3) Talousarvioaloitteet
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni koskee talousarvioaloitteita
901—921. Tässä haluaisin kuitenkin keskittyä vain kahteen
näistä, eli ensin talousarvioaloitteeseen 903
Asehankintojen indeksi- ja valuuttakurssitarkistukseen ehdotetun
määrärahan poistaminen. Tässä salissa
on usein jo todettu, että meillä ovat asehankintavarat
indeksisidonnaisia, niitä tuetaan indeksi huomioiden, mutta
meillä on varsin paljon muita valtion menoja, joissa tällaista
ei ole. Täällä on otettu monien muidenkin
toimesta esille esimerkiksi lapsilisät. Esitänkin,
että tämä indeksisidonnaisuus lopetettaisiin
ja tältä osin varat palautettaisiin talousarvioon
katteeksi muulla tavalla. Tämä oma esitykseni,
esityskokonaisuus talousarvioaloitteet 901—921 vuoden 2004
valtiopäiviltä, onkin tässä mielessä tasapainoinen;
tulojen ja menojen välinen tasapaino on aikaansaatu.
Arvoisa puhemies! Vielä toinen talousarvioaloite 921,
Määrärahan osoittaminen kansalaisjärjestöille
Suomenlahden, varsinkin itäisen Suomenlahden, saariston
suojelemiseen erityisesti öljy- ja kemikaalionnettomuuksien
varalta. Valtion talousarviossa on hyviä asioita useampia, myös
hallitusohjelmassa, myös opposition näkökulmasta,
ja ympäristövaliokunnan puheenjohtajana mielelläni
totean sen, että öljyntorjunnan osaamiskeskuksen
selvittäminen on hyvä asia. Hyvä asia
on monitoimimurtajan hankkiminen, joka pystyy avomeriolosuhteissa öljyn-
ja kemikaalien torjuntaan.
Hyvä asia on myöskin se, että hallitus
on ainakin ohjelmassaan huomioinut Itämeren suojelun keskeiseksi
asiaksi. Suomenlahden öljykuljetukset lisääntyvät
niin, että kun aikaisemmin on arvioitu, että ensi
vuonna, 2005, olisi 100 miljoonan tonnin raja rikottu, niin se rikotaan
tänä vuonna. 100 miljoonan tonnin vuotuisesta
tasosta noustaan 190 miljoonan tasoon vuoteen 2010 mennessä.
Siis viidessä vuodessa lähes kaksinkertaistuu.
Venäjä avaa uusia öljysatamia, tällä kertaa
myös Suomenlahden etelärannikolla, sen lisäksi,
että Primorskin ja Vysotskin satamien kapasiteettia moninkertaistetaan.
Tämä on erityinen haaste Suomelle, Virolle ja
tietysti itse Venäjälle. Tässä mielessä kaikki
ne toimet, jotka lisäisivät liikenneturvallisuutta
Suomenlahdella, ovat tarpeelliset. Näiden satamien asema
on ongelma. Ne ovat vaikeiden väyläyhteyksien
päässä, toisaalta ne ovat osa maailmanlaajuista öljystrategiaa,
tietynlaista Venäjän ja Yhdysvaltain välistä kumppanuutta,
jolla Yhdysvallat ostamalla öljyä Venäjältä takaa öljynsaantinsa,
kun nimenomaan Lähi-idässä tilanne on
se, mikä se on. Saudi-Arabia Yhdysvaltain näkökulmasta
on epävakaa ja epävarma öljyn lähde
tulevaisuudessa. Irakin suhteen Yhdysvallat on itse heikentänyt
tilannetta entisestään ja käy laajamittaista
sotaa öljyvaroista.
No, nämä globaalit sodat heijastuvat tänne Suomenlahdenkin
perukalle nimenomaan sillä tavoin, että me olemmekin
yhtäkkiä tällaisen strategisen öljynkuljetusväylän
varrella. Se, mitä Suomi saa tästä osakseen,
saattaa olla saastuneet rannat ja luonnon tuhoutuminen pitkäksi
ajaksi. Sen takia todellakin kaikki tuki kaikille hankkeille, ja
tässä kohdin vielä tämä tuki
on kohdistettu kansalaisjärjestöille. Tiedämme,
että esimerkiksi Wwf on perustanut nämä öljyntorjuntajoukot; se
on hyvä asia, ei riittävä tietenkään,
mutta vie asiaa oikeaan suuntaan. Näin ollen tämä,
kuten myös tällä listalla edellinen talousarvioaloitteeni 920
Määrärahan osoittaminen avustuksiin kansalaisjärjestöille,
kohdistuu kansalaisjärjestöjen toiminnan parantamiseen,
mutta myöskin siihen arvokkaaseen työhön,
mitä ne tekevät öljyntorjunnan osalta.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Talousarvioaloite 973 Määrärahan
osoittaminen Siirtolaismuseon perustamiseen Seinäjoelle
on Vaasan vaalipiirin kansanedustajien yhteinen aloite. Tämän
tarkoituksena on nimenomaan edesauttaa sitä, että kun
jo vuonna 1970 Turussa toimineella Siirtolaisinstituutilla on ollut
sivutoimipiste Peräseinäjoella vuodesta 1993 lähtien,
niin nyt olisi tarkoitus, että ensi vuonna, kun Peräseinäjoki
ja Seinäjoen kaupunki liittyvät yhdeksi uudeksi
Seinäjoen kunnaksi, niin tänne Seinäjoen
kaupungin Peräseinäjoen kaupunginosaan voitaisiin
perustaa tämä Siirtolaismuseo. Se sopisi erittäin
hyvin Pohjanmaalle, josta tavattoman paljon on siirtolaisia aikanaan lähtenyt
eri puolille maailmaa, erityisesti Yhdysvaltoihin.
Herra puhemies! Toinen tekemäni talousarvioaloite on
974, määrärahan osoittaminen 4H-toiminnan
tukemiseen. Tässä haluaisin todeta sen, että mielestäni
on tärkeä palauttaa määräraha
ainakin samalle tasolle, millä se on ollut tämän
vuoden budjetissa. Nimittäin eduskunta lisäsi
4H-toiminnan tukemiseen 200 000 euroa tälle vuodelle,
ja nyt se on hallituksen esityksessä poistettu. Mielestäni
4H-järjestö tekee niin merkittävää nuorison
kasvatustyötä, ennen kaikkea yrittäjyyskasvatustyötä,
että tälle järjestölle, jolla
on koko maan laajuinen organisaatio, olisi tärkeä näiden
määrärahojen palauttaminen vähintään
nykyiselle tasolle.
Seuraava aloitteeni 975 on määrärahan
osoittaminen Vimpelinjoen tulvasuojeluun ja kunnostukseen. Näitä samantapaisia
hankkeita on eri puolilla maata tavattoman paljon, mutta Vimpelinjokihan
sijaitsee Ähtävänjoen vesistöalueella ja
laskee Lappajärveen, ja Vimpelin keskustan alueella on
lähes joka vuosi jääpatotulvia, ja tulvasuojeluhankkeen
tarkoituksena onkin vähentää ja poistaa
jääpadoista johtuvia tulvia, jotka aiheuttavat
vahinkoa asutukselle ja kuntakeskuksen vapaa-ajantoiminnoille. Ennen
kaikkea tämä Vimpelinjoen tulvasuojelu tekemällä mahdollistettaisiin
myös turistialuksen liikennöinti Lappajärveltä Vimpeliin.
Kyllä tämä parantaisi merkittävästi
joen lähialueen ulkoilu-, virkistys- ja liikuntamahdollisuuksia.
Herra puhemies! Kaksi tiealoitetta, 976, Määrärahan
osoittaminen Seinäjoen pohjoisen ohikulkutien rakentamisen
aloittamiseen, ja 977, Määrärahan osoittaminen
Valtatien 18 parantamiseen välillä Ähtäri—Multia,
nämä molemmathan liittyvät nimenomaan
Valtatie 18:aan, eli kolmen maakuntakeskuksen, Vaasan, Seinäjoen ja
Jyväskylän, yhdistämiseen toisiinsa.
Tämä pohjoinen ohikulkutie on kyllä suunnitelmissa
ja tullee varmasti aika nopeastikin toteutettua, ehkä jo
tällä vaalikaudella, mutta valitettavasti erityisesti
tämän välin parantamiseen Ähtäri—Multia kohdalla
suunnitelmia ei ole edes vielä tehty, mutta se olisi erittäin
välttämätöntä näiden
kolmen maakunnan kehitykselle, että tämä tie
voitaisiin parantaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itselläni tässä on
muutama aloite. Taitaa alkaa 366:sta ja päättyy
456:een. Otan ihan vaan muutaman tästä, koska
pääsääntöisesti tässä suurin aloitteiden
määrä koskee tiealoitteita. Se kuvaa sitä tilannetta,
mikä Pohjois-Karjalassa on tiestöjen osalta. Osoittaa
tarvetta hallituksen suuntaan, mitä paineita on olemassa
siitä, jotta nämä tiestöt, jotka
ovat kaikki sinällään tärkeitä teitä, saataisiin
jollakin tavalla kuntoon. Mutta yksi semmoinen, josta lähden
liikkeelle, on kevyen liikenteen väylä, ja se
koskee Puhoksen teollisuusalueen ja Kiteen keskustan välistä yhteyttä. Siinä rekkaliikenne
on valtavan suuri. Siinä samalla Puhoksen teollisuusalueelle
monet ainakin kesäaikaan ajavat polkupyörällä ja
useat talvellakin ajavat, ja kaidalla tiellä rekkojen seassa
kun ajetaan, on tapaturma- ja liikennevaarariski iso. Odottaisi,
että vihonviimein tämä hanke saataisiin
toteutettua. Muistaakseni se on tuommoinen 1,5 miljoonan euron hanke,
ei sinällään mitenkään
iso.
Toinen hanke, joka on talousarvioaloite 416, on meidän
Pohjois-Karjalan kansanedustajien yhteisesti allekirjoittama ja
koskee Valtatie 6:n linjauksen muuttamista Pyhäselän—Reijolan kohdalla.
