1) Hallituksen esitys laeiksi kansaneläkelain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Päiväjärjestyksen
ensimmäinen asia koskee kansaneläkkeen lapsikorotuksia.
Tuli niin kiireesti puheenvuoro, että en kerinnyt kaivaa
esitystä, mutta luultavasti osaan sen ulkoa.
Lopultakin olemme saaneet tänne hallituksen esityksen,
jolla kansaneläkkeisiin palautetaan lapsikorotus myöskin
siten, että sellaisille, joilla on alle 16-vuotiaita lapsia
ja joille tällä hetkellä ei lapsikorotusta
lainkaan makseta, aletaan ensi vuoden alusta jälleen maksaa
lapsikorotusta. Tätä on pidettävä erittäin
tärkeänä muutoksena. Voi sanoa, että kansaneläkkeisiin
ja yleensä eläkkeisiin tehdyistä leikkauksista
kaikkein epäoikeudenmukaisin oli, kun aikoinaan vuoden
96 alusta alettiin leikata lapsikorotuksia, kuten pohjaosaakin.
Nyt kun myöskin tämä jälkimmäinen osa
saadaan korjatuksi, kun kaikille niille, joilla nyt siis on alle
16-vuotiaita lapsia, aletaan lapsikorotusta maksaa, se on erittäin
tärkeä korjaus.
Lapsikorotus on vain 105 markkaa indeksillä korotettuna.
Sehän ei ole läheskään sen suuruinen
kuin se oli vuonna 95. Se olisi lähes 300 markkaa, jos
oltaisiin samalla tasolla. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Stenius-Kaukonen, ihan pieni hetki. Odotamme, että sali
hiljentyy.
Mutta nyt kun korjaus saadaan aikaan, todella eräs
epäoikeudenmukaisimmista leikkauksista tulee kokonaan korjatuksi,
(Ed. Pekkarinen: Ei se kokonaan tule korjatuksi!) mutta oikeastaan
ei vieläkään kokonaan. Se, mikä jää nyt sitten
... — Ed. Pekkarinen, lapsikorotusta aletaan maksaa myöskin
niille, joilla sitä tällä hetkellä ei
ole. Mehän saimme tämän vuoden alusta jo
muutetuksi lakia niin, että niille, joilla vielä oli viime
vuoden lopussa maksussa 105 markkaa, maksua jatkettiin, ja se oli
siis korjauksen ensimmäinen osa. Nyt myöskin kaikille
niille, jotka vuoden 96 jälkeen ovat jääneet
eläkkeelle ja joilla on alle 16-vuotiaita lapsia, aletaan
myöntää korotusta. Jo äsken
totesin, että 105 markkaahan on tietysti hyvin pieni summa.
Tavoitteena on, että sitä pystytään
korottamaan.
Mutta yksi asia tässä on jäänyt
korjaamatta, ja sanoisin, että tämän
täytyi jäädä epähuomiossa ministeriössä ja
hallituksessa korjaamatta. Lakiesityksessä sanotaan nimittäin
niin kuin ennenkin laissa sanottiin, että "jos kansaneläkettä saavan
tai hänen puolisonsa 16 vuotta nuorempi lapsi elää samassa
taloudessa kansaneläkettä saavan kanssa" jne.,
niin kansaneläkkeeseen maksetaan lapsikorotusta. Aikaisemmin,
kun kaikille myönnettiin kansaneläke vähintään
pohjaosan suuruisena, kaikki saivat lapsikorotuksen, joilla oli
alle 16-vuotiaita lapsia. Nyt kun pohjaosa on kokonaan poistettu,
meillä on sellaisia eläkkeensaajia, joille lapsikorotus
yhtä lailla kuuluisi, mutta kun he eivät saa kansaneläkettä,
lakiesityksen mukaan he eivät myöskään
saisi lapsikorotusta. Sen vuoksi hallitusryhmien viime joulukuussa
tekemä sopimus, ministeri Perho, mielestäni kyllä tarkoitti — tiedän
tasan tarkkaan, mitä ainakin vasemmistoliiton edustajat
niissä neuvotteluissa tarkoittivat, kun tämä sinne
kirjattiin — sitä, että myöskin
sellaiselle työeläkkeensaajalle, joka ei saa kansaneläkettä,
lapsikorotus maksettaisiin.
Tuon esille esimerkin: Imatralainen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva
leskiäiti, jolla on kolme lasta, ei tulisi lapsikorotusta
saamaan, vaikka hänen työkyvyttömyyseläkkeensä olisi
sellainen, että sen perusteella voisi kansaneläkkeen
saada. Mutta kun sen lisäksi maksetaan perhe-eläke — sehän
lasketaan tuloksi, kun kansaneläkettä määritellään — näin
ollen hänen eläkkeensä, oma eläke
ja perhe-eläke yhteensä, nousee sellaiselle tasolle,
että hän ei kansaneläkettä saa.
Näin ollen hänelle ei lapsikorotusta voitaisi
myöntää, koska hän ei saa kansaneläkettä.
Sen sijaan toinen äiti, jolla on kolme alaikäistä lasta
ja joka on työkyvyttömyyseläkkeellä — yleensähän
nämä ovat työkyvyttömyyseläkkeellä,
harvemmin vanhuuseläkkeellä — jos hänen eläkkeensä on
alle 5 000 markkaa niin, että hänelle
maksetaan kansaneläkettä esimerkiksi 65 markkaa,
joka on pienin maksettava kansaneläke, tulisi lapsikorotuksen
saamaan. Hänellä kuitenkin voi olla terve työssäkäyvä puoliso,
jonka palkka voi olla mitä tahansa.
Tätä en pidä oikeudenmukaisena. Niin
kuin sanoin jo aikaisemmin, tässä kirjauksessahan, mikä hallitusryhmien
sopimuksessa on, lukee, että kansaneläkkeen lapsikorotus
palautetaan. Sehän on ihan oikein sanottu. Mekin vaadimme, että kansaneläkkeen
lapsikorotus palautetaan. Ainoa, missä nyt on erilaista
näkemystä, on se, kenelle kaikille lapsikorotus
palautetaan. Kuten totesin, niin ainakin itse on elänyt
siinä hyvässä uskossa, että me
yhdessä tarkoitimme sitä, että lapsikorotuksen
saavat kaikki, joilla on alle 16-vuotiaita lapsia. Myöskin
tämä ikäraja 16 tietysti on alhainen,
18 voisi olla oikeudenmukaisempi, mutta kun nyt tämän
yhden ongelman saisimme korjatuksi, niin sen jälkeen voisimme
jatkaa näiden muiden epäkohtien korjaamista.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus enintään 1 minuutti.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen, tämähän
jää todella puolitiehen tämä lapsikorotuksen
palauttaminen. Ensinnäkin tämä taso on alhainen.
