
            tarvitaan lupa, ja sitten jos siitä tarvitaan poikkeus,
            niin se on tässä säädetty.
         
         
         Sitten ed. Tennilä pohti minusta hyvin sitä kysymystä,
            mitä merkitystä tällä on petopolitiikalle.
            Minä uskon vahvasti, että tässä paikallinen näkökulma
            tulee vahvistumaan. Minä myönnän avoimesti,
            että minun hallinnonalani yksi kipein ongelma on ollut
            tämä petopolitiikka ihan siitä yksinkertaisesta
            syystä, että en ole löytänyt
            keinoa, jolla me kykenisimme laskemaan pedot tavalla, joka herättäisi
            luottamusta niiden paikallisten ihmisten keskuudessa, että ne
            luvut ovat oikeita. Siihen tarvitaan dna- tai joku muu järjestelmä,
            mutta siihen en ole ratkaisua löytänyt, ja minua
            se ahdistaa, sanon ihan suoraan, koska siitä syntyy se
            kaikkein suurin ongelma koko sektorille, ja se on se, että kun
            ei ole luottamusta, niin ei ole myöskään
            mahdollisuutta sitten toimia hyvässä yhteistyössä eteenpäin.
            Tähän pitää jatkossa löytää keinoja.
         
         
         Ed. Reijonen metsästäjänä myöskin
            käytti erinomaisen puheenvuoron. Yhdyn siihen, että paikallisuus
            tätä kautta vahvistuu.
         
         
         Sitten tämä häirikköeläinten
            hävittäminen. Edelleenkin tilanne on se, että tietty
            määrä on olemassa lupia, jotka perustuvat
            Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tekemiin selvityksiin. Silloin
            pitäisi siellä alueella ottaa huomioon, että kun
            tietty lupamäärä on, niin siitä varattaisiin nämä häirikköeläinten
            luvat sitten, ettei tulisi sitä tilannetta, mikä Pohjois-Karjalassa
            nyt oli, että yli 20 lupaa on jouduttu hankkimaan poliisin kautta,
            koska tilanne sitä kautta meni hyvin hankalaksi.
         
         
         Sitten kysymys siitä, mitä tämä nyt
            vaikuttaa siihen, että karhun pyyntimääriä ja
            mahdollisia alueita rukataan. Alueita me joudumme nyt rukkaamaan.
            Minulla on sellainen käsitys sen käynnin pohjalta,
            jonka olen tehnyt Itä-Suomeen ja Lappeenrannan alueelle,
            että tänä vuonna kävi niin,
            että kun Venäjällä olivat ne
            mittavat metsäpalot, siellähän metsän
            ravinto paloi karhuilta ja nehän tulivat sitten rajan yli
            Suomen puolelle. Se lisäsi nimenomaan Lappeenrannan seudulla
            ja rajaseudulla karhujen määrää tavattoman
            paljon lyhyenä aikana. Toivottavasti ovat palanneet takaisin
            sinne, mistä olivat tulleetkin.
         
         
         Sitten tämä metsästysrikos ja siihen
            neljän vuoden tuomio. Minä en tiedä asiasta,
            koska en asiaa valmistele, mutta eduskunnassahan on parhaillaan
            käsiteltävänä laki, jossa tämä neljän vuoden
            tuomio tulee näistä vakavista eläinsuojelurikoksista.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Tähän
            varsinaisessa puheenvuorossa esittämääni
            kysymykseen, eikö tämä, kun jatkossa
            ollaan vaatimassa Suomen riistakeskuksen myöntämää lupaa
            näitten koirien kouluttamiseen, ole vaikeuttamassa tavallaan
            tätä kouluttamista hyvinkin huomattavasti sitä kautta,
            kun hyvin nopeasti pitäisi toimia, kun tällainen
            vahinko sattuu, ja päästä tämän
            kyseisen hirven tai ilveksen jäljille, ja miksi se ei voi
            olla sitten riistanhoitopiireissä, tai mikä se
            nimi tällä hetkellä onkaan. Minä en
            oikein tähän saanut vastausta, että se
            on pantava sinne ylös, ja jos tämä luvan
            saanti on vaikeaa, niin kyllä tämä heijastuu
            sitten jatkossa myös, että ei ole niin toimiva
            tämä Srva-toiminta kuin tällä hetkellä.
         
