2) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
muuttamisesta
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta on valmistelevasti
käsitellyt hallituksen esityksen kestävän
metsätalouden rahoituslain muuttamisesta. Tällä muutoksella
laajennetaan valtion tuen piiriä niin, että tukea
voitaisiin myöntää kaikelle muulle energiapuulle
paitsi jo tällä hetkellä kannattavasti
tavanomaisilta päätehakkuuleimikoilta korjattavalle
energiapuulle. Energiapuun tuki määräytyisi
luovutetun energiapuun kiintokuutiometrimäärän
perusteella. Lisäksi tuki voitaisiin eriyttää lain
9 §:ssä tarkoitettujen vyöhykkeiden mukaisesti.
Tukivyöhykkeet on määritelty asetuksen
4 §:ssä. Korjattavan energiapuun määrä vaikuttaa
ratkaisevasti korjuun kannattavuuteen. Tästä syystä energiapuun talteenotto
on Pohjois-Suomessa selvästi muuta maata kalliimpaa. Tämän
vuoksi energiapuun tukea esitetään alennettavaksi
Etelä-Suomessa.
Tästä kävimme valiokunnassa hyvin
perusteellisen keskustelun ja pidämme tärkeänä sitä, että tuen
tasoa ei saa laskea siten, että korjuu jää osassa
kohteita kokonaan tekemättä heikon kannattavuuden
takia. Kun toisaalta tuki ei saa johtaa myöskään
ylikompensaatioon, valiokunta pitää tärkeänä,
että lopulliset säännökset korjuutuen
tasosta ja porrastuksesta perustuvatkin asianmukaisiin laskelmiin.
Kun esitys menee komission hyväksyttäväksi
Brysseliin, jää aikaa laskelmien tekoon.
Edelleen lain mukaan tuen myöntämisen ehtona
olisi se, että hakija toimittaa metsäkeskukselle
selvityksen energiapuun luovutuksesta kahden kuukauden kuluessa
luovutuksesta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tuen valvonta toteutetaan käytännössä virkavaltaisuutta
ja lisäkustannuksia välttäen.
Valtion ensi vuoden talousarviossa on otettu huomioon tuen piirin
laajentamisesta aiheutuvat määrärahalisätarpeet
varaamalla laajennettuun energiapuun korjuuseen ja haketukseen 2
miljoonan euron määräraha. Hallitus esittää säännöksiä määräaikaisiksi
syystä, että maa- ja metsätalousministeriön
nykyisten määrärahakehysten puitteissa
ei olisi mahdollista rahoittaa valtion tuen tarvetta vuoden 2005
jälkeen, ellei valtion muuta tukea metsänhoito-
ja metsänparannustöihin vähennetä.
Tätä vähennystä emme me valiokunnassa
pidä tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta katsoo lisäksi, ettei ehdotettuja muutoksia
energiapuun tukijärjestelmään ole tarkoituksenmukaista
toteuttaa vain yksivuotisena. Tämä lain määräaikaisuus
saikin asiantuntijakuulemisessa kaikkein eniten kritiikkiä.
Kun lain voimaantulosta säädetään
asetuksella sen jälkeen, kun Euroopan yhteisöjen
komissio on hyväksynyt esitetyn muutoksen energiapuun korjuuta
ja haketusta koskevaan tukeen, valiokunta katsoo asiantuntijakuulemisiin
vedoten, että hallituksen esittämää tuen
muutosta ei tule saattaa voimaan, ennen kuin on saatu varmennus
lisärahoituksesta energiapuun korjuuseen ja haketustukeen
vuoden 2005 jälkeen.
Valiokunta muotoili tästä mietintöömme
seuraavan ponnen: "Eduskunta edellyttää, ettei
lain väliaikaisia säännöksiä muutoksista
energiapuun korjuuta ja haketusta koskevaan tukeen saateta voimaan,
ennen kuin on varmistunut, että vastaavia tukisäännöksiä voidaan
noudattaa vuoden 2005 jälkeen valtion muuta tukea metsänhoito-
ja metsänparannustoimiin vähentämättä."
Jatkorahoitusehdon täyttyessä hallituksen
esitys tukisäännöksiksi vuoden 2005 jälkeen
tuleekin saattaa viipymättä eduskunnan käsiteltäväksi.
Näin turvataan energiapuun korjuun ja haketuksen tukien
jatkuminen, mikä on esimerkiksi koneyrittäjän
elinkeinon kannalta välttämätöntä. Mikäli
nyt käsiteltävänä olevia säännöksiä ei
jatkorahoituksen puutteesta johtuen voida saattaa voimaan, pitää valiokunta
välttämättömänä sitä, että energiapuun
korjuuseen ja haketustukeen ensi vuoden budjetissa varattu 2 miljoonan
euron määräraha käytetään
kestävän metsätalouden rahoituksesta
annetun lain mukaisten valtionosuuksien maksamiseen.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan kestävän
metsätalouden rahoituksesta annettuun lakiin on tarkoitus
tehdä kokonaisuudistus. Valiokunta kiirehtiikin uudistuksen
valmistelua ja täytäntöönpanoa
mietintöön liitetyllä toisella ponnella:
"Eduskunta edellyttää, että varsinaiset valmistelut
kestävän metsätalouden rahoituksesta
annetun lain kokonaisuudistukseksi käynnistetään
välittömästi ja että uudistusta
koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle 1.1.2006 mennessä."
Rahoituslain erittäin monet tukijärjestelmät
vaativat perusselkeyttämistä, ja siksi valiokunnan
toinen ponsi on todella perusteltu.
Valiokunta painottaa mietinnössään
sitä, että liian suuri osuus rahoituksesta joudutaan
nykyisin käyttämään suunnitteluun
ja erilaisten toteutusselvitysten aiheuttamiin kustannuksiin. Valiokunta
korostaakin sitä, että rahoitus tulee käyttää hyvin
tehokkaasti varsinaisiin kestävän metsätalouden
töihin. Sen tulee olla myöskin rahoituslain kokonaisuudistuksen
perustavoite.
Arvoisa puhemies! Lopuksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että energiapuun korjuun saaman tuen valvonnan
helpottamiseksi tarvitaan selkeät säädökset
energia-ainesten mittaamiseen. Valiokunta on tehnyt teknisen numerointitarkistuksen
1 §:ään. Lisäksi olemme tarkentaneet
voimaantulosäännöstä lisäämällä siihen
2 momentin. Se ohjaa energiapuun korjuun ja haketuksen saaman tuen
lain voimaantulon jälkeen tapahtuvaan korjuuseen.
Mietintöön liittyy kokoomuksen vastalause esityksen
hylkäämisestä.
Lopuksi kiitän valiokunnan jäseniä hyvästä yhteistyöstä ja
ennen kaikkea pitkäjänteisyydestä asian
valmistelevassa käsittelyssä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Energiapuun käytön lisäämiseksi
tehtävät toimenpiteet ovat sinänsä erittäin
kannatettavia. Eduskunnan kevään 2002 päätös
uuden ydinvoimalayksikön rakentamisesta ja siihen liittyvä lausuma
uusiutuvan energian käytön edistämisestä ja
tukemisesta muun muassa metsänparannusvarojen lisäresurssein
meidät siihen velvoittaakin.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on mietinnössään
kiinnittänyt huomiota keskeisiin kysymyksiin, jotka liittyvät
hallituksen esitykseen laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
muuttamisesta. Hallitus on esittänyt, että väliaikaisesti muutettavat
säännökset olisivat voimassa vain vuoden
2005 loppuun saakka. Ydinvoimalan rakentamista koskevaan päätökseen
liittyvä lausuma energiapuun käytön lisäämisestä edellyttää ehdottomasti
pysyviä säännöksiä ja
niitä vastaavaa rahoitusta myös jatkossa.
Asiantuntijakuulemisen aikana selvisi, että lain väliaikaisuus
aiheuttaa monia ongelmia hallinnon ja toimijoiden tietojärjestelmien,
energiapuuyrittäjien investointien ja määrärahan
täysimääräisen käyttämisen
osalta. Lyhytaikaisesti voimassa olevien säännösten
säätäminen soveltuu huonosti pitkäjänteiseen
metsätalouteen ja metsäpolitiikkaan.
Tänä vuonna kestävän metsätalouden
rahoitukseen on ilman lisätalousarviota varattu noin 63
miljoonaa euroa, hiukan alle. Tämä on noin 6 miljoonaa
euroa tarvetta vähemmän, näin on ilmoitettu.
Ensi vuoden talousarvioesityksessä varoja on osoitettu
runsaat 63 miljoonaa euroa, ja metsäkeskusten alustava
esitys on noin 10 miljoonaa euroa enemmän. Koska kestävän
metsätalouden rahoitukseen osoitetuista varoista on niukkuutta
metsänhoito- ja metsänparannustöissä,
ei samanaikaisesti tulee laajentaa tuen piiriä puuenergian
käytön suuntaan ilman vastaavan rahoituksen osoittamista.
Ensisijaisesti on turvattava riittävät varat puuntuotantoa
edistäviin metsänhoitotöihin, kuten kestävän
metsätalouden rahoituslaki edellyttää.
Näistä syistä johtuen valiokunta
esittää ensimmäisen lausumaehdotuksensa,
ja uskon myös, että eduskunta hyväksyy
tämän lausumaehdotuksen. Lausuman mukaan lain
väliaikaisia säännöksiä muutoksista
energiapuun korjuuta ja haketusta koskevaan tukeen ei saateta voimaan,
ennen kuin on varmistunut, että vastaavia tukisäännöksiä voidaan
noudattaa myös ensi vuoden jälkeen. Tämän
tulee tapahtua valtion muuta tukea metsänhoito- ja metsänparannustoimintaan
vähentämättä.
Metsätalouden rahoituslakityöryhmä antoi muistionsa
tämän vuoden toukokuussa. Siinä energiapuun
käytön tukemisen lisäksi tämä työryhmä käsitteli
toimeksiannon mukaisesti rahoituslaissa muun muassa nuoren metsän
hoidolle annetun määritelmän tarkistamista.
Tämä onkin tarpeen rajallisten varojen suuntaamiseksi
erityisesti taimikonhoitoon.
Tämän niin sanotun rahoituslakityöryhmän muistion
ja käsiteltävänä olevan hallituksen
esityksen perusteella on ilmeistä, että kestävän
metsätalouden rahoituslain kokonaisuudistus on tarpeen.
Niinpä valiokunta esittääkin mietinnön
toisessa lausumaehdotuksessa kestävän metsätalouden
rahoituslain kokonaisuudistuksen käynnistämistä välittömästi.