Ennen kuin te teitte leikkausta tähän 95, lapsikorotus
oli 262 markkaa. Nyt tämä on 105 markkaa, mitä tässä esitetään.
Sen lisäksi toisena ongelmakohtana on se, että lapsikorotusta esitetään
maksettavaksi vain alle 16-vuotiaille. Tässä on
nyt taas hallituksen poukkoileva perhepoliittinen linja kysymyksessä,
että 16—18-vuotiaat jätetään
jälleen väliinputoaja-asemaan, kuten alkuvuodesta,
kun oli esillä lapsilisätyöryhmän
esitys: ei ole näkynyt sitäkään
esitystä täällä eduskunnassa.
Tämä osoittaa kokonaisuudessaan, tämän
lain muutos ja valmistelu tässä näin, että hallituksen
perhepoliittinen linja on edelleenkin erittäin pahoin hukassa.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vehviläinen oli määrätyllä tavalla
oikeassa, kun hän kertoi, että tämä jää puolitiehen.
Se on totta, mutta haluan kyllä ed. Vehviläiselle
huomauttaa, että lakiesitys kyllä parantaa nykyistä tilannetta
oleellisesti. Minun mielestäni silloin pitäisi
katsoa vain ne parannukset ja lähteä sitten hakemaan
niitä epäkohtia, mitä sinne vielä jää.
Tosin tähän jää epäkohtia,
ja sekä lapsikorotuksien leikkaaminen kansaneläkeläisiltä että myöskin
työmarkkinatuen lapsikorotuksen leikkaaminen olivat kyllä täysin
virheellisiä perhepoliittisia ratkaisuja. Aikoinaan vastustinkin
jyrkästi näitä, sekä tätä että työmarkkinatuen
lapsikorotuksen leikkausta.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Oli miellyttävää kuultavaa
ed. Kuopalta, että hän piti joka tapauksessa tätä esitystä myönteisenä.
Tämähän on osa sitä pakettia,
jolla pyritään köyhyyttä ja
syrjäytymistä ehkäisemään.
Paitsi että paketissa on tämä kansaneläkkeellä olevien
lapsikorotus, niin paketin ehkä rahallisesti vielä merkittävämpi
osa on työmarkkinatukea saavien lapsikorotuksen nostaminen
samalle tasolle kuin peruspäivärahaa saavilla.
Tämä on erittäin merkittävä ja
tärkeä parannus.
Ed. Stenius-Kaukosen mainitsemasta niin sanotusta väliinputoajaryhmästä toteaisin,
että se on saamieni tietojen mukaan noin 200 perhettä. Valiokuntatyössä varmasti
kannattaa sitten katsoa, löytyykö tämän
ryhmän tilanteeseen oikeudenmukainen ratkaisu. Tässä on
kuitenkin lähdetty selkeästi siitä, (Puhemies
koputtaa) että kyse on kansaneläkkeensaajista
ja kansaneläkkeen lapsikorotuksesta. Tämän
mukaisesti tämä ehdotus on eduskunnalle valmisteltu
ja joka tapauksessa merkitsee näissä perheissä tilanteen
kohenemista.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kuten on todettu, tässä on hyvää ja
pitäisi lähteä siitä tilanteesta,
että tätä pyritään
parantamaan valiokunnassa. Se loukku, mikä tähän
sisältyy, on juuri kansaneläkkeen ja työeläkkeen
rajapinta. Siihen muodostuu semmoinen loukku, että tietyssä tapauksessa
voi käydä, jotta se, joka saa kansaneläkettä,
voi riippuen lasten lukumäärästä saada
jopa enemmän kansaneläkettä lapsikorotuksineen
kuin toinen ihminen työeläkettä, jos
sattuu olemaan pienellä työeläkkeellä.
Sen takia tämä pitäisi ottaa valiokunnassa
huomioon, miten tämä ongelma ratkaistaan.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt oikean suuntaisen esityksen
ehdottamalla kansaneläkkeen lapsikorotuksen ottamista uudelleen
käyttöön. Vielä pari vuotta
sittenhän tavoitteena mitä ilmeisimmin oli, että lapsikorotus
poistettaisiin kokonaan, ja ilman eduskunnan ja erityisesti sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puuttumista asiaan näin olisi myös luultavasti
käynyt. Tänä vuonna lapsikorotusta maksettiin
enää vain niille kansaneläkkeensaajille,
jotka olivat saaneet sitä ennen vuotta 1996, ja alkuperäinen,
syksyllä 1995 hyväksytty laki tähtäsi
lapsikorotusten asteittaiseen leikkaukseen niin, että ne
olisivat ilman viime syksyn päätöksiä kokonaan
poistuneet ensi vuoden alusta. Tänä vuonna lapsikorotus
on ollut 105 markkaa ja vain niille siis, jotka saivat sitä siis
ennen vuotta 1996. Sen jälkeen uusia lapsikorotuksia ei
ole myönnetty. Vuonna 1995 lapsikorotuksen suuruus ennen
leikkauksia oli 262 markkaa jokaista huollettavana olevaa alle 16-vuotiasta
lasta kohden, joten näyttäisi siltä,
että ainakaan indeksikorotuksia ei ole varsinaisesti tehty.
Itse olen monien muiden tukemana jättänyt asiasta
lakialoitteen 50/2001, jossa olen ehdottanut lapsikorotusten
palauttamista vuoden 1995 tasolle. Tälle hallituksen esitykselle,
joka nyt on käsittelyssä, ovat ed. Hyssälä ja
lukuisat muut edustajat tehneet rinnakkaislakiesityksen, joka oli
viime tiistain listalla viimeisenä asiana. Siinä esitetään
lapsikorotuksen suuruudeksi 30 euroa eli noin 178 markkaa kuukaudessa,
kun hallituksen esityksessä tuo summa on nyt sama 105 markkaa
eli 17,66 euroa, mitä se on tänäkin vuonna.
Arvoisa puhemies! Varsin monet selvitykset ovat osoittaneet,
että lapsiperheiden käytettävissä olevat
tulot ovat alentuneet merkittävästi kymmenen viime
vuoden aikana. Viime viikolla julkistettiin myös Veronmaksajain
Keskusliiton selvitys lapsilisien kehityksestä. Jälkeenjääneisyys
jo kahden lapsen perheessä on yli 3 000 markkaa
vuodessa vuodesta 1995 vuoteen 2001.
Tässä yhteydessä en aio kuitenkaan
pitää sen suurempaa palopuhetta lapsiperheistä.
Kansaneläkettä saavista lapsiperheistä kuitenkin
totean, että kysymys on todellisista väliinputoajista,
joilla ei todellakaan ole mitään mahdollisuutta
kohentaa itse perheensä taloudellista tilannetta.
Jos ajatellaan, kuka yleensä on kansaneläkkeellä,
niin he ovat tietysti pienituloisia ikäihmisiä mutta
myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevia
pienituloisia. Jos he eivät olisi pienituloisia, heillä olisi
toki merkitsevä työeläke. Kun sitten mietitään,
kenellä kansaneläkeläisellä on
alaikäisiä lapsia, vastaushan on selvä:
suhteellisen nuorilla ihmisillä, jotka ovat menettäneet
työkykynsä jonkin sairauden johdosta niin nuorena,
että lapset ovat vielä pieniä, ja myös
niin nuorina ja niin pienipalkkaisesta työstä,
että merkittävää työeläkettä ei
ole ehtinyt kertyä. Tilastoista selviää jo
vilkaisemalla, että nuorina jäädään
työkyvyttömyyseläkkeelle nimenomaan psyykkisten sairauksien
takia. Kyse on siis valtaosaltaan psyykkisesti sairaan pieneläkeläisen
taloudesta ja siinä perheessä elävistä lapsista.
Kun itse olemme hyväpalkkaisia kansanedustajia, tekee
mieleni kysyä, luulemmeko me todella, että tällaisessa
perheessä lapsi tulee toimeen 105 markalla kuukaudessa.
Tiedämmekö, paljonko maksaa maitolitra, margariinipaketti
taikka soppaluukilo? Hallituksen esittämä lapsikorotus
on aivan liian pieni.
Arvoisa puhemies! Niin ikään hallitus esityksessään
on sitä mieltä, että 16 vaan ei 18 täyttänyt
lapsi ei kuluta. Aiempi kansaneläkkeen lapsikorotus perustui
siihen vanhaan 50-luvun käsitykseen, että 16 vuotta
täyttäneet huolehtivat jo osaltaan toimeentulostaan.
Monilta muiltakin osin meidän sosiaaliturvalainsäädäntömme
pohjautuu vielä tähän käsitykseen.
Hehän lähtivät maaseudulla pöllimetsään,
ja silloinhan koko Suomi oli pääasiassa maaseutua.
Tällainen 16 vuoden ikäraja ei enää ole
nykyaikaa. Useimmat 16—18-vuotiaat ovat koulussa tai opiskelemassa
ja siten pääasiassa vanhempiensa huollettavina.
Sen vuoksi ed. Hyssälän aloitteessa esitetty uusi,
18 vuoden ikäraja olisi ilman muuta paikallaan.
Arvoisa puhemies! Kun asia oli edellisen kerran päiväjärjestyslistalla
viime tiistaina, puutun vielä lyhyesti asiaan, johon ed.
Pekkarinen viittasi täysistunnon alussa, kun tämä oli
ensimmäistä kertaa lähetekeskustelussa.
Itse olin silloin osaltani valmistelemassa ed. Hyssälän
rinnakkaislakialoitetta, joka oli saatava valmiiksi edellisperjantaina,
jotta se ehtisi hallituksen esityksen kanssa samaan päiväjärjestykseen.
Rinnakkaislakialoitteen perusteluihin jäi niukasta aikataulusta
johtuen asiavirhe, kun hallituksen esitys ei ollut perjantaina riittävän
aikaisin silloin saatavilla. Asiavirhe ei onneksi heijastunut rinnakkaislakialoitteen
pykäliin, mutta kauneusvirhe se siellä on. Perustelujen
virheellinen tieto olisi ollut poistettavissa, jos hallituksen esityksen
perustelut olisivat olleet käytettävissä riittävän
aikaisin. Lakialoitteen tekeminenhän ei pitäisi
olla mikään huitaisu, vaan valmisteluun pitäisi
olla riittävästi aikaa.
Totean vielä, että tämän
päivän asialistalla olevien hallituksen esitysten
tekstit olivat viime perjantaina saatavissa ajoissa, joten ilmaisen
tässä myös tyytyväisyyteni siihen,
että ed. Pekkarisen kritiikkiä on kuunneltu.
Arvoisa puhemies! Nyt en perustele tätä rinnakkaislakiesitystä enää sen
enempää, kun se oli viime kerralla esillä,
enkä käy läpi sen kustannuksia. Mutta
kun nämä esitykset, hallituksen esitys ja rinnakkaislakiesitys,
tulevat valiokunnan käsittelyyn, toivon, että valiokunnassa
todella nähtäisiin ne perheet, joihin tämä laki
kohdistuu, sellaisiksi väliinputoajiksi, jotka todella
tarvitsevat apua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt on hyvä, että Suomi
ei ole sellaisessa taloudellisessa tilanteessa kuin 90-luvun alussa, jolloin
jouduttiin tekemään säästöpäätöksiä,
monesti hyvin epäoikeudenmukaisia ja myöskin virheellisiä päätöksiä,
niin kuin täällä on todettu. Nyt voidaan
parsia ja parantaa tilannetta. Tässä tilanteessa
tietysti tuntuu hiukan hankalalta, jos vain sanotaan, että sammutettu,
mutta väärin sammutettu. Kuitenkin hallituksen
esitys on hyvä, niin kuin ed. Kuoppakin totesi. Nykytilanteeseen
nähden se tuo paremman tilanteen. Siinä on edelleen
puutteita. Puutteita pitää korjata. Täällä on
ollut paikalla vastuuministeri kuulemassa nimenomaan kritiikkiä sen
suhteen, mitä tässä hallituksen esityksessä on
edelleen parannettava ja parannettavissa. Näin ollen toivomme
ja odotamme, että myös muulla tavalla ja muita
asioita, jotka liittyvät kansaneläkkeeseen ja
kansaneläkelakiin, tulee nyt oikaistavaksi, kun kerta meillä on siihen
taloudellinen tilanne. Tässä viittaan myöhemmin
tähänkin saliin toivon mukaan tulevaan pohjaosan
kahteen kertaan tapahtuneeseen leikkaamiseen.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen, tässä on
nyt niin, että hallitus voi ajatella niin, että sitä niittää,
mitä kylvää, kun ajatellaan, että viime
viikolla Veronmaksajien tutkimus kertoi, kuinka lapsiperheiden tilanne
on huonontunut vuodesta 95 tähän päivään
saakka. Tämä on pieni parannus, mutta tässäkin,
kun puhutaan tästä kokonaisuudesta, on jo aiemmissa puheenvuoroissa
tullut esille, että sekä tason että kohdejoukon
osalta on olemassa puutteita. Tämähän
on yli puolta pienempi, mitä se oli silloin, kun te muun
muassa olitte leikkaamassa tätä.