Kyse on hankkeesta, joka tällä hetkellä vaatisi
ehdottomasti toteutuksen. Siinä seisovat kaikki investoinnit.
Siinä on tehty kaavoitus, että olisi yritystoimintaa,
sitten asuinrakentamista, mutta tällä hetkellä on
pattitilanne. Se on nyt seissyt jo monta vuotta sillä tavalla,
jotta kunta ei pysty tekemään oikeastaan mitään
rakentamistoimintaa siinä ja Tielaitos ei anna muuttaa
kaavaa takaisin, että se vanha linja olisi käypänen. Sen
takia tämä on siinä mielessä vähän
pöhkö hanke, jos tätä ei saada
toteutettua, että Pyhäselän kunnan investointipolitiikka
on osin sillä alueella siitä kiinni, ja kasvaminen.
Sitten seuraavat aloitteet, joihin haluan kiinnittää huomion,
ovat 428 ja 429. Molemmat koskevat Nurmes—Kontiomäki-rataa.
Toinen on, että laitettaisiin kuntoon se rata, peruskorjattaisiin.
Tämä on kanssa ollut iäisyyskysymys.
Aikanaan ed. Kerttu Törnqvist piti tätä aina
pinnalla, ja siitä lähtien minä olen
kanssa tehnyt tästä aina aloitteen, kun hän
jäi eduskunnasta pois. Jälkimmäinen aloite
koskee sitä, että sähköistettäisiin
tämä rataosuus. Siitä on käyty
tietysti kädenvääntöä Ratahallintokeskuksessa,
puretaanko, pannaanko rullalle kiskot kokonaan tai jos kunnostetaan,
niin se jää näillä näkymin
jonnekin pitkälle 2010:n toiselle puolelle. Kyse on kuitenkin
siitä, jotta se on merkittävä, se on
puunkuljetusreitti, se on valmiiden tuotteiden kuljetusreitti Uimaharjun
tehtailta Oulun satamaan, ja sen takia odottaisi, jotta sitä reittiä ei
nyt missään tapauksessa jätettäisi
rappiolle, koska sehän tarkoittaa, että ainakin
osa siitä liikenteestä siirtyisi kumipyörille,
mikä ei ympäristömielessäkään
ole millään tavalla kannatettava ajatus.
Seuraava aloite on talousarvioaloite 437, ja se koskee määrärahan
osoittamista kansaneläkkeen budjettiperusteiseen tasokorotukseen.
Nythän tuossa esityksessä on 7 euroa hallitus
esittänyt; minä esitän tässä vaan
10:tä euroa. En lähde huutokauppaamaan, mutta
siksi tämän aloitteen tein, kun kuulin, että tänne
on tulossa aloitteita: 15:tä euroa, 20:tä, ja
parhaimmat huutavat 30:tä. Minusta tämä 10
euroa on kuitenkin semmoinen realistinen, se ei maksa paljon, ja
kaikki sitten joulun alla joutuvat äänestämään
tämän puolesta, koska ne isommat todennäköisesti
tullaan kaatamaan sitten tässä salissa. Niin luulen.
Silloin toivon mukaan tämän 10 euroa noin loogisesti
pitäisi mennä läpi. Sekään
ei ole iso sinällään vielä korotuksena,
koska tiedetään, mitä tämä 7
euroa kompensoi. Sehän on vasta sitä indeksihyvitystä,
joka alkoholin hinnan veronalennuksen myötä nyt
tässä hyvittyy eläkeläisille.
Talousarvioaloite 441 koskee määrärahan osoittamista
työttömien liikkumisen edistämiseen Valtionrautateillä.
Itse olen tämän aloitteen tehnyt niin pitkään
kuin olen ollut eduskunnassa. Minä nimittäin näen
tämän järkevänä siinä mielessä,
jotta tämä pitäisi ehdottomasti toteuttaa. Siinä on
kaksi perustetta. Ensinnäkin työttömät voisivat
matkata hakemaan töitä tänne eri alueille,
ja toisaalta sitten, kun ainakin noita itäpuoleen ja pohjoiseen
päin meneviä junia olen katsellut, siellä on
aina tilaa vaunuissa. Tuntuvat aika hassuilta ne perustelut, jotka
aikaisemmin vastauksessa kirjalliseen kysymykseen sain, jotta tämä maksaisi
hirveän paljon lisää rahaa. Olen nimittäin
sitä mieltä, että jos nämä työttömät
saisivat matkustaa puolella hinnalla rautateillä, se olisi
kaikki VR:lle lisää tuloa, koska nyt he eivät matkusta.
Sitten jos tulisi sinne täytettä työttömistä juniin,
sehän tarkoittaisi vaan lisää tuloa eikä se
polttoainekulu yhtään kasvaisi siitä,
jos olisi vähän ihmisiä lisää vaunuissa.
Toivon mukaan tämä otetaan vakavasti tuolla valiokuntatyöskentelyssä.
Meillä on ed. Seppo Lahtelan kanssa ollut monia yhteisiäkin
aloitteita. Tässä sattui semmoinen vahinko, jonka
nyt huomasin tässä, jotta aloitteessa 454 esitän
määrärahan osoittamista Totkunniemen
vesi- ja viemärilinjan sekä Uukuniemelle ulottuvan
yhdyslinjan rakentamiseen. Tämä on semmoinen yhtymäkohta,
jossa Itä-Suomen ja Etelä-Suomen lääninraja
on. Tämä vesiputkihanke menisi siis läänien
rajan yli ja turvaisi sen, jotta kummallakaan puolella rajaa ei sitten
olisi janoisia ihmisiä. Minusta tämä pitäisi ehdottomasti
toteuttaa, ja toivon mukaan ed. Seppo Lahtela tämän
noteeraa sitten siinä mielessä, jotta tässä ei
vielä läänejä yhdistetä,
mutta vesiputket sentään yhdistettäisiin
lääninrajan yli.
Sitten on yksi semmoinen aloite, jonka numeroa en nyt äkkipäätään
tässä muista, ed. Soinin aloite, joka on minusta
mielenkiintoinen, jopa kannatettava, ja se koskee Kansallisoopperan
rahojen vähentämistä. Itse olen siitä aina
pitänyt oopperapuheen, mutta nyt tässä säästelen
sanoja, koska sitten varsinaisessa budjettikeskustelussa voidaan
käydä keskustelua enemmän. Minusta on
kuitenkin kyse siitä, jotta ooppera on sillä tavalla
semmoinen enemmän eliittiporukalle tarkoitettu paikka,
vähemmän kouluja käyneet eivät
välttämättä oikein ymmärrä koko
sitä filosofiaa. Sen takia semmoinen juttu, jota joudutaan tukemaan
niin paljon kuin oopperaa yhtä lippua kohti — sehän
muistaakseni noin vuosi sitten laskettiin, että yhteiskunnan
varoja käytettiin lähes 100 euroa yhtä lippua
kohti — minusta kuitenkin se on tämmöisten
parempiosaisten paikka, joten heillä pitäisi olla
varaa maksaa, ja se tekee vielä sen esityksen arvokkaammaksi,
kun omalla rahalla saa hoitaa, kun usein on vedottu siihen, jotta
pitäisi kustannusvastaaviksi saada kaikki asiat. Muistan
hyvästi, kun täältä on monesti huudeltu
semmoista, että kaiken pitäisi olla kustannusvastaavaa.
Minusta ooppera pitäisi saada nimenomaan siihen suuntaan
menemään.
Illalla puhuttiin haketustuesta ja näistä.
Siinäkin todettiin, jotta pitkässä pelissä uskotaan
siihen, ettei enää tukea tarvittaisi. Minusta
ooppera on vähän samantapainen kuin haketustukihomma.
Pitää tehdä niin hyvää oopperaa,
että kenellä on varaa maksaa, rikkailla, ne käyvät
siellä ilman mitään valtion erillisiä tukia
tai Helsingin kaupungin tukia, jotka ovat tällä hetkellä aika merkittäviä oopperan
osalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksi, kun selasin tätä luetteloa
ansiokkaista talousarvioaloitteista, olin aivan ilahtunut, että ed. Hemmilä on
aloitteessaan 118 muistanut pitkään vireillä ollutta
määrärahan osoittamista Kustavin ja Lokalahden
välisen Lehmänkurkun tieyhteyden rakentamiseen.
Toivon, että tämä aloite äänestyksessä myös
etenisi eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Menen sitten niihin talousarvioaloitteisiin,
joita olen itse ollut tekemässä, talousarvioaloitteet
alkaen 589:stä aina 616:een. Keskityn ensiksi aloitteeseen
589. Siinä tuon esille siviilikriisinhallintakeskuksen
perustamista Keuruulle. Meillähän on paikkakunnalla
Keski-Suomen Pioneeripataljoona taikka nykyinen Pioneerirykmentti,
Keuruun Pioneerivarikko, joissa on paljon osaamista, joka liittyy
miinojen raivaamiseen, mutta tähän läheisesti
voisi liittyä myöskin siviilikriisinhallinta koko
ulottuvuudessaan. Oli mielenkiintoista nähdä Aleksanteri-instituutin
julkaisu, jossa juuri tuotiin nämä valmiudet,
mitä nimenomaan Keuruulla synergiaetujen puitteissa saattaisi
tällaisen tärkeän humanitäärista
toimintaa palvelevan keskuksen paikkakuntana olla. (Ed. Seppo Lahtela:
Miten miinanraivauskeskus?) — Myös miinanraivauskeskus voisi
olla, mutta nyt vähän nämä molemmat,
miinojen raivaaminen ja siviilikriisinhallinta, kulkevat käsi
kädessä. Nämä tulisi selvittää,
mitkä niitten sektorit ovat. Nimenomaan Keuruulla on kehitelty
näitä miinanraivauskoneita, jotka ovat maailman
huippuluokkaa. Aivan oikein, että ed. Seppo Lahtela muisti
tämän tärkeän kysymyksen.