Tavoitteena tulee olla nykyisen lain yksinkertaistaminen ja selkeyttäminen. Niin
sanottuna punaisena lankana tulee olla niiden töiden edistäminen,
joilla maamme puuntuotantoa voidaan kasvattaa.
Asiantuntijakuulemisessa viestitettiin yksimielisesti, että nykyinen
laki on monimutkainen ja sen valvonta on myös erittäin
työlästä.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä on
hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta sekä väliaikaisesta
muuttamisesta. Esitys liittyy valtion vuoden 2005 talousarvioesitykseen,
ja laki on voimassa vuoden 2005 loppuun. Koska esitys on hyväksytettävä EU:n
komissiolla, se tulisi voimaan komission hyväksymisen jälkeen
annettavassa valtioneuvoston asetuksessa säädettynä aikana.
Hallituksen esityksen taustalla on eduskunnan päätös
uuden ydinvoimalayksikön rakentamisesta ja siihen liittyvä lausuma
uusiutuvan energian käytön edistämiseksi
muun muassa metsänparannusvarojen lisäresurssein.
Lisäksi korjuutyön porrastamisen taustalla on
eduskunnan lausuma lisätalousarviosta vuodelta 2002. Kun
eduskunta käsitteli uuden ydinvoimalayksikön rakentamista,
painotettiin sellaisen tasapainoisen kokonaisratkaisun aikaansaamista,
joka sekä täyttäisi kansainvälisten
ympäristösitoumustemme vaatimukset että tukisi
parhaalla mahdollisella tavalla kansalaisten toimeentuloon liittyviä yhteisiä tavoitteitamme.
Uusiutuvien energialähteiden ja niistä ennen muuta
pienpolttoaineiden kuten puun käytössä Suomi
on Euroopan johtava maa. Meillä on erittäin pitkälle
viety sähkön ja lämmön yhteistuotantoon
perustuva kaukolämpöverkosto. Sen taloudellisuus
merkitsee myös energiansäästössä tehokkuutta.
Yhteenvedossaan talousvaliokunta totesi, että elinkeinopolitiikan
tärkeimpiä tavoitteita on vakaan talouskasvun
ja myönteisen työllisyyskehityksen turvaaminen
maassamme. Kohtuuhintaisen energian saannin varmistaminen on tärkeää paitsi
yritystemme toimintaedellytysten kannalta myös kansalaisten
elinkustannusten kannalta. Energia on välttämättömyyshyödyke,
ja energiakustannukset muodostavat Suomen kylmässä ilmastossa
kotitalouksille suuren menoerän.
Kolmannessa lausumassaan eduskunta siis edellytti, että hallitus
toimeenpanee uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman
mukaan lukien myös tutkimuksen edistämisen. Lausumassa
esitettiin myös biomassan käytön edistämistä muun
muassa veropolitiikan, investointitukien ja teknologian kehittämistukien
sekä kestävän metsätalouden
metsänparannusvarojen lisäresursseilla tehostamalla
energiapuun ja turpeen käyttöä. Eduskunta
teki vahvasti kotimaisen uusiutuvan energian edistämistavoitteita.
Erityisesti bioenergia työllistää merkittävästi
alueellisesti ja tukee yrittäjyyttä. Taloudellinen
hyöty bioenergiasta jää kokonaan kotimaahan.
Hallituksen esitys kestävän metsätalouden
rahoituslain muuttamisesta on sinällään
myönteinen esitys. Se edistää energiapuun
korjuuta ja on eduskunnan aikaisempien lausumien mukainen.
Suurin asiantuntijoiden kritiikki esitykseen on kohdistunut
lain lyhyeen voimassaoloaikaan. Onhan laki voimassa vain vuoden
2005 loppuun saakka. Lain lyhyt voimassaoloaika aiheuttaa käytännön
toiminnoissa suuria ongelmia, joiden johdosta lain vaikutukset jäävät
asiantuntijoiden mukaan arvioitua pienemmiksi. Tämän
johdosta maa- ja metsätalousvaliokunta esittää ensimmäisessä lausumassaan,
ettei lain väliaikaisia säännöksiä muutoksista
energiapuun korjuuta ja haketusta koskevaan tukeen saateta voimaan,
ennen kuin on varmistettu, että vastaavia tukisäännöksiä voidaan
noudattaa vuoden 2005 jälkeen valtion muuta tukea metsänhoito-
ja perusparannustoimiin vähentämättä.
Tämä lausuma on erittäin tärkeä,
sillä energiapuun käytön lisääminen
vaatii investointeja energialaitoksiin ja korjuukoneisiin. Jos laki
olisi voimassa vain vuoden tai käytännössä puoli
vuotta, osa aiotuista investoinneista jää kokonaan
tekemättä. Lisäksi lain määräaikainen
muuttaminen aiheuttaa toimeenpanevalle hallinnolle muun muassa tietojenkäsittelyssä
ja
koulutuksessa merkittäviä kustannuksia.
Toisessa lausumassa edellytetään, että varsinaiset
valmistelut kestävän metsätalouden rahoituksesta
annetun lain kokonaisuudistukseksi käynnistetään
välittömästi ja että uudistusta
koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle 1.1.2006 mennessä.
Tämä tarve tuli useissa asiantuntijalausunnoissa,
joissa edellytettiin kestävän metsätalouden
rahoituslain yksinkertaistamista ja selkeyttämistä.
Uuden lainsäädännön tavoitteena
pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja oikeudenmukainen
laki, joka vaikutuksiltaan ja hallinnoltaan on tehokas. Lain valmistelussa
tulee ottaa käytännön työssä olevien asiantuntemus
mukaan eikä työtä saa tehdä vain pelkästään
virkamiestyönä.
Kestävän metsätalouden lain perusteella
rahoitetaan tätä nykyä noin 70:tä erilaista
työlajia. Kemeran hallinnointi- ja suunnittelukustannukset
edustavat jo nyt Kemeran budjetista peräti noin 20—25:tä prosenttia
asiantuntijasta riippuen. Tämän vuoksi on tärkeää,
että hallitus viipymättä valmistelee
uuden lainsäädännön, jonka johdosta
suunnittelua ja hallinnointia merkittävästi kevennetään,
jotta määrärahat kohdistuisivat sinne,
mihin ne kuuluvatkin, eli varsinaisiin töihin.
Hallituksen esityksen suurin puute on sen määräaikaisuus,
mutta huomioon ottaen valiokunnan esittämät lausumat
sosialidemokraatit ovat valmiit hyväksymään
hallituksen esityksen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja jo äsken puheenvuorossaan
totesi, kokoomuksen ryhmä teki valiokunnassa hylkäysehdotuksen
tätä lakia koskien. Me esitimme siis hallituksen
esityksen hylkäämistä kokonaan. Perusteluna
sille, miksi hallituksen esitys pitäisi nyt hylätä ja
käyttää ensi vuodelle luvassa oleva 2
miljoonan euron lisämääräraha
nykyisen lainsäädännön puitteissa, esitämme
seuraavaa:
Ensinnäkin lakimuutos olisi määräaikainen
ja se koskisi ainoastaan vuotta 2005. Tämä määräaikaisuus
nimenomaan koskee lain väliaikaista muuttamista. Astuakseen
voimaan muutos kuitenkin vaatisi Euroopan unionin komission hyväksynnän.
Käytännössä siis suuri osa lain
voimassaoloajasta olisi ehtinyt jo kulumaan, ennen kuin lakia voitaisiin
ryhtyä Suomessa soveltamaan.
Sisällöllisesti emme voi hyväksyä lakiesitystä,
koska toteutuessaan se asettaisi metsänomistajat eriarvoiseen
asemaan eri osissa maata energiapuun korjuutuen porrastuksen tullessa
vyöhykkeisiin sidotuksi ja 2 euron porrasteiseksi. Etelä-Suomessa
hallituksen esitys merkitsisi jopa 30 prosentin leikkausta energiapuun
korjuutukeen. Puun korjaamiseen liittyvät olosuhteet ovat
enemmänkin metsäkohtaisia eivätkä lähtökohtaisesti
riipu siitä, sijaitseeko korjuualue Etelä-, Keski-
vai Pohjois-Suomessa. Jokaiselta alueelta löytyy sekä helppoa
että vaikeaa maastoa sekä erilaisia korjattavia
puumääriä. Lisäksi metsänomistajien
kannalta olisi huomattava heikennys, mikäli hallituksen
kaavailema yhden energiapuuerän 20 kiintokuution alaraja
tuen saamiselle toteutuisi.
Herra puhemies! Valiokuntakäsittelyn aikana asiantuntijalausunnoista
kävi selkeästi esille, että esitykseen
sisältyvä energiapuutuen laajennus koskemaan myös
kasvatusmetsistä, metsätie- ja ojalinjoilta sekä maisema-alueilta
korjattua puuta ei edistä kestävän metsänhoidon
tavoitteita sillä tavalla, että muutoinkin niukoista
määrärahoista olisi oikeutettua jakaa
tukea edellä mainittuihin kohteisiin.
Edelleen valiokuntakäsittelyssä kävi
selville se, että suhteettoman suuri osuus kestävän
metsätalouden rahoitukseen myönnetyistä resursseista kuluu
hallintoon. Tähän jo äsken ed. Wallinkin kiinnitti
huomiota. Hallintokulut nousevat pahimmillaan jopa 25 prosenttiin
yhteensä noin 60 miljoonan euron määrärahasta.
Tästä huolimatta hallitus nyt esittää lisättäväksi
byrokratiaa siten, että jokaisesta korjatusta energiapuuerästä olisi määräajan
kuluessa esitettävä selvitys puun käyttötarkoituksesta.
Siis joka ainoasta energiapuuerästä. Käyttötarkoitukseksi
ei kelpaisi esimerkiksi yrittäjän oman talouden
tai yritystoiminnan vaatiman lämpöenergian tuotanto,
vaan energiapuu tulee olla luovutettu erikseen määriteltyihin kohteisiin
energiakäyttöön, esimerkiksi lämpölaitoksille
tai lämpö—sähkö-laitoksille.
Arvoisa puhemies! Kioton sopimuksesta Suomelle aiheutuvat velvoitteet
ja viidennen ydinvoimalan rakentamispäätöksen
yhteydessä sovitun niin sanotun risupaketin toteuttaminen,
eli uusiutuvan energian hyödyntäminen, kuuluvat meidän
mielestämme selkeästi ympäristö-
sekä kauppa- ja teollisuusministeriöiden sektoreille. Maa-
ja metsätalousministeriön onkin viipymättä ryhdyttävä valmistelemaan
metsänhoidon rahoituslakien kokonaisuudistusta, jossa yhteydessä energiapuun
tuotanto eriytettäisiin metsänhoidollisista toimenpiteistä,
ja ympäristö- sekä kauppa- ja teollisuusministeriö valmistelevat energiapuun
hyödyntämistä koskevan lainsäädännön
ja turvaavat myöskin sen rahoituksen.
Kokoomuksen kanta nyt käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen on selkeä. Me esitämme
mietintöön liitetyssä vastalauseessamme hallituksen
esityksen hylkäämistä ja tulemme esittämään
sitä tämän lakiehdotuksen toisessa käsittelyssä.
(Ed. S. Lahtela: Ei sitä hylätä, sillä on
paljon kannatusta!)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä ihan lyhyesti: Niin
kuin todettiin, tämän juuret ovat toukokuussa
2002, kun eduskunnan enemmistö teki periaatepäätöksen
viidennen ydinvoimalaitoksen rakentamisesta. Silloin ikään
kuin sieluja hiukan voideltiin sillä, että tietyt
edustajat saivat tälle kyllä-äänelleen
pontta siitä, että tämä niin
kutsuttu risupaketti laadittiin eli uusiutuvan energian käyttöä eli
puuenergian käyttöä painotettiin ponsilausumissa.
Oleellista kuitenkin on, että se valinta, joka silloin
tehtiin, joka oli Kansallinen ilmasto-ohjelma n:o 2 eikä Kansallinen
ilmasto-ohjelma n:o 1, johti ja johtaa Suomessa hiilidioksidimäärien
lisäämiseen. Siis ydinvoimapäätökseen
liittyi tietoinen valinta, joka merkitsee Suomen vaikeutta pysyä Kioto-sopimuksen
velvoitteissa, jotka on Euroopan unionin sisällä sovittu
Suomen kohdalla vuoden 1990 tason säilyttämiseksi.
No, miksi näin? Minkä takia ydinvoiman, jonka
pitäisi olla niin hyvä nimenomaan päästönäkökulmasta,
valinta johti tähän? Syy on se, että Kansallinen
ilmasto-ohjelma 1, joka oli ilman ydinvoimaa -ratkaisu,
piti sisällään nimenomaan lainsäädäntöä,
joka toisi verokohtelua nimenomaan kivihiilen polttamiselle ja hillitsisi
sellaisten voimaloiden toimintaa, jotka käyttävät
kivihiiltä ja toimivat Inkoon voimalan tavoin. Tällöin
tehtiin tämä ratkaisu, valittiin K10, Kansallinen
ilmasto-ohjelma 2, ja sitä myötä tilanne
tuli sellaiseksi, missä nyt olemme.
Tähän, arvoisa puhemies, on tietysti sanottava,
että hallituksen esitys on oikean suuntainen. Se lisää mahdollisuutta
bioenergian käyttöön, ja näin
ollen sitä tietysti pitää positiivisena
kohdella ja ottaa hyvänä asiana sinänsä.
Se, onko se riittävä, on tietysti aivan eri kysymys.
Se, mihinkä täällä jo aikaisemmista
puhujista jotkut viittasivat, tähän tutkimuksen
tehostamiseen, se on edelleenkin kesken. Ei ole myöskään
demonstraatiotukea vuoden 2005 talousarviossa, mitä kauppa-
ja teollisuusministeriön pääluokkaan olisi
syytä odottaa; demonstraatiotukea esimerkiksi bioenergian
kehittämiseksi.
Lopuksi puhemies, totean sen, että kivihiililauhdetta,
lauhdesähköä myydään,
tehdään liiketoimintaa, myydään
sitä Ruotsiin, Norjaan, ja hiilidioksidikuorma jää Suomen
piikkiin. Kioton velvoitteet on saavutettava. Ne ovat toki aivan liiankin
lyhyt askel. Tämä osoittaa vain, miten vaikeata
meidän on tehdä pieniäkään
askeleita tulevaisuutemme parantamiseksi. (Ed. S. Lahtela: Valo
jäi palamaan!)
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Metsätalouden rahoituslain muutosesitys
on nyt eduskunnassa ensimmäisessä käsittelyssä.
Sanoisin, että pitkään odotettu lakiesitys,
joka on mielestäni hyvin perusteltu. Pitää paikkansa,
että kun lakiesitys on vain yksivuotinen, se tuo tiettyjä ongelmia,
mutta kuten täällä sekä valiokunnan puheenjohtajan
että jo edellisissä puheenvuoroissa on tuotu esille,
tämä laki nojautuu niihin toimenpiteisiin, joita
vuonna 2002 tässä salissa päätettiin.
Kun silloiset valiokunnat antoivat lausunnon, myöskin valtiovarainvaliokunta,
ydinvoimapäätökseen liittyen, niin hyvin
selkeästi tuli julki se, että kotimaista energiapuuta,
sen käyttöä, tulee lisätä ja
valtion tulee olla mukana tässä toiminnassa. Tästähän
tässä on nyt kysymys, tässä lain
väliaikaisessa muuttamisessa. Vaikka siinä on
näitä ongelmia, nyt on pää kuitenkin
avattu. Minusta nämä kaksi lausumaehdotusta ovat erittäin
perusteltuja ja hyviä, kun valiokunta edellyttää,
että tämä rahoitusasia hoidetaan myöskin
2005:n jälkeen, tämä lainsäädännöllinen
asia, mutta ennen kaikkea rahoituskysymykset, ja että näitä metsänhoito-
ja metsänparannustoiminnan määrärahoja
ei vähennetä, ja myöskin, että lain
kokonaisuudistus annetaan eduskunnalle 1.1.2006 mennessä.
Minusta nämä ovat erittäin perustellut
esitykset, ja mielestäni valiokunta on tehnyt hyvän
työn tämän lain valmistelussa.
Herra puhemies, kyllä ihmetyttää se,
että kokoomus on tehnyt vastalauseen tästä lakiehdotuksesta:
esittää lakia hylättäväksi.
Kun kokoomus oli voimakkaasti, jos oikein muistan, ydinvoimaa täällä kannattamassa
ja ajamassa ja kun tähän liittyi, se on aivan
totta, keskeisesti myös tämä kotimaisen
energian kysymys, se saatettiin täällä hyväksyä.
Nyt ollaan lakia hylkäämässä, kun
on vain yhdestä vuodesta kyse; jokainen tiedämme,
että tässä näitä ongelmia
on. Mutta mikä on, ed. Hemmilä ja kokoomus, vaihtoehto
teille? (Ed. Hemmilä: Ettekö kuullut puhettani!)
Te olisitte hylkäämässä nyt
tämän lakiesityksen ja antaisitte kaiken mennä ja
pysyä ennallaan. (Ed. Hemmilän välihuuto)
Mitään uudistusta ja kehitystä te ette
ole valmiita tässä energiapuun käytön
edistämisessä lisäämään.
Täällä todetaan, pitää paikkansa,
teidän vastalauseessanne, että Metsäntutkimuslaitoksen
asiantuntijalausunnon mukaan valtion tuen laajentaminen hallituksen esittämällä tavalla
koskemaan myös kasvatusmetsistä, metsätie-
ja ojalinjoilta sekä maisema-alueilta korjattua energiapuuta
ei paranna metsien metsänhoidollista tilaa. Totta kai ei.
Se pitää varmasti paikkansa. Mutta, ed. Hemmilä,
tässä on nyt kysymys kokonaisuudesta. Sekin energiapuu,
mitä sieltä ojalinjoilta ja metsätielinjoilta löytyy,
on myöskin energiapuuta. Sillekin pitäisi olla
hyödyntävää käyttöä.
Miksei sitä voida ottaa mukaan tässä aivan
samalla tavalla?
Mielestäni valiokunta on päätynyt
hyvään mietintöön tässä tilanteessa.
Eihän tämä ole täydellinen,
se on avoimesti sanottava, mutta tässä katsotaan
eteenpäin. Todella ihmetyttää, että kokoomus
on tehnyt vastalauseen, ja ennen kaikkea, että haluaa hylätä.
Tämä on kotimaista energiatuotantoa vastaan, ed.
Hemmilä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä ei nyt oikein
taida tietää, mistä tässä lakiuudistuksessa
on kysymys. (Ed. Vihriälä: Tiedän hyvin
tarkkaan!) Tässä on myöskin kysymys,
ed. Vihriälä, siitä, että tässä 30
prosentilla, siis 30 prosentilla, aiotaan leikata Etelä-Suomessa
erityisesti nuoren metsän korjuun yhteydessä kerättävää energiapuun korjuutukea.
Siis nuoren metsän hoidosta tässä on
nyt kysymys. Tämä nuorten metsien hoito on juuri
sitä toimintaa, mitä kestävän
metsätalouden rahoituslaissa alun perin, ja jo sitä edeltäneessä metsänparannuslaissa,
on tarkoitettu. Nuoren metsän hoitoon ei nytkään
riitä rahoja tarpeeksi.
Toinen syy, miksi haluamme tämän hylätä,
on juuri tämä väliaikaisuus, mutta siihen
liittyen, että osa tästä paketista, osa
tästä lakimuutoksen kokonaispaketista, jää kuitenkin
voimaan eli nämä leikkaukset, jotka tulevat jopa
30 prosenttia koskettamaan Etelä-Suomessa, ne jäävät
voimaan.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän vastauspuheenvuoron
johdosta pari asiaa. Ensinnäkin vastalauseessa on todettu
tämä 20 kiintokuutiometrin vähimmäiserän
vaatimus. Se on nyt jo olemassa. Ei siinä tapahdu mitään
muutosta, vaan se on voimassa olevassa asetuksessa tällä hetkellä voimassa
olevaa oikeutta.
Tähän kysymykseen puun korjaamisen olosuhteista,
niin nythän on olemassa selkeästi tutkittua tietoja
siitä, että puu kasvaa hitaammin tuolla pohjoisessa.
Tässä kaikkein keskeisin asia on se, miten suurta,
miten järeätä puuta sieltä korjataan,
koska se määrää ne kustannukset.
Väite siitä, että tässä 30
prosentilla leikataan tukia, on sillä tavalla virheellinen,
että valiokunnan mietinnössä sanotaan
selkeästi, että näiden tukien alentamisten
pitää perustua jatkossa asianmukaisiin laskelmiin.
Niitä ei ole vielä tehty, ne tullaan tekemään.
Sen jälkeen, ed. Hemmilä, voidaan vasta puhua
siitä, kuinka paljon leikataan. Ei mennä asioiden
edelle.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä myös rajaisin erilleen nuoren
metsän ja ensiharvennukset ja sellaiset työt.
Ne kohdistuvat nimenomaan metsän ja metsäraaka-aineen
hyvänä pitämiseen ja puuntuottamiseen
teollisuudelle. Tämä energiapuu ja risupakettihomma,
se on voimataloutta, ja se pitää katsoa erikseen,
jos tänne ei lisää rahaa tule, vaan tätä jaetaan.
Ei pidetä huolta metsistä, ne pusikoituvat, eikä saada
tukkipuuta jnp. Se on väärin. Suomessa pitää pitää huolta,
että metsäteollisuudella on raaka-ainetta ja se
voi täällä hyvin. Valitettavasti sillä risupaketilla
ei tämän maan energiaongelmia ratkaista edelleenkään,
teollisuuden ja metsäteollisuuden ongelmia. Minä luulen,
että jos olisi tehty jo 90-luvun alkupuolella energiaratkaisu,
mikä viime eduskuntakaudella tehtiin, niin monia investointipäätöksiä olisi
varmaan teollisuudenkin taholta tehty eri lailla kuin nyt. Tässä on
isoista asioista kyse, ja nyt meinataan niukkuutta jakaa. Pitää olla
(Puhemies: Aika!) erikseen energiapuu ja metsänhoidolliset työt.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Hemmilälle totean, että olen
aivan samaa mieltä, että nuoren metsän
hoitoon olevat määrärahat ovat riittämättömiä.
Niitä yritetään sekä lisäbudjetissa
että varsinaisessa budjetissa korottaa.
Sitten vielä tähän puun kasvuun:
Kuten täällä ed. Sirkka-Liisa Anttila
toi esille ja näkyy myöskin mietinnössä,
kyllä kaikki Metsäntutkimuslaitoksen tutkimukset
osoittavat selvästi, että puun kasvu on heikompaa
Pohjois-Suomessa kuin eteläisen Suomen alueella.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaalle ihan lyhyesti vaan, että te
ette äänestänyt näitä niin
sanottuja risupakettiponsia vastaan. Te pelasitte siinä yhteydessä puhevaltanne
tässä asiassa pois.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä nyt keskustellaan
kahdesta eri asiasta. Ed. Vihriälä ja, luulen, useat
keskustan edustajat myöskin valiokuntaryhmässä maa-
ja metsätalousvaliokunnassa eivät nyt oikein ymmärrä,
mitä lakeja tässä muutetaan ja millä tavalla
ne tulevat vaikuttamaan metsänhoitoon. (Ed. Pulliainen:
Ed. Hemmilä on pudonnut kelkasta pois!) Sen vuoksi, arvoisa
puhemies, otan pienen kappaleen Esityksen pääasiallinen
sisältö -kappaleesta, siis hallituksen esityksestä:
"Laissa määriteltäisiin alueet, joilta kerättävästä energiapuun
korjuusta maksettaisiin tukea. Tuen saaminen ei ehdotuksen mukaan
enää riippuisi siitä, onko energiapuu
korjattu laissa tarkoitetun nuoren metsän hoitotyön
yhteydessä."
Tästä on kysymys. Tämä on
suuri epäkohta, koska nuoren metsän hoitoonhan
pitäisi enemmän panostaa ja nyt ne nuoren metsän
hoitotyöt jäävät vähemmälle
nimenomaan kustannussyistä. Koska 30 prosenttia leikataan
nyt tukea, niin isännillä ja metsänomistajilla
(Puhemies koputtaa) ei ole enää sen jälkeen
mahdollisuuksia tehdä sitä.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on viitattu
tähän ydinvoimaratkaisuun ja tähän
risupakettiinkin. Muistan vaan elävästi, ed. Vihriälä,
kuinka te käyttäydyitte tässä asiassa.
Te äänestitte ydinvoimaa vastaan, mutta kerroitte
julkisesti sanomalehti Pohjalaisessa, että olette ydinvoiman
kannalla, mutta äänestätte sitä vastaan
sen takia, että sitä esittää Lipposen
kakkoshallitus. Tämä oli aikamoinen temppu teiltä.
Nyt te kerrotte täällä sitten, että tämä risupakettiin
sisältyvä ..., vaikka itse olette käyttäytynyt
ydinvoimaäänestyksessä tällä tavalla.
Kun me kävimme Etelä-Pohjanmaan metsäkeskuksen
kanssa keskusteluja joku aika sitten, 13 kansanedustajaa, ed. Vihriälä,
ei tätä asiaa luvattu näin viedä läpi
kuin se nyt on tuotu tänne kokoukseen, vaan aivan toisella
tavalla.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle sanon: Kaikki risuthan pitää kerätä ja
polttaa, mitä on mahdollista. Sehän on ihan järkevää toimintaa.
Mutta maailma ja teollisuuden toimintaedellytykset ovat muuttuneet
siitä, kun viimeinen energiaratkaisu tehtiin, on tullut
Kiina-ilmiötä ym. Ei niillä päätöksillä voida
toimia, joita on muutama vuosi sitten tehty. Viittaan tässä Karan
tekemiin tutkimuksiin ja esityksiin siitä, mitä pitäisi
tehdä. Minun mielestäni Suomesta pitäisi
tehdä mahdollisimman halvan energian maa ja mahdollisimman
korkeitten palkkojen maa. Tehdään nyt energiasta
teollisuudelle sellainen porkkana, että se jää tänne.
Me emme voi palkkoja laskea Kiinan tasolle, 83 senttiä tuntipalkka.
Minun mielestäni näin pitäisi menetellä.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Salo totesi täällä,
että tätä lakiesitystä olisi
käsitelty silloin, kun koolla oli Etelä-Pohjanmaan
kansanedustajat. Siellä oli nimenomaan metsänparannusvaroista
kokonaisuudessaan kysymys eikä ollut tästä lakiesityksestä kyse,
ed. Salo.
Antti Rantakangas /kesk:
Herra puhemies! Meillä Suomessa on ollut hyvin laaja
poliittinen yksimielisyys energiapuun käytön lisäämisestä ja
sitä silmälläpitäen on harmillista
kokoomuksen oppositiopolitiikka tämän tärkeän
kysymyksen osalta. Valiokunta on tehnyt poikkeuksellisen hyvän
ja perusteellisen mietinnön, jota voi tukea ja myös
niitä johtopäätöksiä,
lausumia, mitkä tähän liittyvät.
Energiapuun käytön lisääminenhän
on hyvin tärkeä asia työllisyys-, energia-,
alue- ja ilmastopolitiikan lähtökohdista, ja kaikki
ne toimet, joilla voidaan edistää energiapuun
käytön lisäystä, ovat kannatettavia.
On myös tärkeää, että lisää rahoitusta
ollaan järjestämässä tähän,
niin kuin budjettiesityksessä on olemassa, ja myös
eduskuntaan tulevassa lisäbudjetissa on määräraha
kehittymässä myönteisesti.
Pidän hyvinä näitä lausumia:
Voimaantulosäännöksen kytkeminen myöskin
jatkoon vuoden 2005 jälkeen on erittäin tärkeä asia,
jotta pitkäjänteisyyttä tähän
syntyy, ja myös tämän kokonaisuudistuksen
kiirehtiminen. Samoin täällä todetaan,
että suunnittelu- ja toteuttamisselvityksen aiheuttamat
kustannukset pitäisi tässä minimoida,
jotta sitä rahaa kohdentuisi merkittävällä tavalla
sinne alkupäähän ja väliportaaseen
jäisi minimimäärä. Tämä edellyttää myös
rahoitusjärjestelmän yksinkertaistamista. Mielestäni
valiokunnan mietinnön pohjalta on hyvin helppo tehdä myönteinen
ratkaisu tämän asian osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äskeisen kyselytunnin eräs
keskustelunaihe oli raakaöljyn hinta, joka on ollut voimakkaassa nousussa
viimeisen parin vuoden ajan. Sillähän on aivan
selvä syynsä. Se on se, että raakaöljyvarannot
maapallolla hupenevat kovaa vauhtia, Kiina on tullut — täällä on
niin monta kertaa Kiina mainittu — kuluttajamarkkinoille
erittäin voimakkaasti mukaan. Tällä hetkellä tuommoinen reaalihinta
raakaöljybarrelille on jossakin 55 US-dollarissa. Se ei
tule koskaan laskemaan alle 50 US-dollarin, päinvastoin,
se hinta tulee kohoamaan. Öljyntuotanto itse arvioi, että raakaöljykaudella
on ikää noin 41 vuotta tästä eteenpäin. Ydinvoimatuotannolla
on hiukan pidempi uraanivaroihin perustuva kausi, näin
on arvioitu. Niin todettiin myöskin silloin, kun 2002 tätä viidettä ydinvoimalaa
koskevaa periaatepäätösasiaa eduskunnassa
käsiteltiin. Se oli myöskin ydinvoimateollisuuden
itsensä paikalle värväämien asiantuntijoitten
mielipide.
Tämä merkitsee käytännössä sitä,
että ainut kestävä ratkaisu on uusiutuviin
energianlähteisiin perustuva järjestelmä.
Se koskee koko maapalloa, ei se ole yksistään
suomalainen asia. Tässä katsannossahan jo silloin,
kun 2002 näitä asioita käsiteltiin, mietittiin
uusiutuvien energianlähteitten vaihtoehtoja. Maa- ja metsätalousvaliokunnassa
kuultiin asiantuntijoita tästä asiasta vallan
runsaasti. Asiantuntijat totesivat, että Suomessa tämä potentiaali,
siis energiapuupotentiaali, sellaisena kuin me metsähakkeet
ja nämä käsitämme, on 10—12
miljoonaa kiintokuutiometriä ja että siitä 5
miljoonaa kiintokuutiometriä on niin sanotusti helpohkosti
käyttöön otettavaa potentiaalia. Siinä katsannossahan
silloin nämä bioenergiaponnet laadittiin ja hyväksyttiin
täällä yksimielisesti ja sillä tiellä nyt
ollaan.
On erittäin hyvä asia, että hallitus
on nyt tuonut tänne pykäliä, niin että Kemera-lakia
muutetaan näiltä osin. Tässä,
arvoisat kokoomuslaiset tai paikalla olevat pari kokoomuslaista,
se myönteinen, todella myönteinen asia on se,
että nämä laajennuspykälät
ovat nyt käsittelyssä, niin että meillä on
olemassa ne pykälät. Se on se ensimmäinen
suuri kynnys, ja sitten se seuraava kynnys on, että meillä on
budjetissa rahaa.
Arvoisat kokoomuslaiset, tässähän
on kysymys ylimenokaudesta. Sitä mukaa kuin uusiutumattomien
energianlähteitten yksikköhinnat nousevat, sitä myötä tämä tulee
niin kannattavaksi toimeliaisuudeksi, että ei siinä mitään
tukia tarvita. Sehän on se tulevaisuus. Kysymys on vain
ylimenokauden ajasta ja sillä siisti. Siinä katsannossa
minä en kerta kaikkiaan voi ymmärtää,
miksi ei niillä ehdoilla, jotka mietintöön
on muutoin yksimielisesti merkitty, voida näitä pykäliä hyväksyä.
Vielä erikoisen merkittävää tässä on
se, että kun valiokunnassa tätä asiaa
käsiteltiin, niin ed. Hemmilä, joka oli kokoomuksen
puhemiehenä, ei hylkäämisesityksen yhteydessä tuonut
esille sitä, mikä sitten oli tässä hänen
vastalauseessaan, jonka sitten nikotellen näyttivät
muut kokoomuslaiset allekirjoittavan; hän ei tuonut näitä asioita
esille. Tässä jo loukattiin eduskunnan pyhiä pelisääntöjä siitä,
että ehdottomasti toisessa käsittelyssä pitää tuoda
esille ne argumentit, joilla päätyy tähän
ratkaisuun.
Tämä on epäreilua, mutta ei tämä haittaa
meitä muita edistyksellisiä millään
tavalla. Sen kuin sekoilette vaan, niin paljon kuin jaksatte. Helpompi
teitä on rusikoida täällä isossa
salissa, ja sen ilmentymänähän ed. Hemmiläkin
poistui paikalta, kun näki, että minä pompin
korokkeelle, kun hän tiesi, että turpiin tuloo
ja rankasti. Tästä on nyt kysymys tässä asiassa.
(Ed. Salo: Herran pelko on viisauden alku!) — No, näinhän
tietysti. Se koskee, ja ed. Salo, ystäväni, ei
tietysti reagoi tällä tavalla, koska hän
kestää ystävyytemme nimessä sen,
että olemme hiukan eri mieltä jostakin asiasta.
Mutta ed. Hemmilän kohdalla näytti olevan vähän
toisella viissin nämä virret tällä kertaa. — Toisin
sanoen tässä olemme nyt siinä tilanteessa,
että olemme astumassa sille ainoalle tielle, jolla voidaan
kestävään tulevaisuuteen siirtyä.
Todettakoon tässä yhteydessä, että siitä,
kun käsiteltiin 2002 keväällä näitä asioita
valiokunnassa, on tapahtunut yksi vallankumouksellinen muutos. Silloin
valiokunnassa erään kokoomuslaisen silloisen kansanedustajan
toimesta pilkattiin sitä, kun esitettiin, että ruokohelpi-nimistä energiakasvia
ryhdyttäisiin käyttämään.
Täällä paikalla olevat silloiset valiokunnan
jäsenet muistavat sen hyvin, semmoista hörönaurua
jnp. kuului vaikka kuinka paljon valiokunnan istuntohuoneesta. Sen
jälkeen tämä samainen kansanedustaja,
joka ei tällä hetkellä satu olemaan eduskunnan
jäsen, (Ed. Salo: Hän putosi!) on järjestänyt
ruokohelpiseminaareja jnp. ja joutunut toteamaan, että pari—kolmesataa
hehtaaria viikossa on tehty ruokohelven tuotantosopimuksia chp-tuotantoa
silmälläpitäen jnp.
Täällä ed. Kangas on viitannut siihen,
että aika muuttuu. Ed. Kangas, aika muuttuu todella sellaiseen
suuntaan, että te ette pysy mukana tässä pelissä ollenkaan.
Tehän olette täysin kestämättömän
tulevaisuuden kannattaja, mutta teillä on vilpitön
mieli, niin että te uskotte sellaiseen, mikä on
mahdotonta. Sehän osoittaa suurta henkistä lahjakkuutta.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Tämä kokoomuksen
edustaja, joka ei ymmärtänyt ruokohelven merkitystä,
putosi vaaleissa. Hän ei ole täällä enää.
Mutta olen pannut merkille, että täällä eduskunnassa
voi puhua myöskin aika paljon höppänöitä ja
säilyttää silti paikkansa. Tasan eivät
mene aina onnen lahjat!
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ruokohelpiä voi kyllä kasvattaa,
eihän siinä mitään. Jos sitä verovaroilla paljon
tuetaan ja rahaa pussissa riittää, niin mikäs
siinä, pyöritetään voimalaitoksia
sillä ja näitä tehtaita, mutta vähän
epäilen edelleenkin, että se ei ole kilpailukykyinen
raaka-aine teollisuuden sähkön ja energian tuottamiseen.
Valitettavasti se näin on. Niin näkyy olevan metsäteollisuuden
ja monen asiantuntijan kanta, että kiireesti pitäisi
kuudes ydinvoimala rakentaa, jos meinataan tässä kilpailussa
pärjätä. Näin se näkyy olevan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaalle vielä yhden ainoan
kerran tässä: Vain uusiutuvilla energianlähteillä on
pitkällä aikavälillä tulevaisuus. Sen
sanoo jo se "uusiutuva", koska ne uusiutumattomat loppuvat, kerta
kaikkiaan yksinkertaisesti käytössä loppuvat
ja sillä sipuli. Kysymyshän on vain suhteellisesta
edullisuudesta, joka muuttuu, kun nyt välttämättömänä pidetyn
energiamuodon varannot hupenevat. Silloinhan se yksikköhinta
nousee. Esimerkiksi ruokohelpi on sellainen, jossa yhdellä ainoalla
kylvöllä saadaan 15 vuotta satoa. Pannaan vaan
vähän typpilannoitetta sinne ja sillä sipuli.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en sitä halveksi enkä ivallisesti
puhu ruokohelpistä ja kaikista muista, energiapajusta ja
niin edelleen. Tuulivoimakin on ihan hyvä ja siitä saa
Suomessa jo useampi sata metallimiestä leipänsä.
Mutta niin kuin olen täällä aikaisemminkin
todennut, Metson sen alan johtaja, joka siitä vastaa, kertoo,
että he haluavat ydinvoimaa, että pystyvät
pyörittämään koneita ja pystyvät
tekemään tuulivoimaloita maailmalle kilpailukykyiseen
hintaan. Tästä on myös kyse, halutaanko
täällä kasvatella ruokohelpiä ja
pudotetaan 83 senttiin tuntipalkka ja sitten elellään täällä niemellä.
Varmasti näin on pitkällä aikavälillä,
kuten ed. Pulliainen sanoi, että tämä on
tämmöinen kestävä kehitys, mutta
siinä varmaan menee kymmeniä vuosia, jona aikana
nämä työpaikat täällä on
säilytettävä, ja kymmeniä vuosia tätä ylimenokautta
on. On myös sitä ajateltava, että tässä on
leivästä kyse.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
on päänavaus bioenergian käytön
lisäämiseksi. Bioenergian käyttö vaatii
kumminkin pitkäjänteistä edistämistä,
ja kuten valiokuntakuulemisessa kävi selväksi,
tukijärjestelmää ei voi muuttaa puoleksi
vuodeksi tai vuodeksi. Siksi valiokunta mietinnössään
edellyttää, että lainmuutosta ei panna
voimaan, ellei tietoa jatkorahoituksesta ole.
Kokoomuksen vastalauseessa esitettiin, että kauppa-
ja teollisuusministeriö ja ympäristöministeriö alkaisivat
valmistella bioenergian tukea. Tämä esitys liittyy
bioenergian tukemisen rahoituksesta käytyyn pompotteluun
ja on sillä tavalla ymmärrettävä,
että toki bioenergian käyttö on osaltaan
energiapolitiikkaa ja ympäristöpolitiikkaa, mutta
itse näen kuitenkin, että jatkossakin on järkevää,
että maa- ja metsätalousministeriö hallinnoi
energiapuun korjuun tukea, mutta energia- ja ympäristöpolitiikan
toteuttaminen ei saa syödä kestävän
metsätalouden edistämiseen tarkoitettua rahoitusta.
Kauppa- ja teollisuusministeriön toimialaa taas on puuta
käyttävän lämpö- ja
sähkötuotannon edistäminen.
Hallituksen esitykseen sisältyvä korjuutuen porrastus
on perusteltua. Kuten täällä on jo useaan
otteeseen todettu, puuston pituus ja tilavuus alenee pohjoiseen
päin mentäessä ja sen takia myös
energiapuun korjuu kallistuu. Valiokunta on mietinnössään
edellyttänyt, että kun korjuutuen porrastusta
ja korjuutuen tasoa asetuksessa määritellään,
se ei saa heikentää korjuun kannattavuutta. Toisaalta
tuesta ei saa myöskään tulla ylikompensaatiota.
Uskon, että maa- ja metsätalousministeriö asetusta
laatiessaan ottaa valiokunnan näkemyksen tarkasti huomioon.
Pitkällä tähtäimellä bioenergian
tuen tarve on todennäköisesti aleneva, koska käytön
lisääntyessä ja uusiutumattomien energialähteiden
huvetessa sen kilpailuasetelma paranee. Siksi on tärkeää antaa
jo tässä vaiheessa, kun ala on vielä voimakkaassa
kasvussa, selvä merkki ja signaali siitä, että alaa
ei voi rakentaa pelkästään säilyvän tuen
varaan, vaan on otettava huomioon jo tässä vaiheessa,
että tuki pitkällä tähtäimellä alenee.
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan,
kestävän metsätalouden rahoituksessa
sekä bioenergian korjuussa on jatkossakin monia kehittämistarpeita.
Nyt käsitteillä oleva esitys on hyvä päänavaus
uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisi tietysti ollut paikallaan, että ed.
Hemmilä olisi ollut täällä salissa
nyt kuuntelemassa, kun hän arvosteli keskustan valiokunnan
jäseniä, (Ed. Salo: Hän on toisessa kokouksessa!)
että ei oikein ole ymmärretty tätä lain
sisältöä. Eli olisi ollut hyvä,
että hän olisi nyt sitten kuuntelemassa. (Ed. Salo:
Minä vien viestin!) Tässä on vähän
vaikea vastailla, vähän turhaa, koska hän
ei ole täällä paikalla. Oliko sitten
näin, että asia on niin lämmin hänelle,
että hän ei sen takia halunnut jäädä tänne
kuuntelemaan? Mutta eihän se mitään,
kun energia-asiaa käsitellään, vaikka
lämminkin tulee.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tämä esitys lähtee
siitä, että kun tällä hetkellä on
kolme tukimuotoa, jotka koskevat tätä nuoren metsän
kunnostusta, eli nuoren metsän hoitotuki, energiapuun korjuutuki
ja energiapuun haketuksen tuki, niin nyt sitten tähän
tulee tämän uudistuksen tai esityksen myötä neljäs
tukilohko elikkä tämän haketuksen tuki.
Tätä myös laajennetaan, niin kuin täällä esille
on tullut, nimenomaan ei yksistään nuoren metsän
kunnostukseen, vaan tulee lisänä muun muassa ojalinjat
ja tielinjat ja tällaiset maisemanhoidolliset toimenpiteet
jne., eli selkeästi laajennetaan nyt energiapuun ja hakkeen osalta
tätä mahdollisuutta käyttää tätä tukea.