Palaan vielä ikärajakysymykseen. Tässä on sama
tilanne kuin todellakin silloin alkuvuodesta, kun suurella julkisuudella
saatettiin tietoisuuteen lapsilisätyöryhmän
esitys, jossa esitettiin, että lapsilisää maksettaisiin
18-vuotiaaksi saakka. Silloinhan ministeri Soininvaara sen aivan hetimiten
suoraan tyrmäsi. Tässä on nyt samanlainen
tilanne, että jälleen esitetään
vain alle 16-vuotiaille lapsikorotusta. En oikein voi ymmärtää sitä,
miten ovat perusteltavissa näin vahvasti nämä erilaiset
ikärajat. 16—18-vuotiaat ovat melkein joka paikassa
perhepolitiikan osalta väliinputoajia. Mielestäni
tähän tulisi kyllä hallituksen piirissä kiinnittää voimakkaasti
huomiota. Näyttää siltä, että kun
näitä esityksiä tänne, pieniä parannuksia,
on tullut sosiaaliasioiden osalta, on puuttunut kokonaisnäkemys
hallitukselta. Ei ole katsottu, mitä muuta pitäisi
tehdä, vaan tehdään tämmöisiä murusia.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vehviläiselle haluaisin
todeta, että kuitenkaan ette voi sitä kiistää, ettemmekö me
mene oikeaan suuntaan. Ongelmia on kahdella puolella, eikö niin,
iän, 16—18 vuotiaitten kohdalla, ja rahan riittämättömyydessä.
Mutta oikean suuntaisesti edetään. Sinänsä hallituksen
esitys on hyvä.
Mutta, ed. Vehviläinen, kyllä lapsiperheiden ongelmat
nyt verrattuna vaikkapa 90-luvun alkutilanteeseen ovat monella muullakin
tavalla paljon suurempia kuin vain taloudellisesta tilanteesta,
siis perheiden tuloista, johtuen. Ympäristö on lasten
kannalta paljon haastavampi ja hankalampi.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin sanoa ed. Tiusaselle, että on äärimmäinen
paradoksi se, että meillä Suomessa on maailman
parhaimpia neuvolajärjestelmiä, meillä on
tukiryhmät, meillä on äitiyspakkaukset,
mutta sitten se perusasia, eli perheiden toimeentulo, niiden perheiden
perusturva, jotka sitä erityisesti yhteiskunnan puolelta tarvitsisivat,
sitä on monin osin heikennetty, ja sitä on heikennetty,
ed. Tiusanen, teidän puolueenne ja myös muiden
hallituspuolueitten toimin sekä tämän
hallituksen aikana että edellisen hallituksen aikana.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkkeiden lapsikorotusten
poistaminen oli vuoden 96 säästöpäätöksistä varmasti
sosiaalipoliittisesti, kun ajatellaan sen kohdentumista, kaikkein
epäonnistunein, niin kuin täällä on
todettu. Opposition puolelta tuotiin esille omia lakialoitteita.
Näitä varmasti tähän liittyen
on tehty hyvin monia, muun muassa ed. Stenius-Kaukonen on tähän
liittyvän lakiesityksen tehnyt, jossa on muun muassa allekirjoittaneen
nimi mukana.
Kun ajatellaan henkilöitä, joita tämä lapsikorotus
koskee, saajat ovat erittäin pienituloisia eläkeläisiä ja
totta kai menetykset ovat monilapsisissa perheissä kumuloituneet.
On myös monia tapauksia, joissa molemmat puolisoista ovat
vielä eläkkeellä.
Tämä on selkeä parannus. Tässä laissa
on tietysti epäkohtia. Hallitus on tässä noudattanut eduskunnan
tahtoa, kun muistellaan viime joulukuuta, kun tästä lausuma
mainittiin. On myös muistettava, että työmarkkinatuen
lapsikorotuksen leikkausta ollaan nyt palauttamassa, sitäkin epäkohtaa
korjaamassa. Uskon, että valiokunnalta, kun se tekee mietintöä,
tulevat esitykset tämän lain epäkohtiin
ja tarkennukset.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Mitä ed. Kähkönen
totesi, piti osittain paikkansa. Se piti paikkansa, että hallitus
epäonnistuneen politiikan perusteella vuonna 96 poisti lapsikorotukset.
Tähän nähden voisin todeta, että kaikki
muu siltä osin on kyllä johdonmukaista seurausta
siitä, että on ollut pakko näin menetellä ja
korjata.
Kun otetaan huomioon se, kuten ed. Kähkönen
totesi, että pienituloiset kansaneläkeläiset — muuttaisin
tämän niin, että vähällä toimeen
tuleva ihmisryhmä — joutuvat tulemaan toimeen näitten
vähäisten korotusten jälkeenkin, ei tämä 17,66
euroa muuta tätä asiaa yhtään
mihinkään. Mutta on se hallituksen osalta tietysti
pieni ele, pieni kädenojennus, että oikeampaan
suuntaan ollaan menossa ja kylmä, raaka politiikka on kääntymässä vähän
lähemmäksi ihmisläheistä elämää.
Mutta tähän voisin todeta, niin kuin ed. Vehviläinen
on kahdessakin puheenvuorossaan todennut, että tämä 16—18
vuoden välinen ikäväli, joka periaatteessa,
ajatellen lasten kulutusta, on vanhemmille kaikkein kalleinta aikaa,
olisi tullut huomioida ja nähdä tässä asiassa,
niin että se olisi otettu mukaan. Kun huomaan, että kokoomuslaisista
ainakin ed. Kuosmanen on paikalla — ei kovin monia muita
ministerin lisäksi — niin tässä asiassa
pitäisi nähdä pehmeämpi, ihmisläheisempi
politiikka ja tämän kovan, raa’an, kansalaisia
kaltoin käsittelevän politiikan pitäisi
enemmän väistyä ja löytyä parempi
sija myöskin tulevaisuuden maailmankuvalle, erityisesti
perhepolitiikalle.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelan puheenvuorossa, ja yleensäkin
opposition puolelta, mutta erityisesti tässä puheenvuorossa,
tuli esille, että hallituksen tekemisissä ei todella
nähdä mitään hyvää.