Sitten olen, arvoisa puhemies, aloitteessani 590 tuonut esille
sen vajeen, mikä meillä on erikoispoliisikoirien
osalta. Tarkoitan tällä laajemmin myöskin
Rajavartioston ja Tullin koiria. Erityisesti huumeongelman estämisessä näkisin, että
koulutetut
poliisikoirat, olkoot ne sitten Tullin tai minkä palveluksessa,
olisivat erittäin hyvät apuvälineet huumeitten
tunnistamiseksi. Tässä todellakin entistä suuremmat
haasteet ovat meidän viranomaisillamme.
Aloitteella 591 olen halunnut vauhdittaa Poliisin tekniikkakeskuksen
sijoittamista Keuruun kaupunkiin, nimenomaan Haapamäen
yhdyskuntaan. Haapamäen yhdyskuntahan on menettänyt valtionhallinnossa
yli 700 työpaikkaa jo puhtaasti Valtionrautateitten osalta,
nelisenkymmentä työpaikkaa poliisitoimessa, ja
myöskin muita menetyksiä on tapahtunut, jotenka
tämä olisi tietty kompensaatioitten aloittaminen
yhdyskuntaan, jossa olisivat mitä parhaimmat edellytykset Poliisin
tekniikkakeskukselle muun muassa siellä jo nyt olevan Sisu
Auton maakunnallisen toiminnan myötä. Sisu Autollahan
on parhaimmat valmiudet panssaroida poliisiautoja, varustaa niitä,
koska se tekee muutenkin alan töitä tässä maassa.
Sisu Auton toimesta on todettu, että tässä olisi
hyvin selkeät ja soveltuvat synergiaedut juuri Keuruun
kaupungin Haapamäen taajamassa. Samalla nämä myös
läheisesti liittyisivät niihin turvatoimintoihin,
jotka ovat Pioneerirykmentin ja Pioneerivarikon alaa saman kaupungin sisällä.
Äsken käsittelin jo tämän
aloitteen miinanraivauskeskuksesta tuon siviilikriisinhallintakeskuksen
yhteydessä. Näen, että nämä molemmat liittyvät
hyvin läheisesti toisiinsa. Toivon, että aloitteet
olisivat jatkovalmistelussa virikkeinä näitten
asioitten eteenpäinmenolle. Näen, että Suomen
pitäisi profiloitua ei Ottawan sopimuksen allekirjoittamisella
eikä jalkaväkimiinoista luopumisella vaan miinanraivaustoiminnan
kehittämisellä. Siihen todella tulisi panostaa
entistäkin enemmän.
Aloitteella 593 olen halunnut tuoda esille sen arvokkaan työn,
jota kotirintamalotat vuosikausia ovat tehneet. Toivon, että tämä jollakin
tavalla näkyisi myös eläketurvassa. Aikanaan
nuorten naisten nyt ollessa jo elämän kunnianarvoisessa iässä tämä olisi
yhteiskunnalta tunnustus työstä, joka on ollut
tarpeen silloin, kun sitä on tarvittu.
Aloitteella 594 kiinnitän huomiota pienten lukioitten
etäverkko- ja aikuislukiotoiminnan kehittämiseen.
Tällainen pienten lukioitten verkkotoimintahan on Konneveden
lukion ja sen rehtorin Lauri Pirkkalaisen toimesta hyvässä vauhdissa
meillä, mutta panostaminen auttaisi siihen, että nimenomaan
maaseudulla olevat pienet lukiot ja yläasteet voisivat
entistä modernimmalla tavalla palvella oppilaitaan ja myös
aikuisopiskelijoita. Silloin tämä auttaisi näitten
koulujen säilymistä ja olisi virikkeenä koulun
koko ympäröivään yhteiskuntaan.
Tämä osaltaan auttaisi myös maaseudun
pysymistä asuttuna.
Tähän liittyy myöskin seuraava aloite
595 Haapamäen yhteiskoulun lukion valtionosuuden korottamisesta,
jolle perusteena on se, että kyseisen koulun lukio palvelee
kahta eri kuntaa, itse asiassa kahden eri maakunnan alueelta käyviä oppilaita,
mutta ihan tuommoisen teknisen laintulkinnan vuoksi se ei saa sitä valtionosuutta,
jota se saisi, jos Haapamäki olisi oma kuntayksikkönsä.
Aloite 596 menee myös Keski-Suomeen. Korpilahden kunnassahan
ovat koulutuskeskuksessa tulleet yllättävät
homeongelmat. Siellä joudutaan hävittämään
pääosin keskustaajamassa olevat koulukiinteistöt,
ja Korpilahden kunnan kokoiselle taloudelle tämä on
ongelma, jossa tulisi nähdä tämä asia
kyllä ihan erityiskysymyksenä.
Aloite 597 liittyy kulttuuriin. Matti Kassilan synnyinpaikkakunta
Haapamäki on myös elokuvan paikkakunta. Siellä on
filmattu Talvisota-filmi silloin, kun talvisodasta tuli 50 vuotta,
monia muita filmejä, ja elokuvafestivaaleilla osaltaan halutaan
nostaa ainutlaatuinen rautatie- ja maaseutukulttuurimiljöö esille.
Tähän liittyy myöskin seuraava aloite
Haapamäen vanhan yhteiskoulutalon kunnostamisesta; se on
eräs maakunnan upeimpia hirsirakennuksia.
Haapamäen kulttuuriin liittyy myös aloite 599.
Paikkakunnalla ovat Suomen höyryveturit. Nekin veturit,
jotka ovat muualla, ovat Haapamäen höyryveturipuiston
kirjoilla, vaikka ne on muualle deponoitu, lukuun ottamatta eräitä yksityishenkilöitten
ostamia ja VR:n edelleen liikennekunnossa olevia. Kysymys on valtakunnallisesta
rautatiekulttuuriperinnöstä, jossa vastuun ei tulisi
olla vain pelkästään Keuruun kaupungin veronmaksajilla,
vaan tulisi nähdä valtakunnallinen tärkeä kysymys,
jotta yhtään ainutta höyryveturia, oman
aikansa uljaita konepajateollisuuden tuotteita, ei enää tarvitsisi
ainakaan kustannussyistä romuttaa.
Aloite 600 liittyy Haapamäen yhdyskunnan nostamiseen
uuteen nousuun erillisprojektina. Viittaan tuohon valtion 700 työpaikan
menetykseen 3 000 hengen yhdyskunnassa. Erityistoimet ovat
tarpeen.
Läntisessä Keski-Suomessa, Keuruun, Multian,
Petäjäveden, Jämsänkosken Koskenpään
alueella, aivan viime päivinä sudet ovat muodostuneet
uhkaksi. MTK:n Keski-Suomen piiri on kiinnittänyt asiaan
huomiota. Meidän tulisi päästä metsästykseen.
Susiaidat eivät riitä. Sudet omaavat neljä jalkaa,
ja niillä ne pääsevät toiseen
naapuriin, jos jonkun naapurin koiratarha tai lammastarha on aidattu,
ja tekevät siellä sitten vahinkojaan. Sudet ovat
tottuneet koiran vereen. Koiran haukunta on niille ruokakellon kutsu,
ja samalla ne tulevat entistä likemmäksi pihapiirejä.
Jotta ihmiset uskaltaisivat mennä metsään marjaan,
sieneen ja ulkoilemaan, tulisi kerta kaikkiaan suurpetokantaa vähentää,
ja aloitteellani esitän luonnonystävällisyyden
tähden tapporahojen myöntämistä suurpetojen
kaadosta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Käyn myöskin omalta osaltani
läpi muutamaa aloitetta, jotka olen tänne jättänyt,
mutta ennen sitä haluan kiinnittää huomiota
muutamiin muiden henkilöiden jättämiin
aloitteisiin.
Täällä ed. Esa Lahtelan puheenvuorosta
totean, että sen paras osa oli ehdottomasti se loppuosa,
missä hän arvosteli oopperan rahoitusta. Äsken
pikaisesti katsoin sitä tuolta kirjasta, ja jos oikein
luin, se on noin 38 miljoonaa euroa vuositasolla, mitä oopperaharrastus
suomalaisille veronmaksajille maksaa. Se on täysin kohtuuton
rahasumma. Jos sitä vertaa esimerkiksi siihen, mitä liikuntajärjestöt
saavat avustusta valtion taholta tai veikkausvoittovaroista, se
summa on aivan toista luokkaa. Henkilökohtaisesti tulen
kannattamaan ed. Soinin esitystä sitten, kun siitä salissa äänestetään.
Sitten täällä on aloite 654, jonka
on jättänyt ed. Pentti. Tämä on
Pirkanmaan kansanedustajien yhteisaloite määrärahan
osoittamisesta Tampereen läntisen kehätien toisen
vaiheen rakentamiseen. Paitsi että tässä on
kyse tienpätkästä, jolla liikennemäärät
ovat aivan Suomen huipputasoa, kyse on myöskin siitä,
että siellä, kun ensimmäinen vaihe saadaan
rakennettua ja jos sitä toista vaihetta ei saada, se sumppu
ei siitä heltiä. Tämä on aivan
keskeinen väylä Kolmostiellä ja vaikuttaa
paitsi Pirkanmaan myöskin koko Kolmostien alueen aina Helsingistä Hämeenlinnan kautta
Pohjanmaalle suuntautuvaan liikenteeseen, ja sen takia olisi minun
mielestäni aivan välttämätön
asia, että se saataisiin eteenpäin joko tässä budjetissa
tai vähintään seuraavassa budjetissa.
Oli täysin käsittämätöntä,
että kun hallituksen infratyöryhmä pisti
näitä asioita järjestykseen, niin toisin
kuin virkamiehet esittivät, tämä Tampereen
läntisen ohikulkutien toinen vaihe putosi sieltä kokonaan
pois, vaikka se liikennemääriltään
olisi kuulunut aivan kärkeen. Minun mielestäni
olisi enemmän kuin kohtuullista, että liikennemäärillä olisi
merkitystä silloin, kun valtion tiemäärärahoja
jaetaan, eikä pelkästään sillä,
mistäpäin sattuu olemaan ministeri kulloinkin.
Se on vähän turhan huono peruste niitä rahamääriä jakaa.
Omissa nimissäni olen jättänyt aloitteet
812—814, joista 814 koskien Urjalan—Lehmussuon eritasoliittymää on
myöskin Pirkanmaan edustajien yhteisaloite. Tämä asia
on ollut jo pitkään vireillä, ja toivon,
että se nyt pääsisi eteenpäin.
Sen lisäksi olen kiinnittänyt huomiota aloitteessa
813 Rautajoen alikulkusillan rakentamiseen Vammalaan. Tässä on
kyse ei pelkästään tästä vaan
yleisemminkin siitä, että Tampere—Pori-ratavälillä tehtäisiin
näitä alikulku- ja ylikulkuratkaisuja, joihin
ei ole osoitettu rahoja riittävästi.
Kaikkein eniten kuitenkin haluan puhua aloitteestani 812, joka
on määrärahan osoittaminen oppisopimuskoulutuksen
lisäämiseen. Koska periaatteeni on, että osoitan
myöskin, mistä tämän tyyppinen
määräraha katetaan, olen esittänyt, että tämä sama
6,2 miljoonan euron raha, jota esitän, otetaan pois momentilta
34.06.51 eli työvoimapoliittisesta koulutuksesta. Oppisopimuskoulutuksessa
opiskeli vuonna 2003 32 500 ihmistä, vuonna 92
ainoastaan 5 000, eli suunta on ollut oikea, mutta ei vieläkään
riittävä. Oppisopimuskoulutuksen suorittaneista
oli työllisiä 88 prosenttia ja työttömiä ainoastaan
7 prosenttia. Tällä hetkellä 88 prosenttia
hakijoista pääsee oppisopimuskoulutuksen piiriin.
Jos näitä paikkoja lisättäisiin,
kuten aloitteessani esitän, 1 100:lla, niin tämä määrä nousisi
92 prosenttiin.
Olen täysin varma, että tämä raha
olisi tässä paljon tehokkaammassa käytössä kuin
se on työvoimapoliittisen koulutuksen puolella, enkä viittaa
tässä nyt pelkästään
siihen, mitä MOT-ohjelma kertoi, toki siihenkin, mutta
vaikkei kyse ole suoranaisista väärinkäytöksistäkään,
niin kyllä siellä raha menee vähän
niin kuin vesi hanhen selästä, että siellä hyvin
vähän saadaan loppujen lopuksi aikaan.
En sinänsä vastusta sitä koulutusta
kokonaisuudessaan — olen itse myöskin toiminut
siellä opettajana ja tunnen sen asian aika hyvin — mutta
vaikka määräraha olisi pienempikin, se
voitaisiin kyllä kohdentaa niihin työttömiin,
joille oikeasti on hyötyä työvoimapoliittisesta
koulutuksesta, ja niinhän se tulisikin kohdentaa, koska
sillä koulutuksella on vain ja ainoastaan se tavoite, että se
helpottaa työttömien työllistymistä.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan kannattaa ed. Pentin
aloitetta numero 653, jossa määrärahan
osoittamista esitetään maaseutuneuvonnan rahoittamiseen. Alati
muuttuva maaseutu- ja maatalousympäristö tarvitsee
neuvontaa. Varsinkin vuosi 2006 tuo valtavia muutoksia ja paineita
maatalouden tuki- ja talouspolitiikkaan. Neuvonnan rooli korostuu näin
maatalousyrittämisessä.
Myös, puhemies, 4H-järjestön rahoituksen turvaaminen
on tärkeää ja kannatan ed. Vihriälän
tekemää aloitetta 974.
Yrittäjyyden tukeminen on nuorison keskuudessa tärkeää jo
varhaisessa vaiheessa, ja maanlaajuinen toiminta vaatii taloudellista
ja erityisesti pysyvää tukea. Hallituksen yrittäjyyden
politiikkaohjelmaa voidaan näin tukea ja se tukee työllisyystavoitetta.
Määrärahalla Suomen yrittäjäopiston
perusrahoitukseen — talousarvioaloitteeni numero 70 — tuetaan
Suomen Yrittäjäopiston elämää ja
sen toimintaa Hämeessä. Suomen Yrittäjäopisto
toteuttaa yrittäjille suunnattua koulutusta tällä hetkellä Kauhavan
lisäksi yli kymmenellä paikkakunnalla eri puolella
Suomea. Hämeen Yrittäjät ry:n aloitteesta
Suomen Yrittäjäopisto on käynyt neuvotteluja
yhteistyömahdollisuuksista ja -muodoista erityisesti Kanta-Hämeen
alueella. Yhteistyö ulottuu koskemaan tulevaisuudessa koko
eteläistä Suomea. Suomen Yrittäjäopiston
Hämeen-malli on toimiva kokonaisuus, jonka toiminnalliset
puitteet saadaan nopeasti koulutus- ja kehittämispalveluja
tuottavaksi.
Opetusministeriön Suomen Yrittäjäopistolle suuntaama
perusrahoitus mahdollistaa toiminnan käynnistämisen
jo tänä syksynä. Ensi vuoden alusta on
perusteltua ja tarpeellista saada selkeä lisärahoitusosuus
toiminnan laajamittaiseksi järjestämiseksi. Nykyisellä tasollaan
Suomen Yrittäjäopistolle myönnetty perusrahoitus
ammatilliseen lisäkoulutukseen ei näillä näkymin turvaa
riittäviä toimintaedellytyksiä eikä takaa riittävää vakautta
ammatillisen aikuiskoulutuksen ja työelämän
palvelutehtävän hoitamiseen. Siksi tämä aloite.
Talousarvioaloitteessani numero 71 määrärahan
osoittamista esitetään Raparanta—Kauhajärvi-paikallistien
peruskorjaukseen. Kauhavan kaupungissa sijaitsevan Raparanta—Kauhajärvi-paikallistien
parantaminen välillä Pelkkikangas—Raparanta
on ollut Tielaitoksen korjauslistalla jo vuodesta 1999 lähtien.
Kauhavan kaupunki on teettänyt omalla kustannuksellaan
tien parantamissuunnitelman, jonka mukaan korjauksen kustannusarvio
oli tuolloin markka-aikana 8,6 miljoonaa. Tietä on kunnostettu
Tielaitoksen toimesta 84 900 eurolla, josta Kauhavan kaupunki
on maksanut 16 818 euroa. Suoritetuista korjauksista huolimatta
tie on edelleen varsinkin kelirikkoaikana, ja kun lauhkea vyöhyke
ei sinne asti ylety, erittäin huonossa kunnossa. Tiellä on
raskasta maatalousajoa, ja tietä rasittaa voimakas läpikulkuliikenne
sekä tien varrella sijaitseva betoniasema ja lukuisat muut
elinkeinonharjoittajat.
Arvoisa puhemies! Näille talousarvioaloitteille toivotan
itsekin menestystä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jätin kahdeksan talousarvioaloitetta.
Näistä talousarvioaloitteista seitsemän
kohdistuu tieasioihin ja yksi järjestötalojen
ylläpitokustannuksiin.
Aloitettani n:o 1, määrärahan osoittamista seurantalojen
ja työväentalojen ylläpitokustannuksiin,
perustelen sillä, että opetusministeriö on tukenut
maassamme seurantalojen ja työväentalojen peruskorjauksia
vuodesta 1979 alkaen. Arvion mukaan valtion tuella on peruskorjattu
yhteensä noin 2 000 nuorisoseuran-, työväen-,
kotiseutuyhdistyksen-, kylä-, kaupunginosayhdistyksen-
ja maamiesseuran taloa.
Valtion tuen osuus peruskorjauksista on noin 25 prosenttia kokonaiskustannuksista.
Yhteiskunnan tuki suomen- ja ruotsinkielisten kansalaisjärjestöjen
omistamien järjestötalojen peruskorjauksiin on
vaikuttanut ratkaisevasti siihen, että järjestötalojen
kunto, osa suomalaista rakennettua kulttuuripääomaa,
on säilynyt hyvänä tähän
päivään asti. Valtionkin intressissä lienee huolehtia
siitä, että valtionavustuksilla peruskorjatut
järjestötalot pystytään pitämään
ajanmukaisessa toimintakunnossa myös tulevaisuudessa. Se
tarkoittaa sitä, että talojen harrastustilojen taso
vastaa nyky-yhteiskunnan ihmisten tarpeita ja vaatimuksia. Järjestötalojen
edellä mainitun tason mukainen ylläpito kuluttaa
kansalaisjärjestöjen toimintaresursseja kohtuuttomasti
tämän päivän yhteiskunnassa,
koska talojen kustannuksien kattamiseen menee suurin osa järjestöjen toiminnallisista
ja taloudellisista voimavaroista.
Järjestötalon keskimääräinen
ylläpito maksaa omistajayhdistykselle noin 5 000
euroa vuodessa. 2 000 järjestötalon ylläpitokustannukset
ovat vuodessa yhteensä 10 miljoonaa euroa. Tästä kokonaiskulusta
valtionavustus voisi olla 1 000 euroa järjestötaloa
kohti vuodessa eli 20 prosenttia vuotuisista ylläpitokustannuksista.
Avustuksen ehtona tulisi olla tietysti, että järjestötaloyhteisön
toiminta kattaisi järjestölle määritellyt
sääntöjen mukaiset toimintamuodot ja
-kriteerit.
Edellä olevan perusteella allekirjoitti lisäkseni
41 kansanedustajaa tämän talousarvioaloitteen
n:o 1.
Talousarvioaloitteessa n:o 2 esitän määrärahan
osoittamista kantatie 63:n perusparantamiseen välillä Evijärvi—Kaustinen.
Tämä kantatie muodostaa tärkeän
ja vilkkaan liikenneyhteyden Etelä-Pohjanmaalta Keski-Pohjanmaan
kautta Pohjois-Pohjanmaalle. Tieyhteyttä käyttämällä on
esimerkiksi lyhin matka Lapualta Ouluun. Kantatietä on
kunnostettu molempien päiden osalta sekä Kauhavan
että Ylivieskan suunnasta. Evijärven ja Kaustisen
väli on edelleen korjaamatta. Se on kapea ja mutkainen.
