Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä väylämaksulaista ehdotetaan
muutettavaksi väylämaksulakia ja rataverolakia
väliaikaisesti vuosiksi 2015—2017. Väylämaksun
yksikköhintoja alennettaisiin ja rataveroa ei perittäisi tavaraliikenteeltä.
Koska maksun alentaminen on tällä lainmuutoksella
väliaikainen toimenpide, ei tässä vaiheessa
ole tarkoituksenmukaista lähteä ehdottamaan laajempia
muutoksia väylämaksujärjestelmään.
Hallituksen esitys liittyy vuoden 2015 valtion talousarvioesitykseen
ja on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2015.
Väylämaksulakia ehdotetaan lisäksi
muutettavaksi pysyvästi Liikenneviraston tilaamien jäänmurtajien
osalta, jotka jatkossa vapautettaisiin väylämaksun
maksamisesta. Saimaan kanavassa ja sisävesiliikenteessä liikennöiviltä aluksilta
perittäisiin väylämaksu ainoastaan niiden
siirtyessä Saimaan satamasta rannikon satamaan.
Väylämaksun alentamisen keskeisenä tavoitteena
on vähentää rikkidirektiivin voimaantulosta
merenkululle ja elinkeinoelämälle aiheutuvia kielteisiä kustannusvaikutuksia.
Väylämaksun alentaminen ja ratamaksun poistaminen
ovat suuruudeltaan yhteensä noin 55,7 miljoonaa euroa.
Väylämaksua peritään, kun
alus saapuu ulkomailta Suomeen tai alus saapuu suomalaisesta satamasta
toiseen suomalaiseen satamaan. Maksun suuruus määräytyy
alustyypin, aluksen jääluokan ja aluksen koon
perusteella. Väylämaksun tuotto on ohjattu kauppamerenkulussa
käytettävien laivaväylien ja turvalaitteiden
rakentamiseen ja hoitoon sekä erityisesti jäänmurron kustannusten
kattamiseen.
Väylämaksun määrä on
sidottu jääluokkaan, millä pyritään
kannustamaan ja ohjaamaan varustamoja parempien jääluokkien
alusten hankintaan ja käyttämiseen. Määrittämällä parempien
jääluokkien väylämaksut alemmalle
tasolle on pyritty siihen, että käytössä olevat
alukset olisivat ympäristöystävällisiä,
turvallisia ja ennen kaikkea niiden jäissäkulkuominaisuudet
olisivat mahdollisimman hyviä. Parempien jääluokkien alusten
lisääntyminen vähentää jäänmurron
tarvetta ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Väylämaksujärjestelmään
sisältyvällä vuotuisella enimmäismaksurajalla
taas pyritään edistämään
jatkuvaluonteista liikennöintiä Suomeen.
Esityksessä väylämaksua ehdotetaan
alennettavaksi eniten parhaissa jääluokissa eli
1A Super ja 1A -luokissa. Koska näitä aluksia
on kuitenkin lukumääräisesti Suomeen
tulevista aluksista noin 80 prosenttia, kyseisten luokkien alukset
maksaisivat väylämaksun kokonaiskertymästä varsin suuren
osan, yhteensä noin 63 prosenttia. Asiantuntijakuulemisessa
kritisoitiin tätä lähtökohtaa sillä perusteella,
että parhaiden jääluokkien alukset eivät
juuri tarvitse jäänmurtopalveluja ja lisäksi
käytännössä ne pitävät
liikennöidessään talvella väyliä auki
myös huonompien jääluok-kien aluksille.
Huomattava osa väylämaksusta käytetään jäänmurtotoiminnan
toteuttamiseen. Kuulemisessa on tuotu yhtenä näkemyksenä esille,
että esityksessä ehdotettu jäänmurrossa
käytettävien alusten vapauttamisen rajaaminen
vain Liikennevirastolle tuotettavaan jäänmurtopalveluun
on varsin yksipuolinen ratkaisu. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan tämä on kuitenkin perusteltua ja tarkoituksenmukaista,
koska kyseessä oleva palvelu tuotetaan suoraan valtiolle
ja se myös kustannetaan väylämaksusta.
Kaikessa muussa kaupallisessa tarkoituksessa liikkuvat jäänmurtoalukset
olisivat siten tasapuolisesti edelleen maksuvelvollisia.
Asiantuntijakuulemisessa yhtenä ehdotuksena on esitetty
väylämaksun alentamista pelkästään
lastialuksille. Ulkomaankaupan merikuljetuksia hoidetaan kuitenkin
merkittävässä määrin myös
muilla kuin lastialuksilla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
esimerkiksi Suomen ja Ruotsin ja vastaavasti Suomen ja Viron välillä näitä kuljetuksia
toteutetaan käytännössä pääosin
matkustaja-aluksilla ja matkustaja-aluksiksi luokiteltavilla sekä matkustajia
että lastia kuljettavilla niin sanotuilla ropax-aluksilla. Muun
muassa tästä syystä ei ole katsottu,
että voidaan kohdistaa maksun alentaminen pelkästään
lastialuksille. Lastialusten väylämaksut alenevat
kuitenkin esityksen perusteella matkustaja-aluksia enemmän,
millä pyritään kohdistamaan maksun alennus erityisesti rikkidirektiivin
aiheuttamien kustannusten rasittamille teollisuudelle ja elinkeinoelämän
merikuljetuksille.