Korjaan ed. Lahtelaa siitä, jotta tätä lapsikorotusta
hallitus ei poistanut. Se lähti leikkaamaan, se oli päätös,
ja se jäädytettiin viime vuonna sille viimevuotiselle
tasolle, ja nyt sitten tämän lain myötä pääsevät
lapsikorotusta nauttimaan myös ne, jotka 96 jälkeen
tavallaan ovat tästä tippuneet pois.
Toivoisin, jotta ed. Lahtela lukisi tarkemmin myös
lakiesitykset.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Lahtelalle, että hallitus
on kantanut raskaan vastuun siitä, että on laittanut
Suomen talouspolitiikan kuntoon. Niin finanssi- kuin talouspolitiikka
tällä hetkellä on hyvin hoidettu. Jos
emme olisi leikanneet 20:tä miljardia markkaa vuositasolla,
uskon, että tällaisia lapsikorotuksia ei täällä voitaisi
antaa.
Ymmärrän hyvin yrittäjäkansanedustaja
Lahtelan ajatusmaailman. Hän yleensä on kova ihminen,
kun tunnen hänet paremmin, mutta näissä lapsiasioissa
hän on heltynyt. Toivon, että ed. Lahtela jatkaakin
tällä linjalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lahtelat näköjään
sotkeutuvat. Tässä ei enää tiedä,
ketä kehutaan ja ketä moititaan.
Tästä voisi todeta sillä tavalla,
jotta joku lauluntekijä on keksinyt hyvät sanat,
jotta mikkää ei oo mittää, ja
tähänhän voisi todeta, jotta tämäkään
ei ole mittää, kun kuuntelee näitä monia
puheenvuoroja. Mutta luonnollisesti opposition riveistä pitääkin
tuommoisia puheenvuoroja tulla, koska mikkää ei
ole heidän mielestään mittää.
Minusta kuitenkin tällä hetkellä,
kun katsotaan tätä yhtä elementtiä,
tämä on nyt eteenpäin menossa, ja monta
muuta asiaa: siellä on työmarkkinatuen lapsikorotukset,
siellä on kaikkia muita asioita, joihin on satsattu rahaa.
Kertaheitolla ei tietysti voida paikata kaikkia asioita, jos halutaan
hoitaa myös taloutta jollakin tavalla.
Ed. Vehviläiselle voisi todeta, jotta — tosin tulimme
yhtä aikaa eduskuntaan — katsoisi edellisen hallituksen
tekemisiä, että mistähän mahtoi johtua,
että sellaisia velkamääriä valtiontalous joutui
ottamaan. Silloinkin vuonna 95 vielä lähes 50
miljardia otettiin velkaa. (Ed. Vehviläisen välihuuto) — Niin,
Ahon hallitus ei koskaan tehnyt mitään virheitä.
Edellinen hallitus ilmeisesti teki. — Joka tapauksessa,
teki sen kuka hyvänsä, talouden tasapainoon saattaminen
vaati toimenpiteitä. Itse en monia näitä heikennyksiä aikanaan
hyväksynyt, mutta joka tapauksessa, kun nyt katsotaan,
ollaan menossa oikeaan suuntaan. Meidän on turha syytellä toisiamme
siitä, kuka sen teki. Jokuhan on tehnyt varmaan 1900-luvun alussa
nämä jutut, mutta kuitenkin se on tehty. Sen takia
oltaisiin tyytyväisiä siitä, jotta tässä on menty
eteenpäin.
Nyt valiokunnan pitäisi tehdä korjauksia,
niin kuin vastauspuheenvuorossa totesin, epäkohtiin, joita
tässä on tullut hyvin esille, samoin kuin ikärajakysymyksiin,
koska kyllähän tässä nyt joidenkin
lakien puolella edellytetään 25 ikävuoteen
huolta pitämistä lapsista tietyissä tapauksissa;
johan he ovat aikuisia siinä vaiheessa, mutta katsotaan
kuitenkin vanhempien tulot. Kyllä ikärajoissa
pitäisi liikkumavaraa olla, koska nämä ihmiset,
joita tämä koskee, ovat niitä heikoimpia ihmisiä,
pienimmällä toimeen tulevia.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Keskustelu valtiontaloudesta ja yleensä julkisesta
taloudesta on aina yhtä monipuolista. Tämäkin
sen taas osoittaa. Siitä on helppo olla yhtä mieltä,
että tässä valtakunnassa 90-luvulla tarvittiin
säästöjä, mutta se harvoin muistetaan
näissä analyyseissa, missä niitä säästöjä todella
on tehty. Säästöt ovat pääasiassa
kohdistuneet, se noin 20 miljardia markkaa, minkä ed. Kuosmanen
mainitsi, julkiseen kunnalliseen talouteen. Siellä ovat
valtionosuuden määrät tipahtaneet suurin
piirtein 20 miljardilla markalla. Voi sanoa, että samaan
aikaan, kun tämän tyyppisiä säästöjä on
valtion budjettiin tehty, esimerkiksi virkamäärä Helsingin
seudulla ministeriöissä on kasvanut 3 500:lla.
Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys kertoo selvästi
siitä, että talouteen on tullut liikkumavaraa. Siinä suhteessa
ed. Esa Lahtela on ihan oikeassa. Tämä on ihan
oikeaan suuntaan mutta tietenkin riittämätön.
Kun katsotaan taloudellisen liikkumavaran jakaantumista, tupo ja
veroale huomioon ottaen suurituloisethan saavat monta sataa markkaa
kuukaudessa lisää. Eli kyllä tässä hallituksen
tulisi hiukan katsella, minne rahaa laitetaan, kuka sitä tarvitsee.