On tietysti myönnettävä se, että kyllähän
aika köykäinen tämä lähtö tälle
asialle on. Kun ydinenergiapäätöksen
osalta tehtiin nämä ponnet ja nyt sitten tulee
vuoden mittainen laki ja 2 miljoonaa euroa rahaa, niin eihän
hyvin vahva tämä liikkeellelähtö tämän
asian suhteen ole. Täällä perusteluissa
todetaankin, että valtion vuoden 2005 talousarvioesityksessä on
otettu huomioon tuen piirin laajentamisesta aiheutuvat määrärahan
lisätarpeet. Laajennettuun energiapuun korjuuseen ja haketukseen
osoitettaisiin erillinen määräraha, 2
miljoonaa euroa. Esityksessä säännöksiä on
ehdotettu määräaikaisiksi sen vuoksi, että maa-
ja metsätalousministeriön nykyisten määrärahakehysten
puitteissa ei olisi vuoden 2005 jälkeen mahdollista rahoittaa
lakiehdotuksesta aiheutuvaa valtion tuen lisätarvetta,
ellei valtion muuta tukea metsänhoito- ja metsänparannustoimiin
vähennetä. Tätähän
me valiokunnassa emme missään tapauksessa voineet
hyväksyä emmekä voi hyväksyä,
että nyt tähän laajennettuun osioon rahaa
käytettäisiin tästä jo nykyisin
voimassa olevasta nuoren metsän kunnostustuesta, vaan sen
tulee edelleenkin olla tässä nuoren metsän
kunnostuksessa ja siihen tulee saada lisää rahaa.
Mutta sitten erikseen tämä 2 miljoonaa, mikä nyt
tässä on, liittyy tähän uuteen,
laajennettuun osioon eli energiapuun haketukseen.
Ongelmahan tässä tietysti on se, että hallitusohjelmassa
ja silloin, kun budjettikehyksiä tehtiin ja ne hyväksyttiin,
ei ollut osoitettu riittävästi kehysvaraa tälle
asialle. Tämä on minusta hallituksen suunnalta
huonosti hoidettu, eli eduskunnan tahto oli silloin ydinenergiapäätöksien
ja ponsien osalta kyllä toinen, ja minusta siinä mielessä hallitus
ei ole vastannut kyllä riittävän hyvin
tähän eduskunnan tahtoon.
Sitten täällä on tuotu esille tämä tuen
jakaminen eli tuen alentaminen. Tässähän
tietysti tapahtui tavallaan näin, että kun tukea
nyt alennetaan, jaksotetaan, Etelä-Suomessa se on alempi
ja nousee pohjoista kohti, niin kuten ed. Hemmilä toi aivan
oikein esille ja asiantuntijakuulemisessakin kävi esille,
saattaa olla, että tämä tuki ei ole riittävä nyt
sitten Etelä-Suomessa ja saattaa hankaloittaa tätä energiapuun
korjuuta. Mutta me kuitenkin tässä mietinnössä toteamme,
että esityksessä energiapuun korjuutukea esitetään
alennettavaksi Etelä-Suomessa. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, ettei tuen tasoa lasketa siten, että korjuu
jää osassa kohteita kokonaan tekemättä heikon
kannattavuuden takia. Kun toisaalta tukitaso ei myöskään
saa johtaa ylikompensaatioihin, valiokunta pitää tärkeänä,
että lopulliset säännökset korjuutuen
tasosta ja porrastuksesta perustuvat asianmukaisiin laskelmiin.
Eli lähdettiin siitä, että tähän
asiaan tulee vielä palata ja arvioida, mikä on
oikea taso niin, että myös energiapuun korjuu
ja haketus on kannattavaa sitten kaikissa osissa maata, eli tämä tulee
minusta hyvin tässä mietinnössä esille.
Sittenhän meillä niin valiokuntakeskustelussa kuin
mietinnössäkin on tullut esille se, että valiokunta
pitää tärkeänä, että korjuu-
ja kuljetusteknologiaa kehittämällä tuen
käyttöä voidaan vähentää pitkällä aikavälillä ja
että siitä voidaan tulevaisuudessa jopa luopua
kokonaan. Tämänhän tulee tietysti olla
tavoitteena, että meillä määrällisesti
tämä kasvaa, teknologia lisääntyy,
voidaan tehokkaammin ja tehokkaammin energiapuuta korjata ja päästä sitten
tulevaisuudessa siihen, että enää tällaista
tukea ei tarvittaisikaan. Tietysti tähän vaikuttaa
myös energian hinnannousu, ja kilpailukyky kasvaa bioenergian
osalta, elikkä tämä on minusta erittäin
tärkeää huomioida.
Sitten ensinnäkin näistä ponsista
tai lausumista, mitä tähän mietintöön
tuli, voidaan tässä todeta se, että kyllähän
me katsoimme, kun tämä lakiesitys tuli valiokuntaan,
onko tässä mitään järkeä.
Vuoden mittainen, riittääkö rahaa, voidaan käyttää vain
osan vuotta, mutta sitten lähdettiin, niin kuin ed. Pulliainenkin
toi esille, siitä, että tälle pitää saada
järkevä jatko, ja myös luotiin nämä lausumat,
jotka edellyttävät sitten sitä, että tämä laki
otetaan käyttöön vain siinä tilanteessa, että hallitukselta
tulee jatkoesitys ja myös sen rahoitus varmistetaan.
Sitten haluttiin vielä tänne mietintöön
minusta hyvin tärkeä osio kirjata elikkä se,
että mikäli nyt käsiteltävänä olevia
säädöksiä ei edellä todetun
mukaisesti kuitenkaan voida saattaa voimaan, valiokunta pitää tärkeänä,
että lainmuutoksesta aiheutuviin menoihin osoitettu määräraha
voidaan käyttää nyt voimassa olevan kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain mukaisten valtion
tukien maksamiseen, elikkä se raha käytetään
sitten näihin kolmeen osioon, mitkä nyt ovat käytettävissä nuoren
metsän kunnostuksen osalta.
Arvoisa puhemies! Ihan tähän lopuksi: Huomasin
tuossa, kun ed. Vihriälä ja ed. Tiilikainen pitivät
puheen täällä, ja tässä on
tärkeää myös, kun puhutaan energiasta,
energian säästämisestä puhua,
ja kun nämäkin kaksi edustajaa ovat aina tuoneet
esille tämän energiansäästön
merkityksen, että kun he lähtivät pois
täältä, niin eivät he muistaneet
sammuttaa tätä valoa. — Ja tämä tietysti
sammuu, noin.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Kestävän metsätalouden
rahoituslaki sisältää tällä hetkellä noin
70 erilaista rahoitettavaa toimenpidettä. Sen jälkeen
kun laki kestävän metsätalouden rahoituksesta
tuli voimaan 1.1.97, sitä on muutettu kaikkiaan kymmenen
kertaa ennen nyt käsiteltävänä olevaa
muutosesitystä. Kestävän metsätalouden
rahoituslainsäädännöstä on
muodostunut sisällöltään monimutkainen
säädöstö, jota on vaikea hallita.
Kestävän metsätalouden rahoituslain
uudistamisen tulee tähdätä lain yksinkertaistamiseen
ja selkeyttämiseen. Ensisijaisesti yhteiskunnan tuki tulisi
suunnata niihin puuntuotantoa edistäviin työlajeihin,
jotka eivät yksityistaloudellisesti ole houkuttelevia mutta
ovat kansantaloudellisesti hyvin perusteltuja. Viidennen ydinvoimalan
rakennuspäätökseen vuonna 2002 eduskunta
liitti lausuman energiapuun käytön edistämisestä. Lausuman
konkretisoitumista käytännössä on odotettu
ydinvoimapäätöksestä lähtien.
Hallituksen käsiteltävänä oleva
esitys sopii ydinvoimapäätökseen liittyvään
lausumaan energiapuun käytön lisäämisestä.
Selväksi on kuitenkin käynyt, että nykyisten
määrärahakehysten puitteissa eduskunnan
lausumaa energiapuun käytön edistämisestä ei
voida riittävässä laajuudessa hoitaa kestävän
metsätalouden rahoituslain puitteissa.
Energiapuun käyttöön liittyvä rahoitus
kuuluisi ensisijaisesti kauppa- ja teollisuusministeriön toimialaan.
Esitänkin, että kauppa- ja teollisuusministeriössä käynnistettäisiin
pikaisesti energiapuun käytön tukipaketin valmistelu
siten, että se toteuttaa eduskunnan energiapuun käyttöä koskevan
lausuman vuodelta 2002. Valmistelu tulisi toteuttaa siten, että energiapuun
käytön edistämiseen tarkoitettu rahoitus
voidaan sisällyttää vuoden 2006 valtion
talousarvioesitykseen.
Herra puhemies! Olen tehnyt talousarvioaloitteen määrärahan
lisäämisestä mainittuun kohtaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys alun perin, kun se tuli, oli sillä tavalla hätiköity,
niin kuin tässä on puheenvuoroissa todettu. Tässä on
monta epäkohtaa ja ongelmatiikkaa olemassa, muun muassa
se, jotta tämä lakihan itse asiassa käytännössä olisi ollut
toiminnassa vain noin puoli vuotta, koska kaikki EU:sta saatavat
luvat, jos niitä tulee, tulevat todennäköisesti
vasta kesällä ja sitten aktiiviaikaa olisi ollut
loppuvuosi, jostakin heinäkuusta tuonne loppuvuoteen.
Mutta niin kuin tässä edellä ovat
monet puhujat todenneet, valiokunta teki monia hyviä parannuksia
tähän ja nyt tämä esitys on
siedettävä. Se ottaa huomioon sen, että vaikka
EU ei lupaa myöntäisikään tukien
laajentamiseen vähän isompien metsänkehitysluokkien
osalta, niin siitä huolimatta rahat tullaan käyttämään
nuoren metsän kunnostukseen, että ne eivät
palaudu johonkin muualle, vaan ne tullaan käyttämään
metsän hyväksi. Sen takia tämä siltä osin
on hyvä asia.