Väylämaksujärjestelmällä on
tällä hetkellä keskeinen merkitys meri-
ja rannikkoliikenteen sekä Suomen satamien ympärivuotisen
toimivuuden kannalta. Valiokunta kiinnittää kuulemisessa
tehtyjen muutosesitysten osalta huomiota siihen, että jonkin
tietyn jääluokan tai alustyypin alusten maksujen
alentaminen vaatisi käytännössä aina
jonkin muun luokan alusten maksujen korottamista. Valiokunta katsoo
saamansa selvityksen perusteella, että ehdotettu malli
maksujen alentamiseksi on tässä vaiheessa hyväksyttävä kompromissi,
jolla voidaan vaikuttaa positiivisesti merikuljetusten kustannuksiin
ja kompensoida osittain rikkidirektiivistä aiheutuvia kustannuksia.
Valiokunta kuitenkin kannustaa jatkossakin etsimään
keinoja logistiikkakustannusten alentamiseen ja muun muassa parhaiden
jääluokkien alusten määrän
lisäämiseen.
Valiokunta katsoo, että erilaisia vaihtoehtoja väylämaksujärjestelmän
kehittämiseksi olisi hy-vä selvittää jatkossa,
mihin liittyen valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman. Lausuma kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus käynnistää selvityksen
siitä, millaisia taloudellisia yms. vaikutuksia väylämaksun
poistamisella olisi elinkeinoelämän kilpailukyvyn,
turvallisuuden ja talvimerenkulun toimivuuden kannalta."
Valiokunta pitää tätä hallituksen
esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja esittää, että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana ja hyväksytään
valiokunnan lausumaehdotus.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Väylämaksujen alentamiseen
ryhdyttiin sen johdosta, että rikkidirektiivi — minkä tämä hallitus
lopulta kuitenkin hyväksyi, vaikka näennäisesti
sitä vastusti — hyväksyttiin. Tosin historian
taakka on tässä kohtaa pitkä, joten puolittaminen
ei ole riittävä toimenpide.
Tässä väylämaksussa on ollut
tämä jääluokkaperusteinen porrastus,
ja se on ollut erittäin hyvä asia. Sillä on
päästy kontrolloimaan aluksia, jotka tulevat Suomeen,
ja sitä, että ne ovat turvallisia. Nyt kun tämän
meidän vastalauseemme mukaisesti hallituksen tulisi ryhtyä toimenpiteisiin väylämaksun
poistamiseksi, niin on äärettömän tärkeää,
että seurataan erittäin tarkkaan, miten tämä vaikuttaa
turvallisuuteen ja erityisesti vielä ympäristöturvallisuuteen. Öljyvahinko
Suomenlahdella on joka päivä lähempänä,
ja tähän on kiinnitettävä huomiota.
Alusten energiatehokkuusmääräykset
tulevat joka tapauksessa tulevaisuudessa poistamaan tämän
jääluokkaperusteisen porrastuksen, koska ei ole
järkevää rakentaa jäävahvisteisia
aluksia — taas EU:n määräyksistä johtuen.
Koska se poistuu, olisi tässä taloudellisessa
tilanteessa järkevää poistaa se jo nyt
kokonaan ja tällä tavoin auttaa Suomi Oy Ab:n
taloutta tämän laman yli.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana noista ropax-aluksiin liittyvistä kysymyksistä.
Tuossa valiokuntakuulemisessa esitettiin, että myös
nämä ropax-alukset eli ne alukset, jotka kuljettavat
sekä lastia että matkustajia, tulisi ulottaa näiden
väylämaksujen alentamisen piiriin tai sen tulisi
olla isompi. Kansainvälisten määräysten
vuoksi näitä ei voida määritellä lastialuksiksi,
mutta kansallisilla määräyksillä tätä maksuluokkaa
voitaisiin kuitenkin tarkentaa. Kuitenkin tämä valmistelu
tässä kuulemisen vaiheessa ei ollut sillä tasolla,
että olisi voitu lähteä tätä muutosta
esittämään. Sitten ilmeni myös
sellainen ongelma, että nämä tällä hetkellä Suomesta liikennöivät
ropax-alukset ovat yhden yrityksen aluksia, joten siinä tulisi
tämmöinen kilpailukykyongelma, joten tätä asiaa
ei tässä yhteydessä viety eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyi.