Jukka Vihriälä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Aikaisemmasta lainsäädännön muutoksesta
huolimatta yrittäjyys elinkeinona kärsii edelleen
monista yrittäjien sosiaaliturvaan liittyvistä puutteista.
Ne ovat merkittävä este yritystoiminnan yleistymiselle
ja samalla ne hidastavat myös hallituksen yrittäjyyden
politiikkaohjelman toteuttamista. Yrittäjällä on
tällä hetkellä oikeus lasten kotihoidon
tukeen samoin kuin sairausvakuutuslain mukaisiin äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahaan sekä osittaiseen vanhempainrahaan.
Oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen osittaiseen vanhempainrahaan
yrittäjällä on silloin, kun omassa yrityksessä tehty
työ vähenee 40—60 prosenttiin aiemmasta
vähintään kahden kuukauden ajaksi.
Osittaisena hoitorahana suoritettavat etuudet kustannetaan yleisin
verovaroin, joiden maksamiseen myös yrittäjät
osallistuvat. Hallituksen esityksessä sairausvakuutuslain
ja eräiden muiden lakien muuttamisesta vuodelta 2002, jonka pohjalta
osittaisesta vanhempainrahasta säädettiin, on
edellytetty yrittäjävanhemman esittävän luotettavan
selvityksen yrittäjänä tehdyn työn
vähenemisestä. Samanlaista selvitystä voitaisiin edellyttää osittaista
hoitorahaa hakevalta yrittäjävanhemmalta.
Osittaiseen hoitorahaan ovat tällä hetkellä oikeutettuja
vain virka- ja työsuhteessa olevat vanhemmat. Yrittäjät
sen sijaan eivät ole oikeutettuja osittaiseen hoitorahaan.
Mikäli yrittäjä haluaa palata hoitovapaan
jälkeen työelämään
lyhennetyllä työajalla lapsiensa hyvinvointia
ajatellen, hän ei ole oikeutettu osittaiseen kotihoidon
tukeen kuten julkisella sektorilla työskentelevä.
Herra puhemies! Ministeri Sinikka Mönkäre vastasi
ed. Hemmingin yrittäjien sosiaaliturvasta tekemään
kirjalliseen kysymykseen 172/2004 perustellen asiaa seuraavasti:
"Asiaa koskevaa lakia säädettäessä lähtökohtana
oli, että osittaiseen kotihoidon tukeen (nykyisin osittainen
hoitoraha) ei ole oikeutettu perhe, jossa vanhempi tai muu huoltaja
ei ole virka- tai työsuhteessa tai kun vanhempi opiskelun
johdosta tekee lyhennettyä työaikaa. Osittaista
hoitorahaa ei liioin suoriteta perheelle, jossa vanhempi tai huoltaja itsenäisenä
yrittäjänä lyhentää tai
on lyhentänyt työaikaansa." Näin varmasti
on, mutta jos lähtökohta lainsäädäntötyössä osoittautuu
huonoksi ja perustelu epätasa-arvoiseksi, on lakia voitava korjata,
tässä tapauksessa vielä helpostikin,
sillä kysymys on lähinnä selkiyttävästä teknisestä lain pykälän
tarkentamisesta.
Hallitusohjelman yrittäjyyden politiikkaohjelmaan on
kirjattu tavoitteena muun muassa yrittäjyyden edellytysten
parantaminen ja vanhemmuuden sekä yrittäjyyden
parempi yhteensovittaminen. Tämä lakimuutos on
nyt mahdollisuus ottaa yksi iso askel parempaan suuntaan myöskin
yrittäjiä ajatellen.
Herra puhemies! Tämä laki lasten kotihoidon ja
yksityisen hoidon tuesta annetun lain 13 §:n muuttamisesta
tukisi juuri näitä näkökohtia,
ja sitä esitänkin tässä lakimuutoksessa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Odotus on palkittu. Ed. Vihriälä on
omassa aloitteessaan esittänyt lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon
tuesta annetun lain 13 §:n muuttamista siten, että sellaisella
yrittäjällä, jonka omassa yrityksessään
tekemä työ vähenee lapsen hoidon vuoksi
40—60 prosenttiin aiemmasta, on oikeus osittaiseen hoitorahaan.
Arvoisa herra puhemies! Pidän tätä hyvin
tärkeänä aloitteena. Kannatan ed. Vihriälän
aloitetta, koska se asettaa työntekijät ja yrittäjät
samaan asemaan, minkä pitäisi olla kaiken lainsäädännön
tarkoitus.
Keskustelu päättyy.