12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain muuttamisesta
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tavoitteet lisätä työeläkevakuutusyhtiöiden
hallinnon läpinäkyvyyttä ja varmistaa,
että yhtiössä noudatetaan hyvää hallintotapaa,
ovat kannatettavia. Hallituksen esityksen tavoitteena on välttää tilanteita,
joissa päätöksenteon luotettavuus joutuisi
kyseenalaiseksi eturistiriitojen tai esteellisyyden vuoksi. Katsomme,
että ehdotetut lakimuutokset eivät kuitenkaan
riitä turvaamaan hyvää päätöksentekoa.
Työeläkeyhtiöt harjoittavat merkittävää vallankäyttöä Suomessa.
Siksi on syytä määrätä työeläkeyhtiöiden
hallinnon kokoonpanosta täsmällisemmin. Suurimpien
työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenistä enemmistön
voidaan katsoa olevan suurten yritysten edustajia. Pienten ja keskisuurten
yritysten edustajia on varsin vähän. Vakuutetuista
kuitenkin noin 60 prosenttia työs-kentelee pienissä ja
keskisuurissa yrityksissä.
Arvoisa puhemies! Tällaisen vinoutuman seurauksena
voidaan tulkita, että suuryritysten edustajat hallituksissa
edustavat vähemmistöä yhtiön vakuutettujen
kannassa. Tämän seurauksena työeläkeyhtiöiden
hallinnossa ei ole riittävästi pienen ja keskisuuren
yritystoiminnan asiantuntemusta. Tämä on mahdollisesti
johtanut siihen, että yhtiöt eivät ole
esimerkiksi kehittäneet merkittävästi
pk-yrityksille sopivia uusia rahoitustuotteita ja vinoutuma on ollut
taustalla myös tietyissä kiistoissa. Katsommekin,
että vähintään yksi hallintoneuvoston
ja hallituksen jäsen tulisi nimetä pieniä ja
keskisuuria yrityksiä edustavien järjestöjen
ehdottamista henkilöistä.
Tällä hetkellä työeläkeyhtiöt
maksavat eläkkeenä saman verran kuin saavat maksutulona. Myös
eläkeläisten merkitys on siis merkittävä. Eläkeläisillä on
järjestelmään nähden paljolti edunvalvonnallinen
suhde, eikä eläkeläisten rooli työeläkeyhtiön
hallituksessa voi sikäli olla kovin keskeinen. Kuitenkin
on perusteltua, että jatkossa eläkeläisten
näkökulma ja asiantuntemus on edustettuna päätöksenteossa.
Arvoisa puhemies! Asian toisessa käsittelyssä perussuomalaiset
tulevat tekemään vastalauseen 1 mukaisen lausumaesityksen.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys,
joka meillä on täällä käsittelyssä,
on hyvin asiallinen, ja keskusta kannattaa tätä perusesitystä,
mikä tässä on, mutta samalla kerron myös
keskustan osalta, että toisessa käsittelyssä tulemme
jättämään lausumaehdotuksen,
jonka sisältö on sen kaltainen, että meidän
mielestämme YEL-vakuutetuilla ja -vakuutuksenottajilla
pitäisi olla myös täällä työeläkeyhtiöitten
hallinnossa eli hallituksissa ja hallintoneuvostoissa oma edustuksensa.
Perustelemme sitä sillä, että jos
katsotaan suomalaista yhteiskuntaa, mihin työpaikkoja nyt
viime aikoina ylipäänsä on syntynyt,
niin niitä on syntynyt sinne pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, ja
meidän pitäisi valtiovallan puolelta olla edistämässä kaikkia
sellaisia ratkaisuja, joilla myös sitten annetaan sitä aitoa
yrittäjäystävällisyyttä,
ja osa sitä on, että myös yrittäjät
voisivat olla itseään koskevassa päätöksenteossa
nykyistä paremmin mukana. Perustelemme tätä näillä seikoilla, että jos
TyEL-vakuutuksenottajien ja -vakuutettujen edustus on näiden
eläkeyhtiöitten hallinnossa, on nimenomaan kyse
heidän maksamistaan eläkemaksuista ja eläkevarojen
hoitamisesta, ja sama perustehan, totta kai, pätee tänne YEL-vakuutettuihin.
YEL-vakuutuksia oli viime vuonna yli 200 000 kappaletta,
niin että on aivan merkittävästä asiasta
kysymys.
Kuten sanoin, siellä kakkoskäsittelyssä teemme
sitten lausumaehdotuksen.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi työeläkevakuutusyhtiöistä annettua
lakia. Uudistuksen tarkoituksena on lisätä muun
muassa työeläkevakuutusyhtiöiden hallinnon
läpinäkyvyyttä. Työeläkevakuutusyhtiöiden
tehtävänä on hallinnoida ja turvata sosiaaliturvaan
kuuluvia lakisääteisiä työeläkkeitä.
