3) Hallituksen esitys vammaisten ja vajaakuntoisten henkilöiden
työllistymistä edistäväksi lainsäädännöksi
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiat
saatiin listalle ensimmäiseksi, niin kahdessa ensimmäisessä,
pöydällepannussa, asiassa se tuotti vilkkaan keskustelun,
mutta näyttää siltä, että ed.
Keräsen kanssa kahdestaan olemme lukeneet nämä tänä päivänä tulleet
uudet valiokunnan asiat eli vammaisten ja vajaakuntoisten henkilöiden
työllistymistä edistävän lainsäädännön ja
nollasairauspäivärahaa koskevan korjauksen, ja
vielä siellä olisi maatalouslomittajiakin koskeva
lainmuutos, mutta siitä ei toistaiseksi kukaan ole pyytänyt
puheenvuoroa. Mutta on täällä onneksi
sentään vähän enemmän
väkeä kuin iltamyöhäisellä,
niin että ehkä saamme näistäkin vielä vilkkaan
keskustelun.
Vajaakuntoisten työllistymistä koskeva esitys,
samoin kuin nuo kaksi aikaisemmin keskustelussa ollutta esitystä,
on selkeä parannus nykytilaan, mutta tämänkin
osalta täytyy sanoa, että vieläkin parannettavaa
kyllä jää. Tässäkin
on selkeitä ongelmakohtia, jotka olisi pitänyt
tässä yhteydessä ratkaista.
Nythän sosiaalihuoltolakiin tuodaan vammaisten henkilöiden
työllistymistä tukeva toiminta ja vammaisten henkilöiden
työtoiminta omana kohtanaan ja tehdään
sitten aivan uusi pykälä suojatyöstä.
Suojatyön lainsäädännön
uudistaminen on ollut vireillä ties kuinka monta kymmentä vuotta.
Hyvä, että on päästy tässä asiassa
eteenpäin. Esitän vain muutamia kommentteja esityksiin.
Täällä on edelleen kansaneläkelain
muutos ja kuntoutusrahalain muutos.
Aloitan nyt kansaneläkelain muutoksesta, jossa laajennetaan
työkyvyttömyyseläkkeen lepäämäänjättämismahdollisuutta
nuorille. Se on nyt ollut mahdollista 16—18-vuotiaille,
ja eläkkeitä on ollut lepäämässä "huimaavat"
21 eläkettä tämän vuoden helmikuun
lopussa. Se osoittaa juuri sitä, että se, mitä tällä on
haettu, ei ole kyllä toteutunut. Silloin on syytä miettiä,
miksi ei.
Kun henkilö on työssä eikä saa
työkyvyttömyyseläkettä, hänelle
maksetaan erityisvammaistukea. Itse näen kyllä tässä ongelman,
koska sellainen nuori esimerkiksi, joka saisi kansaneläkkeen,
usein myös saisi erityishoitotuen, noin 1 400
markkaa kuukaudessa. Mutta nyt kun eläkettä ei
anneta, annetaan aina erityisvammaistuki, joka on noin 2 000
markkaa kuukaudessa, ja se on tietysti sitten palkan päälle.
Kun vammasta aiheutuu usein erittäin huomattavat erityiskustannukset
ja avun tarve on edelleen suuri, minusta tukijärjestelmä,
joka näin on nyt luotu, ei ole riittävä,
koska varsinkaan sitä palkkaakaan ei varmasti näille
vammaisille makseta kovin paljon.
Tässähän ehdotetaan, että eläkkeen
voisi jättää lepäämään
viideksi vuodeksi, mutta sen sijaan erityisvammaistukea maksettaisiin
enintään 24 kuukautta. Tätä pidän
kyllä ristiriitana. Tätä en aikaisemmin
edes ollut huomannut, että hallitus aikoo näin
tässä menetellä. Onneksi 39 §:ssä kansaneläkelaissa
on mahdollisuus myöntää eläke
jo 16-vuotiaana, jos selvästi nähdään,
että kuntoutumisen ja kuntoutuksen mahdollisuuksia ei ole.
Suojatyön osalta toteaisin, että se on erittäin tärkeätä.
Tässä selkeästi sanotaan, että tämä tapahtuu
työsuhteessa. Olennaisimpia asioita koskien vammaisten
ja vajaakuntoisten työllistymistä ja yleensäkin
työttömien työllistymistä, on
se, että työ tapahtuisi työsuhteessa.