Tarvitsevatko suurituloiset todellakin ne valtavat verohelpotukset, mitä istuvan
hallituksen aikana on syynätty sinne? Minun mielestäni
eivät tarvitse vaan helpotusta tarvitsevat nimenomaan pienituloiset
ihmiset tässä maassa.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen ed. E. Lahtelan kanssa täysin
samaa mieltä, että ne toimenpiteet, jotka jouduimme
tekemään talouden tasapainottamiseksi, olivat
välttämättömiä. Nyt
kannamme hedelmää niistä töistä,
joita silloin teimme. Olen samaa mieltä myös siitä,
että voimme nyt iloita siitä, että tällainen
lakiesitys on tullut eduskuntaan, että voimme näitä asioita
myös korjata. Mutta totean, että jos ne kaikki
korjausesitykset, kaikki ehdotukset, joita opposition puolelta on esitetty,
olisi toteutettu, on ihan selvää, että olisimme
saaneet taloutemme syöksykierteeseen. Toivonkin, että edustajilla
on harkintaa siinä, kun pohdimme, mihin liikkumavaraa,
joka on hyvällä talouspolitiikalla saatu aikaiseksi,
kohdennetaan. Mutta samaa mieltä olen useiden edustajien
kanssa siinä, että erityisesti perheiden näkökulma
näissä parannusehdotuksissa tulisi ottaa huomioon,
talouspolitiikan rinnalla tietysti.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Korvalle: Minkälainen
olisi tilanne Suomessa tällä hetkellä,
jos me emme olisi valtionvelkaa lyhentäneet 60 miljardilla
markalla? Tilanne olisi kestämätön niin
valtiontaloudessa kuin kuntien taloudessa. Ed. Korva oli oikeassa
siinä mielessä, että todella, kun leikkasimme
20 miljardia valtion menoja, suurin osa kohdistui kuntiin. Mutta
vanhana kunnanvaltuutettuna ja kaupunginhallituksen puheenjohtajana
totean, että kunnat erittäin hyvin sopeutuvat
ja pystyvät selviytymään näistä haasteista,
mitä valtio asetti. Kunnissakin oli paljon semmoista löysää,
mikä tiukan paikan tullen oli pakko hoitaa kuntoon. Vaikka nyt
noin 90 kuntaa on vielä kriisikuntia, loput kunnat ovat
erittäin hyvin talouden hoitaneet. (Puhemies koputtaa)
Ainut ongelma on muuttoliike, joka pitäisi estää kasvukeskuksiin
ja Helsingin seudulle.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Noin vuosi sitten jätin lakialoitteen
koskien tätä samaa asiaa mutta nimenomaan kiinnitin siinä huomiota
ikärajaan. Terveydenhuollon asiakasmaksuissa meillä jostain
syystä on päädytty käyttämään
muun muassa 15 vuoden ikärajaa. Kansaneläkkeen
lapsikorotus menee poikki 16 vuodesta, lapsilisät 17 vuodesta,
ja kuitenkin selkeä käsitys meillä kaikilla
on, että täysi-ikäisyyden raja on 18
vuotta. Itse peräänkuuluttaisin selkeätä valintaa,
minkä ikäisenä lapsi on lapsi ja minkä ikäisenä hän
on täysi-ikäinen ja vastaa itse itsestään.
Mielestäni tämä ei ole liioiteltu, jos vaaditaan
18 vuoteen ihan yhtenäistä linjaa näissä kaikissakin
mainitsemissani asioissa mutta nyt kiireellisimmin kansaneläkkeen
lapsikorotusta koskien.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaatimus siitä, että ikärajaa
korotetaan, on mielestäni aivan perusteltu, niin kuin itsekin
puheenvuorossani jo sanoin. Jos emme nyt tässä yhteydessä tähän
pääse, jääköön
se sitten laiskanläksyksi. Olemme päässeet
kuitenkin tässä merkittävän
askeleen eteenpäin.
Itse olen viime päivinä saanut puhelinsoittoja juuri
tilanteesta, jossa lapsi on 16- tai 17-vuotias ja eläkkeellä oleva
yksinhuoltajaäiti yrittää häntä elättää.
Esimerkiksi asumistuessa tällaisessa tilanteessa on ongelmia.
Aivan uusi ongelma, mistä tuli myös sähköpostiviestiä juuri
eilen, on se, että kun tällainen nuori on ollut
kesätöissä, se katsotaan tuloksi ja se
vie muita sosiaalietuuksia pois. Tämä on kyllä semmoinen
vyyhti, että mielestäni tämä kannattaisi
vähän paremminkin selvittää ja
kokonaisuus näissä ikärajoissa. (Puhemies
koputtaa) Tässä mielessä toivon, että ehkä voimme
tätä työtä jatkaa.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ylä-Mononen kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota. Varmasti tätä tulevaisuudessa
on tarkasteltavakin.
Tässä on hyvä todeta se, että ainakin
terveydenhuoltomaksujen osalta hallitus on aloittanut tämän
työn ja siellä on tarkoitus tehdä ja
on jo tehtykin esityksiä ja selvityksiä ja kohta
päätöksiä; ikärajaa
selkeytetään. Kaiken kaikkiaan koko sosiaaliturvalainsäädännön
kannalta olisi tärkeää, että ikärajat
olisivat selkeät ja koko lainsäädäntö sellainen,
että sitä olisi kansalaisten helpompi tulkita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Mitä tulee terveydenhoitomaksuihin,
mielestäni sieltä on tulossa myös ongelmia.
No, se on toisen keskustelun asia, mutta joka tapauksessa ei oikein
hyvältä näytä, korotuksia on
tulossa.
Mutta tähän lapsipoliittiseen keskusteluun, mitä nyt
on käyty, että 90-luvun aikana on lasten ja lapsiperheiden
asema heikentynyt: Näinhän tietysti on. Nyt tämä hallituksen
esitys 151 parantaa tilannetta. Haluaisin vielä todeta
aikaisemmin käytettyjen puheenvuorojen vuoksi sen, että ei
ole suinkaan syytä lopettaa kritiikkiä vain Lipposen
ensimmäisen ja toisen hallituksen aikaan vaan myöskin
Ahon hallituksen aikana todellakin etuisuuksia heikennettiin.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on ihan oikein, että kansaneläkkeen
lapsikorotuksesta nyt on käyty vilkasta keskustelua, koska
siinä on edelleen puutteita, ja toivon, että valiokunnassa niihin
puututaan. Mutta haluan huomauttaa sen tähän lapsipoliittiseen
keskusteluun, että kansaneläkkeen lapsikorotus
on vain yksi osa köyhyyspakettia. Siellä on todella
paljon toimenpiteitä, joilla pyritään
kaikkein pienituloisimpien toimeentuloa parantamaan. Kansaneläkkeen
lapsikorotus on todellakin yksi osa sitä.
Edelleen valtiontalouteen: Me maksamme vieläkin 26
miljardia markkaa korkoja. Jos me saamme valtionvelkaa lyhennettyä,
myöskin tulee jakovaraa lisää ja sitä voidaan
suunnata silloin kipeisiin kohtiin, joita vielä on korjaamatta.