Yhtiöt hallinnoivat yhteensä noin 100 miljardin
euron sijoitusvarallisuutta, jonka tuotoilla turvataan tulevien
eläkkeiden rahoitusta. On siis erittäin tärkeää,
että yhtiöissä noudatetaan hyvää hallintotapaa
ja yhtiöillä on velvoite dokumentoida sekä julkistaa
tietoja toiminnastaan.
Työeläkeyhtiöt harjoittavat merkittävää vallankäyttöä Suomessa,
ja siksi on syytä määrätä työeläkeyhtiöiden
hallinnon kokoonpanosta täsmällisemmin kuin aikaisemmin
laissa. Lisäksi suurimpien työeläkeyhtiöiden
hallituksen jäsenistä enemmistöjen voidaan
katsoa olevan suurten yritysten edustajia. Pienten ja keskisuurten yritysten
edustajia on varsin vähän. Kun vakuutetuista noin
60 prosenttia työskentelee pienissä ja keskisuurissa
yrityksissä, ei hallinnon rakenne ole tasapainossa vakuutuksenottajiin
nähden. Työeläkeyhtiöiden hallinnossa
ei ole riittävästi pienten ja keskisuurten yritysten
toiminnan asiantuntijuutta, mikä voi johtaa siihen, ettei
pk-yritysten erilaista asemaa osata ottaa huomioon.
Hallituksen esitys on pääasiallisesti hyvä sekä kannatettava.
Esityksen tavoitteena on välttää ne tilanteet,
joissa päätöksenteon luotettavuus voitaisiin
kyseenalaistaa eturistiriitojen tai esteellisyyden takia.
Perussuomalaiset katsovat, etteivät ehdotetut lakimuutokset
riitä turvaamaan hyvää päätöksentekoa,
ja jätimme valiokunnan mietintöön lausumavastalauseen,
jossa edellytetään hallituksen ryhtyvän
välittömästi toimenpiteisiin, joilla
työeläkevakuutusyhtiöiden hallituksissa
ja hallinnoissa on sekä eläkeläisten
että pienten ja keskisuurten yritysten edustus.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Työeläkevakuutusyhtiöt
hallinnoivat meidän yhteistä eläketurvaamme.
Kansalaisten on voitava luottaa vakuutusjärjestelmään.
Siksi on tärkeää, että vahvistamme
tätä luottamusta kehittämällä työeläkevakuutusyhtiön
hallinnon ja toiminnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
On välttämätöntä, että yhtiöissä noudatetaan
hyvää hallintotapaa ja niillä on velvoite
dokumentoida ja julkistaa tietoja toiminnastaan.
Esityksellä toteutetaan muun muassa eläkeyhtiöiden
hallintoon liittyvien vaatimusten yhtenäistäminen
muiden vakuutusyhtiöiden kanssa esimerkiksi sisäisessä tarkastuksessa.
Vaikka useita näitä hallinnon menettelyjä on
jo omavalvonnan puitteissa noudatettu, on kuitenkin tärkeää,
että näistä myös säädetään
yhtenäisesti.
Sen sijaan yhtiöiden toiminnan julkisuuteen tulee näkyviä muutoksia
hallituksen toimintaa koskevien uusien vaatimusten myötä.
Hallituksen on vahvistettava omistajaohjauksen periaatteet, jotka
julkistetaan. Periaatteissa pitää arvioida myös
yhtiön toimitusjohtajan ja yhtiön palveluksessa
olevien henkilöiden jäsenyydet muissa yhteisöissä ja
säätiöissä, ja tämä luettelo
olisi julkinen. Lisäksi hallituksen on päätettävä merkittävistä liiketoimista,
jotka tehdään yhtiön johdon ja sen lähipiiriin
kuuluvien kanssa. Näistä liiketoimista on pidettävä myös
julkista luetteloa. Näillä muutoksilla selkeytetään
toimintatapoja ja annetaan yhtiöille nykyistä paremmat
mahdollisuudet erilaisten eturistiriita- ja esteellisyystilanteiden
hoitamiseen.
On tärkeää, että työeläkevakuutusyhtiöillä on jatkossa
oltava hallituksen hyväksymät kirjalliset palkitsemisperiaatteet.
Koska työeläkevarat tulee sijoittaa tuottavasti
ja turvaavasti, on tärkeää, että palkitsemisen
periaatteet tukevat toiminnan tarkoitusta eivätkä esimerkiksi
kannusta liialliseen riskinottoon.