Itse tätä kokonaisuutta minusta pitäisi
tulevaisuudessa katsoa sillä tavalla, jotta tehtäisiin
pitempijänteistä politiikkaa, pitempijänteisiä suunnitelmia,
ja tätähän valiokunta tässä edellyttää myös
ponnessaan. Nimittäin tämän tyyppinen esityshän,
mikä tässä alun perin oli käsittelyssä, tarkoittaa
sitä, että eri tahot, jotka joutuvat tekemään
investointeja, eivät tiedä yhtään,
mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Jos on vuoden voimassa oleva
laki, ei metsäkoneiden hankkijoiden tai uusien laitteiden
kehittäjien kannalta siinä ole mitään
pitkäjänteisyyttä. Sen takia tulevaisuudessa, kun
tätä metsäpolitiikkaa tai energiapolitiikkaa linjataan,
minusta tässä pitäisi tehdä niin,
että tehdään pysyviä ratkaisuja,
jotta tiedetään, mitä tukia on käytettävissä,
mitä aiotaan pitkässä pelissä tehdä tässä.
Tulevaisuutta kun miettii, niin siinä voi käydä juuri
niin kuin täällä on todettu, ja uskon,
että tuleekin käymään, että koska
fossiilisten polttoaineiden hinta tulee nousemaan, niin puuenergian, oman
bioenergian arvo tulee nousemaan jollakin aikavälillä.
Se voi viedä useamman vuoden, kymmeniä vuosia,
mutta me emme tarvitse tukea näihin energiamuotoihin yhtään,
koska sinä aikana tekniikkaa kehitetään,
se kehittyy ja tulee tehokkaita korjuumenetelmiä. Siinä mielessä saadaan
kilpailukykyisesti tuotettua uusiutuvaa energiaa, mikä aikaisemmin
on todettu ja joka on välttämätöntä.
Siinä mielessä me suomalaiset olemme kyllä onnellisessa
asemassa, kun asumme semmoisella leveysvyöhykkeellä ja
ilmasto-olosuhteissa, joissa puu kasvaa ja aavikoitumista ei ole
tapahtunut. Sateita ainakin tällä hetkellä on riittänyt
vielä. Sen takia tähän meidän
kannattaa satsata.
Ed. Kauppila edellä totesi, jotta energiapuutukisysteemit,
haketustuet, pitäisi siirtää pois koko maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonalalta. Minä olen
samaa mieltä. Jotenkin nimittäin tuntuisi, että ne
eivät kuulukaan sinne. Pantaisiin nämä energiatuet
sille puolelle, ja maa- ja metsätalousministeriöön
jäisivät nuoreen metsään ja metsään
liittyvät kysymykset, jotta me turvaamme puun saannin tulevaisuudessakin,
koska sinällään nämä haketushommat
eivät kuulukaan tänne. Sen takia odotan, että jos
ministeri on paikalla, että tähän löytyisi
linjausratkaisu. Silloin ei tulisi tätäkään
kädenvääntöä siitä,
meneekö nuoren metsän kunnostus- ja tulevaisuusajattelusta osa
johonkin toiseen luukkuun, niin kuin tässä tapauksessa
on käyty keskustelua, että käykö tässä sillä tavalla,
että osa menee väärään
tarkoitukseen, että se ei tulekaan tulevaisuuden turvaamiseen
tuolla metsissä.
Oikeastaan näillä eväillä hyväksyn
tämän ja olen sitä mieltä, että tässä valiokunta
teki kuitenkin hyvää työtä sillä tavalla,
että tämä on siedettävä ja
hallittava. Meillä kun kuitenkin on kohtuullisen hyvä ministeri,
joka vahtii kesän aikana, kun me olemme lomalla, mitä tässä tulee
tapahtumaan, että isoja porrastuksia ei tähän
tule, mitä alun perin on ajateltu.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme käsittelemässä varsin
tärkeätä asiaa, onhan kysymys
maan tulevaisuudesta, maan energiahuollon tulevaisuudesta myöskin, maan
metsätalouden ja metsätalouden kilpailukyvyn,
lähinnä hakkuumahdollisuuksien, turvaamisesta
eräänlaisella porkkanarahoituksella, porkkanalailla.
Valitettavasti parhaat asiantuntijat poistuivat täältä,
kun äsken käytiin keskustelua siitä,
paljonko ruokohelpeä pitää viljellä ja
kuinka se voi olla mahdollista tähän soveltaa.
Tänään tuolla sähkömarkkinalain
käsittelyn yhteydessä asiantuntija kertoi, että yhden
hehtaarin ruokohelpiviljelyksen tuotolla, kun se jalostetaan bioenergiaksi
biokaasureaktorin kautta, voidaan ajaa autolla 45 000 kilometriä.
Silloin voisi ajatella, että kovin monta hehtaaria ei tarvitse
olla tätä helpeä kasvamassa, kun useamman
auton voi vuosittain pitää liikenteessä.
Mielestäni tämä voisi olla parasta kotimaista
energiahuoltoa, mitä yleensäkään
voi olla tai tulla.
Se, mikä käydyssä keskustelussa on
syntynyt — valitettavasti ed. Hemmilä ei ole paikalla kaikkine
hylkäysesityksineen — on kysymys, onko tämä oikein
vaiko väärin. Mielestäni ed. Hemmilä on
siinä oikeassa tässä kokoomuksen vastalauseessa,
että tässä olisi tarvittu pidempää ja
pidempiaikaista säädöspohjaa ja pidempiaikaiset
kehykset, että tämä asia olisi voinut
toteutua. Mutta vaikka ymmärränkin tämän
perusteen, niin en sitä ymmärrä, että tämä hyvä esitys,
vaikka vaatimatonkin, ehdotetaan tässä hylättäväksi. Mutta
ymmärrän varsin hyvin kokoomuksen valiokuntaryhmän
vastalauseen, että sikäli kuin itse muistan, opposition
tehtävä on aina esittää vastalause
ja vesittää muitten ajatukset, ja tässä ed. Hemmilä on
joukkoineen onnistunut erinomaisen hyvin.
Ed. Esa Lahtelakin kehui tätä valiokunnan työtä,
ja sen ymmärrän erinomaisen hyvin, koska hän
on itse myötävaikuttanut siihen merkittävästi,
että on syntynyt näin hyvä työ.
Valiokunnan kannanotoissa kuitenkin lukee: "Valiokunta pitää tärkeänä,
että korjuu- ja kuljetusteknologiaa kehittämällä tuen
käyttöä voidaan vähentää pitkällä aikavälillä ja
että siitä voidaan tulevaisuudessa jopa luopua
kokonaan." Näinhän tietysti on olemassa, mutta
kun ymmärrän, että parhaat asiantuntijat
ovat olleet siellä mukana, niin kyllä tässä saattaa
tulla valtiovarainministeriön suuntaan semmoinen signaali,
että ei tätä tukea kohta tarvitakaan
ja tässä pärjätään
ja tullaan toimeen. Tämä on ehkä varomaton
lause täällä matkassa, mutta totuudenmukainenhan
tämä tietysti on olemassa.
Kun ajatellaan kestävää metsätaloutta
ja sen mahdollisuutta, niin siihen valitettavasti — tämä ei
liity tähän mutta tätä lähellä oleviin
lakeihin ja ohjeisiin — liittyy se, että muun
muassa nuoren metsän tuen saannin ehtona on ollut se, että kaikki
metsänhoitotoimenpiteet periaatteessa, ainakin merkittävältä osin,
on pitänyt laiminlyödä, että on
sitä onnistunut saamaan ja löytämään,
ja vasta sen jälkeen tämä on toteutunut
ja käynyt. Tämä on täysin nurinkurinen
järjestelmä. En ymmärrä, että missään
kaikella järjellä voisi näin olla. Sen
tiedän, että niin pitää ollakin,
että jos hoitotoimenpiteet on laiminlyöty tai
ne ovat epäonnistuneet, niin tämä asia
tietenkin pitää korjata silloin, kun se on mahdollista,
mutta siinä samalla on suljettu sellaiset tunnolliset metsänhoitotöiden
suorittajat, metsänomistajat, puuntuottajat, pois, jotka
ovat työnsä kunnialla hoitaneet ja tehneet, ja
kyllä hekin jotain porkkanaa tässä tarvitsisivat.
Herra puhemies! Yksi tärkeä ja oleellinen
asia on se, että valitettavasti neuvonta ja ohjaus on nyt ohjautunut
siihen suuntaan, että on lähdetty vähän
siitä liikkeelle, että jos ei saada näitä tukia, niin
kaikki toimenpiteet jätetään tekemättä ja kohdistetaan
tämä elämä, korjuu-, raivaus-
ja kunnostustoimenpiteet, metsään vain silloin,
kun siihen löytyy tukea. Kyllä siinä pitäisi,
niin kuin ennenkin olen sanonut, lähtökohtana
olla se, että kaikki tehdään, mikä ajallansa
kuuluu tehdä, ja jos siihen saadaan jotakin lisää,
se lisä otetaan sinne matkaan, mutta ei niin, että se
olisi kynnyskysymys, että jollei lisää ole,
ei tehdä mitään. Tämä on
minusta semmoista taloudenpitoa, että sitä ei
pitäisi kuitenkaan tässä suomalaisessa
kilpailuyhteiskunnassa olla, missä elämä niin
puun kasvatuksessa kuin -tuotossakin perustuu ahkeruuteen ja tunnollisuuteen.
Tuki, mitä tässä annetaan lisää,
on äärettömän pieni, mutta se
on kuitenkin sillä lailla tarpeellinen, että ehkä tämä neuvontaväki
saa tästä sen virikkeen, että voidaan
perustella, että asiat tulevat tehtyä ja hoidettua.
Herra puhemies! Sellainen ulottuvuus, mitä tässä nyt
ei ihan suoraan niin laajasti ole käsitelty eikä sanottu,
on se, että kyllähän tulevaisuudessa
tähän liittyenkin pitäisi löytää sellaiset
tavat ja sellaiset tukimuodot, missä kehitetään
sellaisia korjuumenetelmiä, että tämä energiapuu saadaan
korjattua vähän kaikesta metsästä,
niin sieltä nuoresta metsästä harvennusvaiheessa,
ensiharvennusmetsästä, kuin myöskin sen
jälkeen, kun puu on järeytynyt ja sillä olisi
muutakin teollista käyttöä jo olemassa.