Edelleenkin, ettei nyt tule sellaista käsitystä, että kokonaan
olisi unohdettu lapsiperheet viime vuosina, pitää muistaa,
että melko mittava uudistus tehtiin, (Puhemies koputtaa)
kun kaikille alle kouluikäisille taattiin päivähoitopaikka
ja kun myöskin elokuun alusta tuli voimaan maksuton esiopetus.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vilpitön kiitos hallitukselle
tästä esityksestä! Tämä on
selvä myönnytys siihen, että on tehty
virheitä aikaisemmin ja nyt yritetään korjata.
Askel on pieni mutta oikean suuntainen.
Lipposen ensimmäinen vasemmistovetoinen hallitus leikkasi
lähes kaikki lapsikorotukset eri etuuksista. Se oli kyllä kohtuutonta
politiikkaa. Tämänkin esityksen taloudellisista
vaikutuksista näkyy, että tällä on
ilmeisesti noin 11 miljoonan markan vaikutus valtiontalouteen ensi
vuonna. 20 miljardin markan säästöihin
verraten 11 miljoonaa on aika pieni summa, kun ajatellaan, että monien
monien miljardien markkojen veronkevennykset on kuitenkin annettu
erittäin hyvätuloisille samanaikaisesti ja nyt
vasta tätä kohtaa korjataan. Aikakin oli jo tähän
puuttua. Tämä koskee pienen eläkkeen,
lähinnä työkyvyttömyyseläkkeen,
varassa eläviä lapsiperheitä, eli kohdentuminen
on todella kipeän tärkeä juuri tältä osin.
Lastensuojelun ongelmat tiedetään ja niitä varmasti
voidaan jo parantaa pieniltä osin sillä, että näitten
haavoittuvissa olosuhteissa elävien lasten asemaa taloudellisestikin
pyritään parantamaan. Nyt valiokunnan olisikin
syytä mielestäni käydä koko
lapsiperheiden ongelmatiikka läpi ja katsoa, missä järjestyksessä palautetaan
etuuksia, jotka on viety, ja panna ne esimerkiksi luvattujen veronkevennysten
edelle. Ne voidaan antaa sen jälkeen, kun talous on saatu
todella kuntoon.
Ahon hallitusta ei kannata siitä moittia, että se teki
joitakin huonoja päätöksiä.
Silloin talous syöksyi, nyt ei ole syöksynyt vaan
on noussut ja on kuitenkin leikattu Lipposen hallitusten aikana.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomo toi jo esille mittavia lapsiperheiden
elämää helpottavia uudistuksia. Haluaisin
muistuttaa taas kerran siitä, että sateenkaari
ykkönen ja kakkonen, onneksi ei enää niinkään
kakkonen, joutuivat tekemään valtiontalouden hallintaan
saamiseksi hyvin vaikeita päätöksiä vielä vuoden
95 jälkeen. Jos näitä päätöksiä ei
olisi tehty, me olisimme tilanteessa, jossa meillä olisi
huomattavasti suurempi velkataakka tänä päivänä maksettavana.
Se ei todellakaan olisi sen paremmin lapsiperheiden kuin muidenkaan
väestöryhmien etu.
Haluaisin muistuttaa myös siitä, että veronalennuksia,
veronkevennyksiä, on kohdennettu nimenomaan pienituloisiin
kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen avulla.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jos ajatellaan lapsiperheitä ja
tulevaisuutta, ei ole kovinkaan olennaista, että eduskunta
keskustelee, kuka on tehnyt milloinkin mitä. Olennaisinta
olisi keskittyä puhumaan siitä, mitä me
teemme, minkälaista tulevaisuutta me rakennamme. On erinomaista,
että eduskunta saa valtioneuvoston selonteon lasten ja
nuorten hyvinvoinnista tässä syksyllä.
Se on hyvä mahdollisuus arvioida kokonaistilannetta ja sitä,
miten voisimme lasten ja nuorten tilannetta parantaa.
Ed. Kankaanniemen yksisilmäinen tarkastelu, joka kohdistui
vain tulonsiirtoihin, on kovin harmillinen. Toivon todella, että katsomme
myöskin palveluita, työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista ja kaiken kaikkiaan koko lainsäädäntöä, millä tavalla
tuemme esimerkiksi vanhempien vastuuta. Jos keskitymme vain tulonsiirtoihin, silloin
menemme kovin harhaan.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiittelin tätä esitystä ja
pysyn siinä mutta totean, että tämä koskettaa niitä lapsiperheitä,
jotka eivät ole esimerkiksi veronkevennyksistä hyötyneet
varmaankaan yhtään, koska on todella pienituloisista
perheistä kysymys. Hyvä on, jos nyt on tulossa
selonteko; se voisi kyllä ehkä olla jo — no,
ehkä on liian synkkää sanoa näin — pikemminkin
lapsiperheiden pahoinvoinnista kuin hyvinvoinnista, niin paljon
on lastensuojelun ja monen muun asian osalta ongelmia. Toivottavasti
valiokunta nyt pakottaa hallituksen käymään
todella perusteellisen keskustelun ja laatimaan toimenpideohjelman
lapsiperheiden aseman parantamisesta.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Vielä muutama sana julkisen talouden
tai ennen kaikkea valtiontalouden säästömallista.
Täälläkin on tullut monessa puheenvuorossa
esille, että valtio on antanut etuutena päivähoitovelvollisuuden
tai oikeuden saada päivähoitopaikka jne., ja eräitä muitakin
asioita on mainittu. Tässähän on kuitenkin
tyypillisiä tapauksia, että valtio on säästänyt
kuntien kustannuksella. Valtion osuus menoista sosiaali- ja terveystoimeen
on esimerkiksi tänä päivänä noin
neljännes, kun se oli vielä muutama vuosi sitten
40 prosenttia. Tästähän seuraa, että tällaiset
etuuksien poistot — myöskin lisääminen,
josta nyt puhutaan — ovat kiertyneet kuntien toimeentulotukena
maksettaviksi eli kunnille on selvästi tullut lisämenoja,
kun valtio muka säästää ja parantaa palveluja.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihmettelen ed. Kankaanniemen ajatusmaailmaa
siitä, että tuloveronkevennys oli hallitukselta
väärä toimenpide. En ymmärrä ed.
Kankaanniemen ajatusmaailmaa, että hän hyvinvointivaltion
antaisi hoitaa tuloveron kevennykset ja jakaisi sitten kansalaisille.