Työeläkevakuutusyhtiöille asetetaan
velvollisuus myös ylläpitää julkista
rekisteriä sisäpiirin arvopaperikaupoista. Sisäpiiriin
luettaisiin myös yhtiön hallituksen jäsenet
ja varajäsenet. Tätä on valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
kritisoitu, koska työeläkevakuutusyhtiöt
eivät laske liikkeelle omia rahoitusvälineitä,
joten niiden hallussa oleva sisäpiiritieto on kolmatta
tahoa koskevaa tietoa. Eläkeyhtiöt ovat myös
huomattavasti isompia toimijoita kuin sijoitusrahastot, eivätkä hallituksen
jäsenet osallistu konkreettisten sijoituspäätösten
tekemiseen.
Pidämme esitystä kuitenkin kritiikistä huolimatta
tärkeänä: hallituksen jäsenten
ja varajäsenten osakeomistukset ja arvopaperikaupat otetaan julkiseen
sisäpiirirekisteriin, jotta yhtiöiden toiminnan
avoimuus ja läpinäkyvyys aidosti toteutuu. Yhtiöillä on
samanaikaisesti erittäin merkittävä rooli
sekä sijoittajana että sosiaaliturvamme toteuttajana,
ja sen vuoksi mahdollisimman suuri avoimuus on tärkeää toteuttaa.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puhemies! Edessämme oleva lakiesitys HE 96
täyttää varmaan tehtävänsä,
kun kyse on työeläkeyhtiöiden avoimuudesta
operatiivisessa johdossa. Mutta jotta työeläkeyhtiön
operatiivinen toiminta rehellisesti olisi avointa ja tämän
lisäksi transparenttia, vaaditaan, että myös
nämä yhtiöt itse omien yhtiökokoustensa
kautta sallisivat kaikkien omistajien ja niiden edustajien tulla
valituksi yhtiön operatiiviseen toimintaan. Nyt näin
ei ole.
Keskinäisen työeläkeyhtiön
kiistaton omistaja ovat vakuutetut, ja näihin kuuluvat
myöskin eläkeläiset, joita tänään
edustaa niiden valtakunnallinen kattojärjestö Eetu
ry jäsenineen, joita on 300 000. Yhtiön
operatiivisesta johdosta puuttuu näiden omistajien myötävaikutus.
Kun asiaa käsiteltiin talousvaliokunnassa, yritin itse
eriävällä mielipiteellä viestittää sosiaali-
ja terveysvaliokunnalle tämän epäkohdan.
Myös lakialoitteeni, jonka 121 kansanedustajaa on allekirjoittanut, tähtää tähän
samaan epäkohtaan.
Arvoisa puhemies! Suosimisista eri nimitysten yhteydessä käydään
paljon keskustelua julkisuudessa ja myös täällä eduskunnassa.
Mutta miten on meidän kaikkien eläkeyhtiöiden
yhtiökokouksissa? Esiintyykö siellä suosimista
vai vaikuttaako ainoastaan pätevyys valintoihin näissä suljetuissa
kokoustiloissa? Luultavasti tälle epäkohdalle
ei tällä lakiesityksellä enää voida
mitään. Silti toivon, että lakialoitteeni,
jossa on 121 kansanedustajan allekirjoitus, saa myönteisen vastaanoton
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, jotta osaa omistajista ei enää syrjäytettäisi,
kuten nyt työeläkeyhtiöidemme yhtiökokouksissa
tapahtuu. Joku voi miettiä, minkä takia.
Jos eilen luki Helsingin Sanomat, niin siellä oli eräs
otsikko, mikä koski tätä asiaa. Sitten
on tässä tulossa myös uusi laki, mikä tulee
antamaan eläkeyhtiöille mahdollisuuden perustaa
tytäryhtiöitä, jotka voivat lainata rahaa,
sitä ulkopuolista, mitä ei eläkeyhtiö saa
tehdä. Olisi varmaan hyvä, että myöskin
se kolmas omistaja saisi olla mukana myöskin silloin, kun
tämmöisiä muutoksia tehdään
eläkeyhtiön toiminnassa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen myös itse allekirjoittanut
tuon edustaja Gästgivarsin lakialoitteen, jonka sisältö oli
siis se, että eläkeyhtiöiden hallituksiin
ja hallintoneuvostoihin tulisi mahdollistaa vaikutusvalta myös eläkeläisjärjestöjen
edustajille eli sitä kautta eläkeläisillä,
jotka ovat maksaneet niitä eläkevaroja sinne eläkeyhtiöiden
pääomiin, tulisi olla vaikutusmahdollisuus myös
näiden omien varojensa käyttöön
ja siihen, miten niitä suunnataan ja mihin niitä käytetään.
Sen takia kannatan edustaja Gästgivarsin esitystä siitä,
että eläkeläisten yhteisjärjestö Eetulla
olisi oikeus hallitus- tai hallintoneuvostopaikkaan eläkeyhtiöissä.
Yleiskeskustelu päättyi.