Nyt meillä on aivan liian paljon sellaisia tilanteita,
joissa tehdään tosiasiassa työtä,
mutta ilman työsuhdetta. Ymmärrän sen,
että tarvitaan työkokeilua ja muuta, ennen kuin
nähdään, miten se työ onnistuu,
mutta ei ole riittävän selkeästi määritelty
oikeutta suojatyöhön tai muuhun, näihin
ensisijaisiin työllistämistoimiin, esimerkiksi
työvoimapalvelulain tai työllisyyslain mukaisesti,
vaan sieltä tavallaan aina pudotaan sille viimeiselle portaalle elikkä jäädään
siihen tilanteeseen, missä viimesijainen toimenpide tarjotaan
eli kuntouttava työtoiminta tai muu toiminta ilman työsuhdetta.
Tätä en pidä oikeana menettelynä vammaisten,
vajaakuntoisten ja muidenkaan työttöminä olevien
osalta, vaan selkeästi pitäisi huolehtia siitä,
että resurssit ovat riittävät, jotta
silloin, kun työtä järjestetään,
työtä tehdään työsuhteessa.
On tärkeää, että laissa ja lain
perusteluissa selkeästi sanotaan, että sellaista
työtä ei saa tehdä suojatyönä tai
-työtoimintana, joka normaalisti tehdään
työsuhteessa.
Arvoisa puhemies! Kuten aloitin, vielä yhteenvetona
totean, että tässäkin on hyvä,
selkeä parannusesitys, mutta tähän vielä liittyy
ongelmakohtia, joita tulisi valiokunnassa tarkkaan miettiä ja
mahdollisuuksien mukaan korjata.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Niilo Keränen /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen lakipaketin tarkoituksena on parantaa vammaisten
sijoittumista työelämään. Minusta lakipaketti
on hyvä ja on vähän sääli
etsiä siitä heikkoja kohtia, mutta pitää niitä oppositiossa yrittää etsiä.
Niinpä esitän kaksi kyseenalaistusta, joihin valiokunnassa
on syytä puuttua.
Ensimmäiseksi: Kun vammaisten työllistymistä tukeva
toiminta ja työtoiminta nyt kirjataan lakiin, onko varmaa,
että myöhempi tulkinta ei tuo tästä kunnille
lisää velvoitteita? Hallituksen esityksen perusteluissa
sanotaan kyllä, että näin ei pitäisi
käydä, mutta tulevaa tulkintaa me emme tiedä.
Toinen asia: Kansaneläkelain 39 §:n muutos tässä tarkoittaa,
että työkyvyttömyyseläkkeelle ei
pääsääntöisesti päästetä ketään
alle 20-vuotiaana. Poikkeuksiakin toki on. Tämän
tarkoitushan on hyvä eli panostaa kuntoutukseen. Se epäilyttävä kohta
tässä kuitenkin on, että keskimääräinen
eläkkeellesiirtymisikä ilman muuta tämän muutoksen
takia nousee. Hallituksellahan on hyvä tavoite, että eläkkeellesiirtymisikää saataisiin
myöhennetyksi. Toivottavasti tämä tavoite
ei tule maton alle lakaistuksi, jos tätä ruvetaan
kovinkin paljon käyttämään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sinällään
tässä on hyvästä esityksestä kyse,
koska tässä nyt väljennetään
joitakin ikärajoja. Yksi ongelmakohta tulee mieleen, kun
katsoo, mitä lamavuosina on tilastojen mukaan tapahtunut
ja tämä tarkoittanee ihan käytännön
elämääkin. Vajaakuntoisten asema on heikentynyt
sillä tavalla sen myötä, jotta kun työttömyys
on kasvanut, tahtoo olla, että korvaavia työpaikkoja
vajaakuntoisille ei ole löytynyt. Siihen pitäisi
enemmän kiinnittää huomiota. En tiedä,
millä tavalla se ongelma ratkaistaan, koska kyllähän
tämä kiristyvä yhteiskunta ja markkinatalous
vaatii yhä enemmän kovempia panoksia. Tällä hetkellä ainakin, kun
on terveitäkin tarjolla, silloin työnantajien puolella
ja jopa kunnissa katsotaan vähän karsaasti sitä,
kenet otetaan työhön.
Esimerkkejä löytyy omasta maakunnastakin semmoisen
vajaakuntoisen henkilön osalta, joka pyörätuolista
käsin hoiti ja elätti perheensä, hoiti myyntityötä.