         
       
      
         
         Markus  Mustajärvi /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Me varmasti ministerin kanssa olemme samaa
            mieltä siitä, että esimerkiksi karhun
            kohdalla pyyntikiintiöitä ja aluejakoja pitää rukata.
            Kysyin siinä samassa yhteydessä siitä,
            jos Lapissa halutaan muun muassa muuttaa hirvenpyyntiaikoja keskisessä Lapissa,
            miksei muuallakin. Oleellista oli siinä kysymyksessä se,
            että minä kysyin, muuttuuko tämä päätöksentekoprosessi nyt.
            Sitä minä kaivoin sieltä ja halusin sille
            omalle ennakkokäsitykselleni varmistuksen sitten.
         
         
         Mutta kaiken kaikkiaan tämä petokysymys on ihan
            varmasti vaikea asia, eikä käy ministeriä kateeksi,
            että hän joutuu ratkomaan tämän
            asian. Vieläkin tähän liittyen kysyisin
            siitä karhun kevätpyynnin mahdollisesta palauttamisesta,
            mikä oli ikimuistoinen pyyntitapa, osa suomalaista ainutlaatuista
            metsästyskulttuuria.
         
         
         Mutta sitten, jos sitä petoasiaa lähtee purkamaan
            sieltä, missä se ongelma on vaikein elikkä karhun
            ja ilveksen kohdalta, niin nehän eivät ole sillä lailla
            uhanalaisia eläimiä niin kuin ovat esimerkiksi
            susi tai ahma. Olinpahan jokin aika sitten tilaisuudessa, missä ed.
            Pulliainen sanoi tästä ilveksestä ihan
            mielenkiintoisen kommentin omana arvionaan, ja muistelen, että ed.
            Pulliainen sanoi, että se on ihan julkinenkin kanta hänellä.
            Tähän petokysymykseen varmaan saisi sitten nopeimmin
            ratkaisua, jos tämän karhu- ja ilveskysymyksen
            pystyisi hoitamaan edes jollain lailla. Minä uskon, että sitten
            kun se paine pienenisi sieltä, niin myöskin sitten
            paine salametsästykseen ja petojen salakaatoihin pienenisi
            sitä kautta, koska tämä ongelmakin hyvin
            nopeasti sitten lievenisi, jos näiden kahden pedon osalta päästäisiin
            edes jonkunlaiseen ratkaisuun.
         
         
         
       
      
         
         Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
         
          Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Kähköselle.
            Jos valiokuntakäsittelyssä katsotte paremmaksi,
            että se koirien kouluttamiseen tarvittavaa lupa päätetäänkin aluetasolla,
            tehkää muutos siitä vaan, jos se toimii
            joustavammin. Minulle se ei ole mikään tämmöinen
            kysymys, että siitä pitäisi erikseen
            tulla lupa pyytämään.
         
         
         Sitten kysymys tästä päätöksentekoprosessista.
            Ed. Mustajärvi, mielestäni se ei muutu. Te olette
            tietoinen siitä, että nyt on annettu Lappiin lupa
            muuttaa hirvieläinten metsästysaikaa johtuen siitä,
            että joulukuussa ei voida metsästää,
            koska siellä on pimeätä. Sen takia sitä aikaistettiin, ja
            sama prosessi minusta säilyy tässä jatkossakin.
         
         
         Sitten karhun kevätpyynti. Sitä pitää sitten harkita
            ja selvittää kaiken kaikkiaan.
         
         
         Sitten kysymys ilveksestä ja karhusta. Meillä on
            nyt parhaillaan lausunnolla ilveksiin sellainen lupa, että 459
            lupaa annettaisiin johtuen kasvaneesta kannasta. Meillä on
            noin 2 500 ilvestä olemassa tällä hetkellä.
            Se on lausuntokierroksella. Katsotaan, mitä sitten sen
            jälkeen tulee.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.