Tie ei tällä osuudella täytä rakenteeltaan
ja leveydeltään kantatieluokan vaatimuksia, ja
tämä tieosuus on noin 30 kilometrin mittainen.
Kantatie 63:n perusparantaminen ja leventäminen välillä Evijärvi—Kaustinen
on joustavan liikennöinnin ja liikenneturvallisuuden kannalta tarpeellista.
Perusparantamisen yhteydessä on myös tärkeää huomioida
tarvittavien kevyen liikenteen väylien rakentaminen Evijärvellä Högnabbassa,
Kortjärvellä ja Kaustisella.
Talousarvioaloite n:o 3 on määrärahan
osoittaminen kevyen liikenteen väylän rakentamiseen Alajärven
Luoma-aholla kantatiellä 68. Tällä alueella
on tien varrella runsaasti asutusta ja teollisuutta. Alueella sijaitsee
noin 350 työpaikkaa, joista suurin osa on Mäkelä Alu
Oy:ssä sekä Rannila Rautaruukki Groupissa. Myös
ala-asteen koululaiset käyttävät edellä mainittua
tietä koulumatkoihin.
Talousarvioaloite n:o 4 on niin ikään määrärahan
osoittaminen kevyen liikenteen väylän rakentamiseen
Lappajärven Itäkylässä samoin
kantatiellä 68. Tielaitos tekeekin suunnitelmaa kantatien
68 parantamiseksi pidemmällä aikavälillä. Lappajärven
kunnan alueella on tehty aloitteita ja esityksiä siitä,
että liikenneturvallisuutta tulisi parantaa kantatiellä 68
varsinkin nimenomaan Itäkylän kohdalla. Liikennemäärät
ovat tällä kantatiellä jatkuvasti lisääntyneet,
ja varsinkin raskas liikenne alueella on runsasta. Siellä ovat
tietysti pyöräilijät ja jalankulkijat
raskaan liikenteen seassa tuolla kyläalueella.
Talousarvioaloite n:o 5 on määrärahan
osoittaminen paikallistien peruskorjaamiseen Leppälänkylän
ja Länsikylän välillä Kuortaneella
ja Lehtimäellä. Tämän tien huono
kunto ja vuosittaiset painorajoitukset haittaavat tienvarren teollisuuden
raskaita kuljetuksia, ja nykyisen sorapintaisen ja routivan tien
palvelutaso ei kaikkina vuodenaikoina pysty vastaamaan elinkeinoelämän
ja asutuksen tarpeisiin. Paikallisen asutuksen lisäksi
tien vaikutuspiirissä toimii noin 15 yritystä.
Arvoisa herra puhemies! Talousarvioaloite n:o 6 on määrärahan
osoittaminen paikallistien Keisala—Pesola peruskorjaamiseen
Soinissa ja Alajärvellä. Tämä tieyhteys
on merkittävä tavaraliikenteen ja puutavarakuljetusten
liikenneyhteys. Turvekuljetusten määrä Pietarsaaren
polttolaitokseen lisääntyy uusien alueiden tullessa käyttöön.
Kuninkaanjoen Yrityslaakson puuosaamiskeskittymän kehittäminen
lisää myös raskasta liikennettä tieosuudella.
Vuorenmaan matkailukeskuksen toiminta ja toiminnan kehittäminen
edellyttävät myös hyvää tieyhteyttä valtatielle
Alajärvi—Kyyjärvi.
Talousarvioaloite n:o 7 on määrärahan
osoittaminen paikallistien peruskorjaamiseen Tyynismaan ja Viinikan
välillä Kortesjärvellä ja Kauhavalla.
Tämän paikallistien raskas liikenne on lisääntynyt
samoin voimakkaasti, ja tähän ovat vaikuttaneet
suuret turvetuotantoalueet, joita tien vaikutuspiirissä on
useita. Uusia turvetuotantoalueita on myös perusteilla.
Maatalouden ja paikallisen asutuksen lisäksi edellä mainitun
tien varrella on mattokutomotoimintaa, valimotoimintaa ja metallipajoja.
Arvoisa herra puhemies! Sitten viimeinen talousarvioaloitteeni
n:o 8, joka on määrärahan osoittaminen
paikallistien peruskorjaamiseen Tanelinmäen ja Lepistönmäen
välillä Kortesjärvellä ja Evijärvellä.
Tällä paikallistiellä liikennöi päivittäin
niin ikään paljon raskasta kalustoa, kuten esimerkiksi
tukki- ja turverekkoja, maitoautoja, eläinkuljetusautoja,
rahtirekkoja, koulubusseja sekä maatalouden koneita. Keväisin
ja syksyisin painorajoitukset ja tien huono kunto vaikuttavat tienvarsiasukkaan
liikennöintiin, toimeentulon hankkimiseen sekä elinkeinon
harjoittamiseen. Tämän paikallistien pituus on
noin 14 kilometriä, ja sen varrella on kotitalouksia noin
60 kappaletta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minullakin on muutama talousarvioaloite. (Ed.
S. Lahtela: Ovatko ne tärkeitä?) Muutamista aloitteista otan
tässä esille joitakin kohtia.
Täällä keskusteltiin pitkään
lakimuutoksesta kestävän metsätalouden
rahoituksesta, ja minusta siinä kaksi asiaa oli vähän
niin kuin sekaisin. Tämä lakimuutos, joka täällä oli
käsittelyssä, on sinänsä askel
oikeaan päin ja vie tätä asiaa eteenpäin.
Mutta sitten tämä rahoitus on aivan toinen juttu,
ja minusta juuri näissä talousarvioaloitteissa
voidaan tähän rahoituspuoleen puuttua. Kun metsäkeskusten
arvion mukaan tällä hetkellä tarvitaan
9 miljoonan euron lisärahoitus kaikkien rahoituskelpoisten
hankkeiden toteuttamiseksi ja kun näillä toimilla
kaiken lisäksi luodaan runsaasti työpaikkoja,
parannetaan metsien kuntoa ja saadaan aikaan myös parempaa
puuainesta, niin esitänkin sinne 9 miljoonan euron lisärahoitusta,
jotta tämä rahoitusvaje saadaan peitettyä. Tämä oli
yksi aloite.
Sitten tässä ovat varsin monet hallituspuolueidenkin
edustajat, niin kuin edustajat Oinonen ja Ahonen, näitä tieverkon
rahoja esittäneet hyvinkin monelle kohteelle. (Eduskunnasta:
Ne ovat tärkeitä!) — Ne ovat erittäin
tärkeitä. — Siinä mielessä minä teenkin
tämmöisen kokonaisvaltaisemman esityksen yhdessä ed.
Markus Mustajärven kanssa. Koska me molemmat olemme myöskin
tuolta haja-asutusalueelta, nämä asiat ovat hyvin
lähellä meitä ja olemme nähneet
tieverkon rapautumisen. Eli tiemäärärahojen
osoittaminen edellä mainittujen alueiden tieverkkoon on
yksi keino turvata yrittämisen ja asumisen edellytyksiä myös
kasvukeskusten ulkopuolella. Tämmöisenä ihan
lisäyksenä yleensäkin haja-asutusalueiden
tieverkolle me esitämme hyvin maltillista summaa, jotta
myöskin sitten hallituspuolueiden edustajat voivat äänestää tämän
puolesta. Tämä ei varmasti vielä budjettia
kaada mihinkään, eli 15 miljoonaa euroa haja-asutusalueiden
tieverkon kunnossapitoon ja peruskorjaukseen.
Arvoisa puhemies! Sitten menen vähän ehkä paikallisempiinkin
asioihin. Hallitushan nimesi Raahen seutukunnan sekä Uudenkaupungin
ja Mäntän alueet äkillisten rakennemuutosten
alueiksi. Kaikki varmaan muistavat, silloin puhuttiin myös
kriisialueista. Nopea rakennemuutos on aiheuttanut näillä alueilla
työttömyyttä ja suuria taloudellisia
vaikeuksia edellä mainittujen alueiden ihmisille, kunnille
ja yrityksille. Valtion on mielestäni nyt tuettava erityistuella
näitä alueita, aivan niin kuin muun muassa SDP:n
puoluesihteeri Eero Heinäluoma on esittänyt. Kun hän
vieraili Pohjois-Suomessa, hän oli tällaisen esityksen
siellä tehnyt. Me näemme, että kuntaministeri
Manninen ei esimerkiksi osoittanut juuri näille alueille
rahoituksen lisäystä, niin kuin Heinäluoma
esitti, vaan Manninen esimerkiksi Raahen osalta melkein puolitti
harkinnanvaraiset verrattuna edelliseen vuoteen.
Sen takia teenkin nyt tämmöisen konkreettisen
esityksen vuoden 2005 talousarvioon eli esitän sinne näille
nimetyille kolmelle alueelle 10 miljoonan euron lisäystä.
Siinä on kolme aluetta, jotka hallitus on todennut tällaisiksi
erityistukialueiksi. (Ed. Kankaanniemi: Se on kotiin päin vetoa!) — Ed.
Kankaanniemi, epäilettekö ettei siellä ole
näitä suuria äkillisiä rakennemuutoksia?
Toivon, että myöskin te kristilliset voisitte olla
tukemassa näitä alueita, jotka varmasti ovat todella
suurien vaikeuksien edessä. Kun me saamme tukea myöskin
ed. Heinäluomalta, SDP:n puoluesihteeriltä, niin
minä uskon, että tämä asia tulee
varmaan hoitumaan.
Sitten, arvoisa puhemies, lopuksi Raahen syväväylähanke
(Ed. Kankaanniemi: Taas kotiin päin vetoa!). — Tämä on
koko kansantalouden kannalta hyvin tärkeä hanke. — Raahen
sataman kokonaisliikennehän vuonna 2002 oli 6,3 miljoonaa
tonnia. Satama on nykyisin Suomen viidenneksi suurin satama ja suuren
raaka-ainetuontimääränsä johdosta
Suomen kolmanneksi suurin tuontisatama. On Suomen perusteollisuuden kannalta
tärkeää, että Raahen väylähanke
hoidetaan, jotta terästehtaan kilpailukyky ja toimintaedellytykset
tulevat turvatuksi. Liian matala meriväylä on
tässä meillä ongelma ja rajoittaa muun muassa
tuontikuljetuksia. Näin ollen tämä on
aivan välttämätön hanke.
Tässähän oli sellainen tilanne, että edellinen hallitus
oli Raahen syväväylähankkeen rahoitusta
esittämässä jo tälle vuodelle
ja ensi vuodelle, mutta nyt näyttää,
että hanke lykkääntyy. Ministeri Luhtanen
on kyllä antanut ymmärtää, että tämä toteutetaan,
mutta nimenomaan, kun rahoituspäätöstä ei
tule, ei näitä töitä päästä aloittamaan.
Jos näin tätä asiaa lykätään,
niin tämä taitaa siirtyä seuraavalle
hallitukselle. Siinä mielessä nyt on tähän
syytä saada 5 miljoonan euron rahoitus ensi vuodelle, jotta
työt voidaan käynnistää ja voidaan
tämä koko kansantaloudelle tärkeä syväväyläasia
hoitaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Haapoja puhui niin hyvin ja kauniisti syvän
roudan, ankaran pakkasen ja kovan talven alueesta, Kauhavan teistä ja
Kauhavan suunnan teistä, että lämpimästi
kannatan hänen näkemystään tässä asiassa.
Siellä puheen perusteella ollaan todella ankeissa ja vaikeissa
oloissa olemassa, ja sen takia näitten asioitten kuntoon
saattaminen olisi ainutlaatuisen tärkeätä.
(Ed. Valpas: Kannattakaa Raahenkin hankkeita!) — Tämän osalta
ed. Valpas, asemanne tulee vielä. (Naurua)
Täällä puhemies sanoi, että on
syytä kiinnittää siihen huomiota, millä numerolla
olevaan talousarvioaloitteeseen viitataan. Täällä ed.
Oinonen otti esille ed. Hemmilän talousarvioaloitteen 118, Määrärahan
osoittaminen Kustavin ja Lokalahden välisen Lehmänkurkun
tieyhteyden rakentamiseen. Tähän oli mahdollisuus
viime viikonvaihteen aikana eduskunnan Eräkerhon vieraillessa
Metsästäjäliiton hirvijahdissa siellä päästä oikein
syvällisesti tutustumaan ja näkemään. Näin
nähden näen, että kyllä tämä nyt
pitäisi saattaa järjestykseen ja kuntoon. Ainakin
oman henkilökohtaisen tutkiskelun perusteella on todella
tärkeästä tiestä kysymys. Tämä näin
yleisesti ottaen.
Mutta, herra puhemies, tässä menneinä aikoina
on ilmestynyt uutta kirjallisuutta. Eduskunnan edellisen kauden
puhemies Riitta Uosukainen on kirjoittanut kirjan "Nuijanisku pöytään"
ja täältä lyhyt lainaus: "Poliitikot
ovat hyvin koulutettuja hölmöjä, jotka
opettelevat ja puhuvat kuin palindromeja eli samoja ilmauksia, jotka
ovat luettavissa takaperinkin. Heidän kielensä on
köyhää. Manhattanin mustan sanavarasto
käsittää 200 sanaa, ja poliitikot ovat
samassa luokassa. He pakenevat onttojen käsitteellisten
sanojen taakse ja puhuvat niin sanotusti varman päälle
eivätkä ota kielellistä tai mielellistä riskiä.
Heidän johtava päämääränsä on
pyrkimys enemmistöön, ja enemmistö on
aina väärässä."
Herra puhemies! Otin tämän sitä varten
esille, että kun luin nämä talousarvioaloitteet,
niin valitettavasti täällä ei ollut yhtään
sellaista aloitetta, missä olisi osoitettu määrärahaa
nuorten kyvykkäitten, lahjakkaitten tulevien kirjailijoitten
tukemiseen ja kouluttamiseen. Tämä olisi kuitenkin ollut
ainutlaatuisen tärkeä asia ottaa huomioon ja tehdä.
Mutta ehkä tähän tulee joskus myöhemmin.
Herra puhemies! Samasta kirjasta löytyy seuraava lainaus,
missä todetaan: "Toivottavasti media lakkaa korostamasta
näiden, sitä paitsi kalliiksi käyvien,
edustajien ahkeruutta, sillä se on näennäistä,
eikä johda tuloksiin." Tässä yhteydessä on
mainittu muutamia eduskunnan tärkeitä edustajia,
jotka ilmeisesti ovat kiinnittäneet näihin epäkohta-asioihin
huomiota ja myöskin talousarviokeskusteluissa ovat hoitaneet
näitä kalliita äänestyksiä.
Valitettavasti ainakin itse omalta kohdaltani muistan kovin vähän
niistä läpi menneen.
Kun täällä nyt on otettu yleisluonteisesti
kysymys siitä, niin kuin sanoin aikaisemmin, että pitää mainita
aloitteen numero, mistä on kysymys, toteaisin niin, että olen
lämpimästi tukemassa näitä Lahteloitten
tekemiä aloitteita. Niitä on yhteensä 113
kappaletta, mistä pääosa on ed. Esa Lahtelan
hyviä aloitteita. Tarkastin ne kaikki, että niissä ei
ollut yhtään miinaa. Numeroita löytyy
talousarvioaloitteesta 365 lähtien ja päättyen 478:aan.
Sillä välillä ei ole olemassa muita kuin hyviä aloitteita,
niin kuin nämä yleensä ovat.
Ed. Valpas kiinnitti aikaisemmin huomiota siihen, millä aiotaan
maksaa tämä asia. Mielestäni tämä asia
tulee kuntoon ja järjestykseen sillä, että vähän
helpotetaan näistä veronkevennyksistä ja
hoidetaan nämä asiat kuntoon ja sitä kautta maan
talouselämä pyörimään
parempaan järjestykseen. Niin tämä valtiontalous
myöskin tämän asian kestää ja
pitää päällänsä.
Herra puhemies! Yksi tärkeä asia, mitä erityisesti
haluaisin korostaa äsken mainittujen lisäksi,
on ed. Paajasen talousarvioaloite 634, mihin toivon myöskin,
että ed. Väistö seuraavassa puheenvuorossaan
ottaa kantaa ja tukee tämän varusmieskoulutuksen
säilyttämistä myöskin Immolassa
ja Ivalossa. Jos sitä Immolasta ja Ivalosta vähennetään,
niin Kontiorantakin siinä asiassa on vaarassa ja sillä perusteella
Pohjois-Karjala. (Ed. Väistö: Näin!) — Nimenomaan,
olemme yhteisellä asialla. — Tämä 3,4
miljoonan lisämääräraha pitää tähän
löytyä. Silloin nämä asiat tulevat
järjestykseen ja kunnialliseen hoitoon. Tämä on
Kymen vaalipiirin kansanedustajien yhteinen aloite olemassa, mutta
tässä ajetaan myöskin Pohjois-Karjalan
ja Lapin asiaa. Herra puhemies, toivon, että näillä monisanaisilla
käänteillä nämäkin
asiat tulisivat kerrankin kuntoon, kun eduskunta tämän
budjetin käsittelee.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Pohjois-Karjalan kansanedustajien yhteisistä talousarvioaloitteista
otan esille aloitteen n:o 1035. Siinä ehdotetaan lisämäärärahaa
Metsäntutkimuslaitoksen Joensuun tutkimuskeskuksen kehittämiseen.
Joensuun tutkimuskeskusta on viime vuosina kehitetty määrätietoisesti.
Tavoitteenahan on valtioneuvoston periaatepäätöksen
mukaan saavuttaa 100 vakinaisen henkilön määrä vuoteen
2005 mennessä. Tästä tavoitteesta ollaan
jonkin verran jäljessä. Nyt vakinaisia virkoja
on 75. Tämän lisäksi on ulkopuolisen
projektirahoituksen turvin määräaikaisia
tutkijoita ja muuta työntekijäkuntaa noin 50.
Tutkimuskeskukselle on Joensuuhun valmistunut uudet toimitilat.
Kyseessä on suurin puurakenteinen toimistorakennus koko
maassa. Tämä merkitsee vuodesta 2005 alkaen pysyvää lisävuokrakulua
Joensuun tutkimuskeskukselle 0,6 miljoonaa euroa. Budjettiehdotuksessa
on 0,3 miljoonan euron vuotuinen lisäys tähän,
mutta myös henkilöstön osalle tarvittaisiin
lisämäärärahaa uusien vakanssien
perustamiseen. Tähän tarvittaisiin 0,3 miljoonan
euron vuotuinen lisäys. Näin Joensuun tutkimuskeskusta
kyettäisiin kehittämään lähes
alkuperäisessä aikataulussa. Vuotuinen lisärahoitustarve
olisi 1 miljoonan euron luokkaa.
Todettakoon, että merkittävä lisäpanostus
Joensuun tutkimuskeskukselle on tulossa itse hankitun rahoituksen
kautta. Jo tänä päivänä Metlan kaikista
toimintayksiköistä Joensuun yksikkö hankkii
ulkopuolista rahoitusta suhteellisesti enemmän kuin mikään
muu yksikkö. Tämä on osoitus Joensuun
osaamisen arvostuksesta.