Sellaisella menettelytavalla löydettäisiin tavat
ja keinot, millä voitaisiin tuottaa energiaa, jolloin puulle
tulisi kilpailukykyä myöskin tässä energiantuotannossa
ja se olisi haluttu raaka-aine muuallakin kuin mekaanisen taikka
kemiallisen teollisuuden parissa. Silloin tämä puuhuolto,
puun tuotto ja puun tuotanto Suomessa olisi oikeilla jäljillä ja
meidän energiataloutemme olisi vahvempi kestämään
myöskin sähkön hinnan nousua taikka öljyn
hinnan nousua taikka öljyn saatavuuden rajoittumista joskus
tulevina vuosikymmeninä.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. S. Lahtela esitti kritiikkiä mietintöön
siltä osin, että kun tässä tuodaan
esille, että tuesta voitaisiin tulevaisuudessa jopa luopua
vaikka kokonaan, niin se olisi valtiovarainministeriöön
vähän sellainen huono signaali. Me kuitenkin asiantuntijakuulemisen
yhteydessä saimme kyllä sellaisen kuvan tästä,
että tukiseurantaa pystytään hyvin tarkasti
arvioimaan. Kun ajatellaan teknologian kehitystä, niin
kyllä tällainen tuki, jos se on ylikompensoiva,
rajoittaa tietyllä tavalla tekniikan kehittämistä,
kun ei siihen ole todellista tarvetta olemassa. Tätä me
halusimme mietinnössä korostaa, että tekniikan
kehittäminen on kaiken a ja o energiapuukorjuussa ja nytkin
päätehakkuualueilta energiapuu, joka otetaan valtaosaltaan
päätehakkuualueilta, on jo itsestään
sinällään kannattavaa toimintaa eikä sitä tukea
tarvitse.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lämsä on varsin
oikeassa tässä asiassa, mutta yksi semmoinen näkökohta,
joka myöskin on olemassa, on se, että sille puulle,
mikä korjataan päätehakkuualueelta tai
jostain muualta, ei muodostu mitään kantohintaa
tämmöistä muodollista hintaa lukuun ottamatta
ja kyllähän pitäisi myöskin
puuntuottajan tiliin ja taskuun tulla joku tulo silloin, kun sitä puuta
kerran hyötykäytetään ja hyödyksi
käytetään korjaten. Siis kantohintaakin
sille pitäisi löytää. Sitä voitaisiin
sitten miettiä, olisiko se oksa- taikka latvushinta, mutta
samaa asiaa tarkoittaen.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan lämpimästi kiittää kollegoja
täällä käydystä keskustelusta.
Vielä vetoaisin kokoomuksen eduskuntaryhmään:
Itselläni nimittäin on nyt sellainen kuva, että kokoomuksen
eduskuntaryhmää on saatettu osittain vähän
vaikka johtaa harhaankin siitä yksinkertaisesta syystä,
että valiokunnan mietinnössä on todettu,
aivan niin kuin kokoomuksenkin vastalauseessa, tämä määräaikaisuus,
mutta siihen on löydetty ratkaisu kytkemällä tämän
lain voimaantulo siihen, että sitä ei voi laittaa
voimaan muuta kuin siinä tilanteessa, että jatkorahoituksesta
on olemassa jo päätös ja tieto, ja se tapahtuu
kehysten yhteydessä, ja kun tämä menee
Brysseliin vahvistettavaksi, niin siinä kuluu vähintään
noin puoli vuotta.
Toisekseen kysymys siitä, mitkä ovat sitten
ne oikeat tukitasot, kuinka paljon esimerkiksi Etelä-Suomessa
tuen taso laskee, on sillä tavalla turhaa pelkoa tässä vaiheessa,
kun kerran valiokunnan mietintö lähtee siitä,
että ne perustuvat asianmukaisiin laskelmiin, joissa otetaan
huomioon sekä kannattavuus, mutta myöskin se,
että ei synny ylikompensaatiota. Tässä mielessä minä todella toivon,
että kokoomuksen eduskuntaryhmän jäsenet
vielä miettivät, mitä ovat tekemässä.
Minusta tämä on tietynlaista hätävarjelun
liioittelua. Olisi ollut kyllä erittäin hieno
asia, että kokoomuksen ryhmä olisi ollut tässä mukana,
varsinkin, kun tämä liittyy siihen 2002 keväällä tehtyyn
ydinvoimaratkaisuun ja siinä olevaan ponteen. Nyt on avattu
ja voidaan tätä kautta avata pää nimenomaan
energiapuun tukeen ja haketustukeen, juuri niihin, joita silloin
edellytettiin, kun ydinvoimapäätös tehtiin.
Jatkossa tietysti toivotaan, että tähän
saadaan kestävä rahoituspohja. Siihen kyllä eduskuntaa
velvoittavat 2002 keväällä tehdyt ponnet
ja tämä on mitä suurimmassa määrin
myöskin eduskunnan vastuulla.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää eduskuntaa
ja valiokuntaa asiallisesta ja hyvästä esityksen
käsittelystä. Haluan muutamalla sanalla kommentoida
käytyä keskustelua ja tässä yhteydessä esille
tulleita näkökohtia.
Maa- ja metsätalousministeriön päävastuu
liittyy metsän kasvatuksen pitkäjännitteiseen
turvaamiseen. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan
rahojen käyttökohteen tulee olla metsien kasvun
turvaaminen pitkäjännitteisellä tavalla. Tässä yhteydessä varmasti
jatkossa joudutaan vielä arvioimaan sitä, missä kohdassa
metsän kiertoa tämän tuen vaikuttavuus
on kaikkein paras. Varmaan on niin, että nimenomaan ne
toimet, jotka kohdistuvat uudistukseen ja taimikon hoitoon varhaisessa
vaiheessa, ovat niitä kohteita, joihin erityisesti valtion
tuen tulee kohdistua. Mitä lähemmäksi
sitten tullaan sitä tilannetta, jossa markkinatuotot rupeavat
olemaan käsillä, sitä vähemmän
tukea tarvitaan. Tällä tavalla voidaan myös
varmistaa se, että käytettävissä olevat rahat
riittävät turvaamaan tämän kaikkein
tärkeimmän vaiheen.
Nyt käsiteltävänä olevan
asian kohdalla on pääkritiikki kohdistunut siihen,
että tehdään säädöstöä,
mutta pitkäjännitteiset rahoituspäätökset puuttuvat.
Tämä pitää myöntää avoimesti,
että tässä on epäkohta, mutta
se johtuu siitä, että meillä on budjetoinnin
uusi menettelytapa, jossa keskeisenä osana kehysbudjetointi
ajoittuu sillä tavalla, että tämän
budjettilain ja budjetin käsittelyn yhteydessä ei
kehyksiä tarkasteltu. Sen aika tulee ensi talvena. Ensi
talvena kehysten yhteydessä sitten ratkaistaan se, mikä on
tämän rahoituksen tulevaisuus. Mutta, kun meillä on
yhden vuoden rahoitus olemassa, on tietenkin ollut perusteltua,
että lainsäädännöllinen
pohja haketustuen ja bioenergian käytön lisäämisen
osalta nyt rakennetaan ja näin luodaan pohja lainsäädännön
osalta pitkäjännitteiselle toiminnalle. Toivoisin,
että kokoomuksen puolella tämä näkökohta
ymmärrettäisiin ja oltaisiin valmiita tukemaan
tätä ratkaisua.
Toinen kritiikki, mitä vastalauseessa on nostettu esille,
kohdistuu siihen, että katsotaan, että tämä toiminta
pitäisi siirtää maa- ja metsätalousministeriön
pääluokasta jonnekin muualle. Omakin käsitykseni
on se, niin kuin äsken totesin, että maa- ja metsätalousministeriön
rahat tulee ohjata metsän kasvun turvaamiseen. Mitä tulee
bioenergian käytön tukemiseen, sen tulee olla
tästä rahoituksesta erillistä rahoitusta.
Mutta kun maa- ja metsätalousministeriöllä on
käytettävissään organisaatio,
jonka kautta tämä tuki voidaan ohjata ilman merkittävää uuden
byrokratian luomista, on tietenkin tarkoituksenmukaista, että tämä järjestelmä tehdään
kestävän metsätalouden rahoituksen puitteissa
ja sen hallinnoinnin puitteissa. Minusta tuntuu kovasti kummalliselta,
jos oppositiopuolue kokoomus nyt haluaisi luoda kokonaan uuden byrokratian
tämän järjestelmän hallinnoimiseksi.
Se ainakin on vastoin sitä yleistä linjaa, mitä kokoomus
on tähän asti tuonut esiin, kun on puhuttu hallinnon
kuluista ja byrokratiakustannuksista. Ihmettelen tätä vastalauseeseen
sisältyvää ehdotusta. Minustakin tuntuu,
että asia ei ole nyt kokoomuksen taholla loppuun asti mietitty.
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela omassa puheenvuorossaan
puhui tervettä talonpoikaisjärkeä sanoessaan,
että näiden järjestelmien pitäisi
olla sellaisia, että ne palkitsevat hyvää työtä eivätkä palkitse
sitä, että joku korjaa sellaiset asiat, jotka
aikaisemmin on laiminlyöty. Näitä järjestelmiä tulisi
todella kehittää tähän suuntaan. Maa-
ja metsätalousministeriössä on tätä valmistelutyötä aloitettu.
Kaiken kaikkiaankin tämä kestävän
metsätalouden rahoitus Kansallisen metsäohjelman
jatko jne. tulee arvioitavaksi lähiaikoina uudelleen. Tämän
työn yhteydessä varmasti myös tähän
mainittuun asiaan tullaan kiinnittämään
huomiota.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt kun vielä maa- ja metsätalousministeri
on paikalla, ja myöskin valiokunnan puheenjohtaja ed. Sirkka-Liisa
Anttila, haluaisin painottaa tuota, minkä maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja totesi, kun hän käytti monikkoa
näissä ponsissa. Ne ponnet pitäisi toteuttaa,
mitkä silloin 2002 toukokuussa täällä päätettiin.
Näin on, ja on paljon todella vielä tekemisen
paikkaa tässä asiassa. Uskon, että myös
moni meistä oppositiosta, on valmis tukemaan sitä,
että ne ponnet todella toteutetaan. Tässä mielessä tämä kokoomuksen
vastalause on hiukan kummallinen. Yhdyn tähän.
Kun puhumme kestävästä metsätaloudesta
ja kun arvoisa ministeri on paikalla, niin viittaan vielä ihan
lopuksi siihen, että myös biodiversiteetin näkökulmasta
pitäisi olla meidän metsätaloutemme kestävää ja
siinä on myös vielä paljon tekemistä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä, se on
saatu nopeasti aikaan. Tästä on annettava täysi
tunnustus ministeri Korkeaojalle. Tämä on semmoinen
askel, jolla edetään niitten velvoittavien ponsien
mukaan, jotka tehtiin silloin, kun ydinvoimapäätöstä tehtiin,
ja edistetään parasta metsätaloutta.
Yhdyn myöskin ed. Seppo Lahtelan ajatuksiin siitä, että energiapuulle
olisi aivan kohtuullista saada myöskin nykyistä parempi
kantohinta. Kysehän on myös puusta, joka sisältää paljon
ravinnearvoja. Tämä on ihan perusteltu, että siitä tulisi
toisenlaiset korvaukset, mitä tällä hetkellä tulee metsän
omistajalle.
Yleiskeskustelu päättyy.