Joidenkin EU-projektien kautta vielä oli tarkoitus saada
työllistettyä vajaakuntoisia. Tämä vajaakuntoinen
potkaistiin pois siitä ja otettiin pitkäaikaistyötön
tilalle. Nyt tämä vajaakuntoinen, joka aikaisemmin
ei tarvinnut muuta yhteiskunnan apua yhtään, on
kuulemma eläkkeellä. Näinpäin
tämän myllyn ei pitäisi pyöriä missään
tapauksessa.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Onko suuren ihmisjoukon pieni mielihyvä tärkeämpää kuin
pienen ihmisryhmän koko elämä ja terveys?
Näin kirjoitti eräs vaikeavammainen henkilö,
joka pohdiskeli omaa asemaansa ja elämäänsä hyvinvointi-Suomessa.
Mielestäni hallituksen lakiesitys on erittäin
hyvä. Se lähtee siitä, että pienen
ihmisryhmän asia on joskus tärkeä. Lakiesitys
saanee hyvän käsittelyn valiokunnassa, näin
uskon.
Omaksi evääkseni jätän valiokuntakäsittelyyn sen,
että toivon valiokunnan kuulevan laajasti myös
niitä järjestöjä ja ennen kaikkea
vammaisia edustavia järjestöjä, joissa
kuuluu tämä yhdenkin ihmisen ääni.
Laki antaa hyvät puitteet, koska se määrittelee
muun muassa sen rajatulon, jonka vammainen henkilö voi
työllistyessään ansaita menettämättä eläkeoikeuttaan.
Tämä on ollut epävarmuustekijä,
jonka vuoksi tätä nyt jo voimassa olevaa mahdollisuutta
on harvoin käytetty, kuten ed. Stenius-Kaukonenkin totesi.
Katson, että nyt tulee jatkossa muistaa myös se,
että tässä kysymyksessä räätälöidyt,
elämäntilanteeseen soveltuvat ratkaisut tulee
mahdollistaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä on uusi Suomen perustuslaki
tullut voimaan sen jälkeen, kun viimeksi tätä lakia
on eduskunta käsitellyt. Hallituksen esityksen pääasiallisen
sisällön kohdallahan todetaankin, että vanhentuneita
säännöksiä ehdotetaan uudistettaviksi.
Arvoisa puhemies! Todellakin, usein nimenomaan henkilö,
jolla saattaa olla vaikkapa fyysinen vamma, on henkisesti erittäin
vahva ja haluaa tehdä työtä, haluaa työllistyä,
etsii työpaikkaa. Jotta tämä tahto todellakin
pääsisi toteutumaan, tarvitaan myös tukea
tässä asiassa. Vammaisille ihmisille on taattava
mahdollisimman hyvät edellytykset ja tasoitettava sitä eriarvoisuutta,
minkä vamma aiheuttaa. Toisin sanoen pyritään
luomaan yhteiskunta sellaiseksi, ettei vammasta seuraa sellaista
eriarvoisuutta, joka estää toimimisen yhteiskunnan
jäsenenä.
Tämä on hyvä esitys, ja kun kuuntelin
työhuoneessa ed. Kerästä, aivan tuntui
hyvältä, kun hän sanoi, että on
niin hyvä esitys, että on sääli
etsiä tästä puutteita. Tänään
on ollut hyviä hallituksen esityksiä useampiakin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys parantaa
vammaisten sijoittumista työelämään.
Kun on voinut seurata työllistetyn työn tukiyhdistysten
kautta vajaakuntoisten työllistämistä eri
puolilla maata, täytyy sanoa, että nämä yhdistykset
ovat tehneet ja tekevät hyvää työtä ja
on saatu erittäin myönteisiä kokemuksia
siitä, miten monet vajaakuntoiset ovat voineet työllistyä.
Kun tämä lakiesitys toivottavasti menee tämän
mukaisena läpi ja ehkä myöskin valiokunta
pystyy tekemään siihen vielä sellaisia
korjauksia, jotka katsotaan aiheellisiksi, uskon, että tämä on
erittäin merkittävä. Tietenkin toivon
sitä, että myöskin, että kun eduskunnassa
käsitellään vammaisten ja vajaakuntoisten
asemaa, meillä itse kullakin olisi myöskin sellainen
asenne, että heidät koetaan tasavertaisina kansalaisina.
Keskustelu päättyy.