Arvoisa puhemies! Rajavartiolaitoksen rahoitustarve tässä jo
tulikin ed. Seppo Lahtelan puheenvuorossa esille. Aloitteessani
1033 ehdotan myös toimintamäärärahan
lisäämistä 3,4 miljoonalla eurolla. Tämä toimintamenojen
tasokorotus on itse asiassa jo tämän vuoden talousarviossa
eduskunnan edellyttämä. Tämän
vuoden talousarviota käsitellessään eduskunta
edellytti, että Rajavartiolaitos ylläpitää varusmieskoulutusta
kaikissa neljässä rajajääkärikomppaniassaan
sekä huolehtii itärajan rajaturvallisuudesta ja
käynnistää eräitä pitkään
keskeytyksissä olleita investointeja. Tämän
vuoksi tämän vuoden, 2004, talousarvioon lisättiin
3,4 miljoonan euron määräraha, jota nyt
tulisi jatkaa pysyvänä tasokorotuksena. Laitoksellahan
on yhteiskunnallisena vaikuttavuustavoitteena ja tehtävänä huolehtia, että maassamme
on Euroopan turvallisimmat ulkorajat ja että maamme meripelastustoimi
on Euroopan paras. Näistä tehtävistä samoin
kuin rajavalvonnasta, rajatarkastuksesta, pelastustoiminnasta ja
muista laitokselle annetuista tehtävistä suoriutuakseen
Rajavartiolaitos tarvitsee tuon 3,4 miljoonan euron toimintamenojen
tasokorotuksen eduskunnan tarkoittamalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä on talousarvioaloite 1034,
jossa ehdotan torjuntavoittojen muistomerkkihankkeen suunnitteluun
määrärahaa. Suomen kohtalohan oli kuusi
vuosikymmentä sitten veitsenterällä.
Kesällä 1944 Suomi pystyi kuitenkin ratkaisutaisteluissa
torjuntavoittoihin Talissa ja Ihantalassa, ja viimeisissä suurtaisteluissa
vihollinen lyötiin Ilomantsin taisteluissa rajakenraali
Raappanan johdolla. Sotien jälkeen olemme saaneet rakentaa
maatamme rauhan oloissa ja kansakuntana osaamme arvostaa turvallisia
oloja ja rauhaa turvaavaa politiikkaa. Suomen nykyisten rajojen
sisällä vain Ilomantsissa on paikkoja, joissa
on käyty divisioonatason taisteluja niin talvi- kuin jatkosodassakin. (Ed.
S. Lahtela: Puhuja on oikeassa!) Laatokan pohjoispuolella saavutettiin
Suomen kohtalon kannalta merkittäviä torjuntavoittoja
jo talvisodassa. Eräs tällainen paikka on Tolvajärvi
nykyisen Tuupovaaran kohdalla. Siellä joulukuussa 12. päivänä 1939
saavutettiin merkittävä voitto.
Voidaankin sanoa, että Pohjois-Karjala on oikea paikka
sotiemme torjuntavoittojen kansalliselle muistomerkille. Tällainen
arvokas muistomerkki olisi itsenäisen ja kansanvaltaisen
kansakunnan kunnianosoitus itsenäisyyden taistelleelle
ja hyvinvoinnin perustan luoneelle veteraanipolvelle. Näkyvä muistomerkki
muistuttaisi myös tulevia sukupolvia torjuntavoittojen
arvokkaasta perinnöstä sekä myös
mittaamattomista menetyksistä ja itsenäisyyden
saavuttamiseksi annetusta uhrista.
Klaus Pentti /kesk:
Herra puhemies! Olen tehnyt kaksi talousarvioaloitetta. Ensimmäinen niistä,
talousarvioaloite 653, on määrärahan osoittaminen
maaseutuneuvonnan rahoittamiseen. Valtion vuoden 2005 tulo- ja menoarvioesityksessä
on
maatilatalouden ja muiden maaseutuelinkeinojen neuvontaan esitetty
8 400 000 euroa ja kotieläinjalostukselle
769 000 euroa, mikä on vastaavasti 302 000
ja 324 000 euroa pienempi kuin vuonna 2004. Valtionapu
kohdistuu neuvontaan, jonka toteuttavat ProAgrian suomenkieliset
ja ruotsinkieliset maaseutukeskukset sekä ProAgria Suomen
Kotieläinjalostusosuuskunta Skjo sekä keinosiemennysosuuskunnat.
Valtionavun yhtenä tavoitteena on turvata kattavat
neuvonta- ja keinosiemennyspalvelut kaikkialla Suomessa. Pidän
tärkeänä, että maaseutuneuvonnan
valtionapu säilyisi vuoden 2004 tasolla. Maaseutuneuvonnan
valtionapuja on leikattu, lamavuosina ne puolitettiin, ja edelleen vuodesta
1995 lähtien nämä neuvonnan valtionavut
ovat alentuneet 1,5 miljoonaa euroa, ja kun otetaan huomioon palkkakustannusten
nousu, reaaliarvon aleneminen on ollut 4,1 miljoonaa eli noin 40
prosenttia. Eduskunta päätti tehdä osittaisen
inflaatiokorjauksen vuoden 2004 budjettiin, mutta nyt tehty budjettiesitys
vuodelle 2005 leikkaisi tämänkin pois.
Neuvonta- ja jalostusjärjestöjen kannalta
tämän valtion rahoitusosuuden säilyminen
20 prosentin tasolla on tärkeää. Euroopan
maiden neuvontaorganisaation yhteisessä kokouksessa todettiin,
että valtioiden tulisi olla noin 20 prosentin osuudella
rahoittamassa neuvontajärjestöjen toimintaa, jos
halutaan varmistaa, että kansallisesti tärkeät
maatalouden ja maaseudun kehittämisasiat suoritetaan koko
maassa. Tehokas keinosiemennystoiminta on ratkaisevassa roolissa kehitettäessä suomalaisen
kotieläintalouden kilpailukykyä, ja edellä kuvatut
toiminnat ovat erityisen tärkeitä EU:n uuden ohjelmakauden Agenda
2007 tuomien haasteiden ratkaisemisessa suomalaisen maatalouden
kilpailukyvyn kannalta.
Toinen talousarvioaloitteeni 654 on Pirkanmaan kansanedustajien
yhdessä tekemiä aloitteita, joita jo ed. Satonenkin
täällä kannatti. Aloite koskee määrärahan
myöntämistä Valtatie 3:n Tampereen läntisen
kehätien kakkosvaiheen rakentamiseen. Valtatie 3:n Tampereen
läntisen kehätien ykkösvaiheen rakentaminen
on käynnissä. Tieosuus on valtakunnallisesti merkittävä, koska
se yhdistää useat Suomen voimakkaimmin kehittyvät
alueet Helsingistä Hämeen ja Pirkanmaan kautta
Satakuntaan, Etelä-Pohjanmaalle ja Pohjanmaalle. Tie välittää merkittävän
osan Länsi-Suomen tieliikenteestä myös
Pohjois-Pohjanmaalle ja Pohjois-Suomeen. Valtatien vaikutusalueelle
sijoittuu vajaa kolmannes maamme työpaikoista. Vaikka tien
parannustyö on käynnissä, tulevat hankkeen
myönteiset kokonaisvaikutukset näkyviin vasta
koko tiejakson valmistuttua. Tästä syystä Tampereen
läntisen kehätien kakkosvaiheen rahoitus tulee
varmistaa siten, että tien rakentaminen voi jatkua keskeytyksettä ykkösvaiheen
valmistumisen jälkeen.
Muista Pirkanmaan kansanedustajien yhdessä tekemistä aloitteista
haluan erityisesti korostaa talousarvioaloitetta 1051, jonka on
tehnyt Jaana Ylä-Mononen ja joka koskee Valtatie 3:n turvallisuusjärjestelyjä välillä
Parkano—Hämeenkyrö.
Tieväli on erittäin runsaasti liikennöity
ja erittäin vaarallinen. Siellä on tapahtunut
tänäkin vuonna kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia,
ja olisi tärkeää, että tämä tieosuus
saataisiin turvallisemmaksi.
Myös näitä keskeisiä Pirkanmaan
liikenneturvallisuusjärjestelyjä on talousarvioaloitteessa 814,
jonka ed. Arto Satonen on tehnyt. Aloite koskee Valtatie 9:llä Urjalan
Lehmussuon eritasoliittymää. Tämä liittymäjärjestely
on Valtatie 9:llä erittäin tärkeä ja
kiireellinen hanke.
Ed. Mikko Kuoppa on tehnyt talousarvioaloitteen 327, johon Pirkanmaan
kansanedustajat ovat yhtyneet myöskin. Se koskee Tarastenjärven
jätteenkäsittelylaitoksen liittymäjärjestelyjä Valtatie
9:llä.
Ed. Reino Ojala on tehnyt talousarvioaloitteet 620 ja 621, ja
haluan myös kannattaa näitä, samoin kuin
näitä muitakin Pirkanmaan kansanedustajien yhdessä tekemiä aloitteita.
Ed. Reino Ojalan aloitteet koskevat Valtatie 9:ää ja
siinä ohituskaistojen suunnittelua Murhisaaren kohdalla
Valtatiellä 11 sekä liittymäjärjestelyjä Valtatie
9:llä. Lisäksi näissä Pirkanmaan
kansanedustajien aloitteissa on ylipäätään
liikenneturvallisuuteen liittyviä parannusehdotuksia, kevyen
liikenteen rakentamiseen liittyviä aloitteita. Haluan sitten
näiden käsittelyn yhteydessä näitäkin
olla kannattamassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tänään eduskunnan
täysistuntosali lunastaa paikkansa tärkeimpien
poliittisten aloitteitten ja ideoitten julkistamis- ja käsittelypaikkana,
kuten emeritapuhemies Riitta Uosukainen kirjassaan sanoo. Käsittelemmehän
talousarvioaloitteita, joiden eteen kansanedustajat avustajineen
ovat tehneet paljon työtä. Kunnat ovat näitä valmistelleet,
maakunnalliset liitot ovat valmistelleet, ja tämän
vuoksi on hyvä, että näistä voidaan
täällä myös keskustella.
Jatkan aloitteesta 600 eteenpäin aloitteeseen 616.
Täällä ed. Vihriälä viittasi
jo Jyväskylä—Vaasa-valtatien rakentamiseen.
Minulla on vastaava aloite, 610, jonka on valmistellut Keski-Suomen
Liitto, ja se on Keski-Suomen kansanedustajien yhteinen aloite.
Toivon, että tämä aloite voisi vihdoinkin
edetä yhdessä ed. Vihriälän
tekemän aloitteen kanssa. Tuo tiehän on Vaasa—Jyväskylä-tie,
joka pätkii. Toki sitä kulkemaan pääsee
ja se on merkitty Jyväskylä—Seinäjoki-osuudelta
Valtatieksi 18, mutta se ei ole Multia—Ähtäri-välin
osuudelta ainakaan miltään osin valtatietasoinen.
