Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kysymykseni koskee jälleen
ennalta ehkäisevää terveydenhuoltoa,
jota ministeri Hyssälä on täällä useaan
otteeseen lämpimästi kannattanut, mutta tekoja
tai aikeita vielä puuttuu.
Ministeri Hyssälä vähän
aikaa sitten mielestäni merkittävällä kannanotolla
lähti siitä, että näyttää siltä,
että lasten hampaiden kunto on yllättäen
heikkenemässä, vaikka me olemme tähän asti
olleet yksi maailman parhaita tässä asiassa. Hän
puuttui myös jälleen kerran lasten lisääntyviin
paino-ongelmiin ja diabetesongelmaan ja suorastaan nimitti ministeri
Haataisen toimialalla olevaa tilannetta kaksinaismoraaliseksi, kun toisaalta
opetetaan terveellisiä ruokatapoja erilaisissa oppiaineissa,
mutta toisaalta koulun käytävillä on
karkki- ja limsa-automaatteja, joiden poistamista hän vaati.
Kysyisin ministeri Haataiselta:
Oletteko käynyt ministeri Hyssälän
kanssa keskustelua tästä ja aiotteko myös
toimia sen eteen, että nämä todellakin
jopa ehkä kaksinaismoralismiin viittaavat, niin kuin ministeri
Hyssälä sanoi, karkki- ja limsa-automaatit poistetaan kouluista?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Todellakin terveyskasvatuksen kautta
tarjoutuu nyt mahdollisuus peruskouluopetuksessakin puuttua näihin
tärkeisiin asioihin. Toivottavaa onkin, että se
opetus sisällöltään olisi myös
sellaista, joka saisi oppilaat, lapset, nuoret tekemään
itse itsenäisiä päätöksiä,
joita he joka tapauksessa joutuvat elämänsä varrella tekemään
terveellisten elintapojen puolesta.
Tähän mennessä lailla ei ole erikseen
ryhdytty kieltämään esimerkiksi limonadi-
tai karkkiautomaatteja kouluissa. Ihmettelen, mistä syystä kouluissa
päädytään näihin ratkaisuihin,
että limonadi- ja karkkiautomaatteja sinne otetaan, ja että se
kunnissa myös sallitaan. Minusta tästä pitäisi
käydä paikallistasolla keskustelu ja arvokeskustelu
myös tästä lähtökohdasta
ja sopia myös pelisääntöjä siitä,
että jos tämmöinen juoma-automaatti on,
niin milloin se on sitten auki. Kouluilla on myös muunlaista
toimintaa. Esimerkiksi iltaisin siellä on liikuntatapahtumia
ja myös aikuisia harjoittelemassa, millä juoma-automaatteja
myös perustellaan.
Mutta kaiken kaikkiaan (Puhemies koputtaa) tämä asia
ja huoli on aivan oikea ja siihen on syytä puuttua. Koulujen
välipalakäytäntö on yksi, (Puhemies:
Aika!) jolla voidaan myös ehkäistä näitä epäterveellisiä välipaloja.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu, että me olemme tällaisten
globaalien kansainvälisten isojen yritysten markkinointitoimenpiteitten
kohteina Suomessa, ilman että koulut, oppilaat tai vanhemmat
huomaavat, että he ovat näitä kohteita näissä markkinoinneissa.
Oppilaat ja oppilaskunnat on valjastettu tähän
markkinointiin mukaan. Tällä on laajat terveyspoliittiset
seuraukset, ja sen takia haluan nyt havahduttaa, että tässä on kysymys
suuresta asiasta.
Vanhempainyhdistyksillä, kouluilla, oppilaskunnilla,
opettajilla, kaikilla meillä on nyt yhteisvastuu tästä asiasta.
Me emme halua oppilaittemme emmekä lastemme lihavuuden
lisääntyvän ja suun terveydenhuollon
dramaattisesti romahtavan. Nyt on aika toimia ja tarjota myönteisiä,
terveitä vaihtoehtoja, välipaloja, ja ottaa aivan
toisen tyyppinen ote. Ja se, että ne automaatit poistetaan
sieltä, ei ole rahakysymys, vaan me voimme hyvällä yhteistyöllä miettiä tätä muuten.
On eletty aikoja, jolloin niitä automaatteja ei ollut.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kun päästiin lasten liikuntakysymyksiin
ja lasten lihavuuskysymyksiin, niin samalla jatkaisin tätä keskustelua
siitä, mitä tehdään lasten ja
koululaisten liikuntatuntien lisäämiseksi. Koulu
on ainoa paikka, missä lapset tavoitetaan kokonaisvaltaisesti.
Kolmas taho eli urheiluseurat tavoittavat vain ne, jotka liikkuvat jo
itse aktiivisesti. Mutta koululiikuntatuntien määrään
pitäisi selkeästi saada lisäys. Mitä hallitus
aikoo tehdä asialle?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Tuntikehyksistä päätettiin
viime hallituksen aikana pari vuotta sitten. Silloin päätettiin
myös liikuntatuntien määrästä.
On selvää, että kaksi tuntia liikuntaa
peruskouluoppilaalle ei riitä pitämään
yllä hänen terveyttään ja kehittämään
hänen liikunnallista toimeliaisuuttaan ja antamaan valmiuksia
myös hänen hyvälle fyysiselle kehitykselleen.