Kyllä veronmaksajat ovat oikea kohde ja työntekijät,
koska tämä vaikuttaa taas verokiilaan toisaalta
ja sitä kautta ketjussa yrittäjyyteen ja työnantajan
sivukuluihin jne., kun tuloveroa alennetaan.
Toisaalta meidän täytyy muistaa, että tuloveronkevennys
lisää veronmaksajien ostovoimaa, ja me nimenomaan
haluamme kulutuskysyntää veturiksi tänä vuonna,
niin minun mielestäni on aivan oikein, että hallitus
on kaikessa viisaudessaan tehnyt tällaisen tuloverohelpotuksen
niin eläkeläisille kuin työntekijöillekin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Huomautan, että keskustelemme hallituksen esityksestä laiksi kansaneläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Toivon,
että nyt, kun keskustelu jatkuu, palataan alkuperäiseen
aiheeseen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni tämä esitys
on sinänsä positiivinen ele ja pieni edistysaskel
pienituloisten lapsiperheiden taloudellisessa tilanteessa. Tässä yhteydessä tulee
kuitenkin kiinnittää huomiota sekä lapsikorotusten
tasoon että oikeaan ikärajaan. 16—18-vuotiaiden,
alaikäisten, asema on jäänyt heikoksi
sekä tässä lakiesityksessä että voimassa olevassa
lapsilisälaissa. Kuitenkin tämän ikäinen
nuori kuluttaa paljon ja harvoin vielä osallistuu perheen
elatukseen. Perhepoliittisissa etuuksissa tulisi päästä johdonmukaiseen
linjaan ja etuuksien tulisi ulottua 18 vuoden ikään
saakka, mihin saakka vanhemmat ovat tosiasiallisesti elatusvastuussa
lapsistaan.
Olen eri mieltä muun muassa ed. Sarkomaan ja ministeri
Perhon kanssa siitä, että taannoinen lapsikorotusten
leikkaus olisi ollut tarpeellinen tai välttämätön
uudistus. Ajattelen, että tämä leikkaus
nimenomaan oli malliesimerkki väärin kohdennetusta
leikkauksesta, joka on lisännyt köyhyyttä ja
syrjäytymistä ja sitä myöten
myös koitunut rasitteeksi julkiselle taloudelle. Leikkaukset
olisi voitu kohdentaa toisin, sen tiedämme kaikki täällä.
Mutta iloitsen siitä, että täällä on
ollut varsin suuri yksimielisyys ja -tuumaisuus tähän
esitykseen jääneistä puutteista. Sen
vuoksi odotan, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kykenemme nämä mainitut
puutteet myös korjaamaan.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitokset edustajille Kankaanniemi ja Räsänen,
jotka ovat opposition edustajista oikeastaan ainoina tunnustaneet
reilusti, että tämä on hyvä ja
selkeä parannus. Näin on, ja hallituspuolueiden
edustajat ovat puolestaan yhtä lailla tuoneet esille niitä ongelmia,
mitä vielä jää.
Oikeastaan asia, mihin ed. Korva viittasi ja minkä vuoksi
pyysin puheenvuoron jo ennen hänen puhettaan, on se, että täällä on
kaksi muuta lakiesitystä, eli asumistukeen ja päivähoitomaksuihin
tämä lapsikorotus ei tule vaikuttamaan — ei
siis päivähoitomaksuja korottavasti ja toisaalta
asumistukea pienentävästi — mutta täältä puuttuu
laki toimeentulotuesta. On tilanteita, joissa näille perheille
ei jää yhtään lisämarkkaa käteen,
koska heidän toimeentulotukensa pienenee.
Juuri sen takia sosiaali- ja terveysvaliokunta on useammassa
yhteydessä jo esittänyt, että toimeentulotukeen
pitää tehdä tasokorotus. Toivon, että ne
edustajat, jotka eivät vielä ymmärrä,
miksi tasokorotus toimeentulotukeen on myöskin välttämätön,
ymmärtäisivät, että tässä on
nyt yksi esimerkki siitä, että loppujen lopuksi
nämä perheet eivät hyödy lainkaan.
On tärkeää, että osa heistä pääsee
ehkä kokonaan pois toimeentulotuen piiristä. Se
on oikein ja näin pitää olla. Nämä ovat
ensisijaisia etuuksia, joiden pitää olla riittävät,
jotta toimeentulotukeen ei tarvitse turvautua. Mutta ei sekään
ole oikein, että meillä on paljon perheitä,
jotka sinnittelevät samassa köyhyydessä vuodesta
toiseen, kun toimeentulotukeen ei ole tehty mitään
tasokorotusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tuossa ed. Stenius-Kaukonen juuri edellä totesi sen
uuden loukun, joka tässä on olemassa. Niille ihmisille,
jotka ovat kaikkein köyhimmässä asemassa,
käy sillä tavalla, että jos sattuu olemaan oma
mökki ja ei saa asumistukea eikä tarvitse soskun
luukulla käydä, juuri siinä sinnittelevät, hehän
ovat tässä siinä asemassa, että heille
jää jotain jopa käteen, mutta niiltä,
jotka joutuvat turvautumaan soskun luukkuun ja saavat asumistukea,
toista kautta leikkautuu kokonaan tämä. (Ed. Stenius-Kaukonen:
Ei asumistuki leikkaannu!) Työmarkkinatuen lapsikorotuksen
osalta on vähän samantyyppinen loukkutilanne.
Kun menee toimeentulotukiluukulle, siellä katsotaan tuloksi se
puoli. Sen takia tasokorotus ehdottomasti pitäisi tehdä.
Itse asiassa pyysin puheenvuoron verokeskusteluun siinä mielessä,
että kyllähän sillä on merkitystä,
millä tavalla näitä korjauksia tehdään, miten
nopeasti alennetaan esimerkiksi tuloverotusta. Sen takia odottaisin
kokoomukselta jatkossakin semmoista maltillista linjaa, jotta ei
isotuloisille näissä kaikissa neuvotteluissa vedätettäisi
viimeisen päälle alennuksia, koska tiedetään, jotta
mitä enemmän sieltä alennuksia tippuu
hyväosaisille, sitä vähemmän
voidaan näitä korjata. Tätä linjaa
vastaan olen koko ajan sotinut.
Tehtäisiin nämä korjaukset ja tunnettaisiin
sosiaalista vastuuta, ja itsekin saisi siitä samalla hyvän
mielen. Tehtäisiin näinpäin, ja sitten,
kun kaikki on kunnossa, okei, sitten annetaan hyväosaisillekin
jotakin, mutta se on viimesijainen toimenpide.
Keskustelu päättyy.