Enemmistö, kuten Uosukainen toteaa, on väärässä:
aina kun on äänestetty, tämä tie
ei ole mennyt läpi. Toivottavasti nyt löydetään
enemmistö, joka on oikeassa, kun tästä äänestetään,
että tuo tien rakentaminen saataisiin jatkumaan.
Edelleen minulla on aloitteita, joilla olen tuonut maakunnan
tieverkon parantamisia esille, muun muassa Karstulan—Soinin
väli, liikenneturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä,
muun muassa Valtatie 23 välillä Haapamäeltä Keuruulle
ja Keuruulta edelleen Kalettoman Pioneerivarikon tienhaaraan. Näillä olisi
oma merkitys, jos ajatellaan lisääntyvää kevyttä liikennettä.
Aloite 606 liittyy Multia—Saarijärvi-yhteyteen,
Keuruu—Saarijärvi itse asiassa, jos puhutaan kahdesta
maakuntakaupungista, välillä Pajupuro—Sahrajärvi.
Pajupuroltahan oli ansiokas edesmennyt kansanedustaja Esko Härkönen, joka
ansiokkaasti sai Pajupuron tieyhteydet kuntoon, mutta juuri tämä väli,
Pajupuro—Saarijärvi, odottaa vielä parantajiaan.
Aloite 611 on Haapamäki—Pori-radan käyttöönoton
perusselvityksen tekemiseen tähtäävä. Tuo
ratahan on osaltaan edelleen VR:n liikenteessä Parkanosta
Kankaanpäähän Puolustusvoimien ja puutavarakuljetusten
käytössä ja Parkanosta Aitonevalle puutavaran
ja turvekuljetusten käytössä. Sitten
Haapamäki—Virrat-väli on matkailuliikenteessä,
mutta osalla kasvaa jo jonkunlainen männikkö,
vaikka kiskot ovat olemassa. Olisi toivottavaa, että tämä rata
voitaisiin vesoa auki ja se palvelisi vaikka resiinaliikenteessä matkailukäyttöä ja
selvitettäisiin sen käyttöönotto.
Se olisi vaihtoehtoinen reitti Sisä-Suomesta Porin ja Rauman
satamien suuntaan.
Aloitteella 613 kiinnitän huomiota lääkäreitten
yöpäivystykseen ja terveyskeskusten palvelutason
turvaamiseen. Yöaikaan monet kokevat turvattomuutta, kun
päivystävä lääkäri
saattaa olla hyvinkin kaukana. Jos on todella vakava tilanne, silloinhan
tietysti sinne mennään ambulanssilla. Saattaa
olla, että senkin saanti kestää, jos
se seutukunnan ainut päivystävä ambulanssi on
siellä sadan kilometrin päässä ajossa.
Ennen kuin sitten auto on takaisin sieltä uutta kyytiä antamassa,
sekin saattaa kestää. Ihmiset kokevat turvattomuutta.
Jos on sydäninfarktin ensi oireita aamuyössä,
niin kyllä kysyy tavattoman paljon rohkeutta tehdä pitkä matka,
mennä lääkäriin. Näkisin
vakavasti harkittavaksi sen, että muutettaisiin linjaa
siten, että lääkäripäivystys voisi
olla mahdollisimman lähellä.
Arvoisa puhemies! Koen, että näillä aloitteilla olisi
paljon sijaa käsittelyyn ja valmisteluun, niitten eteen
on tehty paljon töitä. Toivon, että tämä työ ei
päättyisi vain tähän lähetekeskusteluun, vaan
näissä löydettäisiin, jos ne
eivät nyt vielä tulevan vuoden budjetissa mene
läpi, niin ideoita seuraavien vuosien budjetin valmisteluun,
koska nämä vuodet menevät varsin nopeasti
ohitse.
Arvoisa puhemies! Olen kokenut, että täällä on
erittäin hyviä puhujia, muun muassa molemmat edustajakollegat
Lahtelat, ja aivan hersyen olen kuunnellut heidän hyviä puheitaan
niin, että ei edes iltamyöhällä malta
täältä salista lähteä pois.
Mutta toivon myös heidän aloitteilleen menestystä jatkokäsittelyssä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tänään on
siteerattu Uosukaisen kirjaa täällä monesti.
Itse ajattelin, jotta en enää tule tänä iltana
puhumaan, mutta pakko on tulla. Nimittäin kahdessa minuutissa
en ihan tästä olisi selvinnyt. Asia koskee talousarvioaloitteita,
ja siihen liittyen Uosukainen on ottanut kirjassaan ihan hyviä näkökulmia
ja havaintoja tehnyt eduskunnasta. Pitää todeta,
jotta Manhattanin musta sanavarasto käsittää 200
sanaa ja poliitikot ovat samassa luokassa. Tämä on
yllättävää. Minä en
ole koskaan lukenut omia sanojani, montako erilaista sanaa osaan,
mutta voi olla, osaisinko niinkään paljon. Nimittäin
tämä on ihme juttu, kun täällä eivät
kaikki ole niin korkeita kouluja käyneet kuin tässä kirjassa
odotetaan meidän kaikkien käyvän. Josko
olisinkaan oppinut niin paljon tuolla kuusen juurella Kiteellä kasvaessa.
Sitten asia, josta aion puhua. Nimittäin Uosukainen
toteaa kirjassaan, että kannattaa mennä suoraan
asiaan. Sen kehotuksen otan vakavasti. Talousarvioaloitteessa 423
esitän, jotta Kymijoki—Mäntyharju-kanavan
suunnittelua jatkettaisiin ja loppuun saatettaisiin se hanke. Nimittäin Saimaan
kanavan vuokrasopimus itse asiassa taitaa päättyä 2013
tai niillä main, mikä tarkoittaa, että meillä on
vajaa kymmenen vuotta aikaa jotain tehdä tämän
tärkeän vesiväylän osalta. Nimittäin
Itä-Suomen raskaalle teollisuudelle tämä vesiväylä on
sillä tavalla merkittävä, että jos
sitä ei olisi koskaan tehty, niin sinne ei olisi tehty myöskään
monia tehtaita, jotka tällä hetkellä siellä toimivat.
Itse tiedän siellä yläjuoksulla asuessani,
että muun muassa Puhoksen tehtailta lähtee yli
sata laivallista tavaraa sieltä ja tietysti tulokuormassa
tulee jotain sinne. Se on merkittävä juttu. Se
tarkoittaa tuotteiden hinnassa sitä, jotta monia tuotteita,
mitkä nyt menevät Englantiin niinkin kaukaa kuin
tuolta Pohjois-Karjalasta Puhoksesta syväväylää pitkin,
ei olisi kannattanut kumipyörillä kuljettaa tuonne
satamiin ja lastata siellä, jos ei tätä mahdollisuutta
olisi. Sen takia odotan, jotta vihoviimein Suomen eduskunta voisi
tehdä ratkaisun, että Kymijoki—Mäntyharju-kanava
pannaan ihan todella nyt liikkeelle suunnitteluun ja lähdetään
toteuttamaan sitä. Viime kaudella Lipposen kakkoshallituksen
aikana ja ykkösenkin aikana sitä kovasti pyrittiin
viemään eteenpäin, mutta siinä jotenkin
liikenneministeriön virkamiehet jatkuvasti jarruttivat
hanketta, mutta tässä talossa on se valta ja voima
siinä, mitä tämän hankkeen osalta
tehdään. Toivon, että se nyt otettaisiin
vakavasti. Täällä nimittäin ed.
Seppo Lahtela on aktivoitunut kanava-asioissa, ja toivon mukaan
nyt kanavapuolue uudelleen nousee tässä eduskunnassa
sillä tavalla voimallisesti, että me saamme tämän
hankkeen eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaasan vaalipiirin kansanedustajien
puheenjohtaja Harry Wallin on tehnyt talousarvioaloitteet 1037—1050,
jotka ovat lähinnä Etelä-Pohjanmaan liiton,
Pohjanmaan liiton ja Keski-Pohjanmaan liiton tärkeitä kehittämishankkeita
Vaasan vaalipiirissä. Olen ne itse allekirjoittanut ja
niitä haluan tukea. Lisäksi olen itse tehnyt 17
talousarvioaloitetta, jotka alkavat numerosta 788 ja päättyvät
numeroon 804. Lähinnä nämä koskevat
yleistä järjestystä ja turvallisuutta,
rikoksen uhria sekä perinteisiä tiehankkeita,
jotka ovat perusteltuja ja tarkoituksenmukaisia. On luonnollista
tietenkin, että nämä aloitteet maksavat
tietyn määrän. Ne maksavat aloitteiden
mukaan 50 miljoonaa euroa, ja viimeisessä aloitteessa esitän luonnollisesti,
että työvoimapolitiikan määrärahoista
otetaan pois 50 miljoonaa euroa, joten nämä ovat
kustannusneutraalit eivätkä laajenna valtion budjettia
ja siten toteutettavissa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela otti esille tärkeän
asian aloitteessaan 423, Kymijoen—Mäntyharjun
-kanavan suunnittelun. Tähän samaan liittyy, tämä nyt
tietysti on vähän toistoa, oma aloitteeni 474, määrärahan
osoittaminen Kymijoen kanavan suunnitteluun, eli samasta asiasta
on kysymys, mutta on sinänsä tärkeästä asiasta
kysymys, koska Saimaan kanavan vuokra-aika päättyy
2013. Kanava kaikkine laitteineen, alueineen, teineen ja hallintoineen
jää suoraan venäläisten omistukseen,
ja ellei suomalaisilla ole muuta vaihtoehtoa kuin pelkkä Saimaan
kanava tähän neuvotteluun lähtiessä,
niin sinnehän mennään ikään
kuin housut kintuissa, alistutaan siihen, mitä sieltä sanellaan
ja tehdään. Pitäisi olla muitakin linjausvaihtoehtoja,
suunnitelmia ja myöskin uskottavasti toteuttamiskelpoisia.
Tämä Kymijoen kanavan suunta olisi nimenomaan
sellainen olemassa.
Keskustelu päättyy.