Liikuntaopetuksen pitäisi antaa valmiuksia ja kannustaa
löytämään itselleen liikuntamuodot,
-tottumukset ja -tavat. Kouluissa pitäisi tätä koko
työskentelyotetta kehittää entistä enemmän
siihen suuntaan, että liikunta olisi osana siinä opetuksessa
monin tavoin. Esimerkiksi biologian oppitunteja voidaan pitää liikkumalla
luonnossa. Välitunteja voitaisiin hyödyntää ihan
uudella tavalla. Tästä on hyviä kokemuksia
monista kouluista, joissa välitunteja on kasattu tällaiseksi
(Puhemies koputtaa) siestaksi, jolloin pelataan sitten oikeasti
siellä pihalla.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Huoli on aiheellinen, mutta haluaisin
kuitenkin muistuttaa, että niin tärkeitä kuin
nämä koulujen liikuntatunnit ovatkin ja on todella
hyvä asia, että liikuntatunteja on, pitää muistaa,
että tuskin me koskaan voisimme lisätä koulujen
liikuntatunteja niin paljon, pitää niin useita
liikuntatunteja, että ne kattaisivat kokonaisvaltaisesti
lasten ja nuorten liikuntatarpeen. Kyllä me tarvitsemme
monia muitakin keinoja. Liikuntatunnit ovat yksi erittäin
tärkeä keino, mutta harrastusmahdollisuuksien
luominen, lähiliikuntapaikoista huolehtiminen ja sellainen
joka päivään liittyvä normaali
terveysliikunta, joka kantaa elämänkaaren ajan,
ovat sitä kokonaisvaltaista terveysliikuntaa, jota lapset
ja nuoret kaipaavat. Liikuntatunneilla on oma tärkeä roolinsa kyllä,
mutta vaikka me lisäisimme niitä kuinka paljon,
se ei koskaan kokonaisvaltaisesti voi kattaa sitä liikuntatarvetta,
joka lapsilla ja nuorilla on. He tarvitsevat niiden lisäksi
vielä muutakin liikuntaa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Lasten on itse asiassa liikuttava vähintään
kaksi tuntia joka päivä, mutta kyllä roimasti
auttaisi se, jos liikuntatunteja olisi kolmekin viikossa.
Mutta nyt kysyn, kun ministeri Hyssälä sanoi, että kaikilla
on vastuu, niin eikö kuitenkin myös hallituksella
ole vastuu. Näissä asioissa on tullut tavaksi
koko ajan vaan vedota paikallisiin toimijoihin. Valta on teillä!
Jos halutaan, että liikuntatuntien sijasta on yksi liikkuva
puoli tuntia joka päivä, se pitää ohjeistaa.
On aivan selvää, että hurskailla toivomuksilla
ja vain alatason päätöksillä tämä asia
ei etene. Aivan sama koskee karkki- ja limsa-automaatteja. Ei voi
sanoa hallituksesta käsin vaan niin, että olisi
kiva, kun paikalliset ymmärtäisivät.
Kyse on miljardiluokan valtion rahoista, jotka kuluvat näiden
tautien hoitamiseen, jos te ette hoida tehtäväänne.
Ei voi siirtää vastuuta yksin paikallistasolle.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Ed. Brax, ettekö te luota kunnallisiin
päättäjiin? Mihin on kadonnut järki
kunnista ja kouluista? Limonadiautomaatteja ja karkkiautomaatteja
ei ole järkevää pitää auki
silloin, kun lapsilla on lounasaika ja heidän pitäisi
olla nauttimassa terveellistä ja ravitsevaa kouluateriaa.
Liikunnan määrään opetuksessa
liittyy juuri se, mihin tässä äsken viittasin,
eli se, että liikuntaa voidaan käyttää myös
osana koulun arkipäivää ja lapsi pitäisi
saada ymmärtämään, että arkiliikunnan
merkitys on äärimmäisen tärkeä.
Siitä syystä esimerkiksi aamu- ja iltapäivätoiminnan käynnistäminen
tarjoaa nyt ihan uudenlaisia mahdollisuuksia ja kunnillekin tulee
resursseja. Nyt kunnissa pitäisi osata tämä resurssi
myös hyödyntää niin, että iltapäivätoiminta
sisältäisi lapsille liikuntaa ja antaisi mahdollisuuksia
siihen, että he oppisivat myös tämän
arkiliikunnan merkityksen ja saisivat hyötyä myös
tässä mielessä itselleen.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Laaja-alainen ennalta ehkäisevä työ lähtee
kaikkien kansalaisten terveen ja tasapainoisen elämän
tukemisesta. Parhaimmillaan kuntien palveluilla, kaikilla palveluilla,
pyritään vähentämään
ja ehkäisemään riskiä sairastua
tai syrjäytyä. Ennalta ehkäisevän
työn kannalta keskeisiä palveluita ovat ne palvelut,
joilla kuntalaiset saadaan itse osallistumaan, aktivoitumaan ja
liikkumaan. Tällä hetkellä kuitenkin
talousahdingossa kamppailevat kunnat yrittävät
parhaansa mukaan selviytyä hoitotakuusta, ikääntymishaasteesta,
syvenevien syrjäytymisongelmien jälkihoidosta
ja maan sisäisestä muuttoliikkeestä.
Leikkauslistoilla näyttävät jälleen
kerran olevan niin sanotut ei-lakisääteiset palvelut,
kuten nuorisotyö, kulttuuri- ja vapaa-aikatoimi, kirjastot
sekä liikuntapalvelut.
Miten hallitus aikoo omalla toiminnallaan taata kunnille riittävät
resurssit tähän ennalta ehkäisevään
työhön, jolla saadaan aikaan pysyviä säästöjä terveydenhuollon
ja sosiaalimenojen osalta?